| |  | | |
15.05.07, 10:50
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Pitkittynyt lämpöily
Heips!
Mulla on nyt tammikuusta lähtien ollu melkeen koko ajan lämpöä 37-37,5 ja aika voimakasta väsymystä (syön suht terveellisesti ja yritän jaksaa liikkuakin voimieni mukaan). Välissä oli noin kuukausi jolloin ei lämpöä ollut ja tunsin itseni ihan terveeksi, mut nyt taas sama ruljanssi jatkuu... Kokeita on otettu vaikka ja kuinka, mut kaikki tulokset ovat ihan normaaleja eli syytä ei löydy. Tällä hetkellä lääkärit vaan levittelee käsiään tyyliin "koita nyt vaan kestää sen kanssa" :o( Masentunut en ole ja muutenkin elämä on muuten ihan suht hyvällä mallilla, paitsi että nyt tää jatkuva puolkuntosuus alkaa jo v*tuttamaan...
Oisin vaan kysässy onko muilla ollu samanlaisia oireita ja onko syytä löytynyt???? | |
| | |
15.05.07, 12:21
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juotko viinaa? Ehkä se on maksakirroosi.
| |
| | |
15.05.07, 12:43
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
No ei oo kuule maksakirroosi. Niinku sanoin kokeita on otettu vaikka ja kuinka ja maksa-arvot on ollu ihan normaalit. Normaalioloissa otan viinaa noin kerran kuukaudessa ja sillonki kohtuudella, tosin tänä talvena ei oo juurikaan mieli tehny viinaa ottaa ihan tän olon takia...
Eli jos jollain on samantyyppistä selittämätöntä lämpöilyä ollu niin mielelläni kuulisin löytyikö syytä tai miten lämpöily loppui? Asiallisia mielellään :o)
| |
| | |
15.05.07, 14:07
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | No on ollut
Pari vuotta sitten, viikkokaupalla. Veto pois kaikin puolin. Lämpöily loppui samoihin aikoihin kun aloin hoidattaa jumiutunutta niskaani ja kaksi näennäisen oireetonta viisaudenhammasta leikattiin pois. Kirurgi veikkasi lämpöilyn syyksi piilevää viisurin tulehdusta ja kallistuin itse samalle kannalle - tosin epäilen osasyyksi myös hartioitani. Hartiat ja hampaat kannattaa siis tarkistaa. Tsemppiä! Krooninen lämpöily on tuskaa myös henkisesti, eivätkä lääkärit ota vakavasti.. =(
| |
| | |
15.05.07, 14:26
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oli viikkojen lämpöilyä. Tutkittiin ja tutkittiin, muttei löytynyt vikaa. Oisin just joutunut asian vuoksi sairaalatutkimuksiin (epäilivät viime kädessä pahanlaatuista kasvainta), kun sainkin uuden työpaikan.
Lämpöily loppui siihen ja myöhemmin kuulin, että työpaikaltani oli löytynyt hometta. Lääkärin mukaan homealtistus ja allergiat aiheuttaa myös kuumeilua.
| |
| | |
15.05.07, 14:53
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla kans monta kk kestävää lämpöilyä. Loppui kun hammaslääkäri löysi (sattumalta) tulehtuneen hampaan (jo paikattu) joka vaati juurihoitoa. Kaksi juurta oli kuollut, hoidettiin ja lämpöily loppui siihen. Särkyä en osannut paikallistaa, se tuntui vain silloin tällöin, kun leuka oli tietyssä asennossa. Eli suosittelen myös hammaslääkärillä käyntiä. Mitähän hoitamaton tulehdus olisi saanutkaan aikaan?!
| |
| | |
15.05.07, 16:44
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on ollut enemmän tai vähemmän jatkuvaa lämpöilyä pian kolme vuotta. Syyllinen on ilmeisesti krooninen väsymysoireyhtymä, johon ei oikein tunnu olevan mitään hoitoa. | |
| | |
15.05.07, 17:40
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juup, hampaatkin on tutkittu ja kuvattu ja viisaudenhampaat leikattu jo aikoja sitten pois eli syytä ei löytynyt sieltäkään. Hartiat mulla ei oo satunnaista jumitusta pahemmin jämähtäny että tuskin sekään lämpöä aiheuttaa. Homekaan tuskin on aiheuttaja, kotona ja töissä olen ainoa joka oireilee. Että tiiä sitten...
Onkos sulla nimim. Kuumetta 37,3 muita oireita kuin lämpöily ja väsymys? Ja osaatko itse sanoa onko jokin tietty henkinen kuormittaja mikä saattaisi olla syynä? Stressi töissä tai muuten? Koska itse en tällä hetkellä tunne itseäni sen kummemmin stressaantuneeks tai väsyneeks muuten ku fyysisesti (joka tietysti kyllä pitkään jatkuneena aiheuttaa myös henkistä väsymystä ku alkaa ottaa päähän!!!).
Kiitti tosi paljon kaikille vastauksista ja tsemppauksesta! :o)
| |
| | |
15.05.07, 18:07
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla oli kans koko viime syksy ja alkutalvi jatkuvaa lämpöilyä. En ole varma loppuiko oireilu työpaikan vaihdoksen myötä (siellä oli todennäköisesti hometta) vai siksi että mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain siihen talvella lääkityksen. Vaikuttiko vain jompikumpi tai kumpikin yhdessä, en tiedä, mutta lämpöily jokatapauksessa loppui jossain vaiheessa kuin seinään. Jotenkin yhdistäisin tuon lämpöilyn kilpparivaivoihin, koska muitakin oireita oli silloin roppakaupalla.
Onkos sulla otettu myös kilppariarvot? (Ei sisälly pieneen verenkuvaan vaan otetaan erikseen)
| |
| | |
15.05.07, 21:30
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja hottis Onkos sulla nimim. Kuumetta 37,3 muita oireita kuin lämpöily ja väsymys? Ja osaatko itse sanoa onko jokin tietty henkinen kuormittaja mikä saattaisi olla syynä? | Muita oireita minulla ovat huimaus, pääsäryt, muisti tuntuu heikenneen, liikunnasta palautuminen kestää joskus epänormaalin pitkään ja/tai liikunnasta tulee ihan suhteettomia lihaskipuja, unentarve on välillä luokkaa 13 tuntia. Alkaessaan sairaus oli ensimmäiset puoli vuotta niin pahana, että vietin puolet ajasta ihan makuulla, kun oli niin kertakaikkisen sairas olo. Ruoanlaiton jälkeen piti mennä makuulle että jaksoi syödä, jne. Nykyisin pystyn jo käymään töissä, mutta vieläkin esim. tavallinen kaksion siivous voi tehdä että koko seuraavan päivän olen ihan kuumetokkurassa.
Kroonisesta väsymysoireyhtymästä sanotaan, että pitäisi välttää stressiä (niin hyvää kuin pahaakin), mutta en ole kyllä itse huomannut että millään sellaisella olisi vaikutusta. Mm. sairauden alkaessa olin työtön ja nyt olen ollut pari vuotta töissä, eikä muutoksella ole ollut mitään vaikutusta sairauteen. Itselläni nimenomaan fyysinen rasitus pahentaa selkeästi oireita varsinkin silloin, jos se tapahtuu pienenkin kuumeen aikana. Samoin jopa myöhään valvominen tuntuu nostavan kuumeen, vaikka nukkuisi ihan normaalimittaiset unet.
Tässä linkki OYS:n kuvaukseen kroonisesta väsymysoireyhtymästä. Sisältää mm. diagnostiset kriteerit. http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000120.htm | |
| | |
15.05.07, 21:33
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ja nuo kilppariarvot muuten mm. kuuluvat niihin, jotka pitää poissulkea, ennen kuin voidaan epäillä kroonista väsymysoireyhtymää. Samoin reuman sukuiset sairaudet ja mitähän kaikkia niitä muita olikaan.
| |
| | |
16.05.07, 10:12
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kilpirauhasarvotkin on tutkittu ja nekin on ihan normaalit. Eli on kyllä tutkittu aika tehokkaasti, mutta syytä ei vain löydy.
Kiitos sulle Kuumetta 37,3 vastauksesta ja linkistä, käyn silmäilemässä. Mulla nyt ei toistaiseksi ei ihan noin pahoja oireita ole, mutta oishan tää nyt kiva saada tietää mistä johtuu...
Ja tsemppiä sullekin, eipä varmasti oo kauheen helppoa elää tommosen oireyhtymän kanssa.
| |
| | |
18.05.07, 09:37
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Täällä lämpöä jatkunut koko vuosi, alle 37 en ole mitannut kuin yhden kerran (ja silloinkin 36.9). Olo tosin on jokseenkin normaali, muutaman viikon alussa olin kuumeinen ja väsynyt (tämä kaikki alkoi heikolla ololla, huippasi, sydän tykytti yms), mutta sitten olo on normalisoitunut (tai sitten en enää tiedä miltä tuntuu olla normaalivoimainen??) No, ihan hyvin olen jaksnut työt ja harrastukset (melko rauhallista elämää elelen). MItään syytä ei ole löytynyt, verta on otettu ja testattu vaikka kuinka monta kertaa ja nytkin pitäisi mennä taas. Lääkärit suhtautuu kyllä ihan asiallisesti, vaikka keinot alkavatkin olla vähissä heillä. Itse olen toisaalta vähän kyllästynyt tähän, mutta kiusaahan se, kun mittari näyttää 37.3 vaikkei missään tunnu mitään erikoista.
Nyt tosin olen huomannut outoa kipua peukalonivelissä, ensiksi toisessa ja nyt jo molemissa, varsinkin aamuisin. En tiedä mikä tämä nyt sitten on, täytyy mainita lääkärille. Olen tietysti sitäkin miettinyt, että voiko tuo hieman yli 37 olla mun normaalilämpöni, eli se vain olisi ominaisuus. En tiedä, lämpö tosiaan ei ole ollut yli 37.5 kuin alussa, nyt siis mittaan 37.0-37.5 välisiä arvoja.
| |
| | |
18.05.07, 12:55
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joillakin lämpö vaan jää korkeammaksi esim. pahan flunssan tms. jälkeen, eikä siitä ole mitään ongelmaa heille. Yhdellä entisellä luokkakaverilla oli juuri näin, että entinen kuumelämpö oli jonkin armeija-aikana sairastetun taudin jälkeen jäänyt/muuttunut normaalilämmöksi, eikä hänellä silti ollut mitään sairauden tunnetta.
| |
| | |
18.05.07, 13:07
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja hottis Oisin vaan kysässy onko muilla ollu samanlaisia oireita ja onko syytä löytynyt???? | Mulla oli pari vuotta lämpöä ja outoa väsymystä, kunnes alkoivat nivel- ja selkäkivut. Reuma sieltä taustalta lopulta löytyi ja kunnon lääkityksen myötä lämpö on taas normaali.
Toivottavasti sinun kohdallasi syy löytyisi pian ja se ei olisi helposti hoidettavissa. Tsemppiä
| |
| | |
18.05.07, 13:11
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin, jonkinlaista lämmönsäätelyhäiriötä on epäilty, tosin viimeksi mulla on kova kuume ollut puolitoista vuotta sitten (yli 39) ja normaalin flunssan jälkeen lämpö on ollut ehkä 36.8-37.1 kun olen lopettanut mittaamisen olon parannuttua. Että sikäli tämä teoria ei oikein toimi. Nyt alussakaan lämpö ei ollut edes 38:ssa asteessa.
| |
| | |
19.05.07, 18:27
|
#17 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 05/2007
| Heips
Aivojen alue joka käsittelee vireyttä, uni ja valve rytmiä, on toiminut aiemmin hyvin joten aukko ei tule sieltä.
Toinen mahdollisuus olisi tietysti jokin sairaus, tai kolmas mahdollisuus on se mitä kannattaa tarkkailla. UNI teetätytä unitutkimus, eli voit olla ns levottomat jalat tai uniapnea diagnoosi jolla väsymystä päivisin.
Itse suosittelen heti 5 - 10 kg laihdutusta + kuntoilua. Kyllä lähtee.
| |
| | |
19.05.07, 18:48
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itselläni alkoi kolme vuotta sitten jatkuva lämpöily. Olin väsynyt, laihduin ja hikoilin. Mitään syytä ei löytynyt silloin. Vuoden jälkeen todettiin kilpirauhasen tulehdus, se kesti aikansa ja yhtäkkiä romahtikin koko fyysinen kunto. Syke laski, lämmöt laski alilämmönpuolelle. Paleli kokoajan, väsytti. Syke nousi taivaaseen kun yhtään ponnistin. Kuukautiset jäivät pois, paino nousi 10kiloa kahdessa kuukaudessa.
Menin lääkäriin ja kilpirauhasarvot olivat vielä viiterajoissa, mutta silti aika huonot. Muutaman kk päästä menin uudestaan verikokeisiin, kun ruumiinlämpö laski yhä niin, että välillä oli jopa 34astetta. Olo oli hirveä.
Silloin todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Sinuna kysyisin lääkäristä kilpirauhastuloksia. Ota itsellesi ylös, millaiset arvot sinulla oli ja mene sen jälkeen vaikka kilpirauhasfoorumille kysymään asiasta.
Vaikka arvot on viiterajoissa, niin se ei välttämättä kerro vielä mitään.
| |
| | |
22.05.07, 16:45
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos kovasti kaikille vastauksista!!! Vaikkei tätä olotilaa kenellekään toivo niin onhan se silti lohdullista kuulla että on muitakin samassa veneessä olijoita/olleita.
Sain taas varattua uuden ajan lääkärille, tosin hän oli sitä mieltä et jos nyt katseltaisiin vaan että mihin suuntaan olo menee, minä olin sitä mieltä että jos nyt kuitenkin jotain tehtäisiin... Eli aika näyttää löytyykö syytä vai ei...
| |
| | |
22.05.07, 19:15
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | sytomegalovirus
Onko sinulta tutkittu sytomegaloviruksen vasta-aineet. Itse olin kuukausia ihan "kuollut",. Väsytti, huimasi jne. Kaiken takana oli sytomegalovirus, joka oli aktivoitunut. Se on erittäin tavanomainen virus meillä pohjoismaalaisilla. Se vain harvoin aiheuttaa oireiluja.
| |
| | |
23.09.10, 01:37
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | hohhoijjaa
20w "terve" mies.
Astma ollut pienempänä(ei ole vaivannu reiluun viiteen vuoteen)
Tupakoin, juon paljon kahvia. En alkoholia juuri lainkaan. Liikun fyysisentyön puolesta paljon.
Elikkäs lämpöilyä ollut huhtikuusta 2010 flunssan sairastamisesta asti. Lämpö seilaa 36.9 - 37.5 välillä pitkin päivää joka päivä. Väsynyt ryytynyt olo levosta huolimatta. Lääkärissä ravannut edes takas ties kuinka monta kertaa joka kuukausi.
Oireita ollu lämpöilyn sekä väsymyksen lisäksi; huimaus, vasen korva lukkiutuu, epätodellinen olo, vaikea keskittyä, näkö seilaa varsinkin väsyneenä(ei pysty keskittämään katsetta), päänsäryt.
Kaikki mahdolliset veriarvot otettu. Poskiontelot puhkottu.
Nyt on ehkä hommaan saatu pikkasen järkeä noiden muiden oireiden paitsi lämpöilyn osalta. Neurologilla käytyäni hän lähetti minut fysioterapeutille joka totesi että minulla on jännitysniska. Nyt olen käynyt 2 kertaa fysiossa ja hierojalla ja kyllä tuntuu että järki pikkasen liikkuu paremmin. Lämpöilyyn ei ole löytynyt selitystä.
Muistin vasta viikko takaperin että kävin Joulukuussa paikkauttamassa syvänreiän hammaslääkärissä ja hammaslääkäri suositteli juurihoitoa mikäli hammas jää vaivaamaan. Ehkä olisi pitäny ottaa samantien se juurihoito eikä vain paikkaa päälle. Hammas on ollu oireeton, mutta ehkä sielä jokin tulehdus on päällä.
Toivottavasti lähtee lämpö kun hammaslääkärille pääsen.
Kiitoksia kaikille omista kokemuksia. Mukava tietää ettei yksin paini tämän ongelman kanssa.
| |
| | |
01.10.10, 11:46
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse 25v "terve" mies kans ja omituista lämpöilyä nousee aina rasituksen tai keskittymisen yhteydessä aina pulen vuoden ajan syksyllä, muuten yleensä pysytään alle 37. Yleislääkäri ei löytänyt muuta kuin perinnöllisen Hlab-27 geenin, joka altistaa jonkun verran autoimmuniteettisairauksille ja reumalle, joten nyt jatkuu matka sitten yliopistolliseen sairaalaan kunhan sieltä kutsuvat. sairastervenuorimies kerroppa jos tuosta hampaasta löytyy jotain apua, kun en tarkkaan muista milloin itseltänikin oli yksi hammas juurihoitoharkinnassa mutta paikattiin kuitenkin. Jos osuisi oireiden kanssa yksiin niin sieltä saattaisi löytyä minullekin apu.
| |
| | |
09.11.10, 16:17
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | kuumetta?
Onko 37,2 ja vähän päälle kuumetta? Mulla on sen verran ja oon aika heikkona sekä on flunssa.
| |
| | |
09.11.10, 16:51
|
#24 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Salon seutu
|
Kyllä mulla tuntuu heti kun menee yli 37 lämpö. Kerran ollut päälle 37 kaksi viikkoa eikä mitään erikoista löytynyt. Katottiin koko verenkuva.
Nyt pienen flunssan kera ei oo lämpöö onneksi ollut. ja normaali lämpö on 35,9-36,2
| |
| | |
09.11.10, 23:18
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nyt oli erikoislääkärin vastaanotto. Väsymysoireyhtymä (ei vielä kroonisena kuitenkaan) oli tuomio. Mitään muuta selittävää syytä ei löytynyt. Hoitona on odottaminen ja normaalin elämän eläminen niin kuin pystyy. Tosin valoi toivoa että tämä tuskin enää uusii ensivuonna... No päivä kerrallaan pitää mennä.
| |
| | | | |