Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
27.02.08, 22:27   #1 (linkki)
onko liikkeellä?
(Vierailija)

Aikuisten hinkuyskä

Te, joilla sitä ollut: millä kokeella se todetaan? Onko ns. "viheltävä" yskä hinkuyskää (ulospäin yskittäessä siis)?
  Vastaa viestiin

27.02.08, 22:38   #2 (linkki)
paha yskä
(Vierailija)

Syytä olla tarkkana

Jos otat yskänlääkettä, yskä lähtee, mutta hinku jää.
  Vastaa viestiin
28.02.08, 17:08   #3 (linkki)
yhä paska
(Vierailija)

ei oo hinkunu eikä viheltäny eikä ollu,
  Vastaa viestiin
04.03.08, 11:45   #4 (linkki)
Tampereelta
(Vierailija)

Minulla taisi olla hinkuyskä

Luin oireista 50 vuotta vanhasta lääkärikirjasta ja netistä ja totesin oireeni täsmälleen hinkuyskän oireiksi. Kovaa, puuskittaista ilta- ja yöyskää oli jatkunut 6 viikkoa. Soitin terveyskeskukseen mutta sairaanhoitaja oli sitä mieltä ettei voi olla hinkuyskää, perusteita väitteelle ei ollut. Ymmärsin netin teksteistä ettei tautia voi tässä vaiheessa enää hoitaa antibiootein muttei se myöskään enää tartu. Mutta se olisi pystytty joko verikokeella tai jollain näytteellä (viljelmällä) toteamaan ja antibiootein hoitamaan jos olisin osannut hakeutua hoitoon ajoissa. Nyt se on parantumass omalla painollaan, yskimällä.
  Vastaa viestiin
06.03.08, 14:03   #5 (linkki)
siihen on nykyjään rokotettu kakki lapset
(Vierailija)

Tauti leinee nykyään hyvin harvinainen , koska siihen on rokote
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=719/sprog=4/grp=2/menu=1/
tässä osoite, jossa kerrotaan taudista
  Vastaa viestiin
08.03.08, 14:44   #6 (linkki)
Itse hinkuyskää sairastanut
(Vierailija)

Kaikki lapset on tosiaan rokotettu hinkuyskää vastaan mutta nykyäänkin jo 30- vuotiaat ja yli, voivat sairastua hinkuyskään koska rokotteen teho alkaa hiipua, tauti muuttaa muotoaan ja kehittyy. Eli ei ole pois suljettu sairaus vielä nykypäivänäkään.
  Vastaa viestiin
08.03.08, 15:17   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Salon seutu
Eiköhän juuri sen takia nykyään roketeta kuusi vuotiaat. Eikös se ennen annettu vain ihan pienille lapislle.
Pojan koulussa sairasti hinkuyskää saman perheen jäsenet ja äiti kertos, että olivat sen saaneet jollain kyläreissulla, aikaa tästä on parisen vuotta. Se ei kuitenkaan tarttunut muihin, ei ainakaan oma poika sairastunut. Enkä kuullut, että olisi muut koulussa sairastuneet.
Sitä on liikkeellä silloin tällöin ja toinen tauti mistä olen kuullut on tulirokko, sitäkin oli täällä päin jossain muutama vuosi sitten.
  Vastaa viestiin
14.03.08, 00:26   #8 (linkki)
Kukapa olisi uskonut
(Vierailija)

Jostain syystä

Minä sain tänään tietää vastaainetestien tuloksien avulla että mulla on ollu 9kk sitten hinkuyskä (kamala tauti olikin). Siitä taudista lähti tähän päivään asti kestävä tutkimus ja lääkärikierre kun elimisöni on 'irtisanonut' itsensä. Pahoja hermosto- ja lihasoireita saanut kuukausitolkulla kestää. Aikuinen olen ja lapsena rokotettu. Lääkäri sanoi että jostain syystä sitä on alkanut ilmenemään ikäisilläni (29) ihmisillä ja että hyvä tuuri kävi kun jäit henkiin. Olishan se ollu kiva kun se olisi silloin 9kk sitten todettu ja täsmähoidettu. Nyt vaan täytyy toivoa että elimistöni toipuu joskus. Lääkrin mukaan voi mennä vuosikin. Se nyt ei olisi mitään, minähän olisin jo voiton puolella.. Sen sijaan luulen että tässä menee vielä ikuisuus ennenkuin elimistöni elpyy sisäelimiä myöten sen taudin ja mahdollisten jälkitautien aiheuttamista 'vauriosta'.
  Vastaa viestiin
31.03.08, 10:48   #9 (linkki)
klesa
(Vierailija)

Sama täällä

Itse olen 38-vuotias mies, ja vihdoin lekurit osasivat arpoa, että kuukausia vaivannut tauti onkin hinkuyskää. Luottamukseni lääkäreiden ammattitaitoon on karissut jo aikaa sitten ennen tätäkin tapausta, mutta olisivat voineet helposti keksiä oikean diagnoosin niin oireista kuin viimeistään vasta-ainetestillä. Kroppa on tällä haavaa aika romuna.
  Vastaa viestiin
06.05.08, 22:16   #10 (linkki)
kesän yskin
(Vierailija)

pari vuotta sitten sairastin hinkuyskän, joka todettiin kun kaikki muut mahdolliset sairaudet oli ensiksi poissuljettu. Kolmisen kuukautta meni yskiessä, eikä tuohon auttanut mikään. Yskänpuuskat olivat niin voimakkaita, että niiden aikana ei voinut seistä kun muuten olisin pyörtynyt. Pari kertaa taju taisi lähteäkin suihkussa ollessa..

Yskä lähti yskimällä, kunhan tarpeeksi pitkään jaksoi yskiä. :) Pikkuvikoja (jälkitauteja) tuli tuon jälkeen muutamia, poskiontelon tulehdus, silmätulehdus, lepopulssi kohosi älyttömiin lukemiin..

Eipä kyllä tullut mieleenkään että olisin hinkuyskää sairastanut. Aikuisilla kun tuo "hinkuminen" ei usein kuulu, pääoireena on vain erittäin kova yskä. KYS:ssä totesivat että hinkuyskätapauksia tulee useita vuodessa ja tauti on alidiagnosoitu kun ihmisillä on suuri kynnys lähteä "pelkän" yskän takia lääkäriin (minäkin yskin lähes 2kk ennen lääkäriin menemistä ja join reilun litran yskänlääkkeitä ja lääkäriinkin menin ihan muiden syiden kuin yskän takia).

Ikää tosiaan mulla oli tuolloin 22v ja kyllä, minutkin on rokotettu tuota vastaan lapsena. Ja hinkuyskän sain keskusta-prisma-työpaikka -väliltä, ettei tartunnan saaminen oikeasti vaadi mitään erikoisia olosuhteita. Kuka tahansa saattaa sairastua. Tuosta opetuksena on se, ettei pieniä lapsia OIKEASTI kannata viedä suuriin väkijoukkoihin, vaikka kyse olisikin vain ruokakaupasta. Aikuiset kun harvoin kuolevat hinkuyskään, mutta vauvoilla hengenlähtö voi olla lähempänä kuin arvaakaan..
  Vastaa viestiin
27.06.08, 20:09   #11 (linkki)
puolikuntoinen
(Vierailija)

Yksi hinkuyskän sairastanut

Sairastin hinkuyskän huhtikuussa, enkä ole vieläkään parantunut ja saan edelleen toistuvia hengenahdistuskohtauksia ja pahimpaan aikaan hengitykseni salpautui yöllä kolmesti ja luulin kuolevani. Limaa tulee edelleen ja yskä jatkuu ja lisäksi ääneni on välillä käheä. Minulla epäillään myös astmaa edelleen ja joudun ottamaan astmalääkkeitä, mutta kokeissa sitä ei ole todettu. Lisäksi minulla epäillään refluksitautia, joten syön siihenkin lääkettä. Koska kurkkuni on selittämättömästä syystä edelleen hieman turvoksissa, on tilanne edennyt siihen pisteeseen, että en pysty syömään juuri muuta kuin keittoja ja olen laihtunut 7 kg kolmessa kuukaudessa. Lisäksi uutena alkoi paniikkihäiriö, joka tulee yleensä yöllä ja joudun kai syömään siihenkin jotain lääkettä. Olen käynyt kymmeniä kertoja erikoislääkäreillä ja suurin osa tutkimuksista on jo tehty, mutta mitään vakavaa ei ole vielä löytynyt, vaikka oireilu vaan jatkuu ja osittain pahenee. En olisi ikinä uskonut, että hinkuyskä voi saada aikaan tällaisen episodin. Lääkärit eivät todellakaan tunnu välittävän. Onko teillä muilla hinkusyskän aikuisena sairastaneille tällaisiä oireita? Olen 39 v.
  Vastaa viestiin
12.02.09, 02:01   #12 (linkki)
ahdistunut
(Vierailija)

Mahdollinen hinkuyskää sairastava

Haluaisin tänne kirjoittaneet tietää miten olette parantuneet? Minulla tänään hinkuyskän ensimmäinen mahdollinen diagnoosi, varmistuu viikon päästä. olen nyt yskinyt 6 viikkoa eikä loppua näy, kuinkahan kauan tätä täytyy kestää? Hoitoahan tähän ei tässä vaiheessa enää ole. :-( Tiedän, että tämä on vanha viestiketju, mutta silti....olisin kaikista tiedonmuruistakin kiitollinen!
  Vastaa viestiin
12.02.09, 09:57   #13 (linkki)
kesän yskin
(Vierailija)

Ahdistunut, luultavasti joudut vielä muutaman viikon yskimään, ainakin kannattaa varautua siihen. Minulla alkoi helpottaa noin kymmenen viikon yskimisen jälkeen, tämän jälkeen yskänkohtauksia tuli vain muutama päivässä. Yskimällä tuo lähtee ajan kanssa, mitään kikkoja paranemiseen ei ole. Minulla ainakaan yskänlääkkeellä ei ollut mitään vaikutusta. Ulkoilua kannattaa välttää näin pakkasilla, sillä kylmässä ilmassa yskiminen saattaa pahentaa tilannetta.

Jos olosi on kamala (niinkuin uskon) niin suosittelen että otat sairaslomaa yskimisen ajan, vaikka se saattaa vaikuttaa typerältä olla pois "pelkän yskän" takia ja vaikket enää tartuta muita. Tuo pistää elimistön kuitenkin niin koville, että lepo on tarpeen. Ja ehkä lepäämällä paranet muutaman viikon nopeammin ja mikä tärkeintä, todennäköisemmin vältyt jälkitaudeilta ym. seurauksilta, joita hinkuyskästä voi seurata. Tässäkin ketjussa on jo kolme alle 40v henkilöä, joilla tuo sairaus vei terveyden pitkäksi aikaa (ellei kokonaan) ja itsestäni voin ainakin sanoa että olin hyvässä kunnossa ennen kun sairastuin. Kuukauden (tai vaikka kolmenkin) sairasloma on pientä, jos sillä välttää kuukausien ellei vuosien sairastelukierteen ja muut oireet.

Jaksamisia yskimiseen! Kyllä se menee ohi, vaikkei ehkä siltä juuri nyt tunnukaan.
  Vastaa viestiin
12.02.09, 10:37   #14 (linkki)
Apua vailla
(Vierailija)

Olen yskinyt marraskuun lopusta lähtien, kolme antibiottikuuria, keuhkoputken tulehdus ? Yskänlääkettä kolme pulloa, välillä aika heikossa kunnossa, ei juurikaan kuumetta. Keuhkot ja poskiontelot kuvattu ja pika senkka otettu kolme kertaa, 0-8 eli normaali. Yskä vaan jatkuu ja tuntuu että keuhkot tulee ulos, ääni käheänä ja välillä pois kokonaan. Astma puhallukset normaalit. Onkohan tämä sitten sitä hinkuyskää, ja kuinka se todetaan. Kertokaa .
  Vastaa viestiin
15.02.09, 23:21   #15 (linkki)
Hinkuyskän sairastanut
(Vierailija)

Itse aikoinaan (kohta 10 vuotta sitten) yskin yli puoli vuotta ennenkuin otettiin verikoe, mikä osoitti yskän syyksi hinkuyskän. Siihen oli sitten tietty lääkekuuri, minkä jälkeenkin vielä yskin reilun puoli vuotta 'diagnoosilla' hinkuyskän jälkitauti/pitkittynyt hinkuyskä. Ennenkuin hinkuyskä todettiin, minulta ehdittiin tutkia kaikki mahdollinen refluksitaudista ja astmasta harvinaiseen sydämen ja keuhkojen välissä mahdollisesti olevaan kasvaimeen asti (mikä ei näy keuhkoröntgenissä vaan sydämen ultraäänitutkimuksessa). Tutkimuksista keuhkoista otettava näytepala oli kaikkein kauhein! -Ja, kaikki tuntui turhalta, kun hinkuyskä todettiin. Puolta vuotta ennen diagnoosia olin terveyskeskuksessa itse 'ehdottanut' moista syytä tuberkuloosin ohella yskääni... Vasta neljän kuukauden kuluttua terveyskeskuslääkäri totesi yskästäni: 'jos se sinun elämääsi haittaa, niin tutkitaan sitten', ja kirjoitti lähetteen yliopistolliseen keskussairaalaan. Siitä meni vielä kolme kuukautta ennenkuin yskän syys löytyi.

Kertokaa ihmeessä. löytyykö teille apua ja diagnoosi yskään? Terveydenhoitojärjestelmämme on sellainen, että pitää kovasti vaatia niitä tutkimuksia eikä saa antaa periksi. Kyllä sitten lopulta apu löytyy. Minäkin aikoinaan tein valituksen terveyskeskuksen toiminnasta (em. yskäni takia), mutta ei siitä mitään seurannut (todettiin vain, että olin saanut avun eli että minua oli hoidettu). Koin vaan että minua ei oltu ajoissa lähetetty jatkotutkimuksiin.

Yskää tosiaankin kesti hinkuyskälääkekuurinkin jälkeen pitkään. Nykyään ei ole ollut moista yskää, onneksi. Hinkuyskä on rokotuksista huolimatta yleistynyt Suomessa ja sen voi saada käymättä saamassa tartuntaa mistään ulkomailta (kuten Venäjältä).

Vastaa viestiin
16.02.09, 02:15   #16 (linkki)
ahdistunut
(Vierailija)

Kiitos kesän yskin nimimerkille vastauksesta!! Kirjoitanpa nyt tänne tämän koko stoorini, jos vaikka jotain ihmistä sattuisi auttamaan. Eli tautini alkoi uudenvuodenpäivänä kurkun kutinalla. Seuraavana päivänä yskää oli jo jonkinverran ja parin päivän päästä siitä kuume nousi 37,7. Sairaslomaa hain 5.päivä tammikuuta ja sain sitä kolme päivää. No, näitä kolmen päivän sairaslomajaksoja oli muutama, kunnes neljäs lääkäri laittoi minut labrakokeisiin ja keuhkoröntgeniin. (CRP 29, valkosolut kohollaan, röntgenissä ei näkynyt mitään) Ei annettu antibiootteja kun tulehdusarvo ei viitannut bakteeritulehdukseen. JA HUOM! TÄSSÄ VAIHEESSA ANTIBIOOTTIKUURI OLISI VOINUT ESTÄÄ KOKO TAUDIN TAI AINAKIN LIEVITTÄÄ OIREITA JA LYHENTÄÄ SAIRASAIKAA. No sain viisi päivää saikkua! Tässä vaiheessa yskä oli jo kova ja tuntui että keuhkot tulee pihalle. No, tämän jälkeen menin viidennelle lääkärille joka passitti minut Keskussairaalaan siltä istumalta epäillen mm. keuhkoveritulppaa, syke huiteli 120 ja viikon verran oli ollut jo hengitystukoksia joka sairaalassa diagnosoitiin toiminnalliseksi äänihuulisalpaukseksi. Eli ei hengitys kulkenut yskänkohtausten aikana välillä kumpaankaan suuntaan, meni ikäänkuin kurkunpää ihan tukkoon. No, olin illan sairaalassa eikä mitään selvinnyt. Sanottiin että tk:ssa voisi mahdollisesti ottaa hinkuyskänäytteen , jota ITSE lääkäriltä kysyin, että voisiko olla sitä. tässä vaiheessa sain taas sairaslomaa 5 päivää. Oireet vaan paheni ja tässä vaiheessa huomasin jo yhtä kauan yskineen miehenikin yskivän oudonkuuloista yskää, ja nuorempi poikani oli yskinyt jo joulukuun alusta asti, mutta oireet oli pantu hänen sairastamansa astman piikkiin)

Minulta otettiin sitten vasta-ainekokeet, joiden tuloksesta selvisi ekan näytteen perusteella, että se on todennäköisesti hinkuyskää. Ja sen on nyt siis tämän hetken tilanne että odottelen kakkosnäytteen tulosta eli diagnoosin varmistumista. Meidän koko perhe sai antibioottikuurin tuon ekan näytteen valmistuttua, kun poikakin alkoi yskiä enemmän ja vanhempi poika tuli kuumeeseen. Toivottavasti hänet saadaan vielä pelastettua tältä taudilta!!

Minulla on nyt siis ollut kuumettakin siitä tammikuun 4.päivästä lähtien, laskee lääkkeidenkin avulla vain 37,1 ei sen alemmas, yleensä se on 37.4 kainalosta mitattuna. Joo tiedän, että jotkut pitää sitä vain lämpönä, mutta kuitenkin. Nukkunut olen tämän koko taudin aikana vain pari tuntia yössä, muutamaa yötä lukuunottamatta, enkä saa edes päivisin nukuttua. Elimistö käy ylikierroksilla, osasyynä varmasti tuo Codesan Comp, jota olen nyt vetänyt kuukauden verran. Yskä on niin rajua, että lantiopohjanlihaksetkaan eivät enää pysy mukana ja virtsa karkailee ilkeästi.

Tällä hetkellä odotan pääsyä sairaalan sisätautien polille lääkäriin ja sydänfilmiin, aika sinne loppukuusta. Siihen asti on myös sairaslomaa. Olen maannut siis puolitoista kuukautta tässä sohvalla, välillä vaan käynyt lääkärissä (ja vessassa ;-) ) Kyllä on rankka tauti, ei voi muuta sanoa! "Hieman" harmittaa tuo myöhäinen diagnoosi, mutta ymmärrän kyllä, että tämä on niin harvinainen tauti kuitenkin, vaikka yleistymässä onkin, että ei se lääkäreille ensimmäisenä tule mieleen, ja kun ei kokeissa näy mitään, jos ei älytä hinkuyskäkokeita ottaa, mitkä pitäisi ehdottomasti ottaa, jos ihminen yskii keuhkonsa pihalle pitkään! Olen kuitenkin kiitollinen ihanalle tk-lääkärilleni, joka lupasi hoitaa tämän asian loppuun asti, vaikkei omalääkärini olekaan, hän oli ensimmäinen, joka otti oireeni vakavasti!! (kävin yhteensä seitsemällä lääkärillä+sairaalassa) ja viimeksi hän otti meidän koko perheen samaan aikaan tutkittavaksi.

Nyt vain mietityttää oma toipuminen, kuinka kauan tätä vielä kestää ja kuinka romuksi voi ihmisen kroppa mennä, ja kuinka suuri riski on saada komplikaatioita? Jospa näihin saisin vastauksen sairaalassa...

Kerrotko APUA VAILLA hieman tarkemmin oireistasi?

p.s Tässä linkki jonka olisin toivonut löytäneeni aiemmin
http://www.whoopingcough.net/welcome.htm
  Vastaa viestiin
16.02.09, 02:16   #17 (linkki)
ahdistunut
(Vierailija)

p.p.s Olen 36-vuotias!!
  Vastaa viestiin
17.02.09, 21:28   #18 (linkki)
diagnoosin saanut
(Vierailija)

TUTULTA KUULOSTAA!

Sain tänään kuulla sairastavani hinkuyskää ja olen 2kk juossut viidellä eri lääkärillä. Sain alkuun refluksi lääkityksen, joka veikin 90% oireistani pois, mutta yskän puuskat, puhumisen vaikeus ja ajoittainen lämpöily jäi. Hinkuyskän diagnoosin saatuani katsoin lääkärin tietolähteistä, että olin tarkalleen kuvannut juuri niitä oireita, jolloin olisi pitänyt osata epäillä hinkuyskää. Alkuun yskin alati, sitten puuskittain ja lopulta vain kun oli jokin ärsyke.Minulla oli hyvin tyypilliset ärsykkeet yskän puuskille kuten lämpötilan vaihtelu (etenkin pakkaseen meno), fyysinen rasitus, puhuminen, tupakan savu ja jäätelön syöminen. Nyt olen ollut kohta 1.5vk kuumeeton ja yskäpuuskat ovat pysyneet lähestulkoon poissa. Uskaltauduin jo salillekkin (ennen kun tiesin diagnoosista) ja alkuun meni hyvin. Toisella kerralla nostin sykkeen yli 160 ja sen jälkeen alkoi sen päivänen yskiminen, joka meni kuitenkin yhdellä kohtauksella ohi. Uskallankohan siis jo rasittaa itseäni matalalla sykkeellä? Pahimmillaan oireet voi kestää yli 6kk, joten en millään haluaisi vain levätä laakereilla jos varovainen liikunta ei kerta pahenna oireita.
  Vastaa viestiin
17.02.09, 22:10   #19 (linkki)
diagnoosin saanut
(Vierailija)

VINKKI VIELÄ LISÄYKSENÄ EDELLISEEN

Vaatikaa lääkkeeksi flixotide diskus250mg. Minä sain tämän paikallisen kortisoni lääkkeen ( joka hengitetään suoraan keuhkoihin) alkuun refluksitaudin hoidon tueksi poistamaan keuhkoputken ärsytystä joka tuli yskimisen/rykimisen seurauksena (ei todettu millään kokeilla, vaan vain sillä kun valitin keuhkojen/kurkun sattumista). Seuraavaksi tautiani ruvettiin hoitamaan refluksitaudin rinnalla astmana ja sama flixotide sai jatkua, mutta nyt tällä kertaa ikään kuin astman hoitona. Nyt kun todettiin lopulta hinkuyskä ja astma ajatuksesta luovuttiin, niin lääkäri sanoi, että flixotide voi jatkua, koska se saattaa lieventää yskän tuomaa ärsytystä. Yskäkohtausta se ei siis lievennä, mutta uskon kyllä että se on auttanut "yskän tuomiin kipuihin". Ymmärtäkää vaatia, koska tuntuu että tällä palstalla on monilla sama kokemus kuin itselläni, että sitä pitää hankkiutua vastaanoton riesaksi ja käydä niin kauan, että haku ammuntana lääkkeet ja diagnoosi löytyvät.
  Vastaa viestiin
15.03.09, 09:40   #20 (linkki)
räkäpää
(Vierailija)

toinen hinkuyskä 2000-luvulla?

Mulla hinkuyskä 2000.Yskin 6kk ja sain nyt jo markkinoilta poistettua Dimetin-yskänlääkettä siihen pullokaupalla.Mikään ei auttanut.Sain lisäksi ns. astman eli hengenahdistus oli valtava näiden yskittyjen kuukausien jälkeen...Lääkärit EIVÄT kuuntele potilastaan.
Nyt mulla ollut flunssa 6:tta päivää.Lääkärillä käyty 2 otteeseen.Sairauslomaa vain, ei muuta.Huomenna saikku loppuu, mut jos vielä yskin illat(jolloin yskä alkaa) ja yöt, menen huomenna ja vaadin hinkuyskätestiä.En jaksa vuorotyöläisenä ykiä itseäni vajaakuntoiseksi.

Ja kysymykseen kuinka kauan yskää kestää.Yksilöllistä, mulla kesti 6kk, kun se alkoi joulukuussa 2000 pääsin eroon siitä toukokuussa 2001.Tällä välin mulle tehtiin yksityisesti hinkuyskän vasta-ainetesti joka oli ERITTÄIN positiivinen.Nyt ainakin olen itse omana lääkärinäni, enkä anna näiden lääkäreiden sanoa mikä mulla on kun eivät tunnut siitä oikeesti välittävän.Rahat vaan pois, jasilleen...valitettavasti
  Vastaa viestiin
18.03.09, 18:48   #21 (linkki)
Ahdistunut
(Vierailija)

Aiemmin kirjoittaneen lisätietoja

Minun hinkuyskädiagnoosi on varmistunut ja nyt yskä helpottanut huomattavasti, eli yskin oikein pahaa yskää yli kaksi kuukautta. Ihmeen nopeasti lähti paraneminen tapahtumaan, ainut että lämpöilyä on edelleen. Tosin se voi johtua minulta löytyneistä munasarjakasvaimista, joiden takia olen ensi kuussa menossa leikkaukseen. Epäillään, että ovat pahanlaatuisia.
Ihankuin tässä hinkuyskässä ei olisi ollut tarpeeksi kestämistä :-(

Jos joku haluaa kysyä jotain hinkuyskästä, vastaan mielelläni. Tunnen itseni sairastamisen jälkeen paljon paremmaksi expertiksi kuin kukaan lääkäri voi olla ! ;-)

Vastaa viestiin
25.03.09, 21:19   #22 (linkki)
inkeri.rasanen@edu.ncp.fi
(Vierailija)

Jopa taitaa sairautemme selvitä!

Hei! Ilmeisesti lapsellani ja mulla on oireista päätellen juuri hinkuyskä! Lapsi on sairastanut nyt 2 kk, itse olen yskinyt reilut 3 viikkoa ja oireet ovat täsmälleen keskustelupalstalla kuvatunlaiset. Molempien sairautta on hoidettu poskiontelon-ja keuhkoputken- tulehduksena ja minulla on nyt lääkärin mielestä "astman aktivoituminen". Lääkkeet eivät ole auttaneet mitään...Pahinta on unettomat yöt ja pitkällään oleminen, samoin tietenkin ns. kohtaukset, joiden aikana olen mm. 2 kertaa
pyörtynyt. Olo on kolmen viikon jälkeen todella voimaton.
Haluaisinkin nyt tietää, mitä mahdollisia haittavaikutuksia voi olla siitä, että tauti on jäänyt kohdallamme hoitamatta oikealla tavalla? Itse olen syönyt 2 penicillinikuuria (ei apua?) ja kortisonikuurin (ei vaikutusta yskimiseen) ja lukuisia yskänlääkkeitä turhaan. Lapsesta en jaksa edes mainita, hän taitaa olla jo masentunut kuumeessa maatessaan koulusta poissaolojen yhä lisääntyessä. Onko se yleistä, että varsinkin pitkällään ollessa hengittäessä kuuluu mahtavat ääniseremoniat keuhkoista? ÄÄnien kanssa voisi suorastaan keskustella, joskin tämä tällöin alkaisi jo mennä mielenterveysongelman piikkiin. Terveisin Vinku-Inkeri Pohjois-Karjalasta.
  Vastaa viestiin
06.04.09, 17:26   #23 (linkki)
Ahdistunut
(Vierailija)

Vastauksia

Ei hoitamatta jäämisestä ole mitään haittaa sinänsä, että hinkuyskää ei voida parantaa millään antibiooteilla.(paitsi jos se aloitetaan 1-2 vko oireiden alkamisesta, niin voi välttyä rankalta taudinmuodolta) Ainut että kuuri auttaa siihen, ettei levitä tautia eteenpäin. Minullakaan ei auttanut antibioottikuuri (mikä pitäisi hinkuyskään auttaa) koska se annettiin liian myöhään. Söin myöskin kortisonikuurin ja monta litraa Codesan Comp-yskänlääkettä. Eipä juuri tehoa hinkuyskän kaltaiseen yskään.
Hinkuyskän yskä on sellaista, että se ei auta kuin yskiä pois, valitettavasti!

Hinkuyskään ei välttämättä kuulu tuo, että keuhkoista kuuluu ääniä, minulla oli keuhkot ihan puhtaat koko ajan. Äänet voi liittyä keuhkoputkentulehdukseen tai astmaan, mutta se ei silti tarkoita etteikö olisi hinkuyskää! Minäkin muuten sain tähän hinkuyskään astmalääkkeet, saa nähdä kauan niitä joutuu käyttämään. Nauraminen on kaikkein pahinta tällä hetkellä, tulee ihan hinkuyskämäinen yskänkohtaus, se on todella rasittavaa tällaiselle peruspositiiviselle ihmiselle! Mutta kuten sanottua, hengitystieyliherkkyys saattaa kestää parikin vuotta.

Ja tuo pitkällään oleminen kuulostaa niin tutulta, minä nukun vieläkin puoli-istuvassa asennossa!
Nyt neuvoisin teitä vaatimaan lääkäriltä hinkuyskätestiä, eihän se enää sinällään auta, mutta helpottaisi jos saisi tietää mitä vastaan taistelee, ja että se menee ohi!!! Ja pääsee tartuntatautirekisteriin, niinkuin minä ;-)
Se on kumma että lääkärit eivät osaa sitä vieläkään tänä päivänä helposti epäillä, vaikka se on taas yleistynyt ja sen takia lasten rokotusohjelmaakin uudistettu!

Mukavaa pääsiäisen aikaa teille ja eikun lääkäriin vaatimaan testiä!
  Vastaa viestiin
08.04.09, 21:18   #24 (linkki)
diagnoosin saanut
(Vierailija)

vinkki

Tuolla linkissä kirjoitettiin englanniksi asiasta jonka minä vahingossa keksin itsekkin, että yskäkohtauksen "hoitona" voi kokeilla hengitysharjoitusta. Eli itselläni auttoi kun pakotin itseni vetämään vain ihan vähän ilmaa keuhkoihin (vaikka kohtauksen tulleessa yrittää vaistomaisesti haukkoa sen vähän henkeä mitä on mahdollisuus saada) ja sen jälkeen yritin päättäväisesti puhaltaa sen rauhallisesti ulos ja vaikka yskytti, en kiirehtinyt vetämään henkeä uudelleen. Toki en usko tämän toimivan alun rajuissa kohtauksissa. Itse keksisin sen vasta viikkojen jälkeen kun tuntui ettei pysty enää yskimään.
  Vastaa viestiin
09.04.09, 22:08   #25 (linkki)
Yskijä
(Vierailija)

Hmm.. Kummallista yskää täälläkin. Kestänyt noin 6 viikkoa. Sain 4 viikkoa sitten ventolineä lääkkeeksi. Avaa kyllä keuhkoputkia jos tulee hengenahdistus mutta ei auta yskäkohtaukseen. En tiedä onko tämä allergiaa vai jotain muuta. Täytyy kysyä lääkäriltä tuota hinkuyskän mahdollisuutta...
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku