Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
15.03.11, 15:40   #26 (linkki)
19-vuotias
(Vierailija)

Vesirokko

Täällä sitä sairastetaan tällä hetkellä. Kuumetta ollu nyt 3 pv.. Pikkasen hellittää kuume ku syö kipulääkkeitä koko ajan,mutta ei ne kyllä tähän hirveeseen kurkkukipuun ja päänsärkyyn vaikuta... näppylöitä joka puolella.
  Vastaa viestiin
01.06.11, 18:18   #27 (linkki)
themonster
(Vierailija)

Täällä kans vesirokkoa sairasteleva 19-vuotias. Alkoi vaa yhtäkkiä perjantai iltana töitten jälkeen, ihan normi flunssan oireina et aattelin vaa et jes nuha tulee mut eipäs ollukkaa ku vesirokko :s heti maanantaina tuli ensimmäiset näppylät ja lisää on tullut tähän päivään asti. En päässy edes omiin valmistujaisiin prkl ja kesätyökin menee pilalle. Kävin terveysasemalla eilen ja ootin siel tunnin ja lääkäri tuli ja katto pari minsaa niit näppyjä ja anto viikon sairaslomaa ja jotain tabletteja jotka auttaa kutinaan. Onneks ei kummiskaa kauheesti niit näppyjä oo ja toivon että ei tulis enempää :( buranaa vetänny nassuu ku kuume tuntuu pahalta, on hyppinny 36.8 - 37.8 ja joskus ei ollenkaa kuumetta. Jotenki tuntuu et en oo kyl menos viel ensviikolla töihin mut näkee loppuviikolla. Tää todensanoen pilas mun elämän
  Vastaa viestiin
01.06.11, 20:04   #28 (linkki)
Tuttu juttu -show
(Vierailija)

Tuli sairastettua kolmivitosena, rakkuloita oli kahdeksisensataa eli ihan kaikkialla, olotila ihan järkyttävä, kuume korkea, nivelkivut hurjat, selkäranka tuntui halolla palasiksi hakatulta ja järki meinasi mennä, kun ei saanut raapia rakkuloita. Yhden yön kävelin kuin sarjamurhaaja olohuoneen pöytää ympäri hullun kiilto silmissä ja mustat hanskat kädessä, kun ei voinut nivelkivuilta maata eikä istua missään asennossa ja piti yrittää pitää kynnet piilossa, ettei tule raavittua eli tehtyä arpia.

Huh, huh. Olisi pitänyt sairastaa lapsena, olisi taatusti ollut helpompaa. Vuoden olin sen jälkeen lievässä kuumeessa, saattoi johtua kyllä eräästä stressiasiastakin, mutta aika lailla noihin vesirakon aikoihin se laukesi kyllä päälle, vaikkei kuulemma voisi siitä johtua.

No, ainakin kannattaa sairastaa se rauhassa pois, eikä lähteä keskentekoisena taas baanalle, koska tuohan voi jäädä pesimään elimistöön ja silloin aiheuttaa vanhemmalla iällä mm. ruusua, sama virus! Eli hoitakaa itsenne kunnolla kuntoon!
  Vastaa viestiin
02.06.11, 08:20   #29 (linkki)
minäkin
(Vierailija)

sairastin vesirokon aikuisena. olin myös raskaana. sain lääkityksen, jonka ansiosta tauti oli lievä. terve lapsi syntyi.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 17:41   #30 (linkki)
18ve
(Vierailija)

Hei, mulla on ollu vesirokko jotain viikko ja rakkuloita on ja kuumetta pikkasen. Kyselisin et millon on hyvä aika palata töihin ettei oo enää tarttuvaa?
  Vastaa viestiin
02.06.11, 18:22   #31 (linkki)
fgbf
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 18ve Näytä viesti
Hei, mulla on ollu vesirokko jotain viikko ja rakkuloita on ja kuumetta pikkasen. Kyselisin et millon on hyvä aika palata töihin ettei oo enää tarttuvaa?

Kun olet töissä, mene työterv.lääkäriin, lääkäri kirjoittaa sairausloman ja kertoo tarvittavat seikat. Kaikissa työpaikoissa ei tarvitse olla töistä pois, jos oma työkunto on kunnossa.

Yleisesti ottaen vesirokko tarttuu niin kauan kunnes rakkulat alkavat kuivua.
  Vastaa viestiin
11.01.12, 04:07   #32 (linkki)
moivaan
(Vierailija)

24v ja parhaillaan rokossa oon

ja just nousin sängystä koneelle kun en oo pystynyt taaskaan nukkumaan silmäystäkään. Huomenna ois viikko sairauden alkamisesta ja joka aamu tää tauti vaan yllättää kiusallisuudellaan. Rakkoja on ihan joka paikassa, kiinteetä ruokaa on mahdoton syödä, nestemäinenkin tekee tiukkaa. Nyt pelottaa että etenee silmätulehdukseen kun oiken silmän luomessa on kaksi rakkoa joista toinen puhkesi eilen käydessäni suihkussa. Nyt oon koko viikon aikana nukkunut yli kolme tuntia pelkästään toissa yönä kun kuume nousi 39,8 ja käytännössä vei tajun.

Rakkojen ulkomuotokin vaan pahenee koko ajan. Nyt ne rupee näyttään melkein kaikki jo täysin läpimädiltä keltaisilta kellukoilta jotka puhkee todella helposti. Päätä särkee koko ajan kun päänahka on täynnä märkiviä paiseita. Rupeen jo pikkuhiljaa pelkään öitä koska tiedän että en saa nukuttua ja tää ympäri vuorokauden kotona oleminen valveilla rupee kyl tekeen mut melkolailla hulluks. Lääkärillä oon tähän mennessä käynyt kaks kertaa mutta ne on sanonut vaan että tuu takas jos tulehdukset leviää. Ja joka päivä leviää.

Eli siis aikuiset jotka ei oo rokkoo sairastanut: HANKKIKAA ROKOTE. PISTE.
  Vastaa viestiin
11.01.12, 08:16   #33 (linkki)
Ei vielä
(Vierailija)

Itse olen 49-v, enkä ole sairastanut vesirokkoa. Lapseni ovat taudin sairastaneet, mutta ei se minuun tarttunut. En sikotautiakaan ole pitänyt.

Tuhkarokon ja vihurirokon sairastin pienenä. Eivät nuokaan nyt niin kaksisia tauteja olleet. Vähän kuumetta ja väsynyt olo.
  Vastaa viestiin
11.01.12, 09:08   #34 (linkki)
ota selvää
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moivaan Näytä viesti
Nyt pelottaa että etenee silmätulehdukseen kun oiken silmän luomessa on kaksi rakkoa joista toinen puhkesi eilen käydessäni suihkussa.
Huomio ! en halua pelotella mutta kuulemma rakon puhkeaminen silmään voi viedä näkökyvyn !
Itse sain silmäklinikalta muutaman tunnin välein nimenomaan silmään laitettavaa asikloviiri-voidetta
kun rakkoja ilmestyi silmäluomen sisäpuolelle.
  Vastaa viestiin
11.05.12, 17:21   #35 (linkki)
vieras
(Vierailija)

vesirokon sairastaminen useamman kerran

Sairastin lapsena, yksi arpi jäi toisen silmän yläpuolelle. Sitten lähes viisikymppisenä menin kyläilemään kummipojan perheen luo juuri kun ipana sairasti vesirokkoa, koska eihän se tartu jos sen on jo sairastanut.

No, viikkoa myöhemmin rupesi sitten nousemaan kutiavia näppylöitä. Näppyjä tuli suht paljon, ja kuumetta muutamaksi päiväksi, mutta lukuunottamatta sitä helkkarin kutinaa ei olo ollut kovin paha joten ilmeisesti siitä lapsuuden rokosta oli jonkunlainen suojaus jäänyt.

Vyöruusu on saman viruksen aiheuttama tauti, mutta silloin kyseessä on kropassa jo olevien virusten uudelleen aktivoituminen (eli nehän jäävät sinuun taudin jälkeen, mutta eivät aiheuta oireita koska immuunipuolustuksesi tunnistaa ne joten ne eivät enää pysty lisääntymään erillisiksi viruksiksi, ainoastaan 'ratsastamaan' passiivisesti soluissa), joten ilmeisesti minun tapauksessani se lapsuudessa sairastettu ja kummipojalta saatu kanta olivat ehkä sen verran erilaisia että immuniteetti ei pitänyt, tai sitten jostain syystä kroppa ei enää tunnistanut kyseistä virusta kunnolla. Joten nyt minulla ehkä sitten on kahden erilaisen vesirokkokannan viruksia 'piilossa'. Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä miten tämä vaikuttaa riskiin saada se vyöruusu, mutta siitä ei näytä olevan pahemmin tutkimuksia olemassa. Ei myöskään siitä millä varmuudella voin nyt olettaa olevani immuuni, vai onko mahdollista että jos altistun tartunnalle niin saan sen taas.

Ehkä tässä lienee varminta vältellä vesirokkopotilaita tästä eteenpäin.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku