| |  | | |
08.07.10, 15:12
|
#101 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kokeilkaa hyvät ihmiset myös omenaviinietikkaa jos uskallatte! Joskus refluksivaivat ovatkin seurausta hapottomasta mahasta eikä liikahappoisuudesta. Tai sitten taustalla on jokin muukin syy, kuten minulla sappi. Joka tapauksessa omenaviinietikka oli hengenpelastajani viime syksystä tähän kevääseen, kun mitkään happosalpaajat eivät auttaneet. 1 tl omenaviinietikkaa 1 lasilliseen vettä ja mausteeksi vähän juoksevaa hunajaa. 1 krt päivässä tätä muutamia viikkoja ja pahin närästys/oksetus oli ohi. Sen jälkeen käytin vain tarvittaessa ja tehosi aina.
| |
| | |
23.07.10, 16:16
|
#102 (linkki)
| | (Vierailija) | kokeiltiin! Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Scar Kokeilkaa hyvät ihmiset myös omenaviinietikkaa jos uskallatte! Joskus refluksivaivat ovatkin seurausta hapottomasta mahasta eikä liikahappoisuudesta. Tai sitten taustalla on jokin muukin syy, kuten minulla sappi. Joka tapauksessa omenaviinietikka oli hengenpelastajani viime syksystä tähän kevääseen, kun mitkään happosalpaajat eivät auttaneet. 1 tl omenaviinietikkaa 1 lasilliseen vettä ja mausteeksi vähän juoksevaa hunajaa. 1 krt päivässä tätä muutamia viikkoja ja pahin närästys/oksetus oli ohi. Sen jälkeen käytin vain tarvittaessa ja tehosi aina. | Jessus sentään minkä närästyksen tuo aine aiheutti!! Maitoa ja piimää olen vetänyt paniikissa mutta lähen apteekkiin hakeeen Rennietä!
| |
| | |
28.07.10, 17:14
|
#103 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla todettiin refluksitauti yli kaksi vuotta sitten. Sain lääkkeeksi Nexiumia, mitä olen syönyt tuosta asti joka päivä yhden tabletin verran. Ensiksi otin 40 mg:aa kerran vuorokaudessa, mutta tiputin annoksen yli vuosi sitten 20 mg:aan. Oireet ovat aika vaihtelevat. Välillä on hyviä kausia, tuntuu melkein, ettei edes ole koko h*mmetin tautia, mitä nyt pieni kurkkukipu kiusaa aina, mutta välillä on yhtä tuskaa tämän kurkkukivun ja polttelun kanssa, niin kuin nyt. Mua ei ole koskaan tähystetty, koska olen kuulemma "liian" nuori siihen, kun Barrettia esiintyy lääkärini mukaan vain yli 50 vuotiailla (olen vähän yli 20 v.). Joskus haluaisin saada ph-mittauslaitteen, että saisi vähän vihiä vatsan happamuudesta...
| |
| | |
08.12.10, 16:55
|
#104 (linkki)
| | (Vierailija) | nexium ja rintalastan kiristys
tuollaista samanlaista kiristystä rintalastassa ja selässä se nexium aiheutti minulle, ei varsinaista astmaa, mtta tunteen, etä on keuhkot kireällä. lopetin sen heti.
| |
| | |
09.12.10, 21:39
|
#105 (linkki)
| | (Vierailija) | ruokavaliosta Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nunnukkaliisa Mitä olet tehnyt ruokavaliosi suhteen???
Oletko poistanut sellaiset ruuat jotka aiheuttavat närästystä esim. kahvi, rasvaiset ruuta, maustetut ruuat.....
Itselläni on ollut tuo sama vaiva ja söin myös Nexium kuurin ja samalla kiinitin huomiota mitä suuhuni laitan niin kyllä olo on helpottanut huomattavasti.Siinä muuten painokin voi laskea ;)) | Mulla myös ollu jonkinasteinen ruokatorven tulehdus ja Nexiumia - ruokavaliosta ainakin omalla kohdallani (ja olen kyllä kymmeniä samanlaisia kommentteja lukenu netistä) närästystä on helpottanu viljatuotteiden vähentäminen minimiin - siis leipä, pasta ja sellaset.
Aamulla paistan usein kananmunan voissa, syön yhden palan kauraleipää ja juon 2 kupillista kahvia maidon kera, ei närästytä, mut jos syön isomman pasta-aterian ni heti tulee kova närästys.
Myös sitrushedelmät ja hapolliset juomat alkaa närästyttää, tietenki.
En nyt syö mitään kauheen rasvasta ruokaa kuitenkaan, rasvoista käytän ennenkaikkea oliiviöljyä, melkee joka päivä teen jonku salaatin.
Kaikenlainen roskaruoka närästyttää, esim hampurilaiset, valmispizzat, keksit , pasteijat etc.
| |
| | |
29.12.10, 13:02
|
#106 (linkki)
| | (Vierailija) | palleatyrä
minulla ollut ruokatorven tulehdus ainakin 10, vuotta. ylävatsakipu on pahin,närästystä ei ole, syön nexiumia jok päivä suurimman sallitun määrän, kokonaan kipu ei helpota milloinkaan, jaleikkausta ei minulle suositella, elämä pyörii ns. koko ajan navan ympärillä kivuliaana. onko kenelläkään tällaisia kokemuksia?
| |
| | |
08.01.11, 19:18
|
#107 (linkki)
| | (Vierailija) | Refluksitauti
Minulla todettiin viisi vuotta sitten refluksitauti, (löystynyt mahaportti) ja tämän seurauksena syntynyt ruokatorven tulehdus.
Sainkin silloin happosalpaajia eli protonipumpun estäjiä ja ruokatorven tulehdus rauhoittui.
En suostu syömään JATKUVASTI oireita peittävää ja vääränlaista lääkitystä.
Eihän refluksitauti tarkoita sitä, että henkilöllä olisi LIIKAHAPPOISUUTTA! Sitten kun lääkityksellä NORMAALIT vatsahapot neutralisoidaan voi tuloksena olla HAPOTON maha, joka voi olla tosi ongelmallinen ja epänormaali mahalaukun tila. Se voi aiheuttaa myöskin luonnotonta röyhtäilyn tunnetta ja pahoinvointia, vielä niin, ettei saa röyhtäistyä, kun ei ole happoja!! Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja DeeZam Kannanpa minäkin korteni kekoon tähän keskusteluun. Kesän alussa huomasin että joka päivä närästää, ja kun yölläkin piti herätä siihen, menin lääkäriin. Dg ruokatorvehtulehdus. Sain 2 vkon kuurin Somacia ja sitten toisen Pantoprazolia, mutta ei mitään apua vaan oireisto vaan paheni, ruokatorveen rupesi sattumaan. Menin uudestaan lääkäriin ja sain Nexiumia. Ukaasina oli että tähystetään jos sekään ei auta. Söin 2 vkon kuurin ja oireet hellittivät siten että enää ei tule sitä hapanta suuhun öisin eikä päivisinkään ole poltetta. Lääkäri oli tyytyväinen ja sanoi että jatkan Nexiumia kunnes olen oireeton. No nyt on 3. vko menossa ja edelleenkään em. oireita ei ole, mutta sen sijaan minusta tuntuu välillä kuin ruokatorvi olisi turvonnut ts. täynnä ilmaa. Ja minua röyhtäyttää oikeastaan koko ajan, ihan kun närästäisi ilman sitä poltetta. Yöllä herään siihen että pitää nieleskellä (tyhjää, mitään tosiaan ei nouse) ja juoda vettä ja röyhtäillä. Välillä on myöskin kuvottava olo. Ihmetyttää että onko tämä kaikki Nexiumin sivuoiretta vaiko itse tautia vielä. Nexium-kuurien välissä oli parin pvän tauko, jolloin tuntui että voin ihan kohtuuhyvin. Nyt ajattelin pitää uudelleen pienen tauon, jotta näen johtuvatko nämä röyhtäysoireet Nexiumista. Rasittavaa säätämistä.
Onko muilla kokemuksia siitä että Nexium aiheuttaa sivuvaikutuksia? Ja olivatko ne tällaisia?
Jos taas oireeni johtuvat vielä itse taudista; miten tämä Nexium oikein vaikuttaa? Loppuuko röyhtäilyoireisto jonakin päivänä sitten kuin seinään jos lääke toimii? Minulla tosiaan koko ajan jotain oiretta, vaikea sanoa onko itse taudin takia vai lääkkeen. | | |
| | |
12.04.11, 14:52
|
#108 (linkki)
| | (Vierailija) | Nexium
No niin se tehosi Nexium minullakin refluxia hävisi oitis. Nexium jäi lyhyeksi aikaa vielä käyttööni. Vaan kuinkas sitten kävikään. Sain samoihin aikoihin kolmoishermotulehduksen ja pienen ajan päästä vielä angiinan. Lääkkeitä oli jo kapallinen päivässä. Koko ajan yskitti, mutta limaa ei tullut. Ja sitten iski hirveä allergiareaktio. Kasvoja lukuunottamatta iho muuttui tulenpunaiseksi ja kutiavaksi. Lääkäri arveli, että antibiootti olisi syypää. Viikon kokeilun tuloksena todettiin, ettei antibiootilla ollut asian kanssa mitään tekemistä ja iho-oireet pahenivat. Sitten kokeiltiin, olisiko kolmoishermotulehduslääke syypää, no ei ollut. Viikonloppuna iholle alkoi nousta äkämiä (kiukkuisia pisteleviä rakkuloita). Niitä oli kaikkialla, korvissa, hiusten alla, vartalossa joka puolella (myös siellä, mihin aurinko ei paista). Olo oli tuskainen ja lähdin keskussairaalan päivystykseen. Olin jo aamulla lukenut kaikkien lääkkeideni mukana tulevat lappuset ja päätellyt itse, että syypää saattaisi olla Nexium. Lääkäri tutki ja oli samaa mieltä. Tiesi tämän Nexiumin varjopuolenkin. Sain kortisoonikuurin (6 pv) ja oireet alkoivat helpottaa. Kuurin loppumisesta on kohta kaksi viikkoa, punoitus on lähes poissa, rakkulat ovat pienentyneet, mutta uusivat jatkuvasti. Tukan alunen, kaulan seutu ja alaselkä kutiavat ihan tolkuttomasti edelleen, kasvot hilseilevät ja kynsinauhat repeilevät. Jaa miksi en ole mennyt uudelleen lääkäriin? Omalääkärini lähti 2kkn opintovapaalle ja sijainen arveli viime viikolla, että "olet saanut varmaan jonkun viruksen", kun yskin edelleen. Iho-oireisiin ei tämä poikanen puuttunut mitenkään. Yritän loppuviikosta uudelleen ja tahdon lähetten keskussairaalaan, jonne tämän allergian hoito tietääkseni kuuluukin.
Vilkaiskaapa sitä ohjelappusta, joka Nexiumin mukana on, niin voitte arvella, miltä tuntuu , kun kuuluukin niihin harvoihin, joille Nexium sovi.
| |
| | |
27.05.11, 09:50
|
#109 (linkki)
| | (Vierailija) | Syökää Seisten!!! Olen ehkä löytänyt refluksivaivaan helpotuksen!!!
Hei, kokeilkaas semmosta, että syötte seisten ja ruokailun jälkeen olette myös aika pitkää seisten. Ja jos ei nyt ihan seisten niin takakenossa erittäin viivasuorana istuen, siis näyttää tosi naurettavalta, mutta mulla on tepsinyt.
Mulla rupes helpottamaan heti refluksioireet kun rupesin laihduttamaan ja sain tuon oman vatsapannan pienemmäksi. Sitten kun alkoi olemaan jo fyysisesti vähän keyvempi olo, kokeilin erittäin suorana olemista, siis ryhdillä ja pallean ympärillä olevan "korsetin" tiukennuksella on merkitystä. Aluksi söin ihan suoraan vaan seisten, erittäin pieniä annoksia, ruokailun jälkeenkin seisoskelin ja kuten GASTROLAB:n sivuilla myös sanotaan, joskus helpottaa seisominen. Mulla se auttoi...hehehhe, suosittelen muillekin, eihän se kivalta näytä, mutta voitte ainakin testata jos on ihan kauhee olo ja haluaa syödä kuitenkin jotain. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Scar Kokeilkaa hyvät ihmiset myös omenaviinietikkaa jos uskallatte! Joskus refluksivaivat ovatkin seurausta hapottomasta mahasta eikä liikahappoisuudesta. Tai sitten taustalla on jokin muukin syy, kuten minulla sappi. Joka tapauksessa omenaviinietikka oli hengenpelastajani viime syksystä tähän kevääseen, kun mitkään happosalpaajat eivät auttaneet. 1 tl omenaviinietikkaa 1 lasilliseen vettä ja mausteeksi vähän juoksevaa hunajaa. 1 krt päivässä tätä muutamia viikkoja ja pahin närästys/oksetus oli ohi. Sen jälkeen käytin vain tarvittaessa ja tehosi aina. | | |
| | |
06.06.11, 13:31
|
#110 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei tässä ketjussa paljon näytä viime aikoina tapahtuneen, mutta kirjoitanpa tähän huvin vuoksi jatkoa, jos joku vaikka tätä vielä lukisi ja keksisi jotain hyödyllistä sanottavaa.
Oma vaivani on nimenomaan jatkuva röyhtäily tai röyhtäilyn tarve. Vaiva ei ole uusi, mutta vasta hiljan hakeuduin kyselemään lääkäriltä siihen jotain apua. Oireilua on ollut jo lähes 20 vuotta, suurimman osan siitä kausittaisesti mutta nyt noin vuoden ajan yhtäjaksoisesti. Röyhtäilyn ohessa on muutakin refluksitaudille tyypillistä (närästystä, sydämen lisälyöntejä jne.), mutta ne ovat sen verran lieviä, että jos olisi vain niitä, viis veisaisin koko asiasta. Röyhtäily sen sijaan kiusaa elämistä kaiken aikaa. Joka ainoa asennonmuutos nostaa ilmaa ylöspäin ja tuottaa välillä aivan valtavia hönkäyksiä ilmoille, vähän väliä täytyy niellä tai kakistella ilmakuplia kurkusta ja vähän väliä rintalastan alla syntyy inhottava aaltomainen tunne, kun ilma alkaa pursuta ulos. Silloin tällöin on nieleminenkin tukalaa, kun vastassa tuntuu olevan joku ilmapatsas, joka olisi saatava pois tieltä.
Röyhtäilyyni liittyy yksi erityisen epämiellyttävä piirre, joka olikin se, joka sai lääkärin katsomaan hoidon aiheelliseksi (muuten ei pitänyt ongelmia vakavina): toisinaan röyhtäisen öisin (nimenomaan kyljelleni käännyttyäni) mahahappoa henkeeni ja herään siihen, että olen tukehtua mahanesteisiini (ruokaa ei kuitenkaan nouse ylös, vain nestettä). Tilanne ei toistu kovin tiuhaan, mutta koska siihen liittyy keuhkokuumeen vaara, lääkäri katsoi parhaaksi aloittaa nexium-hoidon.
Olen nyt ottanut nexiumia sen verran lyhyen aikaa, ettei mitään lopullista arviota voi vielä lausua. Röyhtäilyä se ei ole lopettanut (kuten en odottanutkaan), mutta jollain tavoin röyhtäykset ovat "miellyttävämpiä", koska ne tuntuvat jotenkin kuivemmilta ja koko ruokatorvi vaikuttaa ikäänkuin rennommalta. Saatan tietysti vain kuvitella oireiden lieventyneen. Yöllisiä haponnousuja ei ole myöskään tullut, mikä oli tarkoituskin, mutta kovin usein ilmeneviähän ne eivät olleetkaan, joten vaikea sanoa onko nexiumilla mitään osuutta niiden poissaoloon.
Kuukauden kuurin jälkeen tilannetta katsotaan uudestaan. Lääkäri vihjaisi tähystyksestä, mutta rehellisesti sanoen olen äärimmäisen haluton suostumaan siihen. Ajatus siitä, että putken työntäminen kurkkuun saa minut yökkäämään nesteitä henkeeni tuntuu suorastaan pelottavalta, kun tiedän miten tukalaa ja kivuliasta sen ulossaaminen on muutenkin, saati letku kurkussa. Melkeinpä mieluummin menisin suoraan leikkauspöydälle kuin asetun tukehtumaan tähystyksessä. Kaikkein mieluiten tietysti hoitaisin tilaani vain lääkkeillä, jos ne edes jotenkin helpottavat oloa ja jos ne ennen kaikkea estävät ruokatorven tilaa huononemasta.
Enpä tiedä, keksiikö kukaan tähän mitään neuvoja sen kummemmin, mutta tuossa edellä esitetyn neuvon seisaaltaan syömisen hyödyllisyydestä voin muuten minäkin allekirjoittaa.
| |
| | |
06.06.11, 14:25
|
#111 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kurkkutorven tähystys on pikku juttu. 10 min. ennen tehdään puudutus spraylla. Letku oli ohut, ei yökötä, ei ole tukalaa, eikä kivuliasta. Mistä tuollaisia olet kuullut?
| |
| | |
06.06.11, 16:11
|
#112 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokenut Kurkkutorven tähystys on pikku juttu. 10 min. ennen tehdään puudutus spraylla. Letku oli ohut, ei yökötä, ei ole tukalaa, eikä kivuliasta. Mistä tuollaisia olet kuullut? |
Useammaltakin tähystyksen kokeneelta. Tosin päinvastaisiakin kokemuksia on. Itse asiassa lääkäri itse pelotteli viimeksi! Sanoi että "ei ole mikään kiva juttu" ja että häneltä itseltäänkin on tähystetty kahdesti eikä kuulemma vapaaehtoisesti enää kolmatta kertaa menisi!
| |
| | |
07.06.11, 11:05
|
#113 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja rrröyh Ei tässä ketjussa paljon näytä viime aikoina tapahtuneen, mutta kirjoitanpa tähän huvin vuoksi jatkoa, jos joku vaikka tätä vielä lukisi ja keksisi jotain hyödyllistä sanottavaa.
Oma vaivani on nimenomaan jatkuva röyhtäily tai röyhtäilyn tarve. Vaiva ei ole uusi, mutta vasta hiljan hakeuduin kyselemään lääkäriltä siihen jotain apua. Oireilua on ollut jo lähes 20 vuotta, suurimman osan siitä kausittaisesti mutta nyt noin vuoden ajan yhtäjaksoisesti. Röyhtäilyn ohessa on muutakin refluksitaudille tyypillistä (närästystä, sydämen lisälyöntejä jne.), mutta ne ovat sen verran lieviä, että jos olisi vain niitä, viis veisaisin koko asiasta. Röyhtäily sen sijaan kiusaa elämistä kaiken aikaa. Joka ainoa asennonmuutos nostaa ilmaa ylöspäin ja tuottaa välillä aivan valtavia hönkäyksiä ilmoille, vähän väliä täytyy niellä tai kakistella ilmakuplia kurkusta ja vähän väliä rintalastan alla syntyy inhottava aaltomainen tunne, kun ilma alkaa pursuta ulos. Silloin tällöin on nieleminenkin tukalaa, kun vastassa tuntuu olevan joku ilmapatsas, joka olisi saatava pois tieltä.
Röyhtäilyyni liittyy yksi erityisen epämiellyttävä piirre, joka olikin se, joka sai lääkärin katsomaan hoidon aiheelliseksi (muuten ei pitänyt ongelmia vakavina): toisinaan röyhtäisen öisin (nimenomaan kyljelleni käännyttyäni) mahahappoa henkeeni ja herään siihen, että olen tukehtua mahanesteisiini (ruokaa ei kuitenkaan nouse ylös, vain nestettä). Tilanne ei toistu kovin tiuhaan, mutta koska siihen liittyy keuhkokuumeen vaara, lääkäri katsoi parhaaksi aloittaa nexium-hoidon.
Olen nyt ottanut nexiumia sen verran lyhyen aikaa, ettei mitään lopullista arviota voi vielä lausua. Röyhtäilyä se ei ole lopettanut (kuten en odottanutkaan), mutta jollain tavoin röyhtäykset ovat "miellyttävämpiä", koska ne tuntuvat jotenkin kuivemmilta ja koko ruokatorvi vaikuttaa ikäänkuin rennommalta. Saatan tietysti vain kuvitella oireiden lieventyneen. Yöllisiä haponnousuja ei ole myöskään tullut, mikä oli tarkoituskin, mutta kovin usein ilmeneviähän ne eivät olleetkaan, joten vaikea sanoa onko nexiumilla mitään osuutta niiden poissaoloon.
Kuukauden kuurin jälkeen tilannetta katsotaan uudestaan. Lääkäri vihjaisi tähystyksestä, mutta rehellisesti sanoen olen äärimmäisen haluton suostumaan siihen. Ajatus siitä, että putken työntäminen kurkkuun saa minut yökkäämään nesteitä henkeeni tuntuu suorastaan pelottavalta, kun tiedän miten tukalaa ja kivuliasta sen ulossaaminen on muutenkin, saati letku kurkussa. Melkeinpä mieluummin menisin suoraan leikkauspöydälle kuin asetun tukehtumaan tähystyksessä. Kaikkein mieluiten tietysti hoitaisin tilaani vain lääkkeillä, jos ne edes jotenkin helpottavat oloa ja jos ne ennen kaikkea estävät ruokatorven tilaa huononemasta.
Enpä tiedä, keksiikö kukaan tähän mitään neuvoja sen kummemmin, mutta tuossa edellä esitetyn neuvon seisaaltaan syömisen hyödyllisyydestä voin muuten minäkin allekirjoittaa. |
Minua ärsyttää mielettömästi, että jotkut sanovat että ei tunnu missään, kivutonta on jne. HYVÄ jos näin on, mutta ei voi yleistää!
Minut on tähystetty monasti. Pari kertaa on ollut todella kivuton, en ole huomannut edes kun putki on ollut jo minun mahassa. Pari kertaa on ollut tosi kamalaa, lääkärikin on todennut että tehdään lääkityksessä. Itselläni ainakin kun oireet oli tosi pahat, oksetti koko ajan, ruokatorvi oli useilla haavoilla, niin putken nielennestä ei tullut mitään, oli kuin olisi veitsiä niellyt. Silloin kun tähystettiin ekaa kertaa, niin silloin haavoja eikä noin pahoja oireita ollut, joten johtuisikohan osaksi tästäkin toimenpiteen vaikeus. Mutta älkää yleistäkö että ei tunnu missään!
Mutta kysymykseesi, minä röyhtäilin kanssa yhdessä vaiheessa aivan koko ajan. Ei johtunut ruoasta, koska normaalisti minua röyhtäisyttää tuore ruisleipä, sipuli, paprika, limpsat, mitkä nyt muutenkin refluksitautiselle ei sovi. Mutta en siis syönyt näitä ja silti röyhtäilin. Itselläni auttoi se, kun vaihdoin Nexiumin Zolt 30 mg. Röyhtäilyt loppui siihen. Itselleni ei Nexium sovi muutenkaan, tekee yli 2 vkoa käytettynä aivan hirveän oksettavan olon, koko ajan tuntuu kuin tulisi ylös koko mahalaukku. Sekin loppui lääkkeen vaihdoin myötä. Kannattaa siis kokeilla eri lääkkeitä että löytää itselle sopivan! Lääkärit monasti antavat ensi töikseen Nexiumia kun se on olevinaana paras. Tehokas se on, mutta ainakin itselleni ja monelle tutulle se tuo nipun lisäoireita, Zolt ei taas tuo mitään lisäoireita. Happolääkkeitä on monia, kantsii kokeilla mikä itselle sopii parhaiten!
| |
| | |
22.08.11, 16:44
|
#114 (linkki)
| | (Vierailija) | palleatyrä
Hei! Minulla todettiin palleatyrä tähystyksessä 10v. sitten. Sain silloin Somac kuurin ja olen syönyt sitä pari kertaa myöhemminkin kuvottavaan ja turvottavaan oloon. Nyt on taas vaivat päällä. Lääkärini sanoi, ettei tarvitse tehdä uutta tähystystä vaikka siitä on jo kulunut ne 10 vuotta. Voiko Yksi tähystyskerta riittää? Olisiko jollain asiasta tietoa?
| |
| | |
23.08.11, 14:31
|
#115 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Anna Hei! Minulla todettiin palleatyrä tähystyksessä 10v. sitten. Sain silloin Somac kuurin ja olen syönyt sitä pari kertaa myöhemminkin kuvottavaan ja turvottavaan oloon. Nyt on taas vaivat päällä. Lääkärini sanoi, ettei tarvitse tehdä uutta tähystystä vaikka siitä on jo kulunut ne 10 vuotta. Voiko Yksi tähystyskerta riittää? Olisiko jollain asiasta tietoa? |
No varsinaisesti palleatyrän takia ei mielestäni tarvitse tähystää. Minulla on refluksitauti ja välillä todella pahat oireet ja lääkitys ei auta ja lisäks branketin ruokatorvi voi tulla periytyvänä. Minut on tähystetty 2 kertaa 10 vuoden sisällä. Minulle on ehdotettu tähystystä n 2 vuoden välein. Tietysti jos sinulla on pahat oireet, lääkitys ei auta ja oletko jättänyt närästävät ruoat ja juomat pois, niin voidaan tähystää ja yleensä tähystetäänkin! Oletko julkisella puolella käynyt, nehän nyt säästää joka asiassa ja anna mitään lähetteitä mihinkään..
| |
| | |
08.10.11, 22:03
|
#116 (linkki)
| | (Vierailija) | leikkaus asia Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja voi voi Sama täällä...lääkitystä on kokeiltu todella monia. Mikään ei ole tehonnut, vaikka olen jokaista lääkettä syönyt useita kuureja. Ruokaa on pakko seurata ja muutenkin elämäntavat on oltava kunnossa, että jotenkin pärjää. Kuitenkin päivittäinen jatkuva polte ja närästys, sekä muut oireet eivät hellitä. Täytyy toivoa, että leikkaus tuo helpotusta. Täytyy luottaa lääkäreihin ja heidän lausuntoihin...joten menen leikkaukseen. | Miten leikkaus onnistui?
| |
| | |
24.10.11, 15:17
|
#117 (linkki)
| | (Vierailija) | Nexiumin vaihtaminen Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Närästys-Nilla Heippa!
Eli minua närästänyt kauan(Pepcidillä olen pötkinyt), lopulta tilanne paheni niin, että ruoka sattui, kun se tuli rintalastan kohdalle. Menin lääkäriin, ja hän epäili refluksia/ruokatorven tulehdusta, sain Nexiumia 40 mg 4 viikon kuurin, ja kehoituksen tulla viikon kuluttua, jos oireet eivät hellitä ja seuraavaksi tähystykseen. Jo yhden tabletin jälkeen kipu hellitti ja polte ja happojen nousu loppui, mutta röyhin yhä(ei happamia, eikä ruoka tule suuhun) Eli tehoaanko lääke mielestänne? Minulla ilmeisesti refluksi ja tulehdus paha, joten ehkä vie aikaa. Kommentteja odotellen :D |
Minulla oli kauan lima- ja yskä-ärsytys, happoja närästyksen ohella. V.2005 tähystyksen jälk. (lievä vatsanportin väljyys) söin Nexiumia alkuun 40mg pvssä, myöh.20m, joka ei närästykseen tehonnut, mutta poltetta ei ollut. Nyt noin vuoden ajan tunsin, ettei Nexium enää tepsi, ja sain monia sivuoireita pahoinvointi ym. Lopulta en voinut syödä, koska sain aina lääkkeen ottamisen jälkeen ripulin, joka kesti koko päivän. Nyt toukokuussa tähystettiin, ja todettiin, että portti oli normaali, mutta polte ylävatsalla silti oli kova. Lääkäri vaihtoi lääkityksen Pariet 20mg, joka on tehonnut närästykseen ja poltteeseen tosi hyvin, mutta sivuvaikutuksena puolen vuoden käytön jälk. on tullut rintakipuja ja rytmihäiriöitä.
| |
| | |
13.11.11, 21:25
|
#118 (linkki)
| | (Vierailija) | Omenaviinietikka
[QUOTE=Scar;10592415]Kokeilkaa hyvät ihmiset myös omenaviinietikkaa jos uskallatte! Joskus refluksivaivat ovatkin seurausta hapottomasta mahasta eikä liikahappoisuudesta. Tai sitten taustalla on jokin muukin syy, kuten minulla sappi. Joka tapauksessa omenaviinietikka oli hengenpelastajani viime syksystä tähän kevääseen, kun mitkään happosalpaajat eivät auttaneet. 1 tl omenaviinietikkaa 1 lasilliseen vettä ja mausteeksi vähän juoksevaa hunajaa. 1 krt päivässä tätä muutamia viikkoja ja pahin närästys/oksetus oli ohi. Sen jälkeen käytin vain tarvittaessa ja tehosi aina.[/QUOT
| |
| | |
21.12.11, 16:37
|
#119 (linkki)
| | (Vierailija) | refluksivaivan oireita Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Korina-kalle Itselläni stressin myötä närästysoireet kävivät nyt syksyllä niin sietämättömiksi ja kävin kuukausi sitten tähystyksessä (joka kannattaa koska sen jälkeen saanut
psyykkisen puolen kuntoon kun ei tarvi ylireagoida syövän etc. pelossa)
ja refluksi siis todettiin.
Nexiumia vetelen ja katselen hieman mitä syön mutta suurin ongelma on nykyään
röyhtäilyn tapainen korina joka on pahimmillaan aina ruokailun jälkeen,
tekisi kovasti mieli röyhtäistä mutta kunnon röyhtäisyä ei tule koskaan ja
useimmiten se on sellaista pientä korinaa. Haittaa todella paljon elämää kun
se palan tunne kurkussa ahdistaa, lääkäri sanoi että tälläisiä ilman tunteita
kurkussa ovat potilaat raportoineet mutta ei osannut muuten auttaa.
Onko vinkkejä?
Mies -70;lle, itse myös epäilin että on jotain sydänperäistäkin kun vasemmalle puolelle usein pistää, otettiin EKG joka oli normaali. miten sinun vaiva tutkittiin? Vatsaongelmat
voivat ilmeisen helposti aiheuttaa rintakipuja joita sitten aina pitää sydänvaivoina. |
Minullakin oli aiemmin usein tuota kummaa korinaa, vaan röyhtäys ei tullut suusta ulos. Mietin minne se jää korisemaan? No kaikkia oireita ollut. Mutta keljuimpia sydämen rytmihäiriöt jatkuvana. Olen palstoilta välillä lukenut jonkun muunkin yhdistävän sitä mahavaivoihin ja nyt se tutkittu asia selvisi Duodecimin sivuilta. Eli gastroesofagiaalinen refluksi aiheuttaa rytmihäiriöitä. Eli ruokatorven ärsytys heijastuu autonomiseen hermostoon aiheuttaen toisille sydämen rytmihäiriöitä. (Tutkimus vuodelta 2011. ) Lukekaa vaikka tuolla lausehaulla Duodecimin sivuilta. Hoidoksi tulisi esim. Nexium 40mg/vrk kolmeksi kuukaudeksi. Minä aion nyt aloittaa tuon pitkän kuurin. Olin aiemminkin huomannut, että kun maha paranee, niin rytmihäiriöt helpottuu.
| |
| | |
21.12.11, 17:13
|
#120 (linkki)
| | (Vierailija) | caviscon Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja refluksikurkku Ja tarina jatkuu (vaikkakin hieman myöhässä) eli kävin tosiaan siinä gastroskopiassa ja tuore löytö oli palleatyrä ja lievä krooninen mahakatarri. Että ei se elämä tästä siis ainakaan helpotu ja vielä ei leikkaustakaan suositeltu. Itse laitan noiden syntysyyksi stressin, joka on johtunut töistä ja tietysti myös epätietoisuudesta terveydestä. (Kävin myös itse monta kertaa viime vuonna EKG:ssä ja eihän niistä mitään löytynyt. Myös keuhkot ja sydän kuvattiin, eikä niissäkään mitään ollut, mikä tietysti oli toisaalta hyvä uutinen.)
Tosiaan vuodenvaihteen ja tuplanexiumkuurin jälkeen olo normalisoitui ja pärjäsin Lanzolla ja jopa ilman lääkitystä kaksi ja puoli kuukautta, kunnes jälleen vaivat tuli ja tällä kertaa entistä pahempana ja mitään kunnon syytä en keksi, paitsi ehkä toi stressi. Ylävatsaa ja rintaa pistää ja vihloo ajoittain, tavaraa nousee kurkkuun ja ruokatorvea polttelee. Kohta taas lääkärin juttusille... | Ja lisää täältä ....
Eli sulla on melko perinteinen kuvio - refluksin uusimisprosentti on melko korkea.
Sitä ei usko ennenkuin itse kokee - ja painopudotukset ja tiukat ruokavalioista ei niin paljon hyötyä kuin ajatteli ensin! Eli en siis itse ole lieviä tapauksia...
Muuallapäin maailmaa toi alotuslääkitys on heti aggressiivisempaa kurkunpään refluksin kanssa
eli 2x 40mg (Nexium ym). Happosalpaajien lisäksi syön itse Gavisconia(Advance versio, nettiapteekin kautta Englannista), jonka vaikutustapa (vaahtotulppa mahaan) eri kuin syömäni happosalpaajan (minimoi pelkästään happoa). Vahvemmalla versiolla on saavutettu (tutkittuja) tieteellisiä positiivisia tuloksia salpaajan kanssa. Nykykäsityksen mukaan sen hapon minimointi ei riitä, koska relfuksihan jatkuu ja ylöspääsee pepsiiniä + happoa, jonka katsotaan aiheuttavan niitä oireita sen lääkityksen kanssakin. Tämäkin vielä ..[/QUOTE]
Caviscon tarvitsee mahahappoja muodostaakseen tulpan. Mitenkähän se onnistuu, jos Nexium tms. estää suolahapon muodostumisen?
| |
| | |
20.01.12, 15:32
|
#121 (linkki)
| | (Vierailija) | Pala kurkussa
Sinulla on just samaa kuin minulla kokonaisuudessan. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Hei.
Olen vuosia kärsinyt huomaamattani refluksioireista. Oireitani oli palantunne kurkussa aiemmin
(hävisi ajan kanssa nukutuksessa tehdyn jäykkäputkitutkimuksen jälkeen), suolanmaku suussa jatkuvasti ja häiritsevästi, yskä ja kurkkukivut. Tyypillisiä oireita kuten ruoan palojen nousua kurkkuun EI tapahtunut yleensä eikä kumartaessa tullut suuhun mitään koskaan. Närästystä minulla ei koskaan oikeastaan ollut ikinä vaan suoria polttoja, happoruiskauksia ruokatorveen ja suoraan sieltä kurkkuun niin että kurkku tulehtui usein. Tunsin happosuihkauksen selvästi ja se oli neulanohut. Ja se tuli sekunnin murto-osassa kurkkuun asti. Ihan kuin joku olisi ruiskulla ruiskuttanut happoa mahasta ylänieluun asti. Viime aikoina olen vasta alkanut ryökimään. Vuosiin ryökin vähemmän kuin moni sellainen jollaei ollut refluksivaivoja. Mutta aina minulla on ollut ilmavaivoja eli sanotaan suoraan,että paukuttanut on.
Nyt sattui paha kohtaus, jolloin sain kurkkutulehduksen, oksentelin ja yskiminen ei loppunut useisiin tuntiin ja kamalan voimakasta suolanmakua suussa oli ollut jo kuukausien ajan. Jouduin lähtemään ensiapuun ja sieltä sain paikan päällä ekat lääkkeet, Nexium 40mg ja Zantac poretabut lisäksi. Tarkoitus oli jatkossa kahden vkon ajan aamulla ottaa 2x20mg Nexium ( koska 20mg on nykyään halvempaa kuin 40mg tabletti) ja illalla tarpeen mukaan Zantac poretablettia lisäksi. Jatkossa joka toinen pvä jatkaa Nexiumin ottamista. Poretta ensin kauhistelin, koska ajattelin, että se närästää, mutta tajusin antaa liuoksen hetken seistä, sen verran vaan että poreet suureksi osaksi häviää kokonaan ja join sitten vasta. Zantacista sain hetken avun.
Kotona huomasin, että kaksi ekaa Nexiumin ottokertaa tehosi, mutta kolmas petti jo, suolaa alkoi taas tulla suuhun runsaasti. Ihmettelin että miksi ensin tehoaa ja sitten ei enkä vieläkään tiedä syytä. Mutta helpitin oloa Zantacilla, samariinilla, vichyllä,maidolla ( mutta maito sai aikaan kamalan yskänkohtauksen),kaurapuurolla.
Otin selville mikä on palleatyrä ja miten se liittyy närästykseen. Joka kolmannella ihmisellä on palleatyrä. Se on rakenteellinen ominaisuus ihmisessä.
Lähes kaikilla närästyksestä kärsivillä on palleatyrä ilmeisesti,näin luin. Palleatyrää olin luullut aiemmin erilliseksi kasvaimen tyyppiseksi kappaleeksi jossain vatsaontelossa, mutta sitä se ei ole. Palleatyrä on liiallinen tilavuus palleassa,josta ruokatorvi kulkee mahalaukkuun. Jos tilaa on liikaa tuolla väylällä (pallean välissä mistä ruokatorvi menee läpi), tulee refluksiongelmia, koska normaalitiukka pallea puristaa ruokatorvea sulkijamaisesti, mutta löysä pallea antaa mahalaukun nousta ylös kohti ruokatorvea. Joskus mahalaukku saattaa olla noussut aivan ruokatorveen kiinni ylös ja kaikki suolahappo pääsee välittömästi nousemaan suoraan ruokatorveen. Tätä on palleatyrä ongelma.
Itse alan uskoa, että minulla ei ole toiminnallista vikaa vaan nimenomaan elimellinen eli saattaa olla palleatyrä. Tosin se todetaan mahalaukuntähystyksessä, se tyrä, jos se on. Menen siihen joku päivä rohkealla mielin, koska avomiehelläni se oli sujunut erittäin nopeasti ja kivuttomasti ja hän oli heti saanut nieltyä letkun. Kun letkun saa nieltyä, kaikki sujuu sen jälkeen eli eka nielaisu on vaikea, jos on, muuten letku sitten menee helposti eikä sitä tunne. Puudutusaine joka suuhun annetaan suihkaisemalla helpottaa nielemistä.
Voihan tilanne olla joskus hankalakin, jos ei saa esim. nieltyä alussa sitä letkun päätä.
Mutta tosiaan kun luin tuosta mikä palleatyrä on ja tajusin ongelman olevan liian suuri tila palleassa siinä välissä,mistä ruokatorvi kulkee, oivalsin heti jotain; ylävatsalihasliikkeet; niillä voi tiukentaa palleaa! Joten kun Nexiumkaan ei tunnu nyt kokonaan poistavan ongelmia vaan tilalle on tullut ílkeä närästys ja taas suolat suuhun, päätin ottaa itseäni niskasta ja kokeilla kiristää palleaani vatsalihasliikkeillä.
Ensin tein ihan normaaleja istumaannousuja tuossa hetki sitten (minulla ei nouse siitä suuhun oksennusta/muuta) ja heti perään ylävatsalihasliikkeitä kädet pään takana, tunsin kuinka pallea / ylävatsanalue kiristyi ja tein intensiivistä nopeaa ja lyhyttä liikettä tunteakseni kireyden paremmin ja kun olin tehnyt n 10 minuuttia välillä pitäen lyhyet tauot katsellen tv:tä, huomasin samantien närästyksen helpottuneen selvästi! Nousin myös pystyyn ja ojensin ryhtiä ja sekin tuntui kumman hyvältä! Olen 10 kg ylipainoinen, mutta liikuntataustainen ja tiedän yhtä ja toista fysiikastani.
Tajusin, aina käydessäni pitkillä kävelylenkeillä, että en ole koskaan tuntenut kärvennystä ruokatorvessa silloin! Eli pystysuora asento ja siinä tapahtuvat keskivartaloa kiinteyttävät lajit kuten reipas kävely kädet heiluen sivuilla ja ylävartalon kiertyessä puolelta toiselle, auttavat oikeasti refluksivaivaan.
Jos vatsalihaskunto on hyvä ja kiinteyttää ylävartaloaan vatsan alueelta varsinkin, pallea alkaa supistua, tiukentua kuten mikä tahansa lihas ja tukee taas ruokatorvea niin ettei sieltä pääse nousemaan yhtä helposti ruokatorveen happoa.
Liikunta ei välttämättä kokonaan poista refluksiongelmaa, mutta jotenkin ajattelen fysioterapeuttisesti niin, että monilla fyysisillä harjoitteilla voidaan ehkä kokonaan tai osittain parantaa vaivat, koska vaivat piilevät fysiikassa, myös ratkaisu piilee jokaisen omassa fysiikassa. Lääkkeitä kannattaa ottaa, mutta kannattaa myös koko ajan hakea parannusta hakemalla itselleen parempaa kuntoa ja terveyttä ja sopivaa ruumiinpainoa. Koska olisi hyvä päästä vähemmällä lääkityksellä tai jopa kokonaan eroon lääkkeistä.
Refluksivaivoissa painonlaskulla on todettu olevan suotuisat vaikutukset. Kannattaa siis liikkua ja harjoittaa erityisesti vatsalihaksiaan. Löysä pallea on kaiken pahan alku ja juuri refluksiongelmissa. Keskivartalon harjoittaminen on tärkeää refluksiongelmissa.
Haluaisin löytää pääasiallisen tai koko ratkaisun refluksiongelmaani liikunnasta ja lihasharjoitteista. Olen havainnut, että kun hengittää kunnolla ulos suu auki, närästys helpottaa sen ajan melkein kokonaan. Hengitykselläkin on siis merkityksensä paineen tasauksessa tai joidenkin haitallisten kaasujen poistumisessa vatsalaukusta/ruokatorvesta.
Haluaisin oikeastaan päästä koko refluksi-ongelmasta eroon omatekoisella fysioterapialla. Paransin vaikean ja pitkäaikaiseksi määritellyn tulehduksen kantapäässänikin oikealla liikuntaharjoituksella, vaikka vaivan piti olla pitkäaikainen, pakottamalla itseni liikkumaan, paransin kipeän jalan.
Minusta tuntuu, että löysät ihmiset kärsivät monista vaivoista enemmän ja sairauksista kuin hyväkuntoiset. Omilla elämäntavoillaan ja liikuntaharjoituksilla läpi elämän voi parantaa merkittävästi vaikeitakin pitkäaikaisia ongelmia kokonaan.
Fysioterapiaksi määrittelen sellaisen fyysisen toiminnan ( kuten lihaskuntoliikkeet, venyttely, hengitysharjoitukset, opitaan hengittämään oikein ettei vaan pinnallisesti hengitetä, hapensaantikyvyn lisääminen aerobisilla harjoitteilla siis hengästyttävä liikunta ) kaikki , joka parantaa fyysisiä ongelmakohtia.
Saattaa olla, että jos muuttaa elämäntapansa voi parantua yllättäen sellaisestakin itsekseen (keho parantaa itsensä) kuten refluksitauti. Mutta se jää nähtäväksi. Myönnän pilanneeni itse oman terveyteni syömällä liian mausteisia ruokia ja lihomalla. Siitä monet ongelmat johtuu. Löysäilystä. Elämässä kait tarvitsee pitää itsestään fyysisesti jatkuvasti huolta ja liikkua, tossua toisen eteen! Muuten rapistuu ja sairastuu ja tulee ongelmia. Myönnän tosin, että on sairauksia, joille ei voi mitään edes liikunnalla, mutta lähden kokeilemaan pallea/keskivartaloharjoituksia ja kerron, jos oikeasti pidemmän päälle tepsii. | | |
| | |
20.01.12, 15:34
|
#122 (linkki)
| | (Vierailija) | Pala kurkussa
Sinulla on just samaa kuin minulla kokonaisuudessan. Käytän Zolt-lääkettä. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne Hei.
Olen vuosia kärsinyt huomaamattani refluksioireista. Oireitani oli palantunne kurkussa aiemmin
(hävisi ajan kanssa nukutuksessa tehdyn jäykkäputkitutkimuksen jälkeen), suolanmaku suussa jatkuvasti ja häiritsevästi, yskä ja kurkkukivut. Tyypillisiä oireita kuten ruoan palojen nousua kurkkuun EI tapahtunut yleensä eikä kumartaessa tullut suuhun mitään koskaan. Närästystä minulla ei koskaan oikeastaan ollut ikinä vaan suoria polttoja, happoruiskauksia ruokatorveen ja suoraan sieltä kurkkuun niin että kurkku tulehtui usein. Tunsin happosuihkauksen selvästi ja se oli neulanohut. Ja se tuli sekunnin murto-osassa kurkkuun asti. Ihan kuin joku olisi ruiskulla ruiskuttanut happoa mahasta ylänieluun asti. Viime aikoina olen vasta alkanut ryökimään. Vuosiin ryökin vähemmän kuin moni sellainen jollaei ollut refluksivaivoja. Mutta aina minulla on ollut ilmavaivoja eli sanotaan suoraan,että paukuttanut on.
Nyt sattui paha kohtaus, jolloin sain kurkkutulehduksen, oksentelin ja yskiminen ei loppunut useisiin tuntiin ja kamalan voimakasta suolanmakua suussa oli ollut jo kuukausien ajan. Jouduin lähtemään ensiapuun ja sieltä sain paikan päällä ekat lääkkeet, Nexium 40mg ja Zantac poretabut lisäksi. Tarkoitus oli jatkossa kahden vkon ajan aamulla ottaa 2x20mg Nexium ( koska 20mg on nykyään halvempaa kuin 40mg tabletti) ja illalla tarpeen mukaan Zantac poretablettia lisäksi. Jatkossa joka toinen pvä jatkaa Nexiumin ottamista. Poretta ensin kauhistelin, koska ajattelin, että se närästää, mutta tajusin antaa liuoksen hetken seistä, sen verran vaan että poreet suureksi osaksi häviää kokonaan ja join sitten vasta. Zantacista sain hetken avun.
Kotona huomasin, että kaksi ekaa Nexiumin ottokertaa tehosi, mutta kolmas petti jo, suolaa alkoi taas tulla suuhun runsaasti. Ihmettelin että miksi ensin tehoaa ja sitten ei enkä vieläkään tiedä syytä. Mutta helpitin oloa Zantacilla, samariinilla, vichyllä,maidolla ( mutta maito sai aikaan kamalan yskänkohtauksen),kaurapuurolla.
Otin selville mikä on palleatyrä ja miten se liittyy närästykseen. Joka kolmannella ihmisellä on palleatyrä. Se on rakenteellinen ominaisuus ihmisessä.
Lähes kaikilla närästyksestä kärsivillä on palleatyrä ilmeisesti,näin luin. Palleatyrää olin luullut aiemmin erilliseksi kasvaimen tyyppiseksi kappaleeksi jossain vatsaontelossa, mutta sitä se ei ole. Palleatyrä on liiallinen tilavuus palleassa,josta ruokatorvi kulkee mahalaukkuun. Jos tilaa on liikaa tuolla väylällä (pallean välissä mistä ruokatorvi menee läpi), tulee refluksiongelmia, koska normaalitiukka pallea puristaa ruokatorvea sulkijamaisesti, mutta löysä pallea antaa mahalaukun nousta ylös kohti ruokatorvea. Joskus mahalaukku saattaa olla noussut aivan ruokatorveen kiinni ylös ja kaikki suolahappo pääsee välittömästi nousemaan suoraan ruokatorveen. Tätä on palleatyrä ongelma.
Itse alan uskoa, että minulla ei ole toiminnallista vikaa vaan nimenomaan elimellinen eli saattaa olla palleatyrä. Tosin se todetaan mahalaukuntähystyksessä, se tyrä, jos se on. Menen siihen joku päivä rohkealla mielin, koska avomiehelläni se oli sujunut erittäin nopeasti ja kivuttomasti ja hän oli heti saanut nieltyä letkun. Kun letkun saa nieltyä, kaikki sujuu sen jälkeen eli eka nielaisu on vaikea, jos on, muuten letku sitten menee helposti eikä sitä tunne. Puudutusaine joka suuhun annetaan suihkaisemalla helpottaa nielemistä.
Voihan tilanne olla joskus hankalakin, jos ei saa esim. nieltyä alussa sitä letkun päätä.
Mutta tosiaan kun luin tuosta mikä palleatyrä on ja tajusin ongelman olevan liian suuri tila palleassa siinä välissä,mistä ruokatorvi kulkee, oivalsin heti jotain; ylävatsalihasliikkeet; niillä voi tiukentaa palleaa! Joten kun Nexiumkaan ei tunnu nyt kokonaan poistavan ongelmia vaan tilalle on tullut ílkeä närästys ja taas suolat suuhun, päätin ottaa itseäni niskasta ja kokeilla kiristää palleaani vatsalihasliikkeillä.
Ensin tein ihan normaaleja istumaannousuja tuossa hetki sitten (minulla ei nouse siitä suuhun oksennusta/muuta) ja heti perään ylävatsalihasliikkeitä kädet pään takana, tunsin kuinka pallea / ylävatsanalue kiristyi ja tein intensiivistä nopeaa ja lyhyttä liikettä tunteakseni kireyden paremmin ja kun olin tehnyt n 10 minuuttia välillä pitäen lyhyet tauot katsellen tv:tä, huomasin samantien närästyksen helpottuneen selvästi! Nousin myös pystyyn ja ojensin ryhtiä ja sekin tuntui kumman hyvältä! Olen 10 kg ylipainoinen, mutta liikuntataustainen ja tiedän yhtä ja toista fysiikastani.
Tajusin, aina käydessäni pitkillä kävelylenkeillä, että en ole koskaan tuntenut kärvennystä ruokatorvessa silloin! Eli pystysuora asento ja siinä tapahtuvat keskivartaloa kiinteyttävät lajit kuten reipas kävely kädet heiluen sivuilla ja ylävartalon kiertyessä puolelta toiselle, auttavat oikeasti refluksivaivaan.
Jos vatsalihaskunto on hyvä ja kiinteyttää ylävartaloaan vatsan alueelta varsinkin, pallea alkaa supistua, tiukentua kuten mikä tahansa lihas ja tukee taas ruokatorvea niin ettei sieltä pääse nousemaan yhtä helposti ruokatorveen happoa.
Liikunta ei välttämättä kokonaan poista refluksiongelmaa, mutta jotenkin ajattelen fysioterapeuttisesti niin, että monilla fyysisillä harjoitteilla voidaan ehkä kokonaan tai osittain parantaa vaivat, koska vaivat piilevät fysiikassa, myös ratkaisu piilee jokaisen omassa fysiikassa. Lääkkeitä kannattaa ottaa, mutta kannattaa myös koko ajan hakea parannusta hakemalla itselleen parempaa kuntoa ja terveyttä ja sopivaa ruumiinpainoa. Koska olisi hyvä päästä vähemmällä lääkityksellä tai jopa kokonaan eroon lääkkeistä.
Refluksivaivoissa painonlaskulla on todettu olevan suotuisat vaikutukset. Kannattaa siis liikkua ja harjoittaa erityisesti vatsalihaksiaan. Löysä pallea on kaiken pahan alku ja juuri refluksiongelmissa. Keskivartalon harjoittaminen on tärkeää refluksiongelmissa.
Haluaisin löytää pääasiallisen tai koko ratkaisun refluksiongelmaani liikunnasta ja lihasharjoitteista. Olen havainnut, että kun hengittää kunnolla ulos suu auki, närästys helpottaa sen ajan melkein kokonaan. Hengitykselläkin on siis merkityksensä paineen tasauksessa tai joidenkin haitallisten kaasujen poistumisessa vatsalaukusta/ruokatorvesta.
Haluaisin oikeastaan päästä koko refluksi-ongelmasta eroon omatekoisella fysioterapialla. Paransin vaikean ja pitkäaikaiseksi määritellyn tulehduksen kantapäässänikin oikealla liikuntaharjoituksella, vaikka vaivan piti olla pitkäaikainen, pakottamalla itseni liikkumaan, paransin kipeän jalan.
Minusta tuntuu, että löysät ihmiset kärsivät monista vaivoista enemmän ja sairauksista kuin hyväkuntoiset. Omilla elämäntavoillaan ja liikuntaharjoituksilla läpi elämän voi parantaa merkittävästi vaikeitakin pitkäaikaisia ongelmia kokonaan.
Fysioterapiaksi määrittelen sellaisen fyysisen toiminnan ( kuten lihaskuntoliikkeet, venyttely, hengitysharjoitukset, opitaan hengittämään oikein ettei vaan pinnallisesti hengitetä, hapensaantikyvyn lisääminen aerobisilla harjoitteilla siis hengästyttävä liikunta ) kaikki , joka parantaa fyysisiä ongelmakohtia.
Saattaa olla, että jos muuttaa elämäntapansa voi parantua yllättäen sellaisestakin itsekseen (keho parantaa itsensä) kuten refluksitauti. Mutta se jää nähtäväksi. Myönnän pilanneeni itse oman terveyteni syömällä liian mausteisia ruokia ja lihomalla. Siitä monet ongelmat johtuu. Löysäilystä. Elämässä kait tarvitsee pitää itsestään fyysisesti jatkuvasti huolta ja liikkua, tossua toisen eteen! Muuten rapistuu ja sairastuu ja tulee ongelmia. Myönnän tosin, että on sairauksia, joille ei voi mitään edes liikunnalla, mutta lähden kokeilemaan pallea/keskivartaloharjoituksia ja kerron, jos oikeasti pidemmän päälle tepsii. | | |
| | |
20.01.12, 22:23
|
#123 (linkki)
| | (Vierailija) | spurdo spärde
Voi kun joillain ihmisillä on vaikeuksia erottaa keskusteltavaa asiaa itsestään :D
Marianne76 aloittaa: Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne76 Nexium aiheuttaa pitkäaikaisessa käytössä juuri tuollaisia oireita, oksettavaa oloa ja mahakipua. Nexium on kallein markkinoilla oleva lääke. Ei paras. Siis pitkäaikaiseen käyttöön. Näin on sanonut oma gastroentrologini, joka on yksi Suomen parhaita ja tunnetuimpia. | ja jatkaa: Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marianne76 Ai mistähän linjasta ja tutkimuksista? Yksi lääke sopii toiselle ja toinen toiselle. Somac aiheuttaa itselleni kovat vatsakivut, joten ei sekään sovi. Enkä tod ole ainoa jolle Nexium ei sovi. Kannattaisi varmaan lukea lääkeseloste pakkauksesta, niin huomaisit että lääkkeen käytöllä on sivuvaikutuksia.. | Ja tästä keskustelu eskaloitui naurettavaksi haukkumiseksi vain siksi, että toinen keskustelija pyysi tämän mariannan "suomen parasta ja tunnetuinta gastroentrologia" nimeltä.
Johtuisikohan mariannan lapsellinen raivari ja toisen haukkuminen siitä ettei mitään parasta ja tunnetuinta gastrolääkäriä ollutkaan eikä hän keksinyt päästään ketään tarpeeksi tunnettua ja keskustelu piti äkkiä kääntää pois aiheesta naurettavaksi haukkumiseksi?
Sitäpaitsi marianna kaupan päälle puhuu itsensä pussiin kertomalla ensin että "nexium aiheuttaa sitä ja tätä" aivan kuin se pätisi valtaosaan nexiumin käyttäjistä ja tämän jälkeen toteaa kuitenkin "yksi lääke sopii yhdelle toinen toiselle". Ehkäpä nexiumiinkin pätee se, että se ei sopinut mariannalle ja jollekulle muulle sopii, eikä marianna voi tästä vetää mitään johtopäätöksiä siihen että nexium YLEISESTI aiheuttaisi sitä tai tätä oiretta?
Ja toinen kommentoija samaisella kolmossivulla (olikohan carrie) rupesi mussuttamaan siitä, ettei ihmisten nimiä "yleisen etiketin mukaan" mainita palstoilla :D Paßkan marjat sanon minä, ehkä carriella on joku ihmeellinen 2000-luvun vammaetikettinsä nettikeskustelulle, mutta kun itse aloitin netin käytön vuonna 1990 oli hyvinkin tavanomaista mainita keskustelussa relevanttien ihmisten nimet.
Onko tämän suomen parhaan ja tunnetun gastrolääkärin nimi jonkinlainen salaisuus? Onko rikoslaissa pykälää sille, että hänen nimeään ei saa mainita keskustelussa jos vaikkapa minä haluaisin suomen parasta ja tunnetuinta gastrohoitoa omalle vatsalleni?
| |
| | |
24.01.12, 13:40
|
#124 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ei näin Voi kun joillain ihmisillä on vaikeuksia erottaa keskusteltavaa asiaa itsestään :D
Marianne76 aloittaa:
ja jatkaa:
Ja tästä keskustelu eskaloitui naurettavaksi haukkumiseksi vain siksi, että toinen keskustelija pyysi tämän mariannan "suomen parasta ja tunnetuinta gastroentrologia" nimeltä.
Johtuisikohan mariannan lapsellinen raivari ja toisen haukkuminen siitä ettei mitään parasta ja tunnetuinta gastrolääkäriä ollutkaan eikä hän keksinyt päästään ketään tarpeeksi tunnettua ja keskustelu piti äkkiä kääntää pois aiheesta naurettavaksi haukkumiseksi?
Sitäpaitsi marianna kaupan päälle puhuu itsensä pussiin kertomalla ensin että "nexium aiheuttaa sitä ja tätä" aivan kuin se pätisi valtaosaan nexiumin käyttäjistä ja tämän jälkeen toteaa kuitenkin "yksi lääke sopii yhdelle toinen toiselle". Ehkäpä nexiumiinkin pätee se, että se ei sopinut mariannalle ja jollekulle muulle sopii, eikä marianna voi tästä vetää mitään johtopäätöksiä siihen että nexium YLEISESTI aiheuttaisi sitä tai tätä oiretta?
Ja toinen kommentoija samaisella kolmossivulla (olikohan carrie) rupesi mussuttamaan siitä, ettei ihmisten nimiä "yleisen etiketin mukaan" mainita palstoilla :D Paßkan marjat sanon minä, ehkä carriella on joku ihmeellinen 2000-luvun vammaetikettinsä nettikeskustelulle, mutta kun itse aloitin netin käytön vuonna 1990 oli hyvinkin tavanomaista mainita keskustelussa relevanttien ihmisten nimet.
Onko tämän suomen parhaan ja tunnetun gastrolääkärin nimi jonkinlainen salaisuus? Onko rikoslaissa pykälää sille, että hänen nimeään ei saa mainita keskustelussa jos vaikkapa minä haluaisin suomen parasta ja tunnetuinta gastrohoitoa omalle vatsalleni? |
Pitäisköhän sun varata aika psykologille...? Minulla on ollut refluksitauti yli 10 vuotta ja olen todellakin myös huomannut kokemuksen kautta, että kaikki närästyslääkkeet ei auta kaikille ja toisista voi tulla ikäviä sivuoireita. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Ei itsellenikään sovi Nexium, muutakuin korkeintaan 2 viikoksi. Muuten kärsin oksettavasta olosta ja mahakivusta. Myös minulla Zolt toimii parhaiten ja ei aiheuta mitään sivuoireta pitkäaikaisessakaan käytössä. Ei mielestäni viittaamasi kirjoittaja ole yleistänyt minkään lääkkeen sopivuutta. TÄmä on keskustelupalsta, jossa ihmiset voivat kirjoittaa kokemuksiaan. Kyllä minäkin tunnen monta, jolle Nexium ei sovi pitkäaikaiseen käyttöön juurikaan sivuoireiden vuoksi. Kaikille ei tietenkään näitä tule, mutta kuka niin on väittänytkään muutakuin tämä kirjoittaja "ei näin" itse!
Onko sinulla joku tarve saada lääkäreiden nimet tänne palstalle? Itse ainakin monesti laitan sen sähköpostilla jos joku kysyy. Sitten on ihan refluksitautisten oma keskustelukanava, jossa vaihdetaan lääkärinnimiä. Tämä Ellit on nykyään kuin villilänsi, ei tänne tarvi kirjoittaa mitään kummallista, kun toiset alkaa huutaan että ei nimiä saa mainita ja sinä taas päinvastoin toistepäin.
| |
| | |
24.01.12, 13:44
|
#125 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja myös refluksitautinen Pitäisköhän sun varata aika psykologille...? Minulla on ollut refluksitauti yli 10 vuotta ja olen todellakin myös huomannut kokemuksen kautta, että kaikki närästyslääkkeet ei auta kaikille ja toisista voi tulla ikäviä sivuoireita. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Ei itsellenikään sovi Nexium, muutakuin korkeintaan 2 viikoksi. Muuten kärsin oksettavasta olosta ja mahakivusta. Myös minulla Zolt toimii parhaiten ja ei aiheuta mitään sivuoireta pitkäaikaisessakaan käytössä. Ei mielestäni viittaamasi kirjoittaja ole yleistänyt minkään lääkkeen sopivuutta. TÄmä on keskustelupalsta, jossa ihmiset voivat kirjoittaa kokemuksiaan. Kyllä minäkin tunnen monta, jolle Nexium ei sovi pitkäaikaiseen käyttöön juurikaan sivuoireiden vuoksi. Kaikille ei tietenkään näitä tule, mutta kuka niin on väittänytkään muutakuin tämä kirjoittaja "ei näin" itse!
Onko sinulla joku tarve saada lääkäreiden nimet tänne palstalle? Itse ainakin monesti laitan sen sähköpostilla jos joku kysyy. Sitten on ihan refluksitautisten oma keskustelukanava, jossa vaihdetaan lääkärinnimiä. Tämä Ellit on nykyään kuin villilänsi, ei tänne tarvi kirjoittaa mitään kummallista, kun toiset alkaa huutaan että ei nimiä saa mainita ja sinä taas päinvastoin toistepäin. | Vielä tiedoksesi kopio Nexiumin pakkausselosteesta, on ihan yleinen sivuoire tuo pahoinvointi, kun se tuntui sinusta niin oudolta. Mahdatko itse olla refluksitautinen ollenkaan...?
Yleiset
•päänsärky
•maha- tai suolisto-oireet: ripuli, mahakipu, ummetus, ilmavaivat
•pahoinvointi tai oksentelu
| |
| | | | |