| |  | |
13.10.11, 06:58
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | aivan JATKUVA ripuli.
Älkää sanoko että mene lääkäriin, olen siellä juossut herra ties kuin monta kertaa ja sanovat aina että "kyllä se siitä rauhoittuu"...
Olen 22-vuotias opiskelija, luonnostani tosi hoikka, ja maha minulla on ollut enemmän tai vähemmän sekaisin jo monen vuoden ajan. Alussa tehtiin laktoositesti, ja lievä laktoosi-intoleranssi mulla oli, eli vaihdoin maitotuotteeni laktoosittomaan/hylaan (en käytä kuin luonnonjogurttia ja kahvissa maitoa). No, maha oli edelleen täysin löysä, menin uudestaan lääkäriin, otettiin lähemmäs kymmenen putkea verta, salmonellatestit, keliakiatestit, kilppariarvot ja vaikka mitä muuta mitä en edes tiedä. Ei ongelmaa. Kävin lääkärissä vielä tämän jälkeenkin, mutta sain vain ohjeita STRESSIMAHAAN mitä minulla ei todellakaan ole! Edelliset keliakiatestit tehtiin n. vuosi sitten.
Isälläni on keliakia joka paljastui vasta aivan viime hetkellä, mutta se ei oikein voi olla nyt ongelmani koska olen jättänyt kaiken vehnän yrittäessäni saada mahan kuntoon. Mitä tässä voi ihminen enää syödä? Voiko jotain ruokavaliota kokeilla mikä olisi lempeä vatsalle?
Syön kasvispainotteisesti, mutta kokeilin myös karppausta, eipä juuri vaikutusta paitsi että kylläinen olo pysyi pidempään. Hedelmiä syön ehkä yhden päivässä jos sitäkään, mutta esim. omenat turvottaa mahaani.
Kokeilen ihan mitä tahansa että tämä ripuli loppuu, nytkin on ollut aivan vetistä jo pari kuukautta :(
Muuten olen kaikin puolin terve ja kunnossa, tuo on tavallaan ainoa ongelma. Mutta en todellakaan saa kaikkia ravintoaineita jne. kun maha on täysin löysä joka päivä. Mitä tässä jää enää syötäväksi, maitotuotteet vähiin, vehnä pois, sokeri pois, hedelmät ja jotkut kasviksetkin pois... Meikä kuihtuu kasaan kohta..
| |
| | |
13.10.11, 08:12
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
En ihmettele, jos ihmisillä on ongelmia ruoansulatuksen kanssa.
Tällä palstan osalla on tarkoitus puhua keittiöön liittyvistä asioista ja tällä alueella erityisruokavalioista.
Käyttekö te (tämän avaaja ja ärtyneestä suolestaan ruikuttavat) oikeasti paskalla keittiössä? Ja syöttekö te näitä ulosteitanne?
Jos ette, niin miksi haluatte avautua näistä aiheista KEITTIÖ-palstalla? Menkää lääkärialueelle ja käykää siellä läpi ripulit, ummetukset, varpusparvet, pierun hajut ja vaikka vielä synnytyksessä revenneet välilihatkin samaan laskuun.
Täällä sitten keittiöasiaa.
Sopisiko tämmöinen menettely?
| |
| | |
13.10.11, 08:34
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apua.. :( Älkää sanoko että mene lääkäriin, olen siellä juossut herra ties kuin monta kertaa ja sanovat aina että "kyllä se siitä rauhoittuu"...
Olen 22-vuotias opiskelija, luonnostani tosi hoikka, ja maha minulla on ollut enemmän tai vähemmän sekaisin jo monen vuoden ajan. Alussa tehtiin laktoositesti, ja lievä laktoosi-intoleranssi mulla oli, eli vaihdoin maitotuotteeni laktoosittomaan/hylaan (en käytä kuin luonnonjogurttia ja kahvissa maitoa). No, maha oli edelleen täysin löysä, menin uudestaan lääkäriin, otettiin lähemmäs kymmenen putkea verta, salmonellatestit, keliakiatestit, kilppariarvot ja vaikka mitä muuta mitä en edes tiedä. Ei ongelmaa. Kävin lääkärissä vielä tämän jälkeenkin, mutta sain vain ohjeita STRESSIMAHAAN mitä minulla ei todellakaan ole! Edelliset keliakiatestit tehtiin n. vuosi sitten.
Isälläni on keliakia joka paljastui vasta aivan viime hetkellä, mutta se ei oikein voi olla nyt ongelmani koska olen jättänyt kaiken vehnän yrittäessäni saada mahan kuntoon. Mitä tässä voi ihminen enää syödä? Voiko jotain ruokavaliota kokeilla mikä olisi lempeä vatsalle?
Syön kasvispainotteisesti, mutta kokeilin myös karppausta, eipä juuri vaikutusta paitsi että kylläinen olo pysyi pidempään. Hedelmiä syön ehkä yhden päivässä jos sitäkään, mutta esim. omenat turvottaa mahaani.
Kokeilen ihan mitä tahansa että tämä ripuli loppuu, nytkin on ollut aivan vetistä jo pari kuukautta :(
Muuten olen kaikin puolin terve ja kunnossa, tuo on tavallaan ainoa ongelma. Mutta en todellakaan saa kaikkia ravintoaineita jne. kun maha on täysin löysä joka päivä. Mitä tässä jää enää syötäväksi, maitotuotteet vähiin, vehnä pois, sokeri pois, hedelmät ja jotkut kasviksetkin pois... Meikä kuihtuu kasaan kohta.. | Tuohon voi olla monta syytä. Onko elämässäsi ollut yhtään vaihetta, jossa olet jättänyt leivotut tuotteet TÄYSIN pois. Eli et ole syönyt viljaa , etkä erityisesti saanut sisääsi hiivaa. Sinun mahasi vaikuittaisi olevan käymisreaktiossa. Tee niin, että pudotat ruokavaliostasi aineryhmiä pois kerralla , että saisit selville syyllisen. Ensin kaikki leivotut tuotteet ja sokerit, eli myös rajoitat hiilihydraattejakin. Sitten et saa paistaa ruokaa ruskeaksi, vaan miedosti kypsentäen. Lisää ruokaasi suolaa ja käytä oliiviöljyä ruuanlaitossa. Kalan kypsennyksessä käytä voita.
| |
| | |
13.10.11, 08:43
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
tämän ketjun aiheena on ilmiselvästi se millaista erityisruokavaliota tulisi noudattaa jos maha on aina sekaisin. Mitä kokeilla siinä tilanteessa.
Että voitko mennä itse huutelemaan muuanne asiattomia kommenttejasi...
| |
| | |
13.10.11, 08:50
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksei voi keskustella siitä ruoasta täällä?
Eli paska ja ruoka kuuluu kumpikin elämään mutta niin kuuluu lemmikitkin. Tää on keittiöpalsta. Miksi lääkäriasioita ei voi hoitaa muulla palstalla?
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 13.10.11 12:03.
| |
| | |
13.10.11, 08:58
|
#6 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no onko paska ruokaa? Miksei voi keskustella siitä ruoasta täällä?
Eli paska ja ruoka kuuluu kumpikin elämään mutta niin kuuluu lemmikitkin. Tää on keittiöpalsta. Miksi lääkäriasioita ei voi hoitaa muulla palstalla? | Sinulle ei pitäisi vastata lainkaan, jos koet asiat noin mustavalkoisena. Tehdään niin, että sinä et lue tätä ketjua, koska et ilmiselvästi ymmärrä ruuan ja hyvinvoinnin yhteyttä. Please, älä tule kommentoimaan ja pilaamaan toisten asioita. ole hyvä ja anna muiden keskustella, tämä on tärkeä asia ja vatsasi näyttäisi olevan kunnossa, mitä ei ole erityisruokavalioihmisillä.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 13.10.11 12:03.
| |
| | |
13.10.11, 09:03
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
No ei tämä ole niin mustavalkoista, paskanruskeaa ehkä ennemminkin. Joo, vatsa pysyy kunnossa kun elää terveesti ja kunnioittaa kehon viestejä.
Antaa aikaa kokkaukselle, uskaltaa käydä paskalla kun on sen aika (esim. suurin osa toimistorottanaisista ei uskalla paskantaa niissä monen pöntön vajaamittaisilla seinillä erotetuissa vessoissa ja seurauksena "keliakia", "laktoosi-intoleranssi", "ärtyvä suoli" ja ties mitä hömppää).
| |
| | |
13.10.11, 09:10
|
#8 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sävykästä No ei tämä ole niin mustavalkoista, paskanruskeaa ehkä ennemminkin. Joo, vatsa pysyy kunnossa kun elää terveesti ja kunnioittaa kehon viestejä.
Antaa aikaa kokkaukselle, uskaltaa käydä paskalla kun on sen aika (esim. suurin osa toimistorottanaisista ei uskalla paskantaa niissä monen pöntön vajaamittaisilla seinillä erotetuissa vessoissa ja seurauksena "keliakia", "laktoosi-intoleranssi", "ärtyvä suoli" ja ties mitä hömppää). | Nyt sinut saatiin kiinni. Sinun tietokoneeltasi tulee viestit, jotka pilaavat ja näivettävät koko palstan, kun fiksut ihmiset jäävät pois kommentoimasta.
Pyydän, että tee hyvä ihminen nyt analyysi tilanteestasi ja lopeta tuollaisten viestien lähettäminen , missä et koskaan ota kantaa itse ketjuun. Jos olisin mode, niin sinulle tulisi porttikielto välittömästi koko keskusteluosioon.
| |
| | |
13.10.11, 13:56
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Liian nopea ruuansulatus Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apua.. :( Älkää sanoko että mene lääkäriin, olen siellä juossut herra ties kuin monta kertaa ja sanovat aina että "kyllä se siitä rauhoittuu"...
Muuten olen kaikin puolin terve ja kunnossa, tuo on tavallaan ainoa ongelma. Mutta en todellakaan saa kaikkia ravintoaineita jne. kun maha on täysin löysä joka päivä. Mitä tässä jää enää syötäväksi, maitotuotteet vähiin, vehnä pois, sokeri pois, hedelmät ja jotkut kasviksetkin pois... Meikä kuihtuu kasaan kohta.. |
...voi johtua sappinesteen liikatuotannosta. Haabin syndrooma. (Haab's syndrome tai Haab's disease. En löytänyt suomenkielistä artikkeliä mutta englannin kielisiä kyllä.
| |
| | |
18.10.11, 10:45
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Muuten olen kaikin puolin terve ja kunnossa, tuo on tavallaan ainoa ongelma. Mutta en todellakaan saa kaikkia ravintoaineita jne. kun maha on täysin löysä joka päivä. Mitä tässä jää enää syötäväksi, maitotuotteet vähiin, vehnä pois, sokeri pois, hedelmät ja jotkut kasviksetkin pois... Meikä kuihtuu kasaan kohta.. |
Jos et ole ollut tähystyksessä niin se olisi syytä tehdä, siis paksunsuolentähystys. Siskollani oli juuri tuollaisia oireita ja hänellä todettiin mikroskooppinen koliitti, suoli näyttää terveeltä mutta koepaloissa näkyy tulehdus. Siihen on lääkkeet ja se paranee.
| |
| | |
18.10.11, 11:32
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | kokemusta
Jos ilman vatsakipuja kärsit ruokien "läpimenosta", niin silloin ei ole kyse hiivoista eikä laktoosi-intoleranssista eikä vain "levottomasta suolesta, vaan tod näk allergiasta kotimaisia viljatuotteita kohtaan.
Itse 20-vuotiaana koin samanlaisen jutun - yks kaks vaan ruoka valui läpi ja laihduin aika nopsaan
5-6kg ja painoin lopulta 43 kg/171 cm. Kuukautiset jatkuivat normaalisti eikä ollut mitään kipuja, mutta ruoka tuli ripulin muodossa ulos.
Minua tutkittiin hyvin monipuolisesti, kaikki kuvaukset, vatsahapot, sokerirasituskokeet jne.
Ja siirryin kokeilemaan gluteiinivapaata ruokavaliota ja se tepsi - jo loppui ripulit ja paino vähitellen nousi. Eli kaura, ohra, vehnä ja ruis pois tyystin ja perusteellisesti. Nykyisin ollaan sitä mieltä että kaura sopii, mutta minä aikanaan jätin senkin pois eli vain riisi, gluteiinivapaat jauhot, perunajauhot, mantelijauhot jne sopivat.
Nykyisin keliakiaan on kehitetty myös verikoe, jonka pitäisi olla luotettava.
Eli lääkäriin ja otata keliakia-kokeet. Dieetti pitää olla aukoton eli ei sitten sellaista suurinpiirtein gluteiinivapaata, vaan täysin huolellista ja tarkkaa eli ei olutta, ei saostettuja kastikkeita, eikä leivitettyjä wienerleikkeitä yms "repsahduksia".
| |
| | |
18.10.11, 13:23
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lisää lääkärikäyntejä ja kokeita. Kyllä se syy joskus selviää.
Chronin tautikin voi aiheuttaa ripulia.
Jos sinulla on todettu laktoosi-intoleranssi, niin kokeile sen maidon ja heratuotteiden jättämistä kokonaan pois ruokavaliostasi. Toisille intolerantikoille sopivat hylatuotteet ja toisille nekin ovat myrkkyä.
Keliakiasta ei selvinnyt, onko sinulla sitä vai ei. Vehnä on vain yksi gluteiinipitoisista viljoista. Osalle sopii kaura ja osalle ei.
Sinun täytyy vain kokeilla, mikä toimii ja mikä ei. Ravitsemusterapeutista olisi varmaan apua.
| |
| | |
18.10.11, 14:03
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | toista mieltä Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kunnes selviää Lisää lääkärikäyntejä ja kokeita. Kyllä se syy joskus selviää.
Chronin tautikin voi aiheuttaa ripulia.
Jos sinulla on todettu laktoosi-intoleranssi, niin kokeile sen maidon ja heratuotteiden jättämistä kokonaan pois ruokavaliostasi. Toisille intolerantikoille sopivat hylatuotteet ja toisille nekin ovat myrkkyä.
Keliakiasta ei selvinnyt, onko sinulla sitä vai ei. Vehnä on vain yksi gluteiinipitoisista viljoista. Osalle sopii kaura ja osalle ei.
Sinun täytyy vain kokeilla, mikä toimii ja mikä ei. Ravitsemusterapeutista olisi varmaan apua. | Omaehtoiset ruokakokeilut ovat huonoja sen takia, että useimmat eivät riittävän pitkään noudata tiettyä ruokavaliota, vaan sompailevat sinne sun tänne. Mielestäni on parempi tehdä riittävät perustutkimukset eikä rajoittaa omaa syömistään omin päin. Parin viikon kokeilu jonkin tietyn ruoka-aineen välttämiseksi ei ole riittävä ja antaa yleensä huonon onnistumisprosentin.
Ravitsemusterapeutit tekevät ruokavalioehdotuksia vain tietyn diagnoosin perusteella eikä asiakkaan epämääräisten kuvaelmien perusteella.
Ja pitää nyt ymmärtää sekin, että jos karsii omasta ruokavaliostaan omin päin isoja ruoka-aineryhmiä, niin niitä pitää osata sitten kompensoida jollain muulla ravinnolla, jotta yleistasapaino säilyy. Tämän takia minusta pitää tutkituttaa itsensä jos aikoo perustellusti siirtyä rajoitettuun ruokavalioon.
| |
| | |
29.02.12, 22:31
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Kannattaa oikeasti tutustua aiheeseen. Itselläni on tod sappihappojen imeytymishäiriö
ja pitkään oli selittämättömiä vatsa oireita. Questran jauhe auttoi. Mitattiin radioaktiivisen kapselin avulla ja tulos oli selkeä. Oireet etenkin aamuisin oli pahempia, koska sapen tuotanto alkaa yön jäljiltä.
| |
| | | | |