| |  | |
20.01.11, 13:44
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Närästys ja happovaivat
Kävin lääkärissä kuukausi sitten ja sain Somac-kuurin, jolla oireet lähtivätkin nopeasti pois. Nyt oireet ovat tulleet takaisin, joten ostin apteekista miedompaa Somac-lääkettä (se voimakkaampi on reseptilääkettä), mutta 3-4 päivän syömisen jälkeen oireet eivät ole poistuneet.
Oireinani oli aluksi närästävä tunne rintalastan alla, joka tuntui sellaisena poreiluna ja jatkuvana korventamisena. Nyt oireet ovat enemmän navan seutuvilla eli alempana vatsassa. Oireet ovat sen verran kovat, että se häiritsee keskittymistä ja kipuilu vie voimia. Jaksan tehdä työt, mutta kotona olen aivan poikki.
Onko kenelläkään kokemusta, että miten näistä vatsavaivoista pääsee eroon? Onko edessä loputon määrä lääkekuureja? Myönnän, että kärsin stressistä (töissä liikaa hommia ja kotona rahahuolet ahdistavat), mutta en sen enempää kuin ennenkään, vaan olen omasta mielestäni kyennyt pärjäämään elämässä. Kiireisen työn vuoksi sairasloma ei tule kyseeseen. Olisin kiinnostunut, että millä ruoka-aineilla olo on helpottunut?
En juo alkoholia enkä tupakoi. En käytä muita lääkkeitä. Ylipainoa on n. 30 kg.
| |
| | |
20.01.11, 14:33
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ensisijaisesti sinun tulisi kiinnittää huomiota siihen koska syöt ja mitä syöt. Mahdollisimman säännöllinen ja kiireetön ruokailu, pieniä annoksia ja riittävän useasti päivässä. Tällöin vatsahapoilla on muutakin tekemistä kuin korventaa vatsaasi eli ei pitkiä paastoja. Toiseksi se mitä syöt on varsin olennaista eli EI rasvaiset, paistetut, käristetyt, savustetut, vahvasti maustetut, huonosti sulavat ;kaali, sipuli, sienet ja tiedät itse parhaiten ne ruoka-aineet, jotka aiheuttavat sinulle närästystä ja vatsan polttelua. Runsas kahvin juonti pahentaa oireita. Huonon vatsan hoito ja ravitsemusohjeet ovat lähes samankaltaiset kuin sappivaiva potilaan. Terveellinen vaihtoehto ruoan valmistukseen on keittää, hauduttaa ja paistaa uunissa (ei rasvassa paistinpannulla). Suosi kasviksia, hedelmiä, marjoja, puuroja, runsaasti kuituja sisältäviä ruoka-aineita. Vatsan hoitaminen kuntoon on pitkällinen projekti, joka vaatii kurinalaisuutta. Vatsan limakalvon toipuminen ei tapahdu käden käänteessä, eikä siihen valitettavasti ole ihmelääkkeitä. Ruokavaliolla ja pienelläkin liikunnanlisäyksellä on myös positiivinen vaikutus vatsasi hyvinvointiin sekä sinun yleiseen hyvinvointiisi.
| |
| | |
20.01.11, 19:07
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla samanlaiset oireet menivät lopulta siihen, että jouduin lääkärille, kun mikään ei pysynyt sisällä ja vatsaa korvensi. Tähän johti se, että aloin yhtäkkiä syömään paljon kypsentämättömiä kasviksia ja hedelmiä. Sain lääkäriltä Zolt-reseptin ja hiljalleen vatsa on alkanut sietää normaalia ruokaa. Vielä tiettyjen ruokien kohdalla maha menee sekaisin, esim. paprika ja tomaatti, mutta muuten suht normaalisti saa syödä. Luin jostakin että omenaviinietikka ja myös sitruunamehu auttaisi asiaan, joten aioin kokeilla niitä seuraavaksi. Molemmista sanotaan että veden kanssa, ja lisäksi omenaviinietikka erittäin hyvä salaatinkastikkeena. Kävelyn ja yleisesti liikunnan olen myös huomannut helpottavan oloa.
Toivottavasti auttaa!
| |
| | |
22.01.11, 11:06
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ylipaino, rasvaiset ruoat, stressi, mausteiset ruoat, sitrushedelmät, ym pahentavat vaivoja.Kaikkia närästää joskus, mutta toisilla se muuttuu krooniseksi taudiksi jota kutsutaan refluksitaudiksi. Itselläni on ollut tauti nyt n 10 vuotta. Tauti pysyy kurissa kun syön joka päivä Zolt 30mg reseptilääke. Tähystyksissä olen käynyt kaksi kertaa jos oireet ovat pahentuneet ja mahakipu tullut lääkkeistä huolimatta.
Nyt lääkäriin joka antaa lähetteen gastroentrologille. Hän tekee tarvittaessa myös tähystyksen, jotta näkee mahalaukun ja ruokatorven tilan. Luultavasti sitä ei tehdä näin nopeasti oireiden kestettyä, vaan saat toisen kuurin, jota syöt toiset kuukauden kaksi.
Närästyslääkkeistä yleisempiä ovat juuri Somac, Zolt ja Nexium. Kaikki eivät kaikille sovi ja saattavat tehdä ikäviä sivuoireita. Suosittelen kokeilemaan kunnes löytyy se sopiva. Itse sain kanssa alkuun Somacia. En voinut syödä sitä, koska sain siitä todella kovat vatsakivut. Sitten söin Nexiumia mikä olikin hyvä lääke (ja todella kallis). Mutta kun jouduin syömään sitä kuukausitolkulla, niin sain siitä jatkuvan oksettavan olon joka ei mennyt millään ohi. Tähystykseen taas jouduin ja gastroentrologi käski vaihtamaan Zoltiin, koska Nexium saattaa pitkällä jatkuvalla käytöllä aiheuttaa pahoinvointia. Nyt olen syönyt Zoltia ja tauti pysyy kurissa. Toki närästys yllättää kun joskus tekee sellaista joka tekee kamalan närästyksen, esim sipuli, paprika, tulinen ruoka.
Mutta lääkäriin siis, vaivasta ei tarvitse kärsiä kun siihen on lääkkeet. Jos närästää yöllä, niin kannattaa nostaa sängynpäätyä. Kiristäviä vaatteita ei kande käyttää ja tosiaan kannattaa yrittää laihtua, pienikän määrä jo helpottaa!
| |
| | |
28.01.11, 21:00
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | refluksitauti
Voisiko oireet johtua muusta kuin refluksitaudista? Esim. gastriitti, heliko ...?
Apteekin reseptivapaa Somac ei jostakin syystä sovi ... Täytyy myöntää että
itsellä kesti alkulääkityksen kanssa useita kuukausia tiukankin elämäntapa ja r-valioremontin
kanssa (se tosin onkin odotettua enemmän kurkkuoireisiin painottuvan r-taudin kanssa).
Onko tilanne yhtään parantunut?
Jos kiinnostaa, tule poikkeen tuolla meitin refluksikkojen vertaistukisivustolla
(Suomen Refluksi) Suomen Refluksi - refluksi Sieltä löytyy itsehoito-ohjeet (mm. ruokavalio, elintavat,
sängyn kohotukset ym), lukuisia ruoka- ja ruokailutyylikeskusteluita, lähes 200 sivua
tietoa refluksitaudista jne.
| |
| | |
20.02.11, 16:02
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | närästys
Kefilus Maitohappokuuri apteekista ohjeen mukaan niin kyllä närästys paranee,olen saanut lääkäriltä monet lääkekuurit vaan ei ole auttanut kuin vähäksi aikaa,kokeile,ei maksa paljon. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vatsa kipeänä Kävin lääkärissä kuukausi sitten ja sain Somac-kuurin, jolla oireet lähtivätkin nopeasti pois. Nyt oireet ovat tulleet takaisin, joten ostin apteekista miedompaa Somac-lääkettä (se voimakkaampi on reseptilääkettä), mutta 3-4 päivän syömisen jälkeen oireet eivät ole poistuneet.
Oireinani oli aluksi närästävä tunne rintalastan alla, joka tuntui sellaisena poreiluna ja jatkuvana korventamisena. Nyt oireet ovat enemmän navan seutuvilla eli alempana vatsassa. Oireet ovat sen verran kovat, että se häiritsee keskittymistä ja kipuilu vie voimia. Jaksan tehdä työt, mutta kotona olen aivan poikki.
Onko kenelläkään kokemusta, että miten näistä vatsavaivoista pääsee eroon? Onko edessä loputon määrä lääkekuureja? Myönnän, että kärsin stressistä (töissä liikaa hommia ja kotona rahahuolet ahdistavat), mutta en sen enempää kuin ennenkään, vaan olen omasta mielestäni kyennyt pärjäämään elämässä. Kiireisen työn vuoksi sairasloma ei tule kyseeseen. Olisin kiinnostunut, että millä ruoka-aineilla olo on helpottunut?
En juo alkoholia enkä tupakoi. En käytä muita lääkkeitä. Ylipainoa on n. 30 kg. | | |
| | |
14.07.11, 13:05
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | Närästys
[QUOTE=opri;10807941]Kefilus Maitohappokuuri apteekista ohjeen mukaan niin kyllä närästys paranee,olen saanut lääkäriltä monet lääkekuurit vaan ei ole auttanut kuin vähäksi aikaa,kokeile,ei maksa paljon.[/QUOTE
Minulla myös hyviä kokemuksia maitohappo kuurista. Saan närästystä kun kesällä syön paljon mansikoita, paprikaa tai käristettyjä ruokia tai juon paljon esim. puolukkamehua. Kannattaa ainakin kokeilla!
| |
| | |
22.01.12, 20:26
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | UH Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja opri Kefilus Maitohappokuuri apteekista ohjeen mukaan niin kyllä närästys paranee,olen saanut lääkäriltä monet lääkekuurit vaan ei ole auttanut kuin vähäksi aikaa,kokeile,ei maksa paljon. |
KOKEILKAA TÄTÄ!!! TÄÄ AUTTAA NÄRÄSTYKSEEN!! :D OIKEESTI! TÄÄ AUTTO MUAKI!! https://www.kultarahaksi.fi/ | |
| | | | |