Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
28.07.07, 19:00   #1 (linkki)
Närästys-Nilla
(Vierailija)

Ruokatorven tulehdus ja Nexium ja tehoaminen

Heippa!

Eli minua närästänyt kauan(Pepcidillä olen pötkinyt), lopulta tilanne paheni niin, että ruoka sattui, kun se tuli rintalastan kohdalle. Menin lääkäriin, ja hän epäili refluksia/ruokatorven tulehdusta, sain Nexiumia 40 mg 4 viikon kuurin, ja kehoituksen tulla viikon kuluttua, jos oireet eivät hellitä ja seuraavaksi tähystykseen. Jo yhden tabletin jälkeen kipu hellitti ja polte ja happojen nousu loppui, mutta röyhin yhä(ei happamia, eikä ruoka tule suuhun) Eli tehoaanko lääke mielestänne? Minulla ilmeisesti refluksi ja tulehdus paha, joten ehkä vie aikaa. Kommentteja odotellen :D
  Vastaa viestiin

28.07.07, 22:57   #2 (linkki)
nexari
(Vierailija)

Jos sulla on refluksi niin totta kai sulla tulee röyhtäyksiä. Nexium ei paranna niitä. Nexium ainoastaan estää mahahapon muodostumisen ja siksi röyhtäykset eivät ole happamia. Nexarilla et pääse eroon refluksitaudista, se on krooninen ja elimellinen. Nexari auttaa poistamaan tulehduksen kun ruokatorveen pääsevä mahaneste ei ole enää hapanta.

Kuukauden kuuri tuskin riittää parantamaan ruokatorven tulehdusta kokonaan. Ja jos sulla on refluksitauti, joudut luultavasti muuttamaan elämäntapojasi ja ruokailutottumuksiasi ja ehkä myös syömään Nexaria hyvinkin pitkään. Refluksi ei oo kiva tauti, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee, onneksi on hyvät lääkkeet keksitty :)
  Vastaa viestiin
29.07.07, 12:09   #3 (linkki)
Närästys-Nilla
(Vierailija)

.......

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nexari
Jos sulla on refluksi niin totta kai sulla tulee röyhtäyksiä. Nexium ei paranna niitä. Nexium ainoastaan estää mahahapon muodostumisen ja siksi röyhtäykset eivät ole happamia. Nexarilla et pääse eroon refluksitaudista, se on krooninen ja elimellinen. Nexari auttaa poistamaan tulehduksen kun ruokatorveen pääsevä mahaneste ei ole enää hapanta.

Kuukauden kuuri tuskin riittää parantamaan ruokatorven tulehdusta kokonaan. Ja jos sulla on refluksitauti, joudut luultavasti muuttamaan elämäntapojasi ja ruokailutottumuksiasi ja ehkä myös syömään Nexaria hyvinkin pitkään. Refluksi ei oo kiva tauti, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee, onneksi on hyvät lääkkeet keksitty :)
Kiitos asiantuntevasta vastauksestasi :)
  Vastaa viestiin
30.07.07, 09:48   #4 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
Hmm.. minä olen ymmärtänyt tämän asian vähän eritavalla. Nexiumin pitäisi nimenomaan vähentää röyhtäilyä, koska röyhtäily on ymmärtääkseni merkki vatsahappojen muodostumisesta.

Refluksitauti voi lisäksi olla joko elimellinen tai tilapäinen, stressistä ja ruokailutottumuksista johtuva. Eli kyllä se voi parantuakin. Jos kysymyksessä on tulehdus, eik'ä taustalla ole mitään elimellistä syytä, niin en näy mitään syytä, miksei tautisi voisi parantuakin.

Itselläni taustalla on elimellinen vaiva, eli parantumista ei näköpiirissä. Annostus on nexium 40mg x2 vuorokaudessa. Tämä on ihan lääkepakkuksen ohjeen mukainen annostus. Ruokavaliosta viis veisaan, ja syön ennemmin lääkkeitä ja juon edelleen kahvia. Mutta tämä on minun henkilökohtainen valintani, muut tekevät sitten viisaammin :-)

Eli jos syöt nyt vain yhden nexiumin, ruokavaliosi on kohdallaan, mutta edelleen röyhtäilet, niin ota yhteys lääkäriisi, niin voitte sopia annostuksen mahdollisesta nostamisesta kahteen päivässä.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 10:48   #5 (linkki)

Hei, nyt mun täytyy vähän tarkentaa kirjoitustani. Aikani kuluksi surffailin netissä ja luin erilaisia lähteitä. Tämä aihe kun kiinnostaa ihan henkilökohtaisistakin syistä. Lääkeyhtiöiden sponssaamilta sivuilta löytyy tosiaan tietoa, että lääkitys koko loppuelämän ajan on välttämätöntä, eikä elämäntavoilla ole juurikaan merkitystä!

Puoluettomampien tahojen tekemillä sivuilla painotetaan elämäntapojen merkitystä. Monet ruoka-aineet löystyttävät ruokatrorven sulkijalishasta ( esim kahvi) ja edesauttavat näin vaivojen pahenemista. Katsomillani sivuilla vaivaa pidetään yleensä kyllä toisin kuin väitin, kroonisena, mutta siihen pystyy tosiaan itse vaikuttamaan elämäntavoillaan. Eli nexxari oli oikeassa tässä.

Näiden lukemieni artkkeleiden perusteella (löytyvät ihan googlettamalla) perusteella suhtautuisin ap:n tapaukseen vakavammin ja epäilen että tähystys lienee paikallaan vaikka oireet helpottaisivatkin.

Edelleen suosittelen yhteydenottoa lääkäriin annostuksen tarkistamiseksi.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 11:26   #6 (linkki)
Närästys-Nilla
(Vierailija)

..............

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pit.
Hei, nyt mun täytyy vähän tarkentaa kirjoitustani. Aikani kuluksi surffailin netissä ja luin erilaisia lähteitä. Tämä aihe kun kiinnostaa ihan henkilökohtaisistakin syistä. Lääkeyhtiöiden sponssaamilta sivuilta löytyy tosiaan tietoa, että lääkitys koko loppuelämän ajan on välttämätöntä, eikä elämäntavoilla ole juurikaan merkitystä!

Puoluettomampien tahojen tekemillä sivuilla painotetaan elämäntapojen merkitystä. Monet ruoka-aineet löystyttävät ruokatrorven sulkijalishasta ( esim kahvi) ja edesauttavat näin vaivojen pahenemista. Katsomillani sivuilla vaivaa pidetään yleensä kyllä toisin kuin väitin, kroonisena, mutta siihen pystyy tosiaan itse vaikuttamaan elämäntavoillaan. Eli nexxari oli oikeassa tässä.

Näiden lukemieni artkkeleiden perusteella (löytyvät ihan googlettamalla) perusteella suhtautuisin ap:n tapaukseen vakavammin ja epäilen että tähystys lienee paikallaan vaikka oireet helpottaisivatkin.

Edelleen suosittelen yhteydenottoa lääkäriin annostuksen tarkistamiseksi.

Miksi pitäisi suhtautua vakavasti? Kysyin asiaa jo verkkoklinikan lääkäriltä, ja hänen mielestään lääke tehoaa, koska polte ja kipu ovat hävinneet. Ja Gastrolabin sivuilla oli, että vaikeaan refluksiin tulee oireita, sellaisia, että ruoka tuntuu juuttuvan rintalastan taakse. Tämä oire lähti heti pois, 1 tabletin jälkeen. Nielemisvaikeuksia ei ole, mitkä joskus viittaavaat syöpään. Ruokatorven syöpää minulla ei voi olla, koska olen 31 v. ja nuorin potilas Suomessa on tilastojen mukaan n. 5-kymppinen. Mahasyövän oireita ei ole(oksentelua, ruokahaluttomuutta, ylävatsakipuja)

Lisäksi annostustani ei voi nostaa, koska se on jo maksimi. Ja tosiaan olen vasta viikon syönyt ja näin hyvä teho.

Muuten, mieheni myös röyhtäilee paljon, eikä kärsi refluksista eikä närästyksestä. Närästyksen oire on ruokatorven polttelu ja happojen tulo suuhun. Eikös kaikki ihmiset röyhtäile????

Vastaa viestiin
30.07.07, 11:51   #7 (linkki)

No hyvä, että homma on hanskassa ja kaikki on hyvin. Niin pitää ollakin. Annostustasi et kertonut, joten siksi kommentoin.

Tosiaan, röyhtäily voi johtua vaikkapa ilman nielemisestä, vaikka hotkimisen takia tai virvoitusjuomien nauttisen yhteydessä. Tai runsaasta kahvinjuonnista. Kaikki ihmiset toki röyhtäilevät, jos tarvetta ilmenee, eli vatsassa on ilmaa tai limakalvoja ärsyttäviä aineita.

Vakavasti suhtautumisella tarkoitin vaikkapa jatkotutkimuksien tekemistä alkuperäisen syyn selvittämiseksi.

Itse tosiaan luin gastrolabin sivuilta, että jos refluksitauti on edennyt tulehdukseksi asti, niin se luokitellaan vaikeusaste 2 :ksi. Jos oireesi ovat hävinneet, niin kaikki on sitten hyvin.

Lisäksi itse kärsin refluktiaudin mukanaan tuomista monista ylimääräisistä riesoista, vaikka sinänsä kohdallani taudin kliininen kuva on vaarattomampi, joten vedin tietysti johtopäätökset, että kohdallasi olisi syytä selvitää myöskin nämä seikat.

Mutta hyvä että olet nyt saanut varmuuden, että lääke auttaa. Hyvää jatkoa sinulle.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 11:53   #8 (linkki)
Minä vaan ,,,,,,,,
(Vierailija)

Röyhtäily

Wikipediasta luin, että röyhtäily johtuu siitä, kun nielee ilmaa syödessä, tai esim. juo limsaa, niin se hiilihappo röyhtäyttää, röyhtäily on kaasun poistumista elimistöstä. Eli johtuu ilmasta, mitä niellään. Toki kyseessä voi olla myös sairaus.

Kysyisin myös, miksi alkuperäisellä kysyjän olisi syytä ottaa oireet vakavasti. Miksi, ja mikä oire?
  Vastaa viestiin
30.07.07, 11:56   #9 (linkki)
Minä vaan ,,,,,
(Vierailija)

Jahas, tulikin jo vastaus

Juuri kun kirjoitin, niin olitkin jo vastannut ;D. Itse epäilen refluksia, joten siksi kysyin, että pit. epäiletkö "Närästys-Nillalla" esim. syöpää, kun sanoit, että suhtauduttuva vakavasti.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 12:05   #10 (linkki)

No en epäile syöpää :-) En minä jaa netissä syöpädiagnooseja :-)

Minä vaan.. mene lääkäriin ja pyydä lääkekuuri. Jos auttaa, niin diagnoosi on aika selvä. Itselläni tämä tauti on ollut ainakin todella veemäinen, eli kannattaa hakea apua, eikä turhaan kärsiä oireista.

Vastaa viestiin
30.07.07, 12:09   #11 (linkki)
"Närästys-Nilla"
(Vierailija)

pit. vastaatko vielä...

Joo, eli tunnen saaneeni apua lääkkeistä. Mikä kliinisessä taudinkuvassani on sinusta (pit.) vakavampaa kuin sinulla? Ja onko sinusta minulla syövän oireita, kun suosittelet tähystystä, vaikka oireeni helpottaisivat? Tässähän tulee ihan hysteeriseksi :``(((
  Vastaa viestiin
30.07.07, 12:18   #12 (linkki)
"Närästys-Nilla"
(Vierailija)

.........................

Luinpa äsken googlen kautta, että sairaudet, missä mahahappoa on vähän tai ei juuri lainkaan mahassa, niin oireena on mm. röyhtäily! Eli ilmeisesti, kun Nexium on poistanut mahahapon mahastani, niin minä röyhtäilen. HAPPAMAT, KITKERÄT röyhyt kuuluvat refluksiin, jännä silti, että siinäkin on tuota röyhyä, koska refluksissa ilman hoitoa on kyllä mahahappoa mahassa. Monimutkaista... Pääasia silti, että rintalastaoire katosi ja polttelu.

pit. hyvää jatkoa myös sinulle, vastaatko vielä, että mikä taudinkuvassani oli vakavampaa kuin sinulla, ja että epäiletkö syöpää tms. minulla?
  Vastaa viestiin
30.07.07, 12:19   #13 (linkki)

No ei ole mitään syytä hysteriaan, anteeksi jos pelottelin.

Minulla on todella pahat oireet,enkä pysty olemaan ilman jatkuvaa lääkitystä. Ilman lääkeitä yskin jatkuvasti, rintaa polttaa, kärsin hengenahdistuksen tunteesta polton takia ja nielemisvaikeuksista. Losäksi hampaani ovat kärsineet jatkuvasti hapon noususta suuhun. MUTTA minulla ei ole ikinä ollut ei mitään ruokatorventulehduksia, ei haavaumia, eikä muutoksia. Kuulun siis luokkaan nolla.

Kuten gastrolabin sivuilla todetaan, joillakin voi olla pahat oireet nollaluokassa, ja toisilla joilla tilanne on vakavampi, ei ole juuri ollenkaan oireita.

En todellakaan epäile syöpää, älä huoli. Ajattelin vain, että ehkä kannattaisi tehdä tähystys tilanteen selvittämiseksi. Pääsisitkä tähystykseen työpaikkalääkärin kautta?

Tuli nyt huono omatunto, ei ollut tarkoitus sinua huolestuttaa noin kovasti.
  Vastaa viestiin
30.07.07, 12:21   #14 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja "Närästys-Nilla"
Luinpa äsken googlen kautta, että sairaudet, missä mahahappoa on vähän tai ei juuri lainkaan mahassa, niin oireena on mm. röyhtäily! Eli ilmeisesti, kun Nexium on poistanut mahahapon mahastani, niin minä röyhtäilen. HAPPAMAT, KITKERÄT röyhyt kuuluvat refluksiin, jännä silti, että siinäkin on tuota röyhyä, koska refluksissa ilman hoitoa on kyllä mahahappoa mahassa. Monimutkaista... Pääasia silti, että rintalastaoire katosi ja polttelu.

pit. hyvää jatkoa myös sinulle, vastaatko vielä, että mikä taudinkuvassani oli vakavampaa kuin sinulla, ja että epäiletkö syöpää tms. minulla?
itsekään en ollut ikinä kuullut tälläisestä! Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää!
  Vastaa viestiin
30.07.07, 12:51   #15 (linkki)
"Närästys-Nilla"
(Vierailija)

................

Niin, en tiedä, onko minulla haavaumia tai muutoksia. Muuten, gastrolabin sivuilla sanotaan, että refluksitauti on sama asia kuin ruokatorven tulehdus :O ....
Hmm....

Muuten, kun sanoin, ettei minulla ole nielemisvaikeuksia, niin en tiennyt, että tuo ruuan puristus rintalastan kohdalla ON nielemiskipu... Mutta kuulemma alle 45v. syöpä ÄÄRIMMÄISEN harvinainen, ja toki refluksiin monilla kuuluu nielemisvaikeuksia.

Millaisia nielemisvaikeuksia sinulla pit. on(tai oli ennen lääkitystä) ?
  Vastaa viestiin
30.07.07, 13:08   #16 (linkki)

Kyllä minun käsittääkseni refluksi (=takaisinvirtaus) tarkoittaa nimenomaan haponnousua ruokatorveen ja suuhun. Ruokatorventulehdus saattaa sitten syntyä tästä seurauksena.

Gatsrolabin sivuilla sanotaan seuraavasti:
"Normaalisti mahanesteen sisältämä suolahappo pitäisi kulkea ohutsuoleen päin. Se, että neste kulkee väärään suuntaan kutsutaan refluksiksi, ja tästä johtuen ruokatorven tulehdus kulkee usein nimellä refluksitauti, jota nimitystä käytämme seuraavassa. "

Kauhean epäselvästi ilmaistu, todella huonoa suomea. Tarkoittaa siis, että ruokatorven tulehdusta sanotaan refluksitaudiksi, mutta refluksitauti ei ole sama kuin ruokatorven tulehdus.

Unohda nyt se syöpä, jooko. Ei sinulla ole mitään syytä epäillä sitä. Ei gastroskopiaa tehdä pelkästään syöpäepäilyjen takia. Minulle se on thety pari kertaa, eikä kummallakaan kerralla epäilty syöpää, vaan haluttiin selvttää oireiden perussyy. Syyksi todettiin sitten palleatyrä.

Nielemisvaikeudet ilmenivät juuri kuvailemallasi tavalla. Ja johtuvat tietysti juurikin refluksitaudista. Välillä myös ruoka ei meinnnut myös ollenkaan mennä alaspäin, koska vastassa oli hapan röyhtäys..

Tämä loppus kopioitu gastrolabin sivuilta, mihin olen perustanut vastaukseni:

Kuinka saadaan diagnoosi?
Tärkein tutkimus on gastroskopia, jolla nähdään, onko potilaalla ruokatorven limakalvon tulehdus ja onko potilaalla palleatyrä. Jos ihmisellä on närästystä siinä määrin, että tulee tarvetta käydä lääkärissä, on gastroskopia varmaan aiheellinen, ja se saattaa olla ainoa tarpeellinen tutkimus.

Gastroskopialöydöksen perusteella ruokatorven tulehdus voidaan jakaa viiteen vaikeusasteeseen:

- Vaikeusaste 0: Ei tulehdusta. Ihmisellä voi olla hyvinkin selvät refluksivaivat, ilman että ruokatorvessa näkyy mitään tulehdusta. Jos on vaivoja ilman näkyviä muutoksia puhutaan monasti toiminnallisesta refluksivaivasta (Reflux like dyspepsia). Nämäkin vaivat ovat hyvinkin todellisia, eikä mitään kuviteltuja oireita!
- Vaikeusaste 1: Pitkittäin kulkevaa punoitusta ruokatorvessa, varsinkin sen loppuosassa.
- Vaikeusaste 2: Punoitus ja tulehdus ympäröi koko ruokatorven
- Vaikeusaste 3: Pinnalliset haavaumat (eroosiot) ruokatorven loppuosassa
- Vaikeusaste 4: Komplikaatiot, haava tai ruokatorven ahtauma.

Vastaa viestiin
30.07.07, 13:13   #17 (linkki)

Vielä yksi lisäys. Kun sanoin, että sinä olet varmaan vaikeusastetta kaksi, oletin, että sinulta on todettu jo ruokatorventulehdus. Kun luin uudestaan ekan viestisi, ymmärsin ettei lääkäri ollut itsekään varma oliko tulehdusta vai ei..

Vastaa viestiin
30.07.07, 13:15   #18 (linkki)
"Närästys-Nilla"
(Vierailija)

..............

Kiitos paljon vastauksestasi :)
  Vastaa viestiin
15.09.07, 18:40   #19 (linkki)
voi voi
(Vierailija)

närästää

....olen pitkään närästellyt, ja tilannettani on tutkittu sekä seurattu paljon... ja vihdoinkin saan kai apua. Närästykseni ei kuulema johdu vatsasta, vaan suolistosta. Ruokatorveen pääsee sieltä tavaraa, jotka aiheuttavat vastaavia oireita. Leikkaus edessä. Kaipaan kuitenkin vastaavien tapauksien ajatuksia......
  Vastaa viestiin
16.09.07, 17:10   #20 (linkki)
nunnukkaliisa
(Vierailija)

Mitä olet tehnyt ruokavaliosi suhteen???
Oletko poistanut sellaiset ruuat jotka aiheuttavat närästystä esim. kahvi, rasvaiset ruuta, maustetut ruuat.....
Itselläni on ollut tuo sama vaiva ja söin myös Nexium kuurin ja samalla kiinitin huomiota mitä suuhuni laitan niin kyllä olo on helpottanut huomattavasti.Siinä muuten painokin voi laskea ;))
  Vastaa viestiin
16.09.07, 18:41   #21 (linkki)

Voi voi, eikös se ruoka kuitenkin tule mahalaukun kautta ruokatorveen, eikä suolistosta?

Kysyn koska ainakin palleatyrä -leikkauksista on aika huonoja kokemuksia monilla. Esim minulle on suositeltu, että niin kauan kuin vaan lääkkeillä tai ruokavaliolla pärjää, ei kannata leikkaukseen mennä. Itse olen ainakin kuulluut niin paljon komplikaatioista, että suosiolla syön vaan nexiumia koko loppuikikäni..
  Vastaa viestiin
17.09.07, 17:08   #22 (linkki)
voi voi
(Vierailija)

niin...

Suoliston tuoma vaiva on uusi löytö närästämisen suhteen. Kaikki lääkärit ei ole edes asiasta perillä. Näin minulle kerrottin Kys-tutkimuksien valmistumisen myötä. Minäkin olin luullut siihen asti, että vaiva olisi palleasta tulevaa. Mutta kun ei ole. Leikkaus on ainut hoito. Nexium ei auta tässä tilanteessa. Ruokatottumukset ovat muuttuneet, sängyn pääty on korotettu jne. Elämä on yllätyksiä täynnä...vielä kuitenkin kaipaan vastaavien tapauksien kertomuksia.
  Vastaa viestiin
17.09.07, 18:55   #23 (linkki)
kottis
(Vierailija)

hei,

minulla myös refluksitauti, parhaiten minun oireisiin tepsii somacin halvempi vaihtoehto pantopratzol pratiopharm 40mg. ei uskoisi, mutta somac fuskaa, eli tulee oireita kahvista ja suklaasta , mutta pantosta ei mitään oireita vaikka juon kahvit ja syön suklaat......

minulle ei käynyt nexium ollenkaan, röyhtäytteli niin kovasti että viikossa kurkkuni oli turvoksissa ja ääni käheä, nosti hapot mahasta, vaikka ei pitäisi........
kuulostele oloasi!

olen sairastanut refluksia 6-7 vuotta ja lääkitystä' vaihdettu useasti, ei ole helppoa löytää sitä oikeaa ja tepsivää lääkitystä,
kokeilemalla!
  Vastaa viestiin
20.09.07, 16:58   #24 (linkki)
voi voi
(Vierailija)

Sama täällä...lääkitystä on kokeiltu todella monia. Mikään ei ole tehonnut, vaikka olen jokaista lääkettä syönyt useita kuureja. Ruokaa on pakko seurata ja muutenkin elämäntavat on oltava kunnossa, että jotenkin pärjää. Kuitenkin päivittäinen jatkuva polte ja närästys, sekä muut oireet eivät hellitä. Täytyy toivoa, että leikkaus tuo helpotusta. Täytyy luottaa lääkäreihin ja heidän lausuntoihin...joten menen leikkaukseen.
  Vastaa viestiin
21.09.07, 14:25   #25 (linkki)
närästysmamma
(Vierailija)

kertokaahan kaikki oireet mitä teille tulee närästyksestä,onko esim kurkun limaisuutta ja tuntuuko korvissa asti?mulla on viimesen vuoden aikana ollu kaikenlaisia oireita,mm röyhtäilyä,korvakipua ja kummallisia tuntemuksia rintalastan alla.lääkärini sanoi että refluksitaudissa on niin monimuotoiset oireet ja voi aiheuttaa mainitsemaani korvakipuakin,pitäskö sitä nyt sitten uskoa vai?pelottaa tosi paljon että jos tämä onkin jotain vakavampaaa..pahin vaiva on lähes jatkuva palan tunne kurkussa joka välillä tuntuu limapallolta ja toisinaan karvapallolta!leukaperiäkin vihmoo välillä ja kurkku ikään kuin turpoaa välillä ti ainakin kaulalla on joskus turvotusta.yksityiselläkin kävin vaivani takia.ihan turha reissu kun ei se muuta kuin katsonu kurkkuun ja korviin ja määräs gaviskoonia kun olin silloin raskaana eikä muuta närästyslääkettä voinut antaa.gaviskoonista ei ollut mitään apua enkä jaksanu sitä pitkään ottaakkaan.kannattaskohan mun varata aika johonki kurkun tähystykseen jotta selviää mikä siellä on,yhellä tutun tutulla oli polyyppi kurkussa joten voihan mullakin olla jotain sellasta..
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku