Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
31.03.09, 13:35   #1 (linkki)
Makkarasormi
(Vierailija)

Turvotus

Mulla on usein turvonnut olo, varsinkin käsistä ja jaloista. En ole ainakaan keksinyt mitään sellaista mihin suoranaisesti liittyisi, esim ruokatottumuksia tms. Toki jos on tullut syötyä paljon suolaista edellisenä iltana, mutta usein muutenkin.
Mistä yleinen turvotus voi johtua?
Voiko turvotus olla normaalia, vai onko sen takan aina joku suurempikin syy?
Yritin googlata aiheesta, tulee vaan sydämmen vajaatoiminnasta sun muista...
  Vastaa viestiin
31.03.09, 15:50   #2 (linkki)
++++++++++
(Vierailija)

kai tää on vähän samaa asiaa... http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/paino.asp?id=1669808
  Vastaa viestiin
31.03.09, 16:54   #3 (linkki)
Makkarasormi
(Vierailija)

Se ei itseasiassa ole ollenkaan sama asia...
Siis mun kohdalla ainakaan. Kumpa oliskin vaan vatsa.
  Vastaa viestiin
01.04.09, 09:53   #4 (linkki)
ruokatottumukset..
(Vierailija)

No tuo suola ainakin kerää nestettä ja turvottaa. Illalla pitäis koittaa välttää suolan syömistä, ja muutenkin suosittelen vaihtamista jodisuolaan, eli siis Pan-suolaan.

Kyllä se yleensä ruokailutottumuksista johtuu se turvotus. Siitä mitä syöt, tai mitä syömäsi tuotteet sisältää.
  Vastaa viestiin
01.04.09, 10:27   #5 (linkki)
Makkarasormi
(Vierailija)

No kun se ei voi johtua suolasesta ruuasta, kun en juurikaan käytä suolaa. Teen aina ruokani itse, enkä käytä paljoa mausteita, riippuen tietty ruuasta, mutta yleensä.
Pan-suola on käytössä.
Tämä voi siis tulla vaikka edellisen päivän ruokana on ollut pelkkää salaattia ja muutama ruisleipä. (Yritän laihtua, joten tarkkailen ruokavaliotani muutenkin...)
  Vastaa viestiin
01.04.09, 19:47   #6 (linkki)
mjb
(Vierailija)

Juo vettä paljon, ainakin 3l päiväss. Se poistaa turvotusta samalla ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.
  Vastaa viestiin
02.04.09, 00:56   #7 (linkki)
kremppa
(Vierailija)

Nooh, tarjoan taas jotakin vaihtoehtohoitoa, joka saa aineenvaihduntasi toimimaan taas normaalisti. Sulla on jotakin tukossa nyt elimistössäsi. Taas sama neuvo täältä, että mene shiatsuun tai hermoratahierontaaan tms. Voi olla myös hermopinnetyyppisiä juttuja raajoissa jotka sitten painavat verenkiertoasi ja häiritsevät sitä.
  Vastaa viestiin
02.04.09, 10:15   #8 (linkki)
Verikokeet
(Vierailija)

Selvittävät munuaisten toiminnan. Olen juuri viemässä tytärtäni sellaisiin, koska hänellä ovat silmät turvonneet ilman muita tulehdusoireita ja takana on virtsatieinfektio.
  Vastaa viestiin
02.04.09, 11:16   #9 (linkki)
Ehdotus
(Vierailija)

Kun kävin pari vuotta sitten personal trainerilla, hän kertoi, että tarpeeseen nähden liian vähäinen proteiinin saanti aiheuttaa turvotusta. Tuli vaan mieleeni, että voisko olla kyse tästä, jos kerta olet enemmän tai vähemmän ollut salaattilinjalla viime aikoina.
  Vastaa viestiin
02.04.09, 13:06   #10 (linkki)
Makkarasormi
(Vierailija)

Kiitos vastauksista!

Tuo vedenjuonti on aina ollut ongelma. Juon siis todella vähän. Sellaisena päivänä kun juon paljon, saatan juoda 1,5l vettä. Syön paljon hedelmiä, vesimelonia sun muuta mistä saa nestettä, ja juon mielummin esim. piimää.
Tätä olen yrittänyt lisätä juuri turvotuksen takia, mutta en vaan pysty juomaan paljoa. 3 litraa vettä päivässä, en saisi alas millään.

Proteiineistä pidän huolta, siis että saan tarpeeksi. En syö juurikaan lihaa, mutta sitten taas soijaa tai tofua.
En tiennytkään että proteiinin puute voi aiheuttaa turvotusta...

Hieronnoissa olen käynyt satunnaisesti, (shiatsussa aikoinaan säännöllisesti) enkä ainakaan ole huomannut että olisi vaikutusta. Tosin, venyttely tuntuu auttavan ainakin pahimpaan ahdinkoon.
Huomaan itse vain sormet ja jalat, mutta ystäväni ovat sanoneet että naamakin on välillä turvoksissa. Huomaan joskus että kaula tuntuu hieman turvonneelta, ja vatsa tuntuu turpoavan ihan oudoissa tilanteissa paljonkin...

Olen itseasiassa menossa lääkäriin, ja toivottavasti selviäisi jokin syy.
  Vastaa viestiin

05.04.09, 14:11   #11 (linkki)
Mankelí
(Vierailija)

Liiat hiilihydraatit ylläpitää turvotusta. Suola ei turvota, vaan ne hiilarit.
Tutustuppas tuonne: www.karppaus.info
  Vastaa viestiin