Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.11.08, 01:02   #1 (linkki)
qas
(Vierailija)

vesirokko aikuisiällä

En tiedä onko tästä ollut jo keskustelua aikaisemmin mutta haluaísin tietää kuinka monella on ollut vesirokko aikuisiällä? siis suurinpiirtein yli 16vuotiaana? Kuinka moni aikuinen on välttänyt kyseisen taudin? Voiko olla ettei sitä tule ollenkaan?
  Vastaa viestiin

20.11.08, 08:57   #2 (linkki)
Maaliskuun Idus
(Vierailija)

Sairastin vesirokon vähän päälle kaksikymppisenä, ehkä 22-23 vuotiaana, en muista tarkalleen. Olihan kokemus. Melkein 40 kuumetta, ja rakkuloita ihan joka paikassa, ikenissä, kielessä ja kitalaessakin. Parantuminen kesti kolme viikkoa.
  Vastaa viestiin
20.11.08, 12:47   #3 (linkki)
tyttärei otti
(Vierailija)

rokotuksen viime vuonna. Oli 18 v. Pikkuveljeltä ei tarttunut pienenä sille sitä tautia. Se on aikuisena vaaralinen, siksi otti rokotuksen.
  Vastaa viestiin
20.11.08, 13:00   #4 (linkki)
30-kymppisenä
(Vierailija)

30-kymppisenä

Sairastin 30-kymppisenä. Kuumetta 39-40, rakkuloita kaikkialla muualla paitsi reisistä alaspäin. Naama oli kuin Lordilla, korvanlehdet molemmin puolin rakkuloilla, alapää myös; ai sitä pissaamisen nautintoa. Toipuminen kesti kauan ja muutama arpi jäi muistoksi (kasvoihin). Ei mikään peace of cake.
  Vastaa viestiin
20.11.08, 19:03   #5 (linkki)
20-kymppisenä
(Vierailija)

Sairastin sen vähän yli kaksikymppisenä, sain naapurin lapsilta.
Aikuiselle kova tauti, kuume 40 asteeessa ja ne rakkulat, pahiten jäi mieleen ne alapään rakkulat, ai että oli kipeet. Muistoksi jäi muutama arpi kasvoihin ja käsivarteen.
Nyt vaan odotetaan ruusua.
  Vastaa viestiin
20.11.08, 21:40   #6 (linkki)
ap_
(Vierailija)

onko niitä joilla ei vielä ole tautia ollut? Onko siis mahdollista, tai mikä on todennäköisyys ettei tautia tule ollenkaan? Onko ketään yli30v jolla tautia ei ole ollut? Kuulin jostain että mitä vanhemmaksi elää niin tod-näk. taudintuloon pienenee
  Vastaa viestiin
21.11.08, 13:30   #7 (linkki)
anulotta2
(Vierailija)

Olen 30v ja otin kesällä rokotteen, kun en vielä ollut tautia sairastanut. Kaverini sairasti taudin keväällä 39-vuotiaana. Lääkkeet olivat maksaneet enemmän kuin mitä rokote olisi maksanut (n.70€). Harmitteli tätä jälkeenpäin.
  Vastaa viestiin
22.11.08, 11:54   #8 (linkki)
Vaarallinen!
(Vierailija)

Erittäin vaarallinen tauti aikuiselle, siitä ei vaan puhuta, kun suurin osa sairastaa sen lapsena. Tuttavani kuoli siihen. Rakkuloita tuli sisäelimiin ja aivoihin. Yksi rakkula puhkesi aivoissa ja aiheutti kuoleman. Kannattaa rokotuttaa itsensä.
  Vastaa viestiin
24.11.08, 11:23   #9 (linkki)
eräs ö
(Vierailija)

työkaveri töissä sairasti tuhkarokon 40-vuotiaana. Sekin oli aika vaikea aikuisella. Juu, menkää vesirokkorokotukseen vaan. Oireina tulee vain pikkunuha. joillekin ei tuu mitään oireita. Terv. ittensä rokotuttanut.
  Vastaa viestiin
24.11.08, 11:25   #10 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2008
Minäkin sairastin hieman yli 20 vuotiaana, aivan kamala tauti. =/ Viikkoja siitä toipuminen vei ja se kutina, se ei unohdu ikinä.
  Vastaa viestiin
24.11.08, 13:38   #11 (linkki)
Buf
(Vierailija)

Mulla on ollut vesirokko 2 kertaa, ekan kerran alle 1-vuotiaana ja sitten uudelleen 28-vuotiaana. Koskaan en oo ollut niin kipeä, kuin aikuisena vesirokossa. En toivoisi moista pahimmalle vihamiehellekään. Kropassa ei ollut yhtään kohtaa, missä ei olis ollut kutisevaa näppylää, lisäksi tajunnan vievä päänsärky ja 39-40 asteen kuume.
Lääkäri sanoi, et jos vesirokon on sairastanut vauvaiässä (alle 1-vuotiaana), ei immuniteetti tautia vastaan ole elinikäinen, vaan antaa suojan lapsuus- ja nuoruusiälle.
  Vastaa viestiin
10.01.09, 22:51   #12 (linkki)
egretener
(Vierailija)

vesirokko 39-vuotiaana

Sairastan parhaillaan vesirokkoa, 39-vuotiaana. 3 lastani ovat toistaiseksi vielä terveitä. minut rokotettiin vesirokkoa vastaan noin kuusi vuotta sitten, mutta eipä tuntunut auttavan. toivottavasti selviän ilman komplikaatioita.
  Vastaa viestiin
11.01.09, 17:27   #13 (linkki)
niimpä öö
(Vierailija)

Vesirokkoon pitää ottaa muutaman kuukauden päästä tehosterokote. Ensimmäinen on siis aika tehoton.
  Vastaa viestiin
14.01.09, 21:06   #14 (linkki)
Vesi- ja tuhkarokot aikuisena potenut
(Vierailija)

Olin lapsena aina terve kuin pukki, en sairastellut juuri koskaan mitään vaikka ympärillä sisarukset ja naapurin lapset lakosivat ties mihin tauteihin. Olin kuitenkin hieman allerginen, joten minua ei rokotettu mm. tuhkarokkorokotteella. Niinpä sitten parikymppisenä tempaisin jostakin tuhkarokon. Lääkäri ei edes osannut diagnosoida sitä aluksi, kun luuli minun tietysti nuorena ihmisenä saaneen rokotuksen. Menin todella huonoon kuntoon, sillä kuume oli kova ja hourailin tokkuraisena, joka paikkaa särki. Vesirokko oli vuorossa parin vuoden kuluttua. Sekin oli jotakin ihan kauheaa; näppyjä joka paikassa. Olin niin raato, että lääkäri piti kutsua kotiin. Hän nauroi, ettei ole nähnyt koskaan aiemmin yhtä voimakkaasti rakkulaista ihmistä. Minua ei naurattanut, sillä olin tulla hulluksi kutiavien rakkuloiden kanssa. Muutama arpi jäi kroppaan, ei onneksi kasvoihin.

Kuulin työkaveriltani, että hänen kolmesta lapsestaan kaksi oli saanut tänä talvena vesirokon, vaikka heidät on rokotettu. Rokote taitaa siis suojata tietyllä todennäköisyydellä, mutta ei 100-prosenttisesti...kuten ei kai mikään rokote. Mutta olisin luullut, että kolmesta lapsesta sentään säilyisi useampi terveenä kuin kaksi.
  Vastaa viestiin
27.01.09, 23:11   #15 (linkki)
rupikonnanen
(Vierailija)

Sairastin 17-vuotiaana

Sairastin vesirokon 17-vuotiaana vuonna 1994. Viikko piti olla poissa koulusta, kuumetta oli koko viikon, rakkuloita pitkin poikin ja naama turposi kaksinkertaiseksi. Kurkku oli niin kipeä etten meinannut pystyä nielemään ollenkaan.

Naamassa ne ruvet pysyivät monta viikkoa, lääkäri sanoi että tauti poiki märkäruven. Kiva oli rupinaamana istua koulussa.
  Vastaa viestiin
28.01.09, 13:55   #16 (linkki)
pikkuiita
(Vierailija)

Itse kävin hakemassa kans rokotuksen tehosteineen 24- vuotiaana. Ajattelin, että ei oo sitä herkkua aikuisena sairastaa ja varsinkaan kun oon päiväkodissa töissä ja omat lapset edelleen haaveena..
  Vastaa viestiin
28.01.09, 13:56   #17 (linkki)
pikkuiita
(Vierailija)

Niin siis kun jos saa vesirokon raskaanaollessaan niin se ei oo hyvä juttu, jos ei keskenmenoa niin kaikenmaailman kehityshäiriöitä.. näin lääkäri mua pelotteli. Siinä on sen jälkeen vielä puoli vuotta ennen kun saa vauvan yritystä aloittaa..
  Vastaa viestiin
28.01.09, 14:28   #18 (linkki)
Oikaisen
(Vierailija)

hieman käsitystä, että rokotus suojaa 100%. Ihan niin se useimmiten ei onnistu, vaan tauti tulee, mutta lievempänä, kuin mitä ilman rokotusta. Joten kannattaa ottaa rokotus.

Itse sairastin sen kolmikymppisenä ilman näppyjä ankarana angiinana. Niin ainakin lääkäri sanoi, kun tuli kotikäynnille meitä katsomaan, äiti kun ei pysynyt pystyssä, lapsetkin 40¤C kuumeessa ja isi monen sadan km:n päässä kertausharjoituksissa.
  Vastaa viestiin
18.03.09, 13:42   #19 (linkki)
Kärsivä18v
(Vierailija)

Tällä hetkellä juuri vesirokko, alotin pari vkoa sitten päiväkodissa työharjoittelun, ja eiköhän se sieltä sitten tietenkin tarttunut.

Jos on mahd tartuttaa esim lapset vesirokkoon pienenä, niin tehkää se.
Jos ei, ottakaa rokote.

En toivo tätä p*skaa kenellekkään, tuntuu koko ajan että pitää vetää pää sekaisin että jotenkin kestää tän.
  Vastaa viestiin
18.03.09, 15:08   #20 (linkki)
ei rupia
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuiita
Niin siis kun jos saa vesirokon raskaanaollessaan niin se ei oo hyvä juttu, jos ei keskenmenoa niin kaikenmaailman kehityshäiriöitä.. näin lääkäri mua pelotteli. Siinä on sen jälkeen vielä puoli vuotta ennen kun saa vauvan yritystä aloittaa..
Sain vesirokkotartunnan odottaessani kolmatta lastani. Lapsi syntyi 4 vk ennen aikojaan, onneksi terveenä. Tauti puhkesi minulle 3 päivää synnytyksen jälkeen. Samoin vanhimmalle tyttärelleni. Vastasyntynyt vauvani sai ns.Zosterin gammaglobuliinia taudin lieventämiseksi koska oli saanut tartunnan ja tauti olisi ollut kovana vaarallinen hänelle. Hän sekä poikani saivat taudin n. kahden viikon kuluttua (itämisaika) ja poika oli tosi rupinen. Vauva sai vain 2 näppylää. Itse sairastin taudin aika lievänä mutta muutama vuosi sitten (kulunut n. 20 v vesirokosta) sain vyöruusun. Onneksi sekin meni ohi jättämättä jälkiä ja vaurioita vaikka tuskainen olikin.
Vesirokko on ikävä tauti, paras ottaa rokotus.
  Vastaa viestiin
07.06.09, 17:11   #21 (linkki)
ihmettelij*a
(Vierailija)

Nostelen täältä vanhaa ketjua. Kohdallani äitini ei tiedä/muista/ole varma, onko minulla ollut vesirokko. Olen 30-vuotias ja minulla on puolivuotias vauva. Toinen lapsikin kiikarissa.

Tyhmänä nyt siis kysyn, että voiko jostain saada tietää, onko sairastanut ko. taudin vai ei, tai onko kaiken varalta rokottamisessa vaaraa? Haluaisin pelata varman päälle, etenkin kun meillä on tuo pikkuinen, ja tauti siis tod näk jossain vaiheessa meillekin lähiaikoina löytää. Kiitos vastauksesta!
  Vastaa viestiin
25.06.09, 12:53   #22 (linkki)
iive
(Vierailija)

vesirokko parikymppisenä

Itse sairastin vesirokon nyt 20-vuotiaana ja kamalaahan se oli! Tietenkin kaikki rakkulat tuli vielä kasvoihin ja yläkroppaan, jaloissa ei mitään. Viikkoon en syönyt juuri mitään kun paiseita oli kurkussa, nielussa... Lisäksi päänahka oli täynnä niitä, korvat jne. En kestäny katsoa peiliin ilman että itku tuli. En tiedä mistä tauti tarttui. Mun jälkeen sama tauti tuli iskälle. Yhden viikon makasin sängyssä ja rätti naamalla kun olin niin kamalan näköinen ja kihelömöi ja kutisi koko ajan. Mäkin olin työharjoittelussa ja sieltä olin kaksi viikkoa pois. Nyt tuosta on kaksi kuukautta aikaa ja edelleen on kasvojen iho kamalan näköinen. On punaisia länttejä, ja sitten koloja jotka punoittaa. Oon niin katkera; aatelkaa ja vielä kasvoihin! Ennen oli virheetön iho. Haluaisinpa tietää lähteekö tuo punoitus edes ikinä pois jos kolot jää?Tai kuinka kauan iholla menee parantua taudista, puoli vuotta?? Esimerkiksi kulmakarvojen välissä mulla on kunnon kraatteri, siinä taisi olla kolme rakkulaa yhdessä vaiheessa. Menen heti mikrohiontaan ku mahdollisuus tulee, nyt vielä oottelen josko punoitus laskee.
  Vastaa viestiin
28.06.09, 16:45   #23 (linkki)
sairastava
(Vierailija)

Rokottaminen

Vastausta Ihmettelijälle. Rokotteesta ei ole mitään haittaa, vaikka olisit taudin jo sairastanut. Siinä tapauksessa hetkellisesti vain elimistössäsi vasta-ainetasot nousevat. Luultavasti et ole sairastanut, kyllä äitisi tai itse muistaisit sen kamalan olon! Rokotus täytyy itse maksaa: kaksi piikkiä á 70 euroa. Tautiin on myös lääke, jos satut sairastumaan. Lääke ei paranna tautia, mutta lyhentää sitä ja heikentää herpes-viiruksen lisääntymistä, joten pääset vähemmällä.

Itse juuri tautia aikuisena sairastamassa, vaikka kävin rokotteen ottamassa... Ilmeisesti vasta-aineet eivät kerenneet muodostua. Kauhulla odotan, paljonko vesikelloja nousee, vai alkaako tuo vastalääke tehota ja tauti taittua voitoksi.
  Vastaa viestiin
01.07.09, 08:55   #24 (linkki)
sairastavalle kysymys
(Vierailija)

otitko rokotteen, kun lähipiirissäsi oli jo sairastunut tai sairastuneita?
  Vastaa viestiin
02.07.09, 07:37   #25 (linkki)
älä vaan kynsi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja iive
Itse sairastin vesirokon nyt 20-vuotiaana ja kamalaahan se oli! Tietenkin kaikki rakkulat tuli vielä kasvoihin ja yläkroppaan, jaloissa ei mitään. Viikkoon en syönyt juuri mitään kun paiseita oli kurkussa, nielussa... Lisäksi päänahka oli täynnä niitä, korvat jne. En kestäny katsoa peiliin ilman että itku tuli. En tiedä mistä tauti tarttui. Mun jälkeen sama tauti tuli iskälle. Yhden viikon makasin sängyssä ja rätti naamalla kun olin niin kamalan näköinen ja kihelömöi ja kutisi koko ajan. Mäkin olin työharjoittelussa ja sieltä olin kaksi viikkoa pois. Nyt tuosta on kaksi kuukautta aikaa ja edelleen on kasvojen iho kamalan näköinen. On punaisia länttejä, ja sitten koloja jotka punoittaa. Oon niin katkera; aatelkaa ja vielä kasvoihin! Ennen oli virheetön iho. Haluaisinpa tietää lähteekö tuo punoitus edes ikinä pois jos kolot jää?Tai kuinka kauan iholla menee parantua taudista, puoli vuotta?? Esimerkiksi kulmakarvojen välissä mulla on kunnon kraatteri, siinä taisi olla kolme rakkulaa yhdessä vaiheessa. Menen heti mikrohiontaan ku mahdollisuus tulee, nyt vielä oottelen josko punoitus laskee.

Minä sairastin vesirokon 25-vuotiaana. Kuume oli todella kova ja se seilasi ylös alas.Valoa en kestänyt lainkaan. Huoneessa verhot oli kiinni ja siinä vielä viltti päällä, ettei pääse valo huoneeseen. Lääkäri ei neuvonut mitään hoitokeinoa, kirjoitti vain pari viikkoa sairaslomaa. Mutta onneksi sairaanhoitaja sanoi lähtiessäni, että käy ostamassa apteekista tällaista voidetta kuin pasta Refrigerans. Mutta ilmeisesti tätä pastaa ei enää tehdä / saa. Mutta kysy apteekista onko mitään vastaavaa (sinkkipastaa tms). Minulle ei jäänyt arpia ja iho parani melko nopeasti. Minulla oli koko iho aivan rakkuloita täynnä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku