Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.09.11, 13:22   #201 (linkki)
Jonni
(Vierailija)

Estrogeenin parantava vaikutus hiustenlähtöön?

Osaako joku tarkemmin kertoa Terolutin vaikutuksista hiustenlähtöön, siis parantavasta vaikutuksesta? Entä mikä ehkäisyvalmiste voisi olla hyvä missä olisi estrogeenia ja progestinia hiustenlähdön kannalta?
Raskausaikana hiukset olivat paremmat kuin 10 vuoteen milloin ongelmat/raju hiustenlähtö alkoi. Raskausaikanahan estrogeenitasot ovat huipussaan ja tätä mietin, että miten samankaltaisen vaikutuksen voisi saada aikaan vai onko hiusten kukoistus vain raskausajan tuoma ilo..?
Voi tätä pahan mielen määrää hiusten takia, joutuuko tässä ihan oikeasti peruukin ostoon.
  Vastaa viestiin
24.09.11, 20:37   #202 (linkki)
Jippu91
(Vierailija)

ei niin miellyttävä hiuspäivä

Moikka taas...

Tänään on ollut sellainen 7-:sen arvoinen hiuspäivä. Jonkin verran hiuksia on irtoillut, mutta varmaan taas siinä normaalin rajoissa....? Eilen pesin ton tukan, oikeen Bio+:ssan kosteuttavalla ja hiustenlähtöä ehkäisevällä shampoolla plus laitoin Aussien 3 minuutin tehohoidon. Hiuksia irtos pesussa, mutta en kiinnittänyt huomiota siihen kovinkaan paljoa. Vaati kyllä tahdonvoimaa. :(

Yasmineita oon jatkanut, katon vielä jonkin aikaa miten tilanne kehittyy. Uutta hiusta kasvaa kuitenkin ja aika kivaan tahtiin, niin en luultavasti kaljuunnu ihan ensimmäisenä. Mutta silti on tämä hiustenlähtö verottanut henkisiä voimia ja itsetuntoa. Enkä varmaan ole ainoa.

Ristiäisiä varten suoristin jo valmiiksi suoraa tukkaani, hieman siistimmäksi. Operaatio oli melkein kivuton. Kävin toissapäivänä leikkauttamassa otsiksen, pitkästä aikaa. Tosi tyytyväinen lopputulokseen. Kampaaja sanoi, että joskus on kausia jolloin hiusta lähtee enemmän, mutta lääkkeillä ja stressillä on myös vaikutuksensa. Että siitä sitten selvää ottamaan. ;)

Aloitin toissapäivänä rautatabletit, ja en tiedä kuvittelenko mutta olen hieman pirteämpi kuin ennen niiden aloittamista... :o

Välillä osaan ottaa lungisti tämän tilanteen, joskus (kuten tänään) en sitten onnistu siinä niin hyvin. Pahaa mieltä aiheuttaa kaikenlaiset oudot kutinat ja hiusten irtoilu. Ponnarikin tuntuu ohuemmalta. Mittanauha viittais -0,5 cm, mutta en voi olla aivan varma asiasta, kun ei ne edelliset mittaukset NIIN tarkkoja ole olleet. Anyways, välttelen näiden laittamista, ylenmääräistä kampaamista/harjaamista ja räpeltelyä, että välttyisin pahalta mieleltä.

Epäilen, että noilla tehohoidoilla on jtn vaikutusta tähän, koska aina seuraava päivänä tehohoitoaineiden käytöstä hiuksia tuntuu irtoavan enemmän.

Enää pari viikkoa ja pääsen tk:n lääkärille. Siellä sitten istutaan vaikka niin kauan että jotain järkevää ratkaisua tulee.
  Vastaa viestiin
25.09.11, 16:29   #203 (linkki)
-emilia
(Vierailija)

^ no mutta se on hyvä jos uutta kasvaa kuitenkin irronneiden tilalle:)
  Vastaa viestiin
25.09.11, 16:34   #204 (linkki)
Jaana_T
(Vierailija)

Oletko testauttanut kilppariarvosi

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja läpinäkynen-81 Näytä viesti
eli ikinä en ole e-pillereitä syönyt ja silti alkoi hiuskato -10 kesällä.

Hetkellisesti saattoi priorin 3kk, multivitamiini, kalaöljykapselit, sinkki, magnesium, kalkkitaput ja vielä jokin muukin vitamiiinilisä auttaa, kun jonkun verran kasvoi keväällä uusia hiuksia. Nekin putosivat ennen kuin olivat edes 5 cm mittaisia. Muutenkin uusien hiusten rakenne poikkesi normaalista vahvasta hiuksesta, olivat ohuita ja läpinäkyviä.

Nyt päälaki paistaa, jäljellä on enää näitä vanhoja pitkiä hiuksia, eikä uusia ole näköpiirissä.

Kuvioissa on myös laihtumattomuus sekä nivelkipuja käsissä.

Tervetuloa peruukki.
Hui, kuulostaa ihan kilpirauhasen vajaatoiminnan oireilta. Kannattaisi käydä asiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolla (ei terveyskeskuslääkärin).
  Vastaa viestiin
26.09.11, 21:02   #205 (linkki)
jippu91
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -emilia Näytä viesti
^ no mutta se on hyvä jos uutta kasvaa kuitenkin irronneiden tilalle:)
^Niinpä, edes siitä oon tyytyväinen. Oon katellut ja kyllä muillakin ihan normisti sitä hiusta tippuu itsestään. Omalla kohdalla tuntuu vaan jotenkin..oudolta. Ehkä se johtuu siitä, etten oikeen ennen kiinnittänyt huomiota hiuksiin, kun ne vaan oli ja hyvät olikin! :) Toivo elää..? Putsailen duunissa suihkutilan ritilän ja tänään oli kiletämättä ällöä siivota se kauhea tuppo punaista tukkaa jonkun asiakkaan jäljiltä... :o

Mua harmittaa tavallaan, että kitisen tästä kun joillakin on pahempi tilanne. En voi itselleni mitään, vaikka haluaisinkin lopettaa asian vatvomisen. Tilanne on kohta jatkunut niin kauan että tästä tulee uusi ''normaali'' mulle. <---Hieman friikkiä. :p

Onneksi on tukea antava perhe ja mahtava poikaystävä, jonka syliin voi tarpeen vaatiessa mennä. Ja ne sietää mua vaikka kitisenkin. ;)
  Vastaa viestiin
28.09.11, 06:41   #206 (linkki)
jippu91
(Vierailija)

pieni paniikkipostaus :'o

Nyt ei oo niin kivaa: tukistustesti antaa toiselta (ja vain toiselta) puolelta jakausta sellaset 4-5 tulokseksi, ei nyt ihan jokainen kerta (testasin 4 krt), mutta silti! Ei vielä muutama päivä sitten! Mitäs tää nyt on?
Pesin eilen hiukset sillä Erittäin Hieno Suomalainen Lasten Shampoolla, et ois mahdollisimma hellä pesu..Pesun jälkeen en edes skitsonnut tai murehtinut, vaikka tukkaa lähti varmaankin sen verran mitä ennenkin tässä viiden kuukauden aikana. Aamukampauksessa sitä lähtikin sitten edellisiä päiviä enemmän, tuntuu pahalta. :'(
Ponnari ei oo ohentunut, enkä näe kaljuja kohtia. Irronneet hiukset on pääsääntösesti pitkiä, mutta joukossa on lyhyempääkin hiusta. Vanhaa kerrostusta jäljellä plus mulla on suora otsis, joka on luonnollisesti muuta tukkaa lyhyempi....Osaako joku nyt sanoa, mitä tarkoittaa että osassa hiuksista on sellainen valkoinen, kova pallukka kiinni juuressa..?
Mua pelottaa, lääkäriinkin pääsee vasta 10.10. Mitä jos sekään ei osaa auttaa? Tukkaa on kyllä vielä, mutta kuinka kauan?
  Vastaa viestiin
28.09.11, 15:29   #207 (linkki)
-emilia
(Vierailija)

se on sen hiuksen "juuri" eli ne hiukset on lähteny juurinen eikä esim katkennu... toki siinä voi olla kiteytynyttä taliakin mukana, mulla esim joskus on ollu sitä hirveesti ku kärsin seborreasta (=taliköhnä). nykyään ei niin usein onneks.. oottele vaan rauhassa sitä lääkäriä. tiiän omasta kokemuksesta että tällanen on tosi stressaavaa ja ei voi oikeen muuta ees kunnolla ajatella. mutta ei se stressaaminen tilannetta helpota, päinvastoin.. toivotaan et toi ois sun kohalla vaan ohimenevää ku ei toi kuitenkaan oo niin kauaa jatkunu? mulla on esim jo oli 2 vuotta... :/
  Vastaa viestiin
28.09.11, 20:08   #208 (linkki)
jippu91
(Vierailija)

stressiä, stressiä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -emilia Näytä viesti
se on sen hiuksen "juuri" eli ne hiukset on lähteny juurinen eikä esim katkennu... toki siinä voi olla kiteytynyttä taliakin mukana, mulla esim joskus on ollu sitä hirveesti ku kärsin seborreasta (=taliköhnä). nykyään ei niin usein onneks.. oottele vaan rauhassa sitä lääkäriä. tiiän omasta kokemuksesta että tällanen on tosi stressaavaa ja ei voi oikeen muuta ees kunnolla ajatella. mutta ei se stressaaminen tilannetta helpota, päinvastoin.. toivotaan et toi ois sun kohalla vaan ohimenevää ku ei toi kuitenkaan oo niin kauaa jatkunu? mulla on esim jo oli 2 vuotta... :/

tossa aiemmin postailin, ettei muka stressiä ole...perutaan se. tänään hirveet itkut, kuten keväälläkin pääsykokeisiin lukiessa. syynä tällä kertaa niskaan kasautuvat koulutehtävät plus mutsin sanoma ''vaihda sitten alaa, jos et osaa''. mä kuvittelin, että liiketalouden opiskeluun ei kuulu power pointin kanssa pelleily. -.- kaikkee turhaa pitää tehdä, kun ois esim. tentit tulossa...vähempikin väsyttää. eli ei mikään ihme, et kuontalo tippuu...mitäs neuvoksi? :''(
  Vastaa viestiin
01.10.11, 21:20   #209 (linkki)
jippu91
(Vierailija)

Lääkärissä käyty!

Kävin tänään ihotautien erikoislääkärillä. Hän kuunteli oireet, todella mukavaa vaihteeksi kun joku ottaa tosissaan...Nyppäisi hiuksia ja tutki irronneita--> telogeenisessa vaiheessa näytti olevan. Huh! Kesto sellaiset 3-6kk, pitäisi loppua munkin kohdalla aikanaan.
Yasmineita epäili syyksi stressin ohella. Vaihdettiinkin Yasminit Yasmineilleihin. Lääkäri epäili, että Yasmin saattaa olla mulle liian vahva ensimmäiseksi hormonaaliseksi ehkäisyksi.

Lisäksi lääkäri diagnosoi lievän seborrean, johon kirjoitti hilseshampoota. Kokeilin sitä nyt ja kuivattelen tässä samalla hiuksia. Tuntuu vielä pahalta, kun hiuksia irtoilee, mutta ainakin jonkin diagnoosin (eikä epämääräisen ''se menee ohi'' ilman selityksiä) saaminen helpottaa...

Sain tietää myös, että alkuvuodesta minulla oli ollut lievä anemia, johon ko. lääkäri olisi kirjoittanut rautakuurin...Kumma juttu, ettei tk:ssa sanottu mitään. Olisihan se kiva, että tuollaisista mainittaisiin vaikka olisi kuinka lievä, se ei varmasti maksa kovin suurta vaivaa..?

Toivottavasti diagnoosin tuoma hermoilun vähentyminen kestää, en jaksais murehtia irtoavaa hiusta joka päivä. :)
  Vastaa viestiin
03.10.11, 17:28   #210 (linkki)
Anna
(Vierailija)

Hiustenlähtökin ehkä loppuu

Hei!

Ajattelin kertoa omista kokemuksistani, sillä toivon kipinä on näkyvissä.

Mulla alkoi kesällä -10 lähtemään tukkaa ihan hulluna, ja tähän mennessä on lähtenyt about puolet. Kävin lääkärillä, ottivat verikokeet ja kilpirauhaskokeet, ei mitään. Kävin ihotautilääkärillä, joka kohautti olkiaan. Normilääkäreistä ei siis mitään apua.

Apua sain Hiusakatemian Hiusklinikalta, jossa tekivät minulle hiustutkimuksen. Se sisälsi sen, että hiustutkija nyppi eri puolilta päätä hiuksia ja katsoi niitä mikroskoopilla. Hiustenlähdön syyksi löytyi päänahkaan pesiytynyt bakteeri, joka vaikeutti hiuksen ravinteiden kulkua ja kiteytti talin, niin että hius tukehtui ja kuoli. Paljon oli myös "stressikuristumia", eli stressin vuoksi heikentyneitä hiuksia.

Kaikki shampoot ja hoitoaineet menivät vaihtoon, ja lisäksi päänahkaa rauhoittaakseni minun täytyi tehdä kotona turve-ja öljyhoitoja. Hiusklinikalla kävin neljä kertaa kapillaarihoidossa, jossa laitettiin päänahkaan herauutetta ja annettiin vaikuttaa. Se tappoi bakteerin ja liuotti kiteytyneen talin.

Kävin vielä kolme kertaa kapillaarihoidossa, kun bakteeri ei meinannut lähteä, mutta sitten alkoi helpottaa. Hoidoissa ja hiusklinikalla kävin siis joulukuussa 2010 ja tammikuussa 2011.

Hiuksia lähti ennen hoitoja aivan mahdoton määrä, kerran laskin että 200 hiusta päivässä. Aina oli viemärinritilät tukossa ja jokapuolella taloa valtava määrä hiuksia. Kaikki tämän keskustelualueen ihmiset varmasti tietää, kuinka hirvittävää ja ahdistavaa se on.

Hiustenlähtö laantui, lähtee edelleen, mutta paljon vähemmän. Kävin tämän vuoden kesäkuussa vielä paniikissa kontrollitarkastuksessa Hiusklinikalla, kun hiuksia lähti edelleen. Katsoivat päänahkaa ja hiuksia, kertoen, että bakteeri oli poissa, päänahka rauhoittunut ja joka puolelta kasvoi uuttaa, lyhyttä tukkaa. Shampoon vaihdoin rauhoittavaan aloe vera -shampooseen, sillä edellinen, talia poistava shampoo oli hieman liian ärtsy, kun kaikki kova tali oli jo lähtenyt. Hiuksia lähti kuulemma sen takia vielä vähän, että sieltä tippuivat vielä ne, jotka olivat kuolleet jo valmiiksi aiemmin.

Vielä nytkin hiuksia lähtee, mutta ei ollenkaan niin massiivisessa määrin kuin ennen. Päänahka on rauhoittunut, jatkan edelleen kotona öljy- ja turvehoitoja. Öljyhoitona siis pelkkä kookosöljy. Välillä suihkuttelen päänahkaan myös rauhoittavaa aloe vera -juicea.

Aika paljon ehtivät hiukset tämän episodin aikana ohentua, mutta eivät enää viimeisen parin kolmen kuukauden aikana ohentuneet merkittävästi. Toivoa tuo se, että uutta tukkaa kasvaa. Kyllähän tässä kasvattelussa menee aikaa, mutta olen onnellinen, että ihan kaikki ei ehtinyt lähteä.

Suosittelen kaikille lämpimästi Hiusakatemian hiustutkimusta, koska vaikuttivat todella asiantuntevilta ja itse sain ainakin apua ongelmaani. Ei missään lääkärissä katsota tukkaa mikroskoopilla, korkeintaan vähän rapsutellaan päänahkaa. Minä en ainakan lääkäristä saanut mitään apua, tuli ainoastaan testattua, ettei oli raudanpuutosta tai kilpirauhasen vajaatoimintaa.
  Vastaa viestiin

10.10.11, 23:47   #211 (linkki)
Onneton -79
(Vierailija)

peruukit

Moi,

Osaisiko joku suositella hyvää ja laadukasta peruukkikauppaa pääkaupunkiseudulla.
  Vastaa viestiin
18.10.11, 10:01   #212 (linkki)
Onneton-81
(Vierailija)

hiustenlähtö- ja päänahkaongelmat jatkuvat täälläkin

Heipä hei,

Olen myös tänne aiemmin kirjoittanut ja ajattelin palata kertomaan kuulumisiani.
Itselläni on siis hiustenlähtö alkanut alunperin n. 8 vuotta sitten seborrean puhjettua päänahkaani. Tuolloin hiustenlähtö ja päänahkaongelmat kestivät n. 2 vuotta, jonka jälkeen tilanne pysyi melko hyvänä n. 5 vuoden ajan. Keväällä 2010 tilanne muuttui radikaalisti, kun hiuspohjan ongelmat alkoivat hyvin äkillisesti ja sen seurauksena olen menettänyt 2/3 osaa hiusksistani. Minulla oli aiemmin todella paksu kaunis tukka, mutta nykyään ponnari on n. kynän paksuinen ja päänahka loistaa läpi ohimoilta,otsalta, päälaelta ja niskasta. Päänahkani on lisäksi ollut kipeä, rasvoittuva, punoittava, kutiseva, hilseilevä ja karvatupentulehduksia on myös ollut. Takaraivolla on myös sormenpään kokoinen täysin kalju ja arpeutunut alue, johon ei hiusksia koskaan enää kasva. Minulla hiustenlähtöä ei ole helpottaneet mitkään shampoot, linimentit tai vippaskonstit. Lähestulkoon kaikki on kokeiltu näiden vuosien aikana, myös spiresis. Ainut tilannettani helpottanut lääke on ollut aknelääke roaccutan, jota söin päänahan seborreaan viimeisen vuoden ajan pienellä annostuksella. Sen ajan päänahkani pysyi hyvänä ja hiuksia lähti normaaleissa rajoissa. Lisäksi minulla on ollut käytössä diane nova e-pillerit jo n. 13 vuoden ajan. Kuukausi sitten roaccutan-lääkitys loppui ja sen myötä kaikki vanhat ongelmat ovat taas palanneet. Myös minua aiemmin vaivannut suupieli-ihottuma on aktivoitunut uudelleen todella pahana. Tukkaa lähtee taas enemmän ja päänahka on kipeä. Toivoton alkaa olemaan taas oloni! Roaccutan-lääkitystä olisi kai mahdollista myöhemmin jatkaa, mutta toiveissani olisi lähitulevaisuudessa jättää e-pillerit pois ja yrittää raskautua. Tosin raskaaksi tuleminen tuskin kohdallani kovin yksinkertaista tulee olemaan, sillä näiden vaivojen valossa minulla on epäilty myös pco:ta, jota ei kuitenkaan ole voitu varmaksi todeta, sillä e-pillerit on olleet käytössä jo pitkään. E-pillereiden poisjättäminen mietityttää myös kovasti, että mitä siitä seuraa, lähteekö minulta sitten loputkin onnettomat haivenet?!
Kyllä tää vaan on henkisesti ollut rankkaa aikaa ja ymmärrän hyvin teidän kanssasisarten tuskan. Jotenkin sitä vaan alkaa pikkuhiljaa luovuttamaan, kun mikään ei tunnu pysyvästi auttavan. Ikävä kuulla Onneton-79, että sinullakin tilanne on pahentunut taas :(. Luin joku aika sitten, että lähestulkoon samanlaisia hiustenhoito- ja muotoilutuotteita käytämme molemmat.
Onneton-79, eikös sinulla ollut kokemusta tuosta Terolutista, auttoiko se sinulla silloin hiustenlähtöön? Hyvin mahdollista on, että Terolutiin joudun minäkin turvautumaan jossain vaiheessa e-pillereiden lopettamisen jälkeen.

Tsemppiä kaikille kanssasisarille!
  Vastaa viestiin
19.10.11, 13:29   #213 (linkki)
Onneton -79
(Vierailija)

terolut

Moi Onneton -81

Voi kurjuuksien kurjuus näiden tukkaongelmien kanssa. Just ostin viimeisimmän numeron Me Naiset missä oli juttu peruukeista.

Lopetettuani pillerit söin aina kolmen kuukauden jaksoissa Terolut-valmistetta. Se tasasi epäsäännöllisiä kuukautisia, piti ihon hyvässä kunnossa ja ehkä piti sen vähän tukan päässä mitä oli pidettävissä. Itselläni se auttoi kystiin ja mahdollisti näin raskaaksi tulon.

Tällähetkellä olen kolmen kuukauden rautakuurilla. Hemoglobiini 146 mutta punasolun halkaisija pieni ja siitä syystä lääkäri suositteli rautaa.
Kipeään ja kutiavaan päänahkaan lääkäri suositteli kerran viikossa tehtäviä rasvahoitoja eli hieron Aqualan L voidetta pänahkaan ja annan vaikuttaa yön yli. Tukistustestissä kaikki irtosi mihin koski eli suhteellisen huono tulos.

Nyt tukkaa niin vähän ettei kaikki kaljuuntuvia kohtia pysty peittelemään.
Marraskuun lopulla soittoaika lääkärille ja sitten jos tilanne jatkunut yhtä pahana niin varmaan seuraava osoite on peruukkikauppa. Hävettää liikkua ihmistenilmoilla ja töissä kun ihmiset varmaan ajattelee että miksi toi ei huolehdi ulkonäöstään..muutama hassu hius rasvoittuu ihan supervauhtia ja mitään järkevää kampausta ei saa laitettua....turhauttaa.
  Vastaa viestiin
27.10.11, 22:50   #214 (linkki)
EPÄTOIVO VALTAA MIELEN
(Vierailija)

HIUSTENLÄHTÖ

OLEN ITSE JOUTUNUT VIIMEISEN KUUKAUDEN AIKANA TUON SAMAN ONGELMAN KOURIIN. ALOIN LAIHDUTTAMAAN MAALISKUUSSA JA PUDOTTANUTKIN PAINOA 14 KG. SITTEN TULI RAJU MAHATAUTI JOTA KESTI 2 VIIKKOA. NYT HIUSTENLÄHTÖ JO ALKAA HUOLESTUTTAA. SUIHKUSSA KÄYDESSÄ OLEN KOKONAAN HIUSTEN VALLASSA. OHENTUNEET OVAT PUOLELLA. MITÄ TEEN???
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nainen 25 Näytä viesti
Hei.

Olen lueskellut tätä palstaa jo reilun kuukauden ajan ja päätin lopulta kirjoittaa iteskin. Jos täältä saisi tukea, jota muualta ei tunnu saavan.

Ongelmanani on siis sama kuin monilla mullakin, yht'äkkinen raju hiustenlähtö. Eli minulta on lähtenyt hiuksia reilun kuukauden ajan, jonka seurauksena hiukseni ovat ohentuneet puoleen siitä mitä olivat ennen. Hiuksia lähtee suihkussa tupoittain, lakanat on täynnä hiuksia, hiuksia putoilee itsestään pitkin päivää ja yhdeelä harjanvedolla on harja täynnä hiuksia.

Kävin yleislääkärillä ensin, joka oli sitä mieltä, että hiustenlähtö johtuu stressistä ja surutyöstä. Otettiin veri- ja kilpirauhaskokeet ja kummatkin olivat ok. Hiustenlähtö kuitenkin jatkui yhtä rajuna ja päänahan kutina alkoi häiritsemään. Menin ihotautilääkärille, joka ei ottanut ongelmaani oikein tosissaan. Vilkaisi hiuksiani ja sanoi, että ovat ohentuneet tasaisesti joka kohdasta (ihan kuin en olisi sitä jo tiennyt). Sanoin, että päänahka kutisee ja kuivia kohtia on paikoittain (kuivaa raemaista). Määräsi siihen Sporanox kapseleita, sieni-infektioon. Ei tehnyt mitään viljelmiä tms, oletti vain, että kyseessä voisi ehkä olla ko. infektio. Naureskeli vielä, kun sanoin, että huolestuttaa, että kaikki hiukset lähtee. Vaikka minulla tuo infektio olisikin, ei sen oireisiin kuulu hiustenlähtöä. :(

Olen syönyt nyt ko. kuurin ja hiustenlähtö sen kuin jatkuu. Yritän olla stressaamatta, mutta pakostikin tämä alkaa jo vaikuttaa mielialaan. Ei tee mieli lähteä ulos tms. koska omaan silmään hiukset näyttävät niin kamalan ohuilta. Jotenkin epäilyttää koko lääkärin diagnoosi, kun ei edes kunnolla katsonut päänahkaani.

Mitään neuvoja, mitä voisin tehdä? Syön Biotiinia, Priorinia ja Piimaxia.

Hiukset myöskin rasvoittuvat hirvittävän nopeasti. Pesin ennen hiukset päivittäin, nyt tuntuvat rasvoittuvan vieläkin nopeampaan tahtiin. Jos aamulla olen pessyt hiukset, ovat ne illalla jo likaiset. Päänahka kutisee vieläkin, vaikka käytän apteekin shampoota, jonka tulisi hillitä kutinaa. Hiukset menevät pestessä takkuun ja ovat elottomat. Alan olla jo aika epätoivoinen. Vielä pari kuukautta sitten minulla oli paksut hiukset ja nyt jäljellä on enää ohuet liurut, jotka takkuuntuvat, irtoavat ja näyttävät elottomilta. :(

Kiitos kaikille, jotka jaksoivat lukea ja mahdollisesti kommentoida. Löytyiskö täältä minulle kohtalotovereita?
  Vastaa viestiin
31.10.11, 10:30   #215 (linkki)
Taina71
(Vierailija)

Kuulumisia

Eivät auta priorinit eikä vitamiinit. Proteiinin lisäys ehkä vähän. Ja yllättäen nyt ei enää e-pilleritkään jarruta kunnolla hiustenlähtöä:-(. Olin ostamassa pikkujoulumekkoa ja kaupassa näkyi kirkkaassa valossa miten päälaki ohentunut. Ohimot on lähes paljaat jo.

Suvussa KAIKILLA naisilla tukka lähtenyt hitaasti, mutta varmasti niin, että päälaki paistaa jo 50-vuotiaana. Tädilläni lähti kaikki hiukset kilpirauhastulehduksen seurauksena yhdessä viikossa eivätkä koskaan kasvaneet takaisan.

Mulla kilppariarvot ok, hemoglobiini ok. Aloin epäillä onko kaiken maailman ravintolisistä mitään apua. Ainakaan ulkoisesti käytettävistä (shampoo) en usko olevan. Pelkkää rahastusta näyttää olevan!

Testosteroniarvot saatan käydä mittauttamassa muiden hormonien kanssa.

Gynekologi sanoi, että mun hiustenlähtö on perinnöllistä naistyyppistä kaljuuntumista.

Nyt otetaan siis uudet keinot käyttöön. Moni on kehunut Spiroa eli spironolaktonia. 80% saanut apua joista puolet selvää apua.

Tässä Hannukselan artikkeli, jossa aihetta käsitellään perusteellisesti:

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO

Spiron käyttäjät kirjoitelkaa, yksi täällä kertoi saaneensa apua. Mitens muut
  Vastaa viestiin
05.11.11, 17:22   #216 (linkki)
viljaton ja terve
(Vierailija)

Minulta loppui 25 vuoden päänahan kutina ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Taatusti en ota viljoja takaisin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää.

Hillitöntä kutinaa ja hilseilyä pidin aika hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo.

Myös ihon kuivuus hävisi, joten ei tarvii rasvata itseään enään edes talvella.

Kokeilkaa ja jos ei auta, niin ottakaa viljat takaisin.

Vaaralliset viljat!
  Vastaa viestiin
13.12.11, 07:15   #217 (linkki)
Sinttu
(Vierailija)

Päänahan ongelmat

Heippa! Huuhteletko hiuksesi kunnolla pesun jälkeen, ettei pesuainetta jää päänahkaan. Luin jostain, että huuhteluun pitäisi käyttää 5 x se aika mikä menu pesuun. Suosittelen allergiatestattuja tuotteita hiusten hoitoon.

Olen lueskellut tätä palstaa jo reilun kuukauden ajan ja päätin lopulta kirjoittaa iteskin. Jos täältä saisi tukea, jota muualta ei tunnu saavan.

Ongelmanani on siis sama kuin monilla mullakin, yht'äkkinen raju hiustenlähtö. Eli minulta on lähtenyt hiuksia reilun kuukauden ajan, jonka seurauksena hiukseni ovat ohentuneet puoleen siitä mitä olivat ennen. Hiuksia lähtee suihkussa tupoittain, lakanat on täynnä hiuksia, hiuksia putoilee itsestään pitkin päivää ja yhdeelä harjanvedolla on harja täynnä hiuksia.

Kävin yleislääkärillä ensin, joka oli sitä mieltä, että hiustenlähtö johtuu stressistä ja surutyöstä. Otettiin veri- ja kilpirauhaskokeet ja kummatkin olivat ok. Hiustenlähtö kuitenkin jatkui yhtä rajuna ja päänahan kutina alkoi häiritsemään. Menin ihotautilääkärille, joka ei ottanut ongelmaani oikein tosissaan. Vilkaisi hiuksiani ja sanoi, että ovat ohentuneet tasaisesti joka kohdasta (ihan kuin en olisi sitä jo tiennyt). Sanoin, että päänahka kutisee ja kuivia kohtia on paikoittain (kuivaa raemaista). Määräsi siihen Sporanox kapseleita, sieni-infektioon. Ei tehnyt mitään viljelmiä tms, oletti vain, että kyseessä voisi ehkä olla ko. infektio. Naureskeli vielä, kun sanoin, että huolestuttaa, että kaikki hiukset lähtee. Vaikka minulla tuo infektio olisikin, ei sen oireisiin kuulu hiustenlähtöä. :(

Olen syönyt nyt ko. kuurin ja hiustenlähtö sen kuin jatkuu. Yritän olla stressaamatta, mutta pakostikin tämä alkaa jo vaikuttaa mielialaan. Ei tee mieli lähteä ulos tms. koska omaan silmään hiukset näyttävät niin kamalan ohuilta. Jotenkin epäilyttää koko lääkärin diagnoosi, kun ei edes kunnolla katsonut päänahkaani.

Hiukset myöskin rasvoittuvat hirvittävän nopeasti. Pesin ennen hiukset päivittäin, nyt tuntuvat rasvoittuvan vieläkin nopeampaan tahtiin. Jos aamulla olen pessyt hiukset, ovat ne illalla jo likaiset. Päänahka kutisee vieläkin, vaikka käytän apteekin shampoota, jonka tulisi hillitä kutinaa. Hiukset menevät pestessä takkuun ja ovat elottomat. Alan olla jo aika epätoivoinen. Vielä pari kuukautta sitten minulla oli paksut hiukset ja nyt jäljellä on enää ohuet liurut, jotka takkuuntuvat, irtoavat ja näyttävät elottomilta. :(

Kiitos kaikille, jotka jaksoivat lukea ja mahdollisesti kommentoida. Löytyiskö täältä minulle kohtalotovereita?[/QUOTE]
  Vastaa viestiin
13.12.11, 08:41   #218 (linkki)
Golle
(Vierailija)

Sinttu: neuvoisin menemään uudestaan sille ihotautilääkärille kertomaan, että nyt on kuuri syöty, mutta hiukset lähtevät edelleen. Ei lääkärit aina 1. kerroilla mitään tutkimuksia tee, koska voi olla edullisempaa ensin kokeilla todennäköisempään syyhyn saatavaa lääketttä. Jos se ei tepsi, aletaan tutkia tarkemmin. Sen vuoksi kannattaa aina mennä samalle lääkärille, sillä jos menisi toiselle, hän aloittaisi taas alusta.

Oma kuontalo alkaa näyttää tuuhentumisen merkkejä. En tiedä mikä oli syynä siihen. Lähinnä kiinnitin huomiota säännölliseen syömiseen ja stressinhallintaan sekä aloin (päänahan yliherkkyyden vuoksi) käyttämään perusvoidepesua (ja öljyhoitoja päänahkaan milloin sattui olemaan kokonaan vapaa viikonloppu kotona). Palasin ruoassa mahdollisimman lähelle suoraan pellolta -ideologiaan. Outoa oli alkaa ihmetellä vessan peilistä naamaa, kun ei kalju kiiltänyt hiusten lomasta, vaan siellä oli jotain outoa mattapintaa. Pianhan tuo selvisi, että oli uutta hiusta.

Itselläni on ollut vuosia toinen kilpirauhanen hiukan kookkaampi, en tiedä miten tämä vaikuttaa asiaan. Itse kilpirauhasarvot ovat olleet kunnossa, joten tuolle ei ole tehty mitään, kun ei oireita ollut. en vain tajunut siinä yhteydessä valittaa tukastani. Täytyy nyt katsoa, että jos tämä on vain väliaikaista, niin sitten taidan mennä uudestaan kipirauhaseni kanssa lääkärille.

jotenkin epäilen suurimman osan hiuskato-ongelmastani olevan hormonaalista alkuperää. Kuukautiskierto oli epäsäännöllinen ja veren sokeriarvotkin olivat hiukan koholla (paastoarvo siellä 5 tienoilla, sokerirasitus oli normaali). Tuon aiemmin kertomani ruokaremontin yhteydessä luovuin myös sokerista (ja karkista). Karkkipäivä on nykyisin 1½ kuukauden välein.
  Vastaa viestiin
13.12.11, 10:05   #219 (linkki)
Dr. Sherlock
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinttu Näytä viesti
Heippa! Huuhteletko hiuksesi kunnolla pesun jälkeen, ettei pesuainetta jää päänahkaan. Luin jostain, että huuhteluun pitäisi käyttää 5 x se aika mikä menu pesuun. Suosittelen allergiatestattuja tuotteita hiusten hoitoon.

Kiitos kaikille, jotka jaksoivat lukea ja mahdollisesti kommentoida. Löytyiskö täältä minulle kohtalotovereita?
[/QUOTE]

Tuo hiuspohjan rasvaisuus ja hiusten tasainen harveneminen viittaavat hormoneihin.
Uusimpien tutkimusten mukaan yleisin syy hiustenlähtöön – niin naisilla kuin miehilläkin – on testosteroni ja siitä hiuspohjassa muodostuva DHT-hormoni.
Vaivaan suositellaan kunnollista pesua shampoolla päivittäin, jotta DHT ja testosteroni eivät pääse takaisin karvatuppeen, jossa se aiheuttaa hiuksen irtoamisen.
Itse kokeilisin jotain syväpuhdistavaa shampoota kerran heti ensimmäiseksi ja sitten jotain mietoa jatkossa.

Katso DHT ja finasteri - Ihotautilääkäri - Tohtori.fi
Siellä mainitaan joku lääkekin siihen vaivaan.
  Vastaa viestiin
13.12.11, 10:28   #220 (linkki)
Dr Sherlock
(Vierailija)

Tuo hiuspohjan rasvaisuus ja hiusten tasainen harveneminen viittaavat hormoneihin.
Uusimpien tutkimusten mukaan yleisin syy hiustenlähtöön – niin naisilla kuin miehilläkin – on testosteroni ja siitä hiuspohjassa muodostuva DHT-hormoni.
Vaivaan suositellaan kunnollista pesua shampoolla päivittäin, jotta DHT ja testosteroni eivät pääse takaisin karvatuppeen, jossa se aiheuttaa hiuksen irtoamisen.
Itse kokeilisin jotain syväpuhdistavaa shampoota kerran heti ensimmäiseksi ja sitten jotain mietoa jatkossa.

Katso DHT ja finasteri - Ihotautilääkäri - Tohtori.fi
Siellä mainitaan joku lääkekin siihen vaivaan.[/QUOTE]

Olen itse käyttänyt syväpuhdistavaa shampoota silloin kun tukka alkoi oudosti rasvoittua.
Syväpuhdistavalla saa mahdolliset pesuainejäämät ( silikonit ?) tehokkaasti pois, ja sen ylimääräisen rasvan. Hair Storen keltainen www oli hyvä ja edullinenkin

Sitten kannattaa tietysti vaihtaa shampoota, ja etsiä itselle sopiva silikoniton ja parabeniton joka puhdistaa kunnolla. 'Erittäin hieno suomalainen..' on ollut minusta hyvä, kokeilemalla tietysti löytää itselleen sopivan.
  Vastaa viestiin

26.01.12, 23:19   #221 (linkki)
Anna
(Vierailija)

Hiukset tulevat takaisin

Sinttu:

Kannattaa käydä Hiusakatemian hiustutkimuksessa. Minulla hyvin samanlaiset oireet kuin sinulla, ja lääkäreistä ei mitään apua. Kaikki kohdallaan, ja erikoisihotautilääkäri vain kohautti olkiaan.

Kävin tutkimuksessa ja syyksi selvisi päänahan bakteeri, kuten tässä ketjussa aiemmin tarkemmin olen kertonut. Siihen tehtiin herauutehoitoja, bakteeri katosi ja kiteytynyt, hiuksia tukahduttanut tali katosi.

Hiuksia alkoi lähteä kesällä 2010 ja vuoden 2011 lopulla vihdoin lakkasi, mutta jo alkuvuodesta 2011 lähteminen oli vähentynyt merkittävästi.

Enää hiuksia ei lähde kuin se mitä normaalisti, ja uutta, pientä tukkaa pukkaa vauhdilla. Päänahka on usein kuiva ja kutiseva, mutta se todennäköisesti johtuu talven kuivattavasta vaikutuksesta. Siihen minulla auttaa kookosöljyhoidot ja rauhoittava turvehoito. Lisäksi käytän rauhoittavaa aloe vera -shampoota. Kaikki nämä tuotteet löytyvät Hiusakatemian partureista.

Lääkäreistä en saanut mitään apua, mutta Hiusakatemiasta sain. Suosittelen lämpimästi, vaikka hiustutkimus ja hoidot olivatkin kalliit. Nyt kasvaa tukka ja se on terve ja kiiltää. Ohuthan se vielä on, mutta olen onnellinen, koska nyt suunta on vain ylospäin. Aloin myös syödä terveellisemmin ja jätin pois maitotuotteet ruokavaliostani, koska hiustutkija sanoi, että minulla on maitotuotteiden vuoksi heikentyneitä hiusjuuria.

Tsemppiä kaikille tämän ketjun ihmisille, tiedän, miten hermoja raastavaa ja kamalaa hiustenlähtö on.
  Vastaa viestiin
31.01.12, 20:30   #222 (linkki)
Susann!!!!
(Vierailija)

Minulla on hiukset lähtenyt viimisen vuoden sisällä niin rajusti, että välillä tulee itku silmään, kun katsoo peilitä. Ovat yli puolta ohuemmat mitä ennen. En kehtaa pitää hiuksia auki kuin kotona ja silloin, kun olen yksin. Harja on aina täynnä irroneita hiuksia ja suihkun viemäri hiuksia täynnä, että välillä se haisee. Hiuspohjakin kutiaa välillä siksi rupesin syömään omega -3: sia jos vaikka auttaisi. Olen nyt n. puoli vuotta syönnyt niitä eikä mitään muutosta. Siis mihinkään, ei ihoon, hiuksiin, kynsiin yms. Syön ihan monipuolisesti. Ehkä enemmän kasviksia ja (ruis)leipää kuin muita. Maito tuotteita syön aika paljon, piimä menee viikossa varmaan 3,5litraa. Olen senkin juomisen suunnitellut lopettavani. En ole minkäänlaisen stressin alla (ainakaan tiedostaen).

Kun noita vitamiini keskusteluja lukee olen miettinyt olisikohan ihan sinkistä tai magnesiumista apua? Olen lukenut englannin kielisiltä palstoilta, että sinkki nappulat ovat auttaneet aika monella. Ei niillä mitään Pantene hiuksia saa, mutta kunhan edes omat sais takaisin.

Eniten minua pelottaa ja vähettää. Ensi kesänä joudun varmaankin pitämään huivia päässä, koska kohta päänahka loistaa koreammin kuin aurinko.
  Vastaa viestiin
04.02.12, 22:54   #223 (linkki)
nainen täällä
(Vierailija)

Tieteellisesti todistettu vaikutus vain näillä

Luontaistuotteet ovat humpuukia, Hiusakatemia on humpuukia.

Apua saa Spiresiksestä (hiustenlähtö pysähtyy ja päänahka pysyy puhtaana.)

Rogaine, neste tai vaahto, 5%. Edistää hiustenkasvua. Tuuheammat kuin koskaan

Nizoral-shampoo ja hoitovoide, hoitavat kipeää päänahkaa.

Gefina myös, jos löytyy lääkäri, joka suostuu sitä naisille määräämään. Etelässä saa apteekeista reseptittä.

Mikään ei tehoa samana päivänä, täytyy olla kärsivällinen. Ensin hiukset voivat lähteä, kun vanhat hiukset tippuvat uusien tieltä.
  Vastaa viestiin
15.02.12, 22:00   #224 (linkki)
Marja
(Vierailija)

Kokemus hiustenlähdöstä

Ajattelin kirjoittaa omasta kokemuksestani, josko joku saisi siitä uskoa paremmasta oman hiustenlähdön keskellä. Vaihdoin työpaikkaa reilu vuosi sitten ja työn vaativuuden sekä vastuun myötä tuli myös stressi, jota jatkui runsaat puoli vuotta. Stressireaktio katkesi kuin seinään päästyäni kesälomalle. Tästä n. 3 kk:n kuluttua alkoi raju hiustenlähtö. Paksuhko tukkani oheni silmissä, pesujen aikana hiuksia irtosi tukoittain ja hellästikin vetämällä kymmeniä. Päälaen jakaus leveni ja ohimoilta sekä takaraivoilta lähti hiuksia niin, että aamuisin asettelin jäljellä olevia peittämään päänahkaa.

Kävin ihotautilääkärillä, joka teetätti kaikki mahdolliset verikokeet. Kaikki arvot olivat erinomaisella tasolla. Luettuani keskusteluja päädyin itse ehdottamaan Spiresis-kuuria, joka omalla kohdallani vain pahensi hiustenlähtöä poistaen nestettä myös hiusjuurista, jotka sitä kuitenkin tarvitsivat. Aloitin Rogainen käytön. Gynekologi totesi ultran avulla, ettei kyseessä ole monirakkulaisuus. Yasminet vaihdettiin Diane Novaan. Epätoivoisena varasin ajan Hiusklinikalta, jossa diagnoosiksi todettiin tismalleen sama kuin kaikilla muillakin siellä piipahtaneilla: stressikuristumia, kuolleita juuria, bakteeritulehdusta. Hyvät ja edulliset Tea Tree -tuotteet ostin kotiin, tehokkaasti myydyt hoidot jätin kuitenkin väliin.

Ystävältäni kuulin tässä vaiheessa Töölön Mehiläisessä vastaanottoa pitävästä Laura Bouchartista, jolle varasin ajan. Suosittelen sydämestäni. Hiuspohjasta otettiin vielä uusi hiivatesti ja sain kotihoitoon sopivia tuotteita. Hiivaa ei löytynyt mutta jatkoin jo käyttämieni omegan, e-epan, evonian ja magnesiumim lisäksi syödä l-kystiiniä sekä biotisania. Kävin kampaajalla leikkauttamassa hiukset lyhyiksi. Kampaajalta ostin Davinesin Naturaltech -sarjan energizing lotion -tuotteen, joka ihanasti viilensi päänahkaa pesujen jälkeen. Kampaajani kiinnitti myös huomiota erityisen kireään päänahkaani ja kehotti hierojalle; niskan ja hartioiden jäykkyys haittaa verenkiertoa pään pienissä verisuonissa. Otin sarjan niska-hartiahierontoja.

Ja miten kävi? Rajusta hiustenlähdöstä huolimatta pyrin olemaan stressaamatta siitä, vaikka itku meinasikin tulla aamuisin tukkaa asetellessa töihinmenoa varten. Päätin puhua asiasta avoimesti töissäkin, sillä tehtävässäni olen paljon esillä enkä halunnut kuluttaa energiaa pohtimalla huomaako kollegat vaiko eivät. Yllättäen ilmeni, että muutamalla muullakin työkaverilla sekä useiden ystävillä/tuttavilla oli ollut samaa vaivaa. Tuntui, että puhuminenkin helpotti.

Noin kolmen kk:n kuluttua hiustenlähdön alkamisesta aloin huomata uutta tukanalkua jakauksen kohdalla. Hiustenlähtö alkoi hidastua ja uutta hiusta puski myös ohimoilta. Riemulla ei meinannut olla rajoja! Jatkan edelleen kaikkien tuotteiden kayttöä, hierontoja sekä lisäravinteita. Olen lyhentänyt työpäivää. Hiukset kasvavat kohisten ja samalla totuttelen tummempaan ulkoasuuni, sillä vaaleiden raitojen ottamista en ole vielä edes harkinnut. Jos enää koskaan.. Toivotan tsemppiä ja jaksamista hiustenlähdöstä kärsiville!
  Vastaa viestiin
02.03.12, 15:42   #225 (linkki)
minä
(Vierailija)

Moi!

Itteltäkin on alkanut lähtemään paljon hiuksia verrattuna siihen, että ennen en ole huomannut niitä lähtevän yhtään. Kun sanoitte, että suihkussa lähtee erityisen paljon hiuksia, niin osaatteko yhtään tarkentaa? Mulla lähtee suihkun aikana tyyliin 3 kertaa tuppo, jossa on ehkä 3-4 hiusta.. Kuinka kovaa toi tukistustesti tehdään ja miltä alueelta? Kiitti kovasti jos joku vastaa!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku