Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
16.10.07, 09:28   #1 (linkki)
hjälp!
(Vierailija)

kahvikuppineuroosi ja beetasalpaajat

On kellään täällä kokemusta betasalpaajien esim. probralin käytöstä kahvikuppineuroosiin. Vihdoin monen kärsimyksen jälkeen uskaltauduin tunnustamaan työpaikan terveydenhoitajalle asiasta ja hän ehdotti, että hakisin lääkäriltä probral respetin. Minua kuitenkin huolettaa, että auttaako ne ja onko mahdollisia sivu- / haittavaikutuksia? Kärsin kamalasta kahvikuppineuroosista, joka rajoittuu lähinnä vaan ruokailu- / kahvitilanteisiin. Kädet tärisee, puna alkaa nousta poskille ja päässä surisee niin, että en tiedä enää mitä sanoa. Olen täysin ulkona tilanteesta. Tähän pitäisi saada apua!!
  Vastaa viestiin

16.10.07, 10:38   #2 (linkki)
Maaliskuun Idus
(Vierailija)

Moi. Kyllä on kokemusta. Mulla vapisi sekä pää että kädet, ja ihan samanlaisissa tilanteissa kuin sinulla. Myös lääkärillä käynti ja vieraiden ihmisten tapaaminen aiheutti vapinaa, ja syödä ei voinut muuta kuin perheenjäsenien kanssa. Työpaikallakin söin yleensä niin myöhään että sain olla yksin taukotiloissa.

Propral auttaa aika nopeasti. Nyt on kulunut hieman toistakymmentä vuotta siitä kun otin ensimmäisen pillerin, ja vapinakohtaukset ovat aika harvinaisia joskin entistä voimakkaampia, mutta yritän vieorttautua kyseisestä lääkkeestä kokonaan.
  Vastaa viestiin
16.10.07, 10:39   #3 (linkki)
auttaa
(Vierailija)

täällä ainakin. Vastaavia oireita esiintyessä: nappaan pillerin tuntia aikaisemmin ja hienosti menee. Ei poista jännitystä psyykkisellä puolella, mutta kun oireet (kuten käsien tärinä), jotka itsessään jännittivät, poistuvat, niin häviää usein muukin jännitys. Annostus on yksilöllistä, kannattaa kokeilla vaikka puolikasta ensin, koska minulla jo 10 mg tuntuu aika isolta määrältä, jolloin kädet palelevat ym. ja liikkuminen on "jähmeää" (en suosittele lenkille!). Joku taas napsii moninkertaisia määriä tuohon nähden.
  Vastaa viestiin
16.10.07, 11:56   #4 (linkki)
hjälp
(Vierailija)

hyvä... kiitos! Auttaa siis tärinään, mutta auttaako myös esim. punastumiseen? Terveydenhoitaja suositteli myös aloittamaan puolikkaalla tabletilla ensimmäisen kerran ja katsomaan miten vaikuttaa...
  Vastaa viestiin
16.10.07, 12:55   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Espoo
kyllä auttaa

Propral auttaa myös punastumiseen ja hikoiluun eli estää niitä.
Hölkkääminen Propralin oton jälkeen ei meinaa onnistua, koska se supistaa jonkin verran keuhkoputkia ja olo lenkkeillessä on sellainen tukkoisen tuntuinen.
Mutta sinänsä mitään suurta haittaa Propralista ei ole.
Liian suuri annos myös aiheuttaa suun kuivumista eli jos esiintyy ja on tarkoitus puhua, niin annostuksen kanssa pitää ensin kokeilla ettei tule vallan kuivasuiseksi.
  Vastaa viestiin
17.10.07, 00:45   #6 (linkki)
suosittelen
(Vierailija)

Mulle ei Propralista tullut mitään sivuoireita, enkä edes käyttänyt montaa tablettia. Kun saat helpotusta akuutteihin oireisiin, kasvaa myös itseluottamuskesi ja siedät ko. tilanteita paremmin.
Propral alentaa veranpainetta ja sykettä eikä sitä siis oteta ennen urheilusuoritusta! Se ei ole varsinainen rauhoittava lääke kuten Diapam.
  Vastaa viestiin
17.10.07, 22:03   #7 (linkki)
hjälp
(Vierailija)

Hei kiitos tuhannesti vastauksista! Menen hakemaan lääkäriltä reseptin huomenna. Pakko saada apua tähän kamalaan vaivaan ja toivottavasti voi taas pian ruokailla työkavereiden kanssa ja muutenkin julkisilla paikoilla. Piilottelu on niin ikävää!
  Vastaa viestiin
08.12.07, 18:43   #8 (linkki)
leila*
(Vierailija)

propral ja korkea verenpaine

Onko kellekkään määrätty ainoastaan Propralia korkeaan verenpaineeseen......mikä annostus ja onko auttanut ja kuinka nopeasti? Eihän se ole kuitenkaan "varsinainen" verenpainelääke.Kiinnostaisi.
  Vastaa viestiin
17.02.08, 19:59   #9 (linkki)
Tiina (vierailija)
(Vierailija)

Mulle Propralia verenpaineeseen....

Mulle tosiaan määrättiin korkeaan verenpaineeseen beetasalpaajia, ja sykettä hidastamaan. Olo on ollut aika karmea, väsyttää väsyttää ja väsyttää!!!! Jopas pyykkien ripustaminen kuivumaan tuntuu käsissä ja hengästyy. 5mg aamuisin
  Vastaa viestiin
21.02.08, 11:00   #10 (linkki)
2 vuotta käyttänyt
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja leila*
Onko kellekkään määrätty ainoastaan Propralia korkeaan verenpaineeseen......mikä annostus ja onko auttanut ja kuinka nopeasti? Eihän se ole kuitenkaan "varsinainen" verenpainelääke.Kiinnostaisi.
Mulla on Propral 10 mg lievään verenpaineeseen ja pulssin rauhoittamiseen. Otan tabletin aamuin illoin ja kahvikuppikin pysyy nykyisin hyvin kädessä. Hieman kyllä väsyttää, mutta voihan se olla muustakin johtuvaa. Kyllä Propral on auttanut minua jännittävissä tilanteissa.
  Vastaa viestiin
27.02.08, 17:50   #11 (linkki)
satunnaisesti käyttänyt
(Vierailija)

Itsekin olen Propralia käyttänyt. Oli sekä orastavaa kahvikuppineuroosia, että punastelua. Kumpaankin auttoi, vaikka itseä tuntui jännittävän yhtä paljon kuin ennenkin. Onneksi en nykyään enää joudu kyseiseen lääkkeeseen turvautumaan :)
Ei muuten käsittääkseni sovi niille, joilla on luonnostaan alhainen verenpaine.

Olen ottanut myös kaksi tablettia kerralla eikä tullut mitään sivuvaikutuksia.
  Vastaa viestiin
01.03.08, 10:14   #12 (linkki)
Rytmihäiriötön
(Vierailija)

Mulle määrättiin aikoinaan hyvälaatuisiin rytmihäiriöihin Propralia. Ryrmihäiriöt olivat stressiperäisiä ja laukesivat hektisinä opiskeluaikoina. Nykyään en niitä enää tarvitse, ainoastaan hippaamisen jälkeisenä aamuna saatan napsata yhden laskemaan sykkeen/verenpaineen.
  Vastaa viestiin
14.08.08, 12:50   #13 (linkki)
tarjoilijatar
(Vierailija)

apua

onko kellään samaa ongelmaa..??olen töissä baarissa tarjoilijana ja alkanut kärsiä kahvikuppineuroosista.kädet vapisee niin ettei tuopit ja kahvikupit pysy kädessä.eilen lääkäri määräsi opamoxia ahdistukseen..auttaako se todella vapinaan ja tärinään??
  Vastaa viestiin
23.02.09, 08:18   #14 (linkki)
Jännittäjä
(Vierailija)

Tuli sivuvaikutuksia

Kokeilin itse muutaman kerran propralia jännittämiseen.Siihen kyllä auttoi,mutta tuli siitä ensin hirveä hiki ja sen jälkeen paleli aivan vietävästi.Lisäksi tuli nokkosrokkoa.Oli pakko lopettaa lääke,mutta jotain olisi saatava tilalle.
  Vastaa viestiin
24.02.09, 22:11   #15 (linkki)
rytmihäröilijä
(Vierailija)

Propralia tykytyksiin

Olen ottanut 20-80mg Propralia päivittäin vuodesta 1992 asti. Joudun joskus työssäni puhumaan suurelle yleisölle, tulkin välityksellä. Siihen jännitykseen Propralilla ei minuun ole ollut mitään vaikutusta: Ääni värisee, eikä paperia kannata pitää kädessä, hikoilukin on usein aika sietämätöntä. Olen aina ollut myös armoton punastelija, eikä siihenkään vaivaan propral ole vaikuttanut. En edes tiennyt, että se voisi vaikuttaa sillätavalla ennekuin tuttavani sai Propralia jännitysoireisiin vasta vuoden vaiteessa. Olen vain itse ajatellut, että olkoon naama sen värinen kuin haluaa. Onhan joillain ihan musta naamakin ja jotkut ovat kellertäviä. Joten...... Sain lääkkeen aikanaan rytmihäiriöiden hoitoon, ja siihen se on tehonnut loistavasti. Vaikutuskin on melko nopea. Jos unohdan lääkkeen, sekorytmit kyllä muistuttavat nopeasti: Sydän lyö miten sattuu ja tuntuu kääntyvän nurinpäin, hengitys tihenee läähättämiseksi vaikka kesken unien. Noin puoli tuntia lääkkeen ottamisesta oireet helpottavat ja öinen tuska vaihtuu uneksi.
Loistava lääke rytmihäiriöön, mutta jännittämiseen ei ainakaan minulla toimi. Mutta miksi en saisi jännittää.
  Vastaa viestiin
21.04.09, 22:24   #16 (linkki)
pp/pp
(Vierailija)

On hyvä lääke

Olen käyttänyt proraalia yli 20 vuotta,tarvittaessa. On hyvä lääke ja suosittelen kaikille niille joilla on ylimääräisi jännitys tiloja.Jännitystila on hankala rairaus,eikä siihen voi ite paljon vaikuttaa.
  Vastaa viestiin
25.04.09, 21:25   #17 (linkki)
elämänsä kärsinyt
(Vierailija)

Ottakaa hyvä apu

Toivottavasti jokainen uskaltaa hakea apua ja saisi sitä jännitysoireisiin.Yhdelle sopii yksi toiselle joku muu.Itse saan apua Proraalista. Harmittaa vaan kun nuoruus ja työelämä meni usein pelätessä ja kärsiessä hirveitä jumsutuksia rinnassa kun en ymmärtänyt hakea apua,olin vaan menemättä kokouksiin ja ruokasaliin ja sain ylpeän roolin,minä pelkuri ja ahdistuja ! Nyt 50 mittarissa ja töistä vapautettuna yritän ,voin ja saan nauttia mistä kykenen, sillointällöin tarviin Propraalia. Hakekaa hyvät nuoret apua ettei mene elämä ohi,tykytystä ja pelkoa kuunnellessa.Kaikkea hyvää jännittäjille.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 13:44   #18 (linkki)
sisko
(Vierailija)

beetasalpaajat

Sama kokemus minulla. Nuoruus meni murrosiästä saakka viiskymmiseksi samoissa merkeissä. Aina piti etukäteen stressata tilanteita, miten selviää. Aivan hireveää! Olin psykoterapiassa 4,5 v. Se ei kyllä tähän vaivaan auttanut pätkääkään. Uskottelen itselleni, että kaipa siitä joku hyöty oli, koska se maksoi niin p: leesti. Terapeuttini sanoi, että ei lääkettä, vaan pitää "kohdata" tilanne ja miettiä, mikä pelottaa. Ongelma oli siinä, että kun ei tiennyt! Sitten löysin Propralin, äidin vanha lääke, jota hän ei enää tarvinnut. Se oli pelastus! Ei tarvinnut etukäteen pelätä tilanteita ja uskalsi mennä niihin mukaan! Sillä oli epämiellyttäviä sivuvaikutuksia, suu kuivui, yöllä tykytti...
vaihdevuodet pahensivat tilannetta. Vihdoin sain parhaan avun sertraliinista! Ei mitään sivuvaikutuksia ja muutenkin olo suorastaan normaali. Saa jo suorastaan nauttia elämästä!
Tämän lääkärin mukaan syy voi olla perimässä, miten aivojen välittäjä aineet toimivat. Minun kohdallani ainakin siltä näyttää.
  Vastaa viestiin
08.01.10, 19:10   #19 (linkki)
jännittäjä
(Vierailija)

apua jännitykseen

Olen menossa työhaastatteluun ja nyt jo jännittää valmiiksi miten selviän tilanteesta.
Puhe alkaa takkuamaan pahemmmin kuin muulloin(änkytän välillä jos jännittää), hiki nousee ja kädet tärisee.
Onko beettasalpaajista apua tähän?
  Vastaa viestiin
25.01.10, 22:33   #20 (linkki)
Vieras
(Vierailija)

Propral on nimenomaan beetasalpaaja eli tarkoittaa sitä että se estää adrenaliinin vaikutuksen. Eli kun esimerkiksi jännität jotain esiintymistä elimistö reagoi ja alkaa tuottamaan adrenaliinia. Sen seurauksena sydämen syke kiihtyy, verenpaine nousee yms. Beetasalpaaja estää tämän.
Astmaatikkojen ei kannata tätä lääkettä käyttää koska se supistaa keuhkoputkia. Propral ei ole siis psyykelääke, mutta sitä käytetään myös esimerkiksi vapinaan. Hyvä jos toimii ihmisillä joille se on tarkoitettu!
  Vastaa viestiin
30.01.10, 10:21   #21 (linkki)
vieraampi
(Vierailija)

Astmaatikkona

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras Näytä viesti
Astmaatikkojen ei kannata tätä lääkettä käyttää koska se supistaa keuhkoputkia. Propral ei ole siis psyykelääke, mutta sitä käytetään myös esimerkiksi vapinaan. Hyvä jos toimii ihmisillä joille se on tarkoitettu!
Eikö astmaatikkojen ollenkaan? Kuinkahan "vaarallista" tämä mahtaa olla? Itselläni on astma, ja huonoina päivinä kun on tullut otettua avaavaa lääkettä liikaa, alkaa koko kroppa tärisemään ja sydän lyömään ylikierroksia, silloin olen ottanut propralin, ja se on auttanut tärinään.. Mietin kannattaako enää ottaa tuollaisissa tilanteissa vai mahtaako se vaan pahentaa asiaa?
  Vastaa viestiin
06.02.10, 05:31   #22 (linkki)
opamoksi
(Vierailija)

Mulla auttoi opamox sosiaaliseen jännitykseen. Se ikään kuin poisti sen pelon, että rupeaako jännittämään. Ja kun ei huomannut pelon poistuttua tarkkailla itseään, ei myöskään jännittänyt.
Vuosia ennen näitä kunnon sosiaalisia jännityksiä podin minäkin lievää kahvikuppineuroosia ja asiaa mietittyäni huomasin, että kyse oli sellaisissa tilanteissa siitä, että ajattelin olevani jotenkin huonompi kuin muut pöydässä istujat. Siinä auttoi sitten se, että mielessäni ajattelin, että te mitään parempia ole. En tarkoita tällä tarinalla missään tapauksessa vähätellä sitä, että jollakin kahvikuppineuroosi voi olla todella invalidisoiva vaiva ja siihen on hyvä hakea lääkettä (sertralin, rauhoittavat, beetasalpaajat tms), mikä auttaa sitten selviämään niistä ahdistavista tilanteista. Sitten jaksaa kenties ruveta analyseeraamaan syitä.
Yhtä tärkeää, arvelen, on olla kuuntelematta niitä tietäviä, jotka pelottelevat kyseisten aineiden koukuttavuudesta. Tästä asiasta sanoi minulle aikanaan opamoxia määrännyt psykiatri, että niihin jää hyvin harvoin koukkuun. Ja oikeassa oli!
Mainostaisin tässä lopuksi (vaikkei kukaan maksa valitettavasti) Christer L. Nordlundin erittäin hyvää kirjaa Ångest, jossa hän käsittelee näitä jännityksiä ja ahdistuksia, niiden syntyä ja keinoja niistä eroon pääsemiseksi. Kirjaa on saatavilla myös englanniksi mutta valitettavasti ei ainakaan vielä suomeksi. Itse sitä lukioruotsillani hitaasti tavaan. Siinä hän kirjoittaa ilmiöstä ångest för ångesten, minkä suomentaisin pelon peloksi. Tästä ajattelin olevan kyse itselläni sosiaalisessa jännityksessä.
Suomalainenkin psykologi/analyytikko/psykiatri on kirjoittanut kirjan näistä asioista mutta valitettavasti en muista miehen nimeä. Jos sen löydän, laitan tietoa tänne sikäli kuin kiinnostaa. Itselleni on ollut suunnattomasti apua, kun olen oppinut ymmärtämään niitä mekanismeja, joita jännittämisen ja ahdistumisen takana piilee.
  Vastaa viestiin
06.02.10, 14:21   #23 (linkki)
pojke.a
(Vierailija)

Hei... Googlettamalla löysin tämän ketjun. Itsellä on kauheeta esiintymispelkoa ja olen päättänyt kokeilla beetasalpaajaa. Olen vasta 16-v poika, annettaisiinko sitä minulle? Ja voinko varata ihan kotikunnan tk:hon ajan lääkärille? Mua kyllä hävettää tosi paljo jos mun pitää sanoo siihen ajanvaraukseen että tarvisin apua esiintymispelkoon...
  Vastaa viestiin
07.02.10, 00:11   #24 (linkki)
opamoksi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pojke.a Näytä viesti
Hei... Googlettamalla löysin tämän ketjun. Itsellä on kauheeta esiintymispelkoa ja olen päättänyt kokeilla beetasalpaajaa. Olen vasta 16-v poika, annettaisiinko sitä minulle? Ja voinko varata ihan kotikunnan tk:hon ajan lääkärille? Mua kyllä hävettää tosi paljo jos mun pitää sanoo siihen ajanvaraukseen että tarvisin apua esiintymispelkoon...
Tk:hon vaan rohkeasti! : ) Jos ajanvarauksessa utelevat lääkärikäynnin syytä, mikä on kyllä ärsyttävää, sano vaikka, että lääkityksestä haluat keskustella. Ei sillä, että tarvitsee hävetä, vaikka joutuisikin kertomaan ajanvaraukselle esiintymispelosta. Se ja muut jännitykset ovat niin kauhean yleisiä, että ovat taatusti kuulleet jo kaiken siinä ajanvarauksessakin. Ja niillä on vaitiolovelvollisuus yhtä lailla kuin muullakin terveydenhoitohenkilökunnalla. (Ja se ajanvarauksen täti saattaa olla esiintymispelkoinen myös.) Tsemppiä sulle!
  Vastaa viestiin
07.02.10, 18:52   #25 (linkki)
pojke.a
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opamoksi Näytä viesti
Tk:hon vaan rohkeasti! : ) Jos ajanvarauksessa utelevat lääkärikäynnin syytä, mikä on kyllä ärsyttävää, sano vaikka, että lääkityksestä haluat keskustella. Ei sillä, että tarvitsee hävetä, vaikka joutuisikin kertomaan ajanvaraukselle esiintymispelosta. Se ja muut jännitykset ovat niin kauhean yleisiä, että ovat taatusti kuulleet jo kaiken siinä ajanvarauksessakin. Ja niillä on vaitiolovelvollisuus yhtä lailla kuin muullakin terveydenhoitohenkilökunnalla. (Ja se ajanvarauksen täti saattaa olla esiintymispelkoinen myös.) Tsemppiä sulle!

Kiitos, sun viestin ansiosta oon nyt varma että soitan tk:hon. Vielä eilen epäröin mutta nyt tein päätöksen... Ja vaikka lääkärillä käynti ei helppoo tuu olemaan, niin olisko sitten parempi kestää esiintymiskammoa koko loppuelämän? Ihan kauheeta tää, vain esiintymispelosta itse kärsivät tajuaa miten paljon tää rajoittaa elämään.
Toivottavasti siis saan apua ongelmaani!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku