Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.02.09, 23:22   #26 (linkki)
Sen kokenut
(Vierailija)

Implanttikin voi pettää

Laitatin kaksi vuotta sitten kolme implanttia: kaksi ylös (poskihampaat) ja yksi alas (poskihammas). Hintaa niille tuli n.5300€. Hoidot ja laittamiset sujuivat ihan okei,ei mitään ongelmia. Olin iloinen ja onnellinen niistä, että olin ne vihdoin saanut hankittua.

Vuoden käytön jälkeen toinen yläleuan hampaista petti minut. Ei se suusta suoraan tippunut,vaan heilui. Distanssi (Astran tuote) petti jostain syystä. (Distanssi on
titaanista tai keramiasta valmistettu väliosa, joka takaa varman kiinnityksen hammasimplantin ja kruunun välillä. Näin väittää Astran mainoslehtinen.)

Kyllä aika lailla otti päähän, koska luulin saaneeni ikuiset hampaat suuhuni, ja vielä maksoivatkin niin jumalattoman paljon. Tottahan sain uuden hampaan tilalle veloituksetta, mutta jäi pieni pelko, että miten jatkossa käy. Lopullinen syy, että miksi distanssi petti, jäi mysteeriksi. Hammaslääkärini on huippuammattilainen, ja olen ollut hänen asiakkaanaan lähes kaksikymmentä vuotta, joten luotan häneen.

Näinkin voi implanttien kanssa joskus käydä, mutta käsittääkseni tällaiset tapaukset ovat melko harvinaisia, joten ei syytä huoleen.
  Vastaa viestiin
16.02.09, 08:46   #27 (linkki)
milla.
(Vierailija)

Minun hammaskirurgi on kertonut, että Strauman on paras poskihampaisiin, siis isoihin purentahampaisiin. Kestää kulutusta enemmän kuin Astran tuotteet (Brånemark). Hän on yksi Suomen kokeneimpia implantin laittajia tässä maassa ja laittaa eri merkkejä ja tekee tutkimuksia niistä. Siksi menin itsekin laittamaan Straumannin. Kannattaa ottaa selvää asiantuntijalta implanteista.
  Vastaa viestiin
16.02.09, 12:19   #28 (linkki)
Sen kokenut
(Vierailija)

Minun hammaskirurgini piti taas Astran tuotteita hyvinä. Hän oli tehnyt viisitoista vuotta näitä implanttiahommia silloin, ja minä olin kuulemma ensimmäinen hänen asiakkaistaan, jolta tämä distanssi eli väliosa petti. Siksi se häntä niin suuresti ihmetyttikin. Hänen mukaansa, mitä hän oli kolleegoidensa kanssa keskustellut mm.seminaareissa Astran tuotteista, niin noin prosentin verran on ollut implantteja, jotka ovat pettäneetn syystä tai toisesta.

Sitä ei pidä unohtaa, että voihan kokenutkin hammaskirurgi joskus tehdä virheitä (tosin se on varmaan harvinaista, mutta mahdollista kuitenkin) asentaessaan implanttia. Esim. ruuvi voi lähteä menemään vinoon ruuvatessa, joten ruuvi ei asetu oikeisiin kierteisiin vastakappaleessa, niin silloinhan se ei ole pitävä. Tämä vain siksi, että vika ei välttämättä olekaan aina tuotteessa. Mainitsin myös tästä asiasta hammaslääkärillenikin.
  Vastaa viestiin
16.02.09, 14:59   #29 (linkki)
milla.
(Vierailija)

En tarkoittanut, että Astra on huono merkki. Hän sanoi vaan että Straumann sopii paremmin isoihin purentahampaisiin ja Astra on taas parempi etuhampaisiin ja ei purentahampaisiin. Joskus voi mennä implantin laitto pieleen tai olla tuotteessa vika, hyvä että sait kuitenkin uuden samaan hintaan.
  Vastaa viestiin
24.04.09, 16:58   #30 (linkki)
Mies 41-v
(Vierailija)

Impamtin juuri saanut

Itse jännitin tuota implantin asenusta aivan vietävästi. Se asennettiin minulle yläleukaan oikealle hampaa no:2 paikalle.
Operaatio oli täysin kivuton, lukuunottamatta niitä
kolmea puudutuspiikkipainallusta jotka hieman tuntuivat ikäviltä.
Jälkisärkyä en ole tuntenut kuten en muitakaan vihlontoja ko alueella.
Kyllä on hyvää hoitoa nykyään hammaslääkäreissä.
T: Implantti

Vastaa viestiin

24.04.09, 16:59   #31 (linkki)
Mies 41-v
(Vierailija)

Implamtin juuri saanut

Itse jännitin tuota implantin asenusta aivan vietävästi. Se asennettiin minulle yläleukaan oikealle hampaa no:2 paikalle.
Operaatio oli täysin kivuton, lukuunottamatta niitä
kolmea puudutuspiikkipainallusta jotka hieman tuntuivat ikäviltä.
Jälkisärkyä en ole tuntenut kuten en muitakaan vihlontoja ko alueella.
Kyllä on hyvää hoitoa nykyään hammaslääkäreissä.
T: Implantti

Vastaa viestiin
26.04.09, 20:21   #32 (linkki)
miettiväinen
(Vierailija)

Miehelle 41

Hei, miten etuhampaan uusimeinen käytännössä sujui? Oliko sinulla pitkä aikaväli ilman hammasta :) Saako siksi ajaksi jonkun proteesin vai miten elellä ilman etuhammasta?
  Vastaa viestiin
08.05.09, 11:39   #33 (linkki)
nuori mies 26-v (vierailija)
(Vierailija)

Implantin hankkija

Mulle laitetaan kanssa yläleukaan vasemmalle hampaan nro:1 paikalle.Hampaan juuri oli aika pahasti tulehtunut,sain 4 puudutus piikkiä poiston ajaksi.Mä joudun olemaan 4 päivää ilman mitään hammasta,jotta ien alue paranee! Sitten saan kevyt sillan siksi aikaa kunnes keinojuuri asennetaan paikoilleen.kustannus arvio n 1700€ Lahdessa kunnallisessa hammashoidossa.
  Vastaa viestiin
10.05.09, 11:56   #34 (linkki)
Surde74
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lilli*
Älkää nyt kukaan suuttoko tästä minun kommentistani. Mutta kun monet ovat sanoneet täällä keskustelupalstoilla, että hammaslääkäri on pilannut heidän hampaansa.. Niin eikös asia ole niin, että jos itse olisit huoletinut hyvin hampaistasi, niin hammaslääkärin ei tarvitsisi tehdä muuta kuin ehkä poistaa hammaskiveä jos sitäkään. Mutta olen kuitenkin samaa mieltä, että osa hammaslääkäreistä on huonompia kuin toiset ja noin kalliiseen operaatioon kannattaa etsiä se hyvä. Ehkä jonkun tutun suosittelema. Ja kannattaa myös ottaa selvää, että onko toimenpiteellä jokin takuuaika.
Mua suututtaa sun kommenttisi. Olen huolehtinut hampaistani todella hyvin. Mulle laitetaan implanttihammas synnynnäisen puutoksen takia eli pysyvä hammas puuttuu. Maitohammas pysyi suussa lähes 30v, mutta se tuli tiensä päähän ja suussa ammottaa aukko.Nämä synnynnäiset puutokset ovat vielä melko yleisiä!
  Vastaa viestiin
10.05.09, 21:54   #35 (linkki)
nuori mies 26-v (vierailija)
(Vierailija)

Implantin hankkija

Mulle kävi lapsena tapaturma Ala-Asteen liikuntatunnilla,jossa hammas katkesi.Hampaalle tehtiin juuri hoito ja se on pysynyt siinä 18 vuotta ongelmitta,paitsi viime talvena se lohkesi,haurastumisen vuoksi ja nyt olisi implantin aika....
  Vastaa viestiin
08.06.09, 20:54   #36 (linkki)
19.v poika
(Vierailija)

Huomenna implantti suuhun

Minulle laitetaan huomenna implantti ylös etuhampaaseen. Noin viisi vuotta sitten pyörryin pesuhuoneessa ja kaaduin naama edellä lattialle. Tuloksena oli; edestä lähti toinen etuhammas kokonaisena pois ja toinen etuhammas lohkesi. Minulla on ollu nyt viisi vuotta yksi ja sama silta korvaamassa lähtenyttä ja lohjennutta hampaita. Olin niin nuori silloin vielä, ettei implanttia kannattanut laittaa, mahdollisia kasvun takia. Väliaikainen siltaratkaisukin piti olla vain vuosi tai kaksi kerrallaan, mutta se kestikin 5 vuotta ilman ongelmia, joka oli myös yllätys hammaslääkärillekkin.

Ja nyt sitten huomenna olisi sitten implantin laitto edessä. Vähän jännittää, mutta toivottavasti se menee hyvin ja eikä olisi särkyä sen kanssa.
  Vastaa viestiin
04.08.09, 18:33   #37 (linkki)
nainen 27
(Vierailija)

implantti missä?

moni on ottanut implantin ja täälä ei saa mainostaa,nyt minulla molempien poskihampaiden implantti edessä epäonnistuvalta näyttävän juurihoidon takia(toinen halkesi,joka oli myös juurihoidettu ja haurastunut),todella huonoa tuuria ja itseään saan syyttää kun on reiät suuhun päästänyt.toivon että voisin saada tietoa missä olette käyneet,asemista kun ilmeissti saa kuitenkin puhua
  Vastaa viestiin
05.08.09, 07:55   #38 (linkki)
Sanna.,
(Vierailija)

Oral ja Antti Pihakari. Ottaa vastaan myös CIty Hammaslääkäreissä. Alansa huippuja!
  Vastaa viestiin
05.08.09, 08:04   #39 (linkki)
ihan ok
(Vierailija)

Hei, itselleni laitettiin titaani-implantti hammasluuhun vuonna 1978. On ollut paikallaan jämäkästi yli 30 vuotta - ei ole kipeä - sillä voi purra normaalisti. Harjaan hampaani aamuin illoin ja se on siinä.
Vaivatonta ja kivutonta ja helppoa!
  Vastaa viestiin
18.08.09, 22:15   #40 (linkki)
JooLee
(Vierailija)

Lainaus:
Älkää nyt kukaan suuttoko tästä minun kommentistani. Mutta kun monet ovat sanoneet täällä keskustelupalstoilla, että hammaslääkäri on pilannut heidän hampaansa.. Niin eikös asia ole niin, että jos itse olisit huoletinut hyvin hampaistasi, niin hammaslääkärin ei tarvitsisi tehdä muuta kuin ehkä poistaa hammaskiveä jos sitäkään. Mutta olen kuitenkin samaa mieltä, että osa hammaslääkäreistä on huonompia kuin toiset ja noin kalliiseen operaatioon kannattaa etsiä se hyvä. Ehkä jonkun tutun suosittelema. Ja kannattaa myös ottaa selvää, että onko toimenpiteellä jokin takuuaika.
Niin no... Hampaiden ahkera harjaus ei estänyt pesäpallon iskeytymistä poskeen jonka seurauksena yksi poskihammas halkesi jne...
  Vastaa viestiin

19.08.09, 10:54   #41 (linkki)
Implantti suussa
(Vierailija)

Aivan. JOtkut on aina vaan niin lapsellisesti sitä mieltä, että jos pesee hampaat hyvin, niin implanttihoitoja ei tarvita. Hoh hoh, ei voi kun nauraa välillä.
  Vastaa viestiin
04.09.09, 08:28   #42 (linkki)
Nainen -84
(Vierailija)

Synnynnäinen hampaiden puutos

Itselleni laitettiin kaksi hammasimplanttia pari päivää sitten tai tarkemmin keinojuuret, kruunuosa tulee sitten kun juuret ovat luutuneet. Ne tulivat kakkosten eli etuhampaitten viereisten hampaitten tilalle. Itselläni puuttuu synnynnäisesti 5 hammasta! Mutta ainoastaan nämä kakkoset nyt implantoidaan. Leikkaus tehtiin nukutuksessa, sillä yläleuasta piti ottaa myös luusiirrännäistä keinojuuren ympärille. Ylipäätänsä leikkaus meni helposti, kipuja ei ollut eikä ole nyt, mutta naama on todella turvonnut ja vähän mustelmilla.
Siitä halusin vain vielä sanoa, että implanttien laitto ei aina käy käden käänteessä. Itselläni ykkösten ja kolmosten juuret olivat keinojuuren tiellä, niin että ennen kuin ne voitiin laittaa minulla oli n. 2-3 vuotta kestävä oikaisuprojekti. Tehtiin tilaa keinojuurille ja samalla oikaistiin täysin koko purenta, jotta väärä purenta ei tulevaisuudessa kuluttaisi implantteja. Tämä täytyi tehdä yksityisellä ja on tullut maksamaan 6000-7000€! Itse implantit saan nyt sitten valtion maksamana, koska minulta puuttuu niin monta hammasta synnynnäisesti. Implanteista joudun maksamaan itse n. 100€. Yksityisellä eivät millään olisi laittaneet lähetettä keskussairaalaan vaikka useamman vuoden siitä tiedustelin. Aina tuli vain ympäripyöreitä vastauksia, että ovat niin hankalia nämä implanttijutut, että kuka korvaa mitäkin. Eli kannattaa aina ottaa tästä selvää ja vaatia lähetettä, jos vika on synnynnäinen! Tietysti jos puuttuu vain yksi hammas, niin silloin hoidot menee omaan piikkiin yksityisellä. Ja oikaisuja harvemmin korvaa kukaan, mutta olen kuullut että niitäkin tehdään keskussairaalassa. Mun hampaat oli siis oikaistu kunnallisessa ilmaiseksi implantteja odottamaan jo 12 vanhana, mutta juuret olivat liikkuneet vuosien varrella, koska eihän implantteja edes saa laittaa alle 18-vuotiaille. Joten ei muuta kuin uusi oikaisuprojekti yksityisellä käyntiin 22 v:na. Tulloin lapsena sentään kuitenkin hoidettiin ne puuttuvat vitoset: vedettiin ne pois ja muita hampaita yhteen niin että ei jäänyt kuin vähän suuremmat raot nelosten ja kutosten väliin. Nyt olen 25 v. ja toivon, että hammasprojektini rupeaa pikkuhiljaa olemaan valmis...
  Vastaa viestiin
08.09.09, 15:37   #43 (linkki)
Vierailija X
(Vierailija)

Turvotus/kasvon piirteiden muutos

Hei onko kellään kokemusta että kasvonpiirteet ois pysyvästi muuttunut implanttien laiton jälkeen?? Kun onhan se aika operaatio et porataan luun sisään ruuveja. Kuinka kauan teillä oli naama turvonnut /mustelmilla? Mä tiedän, että mulla se johtuu nyt vielä varmaan turvotuksesta, koska leikkauksesta on vasta kohta viikko, mut on noussut pelko et mitä jos se onkin pysyvää...Nenän seutu on niin erilainen nyt kun sen lähelle tuli 2 implanttia.
  Vastaa viestiin
09.09.09, 15:39   #44 (linkki)
Lisäluuta onko laitettu kellekään?
(Vierailija)

Onko kenellekään jouduttu laittamaan lisäluuta implantin laiton yhteydessä? Itselläni laitetaan implantti alas leukaluuhun (poskihammas) ja luuta ei ole tarpeeksi. Olen tähän asti kuvitellut ja lukenut, että leukaluuta otetaan esim lonkasta.
Nyt hammaskirurgi sanoikin, että laitetaan jotain tekoluuta.
ONko kokemuksia, miten suu ja oma luu reagoi tuohon tekoluuhun? Voiko tulla jotain komplikaatioita tai ettei luudukaan?
Kyselen vielä kirurgilta, mutta saan hänet kiinni vasta parin viikon päästä ja netistä en juuri löytänyt tietoa tekoluusta. Onkohan aika uusi keksintö, koska artikkeleita ja kokemuksia oman luun siirrosta löytyy (siis jos otettu vaikka lonkasta tai omasta alaleuasta yläleukaan).
  Vastaa viestiin
09.09.09, 20:01   #45 (linkki)
Nainen -84
(Vierailija)

Lisäluu

Mulla otettiin lisäluuta tuosta ylänelosten yläpuolelta ja sen lisäksi laitettiin myös tekoluuta. Implantit tuli yläkakkosiin (pidempi sepustus on tuossa yllä:) En ollut itsekkään kuullut tuosta tekoluusta, eikä mulla kyllä ole siitä mitään tietoa, mutta eiköhän se ole ihan positiivinen juttu, pääasia, että luumassa saadaan kasvamaan. Tähän mennessä on ainakin selvitty ilman komplikaatioita (leikkauksesta 1 viikko) ja suu on parantunut hyvin. Mutta naama! Koska tää turvotus lähtee??:( Ei kai ne nyt oo laittanut niin paljoa mulle luumassaa, että jää ihan pahkurat tuohon nenän alapuolelle...
  Vastaa viestiin
10.09.09, 08:35   #46 (linkki)
Lisäluuta onko laitettu kellekään?
(Vierailija)

Minulle kirurgi sanoi, että normaalista implantin laitosta ei naama turpoa. Mutta mietin just kanssa tuota lisäluuta, että mitä kaikkea se aiheuttaa. Ja mitäs jos tuo tekoluu ei edes luudu, niin silloin ei ruuvikaan pysy leukaluussa..Ja voikohan tekoluu aiheuttaa jotain tulehduksia ym? En tosiaan paljoa löytänyt juttua tekoluusta, ja rupesin miettimään onko tämä nyt joku uusi juttu, josta ei ole paljon kuitenkaan kokemusta,,ainakaan täällä Suomessa..

Olisi kiva kuulla kaikkia kenelle on jouduttu laittamaan lisäluuta, omaa tai sitten tekosellaista.
  Vastaa viestiin
12.09.09, 12:46   #47 (linkki)
?
(Vierailija)

Lainaus:
Aikamoinen ajatus sinulta kirjoittaja. Omalla kohdallani asia on niin, että minulta ei ole koskaan lähtenyt kaikki maitohampaat eli suussani on vielä viisi maitohammasta. Nyt olen 30-vuotias ja käydessäni hammaslääkärillä sain kuulla, että todennäköisesti nämä maitohampaat joudutaan joko vetämään jossain vaiheessa pois tai sitten ne lähtevät itsestään. Syynä se, että maitohampaiden juuret ovat pysyvien hampaiden juuria heikompia ja maitohampaiden juuret rupeavat ajan kuluessa heikentymään. Tietenkään niiden tilalle ei enää kasva pysyviä hampaita. Nyt niistä on jo yksi vedetty pois ja tulevaisuudessa siis tiedossa on aikamoinen rahareikä kohdallani, jos joudun ottamaan 5 hammasimplanttia! Joten ei läheskään kaikissa tapauksissa ihminen itse ole tuhonnut hampaitaan!

Täytyy ruveta selvittämään saisiko tällaisessa tapauksessa Kelalta jotain korvausta, tuskinpa...

Mutta eihän näille asioille mitään mahda:)
  Vastaa viestiin
12.09.09, 13:48   #48 (linkki)
Nainen -84
(Vierailija)

Korvaaminen

Kela ei korvaa, mutta kaupunki kustansi minulle hammasimplantit, koska ylhäältä puuttuu 4 ja alhaalta yksi (se on vielä maitohammas ja pysynyt paikallaan). Mutta määrä ei riitä, siinä on joku sääntö tyyliin, että pelkästään alaleusta tai yläleusta pitää puuttua tietty määrä hampaita. Lähetteen kaupungin hammashoitoon sain yksityiseltä oikomisprojektin jälkeen.
Ja jes turvotus lähti! Mulla kyllä turpos koko naama aika muodottomaks ja oli mustelmilla ja kolme eri kirurgia sanoivat, että se on täysin normaalia. Aikamoinen operaation kun oli ja kohdistui kaikki leikkely ja lisäluun otto tuohon yhdelle alueelle.
  Vastaa viestiin
07.10.09, 11:09   #49 (linkki)
vuosimalli -52
(Vierailija)

Minulle laitettu lonkasta luuta

Minulle laitettiin kesäkuussa lisäluuta yläleukaan. Luu otettiin taltalla ja vasaralla lonkasta nukutuksessa, aika pitkä leikkaus, koska on kuulemma näpräämistä.
Ien avattiin ympäriinsä ja tikkejä oli sitte koko ikenen alueella. Suu ei ollut ollenkaan kipeä, naama kyllä oli turvoksissa ja mustana, mutta lonkka oli senkin edestä kipeä loppuun pari kuukautta.
Nyt leuat on kuvattu ja luutuminen onnistunut hyvin, joten kohta laitetaan implantit.
Alaleukaan laitettiin eilen viisi implanttia, edessä omia hampaita 6. Oli tarkoitus laitaa 4 mutta toiselle puolen laitettiinkin kolme ja toiselle kaksi.
Nyt oli yön kipua aikalailla, paljon enemmän kun luusiirteessä. leuka on myöskin turvoksissa ja niellessäkin vähän tuntuu. Nyt pahin särky kuitenkin tuntuu hellittävän, vaikka tuo etuleuka ja alahuuli, mihin ei laitettu mitään, on vielä tunnoton. Turvotushan painuu pikkuhiljaa mustelmalle, aika nopeaan se kesälläkin kuitenkin katosi, reilussa viikosaa. Tikkejä on taas suussa ja ne poistetaan 10 päivän kuluttua.
Luun vähyys yläleuassa johtui siitä, että tekarit ovat minulla olleet noin 40 vuotta.
Tähän asti ei ole vielä tuntunut että kaikkeen sitä lähtee, onhan siinä tuskaa ja kipua ja rahallista kulua, koska kaikki hoituu omasta pussista, mutta vaihdetaanhan autojakin, sitähän voi tässätapauksessa siirtää ja kulkemaanhan pääsee vähän huonommallakin menopelillä, mutta huonosta purukalustosta on haittaa useita kertoja päivässä:)
  Vastaa viestiin
01.11.09, 19:44   #50 (linkki)
pena
(Vierailija)

implantit

missä näin edullisia
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tosi hyvät Näytä viesti
minulle laitettiin viime vuonna 4 implanttia, olen tosi tyytyväinen, pitkä juttu mutta on kuin olis omat hampaat hintaa tuli ehkä 4000 eur...
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku