Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
21.05.09, 11:46   #1 (linkki)
kertokaa kiitos
(Vierailija)

Hampaiden pesu aamulla, ennen vai jälkeen aamiaisen?

Tämä ei ole mikään provo sitten, ja siksi kysynkin tätä täältä koska en kerta kaikkiaan kehtaa kysyä keltään kaveriltani, olen 34v nainen jo... Olen aina vain pessyt iltaisin hampaani mutta nyt suuhygienisti sanoi että voisi pestä aamuisin myös ja olenkin alkanut pestä. Sanoi että pese aamiaisen jälkeen.

Mieheni kävi suuhygienistillä (eri kuin tämä minun) joka sanoi että ehdottomasti pesun tulee tapahtua ennen aamiaista, perustelunaan että yön aikana tulleet bakteerit häviää näin parhaiten. Kuka on oikeassa??
  Vastaa viestiin

21.05.09, 14:16   #2 (linkki)
jalat ristissä
(Vierailija)

Minä olen aina ensimmäisenä pessyt hampaani huolella kun hypään sängystä ja hankaan myös kielenikin, vaikka yököttää.
  Vastaa viestiin
21.05.09, 14:54   #3 (linkki)
Eveliinukki
(Vierailija)

Heti ruuan jälkeen ei pidä mennä hampaita harjaamaan kun happohyökkäys pehmentää hammaskiillettä. Eli kannatta ensin harjata hampaat ja syödä vasta harjauksen jälkeen. Hampaat voi tietenkin huuhdella syönnin jälkeen tai pureskella xylitolipurukumi.
  Vastaa viestiin
21.05.09, 15:22   #4 (linkki)
mymmeliinikkä
(Vierailija)

"Mieheni kävi suuhygienistillä (eri kuin tämä minun) joka sanoi että ehdottomasti pesun tulee tapahtua ennen aamiaista, perustelunaan että yön aikana tulleet bakteerit häviää näin parhaiten. Kuka on oikeassa?? "

Etkö luota asiantuntijaan ??? Kuka muu tietäisi paremmin kuin ihminen joka työkseen tekee hampaiden hoitoa ja varmasti lukee ja seuraa ammatillisesti noita asioita.
  Vastaa viestiin
21.05.09, 16:25   #5 (linkki)
luepa tarkempaan
(Vierailija)

^ No eipä tunnu asiantuntijat tietävän, jos kerran aloittajan oma suuhygienisti sanoi yhtä ja miehen toista.
  Vastaa viestiin
21.05.09, 16:40   #6 (linkki)
hui olkoot
(Vierailija)

Ihanko oikeasti vain kerran päivässä hampaiden pesu!? Aina on opetettu että hampaat pestään kaksi kertaa päivässä aamuin illoin ja huolellisesti. Mielestäni olen myös kuullut hampaiden pesun kannattavan ennen aamiaista.
  Vastaa viestiin
21.05.09, 20:21   #7 (linkki)
aamuin illoin
(Vierailija)

Mä harjaan hampaat aamuin ja illoin. Aamulla aamupalan jälkeen. Mulla on aamulla 30 min tiukka aikataulu suorittaa aamutoimet. Jos pesisin ensimmäisenä hampaat, saisin syödä hammastahnalta maistuvaa ruokaa. Harjaan hampaat 10-15 min syömisen jälkeen. Joskus lapsena pesin hampaat vain aamulla, mutta nyt en voisi kuvitellakaan jättäväni iltapesua pois.

Hampaani ovat erittäin hyvässä kunnossa (useamman lääkärin/suuhygienistin kommentti), reikiä on tullut vain 2 ja viimeisimmästä on 10 vuotta. Olen 32-vuotias.
  Vastaa viestiin
21.05.09, 20:38   #8 (linkki)
weipitpiet
(Vierailija)

Kaksi minuuttia sähköhammasharjalla aamuin illoin, ennen aamiaista ja viimeisen iltapalan jälkeen. Ei ole ollut reikiä viimeiseen 15 vuoteen.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 07:54   #9 (linkki)
Hammashoitsu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eveliinukki
Heti ruuan jälkeen ei pidä mennä hampaita harjaamaan kun happohyökkäys pehmentää hammaskiillettä. Eli kannatta ensin harjata hampaat ja syödä vasta harjauksen jälkeen. Hampaat voi tietenkin huuhdella syönnin jälkeen tai pureskella xylitolipurukumi.
Mistä tuollaista keksit? Hammaskiillettä pehmentää vain siturushedelmät ja niistäkin pahiten sitruuna, jota tuskin kukaan syö aamulla. Hampaat suositellaan pestävän aina aamulla ja illalla. Ja aamulla aamiaisen jälkeen. Ei ole väliä lopulta peseekö ne ennen vai jälkeen syömisen, pääasia on että pesee.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 08:40   #10 (linkki)
.ap.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mymmeliinikkä
"Mieheni kävi suuhygienistillä (eri kuin tämä minun) joka sanoi että ehdottomasti pesun tulee tapahtua ennen aamiaista, perustelunaan että yön aikana tulleet bakteerit häviää näin parhaiten. Kuka on oikeassa?? "

Etkö luota asiantuntijaan ??? Kuka muu tietäisi paremmin kuin ihminen joka työkseen tekee hampaiden hoitoa ja varmasti lukee ja seuraa ammatillisesti noita asioita.
No kun oma hygienisti sanoi että aamiaisen jälkeen, ja miehen hygienisti että ENNEN sitä. Että kumpaan ammattilaiseen luotan???
  Vastaa viestiin
22.05.09, 08:42   #11 (linkki)
ksdhölhgfshf
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hui olkoot
Ihanko oikeasti vain kerran päivässä hampaiden pesu!? Aina on opetettu että hampaat pestään kaksi kertaa päivässä aamuin illoin ja huolellisesti. Mielestäni olen myös kuullut hampaiden pesun kannattavan ennen aamiaista.
Kiitos ei mielipidettä nyt vaan TIETOA.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 10:42   #12 (linkki)
++++
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hammashoitsu
Lainaus:
Mistä tuollaista keksit? Hammaskiillettä pehmentää vain siturushedelmät ja niistäkin pahiten sitruuna, jota tuskin kukaan syö aamulla. Hampaat suositellaan pestävän aina aamulla ja illalla. Ja aamulla aamiaisen jälkeen. Ei ole väliä lopulta peseekö ne ennen vai jälkeen syömisen, pääasia on että pesee.
Aika moni juo appelsiinimehua aamulla.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 12:41   #13 (linkki)
Tree
(Vierailija)

Lainaus:
Lainaus:
Myös appelsiinimehu ennen hammastahnaa on huono idea, johan sen kertoo makukin. Kyllä sitrushedelmiä tuoremehun muodossa kuuluu aika monen aamiaiseen!
  Vastaa viestiin
22.05.09, 12:44   #14 (linkki)
Siirinen
(Vierailija)

Itse kun kysyin tätä viimeksi hampilääkäriltä, niin hän sanoi, että suositus oli ennen että aamiaisen jälkeen, mutta nykyään että ennen. Niinpä minäkin muutin tapani uuden suosituksen mukaiseksi.

Minulla on muuten vetäytyvät ikenet ja hampilääkäri suositteli mulle myös sitä, että pesisin hampaat vain kerran päivässä, mutta siihen en pysty. Joskus saatoin pestä viisikin kertaa päivässä, joten 2x on minulle jo hyvä saavutus. Tuo jatkuva hampien peseminen liittyi minulla yleensä stressiin ja/tai paniikkihäiriöön.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 15:13   #15 (linkki)
Hammashoitsu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tree
Lainaus:
Lainaus:
Myös appelsiinimehu ennen hammastahnaa on huono idea, johan sen kertoo makukin. Kyllä sitrushedelmiä tuoremehun muodossa kuuluu aika monen aamiaiseen!

Edelleen kerron teille, että sitruunassa oleva happo on niin voimakasta, että sitä kun on syönyt ei saa pestä hampaitaan ainakaan puoleen tuntiin, koska happo pehmittää kiillettä niin paljon. Mikään muu sitrushedelmä ei sitä tee niin voimakkaasti, eikä siitä ole haittaa jos juo appelsiinimehua ja pesee sen jälkeen hampaansa.

Hampaiden pesusta ennen vai jälkeen ruokailun on monta eri mieltä. Aivan kuin siitä, että pitääkö hampaiden pesu aloittaa alhaalta vai ylhäältä, edestä vai takaa. Loppujen lopuksi niillä ei ole mitään merkitystä, kunhan vain pesee hampaansa. Ihmettelen sellaista hammaslääkäriä joka suosittelee pesemään hampaat vain kerran päivässä. Jos on vetäytyvät ikeneet niin normaalisti kyllä suositellaan pehmeämpään harjaa siirtymistä sekä kevyempää harjaamista.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 15:13   #16 (linkki)
hammas
(Vierailija)

Pesen aina vasta aamiaisen jälkeen, ja hampaani ovat hyvässä kunnossa. Mutta - kun aikoinaan, vuosia sitten, aloin jostain oudosta syystä johtuen pestä ne aamiaisen jälkeen, hampaisiini tuli ties miten monta alkavaa reikää. Onneksi ne kaikki jäivät vain alkaviksi, kun muutin tapani.

Käytin siihen aikaan sokeria kahvissa, lieneekö se johtunut siitä, en tiedä. Jollei pese aamiaisen jälkeen, hampaiden väliin jää ties mitä viipaleita, yäks.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 15:19   #17 (linkki)
hammas lisää
(Vierailija)

...vielä

Kaipa se vaikuttaa myös, mitä aamiaiseksi syö. Tuoremehut ja niin edelleen.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 15:23   #18 (linkki)
eikö näin?
(Vierailija)

Jos pesee aamiaisen jälkeen, kannattaa pureskella juustoa, juoda maitoa tai ainakin huuhdella suu vedellä, jos ei voi pitää 30-60 min taukoa syömisen ja pesun välillä.
  Vastaa viestiin
22.05.09, 17:24   #19 (linkki)
juh
(Vierailija)

http://www.pepsodent.fi/neuvoja/peruspuhdistus
  Vastaa viestiin
27.05.09, 20:53   #20 (linkki)
tyhmästä päästä kärsii koko ruumis..
(Vierailija)

Lainaus:
Hampaiden pesusta ennen vai jälkeen ruokailun on monta eri mieltä. Aivan kuin siitä, että pitääkö hampaiden pesu aloittaa alhaalta vai ylhäältä, edestä vai takaa. Loppujen lopuksi niillä ei ole mitään merkitystä, kunhan vain pesee hampaansa. Ihmettelen sellaista hammaslääkäriä joka suosittelee pesemään hampaat vain kerran päivässä. Jos on vetäytyvät ikeneet niin normaalisti kyllä suositellaan pehmeämpään harjaa siirtymistä sekä kevyempää harjaamista.
Uskokaa nyt että se happohyökkäys tulee KAIKESTA ruoasta, ei pelkästään happaman syömisestä! Muutenhan esim. karkki ei aiheuttaisi happohyökkäystä! KAIKKI ruoka ja suurin osa juomista aiheuttaa happohyökkäyksen. Ja happohyökkäyksen aikana hammaskiille ON pehmeämpää ja näin hammas altistuu hampaiden harjauksen aikana tapahtuvalle hankaukselle. Pilatkaa typerykset vain hampaanne, omapa on suunne.

Vastaa viestiin
27.05.09, 20:55   #21 (linkki)
muuten usko.
(Vierailija)

Lukekaa vaikka tyhmät jos että

http://fi.wikipedia.org/wiki/Happohyökkäys
  Vastaa viestiin
28.05.09, 10:29   #22 (linkki)
ulkoelli taas
(Vierailija)

Asiantuntijoiden mielipiteet voivat muuttua kun joku tekee tutkimusta uuteen suuntaan joten kysely kannattaa. Viisikymmenluvulla pestiin hampaat vedella ja suolalla kun ei ollut hammastahnoja. Joskus ei muistettu viikkotolkulla ja silti on selvitty.
  Vastaa viestiin
29.05.09, 11:49   #23 (linkki)
Reikiä nolla
(Vierailija)

Itse pesen aamiaisen _jälkeen_ ihan siksi, että saa raikkaalla suulla lähteä liikenteeseen. Illalla tietenkin myös ja välillä muulloinkin, jos on vaikka juhlat tulossa tai muuten vaan kylään lähtö. Xylitolia pitkin päivää. Reikiä nolla, vaikka ikääkin on jo yli 30.
  Vastaa viestiin
29.05.09, 14:16   #24 (linkki)
myös reikiä nolla.
(Vierailija)

Itte pesen yleensä aina aamulla aamupalan jälkeen, joskus tulee pestyä myös illallakin, riippuu miten likaiselta suu tuntuu, ja jos on syönyt paljon esim. rasvaista tai sokerista päivän mittaan pesen illallakin.

Olen myös kohta 3-kymppinen, ainoatakaan reikää ei ole koskaan ollut, ei ole porattu eikä paikattu ikinä.
  Vastaa viestiin
29.05.09, 16:28   #25 (linkki)
*hoitaja
(Vierailija)

On ihan makukysymys, että haluaako pestä hampaansa ennen vai jälkeen aamupalan. Itse pesen aamupalan jälkeen, mukavampi lähteä töihin raikkaalla suulla. Aina pitäisi odottaa syömisen jälkeen 30 min. ennen kuin pesee hampaat (happohyökkäys loppunut), mutta odottamisen sijaan voi ottaa purukumin ja pureskella sitä n. 2 min. (lopettaa happohyökkäyksen) ja sitten voi mennä pesemään hampaat normaalisti. Kaikki ruoka/juoma, paitsi vesi ja xylitoli aiheuttavat happohyökkäyksen!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku