Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
18.01.12, 23:07   #1 (linkki)
sikapossu1
(Vierailija)

E-pillerireseptin uusiminen+papa?

Elikkä oon jo yhden ja puolen vuoden ajan syönyt pillereitä epäsäännöllisiin menkkoihin. Ehkäisyyn en ole niitä koskaan edes käyttänyt, sillä valitettavasti mulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista sukupuolielämää.

Nyt resepti pitäisi uusia. Tietääkö kukaan siis, pitääköhän munkin käydä ihan papassa? Mitään sukupuolitautejahan kun ei tosiaankaan voi olla.

Papa multa on kyllä kahesti jo otettukin. Ensimmäistä kertaa kun pillerit hain, sillä halusin poissulkea kaikki ikävät mahdollisuudet epäsäännöllisille menkoille. Sillon oli kuitenkin pienestä tulehduksesta johtuvia muutoksia ja kontrollissa kävin vuosi sitten. Se oli ihan puhdas. Varsinkin viimeisin kerta oli niin ikävä, etten ihan mielelläni menisi, jos ei ole välttämätöntä.

ELI KATSOTAANKO SE PAPA SP-TAUTIEN YMS. VARALTA VAI VOIKO E-PILLERIT AIHEUTTAA MUUTOKSIA, JOTKA TÄYTYY TARKISTAA? (toisinsanoen, onkohan minulle välttämätön?)
  Vastaa viestiin

19.01.12, 06:19   #2 (linkki)
Auringonkukkaöljy
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sikapossu1 Näytä viesti
Elikkä oon jo yhden ja puolen vuoden ajan syönyt pillereitä epäsäännöllisiin menkkoihin. Ehkäisyyn en ole niitä koskaan edes käyttänyt, sillä valitettavasti mulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista sukupuolielämää.

Nyt resepti pitäisi uusia. Tietääkö kukaan siis, pitääköhän munkin käydä ihan papassa? Mitään sukupuolitautejahan kun ei tosiaankaan voi olla.

Papa multa on kyllä kahesti jo otettukin. Ensimmäistä kertaa kun pillerit hain, sillä halusin poissulkea kaikki ikävät mahdollisuudet epäsäännöllisille menkoille. Sillon oli kuitenkin pienestä tulehduksesta johtuvia muutoksia ja kontrollissa kävin vuosi sitten. Se oli ihan puhdas. Varsinkin viimeisin kerta oli niin ikävä, etten ihan mielelläni menisi, jos ei ole välttämätöntä.

ELI KATSOTAANKO SE PAPA SP-TAUTIEN YMS. VARALTA VAI VOIKO E-PILLERIT AIHEUTTAA MUUTOKSIA, JOTKA TÄYTYY TARKISTAA? (toisinsanoen, onkohan minulle välttämätön?)

Papasta näkee mm. solumuutokset jotka mahdollisesti aiheuttavat jopa syöpää jos ei muutoksia hoideta ajoissa. Naisten kohdunkaulansyöpä on Papa-tutkimuksella saatu vähenemään.

Mitäs jos kävisit kerran vuodessa gynekologilla? Samalla hoituu papa-tutkimus ja reseptien uusinta. Gynegologi tutkii samalla myös rintasi. Kun käyt vielä samalla gynekologilla joka kerta, on käynti mukavampaa tutun lääkärin luona. Hinta ei lieni ongelma jos kerran vuodessa käy. Sen verran jokainen voi satsata omaan hyvinvointiinsa.
  Vastaa viestiin
19.01.12, 19:40   #3 (linkki)
minni
(Vierailija)

PAPA-seulonta on vain ja ainoastaan kohdunkaulansyövän seulontaa, ei mitään muuta varten. 5v välein riittää 25 ikävuoden jälkeen. RIskiryhmiltä joskus seulotaan hieman tiheämminkin, n. 1-2 vuoden välein. PAPA:sta saattaa nähdä myös ns. clue soluja mitkä viittaa emättimen bakteeritulehdukseen, mutta jos ei ole oireita, ei niitä hoideta.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 09:49   #4 (linkki)
usein otettu
(Vierailija)

Seulontatiheys vaihtelee paikkakunnittain/sairaanhoitopiirettäin.

Minä olen syönyt pillereitä jo yli 20 vuotta ja alkuun papa-koe otettiin joka toinen vuosi. Muutama vuosi sitten oli siirrytty käyntäntöön, että otetaan joka kolmas vuosi, myös reseptin saa nykyään 1,5 vuodeksi kerrallaan. Ennen piti käydä joka vuosi uusimassa reseptiä.

Papa-kokeen tiheyteen vaikuttaa myös se, onko kokeen tulokset ollut aika täysin puhtaita. Itselläni on aina ollut kokeet puhtaita ja olen vähän ihmetellyt silti kokeen ottamisen tihetyyä. Jousuin myös kerran käymään uudestaan vuoden päästä kokeessa, kun koe oli ollut hyvin niukks (ilmeisesti kokeen ottaja ei ollut osannut hommaansa täysin).

Minä koen nuo papa-kokeet tosi epämiellyttävksi. Viimeksi vielä sattui niin, että lääkekuuri oli kuivattanut emättimen limakalvot niin pahasti, että kokeen ottaminen sattui ihan hirveästi. Ei edes pystytty ottamaan koko koetta. Menin 2 kk päästä uudelleen ja vielä sillonkin oli tosi tuskallista. Kaikenlisäksi minulla on todella ahdas emätin ja kokeen ottaminen on aina ollut vaikeaa...
  Vastaa viestiin
23.01.12, 21:17   #5 (linkki)
kokeile tätä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sikapossu1 Näytä viesti

Papa-koe otetaan yleisemmin seulontakokeena, jotta voitaisiin nähdä mahdollisia solumuutoksia kohdunkaulalla. Niitä aiheuttaa erityisesti sukupuoliteitse tarttuva virus tai oikeastaan sen viruksen pahimmat muodot.

Papa-kokeessa näkyy myös muita tulehduksia ja siitä saadaan viitteitä hormonitasapainosta.

Määräaikaisten seulontojen lisäksi papa-koetta otetaan, jos aiemmat kokeet sitä edellyttävät tai jos oireilun vuoksi epäillään kokeessa jotain löytyvän.

Papa-koetta ei ole pakko ottaa joka kerta, kun e-pillereitä uusitaan. E-pillerit voi uusia, kuten muutkin säännöllisesti uusittavat lääkkeet eli toimittamalla reseptin terveyskeskukseen uusittavaksi. Tätä voi käyttää silloin, kun pillerit on kerran uusinut lääkärin vastaanotolla ja edellisestä gynekologisesta tutkimuksesta ei ole pitkää aikaa ja tuntee pillereiden sopivan hyvin ja olevansa terve.

Voit kokeilla esimerkiksi reseptin uusimista ilman lääkärikäyntiä joka toinen kerta. Suosittelen että olet ajoissa liikkeellä, jos lääkäri kuitenkin haluaa tutkimuksen tai ainakin haastattelun.

Vaikka papan ottaminen ei miellytä, niin se tehdään terveytesi vuoksi. Neitsyytesi varmaan tekee kokeesta inhottavamman kuin se yleensä on. Silti näyte on pystytty sinultakin ottamaan.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku