| |  | | |
10.12.10, 07:20
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) | 11 viikkoa takana
Hinkuyskää sairastettu nyt 11 viikkoa ja poikaani tartutin sen myös.Nyt minusta tullut ihan neuroottinen käsienpesun suhteen koska käytän jo vastustuskykyä heikentäviä lääkkeitä joten olen alttiimpi imuroimaan kaiken mahdollisen sairauden itseeni ja ne välttääkseni olen desifioinut käteni ihan karrelle ;) ja ehkä hinku on väsyttänyt minut henkisesti. Itse olen 38 vuotias ja huomaan sairauden olleen hankalampi kuin esimerkiksi pojallani jota huvittaa minun värin vaihtuminen yskiessäni (paloauton punainen:) Mikä pelottaa, on käsien ja jalkojen ääretön kipu yskiessä ihan kuin verenkierto tyrehtyisi tai jotain mutta onneksi se menee ohi kun lakkaa yskimästä. Jälleen korostan ettei ole pikkuasiasta kyse. No onhan tämä 150% Helpompaa kuin alkumetreillä mutta silti yskin kovasti ja rasitusta ei kestä ollenkaan.. vaan pitää ottaa hissun kissun. Lääkäri sanoi ettei tähän lääkkeitä löydy ..ainoastaan antibiootti varhaisessa vaiheessa estää ettei tartuta toisiin ja tauti on ehkä hieman helpompi mitä en usko kun muistelee ensimmäistä 8 viikkoa. Katsellaan tässä samalla kuinka paljon sairastuneita täällä on kun lääkärit ei kovin herkästi tähän reagoinut vaan itse vaadin kokeet vaikke sitä meidän maassa olekkaan :) Hyvää talvenjatkoa ja kyllä tämä tauti nujerretaan 2vk on se kössöttely vaihe ja 2-6 helvetti ja sitten helpottaa vähän.
| |
| | |
10.01.11, 21:27
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | hinkuyskästä
Kun ottaa jäykkäkouristusrokotteen niin siinä samassa on tehoaine hinkuyskään, eli jos on jäykkis voimassa ei tule hinkuyskääkään,
tämä minulle sanottiin lääkärissä, kun kävin ottamasssa jäykkisrokotteen mikä oli mennyt umpeen jo monta vuotta sitten.. Eli tarkastakaapas onko rokotukset voimassa!
N.40wee.
| |
| | |
15.01.11, 22:37
|
#53 (linkki)
| | (Vierailija) | rokote ei takaa mitään
Rokotteet oli ainakin mulla kunnossa, mutta eipä estänyt taudin tuloa.
| |
| | |
07.03.11, 00:34
|
#54 (linkki)
| | (Vierailija) | Hinkuyskä koko perheellä
Meilllä todettiin hinkuyskä koko perheellä, ensin sairastui vanhin lapsi ja muut yksi toisensa jälkeen muutaman viikon kuluessa. Tauti diagnostisoitiin nopeasti ja nieluviljelmä vahvisti tulokset. Antibiottikuurit ovat vielä kesken, mutta yskä tuntuu jo helpottavan. Kaikilla on rokotteet kunnossa. Toivotaan että lääkkeet ja rokotteet auttavat sen verran että parannutaan pian ja säästyttäisiin jälkitaudeilta.
| |
| | |
18.04.11, 21:12
|
#55 (linkki)
| | (Vierailija) | hinkuyskä
Itse sairastuin hinkuyskään varusmiespalveluksen aikana. Kesti kaksi kuukautta ennenkuin selvisi, että on kyseinen sairaus. Luvattiin, että tauti lähtee puolen vuoden sisällä pois. Eli jouduin kärsimään kovan yskimisen kanssa. Juoksemaan pystyin 300m kunnes oksensin limaa ja yskä tuli samanlaiseksi, kun yöllä. Sain toki antibiootti kuurin, joka sai öiset yskimis ja oksentamiset loppumaan, mutta vatsa ei kestänyt enää kun tuossa vaiheessa olin syönyt lähelle 60 tablettia erilaisia antibiootteja. Joilla arvuutuskeskuksen lääkärit yrittivät parantaa minua. Sairastumisesta on nyt 9kk ja vieläkin keuhkot parantuvat. Kyllä se tästä jokin päivä...
| |
| | |
03.09.11, 19:59
|
#56 (linkki)
| | (Vierailija) | Hinkuyskä
Hinkuyskää on todellakin edelleen ja tauti siis iskee myös aikuisiin. Oireet olivat minulla juuri kuten yllä on kuvailtu; noin 4 viikkoa rajuja yskänkohtauksia ja kohtauksen lopulla oli todella vaikea saada enää ilmaa keuhkoihin, jotenkin väkisin kun yritti hengittää, kuului myös tuota hinkuyskäksi tunnistettavaa vinkumista. Lääkäreissä ramppasin 3-4 kertaa, kunnes vihdoin oma terveyskeskuslääkäri antoi lähetteen labraan ja tauti varmistui. Kerrottiin, että antibioottikuuri olisi auttanut, mutta se olisi täytynyt saada viimeistään parin ensimmäisen sairastamisviikon aikana. Näyttäisi siltä, että nykylääkärit eivät pysty tunnistamaan tätä vanhaa tautia, vaikka se näyttää olevan nyt yleistymässä.
| |
| | |
02.11.11, 17:27
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) | Pitkittynyt yskä Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vain yskää Hinkuyskää on todellakin edelleen ja tauti siis iskee myös aikuisiin. Oireet olivat minulla juuri kuten yllä on kuvailtu; noin 4 viikkoa rajuja yskänkohtauksia ja kohtauksen lopulla oli todella vaikea saada enää ilmaa keuhkoihin, jotenkin väkisin kun yritti hengittää, kuului myös tuota hinkuyskäksi tunnistettavaa vinkumista. Lääkäreissä ramppasin 3-4 kertaa, kunnes vihdoin oma terveyskeskuslääkäri antoi lähetteen labraan ja tauti varmistui. Kerrottiin, että antibioottikuuri olisi auttanut, mutta se olisi täytynyt saada viimeistään parin ensimmäisen sairastamisviikon aikana. Näyttäisi siltä, että nykylääkärit eivät pysty tunnistamaan tätä vanhaa tautia, vaikka se näyttää olevan nyt yleistymässä. |
Olen yli vuoden kärsinyt sitkeästä yskästä - rajuus vaihdellut tukehduttavista ja oksennuttavista kohtauksista koiran haukuntaa muistuttaviin pikkuyskäisyihin kymmeniä kertoja päivässä. Ensimmäinen kontakti terveyskeskukseen tuotti vastauksen "Yskä lähtee yskimällä, tule uudestaan, jos on kestänyt yli kuukauden". Puolentoistakuukauden kuluttua mykoplasmalääkitys. Puoli vuotta myöhemmin tuberkukloosikuvaus. Sitten astmapiippu ja keskushermostoon vaikuttava lääkitys, joka estää yskimisrefleksin. Sitten spirometria. Nyt suuri verenkuva hinkuyskäepäilystä. Seuraavaksi tähystys kurkunpäänsyöpäepäilystä...
| |
| | |
03.11.11, 13:58
|
#58 (linkki)
Astmaatikkona luulin astmani pahenemisvaiheen olevan ennätyspaha ja lääkkeitä kului kun keuhkot olivat täysin tukossa! Kahden kuukauden yskimisen jälkeen sain verikokeella todisteen hinkuyskästä. Yskänpuuskat veivät lääkärille viisi kertaa. Astmalääkärillä vaihdettiin kaikki lääkkeet koska jatkuva yskiminen oli tulehduttanut kurkunpään ja äänihuulet ja vei äänen kuukaudeksi. Siinä vaiheessa ei hinkuyskä ollut vielä selvinnyt. Kurkunpääystävällisemmät astmalääkkeet ovat tietysti ihan ok. Vahingossa yksi lääkäri määräsi korkeisiin tulehdusarvoihin Zeclar-antibioottia koska olen allerginen amosisilliinille. Tämä on kuulema auttanut. Kurkkuun iski vielä angiina ja hiiva joten kurkku oli tosi kivulias pari viikkoa. Kipulääkkeetkään eivät auttaneet. Angiinaa hoidettiin Kefexin-kuurilla ja samaan aikaan hiivaa difflucan-kuurilla. Jälkimmäinen voi kyllä heikentää kuulema edellisen tehoa. Vaikka olen pienen ikäni yskinyt toivon että tämä kuuri toi vastustuskyvyn. Sen verran ikäviä yskänpuuskat olivat.
| |
| | |
03.11.11, 14:19
|
#59 (linkki)
| | (Vierailija) | Hinkuyskän hoito
Hinkuyskä
--------------------------------------------------------------------------------
Astmaatikkona luulin astmani pahenemisvaiheen olevan ennätyspaha ja lääkkeitä kului kun keuhkot olivat täysin tukossa!
Kahden kuukauden yskimisen jälkeen sain verikokeella todisteen hinkuyskästä. Yskänpuuskat veivät lääkärille viisi kertaa. Yöt juoksin vessassa yskimässä n. kolmen tunnin välein. Töissä otin astmalääkkeen että selviäisin ruokailusta ja syömisen jälkeen kipinkapin vessaan yskimään.
Astmalääkärillä vaihdettiin kaikki lääkkeet koska jatkuva yskiminen tulehdutti kurkunpään ja äänihuulet ja vei äänen kuukaudeksi. Siinä vaiheessa ei hinkuyskä ollut vielä selvinnyt. Kurkunpääystävällisemmät astmalääkkeet ovat tietysti ihan ok.
Vahingossa yksi lääkäri määräsi korkeisiin tulehdusarvoihin Zeclar-antibioottia koska olen allerginen amosisilliinille. Tämä on kuulema auttanut. Kurkkuun iski vielä angiina ja hiiva joten kurkku oli tosi kivulias pari viikkoa. Kipulääkkeetkään eivät auttaneet. Angiinaa hoidettiin Kefexin-kuurilla ja samaan aikaan hiivaa difflucan-kuurilla. Jälkimmäinen voi kyllä heikentää edellisen tehoa.
Vaikka olen pienen ikäni yskinyt toivon että tämä kuuri toi vastustuskyvyn. Sen verran ikäviä yskänpuuskat olivat. Kuulin myös kurkkutautien erikoislääkäriltä että Etelä-Karjalassa hinkuyskää on esiintynyt ihan jonkin verran tänä vuonna.
Vaikka tauti onkin ohi, oli suuri helpotus saada tietää etteivät yskänpuuskat olleet astmaa: Kiitos kurkkutautispesialistiMaijalle!
| |
| | |
03.11.11, 14:25
|
#60 (linkki)
| | (Vierailija) | jäykkäkouristusrokote / hinkuyskä
Sain 2 vuotta sitten jäykkäkouristusrokotteen ja tänä syksynä verikokeella todistetun hinkuyskän... Kesti 2 kk.
| |
| | |
03.11.11, 20:02
|
#61 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hinkua sairastaneet, kuulostavatko seuraavat oireet hinkuyskältä (vai mykoplasmalta)?
- alkaa kurkun voimakkaalla karheudella.
- ääni muuttuu myös todella karheaksi ja madaltuu
- kuiva hakkaava yskä, ei muita flunssan oireita.
- yskä pahenee yöllä
- yskänpuuskat harvenevat mutta pahenevat ja johtavat yökkäilyyn ja toisinaan oksentamiseen.
| |
| | |
04.11.11, 14:16
|
#62 (linkki)
| | (Vierailija) | hinkuyskän oireet
Siulla voi olla molemmat niinkuin miulla.
Todettiin vanha mykoplasma joka on saattanut alentaa vastustuskykyä niin että hinkuyskä pääsi iskemään.
Yskänpuuskien välillä ihmettelee, että nytkö se lähti, ennekuin seuraava puuska tulee... Yöllä sai yskiä n. kolmen tunnin välein, päivällä vaihteli tilanteen mukaan: syöminen, juominen liikkuminen, puhumisen aloittaminen, mikä vain saattoi laukaista yskänpuuskan. Kurkku kipeytyi ehkä yskimisestä, ehkä hinkuyskäbakteerista, mutta kuukausi yskimisestä lähti ääni kokonaan kuukaudeksi.
Vaikka olen "aina" yskinyt nämä puuskat ovat erilaisia kuin "normaali" astmayskä. Jos yritti tehdä PEF-puhallusta tai hengittää syvempään sai takuuvarman yskänpuuskan.
| |
| | |
10.02.12, 20:21
|
#63 (linkki)
No niin...16 kuukautta yskitty ja lopullista toipumista odotellaan edelleen. Kävin puhalluskokeissa ja tulos oli, että keuhkoni ovat 68 vuotiaan. Odotan sairaalaan lähetettä että pääsen katsomaan todellisen kuntoni, mutta muuta en voi sanoa että järkyttävä tauti :(
| |
| | | | |