| |  | | |
14.10.09, 16:30
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä julkisellakin puolella saa, mutta käsittääkseni ensin pitää kokeilla ilman sitä. Minulla kokeiltiin eikä onnistunut millään kauhean oksennusrefleksini takia (ennen tuota kokeilua en edes tiennyt että mulla on sellainen), joten päädyin humautettavaksi kaupungin sairaalaan. Tämä siis Tampereella.
| |
| | |
22.10.09, 02:40
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | Huoh...
Jep-jep ja silleen. Yksityiselle sit lopulta päädyin varaamaan ajan, jossa kyllä nekin yritti puhua mua ilman humautusta tehtävään skopiaan, mutta en taipunut. Joten Tyksin aika jää käyttämättä ja menen untenmaille :)))
Aika viikon päästä ja huomattavasti rauhallisempi olo nyt, mutta kattoo sit miten se menee???
| |
| | |
28.04.10, 21:00
|
#53 (linkki)
| | (Vierailija) | mahalaukun tähystys
huomenna se olis edessä...viimeksi tehtiin yli 20v sitten ja oksensin kamalasti, ja vielä 3pv sen jälkeen oksensin, joten lekuri sanoi että seuraavan kerran pyytää rauhottava lääkitys, olen nyt pakoillut toimenpidettä nää vuodet ja nyt on sitten pakko mennä, silloin todettiin arpeutunut mahahaava ja nyt oli paljon pahemmat oireet, olin 2kk tupla antibiootti kuurilla sikalunssan jälkitautien takia ja meni koko vatsa niin huonoon kuntoon että vesikin aiheutti kamalia tuskia, ja iski anemiakin, pahimmillaan 80hb, eli pakko mennä, saapi nää tuskat kyytiä. litalgin on auttanut paljon, alussa piti veden juonnin jälkeen ottaa litalgin ja zoltia otan joka päivä. mulla on kans niin herkkä kurkku että vain e-pilleri menee rikkomatta alas, lasten hammasharja käytössä ja pieni sähköhammasharja, ja herranjee ne hamppilekuri käynnit on kivoja kun oksentaa joka kertaa ja yökkii, onneksi kun käy monesti samalla hamppilekurilla ne oppii jo tietämään ettei laita liikaa kamoja suuhun eikä osu mihinkään kieleen,tms arkaan paikkaan. saapi nyt nähdä miten lääkitys vaikuttaa, yleensä olen herkkä rauhottaville että nukun kunnolla, ja nyt olen vielä valvonu monta yötä mahan takia että luulis nukuttavan? pitää mennä sitten oikein nukutuksen kautti jos ei onnistu. täti kyllä sanoi että on hyvä lääkäri, ite hän on käyny aina sillä mutta tätillä onkin "iso kurkku" ja nenäpunktiotakaan ei tarvi puuduttaa, että hyvä se on sellasen sanoa...
| |
| | |
30.04.10, 12:59
|
#54 (linkki)
| | (Vierailija) | tehty on..
no eilen se sitten tehtiin ja voi luoja, aattelin vielä kun aiemmin hain rohkeutta tältä palstalta ettei se tunnu kun sain diapamia,mutta, kun alkoi hoitaja laittaan hammas suojaa niin sitten alkoi tauoton yökkäily, montakohan kertaa yrittivät laittaa ja lopulta hoitaja piti paikoillaan ja lääkäri sai letkun menemään kolmennella kerralla alas, puudutusaineenkin oksensin melkein kaikki heti alussa.. sitten lekuri käskee läähättää koko ajan ja mä yökin että taju meinaa lähteä, lekuri selvittää koko ajan mitä tekee, ja puristan hoitajaa kädestä henkeni hädässä, yhesti oli pari sekuntia etten yökännyt kun letku ei liikkunut, vaan heti kun liikahti alkoi hillitön yökkäily, kuulemma palleatyrä tekee sen, ja röyhtäilin samalla, sitten se oli ohi ja oksensin kunnolla pari kertaa ja olin hysterian partaalla, kurkku sika kipiä, odottivat että rauhoitun ja lekuri sai tulokset, ei ollu muuta kun palleatyrä ja refluksitauti. menin huuhteleen kasvot ja ne oli kun tappelun jäljiltä, silmät verestää, silmien ympärykset mustana otsaa myöten ja poskissa ja kaulassakin on ns mustelmia, silmät turvonneet kiinni. johtuu kuulemma rajusta oksentelusta. suosittelivat seuraavaksi oysissa ja humauksessa tehtäväksi, nyt tuli sitten peräsuolentähystys aikakin,kiva...no se ei okseta...kotona nukuin koko illan, onneksi koira oli hoidossa, kurkku on vielä arka ja silmät on nyt auki mutta kaupassa piti käydä isot aurinkolasit päässä, luulevat että alotin vapun vieton liian aikasin ja ukko hakkasi minut... ja mulla on niin herkkä refleksi etten voi kynää pitää suussa, tai hammasharjaa suu kiinni, oksennan varmasti. ja sain vielä 7,5mg diapamia nesteenä, olis pitäny ehkä kauemmin aikaa odottaa että olen enempi tajut kankaalla. no, ompa käyty ja en mee enää ikinä,,,paitsi nukutuksen kautti.
| |
| | |
30.04.10, 15:13
|
#55 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksi ihmeessä Suomessa ei vielä 2000-luvull ihmistä nukuteta gastroskopian aikana? Nauttiiko terveydenhoitohenkilökunta tai joku muu määräävä viraomainen ihmisen kiduttamisesta, sillä sitähän tuo on. Toivottavasti sulle sentään kolonoskopia tehdään nukutuksessa, tai mene vaikka Ruotsiin, luulisi siellä oltavan kehittyneempiä tai Virossa.
Kamalaa luettavaa.
| |
| | |
30.04.10, 20:09
|
#56 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ikikukka Miksi ihmeessä Suomessa ei vielä 2000-luvull ihmistä nukuteta gastroskopian aikana? Nauttiiko terveydenhoitohenkilökunta tai joku muu määräävä viraomainen ihmisen kiduttamisesta, sillä sitähän tuo on. Toivottavasti sulle sentään kolonoskopia tehdään nukutuksessa, tai mene vaikka Ruotsiin, luulisi siellä oltavan kehittyneempiä tai Virossa.
Kamalaa luettavaa. |
Koska se menee suurimmalla osalla ihan hyvin ilman nukutusta. Nukutuksessa on riskinsä ja se tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi. Minusta on ihan hyvä käytäntö, että ensin koitetaan ilman ja jos ei onnistu, niin sitten annetaan nukutus/rauhoitus. Jos tietää etukäteen ettei missään nimessä tule kykenemään siihen ilman nukutusta, voisi tuolloinkin toki sen sallia ilman mukinoita. Tosi asia on myös se, että moni potilas ns. ylireagoi kaikkeen tuntemattomaan ja näistä suuri osa pärjää sitten lopulta todella hyvin ilman nukutuksia tai rauhoituksia.
Hoitohenkilökunnan tulisi van opiskella lisää potilaan kohtaamista eikä kohdella potilasta vain Kurkkuna/mahana/polvena. Silloin potilaskin rentoutuu, kun huomaa, että hänet otetaan kokonaisvaltaisesti huomioon ja kaikki menee paremmin.
| |
| | |
07.05.10, 08:57
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) | Gastrokopia
Olin eilen Mehiläisessä kyseisessä toimenpiteessä. Luettuani tällä palstalka ensin kauhujuttuja niin hieman hirvitti. Hoitaja ja lääkäri olivat asiallisia ja osaavia. Puudutusgeeli toimi hyvin. Muutaman sekunnin yskitti mutta sen jälkeen toimenpide sujui nopeasti (alle 10 min). Menkää aivan rauhassa. Ei ole mitenkään kummallinen homma.
| |
| | |
07.05.10, 13:53
|
#58 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja jo Olin eilen Mehiläisessä kyseisessä toimenpiteessä. Luettuani tällä palstalka ensin kauhujuttuja niin hieman hirvitti. Hoitaja ja lääkäri olivat asiallisia ja osaavia. Puudutusgeeli toimi hyvin. Muutaman sekunnin yskitti mutta sen jälkeen toimenpide sujui nopeasti (alle 10 min). Menkää aivan rauhassa. Ei ole mitenkään kummallinen homma. |
Katsos kaikilla se ei onnistu noin helposti! Itselläni on kerran mennyt tosi hyvin, en edes huomannut että putki oli mahassa. Seuraavalla kertaa olikin niin paha ruokatorven tulehdus, että ruokatorvi oli haavoilla ja muutenkin tosi arka. Ei tullut hommasta mitään. Sama lääkäri suoritti. Tehtiin sitten sedaatiossa ja samalla tähystettiin paksusuolikin.
Ei kummallinen homma, mutta kaikilla se ei ole sellainen helppo juttu, että ei kannata yleistää.
| |
| | |
09.05.10, 12:50
|
#59 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja jo Olin eilen Mehiläisessä kyseisessä toimenpiteessä. Luettuani tällä palstalka ensin kauhujuttuja niin hieman hirvitti. Hoitaja ja lääkäri olivat asiallisia ja osaavia. Puudutusgeeli toimi hyvin. Muutaman sekunnin yskitti mutta sen jälkeen toimenpide sujui nopeasti (alle 10 min). Menkää aivan rauhassa. Ei ole mitenkään kummallinen homma. |
Joillekin se vaan on niin kummallinen homma, ettei se onnistu ilman nukutusta.
Kokemusta on. Yritettiin ensin puuduttamatta, sen jälkeen puudutuskeelin kanssa. Ei onnistunut.Sain seuraavan ajan sairaalaan, jossa toimenpidettä yritettiin rauhoittavien+puudutskeelin kanssa. Siitä ei tullut yhtään mitään.Minulla on niin voimakas oksennusrefleksi, etten yökkäyksiltäni ennättänyt vetämään henkeä. Hoitaja ja lääkäri sanoivat moneen kertaan, että hengitä, hengitä, mutten yksinkertaisesti ennättänyt vetämään henkeä. Lopulta olin varma, että tukehdun ja kiskaisin letkuin itse kurkusta ulos. Arvatkaapa, mitä lääkäri siitä tykkäsi??? Hikeentyi pahemman kerran.
Sen jälkeen lääkärit totesivat, ettei tästä todellakaan tule mitään. Kolmannella yrittämällä onnistui, kun nukutettiin. Omat riskinsä nukutuksessa on, mutta ainakaan minulle tutkimus ei onnistu ilman sitä.
| |
| | |
18.05.11, 10:24
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) | Miltä tähystysletku näyttää?
Luettuani näitä juttuja, tiedän jo etukäteen, että mahalaukun tähystyksessäni tulee olemaan ongelmia. Voisiko joku kuvailla tähystysletkua tarkemmin? Täällä mainittiin myös hammassuojat. Voisiko joku kuvailla toimenpidettä tarkemmin vaihe vaiheelta ja siinä käytettäviä apuvälineitä? Entä miten toimenpiteeseen valmistaudutaan ja mitä sen jälkeen on odotettavissa?
| |
| | |
19.05.11, 10:53
|
#61 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Hui kauhistus! Luettuani näitä juttuja, tiedän jo etukäteen, että mahalaukun tähystyksessäni tulee olemaan ongelmia. Voisiko joku kuvailla tähystysletkua tarkemmin? Täällä mainittiin myös hammassuojat. Voisiko joku kuvailla toimenpidettä tarkemmin vaihe vaiheelta ja siinä käytettäviä apuvälineitä? Entä miten toimenpiteeseen valmistaudutaan ja mitä sen jälkeen on odotettavissa? |
Mahalaukun tähystykseen valmistaudutaan niin, että jos syöt happolääkkeitä refluksitautiin, pyritää olemaan n 1-2 vkoa ilman niitä. Ruokailu ja juominen on kielletty 3 h ennen toimenpidettä.
Toimenpiteensä on mukana hoitaja ja gastroentrologi. Lääkäri pyytää sinua joko istumaan sängyn reunalle tai makamaan kyljellään. Sinulle laitetaan sellainen muovinen juttu suuhun, ettet pure tähystysletkua (se ei ole ahdistava). Tähystysletku on noin etusormen paksuinen letku, jonka päässä on pieni kamera ja jota kautta otetaan näytteitä. Lääkäri voi laittaa puudutussuihkeen kurkkuun tai sitten ilman sitä. Lääkäri laittaa putken sinulle suuhun kurkunpäähän ja pyytää sinua nielemään, samalla hän tuikkaa sen niulusta ruokatorvea pitkin mahaan. Joskus se onnistuu hienosti ettet huomaakaan että letku on jo mahassa ja joskus jos on esim paha refluksitauti ja ruokatorvi haavoilla niin sitten se ei onnistu niin helposti (silloin minulla on tehty toimenpide kevyt nukutuksessa ja samassa syssyssä on tehty paksusuolen tähystys. Myös rauhottavaa on mahdollisuus saada ennen toimenpidettä!). Jos nielit putken istuvallesi, niin lääkäri pyytää sinua makaamaan kyljellään. Putken liikuttelu mahassa ei tunnu. Putki suussa voi ruveta yskittämään ja kaotuttamaan. Itselläni auttoi kun kohdistin katseeni seinällä johonkin esim tauluun ja keskityin katsomaan sitä. Jos tulee huono olo ja yökättää, helpottaa kun vetää keuhkot täyteen ilmaa ja ja hengittää rauhassa. Toimenpide ei kestä kauaa ja lääkäri ottaa samalla näytteitä. Ne ei tunnu kun limakalvoilla ei ole tuntoa. Putken pois vetäminen mahasta ei tunnu yleensä, se tapahtuu nopeasti. Toimenpiteen jälkeen kurkku voi olla vähän kipeä, mutta syödä ja juoda voi normaalisti. Tulokset koepaloista saat 1-2 viikon päästä ja lääkäri kertoo sinulle heti toimenpiteen jälkeen näkyikö esim haavoja tai helikoa ym.
| |
| | |
02.02.12, 20:42
|
#62 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsuudesta pelkoja
Joudun varmaan vielä gastroskopian eteen, mutta hereillä en silloin ole. Kenenkään pelkotiloja en myöskään aliarvioi. Sitä ei ikinä tiedä, mitä he ovat joutuneet aiemmin kestämään (itse olin lapsipotilas, eikä silloin säälitty, vaan pakotettiin). | Mulla on ihan sama tilanne. Traumatisoitu jo lapsena niin pahasti että mulla ei ole hirveästi "myötätuntoa" tuota terveydenhuoltoa kohtaan siinä mielessä, että alkaisin hyvää hyvyyttäni enää ottaa riskiä itseni traumatisoimisesta yhtään enempää. Sen verran olen jo kärsinyt kiitos sadististen toimenpiteiden, että koen oikeudekseni vaatia humautuksen jos gastroskopiaan joudun. Suhtautumista potilaisiin ei saisi kritisoida, se on jonkin sortin tabu koska "suahan AUTETAAN" (eli ei joidenkin mielestä ole syytä minkäänlaiseen kritiikkiin...).
| |
| | |
02.02.12, 20:51
|
#63 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä sen kestää Gastrokopia kyllä yleensä onnistuu ilman ongelmia. Siitä vaan kerrotaan näitä kauhujuttuja, mikä on minusta tosi ikävää. Olen kaksi kertaa ollut kyseisessä tutkimuksessa, ei se mikään ihana kokemus ole, mutta täysin kestettävissä.
Nukutus on aina riski, siis kuolemanriski. Siksi ketään ei kevein perustein nukuteta. |
Niin on autolla ajaminenkin...
| |
| | |
03.02.12, 10:03
|
#64 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja säästöjen nimissä Niin on autolla ajaminenkin... |
Nukutus ja humautus eli sedaatio eli kevytnukutus ei ole sama asia. Ei kai ketään nyt ruvetakaan nukuttamaan vartin toimenpiteen ajaksi kun niellään putki! Humautuksella olet vaan tokkurassa, mutta ei sua tarvi kytkeä mihinkään laitteisiin ja ite hengität ja pystyt kommunikoimaankin, muisti vaan menee ettet muista mitään.
| |
| | |
03.02.12, 12:25
|
#65 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ei sekoteta kahta asiaa Nukutus ja humautus eli sedaatio eli kevytnukutus ei ole sama asia. Ei kai ketään nyt ruvetakaan nukuttamaan vartin toimenpiteen ajaksi kun niellään putki! Humautuksella olet vaan tokkurassa, mutta ei sua tarvi kytkeä mihinkään laitteisiin ja ite hengität ja pystyt kommunikoimaankin, muisti vaan menee ettet muista mitään. | Tiedän kyllä tuon. Yleensä vaan sitä humautustakin pihdataan (ja hyvä ettei rauhoittaviakin), ja tekopyhästi vedotaan riskeihin vaikka oikea syy on raha.
Onko tässä maassa arvot perseellään vai paljon vähemmän rahaa kuin muilla? Mietin vaan että monissa muissa maissa kyllä näytetään olevan kiinnostuneita siitä henkisestäkin puolesta ja pyritään tekemään toimenpiteistä inhimillisiä.
| |
| | |
03.02.12, 13:55
|
#66 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja säästöjen nimissä Tiedän kyllä tuon. Yleensä vaan sitä humautustakin pihdataan (ja hyvä ettei rauhoittaviakin), ja tekopyhästi vedotaan riskeihin vaikka oikea syy on raha.
Onko tässä maassa arvot perseellään vai paljon vähemmän rahaa kuin muilla? Mietin vaan että monissa muissa maissa kyllä näytetään olevan kiinnostuneita siitä henkisestäkin puolesta ja pyritään tekemään toimenpiteistä inhimillisiä. |
Anestesia (johon humautuskin kuuluu) ei ole lainkaan riskitöntä. On aina parempi mitä vähemmällä voidaan edetä. Ei pelkästään taloudellisesti, vaan todellakin myös terveydellisesti. Toki on selvää sekin, että jos joku on hysteerinen, niin hänet on parempi rauhoittaa.
| |
| | |
03.02.12, 19:17
|
#67 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja rrrrrr Anestesia (johon humautuskin kuuluu) ei ole lainkaan riskitöntä. On aina parempi mitä vähemmällä voidaan edetä. Ei pelkästään taloudellisesti, vaan todellakin myös terveydellisesti. Toki on selvää sekin, että jos joku on hysteerinen, niin hänet on parempi rauhoittaa. | Ei kai kukaan väitäkään että se olisi täysin riskitöntä. Kotiinkin on moni kuollut. Maailma on riskejä täynnä. Se mitä minä yritän sanoa on, että Suomessa aliarvioidaan rankasti sekä ihmisen oma arvostelukyky rauhoittamisen tarpeen suhteen että yleisemminkin henkisen puolen huomioiminen. Traumatisoitumisen riski (vaikka olisi paljon isompi kuin se fyysinen riski) ei vaan muka ole samanarvoinen kuin se minimaalinen riski joka rauhoittamiseen liittyy. Täällä pitää vissiin oikeasti kokeilla siihen pisteeseen että ihminen rimpuilee ja huutaa. Sitten suostutaan rauhoittamaan. Muuten ei, koska POTILAS on ymmärrystä vailla oleva olento, joka ei mitenkään voi itse arvioida omaa traumatisoitumisen riskiään eikä häntä näin tarvitse ottaa tosissaan.
| |
| | |
07.02.12, 11:02
|
#68 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja säästöjen nimissä Ei kai kukaan väitäkään että se olisi täysin riskitöntä. Kotiinkin on moni kuollut. Maailma on riskejä täynnä. Se mitä minä yritän sanoa on, että Suomessa aliarvioidaan rankasti sekä ihmisen oma arvostelukyky rauhoittamisen tarpeen suhteen että yleisemminkin henkisen puolen huomioiminen. Traumatisoitumisen riski (vaikka olisi paljon isompi kuin se fyysinen riski) ei vaan muka ole samanarvoinen kuin se minimaalinen riski joka rauhoittamiseen liittyy. Täällä pitää vissiin oikeasti kokeilla siihen pisteeseen että ihminen rimpuilee ja huutaa. Sitten suostutaan rauhoittamaan. Muuten ei, koska POTILAS on ymmärrystä vailla oleva olento, joka ei mitenkään voi itse arvioida omaa traumatisoitumisen riskiään eikä häntä näin tarvitse ottaa tosissaan. |
Vähän kun menet valittamaan pahaa oloa lääkäriin, sulle lyödään mielialalääkkeitä vähän joka vaivaan (no en ole ite käynyt, mutta kuullut ja lukenut olen). Sitten kun tehdään toimenpiteitä, ei voida antaa rauhoittavaa. Siihen riittää ihan tablettikin pari rauhottavaa, ei tarvi suoneen tykyttää. Riski on terveellä ihmisellä samaa luokkaa kun jos kävelet ja auto voi ajaa päälle, tai voit kaatua ja lyödä pääsi. Diabeetikoille ei suositellakaan edes sedaatiota esim. Riskiä saa joka asiasta jos vaan haluaa. Todellinen syy on raha, julkisella et saa, yksityisellä saat kun maksat ite ja olet perusterve. Eli raha se on joka puhuu. Ei yksityiselläkään anneta, jos sulla on sellaisia sairauksia, että olisi OIKEAA riskiä.
| |
| | | | |