Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.12.11, 20:28   #1 (linkki)
Tolstoi
(Vierailija)

Lämmösäätelyn häiriöt

Olen piakkoin 19 vuotta täyttävä tyttö ja viime aikoina lämmönsäätelyni on tuntunut olevan melkoisesti päin ahteria. Ulkona en talvellakaan yksinkertaisesti pysty olemaan takki päällä, sillä heti iskee hirveä kuumuus ja olo on tukala. Olen koko talven kulkenut ulkona villatakki - joskus vain t-paita - ylläni. Sisällä taas olen joskus aivan horkassa ja saatan nukkua villatakki ylläni.

Olen aina sietänyt viileää hyvin; aina olen selvinnyt ohuella takilla pitkälle syksyyn asti. Osittain tämä johtuu varmaankin karaistumisesta, osittain luontaisista ominaisuuksista. Viime aikoina tilanne on kuitenkin muuttunut eikä tunnu enää millään muotoa normaalilta. Pari viime kesää ovat toki olleet kuumia, mutta koskaan ei ole lämpö aiheuttanut näin suurta ahdistusta. Ylipäätään lämmönsietokykyni on heikentynyt. Nyt saatan lähteä ulos ohuessa paidassa kämppäkaverini pukiessa ylleen villakangastakin ja sen alle villapaidan. Kouluun kävellessäni (matkaa n. kilometri) kostuvat kainalot, vaikka kävelynopeus on vain n. 6,5 km/h, mutta muutoin en hikoile kovinkaan paljon.

Kainalosta mitattaessa kuumemittari näyttää useimmiten n. 35,3 °C; kovin korkealla ei ole ruumiinlämpöni ollut koskaan. Minkäänlaista lääkitystäkään ei nyt ole. Olen normaalipainoinen, harrastan liikuntaa kohtuullisesti, joskin hieman varoen aina kipeytyvien jalkojen (kipeä polvi ja lonkka, turvonnut nilkka...) ja aiemman syömishäiriöni vuoksi, ja yleiskuntoni on ainakin oman käsitykseni mukaan suhteellisen hyvä. En ole sairaana kuin hyvin harvoin. Joskus kokeilin suolahappoa, sillä luin sen vaikuttavan mm. lämmönsäätelyyn. Ei mitään haittoja, vaan ei suurempaa hyötyäkään.

Kakkostyypin kilpirauhasen vajaatoiminnasta luin hetki sitten täältä: Luontaisnetti ja jotkin oireista kyllä täsmäsivät. Mm. alhainen verenpaine (tätä kylläkin on ollut aina), sydämentykytykset (tosin vain satunnaisena), viime aikoina kummallisesti huonontunut kuulo, huimaus, epämääräiset nivel- ja lihaskivut. Kohta "lämmönsäätelyn häiriöt, kuten kylmät kädet ja jalat, alilämpöisyys, hiki ja vilu vuorottelevat ja lämmönsieto heikentynyt" osuu aivan nappiin. Lisäksi kämmeniini on ilmestynyt kummallisia rakkuloita, jotka tosin ovat pääosin ihon pinnan alapuolella. Lisäksi kämmenet ovat kuivat ja ihottumaiset, ja kutiavat joskus kovasti, varsinkin öisin. Rakkulat ovat viimeisten kahdeksan-yhdeksän kuukauden aikana välillä kadonneet ja sitten tulleet takaisin. Joitakin vuosia sitten omituisen, jokapäiväisen päänsäryn vuoksi otetut kilpirauhaskokeet olivat ok.

Lääkärissä olisi luultavasti piakkoin käytävä, mutta ehkäpä joku saattaisi olla edes hieman perillä asiasta ja osaisi sanoa, mistä mahtaisi olla kyse.
  Vastaa viestiin

26.12.11, 21:39   #2 (linkki)
cccc
(Vierailija)

Ei voi kyllä sanoa mikä voisi olla vailla, joten päätelmäsi oli ihan oikea: lääkäriin!
ajattelin kirjoituksesi alussa jo kilpirauhasongelmaa, mutta eipä se täällä netissä ratkea. On selvää, että tuo on sen verran "epänormaalia", että varmasti joku syy löytyy lääkärissä.
  Vastaa viestiin
28.01.12, 14:20   #3 (linkki)
anniinamaija
(Vierailija)

Lämmönsäätelyssä ongelmia

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tolstoi Näytä viesti

Lääkärissä olisi luultavasti piakkoin käytävä, mutta ehkäpä joku saattaisi olla edes hieman perillä asiasta ja osaisi sanoa, mistä mahtaisi olla kyse.
tyttö hyvä, kipin kapin lääkärille. Jos sinulla on ollut syömishäiriöitä, ovatko kuukautisesi olleet normaalit? Mitä pikemmin menet lääkäriin, sitä paremmin asiaa voidaan auttaa. Avun viivästyminen voi olla riski.
  Vastaa viestiin
01.02.12, 19:55   #4 (linkki)
Tolstoi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anniinamaija Näytä viesti
tyttö hyvä, kipin kapin lääkärille. Jos sinulla on ollut syömishäiriöitä, ovatko kuukautisesi olleet normaalit? Mitä pikemmin menet lääkäriin, sitä paremmin asiaa voidaan auttaa. Avun viivästyminen voi olla riski.
Oikein mielelläni menisin, mutta kun lääkäriaikaa ei saa kuin parin kuukauden päähän eikä päivystykseen oteta. Tai ehkä nyt saatettaisiin, kun melkein kolmenkymmenen asteen pakkasilla kuljen yhä ilman takkia. Otin kyllä yhteyttä kouluterveydenhoitajaan ja minulta otettiin kilpirauhaskokeet (arvot viitealueella) ja tapaan hänet taas huomenna. Koululääkärillekään en pääse kuin vasta aikaisintaan tämän kuun lopulla... Ihan mieluusti saisin tämän pian kuntoon; kohta varmaan saan paleltumia kun saatan kulkea hihat käärittyinäkin. Saatan muuten myös ottaa tulikuumia suihkuja.
Menkoista en tiedä, tunnustan. Jäivät kyllä pois puoleksi vuodeksi joskus vuoden 2009 syksyllä, mutta ovat kyllä sen jälkeen olleet kai ihan normaalit.
Miltähän CFS kuulostaisi? Lääkärihän sen toki varmaan tietäisi mutta ajattelin, että jos jollakulla sattuisi olemaan kokemusta.
  Vastaa viestiin
08.02.12, 15:36   #5 (linkki)
Tolstoi
(Vierailija)

Kuinkahan muuten on, ottaisivatkohan minut päivystykseen, jos sanoisin, ettei henkinen kanttini enää riitä? Sain eilen ja toissapäivänä hillittömän itkukohtauksen (eilen hyperventiloin n. vartin) - ihan vain siksi, että tämänhetkinen tilanne tuntuu niin rankalta.

Kouluterveydenhoitaja näki tiedoistani, että minulla on joskus epäilty Aspergeria (ei alettu silloin tutkia sen enempää, sillä akuutimpiakin ongelmia oli) ja alkoi miettiä, voisiko tämä liittyä siihen. Tarkemmin ilmaistuna aistiyliherkkyyteen (takki ahdistaa tms.). Tuntuu kyllä hieman epäloogiselta, että ulkona minulla on lämmin ja sisällä saatan kääriytyä vilttiin. AS-testistä sain 124 pistettä ("Todennäköisesti sinulla on Aspergerin syndrooma: 123-159 pistettä") ja kieltämättä oireet tuntuvat pahentuneen tänä syksynä aika ison muutoksen myötä. Lieneekö liian kaukaa haettua?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku