Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.12.07, 09:24   #1 (linkki)
Aika varattu
(Vierailija)

Silmien laserleikkaus

Onko täällä linjoilla ketään +- 50-vuotiasta, jolla jo ikänäkö ja tehty laserleikkaus, haluaisin kuulla, miten onnistui ja pääsikö laseista eroon vai tarvitsee enää vain lähilasit jne. Huonontuikö hämäränäkö, onnistuuko autolla ajo hämärässä/pimeässä, toipuminen, sairausloma? Siis kaikki mahdollinen tieto ja kokemukset. Aika itselläni operaatioon tammikuussa.
  Vastaa viestiin

06.01.08, 14:49   #2 (linkki)
leikattu elokuussa 07
(Vierailija)

Silmien laserleikkaus ja ikänäkö..

Eka leikkaus tehtiin 2001, näkö oli -5, leikkauksen jälkeen näkö meni plussalle, +2 molemmissa. Puolen vuoden jälkeen operoitiin uudestaan ja näöstä tuli tarkka, paitsi, että lähinäköön tuli epätarkkuutta, jota ei ollut aiemmin.
Ikänäkö vaivasi pikkuhiljaa enemmän ja viime elokuussa tehtiin uusi lasikleikkaus.
Nyt näen lähelle ilman laseja suht hyvin, vaihtelee valosta riippuen ja väsymyksestä.
Mutta menetin kyllä tarkan näön kauas, oikeaan silmään tuli sylinteriä (taittovirhe),
joka ilmeisesti haittaa kokonaisnäköä. Ja oik. silmässä on ollut leikkauksesta lähtien kummallinen roskan tms. tunne ja tuntuu kuin siinä olisi jokin kalvo, välillä.
Molemmissa silmissä on läpän alla epiteeliä, joka ei kuulemma leviä eikä häviäkään..
Ei onneksi ole näkökentän alueella. Vähän potuttaa..
Olen miettinyt menemistä jollekin puolueettomalle silmälääkärille, saadakseni vielä diagnoosin. Kuulun joukkoon, joiden hämäränäkökyky heikkeenee leikkauksessa, heikkeni jo edellisissä ja näköjään lisääntyi tässä viimeisimmässäkin.
- Sinut on varmaan jo operoitu ja olis mukava kuulla kuinka meni. Uskon, ettei kaikilla käy näin kuin minulla.
Anneli 46
  Vastaa viestiin
06.01.08, 21:08   #3 (linkki)
leikattu 1998
(Vierailija)

Minulla oli -7 ja -5,5, sekä lisäksi hajataittoa tuntuvasti. Silmät leikattiin muistaakseni n. 4 viikon välein, ja lasit jäivät leikkauspöydälle. Myöskään mitään arpeutumaa tms. ongelmaa ei tullut, olen ikionnellinen uudesta elämästä. Nyt olen 47-vuotias, enkä vieläkään joudu käyttämään lukulaseja.
Leikkauksen negatiivesta puolesta muistan ne kolme-neljä päivää leikkauksen jälkeen, olivat melko tuskaisia, sillä minulle ei voitu tehdä lasik leikkausta liian ohuen sarveiskalvon takia. Kivun sai rauhoittumaan särkylääkkeillä ja aurinkolasit (myös sisällä) auttoivat asiaa.
  Vastaa viestiin
19.01.08, 00:00   #4 (linkki)
Aika varattu
(Vierailija)

Silmien laserleikkaus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja leikattu elokuussa 07
Eka leikkaus tehtiin 2001, näkö oli -5, leikkauksen jälkeen näkö meni plussalle, +2 molemmissa. Puolen vuoden jälkeen operoitiin uudestaan ja näöstä tuli tarkka, paitsi, että lähinäköön tuli epätarkkuutta, jota ei ollut aiemmin.
Ikänäkö vaivasi pikkuhiljaa enemmän ja viime elokuussa tehtiin uusi lasikleikkaus.
Nyt näen lähelle ilman laseja suht hyvin, vaihtelee valosta riippuen ja väsymyksestä.
Mutta menetin kyllä tarkan näön kauas, oikeaan silmään tuli sylinteriä (taittovirhe),
joka ilmeisesti haittaa kokonaisnäköä. Ja oik. silmässä on ollut leikkauksesta lähtien kummallinen roskan tms. tunne ja tuntuu kuin siinä olisi jokin kalvo, välillä.
Molemmissa silmissä on läpän alla epiteeliä, joka ei kuulemma leviä eikä häviäkään..
Ei onneksi ole näkökentän alueella. Vähän potuttaa..
Olen miettinyt menemistä jollekin puolueettomalle silmälääkärille, saadakseni vielä diagnoosin. Kuulun joukkoon, joiden hämäränäkökyky heikkeenee leikkauksessa, heikkeni jo edellisissä ja näköjään lisääntyi tässä viimeisimmässäkin.
- Sinut on varmaan jo operoitu ja olis mukava kuulla kuinka meni. Uskon, ettei kaikilla käy näin kuin minulla.
Anneli 46

Ei ole vielä tehty leikkausta, viikon päästä on aika. En aio kuitenkaan perua sitä. Harmi, että Sinulle tuli ongelmia, mutta toivotaan, että jotain on vielä tehtävissä. Kiitos tiedoistasi. Kirjoitan, kun operaatio on ohi.

Vastaa viestiin
19.01.08, 20:37   #5 (linkki)
Vuosi leikkauksesta
(Vierailija)

Hei! Mulla laseroitiin silmät vuosi sitten, ja tosi hyvin on mennyt! Lasit, jotka olin saanut 17-vuotiaana, jäi pois samantien. Voi kun olisin tehnyt tämän jo aikaisemmin, rillit alkoi tehdä musta jo niin mummomaisen näköisen! Varsinkin kun piti olla ne kaksitehot, niin mitään muodikkaita kivannäköisiä sankoja ei voinut ottaa, vaan aina piti huomioida se kaksiteholinssi.

Ainoa haitta on se, että ihan lähelle näkeminen ei enää onnistu, siis esim. silloin, kun pitäisi laittaa lankaa neulansilmään tai ommella koneella pientä tikkiä jne. Tai joskus jossain tuotteessa on tuoteselostus kauhean pienellä, silloin tarvitsen lukulaseja, mutta siihen käy sellaiset marketista ostetut ns. tiimarin lasit. en tarvitse laseja työssäni enää, näen tietokoneen ruudun aivan hyvin, autoa voin ajaa ilman laseja jne. Ainakin toistaiseksi kaikki ok.

Vain sellainen "vaiva" on ilmennyt leikkauksen jälkeen, että lukiessa tai telkkaria katsoessa pitempään vasen silmä alkaa kuin karhata, niin kuin se väsyisi liikaa. Se on se silmä, johon jätettin parempi lähinäkö. Oikealla silmällä taas näen paremmin kauas. Tämä ilmenee kyllä vain illalla ennen nukkumaanmenoa, joten käyn sitten vain nukkumaan ja aamulla silmä on ihan virkeä ja kunnossa.

Itse asiassa silmien laserleikkaus on hauska kokemus, siksi kun se on niin nopea ja erikoinen toimenpide. Kyllähän se vähän jännittää, mutta kipua en tuntenut koko toimenpiteen aikana, ja se palaneen käry, jota joku väitti inhottavaksi tunteeksi, kesti ehkä vain kymmenen sekuntia jos sitäkään.
  Vastaa viestiin
19.01.08, 22:33   #6 (linkki)
Aika varattu
(Vierailija)

Silmien laserleikkaus

Kiitos teille kaikille viesteistä. Palaan asiaan viikon päästä, kun oma operaationi on tehty.
  Vastaa viestiin
26.01.08, 22:42   #7 (linkki)
Aika varattu
(Vierailija)

Silmien laserleikkaus

.. ja käytetty. Heippa vaan! Nyt se on sitten ohi, eilen tehtiin ja hyvin meni itse operaatio, tosiaan oli täysin vaivaton ja kivuton, ainut kiputuntemus, jos sitä edes siksi voi mainita, oli vasemman silmän luomilevittimen laitto, se hetken painoi poskiluuta. Mutta näkö ei ole vielä kirkastunut, varsinkin vasen silmä on vielä huononäköinen. Kävin tänään 1. jälkitarkastuksessa ja ostin kahdet lukulasit Tiimarista, lukulasit siis tarvitsen jatkossa joka tapauksessa. Mutta ulkona näöntarkkuus on jo aika hyvä, autoa en ole vielä ajanut. Maananaina yritän töihin, se vähän jännittää, että miten näen, kun työni on koko ajan työskentelyä tietokonepäätteellä, mutta jota kuinkin näen näillä Tiimarin laseilla. Kahden viikon päästä on seuraava silmälääkärin kontrolli ja sitten mietitään uudelleen lasiasiaa. Lääkäri sanoi, että saattaa mennä kaksikin viikkoa ennen kuin näkö kirkastuu tämänikäisellä, ettei melkein 5-kymppinen silmä niin äkkiä toinnu. Ikää minulla siis 48 v. Ilmeisesti nuoremmilla, joilla ei vielä ikänäkö "kiusaa", on näöntarkkuus heti hyvä. Eilen vielä tuntemukset vaihtelivat kovasti toivon, epätoivon ja paniikin välillä. Mutta kirjoittelen lisää, kunhan tässä mennään eteenpäin.
  Vastaa viestiin
11.12.08, 15:16   #8 (linkki)
Marja-Liisa
(Vierailija)

Kävin Virossa:P

Minulle teki laserleikkauksen Virossa KSA:ssa tri Ants Haavel. Olen hyvin tyytyväinen! En tarvitsenut maksaa hotelliyöstä, ei taksista, kaikki oli helppo ja tri itse komea nuori mies:P Teknikka on heillä ihan samanlainen kui Suomessa. Katsokaa itse http://www.ksa.ee/fin

Vastaa viestiin
29.10.09, 22:12   #9 (linkki)
Vierailija
(Vierailija)

Mielipidettä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marja-Liisa Näytä viesti
Minulle teki laserleikkauksen Virossa KSA:ssa tri Ants Haavel. Olen hyvin tyytyväinen! En tarvitsenut maksaa hotelliyöstä, ei taksista, kaikki oli helppo ja tri itse komea nuori mies:P Teknikka on heillä ihan samanlainen kui Suomessa. Katsokaa itse http://www.ksa.ee/fin

Hei Marja-Liisa!
Harkitsen nyt leikkausta Turun ja tri Ants Haavelin välillä. Haavel kuulostaa vähän liiankin hyvältä ollessaan niin edullinen + kaikkia niitä "kaupanpäällisiä". Kiva kuulla että joku on oikeasti käynyt sillä. Tuntuiko lupaukset hatarilta vai oliko puheet totta?
  Vastaa viestiin
05.11.09, 15:56   #10 (linkki)
kirsi78
(Vierailija)

Olen varannut ajan jo helsinkin tarkastukseen ja siitä sitten matka jatkuisi viroon leikkaukseen ja turussa olisi toinen vaihtoehto. Todella paljon jännittää ja onhan noissa hurjat erot hinnoissa. Yksinkö ihan siellä tallinnassa pärjää vai onko kaveri mahdollista saada mukaan? Kirjoitelkaapa kokemuksia ja hintoja,leikkaukseen aion joka tapauksessa mennä.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 12:00   #11 (linkki)
tipuliini3
(Vierailija)

MInä en uskaltaisi

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kirsi78 Näytä viesti
Olen varannut ajan jo helsinkin tarkastukseen ja siitä sitten matka jatkuisi viroon leikkaukseen ja turussa olisi toinen vaihtoehto. Todella paljon jännittää ja onhan noissa hurjat erot hinnoissa. Yksinkö ihan siellä tallinnassa pärjää vai onko kaveri mahdollista saada mukaan? Kirjoitelkaapa kokemuksia ja hintoja,leikkaukseen aion joka tapauksessa mennä.
Minulta leikattiin silmät reilu vuosi sitten ja olen ollut hyvin tyytyväinen.. Ikää on nyt 44 ja vielä ei ole lukulasien tarvetta, koska toiseen silmään jätettiin hieman miinusta korjaamaan ikänäköä. Hämäränäkö puolestaan parani, koska leikkauksessa "hiottiin" pois röpelöisyys joka sen aiheutti.
Ainoa ikävä puoli on ollut silmien kuivuminen jota on silloin tällöin, mutta kosteutustipoilla siitä selviää ja sama vaiva oli aikaisemminkin.

Sitten tuosta Virossa leikkauttamisesta: minä en uskaltaisi lähteä sinne, koska jos leikkauksessa tai sen jälkeen sattuu jotakin komplikaatioita ja hoitava lääkäri on toisessa maassa, voit olla ongelmissa. Eli kuka vastaa ja mistä saat apua? Toki jos firmalla on joku yhteistyökumppani Suomessa ja kotikaupungissa, joka hoitaa ongelmat niin silloin tilanne on eri.

Entä millainen on Viron laki hoitovirheiden suhteen?

Minä tarvitsin leikkauksen jälkeen kyydin kotiin, sillä silmät olivat hyvin arat ja näkökyky samea (silmiä oli vaikea pitää auki pari, kolme tuntia leikkauksen jälkeen). Eli ainakin pitää varata muutama tunti toipumiseen sairaalassa ja senkin jälkeen olisi kyllä hyvä olla joku mukana turvana.
  Vastaa viestiin
06.11.09, 12:03   #12 (linkki)
tipuliini3
(Vierailija)

Kropan kohentajissa on pitkä keskustelu aiheesta:

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/muo...kaus-onnistui/
  Vastaa viestiin
12.01.10, 16:05   #13 (linkki)
Pettynyt
(Vierailija)

Minulla tehtiin ensimmäinen leikkaus n. vuosi sitten, korjattiin muualla myöhemmin. Päätös menosta silmien laserleikkaukseen on elämäni yksi huonoimmista, ellei huonoin.
  Vastaa viestiin
03.01.11, 16:55   #14 (linkki)
lady
(Vierailija)

laserleikkaus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aika varattu Näytä viesti
Onko täällä linjoilla ketään +- 50-vuotiasta, jolla jo ikänäkö ja tehty laserleikkaus, haluaisin kuulla, miten onnistui ja pääsikö laseista eroon vai tarvitsee enää vain lähilasit jne. Huonontuikö hämäränäkö, onnistuuko autolla ajo hämärässä/pimeässä, toipuminen, sairausloma? Siis kaikki mahdollinen tieto ja kokemukset. Aika itselläni operaatioon tammikuussa.
Hei. Minulle tehtiin laserleikkaus 05/10. Käytössäni oli ensimmäiset kaksiteholasit. Miinusta oli paljon (-9 - -11). Miinukset saatiin pois kokonaan. Lähelle tarvitsen lasit, mutta se ei haittaa. Hämäränäköni ei huonontunut. Näen autolla ajaa hyvin ilman laseja.
  Vastaa viestiin
06.01.11, 22:25   #15 (linkki)
NannaNinnu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lady Näytä viesti
Hei. Minulle tehtiin laserleikkaus 05/10. Käytössäni oli ensimmäiset kaksiteholasit. Miinusta oli paljon (-9 - -11). Miinukset saatiin pois kokonaan. Lähelle tarvitsen lasit, mutta se ei haittaa. Hämäränäköni ei huonontunut. Näen autolla ajaa hyvin ilman laseja.
Missä näkösi korjattiin? Kestikö toipuminen kauan? Olen lueskellut keskusteluista kommentteja, mutta hyvin vähän on 50+ vuotiaiden kokemuksia laserleikkauksista. Laserleikkaus kokemuksia löysin pari ja sitten täältä.
  Vastaa viestiin
08.12.11, 08:50   #16 (linkki)
Abul
(Vierailija)

Leikkaus Virossa

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marja-Liisa Näytä viesti

Heh, tämä kieli kertoo virolaisesta kirjoittajasta :) Mainos, mutta onko kommentteja oikeasti käyneiltä?
  Vastaa viestiin
09.02.12, 13:48   #17 (linkki)
sakari
(Vierailija)

KSA Silmäkeskus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Abul Näytä viesti
Heh, tämä kieli kertoo virolaisesta kirjoittajasta :) Mainos, mutta onko kommentteja oikeasti käyneiltä?
Kävin siinä leikkauksessa, olen tyytyväinen ja uskon ettei isompaa eroa klinikoilla olekaan kuin hinta. Ymmärsin että Virossa on pienemmät kulut ja sen takia myös parempi hinta. Muuten kaikki näytti ja tuntui ihan "suomalaiselta".
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku