Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
04.01.12, 22:13   #1 (linkki)
?!
(Vierailija)

vaatteista allergista reaktiota

Onko kukaan saanut vastaostetuista vaatteista/vaatteiden väriaineista ihottumaa? Itse pidin voimakkaasti värjättyä ulkomailla valmistettua paitaa, jonka olin ostanut edellisellä viikolla Gina Tricotista. Toisinaan pesen vaatteet ennen kuin aloitan niiden käytön, toisinaan en. Aiemmin on ehkä joskus uutta vaatetta käyttäessä hieman ihoa kutissut, mutta nyt on iho täynnä pieniä vaaleanpunaisia näppylöitä. Ihottuma tuli ensiksi käsivarsiin maanantaina kun käytin paitaa ekan kerran, ja seuraavana päivänä käytin poikaystäväni juuri ostettua paitaa, joka selästä ja tisseistä tiukka, muualta löysä ------> ihottumaa tuli yläselkään ja rintakehään, josta paita oli tiukimmillaan. Mahassa, alaselässä, niskassa tai jaloissa ei ole ihottumaa. Helpottui kun kävin terveydenhoitajalta hakemassa allergialääkkeen ja olen rasvannut. En ole vaihtanut meikkejä, pesuaineita enkä syönyt mitään epätavallista, tuo on ainut mistä luulen että voisi johtua. Onko jollakin siis kokemuksia ihottumasta, joita pesemätön, uusi vaate on aiheuttanut? Miten kauan ihottumaa kesti ja millä hoiditte sitä?
  Vastaa viestiin

05.01.12, 10:07   #2 (linkki)
allergikko
(Vierailija)

En usko ihottuman tulleen väriaineista. Tai toki siten, että vaatteeseen on jäänyt väriainejauhetta ja tuo jauhe on ärsyttänyt, mutta väriaineallergiasta se tuskin johtuu.

Väriaineallergia on aika harvinainen.

Sen sijaan kuvailemasi oireet eivät ole harvinaisia. Johtuu vaatteisiin ruiskutetuista myrkyistä. NIitä sumutellaan vaatteisiin mitä erinäisimmistä syistä. Yksi estää homehtumista, toinen saa vaatteen näyttämään kaupan hyllyllä hyvältä - estää rypistymistä jne.

Tästä syystä tiedostusvälineet aika ajoin toitottavat miten tärkeää on pestä uudet tekstiilit ennen käyttöä.

Nuo aineet ovat todellisia myrkkyjä ja karsinogeenisiä aineita, joten kannattaa suhtautua pesuohjeeseen vakavasti. Hyvä puoli on se, että aineet lähtevät vaatteesta pesussa pois (joskus tarvitaan parikin pesua. huono puoli on se, että ne sitten kulkeutuvat vesistöihin.

Pari kuukautta sitten ostin uuden paidan ja vetäisin sen aamulla pesemättönä päälle. Syynä oli se, ettei kaapissa vain ollut tilanteeseen sopivaa muuta puseroa. Illalla oli sitten ylävartalossa lukuisia punaisia kutisevia palloja. Ei ollut vaikea keksiä oireiden syytä. Koska olen atoopikko, tiesin jo vanhastaan mitä piti tehdä. Minulla monien allergioiden vuoksi hoitona tällaisissa on aina kortisonivoide + antihistamiini. tällä yhdistelmällä oireet (kun puhutaan kosketusihottumasta) lähtevät aika nopeaan.

Jouluna sain hyasintista iho-oireita + hengitysahdistusta. jälkimmäinen parani lääkkeillä heti, mutta hyasintin aiheuttamat ihonäpyt hävisivät vasta eilen. (8 päivää). Tosin en ihan muistanut hoitaa päivittäin ihoani, joten varmaan olisin päässyt nopeamminkin niistä eroon.
  Vastaa viestiin
05.01.12, 15:14   #3 (linkki)
Voi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ?! Näytä viesti
Onko kukaan saanut vastaostetuista vaatteista/vaatteiden väriaineista ihottumaa? Itse pidin voimakkaasti värjättyä ulkomailla valmistettua paitaa, jonka olin ostanut edellisellä viikolla Gina Tricotista. Toisinaan pesen vaatteet ennen kuin aloitan niiden käytön, toisinaan en. Aiemmin on ehkä joskus uutta vaatetta käyttäessä hieman ihoa kutissut, mutta nyt on iho täynnä pieniä vaaleanpunaisia näppylöitä. Ihottuma tuli ensiksi käsivarsiin maanantaina kun käytin paitaa ekan kerran, ja seuraavana päivänä käytin poikaystäväni juuri ostettua paitaa, joka selästä ja tisseistä tiukka, muualta löysä ------> ihottumaa tuli yläselkään ja rintakehään, josta paita oli tiukimmillaan. Mahassa, alaselässä, niskassa tai jaloissa ei ole ihottumaa. Helpottui kun kävin terveydenhoitajalta hakemassa allergialääkkeen ja olen rasvannut. En ole vaihtanut meikkejä, pesuaineita enkä syönyt mitään epätavallista, tuo on ainut mistä luulen että voisi johtua. Onko jollakin siis kokemuksia ihottumasta, joita pesemätön, uusi vaate on aiheuttanut? Miten kauan ihottumaa kesti ja millä hoiditte sitä?
Kyllä ihottuma voi tulla kankaan väriaineesta ja eteenkin musta aiheuttaa allergiaa herkille. Meillä on ollut useita potilaita ihotauti- ja allergiasairaalassa väriaineallergioiden vuoksi hoidettavina. Voit hakea apteekista sisäisesti nautittavia antihistamiini tabletteja. Kysy neuvoa mikä lääke sopii parhaiten. Kortisonivoiteiden käyttö ihottumassa lyhytaikaisesti ja paikallisesti on ihan ok. Kortisonilla on se paha puoli, että hoitaessaan ihottuma-aluetta lääke heikentää samalla ihon vastustuskykyä ja saattaa pitkään käytettynä altistaa uuteen iho-ongelmaan. Jos vaivasi ei parane muutaman viikon sisällä niin käy lääkärin puheilla.
  Vastaa viestiin
11.01.12, 11:02   #4 (linkki)
sama vika
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ?! Näytä viesti

itse ustin uudet farkut (tummansiniset) ja vaikka pesin ne niin silti tuli kauhea allehginen reaktio, jalat kutisivat ja iho punoitti.. rasvasin ihon ja pesin housut 2x uudelleen niin enää vaan joskus kutisee.
tummat värit, varsinkin tummansininen, sisältävät usein jotain "myrkkyä" johon herkkäihoiset reagoivat! tuttavani ei pidä koskaan kuin valkoisia ja harmaita t-paitoja kun kaikki tummemmet värit ärsyttävät ihoa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku