| |  | |
02.11.07, 10:33
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Pyörrytys säännöllisesti
Parin viikon ajan on pyörryttänyt niin että silmiä liikuteltaessa, eli ihan normaalisti katsetta kohdistettaessa eri kohtaan, alkaa pyörryttää ja päässä tuntuu erikoisia tuntemuksia, ei varsinaista kipua mutta paineen tunnetta. Tietyssä asennossa päätä pidettäessä "kohtauksen" aikana tuntuu että taju menee - vielä ei ole mennyt.
Outoa tässä on se että nämä tuntemukset tulevat tietyin väliajoin... aamupäivällä, iltapäivällä, illalla töistä kotiin ajaessa (mikä on inhottavinta) ja vielä illalla ennen nukkumaan menoa. Näissä väleissä olo tuntuu melko normaalilta ja melkein unohtuu koko asia, kunnes seuraava jakso tulee. Kohtaus, jolloin pahoinvointia esiintyy kestää jotakuinkin parikymmentä minuuttia.
Yritän syödä pitkin päivää pieniä välipaloja jotta verensokeri pysyisi tasaisena, aluksi nimittäin luulin että liittyy verensokerin muutoksiin. Niskat eivät ole jäykät mutta pää välillä ratisee sitä käännettäessä.
Kesällä oli rytmihäiriöitä jolloin otettiin sydänfilmi mutta mitään vikaa ei löytynyt.
Kilpirauhasarvot on myös mitattu lähiaikoina, ei häiriötä niissäkään.
Mitä hemmettiä tämä on? Ei tee mieli mennä lääkäriin koska vuosien varrelle kun olen siellä käynyt esim selkä- tai silmävaivojen vuoksi niin mitään vikaa ei koskaan löydy, minut todetaan aina täysin terveeksi ja tuntuu että katsotaan vähän hitaasti että miksi lääkäriä vaivaat. Aina ajattelenkin että en mene lääkäriin kuin vasta jotain todellista näyttöä Oikeasta sairaudesta on.
Onko kellään samanlaisia vaivoja ollut, tätä on kestänyt nyt tosiaan pari viikkoa ja vain yksi helpompi päivä on ollut. | |
| | |
02.11.07, 11:10
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | LÄÄKÄRIIN!
Nyt on kyllä syytä mennä lääkäriin. Oireittesi takana saattaa olla monenlaista aiheuttajaa, mutta neurologiset syyt on pois suljettava, koska huimaus on jatkunut näinkin pitkään.Vaadi lisätutkimuksia!
| |
| | |
02.11.07, 12:49
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Se voi myös olla niin viaton juttu kuin sakkaa korvassa. Mulla oli samanlaista pyörrytystä ja kävin lekurilla. Hän selitti, että joskus välikorvassa oleva (normaali) sakka menee kait jotenkin väärään asentoon ja se ärsyttää tasapainoelinta, josta pyörrytys sitten johtuu.
Se parani sillä menetelmällä, että menin pitkälleni ja kääntelin päätäni hitaasti puolelta toiselle. Kun tuli pyörrytys niin jatkoi silti vaan. Pikkuhiljaa se sakka palaa oikeaan paikkaan ja pyörrytys loppuu. Tästä oli joku aika sitten juttu Hesarissakin. Ja tällä palstallakin tästä on keskusteltu tänä vuonna.
Kokeile! Jos ei auta niin lääkäriin.
| |
| | |
02.11.07, 13:27
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos vastauksista,
"Oisko tää?" puhuu asentohuimauksesta. Olen tutustunut aiheeseen mutta oireet ei täsmää, esim pyörrytys ei ole karusellimaista eikä olo ole oksettava. Olen kyllä kokeillut tällä viikolla asentohuimaukseen annettuja liikkeita. Ei auttanut.
Oireita on vaikea kuvata. Siksi on vaikea mennä lääkäriinkään kun ei vain saa järkevästi kuvattua että mikä on vaivana. Kohtauksen aikana, joita tulee siis muutama päivässä, pää tuntuu vaan paineiselta ja olo on kuin kävelisi huojuvalla lankulla vaikka istuisi tuolissa. Mutta maailma ei kuitenkaa pyöri tms. niinkuin tuossa korvaan liittyvässä huimauksessa.
Valot häikäisee. Ja silkulmaan/ohimoon tuntuu, mutta varsinaista kipua tähän ei siis lliity.
Tuntuu että tänään oireet ovat pahemmat kuin kertaakaan aiemmin. | |
| | |
02.11.07, 15:08
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Korkea tai matala verenpaine voi myös oireilla noin.
| |
| | |
02.11.07, 21:05
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mene lääkäriin. Tuo voi olla oiretta jostain vakavasta.
| |
| | |
14.05.08, 16:35
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Minulla
Vastaus tulee myöhään, mutta eksyin nyt vasta tänne. Minulla oli juuri samanlaisia oireita, aivan täysin! Sain lähetteen neurolle, siellä kuvattiin pää tulos normaali mutta kun menin eeg-tutkimukseeen niin löydös oli selvä. Ohimolohkoepilepsia. Ikinä ei ole ollut varsinaista epilepsiakohtausta, ainakaan tietoista. Sain lääkityksen ja epämääräiset huimaukset ja muut tuntemukset loppuivat siihen. Lääkitystä ei vain voi lopettaa, kerran koitettiin ja tulivat takaisin. Minulla alkoi samalla tavalla, mutta lopuksi tilanne oli jo niin paha etten kestänyt auringonvaloa.
| |
| | |
01.04.09, 14:31
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on ollut jo 3 kk ajan huimausta. lääkärit sanoo että johtuu selän lihasjännikkyydestä. Olen käyny hierojalla säännöllisesti ja mitään huomattavaa apua siitä ei ole seurannut. Tarvitsee itsekkin varmaan hakeutua jatkotutkimuksiin. Olen nimittäin itsekkin huomannu valonarkuutta auringosta...
| |
| | |
01.04.09, 22:43
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei!
Minulla on myos ollut jo vuosia kohtauksia, joka alkaa pahoinvoinnilla, sitten pyorryttaa, kertakaikkiaan outo olo paassa, jotenkin kuin olisi painetta, joskus menee osa nakokentasta sohjaiseksi, ja joskus siihen liittyy paansarkya.
Minun aivot on kuvattu MRIssa ja selkaydinnestekin on otettu. Olin aivan varma etta minulla on "paassa jotakin haikkaa", vaan eipa ollut. Epatyypillinen stressimigreeni oli diagnoosi, vaikka paansarky ei varsinaisesti aina edes liity koko asiaan.
Eli toki kehotan sinua laakariin, jotta saat sielunrauhan, mutta jotta ei tarvitsisi panikoida, voin kertoa mita ihmeellisyyksia pelkka stressi voi kehossa saada aikaan.
| |
| | |
30.04.09, 13:59
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Samat oireet
Tänään näitä muillakin esiintyneitä oireita aloin tarkkailla ja mietin mahtaako olla kyse verenpaineesta vai juuri tuosta sakasta. Meinasin kokeilla vapun kunniaksi pään kääntelyä. Asentoharjoitukset kiinnostavat. Löytyykö keneltäkään hyviä ohjeita?
| |
| | |
05.09.09, 20:27
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Huimausta minulla myös
Hei eksyin sattumalta tälle sivulle,ja huomaan itselläni juuri presiis samanlaisia oireita,meni niin pahaksi,että en pysynyt pystyssä,sitten lääkäriin,ei tutkimuksia,ei kuvauksia,teki tiaknoosin keromani perusteella,ja lääkkeeksi lihasjännitystä laukaisevaa lääkettä(tapletti) ja sitten tavallista särkylääkettä,ja lisäksi 10 kertaa fysikaalista.Minulla on myös sellainen kumma tönkkö tunne päässä jonkun aikaa,mutta maailma ei keinu,ei heilu,siis tunne jota on vaikea kuvata,ei viittaa keskikorvatulehdukseen,ei asentohuimaukseen,sain sattumalta hyvän fysioterapeutin,joka kyseli tuntemuksiani ja kertoi,mitä mikin tapa pyörrytystä merkitsee,hoito on kesken,mutta hieronnasta on ollut apua,syytä haetaan niskat ja hartiaseutu jännittynyt.
| |
| | |
05.09.09, 23:51
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Heippa
Itseäni pyörryttää silloin tällöin, nuorempana koko ajan.
Pääasiallinen syy pyörrytykseeni on silmien hajataitto. Hajataitto on melko pieni, mutta heti jos kropan fyysisessä "tasapainossa" on jotain pientä "vialla", alkaa minua pyörryttää. Siihen vaikuttaa kirkkaat valot, jännitys, lihasjännitys, nesteenvajaus, tietenkin nälkä, väsymys, krapula. Eli hajataitto on koko aika taustalla, mutta pahenee heti jos en ole ihan suorituskunnossa.
Pyörryttäminen on ihan kamalaa: ensin se alkaa sillä, että en pysty kohdistamaan katsetta, en vaan saa katsetta pysymään tietyssä pisteessä. Sitten tulee sellainen olo, että pää tuntuu raskaalta, kädet ja jalat voimattomilta, verenkierto pakenee sormista ja ne ovat aivan siniset. Ajatus takkuilee, tulee blokki aivoihin. Pahimmillaan on niin heikko olo ettei puhe enää tahdo kulkea. Sitten on vain pakko mennä makuulle, sulkea silmät ja antaa aivojen rauhoittua. Siinä tilassa ei todellakaan voi tehdä töitä.
Olen löytänyt tähän ongelmaan itse ratkaisun, joka ei varmastikaan ole lääkäreiden hyväksymä: kun tunnen, että kohta iskee huono olo, otan pienen määrän rauhoittavaa lääkettä. Se saa silmät jotenkin rennommiksi, en tiedä miten mutta se auttaa. Otan Temesta-merkkistä rauhoittavaa 1/4-osa tabletin eli erittäin pienen määrän, kroppani on sen verran herkkä että se riittää.
Tässä tämä.
Viestini oli siis se, että tarkistuta näkösi silmälääkärillä, (älä optikolla). Silmälääkäri tekee sinulle perusteelliset tutkimukset. Vaikka siellä puolella ei olisikaan mitään vikaa niin näkö kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa! | |
| | |
23.07.10, 11:35
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | pyörryttäminen
Juu minultakin sama ongelma löytyy, tuo pyörryttäminen. Olen vasta 15v mutta minua on pyörryttänyt päivittäin jo parin vuoden ajan, en tiedä johtuuko murrosiästä vai jostain vakavammasta, mutta kivaa se ei ole. En ole käynyt lääkärissä mutta olen ajatellut kyllä käydä jos nämä viittaavat johonkin sairauteen. Itseni kohalla pyörryttäminen ei ole "karusellimaista" mistä täällä jo puhuttiin, vaan silmissä pimenee TÄYSIN, eli vaikka kuinka silmiä räpyttelisi niin en näe mitään, vaan mustaa. Samalla kuin minua pyörryttää, jalat meinaavat pettää alta ja koordinaatiokyky katoaa melkein täysin enkä tajua missä kädet huitelevat, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Onneksi taju ei ole mennyt kertaakaan..
Olen käynyt terkkarilla mittauttamassa hemoglobiinini ja minulle sanottiin että se on aikas matala/korkea (en muista kumpaa) ja pulssini on lepotilassakin aika korkea, (en tiedä lukuja) ja se kiihtyy helposti. En ole yli-/alipainoinen, ja yleiskuntokin ihan ok, joten en tiedä onko siitä kiinni. Pitäisikö mennä lääkäriin tutkittavaksi vai onko teillä mitään mikä voisi auttaa? Minua kuitenkin pyörryttäminen vaivaa useasti päivässä joten vinkkejä...?
| |
| | |
25.07.12, 01:46
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | mullaki
oisko mullaki just asentohuimaus ku istun jonku vähän yli tunnin illalla koneel tulee sellane huimauksen tunne mutku käyn makamaa ja niiku nukkumaa nii se loppuu aika lailla heti?
| |
| | |
25.07.12, 01:48
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | ei siis ole sitä että silmis pimenis
ei mulla ole siis tota silmispimentymist eikä tajukaan ole lähteny kertaakaan olen siis 13vuotias nii ovisko johtuu joko paniikkihäiriöst tai sitte just tuost murrosiästä
| |
| | |
25.07.12, 12:31
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jopo ei mulla ole siis tota silmispimentymist eikä tajukaan ole lähteny kertaakaan olen siis 13vuotias nii ovisko johtuu joko paniikkihäiriöst tai sitte just tuost murrosiästä | Nuoruuden huimaukseen ja pyörryttämiseen vaikuttavat monet asiat. Nuori kasvava kuluttaa paljon energiaa ja tarvitsee kasvamiseensa monipuolista ravintoa (verensokerin heilahdukset). Yleensä nuorilla tytöillä kuukautiset alkavat ja vuodot ovat usein todella runsaita siksi oliskin hyvä käydä mittauttamassa silloin tällöin Hb arvo ja jos se on alhainen niin rautatabletteja, maksamakkaraa, verilättyjä, pinaattilättyjä.. (anemia). Unen vähäisyys eli väsymys on verrattavissa lievään humalatilaan ja saattaa aiheuttaa huimausta. Hapen tarve päivittäin eli liikunta ja ulkoilu takaa sen, että aivot sekä muu kroppa saavat riittävästi hapekasta verta ja voivat hyvin. Eli kyllä hyvin paljon laittaisin tuon murrosiän piikkiin, mutta voit vaikuttaa itse omaan hyvinvointiisi huolehtimalla edellä mainituista asioista. Yksi asia vielä kun istutte siinä tietsikan edessä niin kiinnittäkäähän huomiota miten istutte ja kuinka joudutte esimerkiksi kannattelemaan käsiänne tai missä asennossa niskanne on tuntitolkulla (niska-hartia jumiutumiset).
| |
| | |
23.08.12, 15:51
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
olen poika
| |
| | | | |