Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
11.02.08, 14:23   #1 (linkki)
S82

Rekisteröitynyt: 10/2007
Mahan tähystys

Heippa

Onko kenelläkään kokemusta mahan tähystämisestä nukutuksessa?

Tuntuuko miltää, miten yleensäkin meni entäs siitä herääminen onko olo ihan ok?

Minulla edessä tuo kyseinen toimenpide, varmaankin sen joudun nukutuksessa ottamaan.

Vastaa viestiin
11.02.08, 14:51   #2 (linkki)
3 kertaa tehty
(Vierailija)

herää kysymys miksi nukutuksessa.minkä ikäinen olet?
se ei ole mikään miellyttävä kokemus,mut en ole kuullut tehtäs nukutuksessa.miksi sinulle tehdään tähystys,jos saa udella?itselläni näytepalojen otto oli epämielyttävää.ei oikeestaan muuta.ei se nukutuskaan ole miellyttävää.ainakaa minusta.
  Vastaa viestiin
11.02.08, 15:13   #3 (linkki)
S82

Kyllä sen saa esm. diacorissa kevyessä nukutuksessa.
Tähystys tehdään sillä kärsin mahavaivoista jatkuvasti.
  Vastaa viestiin
11.02.08, 15:21   #4 (linkki)
3 kertaa tehty
(Vierailija)

kannattaa mennä,jos vaivaa pitkään.ne vaa yleensä veloittaa nukutuksest aika paljon.
itsel löyty aikoinaan (2003) neljä eri tautia.joihi nyt lääkitys.ja pysyy aisoissa.
  Vastaa viestiin
11.02.08, 20:33   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2007
aivan

juurikin ainakin diacorissa tehdään niitä ja kolonoskopioita kevyessä narkoosissa ja nukutuksessa...periaatteessa syyksi riittää se että sä itse haluat, itehän sen joutuu maksamaan, eikä se oo mitään halpaa....mutta sinne kun paljon potilaita vein, niin osa tehtiin narkoosissa sen takia, että pelkäsi liikaa tms. ei pystynyt olemaan rauhallisena.
itsestäni tiedän noita tutkimuksia nähneenä, että en todellakaan haluaisi kumpaakaan ilman nukutusta, varsinkaan just tota gastroskopiaa.
yleensä se menee ihan mukavasti, ja siitä herää ihan helposti, ainakin mitä mun potilailla on ollut...ei se mikään iso juttu ole, älä pelkää! paljon tsemppiä!
  Vastaa viestiin
12.02.08, 11:01   #6 (linkki)
S82

[img]Nalle 22[/img]

Kiitos sinulle paljon vastauksestasi.

Joo Diacorissa hinnat oli sen viitisen sataa, Kelat jo summasta pois. Mutta mietin asian näin, kun työssä käyvä olen, ni omathan on rahani mihin ne laitan.
Itselläni on niin kova kammo yökkäilyyn, etten tod. halua sitä aiheuttaa ja kerta sen saa nukutuksella ni miksi ei, mitä sitä itseään kiusaamaan.

Tuossa nukutuksessa minua ei oikeastaan se herääminen pelota, mutta sen jälkeinen olo, onkohan tämän päivän nukutuslääkkeet minkälaisia? Onko olo taivaallinen niinkuin oma isoisäni sanoi, vai mahd. huono, ymmärrän tapaus kohtaista, mutta minkälaisia kokemuksia olet kuullut.

Hyvää päivänjatkoa =)
  Vastaa viestiin
12.02.08, 11:02   #7 (linkki)
S82

Sai sitten rävellettyä jotain tuonne ylös, meinaan tuota kuvaa logoa.
Ei siis sisällä kuvaa =)
  Vastaa viestiin
12.02.08, 20:52   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2007
hyvin

no mitä omat potilaani on käynyt, niin ihan hyvä olo niillä on ollut heräämisen jälkeen.
toisilla ne anestesia-aineet voi aiheuttaa pahoinvointia, mutta se on, niinkuin sanoit, tapauskohtaista. nykyajan anestesia-aineet on kyllä hyvin pitkälle kehittyneitä, aika vähän ne mitään aiheuttaa. itellä just samat mietteet, kun on nukutus viikon päästä edessä, vaikkakin eri syystä, mutta kuitenkin mielessä käy noi samat asiat, vaikka kuinka hoitoalalla oonkin. ja mä oon ihan samaa mieltä tosta rahankäytöstä, että sitä saa päättää ihan itse mihin rahansa pistää. mä tekisin sun tilanteessa ihan samoin, mieluummin panostan omaan terveyteen. tsemppiä toimenpiteeseen, ja jos diacoriin meet, niin siellä on ihan mahtavat ja asiantuntevat lääkärit, ketkä niitä tekee.
  Vastaa viestiin
04.12.08, 22:03   #9 (linkki)
Hanuu
(Vierailija)

Hei

mua pelottaa nukutus paljon...mulla on tähystys seuraavan viikon tiistaina. pelkään et miten se tapahtuu ja miltä tuntuu kun mua on nukuttettamassa... : (
  Vastaa viestiin
05.12.08, 10:05   #10 (linkki)
betsy
(Vierailija)

Älkää suotta pelätkö nukuttamista. Mulle tehtiin gastroskopia sairaalassa "humautuksessa" eli kevytnukutuksessa; taju oli pois puoli tuntia. Ensin laitettiin tippa ja sydän- ja verenpaineenseurantalaitteet. Nukutusaineet pistettiin tulemaan tipan kautta. Mulle kerrottiin että nyt sitten rupeaa vähän päässä pyörimään ja niin kans tekikin. Sit pyydettiin kääntymään kyljelleen ja sanottiin että lääkitystä tulee nyt lisää ja huimaa enemmän. Seuraava muistikuvani onkin sitten siitä kun hoitajat toivat minut heräämöön :) Olin ihan pöllämystynyt että joko se on ohi ja että olinko tosiaan puoli tuntia taju kankaalla. Tosi helpottunut olo :) Sitten olin pari tuntia tarkkailtavana ja pääsin kotiin. Loppupäivän oli vähän pöhnäinen olo mutta siihen auttoi nukkuminen.

Rohkeasti vaan, minuakin jännitti kun oli ensimmäinen kerta mutta seuraavaa ei tarvitse jännittää nyt kun tiedän millaista se on.
  Vastaa viestiin

05.12.08, 17:17   #11 (linkki)
suosittelen humausta
(Vierailija)

Minulle tehtiin ERCP eli sappi- ja haimatiehyieiden kuvaus tähystimen kautta. Tässä toimenpiteessä sappitiehyeeseen asennettiin stentti. Oli muuten aika karmaseva kokemus, en tiedä että onko ihan sama instrumentti kyseessä millä tämä vatsan tähystys tehdään mutta se on aika hiton paksu laite minkä ne tunkee kurkusta alas.

Minua niin ärsytti että ennen toimenpidettä kun kertoivat mitä tehdään, vähättelivät selkeästi koko tapahtumaa. Esim. tämä tähystin on muka "pikkurillin paksuinen" ja "saattaa vähän tuntua epämiellyttävältä". No, pikkurillin paksuinen joo, varmaan jos on jättiläisen koura! Enemmänkin se kyllä muistutti käsisuihkua kooltaan. Ja tämä "nielua puuduttava suihke" ihan pelkkä hämy. Ei se mitään puuduttanut! Todellakaan siitä saanut muuta kuin paskan maun kitalakeen. Oikeasti luulin että nyt kyllä tukehdun kun tätä hirveää puutarhaletkua alkoivat tunkea suuhuni. Olisivat kertoneet totuudenmukaisemmin, tuollainen vähättely ei muuta kuin haittaa.

Kolmen kuukauden päästä stentti piti ottaa pois niin sanoin sitten että nyt tehdään se toimenpide humauksessa tai saa olla siellä sappitiehyessä vaikka maailman tappiin asti.

Niin, minut on muuten nukutettu monta kertaa kun minulla on ollut kaikenlaista mm. umpilisäke ja sappirakko poistettu ym. leikkauksia...olen lisäksi niin onnettomuusaltis että paikkailtu on sieltä ja täältä joten kokemusta riittää. Voin sanoa että tasan yhden kerran on ollut pahoinvointia nukutuksen jälkeen. Muulloin ei mitään ongelmaa, tietysti sitä kunnon nukutuksen jälkeen on tokkurassa mutta humaus on niin kevyt että on kuin päiväunilta heräisi. Humauksessa olen tainnut olla kolmesti.
  Vastaa viestiin
24.11.11, 20:38   #12 (linkki)
sattu
(Vierailija)

sattu

Mä oon sitä mieltä, että nukutus pitäisi olla mahdollista saada halutessa, myös julkisella puolella.
Itse olin tänään paksusuolen tähystyksessä ja voin kertoa, mua ei ole eläessäni sattunut noin paljon. Se oli todella raskas ja kivulias kokemus. Ihan törkeetä, että se on jostain rahasta kiinni saako nukutuksen vai ei! Sain tästä elinikäiset traumat. IHMISKIDUTUSTA!!!!
  Vastaa viestiin
25.11.11, 17:09   #13 (linkki)
kyllä.....
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suosittelen humausta Näytä viesti

Minua niin ärsytti että ennen toimenpidettä kun kertoivat mitä tehdään, vähättelivät selkeästi koko tapahtumaa. Esim. tämä tähystin on muka "pikkurillin paksuinen" ja "saattaa vähän tuntua epämiellyttävältä". No, pikkurillin paksuinen joo, varmaan jos on jättiläisen koura! Enemmänkin se kyllä muistutti käsisuihkua kooltaan. Ja tämä "nielua puuduttava suihke" ihan pelkkä hämy. Ei se mitään puuduttanut! Todellakaan siitä saanut muuta kuin paskan maun kitalakeen. Oikeasti luulin että nyt kyllä tukehdun kun tätä hirveää puutarhaletkua alkoivat tunkea suuhuni. Olisivat kertoneet totuudenmukaisemmin, tuollainen vähättely ei muuta kuin haittaa.
Joo, samoja kokemuksia tuosta vähättelystä ja asioiden kaunistelusta. On vissiin kivaa säikäyttää ja järkyttää potilas pikku yllätyksellä, kun toimenpide onkin paljon pahempi kuin mitä on annettu ymmärtää. Ihan tyypillinen suomalaisen terveydenhuollon toimintatapa, lieneekö säästöt syynä (ettei potilas älyä vaatia mitään "erityiskohtelua" kuten kunnon rauhoittavia, nukutusta jne). Enää en kyllä erehdy uskomaan mihinkään "viralliseen tietoon", netin kauhukertomuksetkin ovat luotettavampaa materiaalia kuin ties millä motiiveilla esitetyt "rauhoittavat" väitteet toimenpiteistä.
  Vastaa viestiin
02.12.11, 12:36   #14 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2011
Kolonoskopia.

Itsehän olen ollut kolonoskopiassa vuonna..öö..2006 ?
Eikä mitään nukutusta ollut! Ikää tuolloin oli 16vuotta. Mitään ei sieltä löytynyt, enkä muistele pahalla ollenkaan sitä kokemusta. Onpahan sekin kokeiltu, heh. Ainut paha juttu oli, kun lääkäri painoi ilmaa suoleen, se sattui, tuntui kun maha räjähtää, tuli ihan tippa linssiin siinä. Ja toinen paha oli kun näki kamerasta kun he ottivat suolestani näytepaloja, se ei siis sattunut mutta näky ällötti! Ja pahin oli se litkun juominen, se oli kuvottavaa, oksensin lopulta sitä makua. Mutta pääosin ihan "kiva" kokemus.
Nyt tosiaan olen kärsinyt 10 vuotta vatsakipuja, enkä ikinä luultavasti saa tietää mistä ne johtuvat.

Siskoni mies on myös ollut kolonoskopiassa, sanoi, että se oli kamalinta mitä on ikinä hänelle käynyt. Lääkäri kuulema sanoi ennen toimenpidettä näin: "Ei pitäisi sattua, jos on suht suora suoli"...Putken laitoin jälkeen lääkäri sanoi: "Ompas teillä mutkikas suoli!". Kovasti siskoni ja hänen miehensä ottavat skabaa siitä, kumpi sattui enemmän, mies sanoo tähystys ja siskoni synnytys.

Olen myös työni puolesta ollut katsomassa gastroskopia-toimenpidettä. Sitä pelkään, jos siihen joudun! Oksennusrefleksini on niin alhainen.

Sanon siis, älä stressaa! Ei se niin kamalaa ollut :)
  Vastaa viestiin