Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sikapossu1 Elikkä oon jo yhden ja puolen vuoden ajan syönyt pillereitä epäsäännöllisiin menkkoihin. Ehkäisyyn en ole niitä koskaan edes käyttänyt, sillä valitettavasti mulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista sukupuolielämää.
Nyt resepti pitäisi uusia. Tietääkö kukaan siis, pitääköhän munkin käydä ihan papassa? Mitään sukupuolitautejahan kun ei tosiaankaan voi olla.
Papa multa on kyllä kahesti jo otettukin. Ensimmäistä kertaa kun pillerit hain, sillä halusin poissulkea kaikki ikävät mahdollisuudet epäsäännöllisille menkoille. Sillon oli kuitenkin pienestä tulehduksesta johtuvia muutoksia ja kontrollissa kävin vuosi sitten. Se oli ihan puhdas. Varsinkin viimeisin kerta oli niin ikävä, etten ihan mielelläni menisi, jos ei ole välttämätöntä.
ELI KATSOTAANKO SE PAPA SP-TAUTIEN YMS. VARALTA VAI VOIKO E-PILLERIT AIHEUTTAA MUUTOKSIA, JOTKA TÄYTYY TARKISTAA? (toisinsanoen, onkohan minulle välttämätön?) |
Papa-koe otetaan yleisemmin seulontakokeena, jotta voitaisiin nähdä mahdollisia solumuutoksia kohdunkaulalla. Niitä aiheuttaa erityisesti sukupuoliteitse tarttuva virus tai oikeastaan sen viruksen pahimmat muodot.
Papa-kokeessa näkyy myös muita tulehduksia ja siitä saadaan viitteitä hormonitasapainosta.
Määräaikaisten seulontojen lisäksi papa-koetta otetaan, jos aiemmat kokeet sitä edellyttävät tai jos oireilun vuoksi epäillään kokeessa jotain löytyvän.
Papa-koetta ei ole pakko ottaa joka kerta, kun e-pillereitä uusitaan. E-pillerit voi uusia, kuten muutkin säännöllisesti uusittavat lääkkeet eli toimittamalla reseptin terveyskeskukseen uusittavaksi. Tätä voi käyttää silloin, kun pillerit on kerran uusinut lääkärin vastaanotolla ja edellisestä gynekologisesta tutkimuksesta ei ole pitkää aikaa ja tuntee pillereiden sopivan hyvin ja olevansa terve.
Voit kokeilla esimerkiksi reseptin uusimista ilman lääkärikäyntiä joka toinen kerta. Suosittelen että olet ajoissa liikkeellä, jos lääkäri kuitenkin haluaa tutkimuksen tai ainakin haastattelun.
Vaikka papan ottaminen ei miellytä, niin se tehdään terveytesi vuoksi. Neitsyytesi varmaan tekee kokeesta inhottavamman kuin se yleensä on. Silti näyte on pystytty sinultakin ottamaan.