| |  | |
02.11.07, 09:56
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Tenniskyynärpää
Olen nyt potenut oikeaa kättäni jo toista kuukautta. Tenniskyynärpää kuulemma, työperäinen. Istun tietokoneella koko työpäivän, joten siitähän se on tullut.
Olen ollut kahteen otteeseen lyhyellä sairaslomalla (5 pv ja toisella kertaa ruhtinaalliset 3 pv). Olen syönyt peräkkäin kaksi tulehduskipulääkekuuria, hieron käteen päivittäin jotain kipua helpottavaa geeliä, olen hankkinut sellaisen tarrapuristimen käteen. Puristin helpotti, kunnes luin että sitä ei saakaan käyttää kuin tunnin-pari kerrallaan.
Nyt käsi on lähes käyttökelvoton, kipu kyynärpäästä sormiin, en pysty nostamaan sillä mitään painavaa, siis en edes kahvikuppia, jossa on kahvia. Särky jatkuvaa.
Tilasin lääkärin maanantaille, mutta löytyykö kohtalotovereita? Ja miten teitä on hoidettu? Onko parantunut?
| |
| | |
02.11.07, 12:23
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Jatkuva vaiva :(
Sama riesa mullakin. Vaiva alkoi jo vuonna 2004 ja on siitä asti vaivannut jokaikinen päivä. Lääkärin mukaan vaiva on mulla krooninen eli hoitokin on todella hidas ja pitkä prosessi. Mullakin kyynärpää tulehtui juuri tietokoneen käytöstä ja pahimmillaan käsi oli, niinkuin sanoit, ihan käyttökelvoton. En pysynyt liikuttamaan oikean käden sormia ollenkaan, enkä puristamaan niitä edes sen vertaa yhteen, että kynä pysyisi kädessä. Kipu oli aivan kamala levossakin, kyynärpäästä jokaisen sormen niveleen.
Söin muutaman kuurin tulehduskipulääkkeitä ja vaihdoin hiiren vasempaan käteen. Aluksi oli vaikeata tottua siihen, mutta viikon jälkeen työskentely koneella sujui hyvin vasemmalla kädellä. Kannattaa vaihtaa hiirikättä viikon välein, jotta kumpikaan käsi ei ehdi rasittua liikaa! Hiirikäden vaihtaminen oli olennaista, koska ainoa kunnon keino saada kipu ja tulehdus pois on käden pitäminen kokonaan levossa.
Lääkäri pisti kyynärpään pahimpaan tulehtuneeseen kipukohtaan (joka tuntuu kyllä sormella painettaessa) kaksi kortisonipistosta parin viikon välein. Aluksi kipu oli aivan sietämätön, mutta kyllä se tuntui auttavan jonkun aikaa.
Sen jälkeen kun kyynärpään akuutti tulehdus poistui (lääkkeellä ja levolla), alkoi käden kuntoutus. Sain fysioterapeutilta käden voimisteluohjeita ja niitä liikkeitä teen päivittäin varovasti.
Käsi on yhä kipeä ja kipeytyy heti pienimmästäkin rasituksesta. Eli a ja o on vähentää oikeaan käteen kohdistuvaa rasitusta..opettelin siivoamaan vasemmalla kädellä ja sulkapallo piti lopettaa, koska mailan puristaminen kädessä tekee käden sietämättömän kipeäksi.
Lääkärin mukaan leikkaus on viimeinen vaihtoehto, jos mitkään muut hoidot eivät auta. Eikä sekään välttämättä kaikkia auta. Taidan kyllä seuraavalla lekurikäynnillä tiedustella sitä leikkausta..tän tenniskyynärpään kanssa tappelu on vienyt jo vuosia (!) ja alan olla aika lopen uupunut tähän jatkuvaan kipuun ja käden varomiseen. Pahinta on, että en tiedä, miten voin enää opiskella ja olla työssä ilman kirjoittamista ja tietokoneen käyttöä.
Toivottavasti sulla helpottaa kipu ja saat lääkäriltä neuvoja ja apua käteesi :) Mukavaa kuulla muidenkin kokemuksia, yhdelläkään tutulla ei ole tätä vaivaa ollut..
| |
| | |
29.12.07, 10:36
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Apu löytyy
Harkitkaa leikkausta. Kärsin vuosikaudet kipeästä kyynärpäästä. Pääsin leikkaukseen. Koko operaatio kesti 10 min. (varsinainen leikkaus 3 min) ja kivut jäi sairaalaan. Sairaslomaa 6-8 viikkoa ja kuntoutusta ahkerasti kotona sen ajan. Nyt ei mitään kipuja ja on kuin olisi asennettu uusi käsi! Suosittelen - älkää jääkö kipujenne kanssa voivottelemaan vaan menkää leikkaukseen. Tosin 6 10:stä saa siihen avun, mutta se riski ainakin minun kannatti ottaa.
| |
| | |
29.12.07, 19:34
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sairastin samaa vaivaa muutama vuosi sitten. Ei tosin ollut ihan noin paha kuin yllä mainituilla. Kävin tavallisella lekurilla joka antoin kipulääkettä ja kun se ei auttanut menin ortopedille ja pyysin kortisonipiikkiä, mutta hän ei antanut piikkiä vaan neuvoi venyttelyohjeet, joilla vaiva kuulemma paranisi. No, minä sitten venyttelin ahkerasti(sanoi, että liikaa ei voi venytellä). Pelkällä venyttelyllä vaiva sitten katosi!! Olin ihmeissäni, mutta tyytyväinen. En tiedä onko tämä yleinen ohje ko. vaivaan, mutta minulla se ainakin auttoi. Kannattaa ainakin kokeilla. Ei maksa mitää.
| |
| | |
10.01.08, 22:10
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | leikkauksen kesto???? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Epikondyliitti Harkitkaa leikkausta. Kärsin vuosikaudet kipeästä kyynärpäästä. Pääsin leikkaukseen. Koko operaatio kesti 10 min. (varsinainen leikkaus 3 min) ja kivut jäi sairaalaan. Sairaslomaa 6-8 viikkoa ja kuntoutusta ahkerasti kotona sen ajan. Nyt ei mitään kipuja ja on kuin olisi asennettu uusi käsi! Suosittelen - älkää jääkö kipujenne kanssa voivottelemaan vaan menkää leikkaukseen. Tosin 6 10:stä saa siihen avun, mutta se riski ainakin minun kannatti ottaa. | Hei vaan olin leikkaussalissa tunnin leikkaus kesti 45 min tehtiin laskimopuudutuksessa eli kädestä katkaistiin verenkierto näin kuulemma voidaan tehdä eli tunnin kädessä ei kierrä veri. Vasara ja taltta ja kädestä sentti pois kyynärpäästä. Käsi nyt 6 vkoa leikkauksesta ei viel taivu kiertokipu kaik pois mutta nostaa ei voi vielä painavaa. Kolme päivää kovaa kipua leikkauksen jälkeen. Laitan viestiä siks koska toi laskimopuudutus oli aika pelottavaa ja kyllä ne rusikoi kättä sen 45 min ompeluineen. Kortisonipiikkei 20 enne leikkausta kahden vuoden ajan ei päästä työterveydestä ennen leikkaukseen aika törkeetä. Koko käsihän rustottuu tollaisesta määrästä.
| |
| | |
08.02.10, 17:25
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Tenniskyynärpää Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksia pliis Olen nyt potenut oikeaa kättäni jo toista kuukautta. Tenniskyynärpää kuulemma, työperäinen. Istun tietokoneella koko työpäivän, joten siitähän se on tullut.
Olen ollut kahteen otteeseen lyhyellä sairaslomalla (5 pv ja toisella kertaa ruhtinaalliset 3 pv). Olen syönyt peräkkäin kaksi tulehduskipulääkekuuria, hieron käteen päivittäin jotain kipua helpottavaa geeliä, olen hankkinut sellaisen tarrapuristimen käteen. Puristin helpotti, kunnes luin että sitä ei saakaan käyttää kuin tunnin-pari kerrallaan.
Nyt käsi on lähes käyttökelvoton, kipu kyynärpäästä sormiin, en pysty nostamaan sillä mitään painavaa, siis en edes kahvikuppia, jossa on kahvia. Särky jatkuvaa.
Tilasin lääkärin maanantaille, mutta löytyykö kohtalotovereita? Ja miten teitä on hoidettu? Onko parantunut? |
Hei!
Olen potenut samaa vaivaa nyt jo melkein 4 vuotta. Minun vaivaani ei todeta työperäiseks vaikka siitähän se johtuu. Jatkuvasta kuormituksesta. Olen ollut rannekanava leikkauksessa joka helpotti puutumista sormissa mutta kyynärpää ja käsivarsi ei edelleenkään kestä mitään painavaa, ei edes sitä kahvikuppia.
Tällä hetkellä minua ohjataan uudelleen koulutuksee ja olen saanut lääkäriltä lausunnon työrajoittuneisuuden takia. oikealla kädellä ei voi nostaa, kiertää tai tarttua mihinkään. Eli mitä ammatteja jää jäljelle?
| |
| | |
11.02.10, 16:59
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Äitee Hei!
Olen potenut samaa vaivaa nyt jo melkein 4 vuotta. Minun vaivaani ei todeta työperäiseks vaikka siitähän se johtuu. Jatkuvasta kuormituksesta. Olen ollut rannekanava leikkauksessa joka helpotti puutumista sormissa mutta kyynärpää ja käsivarsi ei edelleenkään kestä mitään painavaa, ei edes sitä kahvikuppia.
Tällä hetkellä minua ohjataan uudelleen koulutuksee ja olen saanut lääkäriltä lausunnon työrajoittuneisuuden takia. oikealla kädellä ei voi nostaa, kiertää tai tarttua mihinkään. Eli mitä ammatteja jää jäljelle? |
Minulla myös kyynärpää vaivannut kohta vuoden. Kävin ortopedilla, hermoratatutkimuksessa, röntgenissä ja ultraäänitutkimuksessa. -ainoa löytö oli pieni repeämä jänteessä. Hoidoksi kortisonipiikkejä jatkossa. Sattuuko se aivan karmeesti?
| |
| | |
12.02.10, 07:24
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Siis tuohan on rasitusvamma, joka ei parane ennenkuin rasitusta olennaisesti vähennetään ja pysyvästi.
Hyvä ergonomia on kaiken A ja O.
Itselläni auttoi alla oleva ensimmäinen venyttelyohje, jota voi tehdä monta kertaa päivässä.
http://www.lempaala.fi/terveys_ja_hyvinvointi/terveyspalvelut/fysioterapia/itsehoito-ohjeita/tenniskyynarpaan_hoito/
Loput vaivat lähti hierojalla, joka osasi oikealla tavalla hieroa nuo lihaskrampit kädestä pois.
http://www.timonen.fi/vaivat-jannetuppitulehdus-if.html
Paranemisen jälkeen en ole koskaan enään rasittanut liikaa itseäni.
Minullekkin tenniskyynärpää tuli liiasta hiiren käsittelystä huonossa ergonomiassa.
| |
| | |
25.03.11, 12:30
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Epikondyliitti
Tenniskyynarpaa (lateraaliepikondyliitti) ja
golfarin/heittajan kyynarpaa (mediaaliepikondyliitti)
Lateraali- ja mediaaliepikondyliitilla tarkoitetaan olkaluun distaalisiin sivunastoihin
(epikondyyleihin) kiinnittyvien ranteen ojentaja- ja koukistajajänteiden
insertiitti-tyyppistä kiputilaa. Epikondyliitit ovat yleisiä toistotyössä ja mailapelien
ja heittolajien harrastajilla. Lateraaliepikondyliitti (tenniskyynärpää) on
yleisempi kuin mediaaliepikondyliitti (golfarin/heittäjän kyynärpää).
Epikondyliittien taustalla on yleensä lihasten kuntoon nähden liian rasittava,
monotoninen työliike tai runsas harjoittelu ja pelaaminen. Myös urheiluvälineen
liiallinen puristaminen tai liian paksu tartuntakahva altistavat epikondyliiteille.
Mediaalinen epikondyliitti syntyy erityisesti liikuntamuodoissa, joissa
ranteen koukistajien kiinnittymiskohtaan olkaluussa kohdistuu voimakkaita ja
teräviä nykäisyjä.
Oireet ja varhainen puuttuminen
Tenniskyynärpään pääoireena on kipu, joka tuntuu kyynärpään ulkosivulla
olevan kyhmyn seudussa erityisesti sormia nyrkistäessä, kun kyynärnivel on
suorana. Sormien puristusvoima voi olla heikentynyt ja kyynärnivelen ojennus
tuottaa kipua. Heittäjän tai golfarin kyynärpäässä oireet ovat vastaavat kuin
tenniskyynärpäässä mutta vastakkaisella (mediaali) puolella. Ranteen vastustettu
koukistus aiheuttaa kivun.
Kivun ilmaantuessa 1–2 viikon tauko oireita aiheuttaneista työtehtävistä tai
mailapeleistä on yleensä tarpeen. Tenniskyynärpään oireissa tietokonehiiren
siirto toiseen käteen voi olla tarpeen muutaman kuukauden ajaksi. Heti vaivojen
ilmaannuttua on hyvä tarkistuttaa ja korjauttaa mahdollisia oireita aiheuttavat
työolot ja -välineet ja liikunnanharrastajilla suoritukseen mahdollisesti liittyvät
tekniikkavirheet.
Hoito
Hoidon periaatteena on saada epikondyyleihin paikallistuva kipu ja infl ammaatio
rauhoittumaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Aluksi käytetään
lepoa, kylmäpakkausta ja tulehduskipulääkitystä. Epikondyliitin hoitoon ei
yleisesti suositella kortikosteroidi-injektioita, koska ne lisäävät kiputilan uusiutumisriskiä
3–12 kuukauden seurannassa, vaikka lyhytaikaisesti (alle kuusi
viikkoa) ne lievittävät hyvin epikondyliittikipua. Kortikosteroidi-injektioita ei
suositella kasvuikäisille.
Akuutin vaiheen jälkeen käsivarren lihaksia venytetään ja vahvistetaan kevyillä
1–5 kg:n painoilla tai vastuskuminauhalla. Epikondyliittien hoidoksi suositellaan
myös eksentrisiä harjoitteita (ns. ranteen pudotusharjoituksia, joissa
konsentrinen työvaihe jätetään pois esim. siten, että käsipaino autetaan terveellä
kädellä lähtöasentoon, josta ranteen annetaan pudota esim. pöydän reunan yli).
Lihaksia kipupuolelta kevyesti puristava side saattaa edistää tenniskyynärpään
paranemista. Side kiinnitetään noin 5 cm kyynärpään luunastojen distaalipuolelle.
Pienellä ilmatyynyllä varustetut tenniskyynärpääsiteet ovat käytännössä
osoittautuneet hyviksi. Tenniskyynärpäätyyppisestä tuesta voi olla apua
myös heittäjän kyynärpään hoidossa, mutta se ei ole yhtä tehokas kuin vastapuolen
ongelmassa.
Leikkaushoitoa harkitaan pitkittyneissä, vähintään puoli vuotta jatkuneissa
tapauksissa, kun muut hoitotoimenpiteet on riittävän ohjauksen ja valvonnan
alaisena kokeiltu.
| |
| | |
06.07.11, 15:14
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Tenniskyynerpää
Minulta leikattiin 4,5 vuotta sitten tenniskyynerpää oikeasta kädestä-. Nyt on taas kipua kyynerpään seudulla voiko tenniskyynerpää uusia, vai onko tämä nyt Golf- kyynerpää ???
Töihin pitäis taas mennä loman jälkeen mutt mitäs tällä oikeakätinen tekee jos se on kipee ?!?!
| |
| | |
24.01.12, 19:53
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | tenniskyynärpää vaiva Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksia pliis Olen nyt potenut oikeaa kättäni jo toista kuukautta. Tenniskyynärpää kuulemma, työperäinen. Istun tietokoneella koko työpäivän, joten siitähän se on tullut.
Tilasin lääkärin maanantaille, mutta löytyykö kohtalotovereita? Ja miten teitä on hoidettu? Onko parantunut? |
Juu samaista vaivaa nyt jo tässä n.reilu 3kk "kärsinyt".Hoitoja on kokeiltu,kortisoonia pari piikkiä,ultraäänihoitoa,hieronta,jatkuva tulehduskipu lääkitys päällä,800mg burana,1mg panadol forte ja välillä oli voltaren ja panacod.Kaikkea mahdollista kokeiltu ja nyt ollut sairaslomalla jo toista kk:tta ja vaiva vaan jatkuu.Käsikirurgin luona käyty ja kädelle ei juuri nyt ainakaan ei tehdä mitään.Uusi kontrolliaika on taas 2kk päästä ja sitten mietitään mitä tehdään jos oireet jatkuvat.
Käsi kipeytyy jopa kävelylenkillä käydessä,mkään ei tunnu oikein sopivan.Tukea pidän kotona ollessanikin mutta en huomaaa siitäkään mitään apua olevan.Tämä vaiva saattaa kestää jopa vuoden ja on tosi hermoja raastavaa.Töissä,sairasloalla jne.Venytellä kannattaa kotihoitona.
| |
| | |
21.02.12, 11:15
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | molemmissa käsissä
Minulla alkoi oikeasta kädestä marraskuussa. Hiirtä pidin pari viikkoa vasemmassa kädessä, sitten lopetin. Nyt helmikuussa vasenkin käsi on kipeytynyt. On syöty lääkkeet, käytetty tukia. Sairaslomaa en ole saanut. Molemmat kädet todella kipeät, välillä särkee öisinkin. Ihan kamalaa.
| |
| | |
04.03.12, 11:18
|
#13 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Outi Minulla alkoi oikeasta kädestä marraskuussa. Hiirtä pidin pari viikkoa vasemmassa kädessä, sitten lopetin. Nyt helmikuussa vasenkin käsi on kipeytynyt. On syöty lääkkeet, käytetty tukia. Sairaslomaa en ole saanut. Molemmat kädet todella kipeät, välillä särkee öisinkin. Ihan kamalaa. | Yritä saada apua.ei kannata pitkittää vaivaa muuten tulee krooniseksi.fysiatrian erikoislääkeri
Markku Tunnisella on asialinnen sivusto Etusivu | |
| | |
04.04.12, 02:37
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Soile Yritä saada apua.ei kannata pitkittää vaivaa muuten tulee krooniseksi.fysiatrian erikoislääkeri
Markku Tunnisella on asialinnen sivusto Etusivu |
Aika tarkka vuosi siitä kun helvetti alkoi ja nyt on 5viikko menossa leikkauksesta. Se että pääsi tilanteeseen, että tarjotaan puukkoa on pitkä ja poliittinen prosessi :) Lääkäreillä on eri mielipiteet ja useampi tajoaa kaikkea muuta ensin. Burana helvetissä elämäni on sitä itseään.. Pää ei toimi ja maha koko ajan sekaisin. Jossain vaiheessa jatkuva kipu menee kirjaimellisesti päähän ja elämä on sen mukaista. Harvempi ihminen edes tajuaa kuinka piinallista mokoma tenniskyynärpää voi olla.
Noh, käsi leikattiin.. Hermokipu lähti, mutta kovin on arka tämä käsi vielä. Sivuduunikseni soittelen bassoa ja hirvittää taas lähteä viikonloppuna poikien kanssa rundille. ELi suosittelen sitä 4-5vko saikkua ennen kuin työmalle menee
| |
| | | | |