Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.09.07, 17:52   #1 (linkki)
MikkiN
(Vierailija)

efexor depot 75 mg venlafaxin.

Sain lääkäriltä masennukseen ja jonkin tason ahdistuneisuuteen oheista lääkettä. Lukiessani runsaita ja monenlaisia haittavaikutuksia ongelmani alkoivat tuntua aika pieniltä.
Millaisia kokemuksia teillä on?
  Vastaa viestiin

03.09.07, 20:14   #2 (linkki)
NINNInin
(Vierailija)

lihottaako lääke?

Sain efexoria. Lihottaako se?
  Vastaa viestiin
12.09.07, 23:15   #3 (linkki)
Eräs viallinen
(Vierailija)

Efexorista

Efexor ei lihota, päinvastoin, ruokahalu saattaa alussa jopa vähentyä. Olen syönyt Efexoria viimeiset neljä vuotta (nykyinen annostus 300mg/pv), ja toimii ainakin paremmin kuin aiemmin syömäni Seroxat. Haittavaikutuksina huomaan oikeastaan vain lisääntyneen, voimakkaan ahdistuksen mikäli joudun olla syystä tai toisesta lyhyenkin ajan ilman lääkettä. Myös Efexoria syövät tuttavani ovat huomanneet saman, ja osa jopa puhuu riippuvuudesta lääkkeeseen.
Toisaalta, eihän mitään masennuslääkitystä saa keskeyttää äkillisesti ilman lääkärin ohjeistusta.
Olen ymmärtänyt joidenkin ihmisten puheiden perusteella, että Efexor on jokseenkin voimakas lääke, jota harvemmin määrätään ensimmäisenä vaihtoehtona. Mene ja tiedä, itse olen kuitenkin ollut tyytyväinen.
  Vastaa viestiin
13.09.07, 23:05   #4 (linkki)
Masentunut
(Vierailija)

Käytin efexoria seitsemisen kuukautta vuosi sitten. Aluksi se auttoikin itkuisuuden poistamiseen. Muuten väsymys vaan jatkui ja jopa eneni, oli mieletöntä hikoilua, orgasmit hävisivät, aluksi muitakin haittavaikutuksia. -En siis saanut apua masennukseeni efexoristakaan. Aikaisemmin olen yrittänyt saada apua aurorixilla ja jollain sero-liitteisellä lääkkeellä, mutta nekin ovat tehneet minusta entistä passiivisemman.

Yritän hyväksyä sen, että minulle lääkkeet eivät sovi. Olen tosin pohtinut, että lääkkeiden aikaansaama apatia kenties johtuu siitä, että reagoin lääkkeisiin voimakkaasti (eli ehkä on olleet liian suuria annoksia). -Onneksi olen vihdoin päässyt terapiaan, minkä toivon parantavan oloani. Joka viikko saan puhua vaikeista asioistani ja koetuista ikävistä tapahtumista puolitoista tuntia! -Olen myös jaksanut huolehtia kunnostani liikkumalla, ulkoilemalla ja ravintoani tarkkailemalla. Siitä on varmasti apua minulle, jolle kunto ja ulkonäkö on tärkeä.

Toivotan voimia ja kärsivällisyyttä! On mukava lukea, miten efexor teitä auttaa (toivottavasti siis!).
  Vastaa viestiin
03.11.07, 18:53   #5 (linkki)
VVo
(Vierailija)

annoksen suurentaminen

Jo suurentaa annosta kuten minua neuvottiin, lisääntyvätkö sivuoireet?
  Vastaa viestiin
02.12.07, 15:46   #6 (linkki)
näinkö
(Vierailija)

efexorin sivuvaikutuksia

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VVo
Jo suurentaa annosta kuten minua neuvottiin, lisääntyvätkö sivuoireet?
minä olen käyttänyt efeä jo melkein 4 vuotta ja mulle kävi niin että oireet ovat hiusten heikentyminen(jopa irtoaminen)uus hius kasvaa sellaisena käkkäränä,hikoilukohtauksia enemmän kuin ilman efeä, pelkotilat, ja ehkäpä ihottumanikin johtuu siitä, mene ja tiedä, olen yrittäny selvittää mistä nää oireet ovat ilmaantuneet(alkoivat n vuosi lääkkeen aloituksesta) mutta lääkärit eivä tiedä vastausta.Veriarvot olivat hyvät ja muutkin arvot, joten itse olen alkanu epäilee tätä lääkettä.Nyt sitte vaan oon vähentäny efeä ja katsotaan häviääkö oireet..kertokaa muutkin, oletteko huomannu tälläisiä oireita efestä..lääkäri väittää ettei efe aiheuta niitä, mutta mikä sitten??
  Vastaa viestiin
04.12.07, 05:17   #7 (linkki)
mkmlö
(Vierailija)

sivuoireet + lääkkeen kalleus

Olen käyttänyt efeä nyt syyskuusta alkaen: aluksi yhden/vrk, nykyisin 3/vrk. Hiukseni ovat aina olleet heikot, nyt ehkä vielä heikommat. Hiki virtaa jatkuvasti, vaikka asunnossa on kaikki lämpö pois. Sain siihen jotain Kli-alkuista hormonikorvaushoitolääkettä, josta ei erityisempää tehoa. Myös pieniä, jonkin verran kutisevia näppylöitä on tullut vartaloon. Unen saantia tai nukkumista lääke ei ole auttanut.
Olen myös pohtinut lääkkeen kalleutta. ostin juuri 100 kpl ja hinta oli 142 e. Lääkkeet riittävät noin kuukaudeksi. Saako jostain verotuksesta tai kelalta jossain vaiheessa jotain?
  Vastaa viestiin
04.12.07, 19:00   #8 (linkki)
roxefe
(Vierailija)

Tuntuu tuolla efexorilla olen aika paljon haittavaikutuksia. Olo lääkkeen käytön aloittamisestta asti on ollut todella outo, hikoilua, vatsakipua, heikotusta, näköhäiriöitä jne. Uskoisin että ko. lääke ei soveltuva minulle, mutta tarvitsisin kuitenkin apua tilanteeseeni. Haluasin hoitaa asian mielummin esim. terapialla, enkä pillereillä.
  Vastaa viestiin
18.12.07, 23:12   #9 (linkki)
Annette84
(Vierailija)

Heip.
Alotin alle viikko sitten efexorin 37,5 mg:n alotusannoksella, masentunut olo on jotenkin kohentunut, mutta sivuoireista oon saanut osani myös. Kuvottava olo, maha kipeänä, ummetusta, näköhäiriöit, huimausta, orgasminsaantivaikeudet ja hampaiden kalinaa. Nukkuminenkin onnistuu vain unilääkkeellä. Pitkästä aikaa semmonen olo, ettei masenna, mutta vähän kyseenalainen olo sen suhteen, että tahdonko itseeni täyteen myrkkyä, joka tuntuu tekevän aikamoista muutosta.
Kaksi päivää ja sitten pitäis nostaa annosta, yritän kovasti miettiä, lopetanko kokonaan vai jatkanko tästä 75 mg:n kapseleihin.
  Vastaa viestiin
02.01.08, 20:10   #10 (linkki)
irti yrittävä
(Vierailija)

ÄLÄ NOSTA!

Älä nosta jos vain jotenkin pystyt keksimään muuta kuin lääkkeet. Itsellä ollut nyt käytössä ko. lääke vain PARI KUUKAUTTA ja nyt yrittäessäni eroon aivan totaalisen pahat vieroitukset. Ja tosiaan en ole syönyt kuin 75mg päivässä. Toi apua juu. Mutta lääkkeen myötä tuli unen katkonaisuus(mikä tarkoitti nukahtamislääkkeiden aloitusta), yöhikoamiset, verenpaineen nousu, täysin järjettömät unet ja sellainen outo apaattinen olo. Auttoi kyllä kun ei tuntenut niin voimalla mutta samalla tuntui että oma itse hävisi hiljalleen. Omalle kohdalle se vain ei ole elämää jota haluan. Lääkäri kovasti halunnut nostaa lääkitystä vaikka jo alun pitäen ilmoitin moneen otteeseen etten halua mitään mihin jää riippuvaiseksi edes lievästi. Tyhmänä sitten uskoin kun hän vakuutti ettei tällä lääkkeellä ole mitään sellaisia vaikutuksia. Puppua. Nyt kun ollut syömättä kolme päivää niin jatkuvaa huimausta, pahoinvointia, silmien aristusta ja vapinaa. Phimpana kuitenkin "sähkökatkokset" joita päässä eli aivan kuin virrat kytkettäisiin pois ja takaisin. Eli nyt vaikka vieroitukset ovatkin kovat en enää tuota sontaa syö kun olen nähnyt ja kokenut vaikutuksen. Tästä eteenpäin hammasta purren. Toivottavasti ei kenenkään tarvitse tuota sontaa suuhunsa laittaa.
  Vastaa viestiin
07.01.08, 09:23   #11 (linkki)
ssb
(Vierailija)

sivuoireet

Olen pikkuhiljaa lopettanut efexorin käytön kolmesta tabletista kahteen ja viikon päästä yhteen. Nyt toista viikkoa ilman. Verenpaine nousi 170/104. Huimasi, päässä humisi ja kuului jos jonkinlaista suhinaa. Ihan kamala olo, vaikka lopetin lääkkeen pikkuhiljaa. Nyt on itkettänyt kamalasti, mitä ihmettelen. Epäilen, että tämä kaikki johtuu lääkkeen lopettamisesta. Aiemmin lääkkeen käytön aikana hikoilin kuin puristettu sieni. Ulkonäkö kamala ja alkoi hankaloittaa myös sosiaalisia suhteita, kun naama aina märkänä, vaikka ulkona lämpötila nollassa. Lääkäri ei yhdistänyt hikoilua lainkaan määräämäänsä efexoriin, vaan määräsi voimakkaampia korvaushoitohormoneja. Ei tehoa niistä.

En tiedä, mitä tehdä. Haluaisin olla pirteä, energinen ja onnellinen.
  Vastaa viestiin
12.01.08, 00:27   #12 (linkki)
Efetar
(Vierailija)

just joo

mitä ideaa lopettaa kuukauden parin käytön jälkeen? Eihän se ehdi edes tehota välttämättä tuossa ajassa. Itse olen syönyt jo parin vuoden ajan, ensin 75mg, sitten muutaman kuukauden ajan 150mg ja palannut taas 75mg/pv. Ihan hyvä lääke. Ihmiset hätäilee sivuoireiden kanssa. Ei se teho heti tule. Unettomuutta minullakin oli, mutta ohi meni. Kaikissa on ne alkusivuoireet, toisissa pahemmat kuin toisissa.
  Vastaa viestiin
28.01.08, 00:45   #13 (linkki)
BV
(Vierailija)

jälkioireet

Minä kuulun näihin nopeasti lopettaviin. Käytin vain syyskuusta jouluun. Oli aiavan kamala, normaalia elämää jo suorastaan häiritsevä hiki päällä jatkuvasti ja epäilin sen johtuvan lääkkeestä, kuten ilmeisesti johtuikin.
Lopetin lääkkeen pikkuhiljaa: viikon 2 pilleriä, sitten viikko 1 pilleri.
Nyt minulla on kuukauden ollut verenpainetta, jonkin verran huimausta, korvissa kuuluu suhisevaa; "viuhtovaa" ääntä aina aika ajoin, sydän hakkaa välillä lepotilassakin yli satasta. Olen 59 v.
Onko muillakin tällaisia kokemuksia ja jos on, kuinka kauan niitä pitää vielä kestää?
  Vastaa viestiin
02.02.08, 19:15   #14 (linkki)
Pimpompami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BV
Minä kuulun näihin nopeasti lopettaviin. Käytin vain syyskuusta jouluun. Oli aiavan kamala, normaalia elämää jo suorastaan häiritsevä hiki päällä jatkuvasti ja epäilin sen johtuvan lääkkeestä, kuten ilmeisesti johtuikin.
Lopetin lääkkeen pikkuhiljaa: viikon 2 pilleriä, sitten viikko 1 pilleri.
Nyt minulla on kuukauden ollut verenpainetta, jonkin verran huimausta, korvissa kuuluu suhisevaa; "viuhtovaa" ääntä aina aika ajoin, sydän hakkaa välillä lepotilassakin yli satasta. Olen 59 v.
Onko muillakin tällaisia kokemuksia ja jos on, kuinka kauan niitä pitää vielä kestää?
Se on ihan positiivista jos sydän vielä lyö
  Vastaa viestiin
03.02.08, 01:16   #15 (linkki)
Hei oikeesti!
(Vierailija)

Eikö masentunut saa muuta hoitoa kun noita tabuja joista näyttää tämän ketjun perusteella olevan enemmän haittaa kun hyötyä?
  Vastaa viestiin
03.02.08, 07:05   #16 (linkki)
samaa aattelin...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei oikeesti!
Eikö masentunut saa muuta hoitoa kun noita tabuja joista näyttää tämän ketjun perusteella olevan enemmän haittaa kun hyötyä?
Suositukset on kai sellaiset, että vähintään kahta lääkettä täytyy kokeilla, ennen kuin saa jotain terapiaa. Mut sitä ennen saattaa saada mahavaivoja - ainakin niistä lääkkeistä, missä on apuaineena limakalvorakkuloita aiheuttavaa ainetta:

http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0502.htm

Mut kai nuo lääkkeet saa aikaan sen, ettei ihminen välitä mistään mitään eikä enää edes huomaa, mikä asia mistäkin johtuu?

Vastaa viestiin
03.02.08, 12:33   #17 (linkki)
Yx vaan
(Vierailija)

Käytin efexoria 75 mg reilut 2 vuotta ja olo parani alkuoireiden jälkeen, kunnes syötyäni lääkettä pidempään alkoi olotilani mennä huonommaksi.Olin erittäin ahdistunut, epätoivoinen ja masentunut. Lääkäri määräsi minulle pienen tauon jälkeen seronilia 20 mg, joka on lievempi lääke, ja nyt olotilani on erittäin hyvä, eikä mitään ihmeellisiä sivuoireita ole ollut.

Onneksi jätin efexorin käytön, ainakaan mulle se ei sopinut.

Omin päin ei kannata lääkitystä keskeyttää, ainakin itselleni tuli tosi huono olo, kun kokeilin vuosi sitten irtaantua kokonaan seronilistakin. Toki tilanteet ovat aina tapauskohtaisia,mutta oma kokemus oli opettavainen.
  Vastaa viestiin
03.02.08, 12:47   #18 (linkki)
kuka valittaa
(Vierailija)

Mut jos niissä on jotain haittavaikutuksia, täytyy niistä läöäkärin rapostoida lääkelaitokselle AINA. Niitä kun ei voi kukaan muu tehdä eikä siksi pahimmat haitat koskaan tuukaan näkymään siellä tilastoissa:-(

Nämä valmisteet esimerkiksi tulevat esille, kun laittaa hakusanaksi VIHAMIELISYYTTÄ:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc= &freetext=vihamielisyytt%E4&vaikuttavat=&muoto=&ha itta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
  Vastaa viestiin
27.03.08, 12:22   #19 (linkki)
miau ja kurnau
(Vierailija)

Olenko ainoa, jolla on hyvä olla?

Ihmettelen, kun lukaisin näitä juttuja. Mullakin oli alussa joitain huimausjuttuja, mutta ne hävisivät viikon sisällä aloitettuani Efexorin (75 mg) päivittäisen kuurin. Hyvin nukuttaa ja elämä on onnellista. Ihanaa olla taas ns. oma itsensä eikä koko ajan väsytä, eikä ole niin hemmetin surkeaa. Olen käyttänyt reilu 2 kk, mutta eihän sitä sitten tiedä, kuinka kauan popsin noita pillereitä. Lopettamisesta en siis vielä tiedä, mutta jos tulee samanlainen olo kuin oli viime vuonna ilman lääkitystä, niin syön sitten jotain piristettä vaikka hamaan hautaan.
  Vastaa viestiin
30.03.08, 13:37   #20 (linkki)
ent. itkupilli
(Vierailija)

EFEXORISTA APUA!

Ikävää ettei sovi kaikille (sopiiko mikään lääke kaikille?). Itse olen käyttänyt tätä lääkettä kaksi vuotta. Ensimmäiset pari kuukautta olo oli huono, tosin se oli ollut sitä jo pitkään. Olin äärettömän väsynyt ja huonovointinen. Alkuvaikeuksien jälkeen olo rupesi paranemaan - jä tästä lääkkeestä en luovu! Käyttöaiheena itselläni on masennuksen lisäksi krooninen väsymys. En aio riskeerata omaa ja perheeni hyvinvointia lopettamalla tämän.
  Vastaa viestiin
07.04.08, 07:17   #21 (linkki)
Aivovammainen
(Vierailija)

Sain apua

Hei
Minulla oli kaksi vuotta sitten työtapaturma missä sain aivovamma ja paljon muutakin vammoja.
Alkuun olin koko ajan itkuinen ja agressiivinen, sain puolen vuoden päässä onnettomuudesta masennukseen lääkettä se auttoi itkuisuuteen mutta ei agressiivisuuteen eikä uneliaisuuteen.
Kun aloitin 2007 käyttämään efexoria niin se virkisti ja sain elämään virkeyttä ja samalla poistui agressiivisuus.
Lääke on kallista ja halusin lopettaa sen noin puolen vuoden sisällä ja sitä myös kokeiltiinkin.
Oireet palasivat ja nyt syön taas 150 mg päivässä ja voin ihan hyvin.
Olen rauhallinen ja pärjään hyvin yksikseni, ei ole murheita.
Uskokaa tähän lääkkeeseen ja hakeutukaa jos mahdollista psykiatrille, tavallinen terveyskeskus lääkäri ei ole oikea henkilö määräämään masennuslääkettä.
  Vastaa viestiin
23.04.08, 14:37   #22 (linkki)
yks masentunut
(Vierailija)

HUOMIO EFEXORISTA

muistakaa sitten että efexor näkyy poliisien huumetesteissä.. eipä missään kerrota siitä. omalla kohdalla oli kortti pois sen takia 3 viikkoa.. eikä sieltä verestä sitten loppu peleissä löytynyt muuta kun efexoria.. vaihdoin lääkettä heti sen jälkeen koska oli siinä vaiheessa vähän liian rankka kokemus kun juuri alkanu päästä takasin jaloilleen..
  Vastaa viestiin
04.06.08, 14:28   #23 (linkki)
taisa
(Vierailija)

kokemuksia

Siirryin Cipralexista Efexoriin kevättalvella, nyt annos 225 mg/vrk. Sairastan siis keskivaikeaa masennusta ja syömishäiriötä siinä sivussa. Oloni ei tän kevään aikana ole juurikaan kohentunut, eli yhtä toivottomalle tilanne tuntuu kun aiemminkin. Tosin päiväväsymys on nyt hiukan vähäisempää, mikä on töissä tosi positiivinen juttu. Hikoilu sen sijaan on kurja sivuoire, tosin sitä oli jo aiempienkin lääkkeiden kohdalla.

Syömiseen tai ruokahaluun Efexor ei ole mulla ilmeisesti vaikuttanut, tosin mulla syömisiin vaikuttaa niin moni asia, että lääkkeen mahdollista vaikutusta on vaikea tunnistaa. Tiivistetään vaikka näin, että mun kohdalla Efe ei ole ollut ollenkaan huono lääke mutta ei toisaalta mikään "huippupillerikään". Aika samoin voin kuin Cipralexin ja Seronilin aikana, Seronilin aikana syömiset meni ehkä paremmin. Ehkä voisikin jossain vaiheessa harkita palaamista siihen.
  Vastaa viestiin
06.06.08, 15:44   #24 (linkki)
depress
(Vierailija)

Ei voi tietää etukäteen ilmeneekö lääkkeen käytön yhteydessä sivuvaikutuksia koska jokaisen elimistö reagoi lääkkeisiin omalla tavallaan.

Itse otin ensin viikon efexoria 37,5mg annoksella jonka aikana piti katsoa tuleeko sivuvaikutuksia. Mitään ei ilmennyt joten siirryin 75mg annokseen. Lääkärin mukaan jos sivuvaikutuksia ei tule alussa niin ei niitä pitäisi tulla sen jälkeenkään, tiedä sitten.

Huolestuttaa vähän nämä maininnat riippuvuuden aiheuttamisesta mutta kuten sanottua tälläisten lääkkeiden käytön lopettaminen täytyy tehdä pikkuhiljaa.
  Vastaa viestiin
05.07.08, 21:28   #25 (linkki)

Rekisteröitynyt: 02/2000
Miten lopetan?

Olen käyttäntyt efexor 150 mg neljä vuotta. Nyt olen lopettamassa ja vahvuudeksi sain muutettua 150mg:sata 75mg.
Olen ollut aika hullu ja ottanut sitakin vain joka toinenn päivä. Nyt saan niitä s**tanan sähköiskuja koko ajan. Jos tiedätte, mitä tarkoitan.
Kysynkin, miten lopetan kokonaan tän paskan syömisen, niin etten kuole. Sairastan bipolaaria, ja olen päättänyt,että tää lääke jää pois, olen saanut kaikki sivuvaikutukset, joten apua kolleegat!!!

Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku