Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
27.01.08, 22:12   #1 (linkki)
Maaanantaikappale
(Vierailija)

Lonkkakipu

Onko täällä ketään lonkkakipuilijoita? Kuinka saatte kivun helpottamaan? Ja illoinka mennä lääkäriin? Entä minkälaista hoitoa olette saaneet vaivaanne?
Olen parikymmentä vuotias, ja lonkka on nyt sitkeästi kesästä asti oireillut. Kipu pahenee nukkuessa ja liikkuessa. Välillä tuntuu, että saisin koko lonkan sijoiltaan, jos yrittäisi se varmaan itseasiassa menisin paikoiltaan.
  Vastaa viestiin
28.01.08, 10:35   #2 (linkki)
ylipainosta
(Vierailija)

se johtuu.
  Vastaa viestiin
28.01.08, 11:05   #3 (linkki)
maanantaikappale*
(Vierailija)

Painan 65kg ja oli 170cm pitkä. Että ei se ylipainoa ole. Kiva jos joku vastaisi asiallisesti.
  Vastaa viestiin
28.01.08, 11:23   #4 (linkki)
jumia?
(Vierailija)

Olisko sinulta mennyt niinsanotusti perse jumiin, eli piriformis -lihas? Googleta piriformis tai piriformissyndrooma, tai piriformis syndrome.
  Vastaa viestiin
29.01.08, 20:59   #5 (linkki)
fysioterapeutille
(Vierailija)

Minulla oli samoja oireita lonkkien kanssa raskaana ollessani ja synnytyksen jälkeen. Kannattaa käydä fysioterapeutin juttusilla, sieltä saat apua.
  Vastaa viestiin
31.01.08, 14:29   #6 (linkki)
Bursiitti?
(Vierailija)

veikkaisin vaivaksesi bursiittia eli lonkkanivelen limapussin tulehdusta. Selvin oire taitaa olla leposärky (siis että kipu on pahempi yöaikaan). Myös tavallista rasittavampi liikunta pahentaa kipua. Mulla bursiitti iskee säännöllisin väliajoin toiseen lonkkaan. Välillä kipu on sellaista, että sen kanssa "pärjää", ja vaivaa menee ahkeralla venyttelyllä ja fysioterapeutin antamalla hoidolla ja ultraäänellä ohi. Välillä tulehdus on niin paha, että en voi seistä, istua enkä maata 15 minuuttia kauempaa, vaan paikkaa on vaihdettava koko ajan. Kävely on silloin lähes mahdotonta. Silloin hoitona vahva särkylääkitys, ja muutaman kerran olen saanut lonkkaan myös kortisonipistoksen. Kehoittaisin sinua kääntymään lääkärin puoleen. Sitä kautta voi saada myös lähetteen fysioterapeutille.
  Vastaa viestiin
10.02.09, 16:07   #7 (linkki)
kipuilija
(Vierailija)

Aiheuttajia

Täältä http://www.hoitonetti.fi/oireet/lonkkakipu/ löytyy mahdollisia lonkkakivun aiheuttajia. Toivottavasti ongelma ratkeaa!
  Vastaa viestiin
11.02.09, 09:50   #8 (linkki)
kaisa.
(Vierailija)

Minulla meni lonkka jumiin kun vika olikin toisen jalan nilkassa. Kipuili kuukausia. Otettiin röntgenit ja ultrat, mutta ei ollut limapussin tulehdusta vaikka oireet oli ihan samat. Kipu levisi myös polveen ja koko reiteen. Lopulta selvisi että kyseessä oli virheasentoon mennyt lonkka. OMT fysioterapeutilla kävin ja sai avattua lukot reidestä ja lonkasta ja hyvillä liikkeillä ja jumpalla virheasento korjaantui. Eli vika voi olla muussakin kuin lonkassa. Mene lekuriin ja ultrassa näkee onko tulehdus (lonkkanivelen). JOs ei niin tod näk on joku virheasentovika. Kipu hävisi minulla sen siljan tien eikä ole takaisin tullut.
  Vastaa viestiin
15.09.11, 09:58   #9 (linkki)
Sipe
(Vierailija)

Lonkkakipu

Kärsin lonkkakivusta enempi-vähempi vuodesta 1979 lähtien.Välillä mömmöjä syöden ja kiroten.
Työpaikka lääkäri määräsi tutkimuksiin pari vuotta sitten ja käskettiin leikkaukseen.Pelotti niin
maan perusteellisesti.Viikko sitten leikattiin ja turhaanpa pelkäsin,kipua on mutta erilaista,joka
lähtee pois.Vertais tuki oli korvaamatonta.Nyt vain toivutaan nyt jo kovasti menossa mukana.
  Vastaa viestiin
16.09.11, 22:55   #10 (linkki)
N37
(Vierailija)

Fibromyalgia minulla

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaanantaikappale Näytä viesti
Onko täällä ketään lonkkakipuilijoita? Kuinka saatte kivun helpottamaan? Ja illoinka mennä lääkäriin? Entä minkälaista hoitoa olette saaneet vaivaanne?
Olen parikymmentä vuotias, ja lonkka on nyt sitkeästi kesästä asti oireillut. Kipu pahenee nukkuessa ja liikkuessa. Välillä tuntuu, että saisin koko lonkan sijoiltaan, jos yrittäisi se varmaan itseasiassa menisin paikoiltaan.
Minullakin hoidettiin aluksi lonkkien limakalvopussien tulehduksena, kun lonkkia kävin valittamassa. Mutta jossain kohtaa todettiin sitten fibromyalgia. Ja aikojen saatossa olen huomannut, että kun on tulossa ns. särkypäivät niin ne alkaa nimenomaan noista lonkista...
  Vastaa viestiin

17.09.11, 21:31   #11 (linkki)
hennuli
(Vierailija)

Voisiko olla esm. issiaskipua, oireet sopii myös siihen.
Itsellä on sitä ajoittain, siihen on todella hyvin auttanut
lyrica 75 millinen, tosin kaikki ei tätä lääkettä siedä...

Onhan lyrica alunalkaen käytetty epilepsiaan, mutta lonkkaan
tulevaan kipuun auttaa, syön vain nykyään silloin niitä kun kipu ei
muulla keinolla hellitä. Eikös tuohon limapussi tuhledukseen pistetä
kortisooni piikki, näin olen kuullut.Tietenkin hyvät venytys liikkeet myös voivat auttaa.....
  Vastaa viestiin
15.12.11, 16:26   #12 (linkki)
Jussi Kari
(Vierailija)

Lonkan särky pois

Olen 65-v hyväkuntoinen ja vahva kaveri ilman mitään sairauksia ja pillereitä. Pituus 180 cm. Paino 95 kg lähes lihasta. Alaselässä nuoruuden painonnoston ajoilta 2 välilevyä kiinni samaten yläselässä vastaavat. Oikeassa jalassa näiden johdosta noin 90 % voimaa ja tuntoa vrt. vasen jalka. Olen jäykkä kuin sahapukki. Kävelin päivittäin reppuineni 6-10 km. Oikea lonkka alkoi kipeytyä pirusti.
Röntgen ei paljastanut mitään kulumaa lonkkakupeissa, hieman kalkkeumaa. Sain kipuihin jo 2 krt kortisonia- ei auttanut kun hetken.
Ratkaisu: Aloin pudottaa painoani ( karppaus ). Jätin kaljat ja viinit totaalisti pois toistaiseksi. Käyn venyttelyjumpassa kerran viikossa ( 1,5 tuntia ). Aloin omaehtoisen kuntosaliohjelman, jossa tarkoitus on voimistaa kaikkia oleellisia lihaksia erityisesti vatsaa, selkää ja jalkoja. Jaloillani en enää prässää sadan kilon sarjoilla - 60 kg riittää. Muu kaikki hyvin monipuolisesti. Lämmittely ennakkoon fillarilla 20 min. tarkeää. Salilla 2-3 krt / viikko. Otin repun käyttöön olkalaukun sijasta asioidessani kaupungilla.
Ostin Omron Tens2 Elite elektronisen hoitolaitteen ( hinta noin 70 € ). Käytän sitä kerran viikossa lonkkaan ja alaselkään. Kuntosalilla on hieromatuoli eri ohjelmilla. Aina 15 min. hieronta tässä treenin jälkeen.
Nyt kaikki kivut ovat hävinneet. Peruutin huomisen lääkäriajan.
Oma diagnoosini: olin laiminlyönyt kuntoani pitämällä yhden vuoden vapaata kuntosalilta. Ruoka maistui ja olut/viinikin. Paino nousi. Kävelin liikaa kaupungilla painavan olkalaukun kanssa. Liian kovat kengät. Koska ei ollut mitään nivelrikkoa, kysymyksessä oli vain oman pääkopan sisällä tapahtuneet virhearviot ikuisesta terveydestäni. Periaatteessa 90 % on omissa käsissäni tai pääkopan tahdonvoimassani. Luota itseesi äläkä pillereihin.
  Vastaa viestiin
21.02.12, 09:16   #13 (linkki)
trochanter
(Vierailija)

kipu

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jussi Kari Näytä viesti
Olen 65-v hyväkuntoinen ja vahva kaveri ilman mitään sairauksia ja pillereitä. Pituus 180 cm. Paino 95 kg lähes lihasta. Alaselässä nuoruuden painonnoston ajoilta 2 välilevyä kiinni samaten yläselässä vastaavat. Oikeassa jalassa näiden johdosta noin 90 % voimaa ja tuntoa vrt. vasen jalka. Olen jäykkä kuin sahapukki. Kävelin päivittäin reppuineni 6-10 km. Oikea lonkka alkoi kipeytyä pirusti.
Röntgen ei paljastanut mitään kulumaa lonkkakupeissa, hieman kalkkeumaa. Sain kipuihin jo 2 krt kortisonia- ei auttanut kun hetken.
Ratkaisu: Aloin pudottaa painoani ( karppaus ). Jätin kaljat ja viinit totaalisti pois toistaiseksi. Käyn venyttelyjumpassa kerran viikossa ( 1,5 tuntia ). Aloin omaehtoisen kuntosaliohjelman, jossa tarkoitus on voimistaa kaikkia oleellisia lihaksia erityisesti vatsaa, selkää ja jalkoja. Jaloillani en enää prässää sadan kilon sarjoilla - 60 kg riittää. Muu kaikki hyvin monipuolisesti. Lämmittely ennakkoon fillarilla 20 min. tarkeää. Salilla 2-3 krt / viikko. Otin repun käyttöön olkalaukun sijasta asioidessani kaupungilla.
Ostin Omron Tens2 Elite elektronisen hoitolaitteen ( hinta noin 70 € ). Käytän sitä kerran viikossa lonkkaan ja alaselkään. Kuntosalilla on hieromatuoli eri ohjelmilla. Aina 15 min. hieronta tässä treenin jälkeen.
Nyt kaikki kivut ovat hävinneet. Peruutin huomisen lääkäriajan.
Oma diagnoosini: olin laiminlyönyt kuntoani pitämällä yhden vuoden vapaata kuntosalilta. Ruoka maistui ja olut/viinikin. Paino nousi. Kävelin liikaa kaupungilla painavan olkalaukun kanssa. Liian kovat kengät. Koska ei ollut mitään nivelrikkoa, kysymyksessä oli vain oman pääkopan sisällä tapahtuneet virhearviot ikuisesta terveydestäni. Periaatteessa 90 % on omissa käsissäni tai pääkopan tahdonvoimassani. Luota itseesi äläkä pillereihin.
Ei se itseen luottaminen vie kulumaa....vaikka punttisalilla itkun kanssa tekisi mitä...
  Vastaa viestiin