| |  | | |
25.02.09, 18:29
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | raynaud
Minulla on samat vaivat. Ei tarvi kun käväistä ulkona niin jo on sormet valkoisina ja nyt ovat jalkapohjat alkaneet mennä valkoisuudessaan ohi sormien. Kipeät ovat ja "sulaminen" kestää monin veroin pidempään kuin käsissä. Miten sen diagnoosin vaivaan saa? Minulle lääkäri sanoi että vaiva on todettu,mutta ei voi diagnoosia siihen antaa.
| |
| | |
25.02.09, 18:30
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) | raynaud
Minulla on samat vaivat. Ei tarvi kun käväistä ulkona niin jo on sormet valkoisina ja nyt ovat jalkapohjat alkaneet mennä valkoisuudessaan ohi sormien. Kipeät ovat ja "sulaminen" kestää monin veroin pidempään kuin käsissä. Miten sen diagnoosin vaivaan saa? Minulle lääkäri sanoi että vaiva on todettu,mutta ei voi diagnoosia siihen antaa.
| |
| | |
25.02.09, 21:50
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä myös ollut paleleva ihminen niiiiin kauan kuin pystyn muistamaan!nyt hiljan sain vihdoin mentyä sormistani ja varpaistani ihan terveyskeskuslääkärille:sormet aina kylmät ja turvonneen tuntuiset"nakit" ja aivan sinipunaiset.+viimeisen noin 7vuoden aikana ilmestyi aina ajoittain arkoja ja kutiavia näppyjä.Hän määräsi verenpainelääkettä ja auttoi vaivaan heti.Ihanaa :) Sormet ovat jopa normaalin väriset ja ehkä hikisetkin välillä!kannattaa ilmanmuuta ainakin kokeilla verenpainelääkettä,eikä turhaan kärsiä!!! Empä ole tiennytkään tälläisestä raynaudin taudista ennen ja että täälläkin näin monta samasta vaivasta kärsivää.
| |
| | |
31.07.09, 21:21
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla myös on viheliäinen raynaud, fibromyalgia ja tyypin 1 diabetes, muutamia mainitakseni. Sormet ja varpaat reagoivat herkästi viileään, jopa kaupan kylmäaltailla.
Itselläni parhaiten toimii viileillä ilmoilla puuvillasukat tai bambusukat, jotka kerää kosteutta pois ja siihen päälle villasukat. Lapasien alle vielä sormikkaat tai toiset lapaset.
Itse olen huomannut myös tunnetilojen laukaisevan kiputilan ja valkoiseksi menemisen. Esimerkiksi stressi ja jännitys ovat itselläni laukaisevia tekijöitä.
Tuli vähän sekalainen vastaus, kun ensimmäisiä kertoja keskustelupalstalle vastaan, mutta tästä se alkaa. Toivottavasti jotain selkoa sai! :)
| |
| | |
07.10.09, 15:15
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) | miten saan lääkkeitä?
Itse sain 4 vuotta sitten ihan virallisen diagnoosin yksityiseltä lääkäriltä,mutta vain työkyvyn "tarkastamista" varten.Olin silloin hevostenhoitajana eli ulkona lähes koko ajan.TK:sta määrättiin vain juuri lämpimää pukeutumoista jne.Työterveys päätti,että en voi enää tehdä ulkotöitä,vetoisessa paikassa yms.Nykyään vaiva sekä käsissä että jaloissa haittaa jo yöunta.En saa esim.jugurttipurkkia tms.auki.Yksityinen lääkärini,joka totesi tautini,väitti,että lääkkeitä EI OLE!? Haluan apua,mutta miten saan sitä? Jopa lähipiirini luulee,että sormien palelu jne on vain ns. keppihevonen, kun olen laiska,väsynyt "raato".
| |
| | |
03.11.09, 18:04
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) | CREST OIREYHTYMÄ Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja elossa vielä Jääprinsessa kuvaa hyvin taudin ilmenemisen. Erinomaista tietoa olen saanut myös Wikipedian englanninkielisiltä sivuilta (laajemmin kuin suomenkielisessä).
Minulle valkosormisuus tulla paukahti 44-vuotiaana, ja kyllä siitä lääkärille halusi ja kannatti mennä. Oireet olivat aika säikähdyttävät. Ja sekundäärihän se Raynardin oireyhtymä sitten tällä iällä oli, vaikkakin oireista ensimmäinen. Minulla on CREST, jonka olen ymmärtänyt onnekseni, kun ei ehkä mene sisäelimiin asti. Ulkotyöstäni jouduin sitten luopumaan.
Minulle reumalääkäri on painottanut sitä, ettei sormia eikä varpaita saa palelluttaa -ei ainoastaan kohtauksen jälkeen tulevan kivun vuoksi, vaan pysyvien kudosvaurioiden (>kuolio) estämiseksi . Eli kohtauksia pitäisi pyrkiä estämään ja lieventämään kaikin keinoin. Lämpimässä vedessä huljuttelu kohtauksen aikana on siis ihan viisasta. Mutta kylmä-kuumakylvyt taas pannassa!
Onneksi etsivä löytää pattereilla toimivia lämpöhanskoja, kengänlämmittimiä ja nyt on myös tullut retkeilykäyttöön tarkoitettuja keittämällä aktivoitavia lämmittäviä kiekkoja. Näistä on ollut suuri apu, että voi talvella edes hieman ulkona poiketa.
Aika mielenkiintoista, että teillä muillakin on alhaisia verenpaineita, samoin itselläni. Näin maallikosta tuntuu todellakin hassulta syödä verenpainelääkkeitä, ja kyllähän ne pistivät huimaamaan. Apua en niistä ole huomannut, mutta en tiedä pitäisikö silti syödä... Päinvastoin kuin jääprinsessalla, lääkärini nimenomaan kehottaa minua syömään niitä.
Sen, joka epäilee, onko itsellä valkosormisuutta vai jotakin muuta, kannattaa katsella linkeistä erityisesti kuvia (vaikka ovatkin yököttävän näköisiä). Niistä voi todeta sini-puna-valkokirjavuuden, "ruumiin kädet" ja tietyn laikullisuuden kohtauksen aikana.
Löytyykö ketään muita kenellä on diagnoosi nimenomaan CRESTistä? |
Minulla myös todettu CREST v. 2000. Lääkityksenä Adalat ja primaspan. Kokeilussa oli myös nitrolaastari, joka aiheutti päänsärkyä ja pulssin kohoamista. Päiväkodissa työskentelen ja sormia ja varpaita joudun vähänväliä lämmittämään, vaikka lämpörukkaset ja sukat omistan. Itse huovutetut lapaset olen todennut kaikkein parhaaksi.
| |
| | |
10.11.09, 13:38
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) | Lievitystä Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija Minulla myös todettu CREST v. 2000. Lääkityksenä Adalat ja primaspan. Kokeilussa oli myös nitrolaastari, joka aiheutti päänsärkyä ja pulssin kohoamista. Päiväkodissa työskentelen ja sormia ja varpaita joudun vähänväliä lämmittämään, vaikka lämpörukkaset ja sukat omistan. Itse huovutetut lapaset olen todennut kaikkein parhaaksi. | Lämpöhanskoja minullekin suositeltiin ja viime talvena hankin tämmöiset ladattavilla pattereilla toimivat hansikkaat: Blazewear | Ideatuli Adventure Store
Ovat auttaneet kovasti.
| |
| | |
17.01.10, 14:05
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) | pientä vihjettä
Kaikille lääkettä ei voi antaa esim. ne joilla ei ole verenpaine korkea, koska sen käytössä voi veren kierto loppua. Helpotusta voi saada sillä, että liikuttelee sormia koko ajan ja yrittää lämmittää muutakin kehoa kuin käsiä ja jalkoja. Kun keholla on kuuma niin se siirtää verta runsaammin käsiin ja jalkoihin yrittääkseen viilentää.
| |
| | |
16.02.10, 00:28
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei!
Oli mukava lukea muiden ihmisten kommenteja oireesta, sillä olen kärsinyt siitä jo noin kahdeksan vuotta (nyt olen 23 v). Se ainainen valitus muille, kuinka jalat ja sormet ovat aivan jäässä...ja toivo siitä että he joku päivä ymmärtäisivät oikeasti, miksi en myöskään halua olla ulkona pidempään huvikseni. Käyn silti talvisinkin lenkillä, mutta usein varpaani sulavat siinä vaiheessa, kun olen tulossa jo kotiin (sormet usein aiemmin, mikäli vauhtia riittää). Totta on myös se, että minkäänlainen vaatetus ei tunnu riittävän..aina on joko liikaa sukkia kengissä tai sitten liian vähän. Pitäisikö seuraavaksi ostaa pari numeroa liian isot kengät, jotta sinne mahtuisi villasukkia ilman että niistä tulee liian tiukat? Mistä tuollaisia lämmitettäviä kenkäjuttuja saa?
Itselläni oire on voimakas, tulee myös kesäisin mikäli ei ole hellepäivä ja talvisin riittää se, että kävelee sisältä autoon eli 10 sekuntia. Usein oire kyllä iskee, kun laitan vaatteita päälleni, ikäänkuin jalkani jo aavistaisivat, että olen menossa ulos. Sitten kun esim. sormet muuttuvat valkoisiksi ja tunnottomiksi, niiden "sulaminen" saattaa kestää useita kymmeniä minuutteja (esim. bussissa), vaikka hieroisin niitä koko ajan saadakseni veren kiertämään. Jalkapohjani ja varpaani myös muuttuvat kauttaaltaan valkoisiksi ja "sulamisvaiheessa" varsinkin varpaat tulevat sinertäviksi.
Itselleni on määrätty oireeseen Nifanginia, mikä on kyllä auttanut, mutta en ota sitä kuin harvoin, sillä se pistää sydämen hakkaamaan ja posket alkavat helottaa. Mikäli tiedän etukäteen joutuvani olevan pidempään ulkona, niin otan lääkkeen.
Juuri yhtenä päivänä jouduin odottamaan raitiovaunua n. puoli tuntia toimintahäiriön vuoksi (pakkasta oli n. -5), mikä laukaisi todella voimakkaan reaktion ja luulin jo sormieni menevän kuolioon tai "kuolevani kylmyyteen"...puhelin tippui lumihankeen, kun yritin soittaa, sillä en pystynyt pitämään kädessänikään enää mitään, koska en tuntenut sormiani lainkaan.
Tässä muutamia omia kokemuksiani ja on mukava huomata, että on muitakin kohtalotovereita, jotka ymmärtävät asian laidan. Ehkä Suomi maana ei ole se oikea paikka asua minua varten...Aasian tropiikki kelpaisi, ja onneksi sinne pääsenkin koko huhtikuuksi! Nautin 40 asteen lämmöstä :), ainut paikka missä voi oikeastaan kesäkenkiäkin käyttää...Suomen kelit ovat liian kylmät niihin.
| |
| | |
16.02.10, 11:39
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niitä lämmitettäviä sukkia ja tumppuja kannattaa kysellä ainakin Partiokaupasta. En ole kokeillut, mutta siellä näin.
Liikunta helpottaa ongelmaa. Kun verenkierto ja kunto on yleensä hyvä, niin sormet ja varpaat lämpiävät nopeammin.
Kengissä pitää olla sen verran tilaa, että varpaita voi vähän liikutella. Liika tila on kuitenkin haitaksi. Vanhan ohjeen mukaan: Sukan liika kylmä liika, tumpun liika lämmin liika. Eli liian iso sukka ja jalkine on kylmä, mutta tumpun koossa kannattaa vähän liioitella.
Tavallaan minua auttaa nykyään tieto, että liikkeellä ollessa ja koko kehon lämmetessä kunnolla, myös sormet ja varpaat lämpiävät. Sen jälkeen voi olla ulkona miten pitkään tahansa. Lapsena tulin sisälle itkien siinä vaiheessa, kun sormia ja varpaita sattui. Kipeäähän se lämpeäminen joskus tekee.
| |
| | |
04.06.10, 23:24
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) | Raynaud oireisiin kannattaa kokeilla hopeaa
Hei vaan,
löysin Britannian Raynaud ja Scleroderma yhdistyksen suosittelemat tuotteet Raynaud -oireisiin: luonnon omaa puhdasta hopeaa sisältävät hopeakuituasusteet. Hopeakuitusukat ja hansikkaat on tätä nykyä luokiteltu lääkkeenomaiseksi tuotteeksi, luokka 1. Ne on hyväksytty tutkimusten perusteella ko asemaan, CE-merkatut ja USAn FDA:n hyväksymät. Kuriositeettina, että Saksassa 12% puhdasta hopeaa sisältävät hopeakuitusukat ja hansikkaat kuuluvat sairasvakuutuskorvauksen piiriin mm. dermatiitti, ekseema ja Raynaud. Meillä Suomessa vielä kovin tuntematon hoito, mutta Best4Feet tuotteita saa jo Suomessa.
Hopeaa on käytetty jo pitkään mm. haavanhoitotuotteissa sen mahtavien ominaisuuksien vuoksi: antibakteerinen, tuhoaa mikro-organismit 99,9%:sti yhdessä tunnissa iholta. Hopea muodostaa magneettikentän joka stimuloi verenkiertoa, se lämpöä varaava ja aktiivisesti luovuttava materiaali. Juuri tämä jälkimmäinen ominaisuus on saanut Raynaud -oireiset kääntymään lääketieteellisen hopeakuidun puoleen. Hopeasukkien käyttäjäryhmä on laajentunut mm. diabeetikoihin joilla ei ole varaa saada tulehduksia jalkojen kautta: hopea siis kykenee tuhoamaan 800 tunnettua mikro-organismia iholta.
Kipaise tutustumassa www.d-control.fi terveydenhuollon kauppa. Englanniksi on jo paljon hyvää tietoa, suomeksikin saat kun otat yhteyttä.
Alla esitetekstiä lyhyesti:
" Best4Body-Gloves and Raynaud-Syndrome
What is it? Raynauds is a distressing condition where the blood supply to the extremities,
mainly the fingers is interrupted. The stimulusis usually started by the cold and any slight change in temperature or stress or by the use of vibrating tools
such as chainsaws. In its most severe form it can be extremely painful, ulcerations
can occur which may become gangrenous and eventually lead to amputation.
Some people with Raynauds may develop an underlying condition such as Scleroderma.
If your Raynauds symptoms are severe your doctor may suggest that
you take a blood test to look for specific antibodies.
The UK Raynauds and Scleroderma Association is promoting the Best4Body
Silver gloves as they have been found to give considerable improvement
in circulation and warmth."
Hopeakuituhansikkaat on käytössä jo Raynaud oireisella ystävälläni, lääkärillä..
parhain terveisin sari Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kylmäsormi Onko kenelläkään esiintynyt tuota Raynaudia eli valko- ja kylmäsormisuutta? Mitä oireita se aiheuttaa ja mitä lääkkeitä on määrätty? Itse en kovin mielelläni alkaisi verenpainelääkettä syömään (suonia laajentavaa), kun en tuota oiretta niin pahana pidä. Somet kyllä joskus tuntuvat jäykiltä ja vähän kipeiltäkin, vaikka tuntuu että ainahan mulla on ollut kylmät sormet. Kohtalotovereita? | | |
| | |
19.10.10, 22:14
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) | hopeahanskat
Kiitos linkistä, tilasin hopeahanskat, vaikka Suomessa myytävissä hanskoissa onkin vähemmän hopeaa kuin muualla.
Suomessa 9%, muualla maailmassa väintään 12%.
Hintaa tuli toimituskuluineen 30.80 euroa/kaksi paria.
Kallis on kokeilu, mutta kokeiltava on, koska Raynaud-sormiin ei muuta helpotusta ole löytynyt.
Syön tosin Adalatia, mutta se laskee turhan paljon ennestäänkin alhaista verenpainetta, joten uusia ratkaisuja on löydyttävä.
En ole saanut vielä hanskoja kokeiltaviksi, mutta minulla on Saksassa reumaatikkoystävä, jota pyysin tarkastamaan suomalaisen sivuston väitteet, että Saksassa saa sikäläisen Kela-korvauksen hanskoista, eli niiden pitäisi olla lääkkeenomainen tuote.
Jos väite "Kela"-korvattavuudesta Saksassa ei pidä paikkaansa, niin sitten suomalaisen D-control-sivuston väitteet ovat valhetta.
Aika näyttää.
Raynaud-ilmiö käsissäni on kuitenkin niin rankka kokemus, että menköön se 30 euroa ja risat sinne Kankkulan kaivoon, jos tuote osoittautuukin humpuukiksi. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sari Hei vaan,
löysin Britannian Raynaud ja Scleroderma yhdistyksen suosittelemat tuotteet Raynaud -oireisiin: luonnon omaa puhdasta hopeaa sisältävät hopeakuituasusteet. Hopeakuitusukat ja hansikkaat on tätä nykyä luokiteltu lääkkeenomaiseksi tuotteeksi, luokka 1. Ne on hyväksytty tutkimusten perusteella ko asemaan, CE-merkatut ja USAn FDA:n hyväksymät. Kuriositeettina, että Saksassa 12% puhdasta hopeaa sisältävät hopeakuitusukat ja hansikkaat kuuluvat sairasvakuutuskorvauksen piiriin mm. dermatiitti, ekseema ja Raynaud. Meillä Suomessa vielä kovin tuntematon hoito, mutta Best4Feet tuotteita saa jo Suomessa.
Hopeaa on käytetty jo pitkään mm. haavanhoitotuotteissa sen mahtavien ominaisuuksien vuoksi: antibakteerinen, tuhoaa mikro-organismit 99,9%:sti yhdessä tunnissa iholta. Hopea muodostaa magneettikentän joka stimuloi verenkiertoa, se lämpöä varaava ja aktiivisesti luovuttava materiaali. Juuri tämä jälkimmäinen ominaisuus on saanut Raynaud -oireiset kääntymään lääketieteellisen hopeakuidun puoleen. Hopeasukkien käyttäjäryhmä on laajentunut mm. diabeetikoihin joilla ei ole varaa saada tulehduksia jalkojen kautta: hopea siis kykenee tuhoamaan 800 tunnettua mikro-organismia iholta.
Kipaise tutustumassa www.d-control.fi terveydenhuollon kauppa. Englanniksi on jo paljon hyvää tietoa, suomeksikin saat kun otat yhteyttä.
Alla esitetekstiä lyhyesti:
" Best4Body-Gloves and Raynaud-Syndrome
What is it? Raynauds is a distressing condition where the blood supply to the extremities,
mainly the fingers is interrupted. The stimulusis usually started by the cold and any slight change in temperature or stress or by the use of vibrating tools
such as chainsaws. In its most severe form it can be extremely painful, ulcerations
can occur which may become gangrenous and eventually lead to amputation.
Some people with Raynauds may develop an underlying condition such as Scleroderma.
If your Raynauds symptoms are severe your doctor may suggest that
you take a blood test to look for specific antibodies.
The UK Raynauds and Scleroderma Association is promoting the Best4Body
Silver gloves as they have been found to give considerable improvement
in circulation and warmth."
Hopeakuituhansikkaat on käytössä jo Raynaud oireisella ystävälläni, lääkärillä..
parhain terveisin sari | | |
| | |
20.10.10, 11:54
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kysymys valkosormisille: liittyykö teillä kipua, jäykkyyttä tai jotain muita oireita tähän tautiin? Siis ilman yhteyttä valkosormisuuskohtaukseen, kylmässä oleiluun tms.
Itse en oikein tiedä johtuuko sormien jäykkyys ja kiputuntemukset huonosta verenkierrosta vai sitten jostain muusta. Työpäivän aikana voi joskus mennä niin, että toinen käsi on paikallaan (toisella kädellä hiirihommia) aivan liian pitkään, onhan se sitten kylmä ja kankea.
| |
| | |
06.01.11, 14:12
|
#39 (linkki)
| | (Vierailija) |
Paleltaako? Täysin turhaan!
Hanki sähkölämmitteist vaatteet.
[url=http://www.kevytilmailu.com/index.php?id=5&ala=33]
| |
| | |
11.01.11, 09:17
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse olen saanut paljon apua hermoratahieronnasta ja erilaisista ravintolisistä (superfoodit, vitamiinit ja hivenaineet) ja ruokavalion muutoksesta (kasvis/kalapainotteinen luomu).
Inkiväärijalkakylpy on aivan ihana, kokeilkaa ihmeessä! Keitä iso kattila vettä, ota liedeltä, raasta kaksi kourallista inkiväärinjuurta ja heitä se veteen kera merisuolan (1 rkl). Anna hautua hieman haaleammaksi. Laita jalat veteen kun se on vielä mahdollisimman kuumaa ja pidä niin pitkään kun viihdyt. Inkivääri lisää ääreisverenkiertoa ja lämmittää. Tee vaikka joka ilta, vaikutus tuntuu pitkään jälkeenpäin.
| |
| | |
09.02.11, 13:00
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) | hopeasormikkaat
Onko kellään käyttökokemuksia hopeasormikkaista. Itse olen kokeillut jo lämpöhanskoja ja -pohjallisia, mutta ainakaan hanskat eivät minulla toimineet vaan sormet jämähtivät umpi jäähän kuten muillakin kinttailla.
| |
| | |
14.02.11, 20:40
|
#42 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nimim. juoksijan viestissä oli hyvä vinkki: ei vain kädet ja jalat lämpimissä vaatteissa vaan myös pää, kaula ja koko vartalo itse asiassa. Auttaa kyllä, ellei syndrooma ole kovin vakava.
Sormien liikuttelu taas ei auta yhtään mitään.
| |
| | |
16.03.11, 13:51
|
#43 (linkki)
| | (Vierailija) | juuri diagnosoitu...
..mut johan helpotti tieto, et ei olekkaa huonosta pukeutumisesta kyse. Niin kauan kuin muistan on sormeni ja varpaani ovat paleellet ja särkeneet ja olleet, varsinkin talvisin, isänmaallisen väriset. Tämä talvi alkoi jo syys- lokakuun vaihteessa ja heti ennenkokemattomilla oireilla. Jouduin syyskuussa selkäleikkaukseen, jonka jälkeen kului kaksi viikkoa, kun oikean jalan varpaat alkoivat särkeä jatkuvalla soitolla, olivat turvoksissa, tunnottomat ja kaiken huipuksi "nimetön" varvas muuttui siniseksi. Tuota kesti reilun kuukauden. Sitten pari kuukautta meni taas suht "normisti".
Nyt on jalat oirehtineet taas jo toista kuukautta ja lääkärissä tullut ravattu, myös nivelet olleet tulehtuneet. Tänään kävin taas tarkastuksessa ja syyksi selvisi "reiskatauti", olotila romahti. Lisäksi jouduin vielä tarkempiin reumakokeisiin, nyt sitten kauhulla odotan mitä viikon päästä kerrotaan.
Sain myös adalat-reseptin, löytyisikö joku joka olisi kyseistä valmistetta käyttänyt ja kertoisi oman mielipiteensä lääkkeen vaikutuksesta.
| |
| | |
31.03.11, 17:25
|
#44 (linkki)
| | (Vierailija) | Adalat Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viilee ..mut johan helpotti tieto, et ei olekkaa huonosta pukeutumisesta kyse. Niin kauan kuin muistan on sormeni ja varpaani ovat paleellet ja särkeneet ja olleet, varsinkin talvisin, isänmaallisen väriset. Tämä talvi alkoi jo syys- lokakuun vaihteessa ja heti ennenkokemattomilla oireilla. Jouduin syyskuussa selkäleikkaukseen, jonka jälkeen kului kaksi viikkoa, kun oikean jalan varpaat alkoivat särkeä jatkuvalla soitolla, olivat turvoksissa, tunnottomat ja kaiken huipuksi "nimetön" varvas muuttui siniseksi. Tuota kesti reilun kuukauden. Sitten pari kuukautta meni taas suht "normisti".
Nyt on jalat oirehtineet taas jo toista kuukautta ja lääkärissä tullut ravattu, myös nivelet olleet tulehtuneet. Tänään kävin taas tarkastuksessa ja syyksi selvisi "reiskatauti", olotila romahti. Lisäksi jouduin vielä tarkempiin reumakokeisiin, nyt sitten kauhulla odotan mitä viikon päästä kerrotaan.
Sain myös adalat-reseptin, löytyisikö joku joka olisi kyseistä valmistetta käyttänyt ja kertoisi oman mielipiteensä lääkkeen vaikutuksesta. | Olen käyttänyt Adalatia syksystä lähtien ja se toimii. 20 mg/vrk riittää.
Reiskan lisäksi diagnoosina on alkava skleroderma... se iho-oireitten ja reiskan takia.
Reumalääkärillä kuljen kontrolleissa.
Selkää minullakin on leikelty kahteen kertaan. Kivut hävisivät, mutta puutuminen toiseen jalkaan jäi.
| |
| | |
08.04.11, 22:43
|
#45 (linkki)
| | (Vierailija) | Raynaudin helpotus
Hopeahanskoista ja tuhdista vaatetuksesta ei ole ollut mitään apua Raynaudin oireeseen, lääkäri
vahvisti tämän kokemukseni todelliseksi.
Sormien nyrkkiin ja auki puristelu pahentaa oiretta.
Kyse on siis diagnosoidusta Raynaudin oireesta.
Tavalliseen kylmäsormisuuteen em. keinot auttavat hyvin.
| |
| | |
10.10.11, 19:32
|
#46 (linkki)
| | (Vierailija) | Raynard Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kylmäsormi Onko kenelläkään esiintynyt tuota Raynaudia eli valko- ja kylmäsormisuutta? Mitä oireita se aiheuttaa ja mitä lääkkeitä on määrätty? Itse en kovin mielelläni alkaisi verenpainelääkettä syömään (suonia laajentavaa), kun en tuota oiretta niin pahana pidä. Somet kyllä joskus tuntuvat jäykiltä ja vähän kipeiltäkin, vaikka tuntuu että ainahan mulla on ollut kylmät sormet. Kohtalotovereita? |
Onkohan punkki puraissut joskus?
| |
| | |
03.02.12, 20:41
|
#47 (linkki)
| | (Vierailija) | Valkosormisuus
Patteri/akku-lämmitteiset käsineet auttaa pikkupakkasilla, nyt kun on ollut kylmempää, ne hyytyvät aika äkkiä. Voi kun olisi ihana saada kunnon lämpöiset käsineet ja sukat, jotta pääsisi ulkoilemaan kunnolla. Talvella olen sisätilojen vanki, työmatkat ja kauppareissut vain pystyy nopeasti bussilla tekemään.
| |
| | |
04.04.12, 11:03
|
#48 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei, onko kukaan keskustellut / saanut lääkäriltä vastausta siihen, että olisiko avantouinti hyväksi tai pahaksi valkosormisuudelle? Aattelin tätä siltä pohjalta, kun avantouinnin yleensä kerrotaan auttavan palelemiseen, että josko sitä kautta "yleinen lämpötilan nousu" ja sitä myöden myös valkosormisuus"kohtaukset" vaikka vähenisivät. Tiedän kyllä, että "kohtaus" johtuu verisuonten vääränlaisesta supistumisesta sormissa, mutta jos tuon avantouinnin aloittaisi hiljalleen syksyllä.......
| |
| | |
04.04.12, 16:36
|
#49 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ole lääkärin kanssa asiasta keskustellut, mutta olen kyllä kokeillu ja hyväksi todennut. Nimen omaan tuon kylmälle karaistumisen, reippaan verenkierron, mustan rasvan lisääntymisen kehossa, oman "kortisonituotannon" lisääntymisen ja sitä kautta nivlvaivojen ja särkyjen vähenemisen sekä kipujen kokonaan poistumisen olen kokenut. Avantouintia olen harrastanut noin viisi vuotta ja mielestäni nuo valkosormisuus kohtaukset ovat vähentyneen selvästi. Kokonaan en vaivasta ole päässyt mutta "syväpaleleminen" on helpottanut, verenpaine on laskenut (oli korkea), niveljäykkyys on poissa ja olen ollut todella terve. Aloitan uimisen aikaisin keväällä ja jatkan niin pitkälle syksyyn kun on mahdollista (laituri on vedessä). Suosittelen kokeilemaan koska olo kylmähoidon jälkeen on upea.
| |
| | |
04.05.12, 16:10
|
#50 (linkki)
| | (Vierailija) |
itselläni kädet on ihan umpijäässä kun pelaan tietokoneella ja sitten kun pelaa konsolilla niin varpaat on umpijäässä mutta käsistä ja kainaloista virtaa hiki aivan jumalattomasti.. Kädet ja varpaat jäätyy varmaan kyllä siksi kun on paikallaan ja tietenkin nikotiini heikentää verenkiertoa.
| |
| | | | |