Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
19.11.07, 16:22   #1 (linkki)
Missä tehdään?
(Vierailija)

Gastroskopia nukutuksessa?

Onko kenelläkään tietoa missä Tampereella on mahdollisuus saada gastroskopia (eli mahalaukun tähystys) nukutuksessa tai kevyt nukutuksessa? Mitä maksaa?
Helsingissä tekee ainakin Diacor ja Dextra, onko kenelläkään tietoa hinnoista?
Kevyt nukutus maksoi hampaan leikkauksen yhteydessä mulla 250 € yksityisellä Helsingissä, olisiko kevytnukutus samanhintainen kenties tässäkin?

ps. Asiallisia kommentteja vaan kiitos. Tiedän että toimenpide ei ole paha, mutta jollakin voi olla kamalat kokemukset kun lääkäri ei ole osannut aiemmin tehdä.
  Vastaa viestiin
19.11.07, 19:38   #2 (linkki)
pelkäävä
(Vierailija)

Kamala toimenpide, ei voi muuta sanoa. Kaipaisin itsekin vastaavaa tietoa. Minulle on kerran tehty ko. tähystys, enku uudestaan uskalla mennä. Lääkäri oli epäystävällinen ja kovakourainen. Minulta katkesi hammas, kun purin hädissäni suulaketta.
  Vastaa viestiin
19.11.07, 20:51   #3 (linkki)
yööökkkk
(Vierailija)

Minulle tehtiin ko. toimenpide keskussairaalassa. Tosin toimenpidettä kokeiltiin ensin ilman puudutusta, sitten puudutuksen kanssa, seuraavaksi rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Kun toimenpide ei suunnattomasta yökkäilyistä huolimatta onnistunut, lopulta se tehtiin nukutuksessa. Menin sairaalaan edellisenä iltana ja pääsin kotiin muutaman tunnin operaation jälkeen. Maksoin sairaalapäivämaksun. En tarkalleen muista summaa, muttei ollut kallis.

Lääkäri sanoi, ettei kyseistä toimenpidettä tehdä aikuisille nukutuksessa. Ainoastaan lapsille ja kehitysvammaisille, joiden kanssa yhteistyö on hankalaa. No, eipä se onnistunut "normaalilta" ihmiseltäkään.

Koin toimenpiteen erittäin epämiellyttävänä, sillä yökkäsin niin paljon, etten ennättänyt vetämään missään vaiheessa henkeä. Lääkäri karjui vieressä, että hengitä, hengitä, mutta ei siitä mitään tullut. Kamalaa.

En ole kuullut kenelläkään toimenpiteen olleen näin mahdoton. Poikkeus olen siis - enkä normaali :-))
  Vastaa viestiin
20.11.07, 10:26   #4 (linkki)
Kyllä sen kestää
(Vierailija)

Gastrokopia kyllä yleensä onnistuu ilman ongelmia. Siitä vaan kerrotaan näitä kauhujuttuja, mikä on minusta tosi ikävää. Olen kaksi kertaa ollut kyseisessä tutkimuksessa, ei se mikään ihana kokemus ole, mutta täysin kestettävissä.

Nukutus on aina riski, siis kuolemanriski. Siksi ketään ei kevein perustein nukuteta.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 11:45   #5 (linkki)
kestää kestää
(Vierailija)

Mulla on myös tehty kaksi kertaa ilman puudutusta. Eihän sitä miellyttäväksi voi sanoa millään, sattuu ja on tosi hankala olo mutta nukutus todella kuulostaa liioittelulta. Ehkä jotain rauhoittavaa lääkettä voisi pyytää, mitä rennompana pystyy olemaan sitä helpommalta tuntuu.
  Vastaa viestiin
20.11.07, 19:06   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja yööökkkk
Minulle tehtiin ko. toimenpide keskussairaalassa. Tosin toimenpidettä kokeiltiin ensin ilman puudutusta, sitten puudutuksen kanssa, seuraavaksi rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Kun toimenpide ei suunnattomasta yökkäilyistä huolimatta onnistunut, lopulta se tehtiin nukutuksessa. Menin sairaalaan edellisenä iltana ja pääsin kotiin muutaman tunnin operaation jälkeen. Maksoin sairaalapäivämaksun. En tarkalleen muista summaa, muttei ollut kallis.

Lääkäri sanoi, ettei kyseistä toimenpidettä tehdä aikuisille nukutuksessa. Ainoastaan lapsille ja kehitysvammaisille, joiden kanssa yhteistyö on hankalaa. No, eipä se onnistunut "normaalilta" ihmiseltäkään.

Koin toimenpiteen erittäin epämiellyttävänä, sillä yökkäsin niin paljon, etten ennättänyt vetämään missään vaiheessa henkeä. Lääkäri karjui vieressä, että hengitä, hengitä, mutta ei siitä mitään tullut. Kamalaa.

En ole kuullut kenelläkään toimenpiteen olleen näin mahdoton. Poikkeus olen siis - enkä normaali :-))
Joo, joillekin meistä se nyt vaan on inhoittava kokemus. Itsekin oksensin koko toimenpiteen ajan ja vielä pitkään kotonakin. Päivystykseen oli yöllä lähdettävä, kun oksentelu ei loppunut ollenkaan.

Seuraavan kerran tosiaan nukutuksessa.. vaikka nuijanukutuksessa..
  Vastaa viestiin
20.11.07, 19:06   #7 (linkki)
yöööökkkk
(Vierailija)

Tarkoituksenani ei ollut mitenkään pelotella. Jostain syystä toimenpide oli kohdallani niin hankala, ettei vaihtoehdoksi jäänyt muu kuin nukutus. Ja todella, nukutuksessa on omat riskinsä, joten ei sitä tehdä kuin aivan pakottavista syistä.

Monelle tutulle on ko. toimenpide tehty, tuntemukset vaihtelevat. Joku ei pidä sitä juuri minään ja toiset ovat pitäneet sitä enemmän tai vähemmän epämiellyttävänä. Jokainen kokee tutkimuksen tavallaan, ja yleensä se menee todellakin suuremmitta ongelmitta. Minä olen todellakin poikkeus!
  Vastaa viestiin
21.11.07, 09:27   #8 (linkki)
ap_
(Vierailija)

Tiedän kyllä millainen toimenpide on kyseessä. Kyselin isäni vuoksi, koska hänelle on tehty aiemmin muutaman kerran ja molemmilla kerroilla lääkäri ei osannut tehdä kunnolla toimenpidettä, joten siitä ei meinannut tulla mitään ja oli aivan kamalaa. Tästä johtuen tullut sitten kauhukokemukseksi tuo ja ei suostu menemään enää ilman nukutusta.

Kyselinkin kevytnukutuksen perään, en täydellisen nukutuksen. Taitaa kulkea nimellä kevyt sedaatio tai puolisedaatio.
  Vastaa viestiin
26.07.08, 18:35   #9 (linkki)
Endoskooppi
(Vierailija)

Minusta noi tähystykset pitäisi tehdä kaikille automaattisesti nukutuksessa, itselleni on tehty 2 kertaa kolonoskopia nukutuksessa, 2006 kesällä tehtiin meikussa hereillä ollessa sigmoidoskopia ja oli liian kivulias, meinas lähteä taju ja 2008 maalikuussa ja toukokuussa tehtiin sitten anestesiassa kolonot, en anna mitään tähyä tehdä hereillä, en varsinkaan tätä gastroskopiaa jos joskus tehdään. Toivottavasti ei tarvitse koskaan mennä
  Vastaa viestiin
26.07.08, 19:15   #10 (linkki)
Miksi kärsiä?
(Vierailija)

Periaatteessa aina voi saada nukutuksen jos vain on valmis maksamaan tai edes vahvasti vaatii että sellaisen haluaa. Hyviä syitä ovat tutkimusten toistot, iäkkyys. Vuosia sitten minulta kysyttiin haluanko nielurisaleikkauksen puudutuksessa vai nukutuksessa. Totta kai nukutuksessa, en ymmärrä mikä pointti on haluta kivutonta toimenpidettä vaikka sitten pienellä riskillä. Siihen nähden, miten paljon nukutuksia tehdään ei niihin kyllä hevin kuole, itse leikkaus tai operaatiohan siihen on syynä. Pieleen leikkaus voi mennä hereilläkin. Ajattelen niin, että esim. keisarinleikkausten riskitkin ovat harhaa, sillä niitähän tehdään riskisynnyttäjille ja hätätapauksille. Joten ei ihme että hieman enemmän on ikäviä tapauksia kuin pääsääntöisesti normaaliterveillä alapääsynnyttäjille.
  Vastaa viestiin

22.09.08, 20:59   #11 (linkki)
Nuori miekkonen
(Vierailija)

Kävin tänään gastrossa

Ei se kivaa ole. Mutta ei yrjötä niin paljon kun vatsatauti eikä myöskään ole niin tuskaista. Ohi koepaloineen 3-4 minuuttia. Vaikeinta on alku kun pitää nielaista mutta sekin meni kätevästi. Mitään ei näkynyt, että kai sitten laitetaan perästäkuuluukin vielä. Yrjöä ei tule mutta ryöhtäyksiä tuli vähän. Ikävältä tuntuu oikeastaan vaan se putki nielussa mutta ei se yökötäkkään kun välillä kun siirtävät sitä eli sen about 3 kertaa.

Mutta siis odotin jotain aivan karseata kokemusta sen mukaan mitä olen lukenut verkosta ja juttuja kuullut. Mutta hyvin meni ja ei ollut lääkitystä eikä puudutusta.
  Vastaa viestiin
23.09.08, 07:10   #12 (linkki)
Kerran kokenut
(Vierailija)

Puudutuksesta

Tuosta puudutuksesta kysyisin kun osalle on tehty ilman sitäkin.Minulle laitettiin nieluun jotakin suihketta ja lääkäri sanoi,että tämä puuduttaa nielun ja se laitetaan kaikille.Onko nyt niin ettei sitäkään ole pakko laittaa jos selviää ilmankin.
Minulla oli eka ja vika kerta kun annan kyseistä toimenpidettä tehdä ilman nukutusta.
Se nyt ei vaan kaikille onnistu ja jos yhtä herkkä yökkä refleksi kuin minulla ettei tarvita muuta kuin lääkärin laittaa se puulusikka suuhun,niin jo yököttää.
  Vastaa viestiin
23.09.08, 11:35   #13 (linkki)
Kerta riitti...
(Vierailija)

Meitä on joka lähtöön

Itselleni gastroskopia tehtiin pari kuukautta sitten, muka puudutuksessa. Puudutusaine vain maistui pahalle, eikä siitä tuntunut mitään hyötyä olevan. Sen paksun letkun väkisin tunkeminen nielustani alas sattui yksinkertaisesti niin, että kyyneleet tuli silmiin. Koko toimenpide oli niin tuskallinen, etten totisesti ihan suosiolla mene uudelleen. Yökkäilyistä ja runsaasta kuolaamisesta viis veisasin eikä koepalojen nyppiminenkään juuri tuntunut ja hengityskin kulki, mutta se kipu kurkussani tuntui vielä pitkään toimenpiteen jälkeenkin. Luulen, että omalta osaltani ongelmana oli pienenpuoleiset röörit, kun en muutenkaan kovin isokokoinen ole. Olkoon onnellinen se jolle letkun nieleminen "käy kätevästi". Kenellekään en moista toimenpidettä toivo, mutta jos kivuttomampia tapoja on tarjolla, toivottavasti jokainen sellaista haluava sen myös saa.
  Vastaa viestiin
23.09.08, 11:46   #14 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Eihän se mikään mukava toimenpide ole. Itselleni on tehty kaksi kertaa. Minä olen saanut etukäteen rauhoittavan lääkkeen, auttaa todella hyvin! Yökötystä tosin ei estä mikään.
  Vastaa viestiin
30.09.08, 17:10   #15 (linkki)
santiago_
(Vierailija)

Tosi paljon riippuu toimenpiteen tekijästä. Minulle on tehty kerran ja oli hyvin helppo juttu, ei minkäänlaista kipua eikä yökkäilyä. Hammaslääkäri on pahempi. Ko. lääkäri tekikin näitä toimenpiteitä n. 20 päivässä. Kurkku puudutettiin. Nyt olen sitten menossa uudelleen ja lääkäri on eri henkilö. Pelottaa. Miten olette saaneet lääkärin tekemään puudutuksen? Eka kerralla pyysin rauhoittavaa kun jännitti niin kovasti, mutten saanut edes sitä.
  Vastaa viestiin
30.09.08, 17:15   #16 (linkki)
santiago_
(Vierailija)

Korjaus edelliseen: tarkoitin siis nukutusta tai kevytnukutusta.
  Vastaa viestiin
08.10.08, 11:19   #17 (linkki)
Emmiiina
(Vierailija)

Ensi torstaina on gastroskopiaan meno.. pitää soittaa tänää ja kysellä siitä nukutuksesta.. Sanoin omahoitajalle että en suostu tähystykseen hereillä, tämä sanoi että se tehdään ihan mielellään nukutuksessa.. omalääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi vain että "tappele sitten siitä siell äsairaalassa".. pitää tänään nyt sitten soittaa.. Nukutuksen kyllä saa jos sitä osaa tarpeeksi kovaa vaatia, eihän kukaan nyt voi pakottaa!! Tai eihän se täysi nukutus varmaan ole vaan ns. Humautus, eli siinä ollaan "nukkumassa" vähemmän aikaa ja sua ei kytketä mihinkään hengityslaitteisiin tai muuta.. Toimenpiteen jälkeen ei muista tapahtuneesta mitään..
  Vastaa viestiin
20.10.08, 14:05   #18 (linkki)
Kyselen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Emmiiina
Ensi torstaina on gastroskopiaan meno.. pitää soittaa tänää ja kysellä siitä nukutuksesta.. Sanoin omahoitajalle että en suostu tähystykseen hereillä, tämä sanoi että se tehdään ihan mielellään nukutuksessa.. omalääkäri oli kuitenkin toista mieltä ja sanoi vain että "tappele sitten siitä siell äsairaalassa".. pitää tänään nyt sitten soittaa.. Nukutuksen kyllä saa jos sitä osaa tarpeeksi kovaa vaatia, eihän kukaan nyt voi pakottaa!! Tai eihän se täysi nukutus varmaan ole vaan ns. Humautus, eli siinä ollaan "nukkumassa" vähemmän aikaa ja sua ei kytketä mihinkään hengityslaitteisiin tai muuta.. Toimenpiteen jälkeen ei muista tapahtuneesta mitään..
Nostelenpa tätä vanhaa aiheta, mutta onnistuikohan Emmiiinalla gastroskopia nukutuksessa?
Itse kävin ko. toimenpiteessä viime viikolla, ja ensi vuonna olisi uudestaan. Ajattelin, että nyt ei enää koskaan ilman nukutusta/humausta!

Vastaa viestiin
23.10.08, 13:39   #19 (linkki)
voi ehna
(Vierailija)

Mulla oli tänään gastroskopia. Päätin etten jännitä vaan menen reippaasti katsomaan millaista se on. Hieman mietitytti että mitenkähän pärjään kun joskus joidenkin isojen tablettien nielaisu tuntuu vaikealta. Yökkimisen en ajatellut olevan ongelma.

Mitenkäs kävikään - yökötti aivan hirveästi ja silleen etten voinut pysyä edes paikallani. Refleksi oli ihan älyttömän voimakas eikä se onneton letku edes edennyt vaikka kuinka yritin niellä siinä samalla. Kokeiltiin ensin ilman kurkun puudutusta ja sitten puudutuksen kanssa, makuulta ja istuessa. Mikään ei toiminut. Lääkäri sanoi pistävänsä minulle lähetteen sairaalaan, jossa homma tehdään "humautuksessa". Lohdutteli että tällaista sattuu aina välillä, ei kannata harmitella. Lääkäri oli kokenut ja ystävällinen, mutta mulla ei vaan onnistunut.

Luulen että ensin aina kokeillaan onnistuuko perinteisin keinoin, ja "humauksen" saa siinä tapauksessa jos ei kerta kaikkiaan onnistu.
  Vastaa viestiin
23.10.08, 14:20   #20 (linkki)
phka
(Vierailija)

[quote="KyselenNostelenpa tätä vanhaa aiheta, mutta onnistuikohan Emmiiinalla gastroskopia nukutuksessa?
Itse kävin ko. toimenpiteessä viime viikolla, ja ensi vuonna olisi uudestaan. Ajattelin, että nyt ei enää koskaan ilman nukutusta/humausta! [/quote]

Aika jännää miten erilaisia eri ihmisten kokemukset gastroskopiasta ovat. Itselläni on tosi herkkä kurkku, aikoinaan nielurisani mm. leikattiin nukutuksessa, koska lääkäri jo tutkimusvaiheessa huomasi, ettei onnistu millään muuten. Takahampaita pestessä yökkäilen aina, samoin hammaslääkärissä on usein vaikeuksia.

Jouduin gastroskopiaan ja jännitin sitä aivan älyttömästi etukäteen, mutta lääkäri sanoi, ettei tarvitse jännittää. Kurkkuni puudutettiin ja sain myös rauhoittavan pillerin. Tähystys sujui täysin ilman ongelmia, pari kertaa yökkäsin kun letkun pää (kamera) olin jo melkein perillä. Silloin lääkäri kehotti hengittämään syvään nenän kautta ja se auttoi. Koko operaatiosta jäi ihan miellyttävä kuva ja voisin koska tahansa mennä uudestaan.

Vastaa viestiin

27.10.08, 20:42   #21 (linkki)
Tähystetty on monia kertoja
(Vierailija)

Minulla on mahaa tähystelty monet kerrat. Lapsena kun sain tuhtien reumalääkkeiden seurauksena vatsani todella kipeeksi ja epäilivät mahahaavaa tähystivät luonnollisesti nukutuksessa. Sittemmin aina tähystetty hereillä. Ja ilman muuta näin paras.

Se on tosi helppo juttu, tähystys kestää vajaa 5min, nielun puudutusta en suosittele, helpommalla pääsee kun itse avittaa nielemällä letkua alas. Ja henki kulkee koko ajan nenän kautta että ei siinä ole mitään sen kummempaa.

Toisaalta, itselläni ei oikeastaan ole yökkimisrefleksiä kovastikaan. Lääkärit aina sanoo että voi vaikka nyrkin työntää kurkkuun enkä ala kakoon joten ehkä tuo siksikin menee hyvin. Ja toisaalta paras neuvo jonka sain ekassa hereillä olo tähystyksessä oli että jos alkaa yököttään niin hengitä syvään, laita vaikka silmät kiinni ja ajattele hyviä asioita ja hen gittele rauhallisesti syvään. Se todella auttaa.
  Vastaa viestiin
27.10.08, 21:44   #22 (linkki)
phka
(Vierailija)

Täsmennyksenä vielä tuohon kurkun puudutukseen, että se tehtiin suihkauttamalla puuduttavaa sprayta kurkkuun, joten se oli puutunut vain ihan suun perältä eikä alempaa kurkusta. Lääkäri sanoi ennen puudutusta, että hiukan saattaa tulla tunne ettei pysty hengittämään suun kautta, mutta se on vain tunne eikä puudutus estä mitenkään hengittämistä.
  Vastaa viestiin
15.12.08, 12:06   #23 (linkki)
Emmiinahh
(Vierailija)

........

Vastaus taitaa kyllä tulla jo liian myöhään, mutta en ole vielä käynyt toimenpiteessä, sillä vaadittuani nukutusta aika siirtyi parilla kuukaudella.. Ja nyt ois keskiviikkona eli kahden opäivän päästä edessä.. Luulin eka et tekeevät ihan täys nukutuksessa, mutta tekevätkin humautuksessa, ja siitäpä tulikin pelko perseeseen.. Jostain nääs luin että siinä kyllä ymmärtää ihan kaiken mutta on vaan ihan rento.. :S

Ja tosiaan niille jotka vähättelee tätä niin ei se kaikille ole samanlainen, itse otan humautuksen koska pelkään oksentamista, en toimenpidettä.
  Vastaa viestiin
15.12.08, 14:58   #24 (linkki)
Mijas
(Vierailija)

Mulle on gastroskopia tehty kaksi kertaa ja miehelleni kerran. Miehelle se oli negatiivinen kokemus, joskaan ei niin paha kuin oli pelännyt, mutta minulle oli molemmat kerrat helpot. Eka kerta oli oikein superhelppo, mutta toisella kerralla röyhtäilin niin reippaasti ilmoja pois vatsasta (vai mihin ne sitä pumppaa) jotta tutkimus hieman pitkittyi. Mutta joka tapauksessa mitään yökkäilyä tms. ei mulla ollut. Eihän se miellyttävä tutkimus ole, mutta itse hoin vain mielessäni että "kohta se on ohi, kohta se on ohi" kun letku vatsassa oli..
Ja joka tapauksessa, mieluummin tutkimus ja pieni epämukavuus kuin epätietoisuus siitä mikä vaivaa!!
  Vastaa viestiin
15.12.08, 16:16   #25 (linkki)
tsemiä!!
(Vierailija)

Se on paljon siitä gastroentrologista kiinni, miten homma onnistuu. Jos ei ole kokenut, niin homma voi olla hyvin inhottava. Itselläni on hyvin herkkä oksennusrefleksi, mutta tähystys meni kuin vettä vaan. Kiitos erittäin pätevän gastron! En edes huomannut kun nielaisin putken=) Gastro ei painanut putkea kieltä vasten vaan pisti sen hienosti nieluun ja sanoi nielaise ja hups, siellä oli jo mahanpohjassa. Jos rupeaa oksettamaan, niin vedä nenän kautta keuhkot täyteen ilmaa ja päästä hitaasti ulos, auttaa todella hyvin! Minulla ei onnistu tähystysputken nieleminen kylkiasennossa vaan minä istun aina sängynlaidalla ja painan leukaa rintaan. Mutta jos ei pysty menemään, niin sedaatioon vaan. Luulisin, että Mehiläisessä Tampereella ja Koskiklinikalla saa ainakin sedaation.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku