Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.06.08, 08:47   #1 (linkki)
tintti*
(Vierailija)

raskauden keskeytys...

Onko teille tehty keskeytys lääkkeillä vai kaavinnalla?

Minulla on abortti edessä, ja olen kallistumassa kaavinnan puoleen...nukutus on tietysti kurjaa, mutten haluaisi myöskään koko kesää vuotaa runsaasti.
  Vastaa viestiin
26.06.08, 09:53   #2 (linkki)
**vieras**
(Vierailija)

minulle on tehty abortti kaavinnalla. toimenpide sujui hyvin. siinä ei nukuteta suoranaisesti vaan huomautetaan. eli ikään kuin sammuisit noin puoleksi tunniksi. pääsin kotiin vielä samana päivänä. kuukautiset alkoivat normaalisti muutaman viikon päästä. kaavinta on sikäli turvallisempi koska siinä ei yleensä ole pelkoa siitä että kohtuun jäisi vielä jotain raskausmateriaalia. minulle tosin sikäli kävi hieman ikävästi että sain kohtutulehduksen pari kuukautta tämän jälkeen.
  Vastaa viestiin
26.06.08, 10:00   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Salon seutu
Mullekkin on tehty abortti ja siitä on aikaa n. 15 vuotta. Olin kyllä sairaalassa peräti kaksi yötä. Menin edellisenä päivänä sisälle ja keskeytys tehtiin seuraavana päivänä ja kaavinnalla. Meni ihan hyvin ja pois pääsin vasta seuraavana päivänä. Kaikkihan on tietysti muuttunut kymmenenssä vuodessa.
Synnytyin yhden lapsenkin muutama vuosi sen jälkeen. Mulla neljä lasta ja kaksi lastenlasta.
  Vastaa viestiin
26.06.08, 10:32   #4 (linkki)
kääk
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja **vieras**
minulle on tehty abortti kaavinnalla. toimenpide sujui hyvin. siinä ei nukuteta suoranaisesti vaan huomautetaan. eli ikään kuin sammuisit noin puoleksi tunniksi. pääsin kotiin vielä samana päivänä. kuukautiset alkoivat normaalisti muutaman viikon päästä. kaavinta on sikäli turvallisempi koska siinä ei yleensä ole pelkoa siitä että kohtuun jäisi vielä jotain raskausmateriaalia. minulle tosin sikäli kävi hieman ikävästi että sain kohtutulehduksen pari kuukautta tämän jälkeen.
Lääketieteellinen on kuulema luonnonmukaisempi, mutta vuoto voi kestää monia viikkoja runsaana. Kaavinnalla kaikki pitäisi mennä nopeammin ohi, tietysti tulehdusvaara taitaa olla taas siinä suurempi.
  Vastaa viestiin
26.06.08, 10:38   #5 (linkki)
kääk
(Vierailija)

saako itse valita kaavinnan vai lääketieteellisen?
  Vastaa viestiin
26.06.08, 12:43   #6 (linkki)
Ot:ta
(Vierailija)

Ei sekoiteta termejä. Molemmat ovat tavat tehdä abortti ovat lääketieteellisiä, toinen on kaavinta ja toinen LÄÄKKEELLInen.
  Vastaa viestiin
26.06.08, 14:11   #7 (linkki)
kääk
(Vierailija)

sori, ajatusvirhe :)
toki lääkkeellinen...
  Vastaa viestiin
26.06.08, 15:52   #8 (linkki)
lääkkeillä tehty
(Vierailija)

Mulle tehtiin raskauden keskeytys lääkkeillä eli ei kaavintaa. Vuotoa tuli n. kaksi viikkoa. Ensimmäisenä päivänä vuoto oli runsasta, muutamina seuraavina päivinä runsaan kuukautisvuodon tuntuista ja loput ajasta suhteellisen niukkaa. Minun kohdallani raskausviikkoja oli niin vähän, joten lääkkeellinen voitiin suorittaa. Toki olisin voinut valita kaavinnan, mutta lääkkeillä keskeytys on omalle kropalle parempi ja se muistuttaa siis luonnollista keskenmenoa.
  Vastaa viestiin
28.02.09, 20:13   #9 (linkki)
melkein mummi
(Vierailija)

Tytölleni tehtiin lääkkeillä raskaudenkeskeytys joka ei onnistunut!
Hän kävi jälkitarkastuksessa, ja lääkäri soitti kotiin hänelle kertoen, että hän on edelleen raskaana!
Menimme uudelleen sairaalaan ja lääkettä annettiin joka kolmas tunti lisää... odotettiin...kaksi vuorokautta kesti ennenkuin vaavi *syntyi* rosteriseen pönttöön. Kamalaa, mun lapsenlapseni, näin hänet itse. Pieni vaavi, niin täydellinen,viikkoja 16+2
Syntyi ihan kokonaisena, kauheeta.
Tytöllä oli kamalat poltot, ei kivaa.
En voi suositella tätä aborttia. Kamalaa kärsimystä kaikille.
Koittakaa hoitaa ajoissa ehkäisy, se säästää niin paljon tunteissa ja muissa.
Tätä kokemusta en koskaan unohda.
  Vastaa viestiin
02.03.09, 09:51   #10 (linkki)
lääkäri_77
(Vierailija)

täyttä horinaa

Älkää uskoko, mitä täällä puhutaan. Lääkkeellistä keskeytystä ei anneta, jos raskausviikoja on yli 12, sen jälkeen mennään aina kaavintaan!
  Vastaa viestiin

02.03.09, 10:01   #11 (linkki)
lääkäri_77
(Vierailija)

tai siis korjausta edelliseen. Keskeytys on mahdollista aina viikolla 12 saakka, rv alle 9 lääkkeillä ja 9-12 kaavinnalla. yli 12 rv, jos tähän päädytään esim. sikiön epämuodostuneisuuden vuoksi, tapahtuu kaavinnalla tai synnyttällä. Mutta ei siis ole enää lääkkeellinen keskeytys.
  Vastaa viestiin
23.04.09, 03:41   #12 (linkki)
sellainen nainen
(Vierailija)

jaha

mulle ainakin tehtiin v. 2005 11 raskausviikolla ihan lääkkeillä abortti, eikä edes ehdotettu kaavintaa, tosin en siihen olisi edes suostunut.. lääkkeillä kävi kuitenkin suht näpsäkästi. Ensimmäiset pillerit otin suun kautta noh ne tuli sairaalan pihalla ulos ja hain toiset ja viikon päästä tästä sitten varsinainen lääkkeellinen ns. hoito annettiin... mukavaa ei tosiaan ole tuo abortti mitenkään päin..
mulla taisi 3 viikkoa olla sen jälkeen jotain niukkaa vuotoa...
  Vastaa viestiin
23.04.09, 03:47   #13 (linkki)
sellainen nainen
(Vierailija)

jahans

niin ja mullakaan tuolloin oli ikää varmaan noin 15 v. eli täys kakara. tuon kokemuksen jälkeen kiltisti tullut käytettyä ehkäisyä ja perhesuunnitteluneuvolan lääkäri määräsi toisenlaiset E-pillerit. Olin ottanut Yasmineja ihan kuuliaisesti 12-15 vuotiaana muttei ne ilmeisesti kaikesta päätellen sitten tarpeeksi tehokkaat ollutkaan joten nyt ollut nelisen vuotta mercilonit... Ei siis kannata luottaa aina pelkkien e-pillerien voimaan.
Abortti on silti murha ja kyllä tulee suru kun ajattelee tuotakin kokemusta siellä sairaalan vessassa kun yhtäkkiä se vain tuli ulos... eikä voinut muuta kuin vetää vessan... yök toivon ettei toista kertaa itseni kohdalle tule...
  Vastaa viestiin
23.04.09, 12:39   #14 (linkki)
faktaa...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri_77
tai siis korjausta edelliseen. Keskeytys on mahdollista aina viikolla 12 saakka, rv alle 9 lääkkeillä ja 9-12 kaavinnalla. yli 12 rv, jos tähän päädytään esim. sikiön epämuodostuneisuuden vuoksi, tapahtuu kaavinnalla tai synnyttällä. Mutta ei siis ole enää lääkkeellinen keskeytys.
yli 12 viikkoisia raskauksia ei missään tapauksessa ja tilanteessa tehdä kaavinnalla!
vaan ton rajapyykin kun on ylittänyt niin keskeytys on aina lääkkeellinen, eli sen sikiön joutuu synnyttämään.
  Vastaa viestiin
23.04.09, 12:39   #15 (linkki)
faktaa...
(Vierailija)

siis sori, ei KESKEYTETÄ kaavinnalla....
  Vastaa viestiin
06.09.09, 22:02   #16 (linkki)
juuliz
(Vierailija)

faktaa

kyllä minulle tehtiin kaavinta vkolla 12.
  Vastaa viestiin
06.09.09, 23:15   #17 (linkki)
järkyttynyt
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja melkein mummi
Tytölleni tehtiin lääkkeillä raskaudenkeskeytys joka ei onnistunut!
Hän kävi jälkitarkastuksessa, ja lääkäri soitti kotiin hänelle kertoen, että hän on edelleen raskaana!
Menimme uudelleen sairaalaan ja lääkettä annettiin joka kolmas tunti lisää... odotettiin...kaksi vuorokautta kesti ennenkuin vaavi *syntyi* rosteriseen pönttöön. Kamalaa, mun lapsenlapseni, näin hänet itse. Pieni vaavi, niin täydellinen,viikkoja 16+2
Syntyi ihan kokonaisena, kauheeta.
Tytöllä oli kamalat poltot, ei kivaa.
En voi suositella tätä aborttia. Kamalaa kärsimystä kaikille.
Koittakaa hoitaa ajoissa ehkäisy, se säästää niin paljon tunteissa ja muissa.
Tätä kokemusta en koskaan unohda.
Ihan kamalaa luettavaa. Miksi tälläistä kirjoitat.
  Vastaa viestiin
07.09.09, 07:53   #18 (linkki)
Hyvä, että järkytyit
(Vierailija)

Ehkä se sai ajattelemaan, jotta mistä sinä onkaan kysymys ja miten koko surkeudelta voi välttyä.

Jos hitusenkaan arvostaa itseään ja elämää yleensä, asiat voi hoitaa niin, ettei tarvitse kokea aborttia. Se on aina surkea kokemus, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Eikä voi vanoa, että en suostu johonkuhun sitä koskevaan toimenpiteeseen, kuten joku tuolla sanoi, sillä lääkärien on tehtävä kaikki kussakin tapauksessa tarvittavat toimenpiteet kunnolla. Muutoin siitä on ikävät seuraukset.

Toisaalta, kun tuollaisen toimenpiteeseen menee ja sitä "mukavuussyistä" pyytää, ei pitäisi olla kanttia olla vaativainen, vaan pelkästään kiitollinen, että lääkäri suostuu keskeyttämään elämän.

Minulle tehtiin aikanaan keskeytys lääketieteellisestä syystä ja silti se oli yksi elämän kovimmista paikoista. Henkinen toipuminen vei pitkään, vaikka sitä ei olisi voitu jättää tekemättä ja minulla oli jo lapsia. Se ei koskaan ole sama asia, kuin umpisuolen poisto.
  Vastaa viestiin
07.09.09, 10:16   #19 (linkki)
järkyttynyt
(Vierailija)

Miksi hyvä, että minä järkytyin. Ei minun tarvitse lukea tuollaista, siksi, että se saa minut ajattelemaan, mistä siinä on kysymys. Tiedän hyvin mistä on kysymys, vaikka en ole sitä itse henkilökohtaisesti kokenut.
  Vastaa viestiin
07.09.09, 13:22   #20 (linkki)
kurkumaani
(Vierailija)

Abortin ei varmasti pitäisikään olla mikään "helppo ratkaisu" tai edes verrattavissa umpisuolen poistoon. Mutta ihan turhaa ja typerää on syyllistää ja pelotella. Joskus on sekä syntymättömän lapsen sekä äidin etu, että abortti on mahdollista tehdä. Syitä voi olla monia, niistä tuskin "mukavuussyy" on yksikään.

Kyllä olisi moni lapsi saanut olla syntymättä tähänkin maailmaan. Jospa vain abortti olisikin mahdollista ja edes kohtalaisen turvallista tehdä muissakin kuin länsimaissa. Abortti ei tietenkään ole ehkäisykeino eikä pidäkään olla.

Aikanaan opettaja näytti yläasteella meille aborttivideon, jossa heitettiin kaavittu kohtalaisen kookas sikiö roskikseen. Kai tarkoitus oli järkyttää. Lähinnä järkytti opettajan ajattelemattomuus ja ymmärtämättömyys. Samaa videota varmaan näytetään kehitysmaissa ja kaikenmaailman hihhulivaltioissa, joissa lapsia tehtaillaan sotilaiksi ja nääntymään nälkään.
  Vastaa viestiin

07.09.09, 14:46   #21 (linkki)
nainen*
(Vierailija)

Luultavasti aborttiin päätyvälle päätös on kaikkein raskain, ja syyllisyys ja masennus on varmaan läsnä pitkään, ellei koko loppuelämän jollakin lailla, vaikka keskeytys olisikin ollut pakko tehdä syystä tai toisesta. Uskon, ettei monikaan päädy näin vakavaan ratkaisuun mukavuussyistä. Ei siinä enää ulkopuolisten syyttelyjä kaipaa. Mieluummin tukea ja lohduttavaa keskustelua asiasta.
  Vastaa viestiin
08.09.09, 14:03   #22 (linkki)
kaikenlaisia idiootteja...
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä, että järkytyit
Jos hitusenkaan arvostaa itseään ja elämää yleensä, asiat voi hoitaa niin, ettei tarvitse kokea aborttia.
TÄMÄ on kyllä täysi riman alitus. Sinulla, arvoisa kirjoittaja, EI OLE oikeutta arvostella kenenkään valintaa.
Minut raiskattiin v.1992. Ei, en kulkenut yöllä kännissä minihameessa flirttailemassa miehille, vaan se tapahtui keskellä kirkasta päivää. Tekijä oli mielenterveyspotilas, jolle olin täysin satunnainen kulkija. Miehellä oli kokoa varmaan 2 metriä kertaa 120 kiloa, ja puukko. Kyllä, tulin raskaaksi. Ainoa vaihtoehto oli abortti. Olin itsekin vielä epätasapainossa tapahtuneesta, etten olisi mitenkään voinut lasta hankkia. Ei ollut tietoa tuleeko minusta edes täysipäistä enää. Ehkä tulikin, koska asia ei pahemmnin ole haitannut, mutta vuosia siihen on mennyt. Miehen kanssa en enää kyennyt olemaan silleen, jos ymmärrät.
Kas kun et ollut auttamassa minua silloin mutta jälkeenpäin moralisoit ihmisten valintoja. Sinulla ei ole tarpeeksi elämänkokemusta ymmärtääksesi mistään mitään.
Jos joku tekee abortin "mukavuussyistä", niin on kai se parempi kuin saattaa maailmaan lapsi josta ei välitetä!
  Vastaa viestiin
08.09.09, 14:05   #23 (linkki)
edellinen itse aiheeseen
(Vierailija)

Muistaakseni tehtiin kaavinnalla. Toimenpide ei ollut epämiellyttävä, ts. nukutus ei aiheuttanut oireita herätessäkään, eikä aiheuttanut komplikaatioita. Vain aivan minimaalisesti vuorokauden verran vuotoa joka loppui. Sen jälkeen olen ollut normaalirytmissä.
  Vastaa viestiin
18.02.10, 11:28   #24 (linkki)
äiti 40v 2:lle, 2kesken
(Vierailija)

kommentti edellisen kysymykseen..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt Näytä viesti
Ihan kamalaa luettavaa. Miksi tälläistä kirjoitat.

Itselläni 8vuotta sitten kesken mennyt raskaus vko:lla 10. Kohtu ei kuitenkaan lähtenyt itsekseen tyhjentymään, vaan minun täytyi"synnyttää"tämä sikiö lääkärin kehoituksesta, sillä toiveena oli varmempi raskauden mahdollisuus tulevaisuudessa.
Jotta te keillä abortti on vielä edessä..todella toivon itsenne tähden ettette joudu saman eteen kuin itse tuolloin!
Poltot itselläni olivat täysin samat kuin normaalissa synnytyksessä, tietenkin..onhan se synnytys tämäkin ja tiedän poltoista kun olin itse aijemmin jo 1synnyttänyt..tosin sekin oli lievempi kun sain epiduraalin..tässä en.
Avautuminen kesti tunteja..sekä polttojen, että ponnistus vaiheen kesto oli yhteensä 12tuntia!!! Kipulääkkeitä kyllä tuotiin, mutta ne ennemminkin vain oksettivat, sekoittivat pään..pyörrytti ja tekivät kamalan olon..kipua eivät vieneet. Pyysin että saisin epiduraalin, että kestäisin kaiken..ei annettu!?
Jälkeenpäin..olen JOKAIKINEN kynekologi-, lääkäri- kuin synnytyssairaala-sekä osasto käynneillä moittinut systeemiä ja kehoittanut moisen eteen joutuvaa kohdeltavan edes inhimillisesti..eihän ns.keskeytynyt akuutti abortti(kotona keskenmennyt mutta ei ulostullut sikiöraskaus) ole kuitenkaan odottajan vika!! Silloinen hoitaja ei todellakaan ollut oikealla alalla ja koin olevani hänen sadistin kynsissä.
Synnytys sairaalaan työhön tulevan taustojakin voitaisiin hieman enempi tarkkailla..tuleeko todella mielenkiinnosta omallealalleen vai vain nauttimaan toisten kivuista oman elämänsä ollessa jotenkin päin mäntyä.
On todella hyvä ja aiheellista, että naisella on oikeus ja mahdollisuus valita abortin ja synnytyksen välillä.
Olisi kamalaa joutua vastentahtoisesti vahingon takia vastuuseen 18+vuosiksi ja huolehtimaan lapsesta joka ei ole ns.haluttu..eikö täällä aamenen sanovatkaan ajattele muuta kuin Jeesusta?? Eihän se ole lapsen etu milläänlailla jos ei ole haluttu, se huokuu lapsen elämään tavalla tai toisella ihan takuulla ja tuhoaa lapsen henkisen puolen kokonaan..on selkeä etu että saa tehdä myös abortin..Jeesustelut sikseen! Ajatelkaa odottajan, mahd.pakosta syntyvän lapsen sekä koko tilanteeseen joutuvien parasta!
  Vastaa viestiin
17.03.10, 10:12   #25 (linkki)
zzz93
(Vierailija)

kauheeta

minulle itselleni tehtiin raskaudenkeskeytys 2 viikkoa sitten.. esn viikolla minulla on jälkitarkastus.... se oli 15 viikkoa ja kaavinta ei enää onnistunut joten tein sen lääkkeillä...
sain pillereitä joka 3 tunnin välein, sain niitä 3 kertaa ja kipu oli kamala, olin saanut särkylääkkeitä
todella monta ja piikkinkin sain mutta ei se kipu vaan hellittänyt...
lopulta se sitten tuli, mutta jäi kamala olo ja kauhea väsymys niin monesta ja vahvasta särkylääkkeestä... en haluu elää sitä enää koskaan... toivottakaa onnea jälkitarkastuksee... kauhee stressi... en pysty kattoo ees telkkarii mis syntyy vauvoi tai joku on raskaan ilman et mietin sitä mitä tein omalleni.. ei oo helppoo..:(
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku