Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
04.01.09, 22:12   #1 (linkki)
sormivaivainen
(Vierailija)

Sormien nivelkivut

Mun ongelmani on kipeät nivelet. Kävin lääkärissä, kun alkoi olla aika tuskaa niin työssä kuin kotonakin. Kaikki sorminivelet ovat kipeät ja tulehtuneet en saa kunnolla sormia koukkuun eikä jäykkyys ole vain aamujäykkyyttä vaan ihan kokopäiväistä. Varsinkin oikean käden keskisormi ja nimetön ovat kivuliaimmat. Oikean käden sormet eivät oikein tahdo ojentuakaan suoriksi.
Olen 48v. nainen ja työssä pitäisi olla työkuntoinen, olen myyjä ja hyllyttäminen eli laatikoiden avaaminen tekee kipeetä, kassalla rahojen käsittely kivuliasta, kun koukkii kolikoita lokeroista.
Menee hermot =( !! Lääkäri määräsi ottamaan 800 Burana Slow tabletteja ja syömään Kalkki D:tä, nivelrikkoa mulla ei voi kuulemma olla kun olen niin "nuori" vaikka aikaisemmin lääkärit on sanoneet, että nivelrikkoa on, nivelet ovat sellaiset pallukat. Burana kyllä helpottaa välillä, jos ottaa 2 päivässä jos ottaa yhden ei juuri apua. En vaan haluaisi niitä kokoajan syödä eihän sellaista mahakaan kestä. Kun pyysin, että ne sormet vois edes kuvata niin lääkäri sanoi että katsotaan vuoden päästä. Tee siinä sitten töitä.
Kipuja on myös oikeassa olkapäässä sekä kyynärpäässä ja toisinaan oikeassa polvessa. Vois sanoo, että kaikki kivut ovat paremminkin oikealla puolella paitsi sormet molemmissa käsissä. Tänään sanoi pyykinpesukone sopimuksen irti ja jouduin huuhtelemaan pyykit käsin ja voi sitä tuskaa, kun piti vääntää. Mulla on 1v 5kk ikäinen pojantytär ja kun otan hänet syliini pitää ottaa kyynärpäällä kyljestä tukea, että voin nostaa hänet syliini. Mielelläni kuulisin jos jollain on vastaavaa ja onko saanut jotain apua!?
Minä kun en ole mitään sairasloma tyyppiä, että olisin pois töistä. 11v aikana olen ollut maksimissaan 3 kertaa sairaslomalla silloinkin päivän tai kaksi. Tuntuu vaan niin turhauttavalta käydä lääkärissä, kun tuntuu ettei uskota. Ja kun en todellakaan yleensä mene lääkäriin, kuin suurinpiirtein pää kainalossa.
  Vastaa viestiin
04.01.09, 22:28   #2 (linkki)
sormivaivainen
(Vierailija)

Niin äskeiseen vielä, että reumakokeet otettiin ja verenkuva, mutta niissä ei ollut muuta kuin leukosyytit oli koholla mikä kuulemma tarkoitti, että tulehdusta on ollut.
Olen myös kärsinyt nukahtamisvaikeuksista yleensä kyllä iltavuoron jälkeen minkä vuoksi olen ollut hirveän väsynyt ja se on aiheuttanut stressiä ja masennusta nyt sain nukahtamislääkkeen jonka avulla olen nukkunut nyt paremmin. Ja olen virkeämpikin.
Työterveyslääkärille mainitsin asiasta terveystarkastuksen yhteydessä ja hän epäili fibromyalgiaa, muttei sen enempää edennyt asiassa.
  Vastaa viestiin
04.01.09, 23:33   #3 (linkki)
Älä usko
(Vierailija)

tutkimatta ainakaan, ettei nivelrikkoa voi olla. Ei se suinkaan aina ikää katso. Mene toiselle lääkärille, jos tämä ei kerran ota tosissaan.

Fibromyalgia on pehmytkudoksissa. Minusta sinut pitää tutkia paremmin.
  Vastaa viestiin
05.01.09, 00:29   #4 (linkki)
nivelrikko sormissa
(Vierailija)

Itselläni todettiin n. 7 vuotta sitten, että on nivelrikon alkua. Sormissa oli ollut nivelrikkoon viittaavia oireita jo useamman vuoden ajan. Olen nyt 57 vuotias, joten kyllä sitä voi sairastaa jo "nuorempanakin". Valitin lääkärille pari vuotta sitten myös varpaista, joissa oli myös kipuja. Lääkäri antoi lähetteen kuvauksiin ja samalla otettiin kuvat sekä sormista että varpaista ja nivelrikon alkua löytyi myös varpaista. Oireesi viittaavat kyllä selkeästi nivelrikkoon, että vaihtaisin sinuna vaikka lääkäriä saadakseni lähetteen kuvauksiin. Itselläni nivelet kipeytyivät ja rasittuivat pelkästään mappeja jne. kantaessa. Nivelrikkoahan ei voi parantaa, mutta sen pahenemista voi hidastaa lääkitys. Kipuihin on kehitetty erilaisia salvoja ja tapletteja, joita voisit kysyä lääkäriltäsi, josko niistä olisi apua.
  Vastaa viestiin
05.01.09, 23:05   #5 (linkki)
Sormivaivaiselle
(Vierailija)

Olen saman ikäinen kuin sinä, nivelrikot molemmissa polvissa, ranteissa. Kyllä niitä on nuoremmillakin.
  Vastaa viestiin
06.01.09, 13:24   #6 (linkki)
Vielä sormivaivaiselle
(Vierailija)

Nivelrikkoa ei vois sulkea pois ilman röntgenkuvia. Itselleni tuli tuo diagnoosi myös yllätyksenä, 45-vuotiaana.
  Vastaa viestiin
07.01.09, 00:06   #7 (linkki)
lääkärin ohjeet
(Vierailija)

Oletko kokeillut kihti-ruokavaliota.
  Vastaa viestiin
11.01.09, 18:10   #8 (linkki)
sormivaivainen
(Vierailija)

Mun äidillä on kihti, mutta en sanoisi että oireet olis samanlaiset, mutta voivathan ne olla yksilöllisiä. Nyt on taas vähän parempi hetki.
  Vastaa viestiin
12.01.09, 17:39   #9 (linkki)
pattisormi
(Vierailija)

Eikös ne kaikki, kihti,nivelrikko ja nivelreuma, lasketa kuitenkin reumatauteihin, eli sukua ovat.
Klomppiset sormet minullakin on ollut jo kauan aikaa. Onneksi minulla ei ole särkyä enkä te pikkuhienoa työtä, muuten artroosi etenee pikku hiljaa, eli sormet ei mee koukkuun ja on kankeat . Minunkin äidilläni oli kihti, muttei nivelrikkoa, minulla sitten jo nuoresta alkanut pikkuhiljaa nivelrikko.
  Vastaa viestiin
18.02.09, 12:08   #10 (linkki)
rikkoinen
(Vierailija)

Kylläpä on kumma, jos väitetään, ettei iässäsi voisi olla nivelrikkoa.
Mulla sormien nivelrikko alkoi jo kolmekymppisenä pahentuen vuosien ajan.
Nyt olen vasta 40 vee ja jokaisen sormen eka nivel on tuhoutunut.
Teen sormille raskasta työtä, joten lepoloma silloin tällöin on ainoa apu.
Toki tulehduskipulääkkeet helpottaa, mutta rasistusta pitää välttää.
Pidä siis itsestäsi huolta ja pyydä rohkeasti sairauslomaa sekä kuvaukset.
  Vastaa viestiin

18.02.09, 17:19   #11 (linkki)
neiti Vajaa
(Vierailija)

Myös kilpirauhasen vajaatoiminnassa erilaiset lihas- ja nivelkivut ovat tosi yleisiä. Itseltäni on myös otettu reumakokeita ja ties mitä, mutta ainoa vika oli juuri rajalla oleva kilpirauhasverikoe, tsh. Tämä ilmeisestikin selitti oireet, koska kilpirauhaslääkityksellä ollessani on nivelkivutkin helpottaneet. Kilpirauhaskokeiden (mm. tsh, t4v) tulosten ei tarvitse olla edes viiterajojen ulkopuolella, sillä oireita voi olla jo hyvin varhaisessa vaiheessa (tsh yli 2 ja t4v:n tulos alle viitealueen puolivälin, t4v:n viiterajat vaihtelee eri laboratorioissa -kannattaa aina pyytää tulokset ja viiterajat itselle!). Valitettavasti kaikki lääkärit ei osaa diagnosoida sairautta, jos arvot on viitteissä, mutta olo on huono. Kuitenkin on olemassa lääkäreitä, jotka osaa ottaa potilaan voinninkin huomioon eivätkä tuijota liikaa viitearvoja. Tsh:n ylärajaa ollaan tällä hetkellä Suomessa myös tarkistamassa eli sitä todennäköisesti tullaan laskemaan. Oireiden määrä ja voimakkuus on myös hyvin yksilöllinen asia: jollain saattaa olla erittäin huonot arvot ja pari hyvin lievää oiretta ja jollain toisella on arvot vain hieman pielessä, mutta hyvin mittavat oireet. Mikäli tsh ja t4v ei paljasta mitään, voisi otattaa kilpirauhasen vasta-aineet (erilaisia verikokeita), ultrata kaulan jne.

Kilpirauhasverikokeisiin pitää myös mennä syömättä, hyvin nukkuneena klo 8-10 välillä. Mieluiten mahdollisimman pian heräämisen jälkeen, ilman tupakkaa, muita lääkkeitä jne. Muuten arvot näyttää parempaa kuin oikeasti ovat. Jotkut lääkärit ja hoitajat ohjeistavat tämänkin usein päin honkia...

Fibromyalgia on aika kiistelty aihe eikä siitä ole vielä ihan selvyyttä, onko se oma sairautensa vai oire kilpirauhasen vajaatoiminnasta. "Lieviä" diagnosoimattomia tapauksia on varmasti paljon, koska arvot ovat olleet viitteissä ja lääkärien reagoiminen on hyvin kirjavaa.
  Vastaa viestiin
18.02.09, 17:25   #12 (linkki)
neiti Vajaa
(Vierailija)

Tässä on lueteltu joitakin vajaatoiminnan oireita (huom! kaikilla ei aina ole kaikkia oireita, joillain voi olla vain yksikin/muutama oire):
http://www.kilpirauhanen.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=39

Myös www.kilpirauhas.info/foorumi sivustolle kannattaa rekisteröityä.
  Vastaa viestiin
23.02.09, 00:15   #13 (linkki)
sormivaivainen
(Vierailija)

Mulla on niitä kilpirauhaskokeita otettu useampaan otteeseen, mutta ei niissä ole ollut mitään. Äitini on sairastui kilpirauhasen liikatoimintaan joka käännettiin radiojodilla vajaatoiminnaksi, sillä sitä on helpompi hoitaa.
Sormet on vaan vaihtelevasti kankeat. Oikean käden etusormi ei taivu enää suoraksi asti, mutta ei tällä hetkellä ole kipeä. Tuntuu ettei se lepokaan niinkään auta olin toissaviikon talvilomalla ja samalaiset on, vaikken mitään tehnyt.
  Vastaa viestiin
25.02.09, 17:59   #14 (linkki)
sormeton
(Vierailija)

nivelkivut

Ei ottanut lääkäri terveyskeskuksessa kipujani todesta,ei. "Pakotin" sijaislääkärin otattamaan käsistäni rtg:n ja omalääkäri totesi vain että ei näy mitään,ei ole ainakaan nivelreumaa eikä nivelrikkoa. Jotain kulumista mahdollisesti. Sorminivelet ovat kuitenkin todella kipeät. Jo pieni hipaisukin sattuu. Jotenkin asia pitäisi saada selvitettyä,että mikä niissä on,koska eihän tämä normaaliakaan ole. Miksi terveyskeskuksen lääkärit ovatkin niin typeriä! (ja yksityiset kalliita..)
  Vastaa viestiin
06.03.09, 10:33   #15 (linkki)
neiti Vajaa
(Vierailija)

Kai teillä on tuloksenne tiedossa? Ja onko otettu tarpeeksi erilaisia verikokeita, muitakin kuin tsh ja t4v? Kannattaa muistaa, että aina arvot ei olekaan oikeasti hyvät, vaikka joku (perehtymätön) lääkäri niin sanookin... Tää vaan on valitettava tosiasia, että asioista on usein otettava myös itse tarkkaan selvää, jos haluaa hoitoa ja etenkin hyvää sellaista.
  Vastaa viestiin
06.03.09, 13:24   #16 (linkki)
kremppa
(Vierailija)

Pyydä omat potilastietosi itsellesi ja sitten varaat yksityiseltä reumatologilta konsultaatioajan. Itse kyllä jonotin kaupungin reumatologille ja kyllä perusteellisesti tutki kädet ja jalat, palpoimalla, niinkuin asiaan kuuluu ja ultralla nivelet ja tarkkaan kirjasi kaikki kipuhistorian ja oireet. Sitä ennen tietenkin oli röntgenit ja verikokeet otettu, jopa enmg-tutkimus.
Omalääkäri terveyskeskuksessa diagnosoi vain, että olen valuvikainen kuulemma! Siinä kaikki. Ravasin siellä väheksyttävänä todella monta kertaa, ennenkuin nuori sijainen lopulta kirjoitti jatkolähetteet.
Siis lääkärin pitää diagnosoida "ulos" sairauksia, kuten minulta esim. kihti oireiden perusteella. Hassuinta tilanteessa on ollut se, että yhdessä kohtaa tätä tutkimusrumbaa lääkärit vaihtui usein ja sitten jälkeenpäin kun luin papereita, niin hassua, miten eri tavalla lääkärit kuvailevat ja näkevät samat pirun nivelet! Lähes aina paperiin, onksenyt epikriisi vai, niin väheksyvään sävyyn kirjattu oireita, vaikka itse on könkännyt lähes kävelykyvyttömänä ja itku silmässä vastaanotolle. Tai että vaivoistani tietämätön tuttava esim. ihmetteli kummallisen näköisiä käsiäni ja oma äitini kiinnitti huomiota turvotukseen ja liikkumiseeni, mutta lääkärin mielestä olen turhanvalittaja!
Samoin huolimattomasti kirjattua tietoa, että itse olen kertonut jotain muuta ja tekstistä se puuttuu. Samoin tekstissä liioiteltu työni määrää, tavallaan syyllistetty, että potilaan oma vika, kun on kipeä! Sitten kuitenkin reumatologi käytti esitietoinaan näitä mitäsattuu- kirjoituksia! Aika pöyristyttävää.
Teen käsilläni töitä, ja toimeentulo tiukkaa, vaihtoehtoja ei hirveästi ole ollut. Paitsi nyt olen pätkätyöttömyyden takia päässyt työkkärin ostamaan opiskelupaikkaan ja yritän saada ruuvattua ammattiani sellaiseen suuntaan, että fyysistä rasitusta ei olisi niin paljoa. Kelaltahan uudelleenkoulutuspäätöstä terveydellisten syitten takia oli turhaa hakea, vaikka lääkäri lausuntoa tarjosikin. Tämän neuvon antoi työkkärin ymmärtäväinen ihminen ja kiitos hänen, olen koulutuksessa.
  Vastaa viestiin
03.04.09, 20:33   #17 (linkki)
kipiä
(Vierailija)

löysin helpotusta!

Ongelmana itselläni ollut jo pitkään sormen nivelien kulumat ja kivut. Ostin apteekista sellaiset hansikkaat jotka jotenkin lämmittävät niitä niveliä. Tuntuu hiukan parantavan liikkeitä ja kipuja. Kokeilkaapa
  Vastaa viestiin
06.04.09, 09:12   #18 (linkki)
hanskat?
(Vierailija)

Kerro lisää tuollaisista hansikkaista. Mitä maksoi, millä nimellä myydään, mihin ovat tarkoitettu?
  Vastaa viestiin
06.04.09, 13:41   #19 (linkki)
hyvin tärkeä asia !
(Vierailija)

http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyvinvointi/2009/03/johtava_kipulaaketutkija_karahti_huijauksesta_6077 44.html?sendtofriend=true#sendtofriend

Vastaa viestiin
29.07.09, 12:20   #20 (linkki)
Inkeri09
(Vierailija)

Hei,

Löysin tämän aikaisemman keskustelun, olisi kiva tietää oletko Sormivaivainen löytänyt kipuihisi mitään apua? Onko vaivojasi tutkittu enemmän sitten viimeisimmän kirjoituksesi?
Itselläni on myös nivelkipuja, suurinosa keskittynyt toiselle puolelle, tosin molemmat polvet oireilevat, sekä myös ‘kivuttomamman’ puolen kyynärpää. Mulla kivut tulevat ja menevät, toisinaan pahempia jaksoja, toisinaan helpompia. Tällaista on nyt ollut pari vuotta. Vaivojen tutkiminen on vielä kesken, odotan seuraavaa aikaa reumatologille (verikokeet ja röntgen on nyt otettu, niiden tuloksia odotellaan). Tähän asti lääkärit ovat myyneet ‘ei oota’, eli tuntuvat ajattelevan että vaiva on korvien välissä, eikä nivelissä! En kuitenkaan anna periksi. Olen myös ‘liian nuori’, kolmekymppinen.
Joku sanoi että se voisi olla palindromista reumaa, siinä kaiketi kivut siirtyvät nivelestä toiseen, tällä sairastelijalla itsellään oli ollut kivuttomia aikoja ja verikokeet ja röntgen-kuvat täysin puhtaat.
Olisi kivaa kuulla kuulumisiasi, samoin myös muilta nivelvaivaisilta!
  Vastaa viestiin

29.07.09, 12:26   #21 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minulla on myös sormissa nivelkipuja, luultavimmin jäänteitä vuosi sitten sairastamastani myyräkuumeesta. Vasemman käden keskisormen nivel on ruvennut hiljakkoin vaivaamaan enemmän, sormi ei taivu kokonaan ja on aika kipeäkin. Käyn lääkärillä jos ei parane omineen, tiedä vaikka olisin saanut jälkitautina hiipivän nivelrikon.
  Vastaa viestiin
29.07.09, 21:55   #22 (linkki)
sormivaivainen
(Vierailija)

En ole käynyt sen jälkeen lääkärissä. Ei kuitenkaan niin kipeät ole kun joulun aikaan, oli kait työ rankempaa siihen aikaan. Sormet on jäykät "nakkisormet", pienten tavaroiden käsittely on välillä hermoja raastavaa. Tuntuu, että mikään ei pysy käsissä. Kipeät ovat edelleen, nyt vaan tuntuu että kaikki sormet ovat yhtä jäykkiä. Otan aina huonompina päivinä sitä 800 Buranaa. Olkapääkin on kipeytynyt, en pysty nostamaan kättäni yli vaakatason. Ja tuntuu noissa muissakin nivelissä kipua olevan, polvet on välillä ajetuksissa sisäsyrjiltä.
Kovin mielellään en ole lääkäriin menossa kun viimeksikin puoli poruisena sormiani esitin niin lääkäri vaan meinas, että mulla on stressiä, vaikkakin niitä verikokeita sitten otettiin. Vaikka kyllä mulla stressiäkin on, kun on alkanut sydänkin lyömään välillä omituiseen tahtiin (olettaisin johtuvan siitä). Saas nähdä mitä syksy tuo tullessaan se kun yleensä on pahinta aikaa.
  Vastaa viestiin
30.07.09, 11:48   #23 (linkki)
Kiesus!!
(Vierailija)

Älä nyt yhdestä lääkärireissusta toivoasi menetä ja luovuta. On niitä muitakin.

Takaisin vastaanotolle vaan nyt. Kerrot vaivasi ja sen, miten suuria annoksia kipulääkettä tarvitset kestääksesi. Sinulta täytyy tutkia kaikki nivelten liikeradat, ottaa kokeita ja kuvia, eihän nuo pelkällä silmällä tule oikein diagnosoitua.

Sinun pitää saada lähete jatkotutkimuksiin, ei terveys- tai työterveyslääkärin yleislääkärinä tehty tutkimus riitä. Ala vaatia kunnon tutkimusta, liian kiltti ei pidä olla ja tyytyä, jos elämä on noin vaivalloista. Pitää olla itse sitkeä ja vaatia tarkempia tutkimuksia.

Jos työstään ei selviä kivutta, kyllä siinä on jotain mutakin tehtävä, kuin päivitellä!

Vastaa viestiin
15.12.09, 16:57   #24 (linkki)
keliakia dg yllätyksenä
(Vierailija)

nivelkipujesi takana keliakia?

En lukenut läheskään kaikkia edellä olevia viestejä tarkasti, joten voihan olla että joku jo tämän otti esille aikaisemmin.
Sain n. 2 vuotta sitten keliakia diagnoosin täytenä yllätyksenä. Yksi lääkäri vain halusi poissulkea keliakian ja laktoosi-intoleranssin moninaisten oireiden taustalta. Oireeni eivät olleet klassisia keliakia oireita vatsakipuineen jne. vaan oireita oli lähinnä jatkuva väsymys, vatsan turvotus (joka oli ollut läsnä lapsuudesta lähtien, enkä siksi sitä epänormaalina osannut pitää), nivelkipuja ajoittain jne. Minulle tehtiin mm. polven tähystysleikkaus matkani varrella, mutta sieltä ei vikaa löytynyt.

Tänä syksynä olin keliakialiiton järjestämällä sopeutumisvalmennuskurssilla ja siellä tuli vahvasti esille: monet keliakiaan sairastuneet olivat ennen sairauden diagnisointia kärsineet nivelkivuista. Tutkittu ja hutkittu oli, mutta keliakian osuutta lääkärit eivät olleet ymmärtäneet epäillä. Kurssilla tuli vahvasti esille, että keliakia voi oireilla mitä moninaisimmilla oireilla. Lääkärit eivät aina osaa yhdistää tätä sairautta oireiden syyksi ja niinpä on saatettu tehdä lukuisia kokeita ja tutkimuksia, saamatta oireiden syytä selville.

Kaiken kokemani jälkeen olen aina herkästi sanonut, jos joku valittaa oireitaan eikä mitään ole löytynyt, että onko sinulta otettu verestä keliakia vasta-aineet. Tästä yleensä käsitykseni mukaan lähdetään liikkeelle. Aina vasta-aineet eivät nouse ja voi keliakia olla, mutta marssijärjestys usein kuitenkin on tämä. Tähystyksessä asia ainakin varmistuu. Juttele ihmeessä lääkärisi kanssa.
  Vastaa viestiin
07.12.10, 21:21   #25 (linkki)
sormivaivainen
(Vierailija)

Törmäsin tähän vanhaan viestiini ja ajattelin kertoa kuulumisia. Olen myöhemmin ollut röntgenkuvissa käsistäni, ne otettiin samalla kun olin käymässä olkapää kuvauksissa, pyysin tätä työterveyslääkäriltäni, joka on eri henkilö kuin se lääkäri joka sanoi että mulla ei voi olla nivelrikkoa. Nivelrikkoa löytyi sain 3kk kuurin Arthryl nimistä lääkettä. Nyt sormet ovat olleet paremmat ja turvotus laskenut oikeasta kädestä. Tällä hetkellä olen toipumassa 3kk sairaslomalla 2 viikkoa sitten tehdyn olkapääleikkauksen vuoksi. Tuolla aiemmin onkin ketju johon olen kirjoittanut leikkauksesta jossa korjattiin kiertäjäkalvosimen ja hauiksen pitkä pää jänteen repeämä. Mun olkapää kivut johtuivatkin tästä.
  Vastaa viestiin