Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Klinikalla
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.01.12, 14:34   #1 (linkki)
Vierailija
(Vierailija)

Minipillerit ei sovi, entäs hormonikierukka?

Hei! Olen nuori, parisuhteessa elävä synnyttämätön nainen. Olen syönyt viime syksystä asti minipillereitä, ensin 3kk Cerazetteä, joka kuivatti alapääni limakalvot. Päätin vaihtaa merkkiä, ja lääkäri määräsi minulle Microluton-merkkistä minipilleriä, jonka aloittamisen jälkeen limakalvot palautuivat onneksi entiselleen, mutta kuukauden syönnin jälkeen alkoivat menkkaongelmat. Enkä nyt puhu tiputteluvuodoista, vaan runsaista kuukautisista, jotka tulevat alle 2 viikon välein ja kestävät viikon kerrallaan. Myös kuukautiskivut ovat kauheat parin ensimmäisen vuotopäivän aikana.

Tätä on nyt jatkunut 2 kuukauden ajan ja olen saanut nauttia kuukautisista puolet siitä ajasta.. Nyt kun pienen tauon jälkeen menkat taas alkoivat, päätin, että lopetan näiden pillerien kanssa temppuilun ja alan miettiä sopivampaa ehkäisymuotoa. Aurallisen migreenin takia yhdistelmäpillerit eivät käy.

Osaako kukaan sanoa omasta kokemuksestaan, että onko hormonikierukka poissuljettu vaihtoehto? Sehän vapauttaa pillereihin verrattuna paljon pienempää hormoniannosta paikallisesti. Toisaalta keltarauhashormonia se hormonikierukkakin sisältää...

Entäs sitten tavallinen kierukka? Niitähän valmistetaan myös synnyttämättömille naisille sopiviksi. Ennen pillereitä vuotoni kesti n 6pv kerrallaan, tulivat säännöllisesti, vuotoa oli melko runsaasti pari-kolme ensimmäistä päivää ja loput ajasta melko vähän. Varsinaisia kuukautiskipuja oli vuodessa n. neljänä kuukautena.
  Vastaa viestiin

26.01.12, 15:43   #2 (linkki)
faa
(Vierailija)

Hei,

voisit kysyä lääkäriltä tms. Mutta jos haluat vain mielipiteitä, niin voisin uskoa, ettei sinulle anneta vielä hormonikierukkaa, kun et ole vielä synnyttänyt. Itse otin hormonikierukan 2 viikkoa sitten ja minulta heti kysyttiin, olenko synnyttänyt.

ps. minä pyörryin 5 min kierukan laittamisen jälkeen, kiva kiva;) Muuten on autuaallinen olo!
  Vastaa viestiin
26.01.12, 16:26   #3 (linkki)
kokeilua on
(Vierailija)

Kyllä hormonikierukan voi laittaa synnyttämättömälle!

Minulla oli juuri samanlaisia oireita miniksistä kuin sinulla ja yhdistelmäpillerit ei sovi (menen aivan sekaisin siitä estrogeenista!). Hormonikierukka on nyt ollut jotain neljä vuotta ja tätä voi kuulemma seitsemän vuotta pitää. Vuotoja on koko aikana ollut jotain kymmenkunta, ehkä.

Hormonikierukka on oikein toimiva homma, laittaminen tietty sattuu jonkin verran kun synnyttämättömän kohdunkaula on ahtaampi. Mutta kyllä siitä selviää, ei kestä kuin sekunteja. Kokeiluhan se sekin on eikä sovi kaikille, ja tietysti riskisijoitus koska kertakustannus on suuri. Jos se ei sitten sovikaan.
  Vastaa viestiin
28.04.12, 18:13   #4 (linkki)
Helena
(Vierailija)

Kierukallinen

Mihin ratkaisuun päädyit?

Minulla on ollut viisi vuotta Mirena -kierukka ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Olen synnyttämätön alle 30-vuotias nainen ja olen myös sairastanut aurallista migreeniä. Alku oli hankala. Vuotoa /tiputteluvuotoa oli monta -monta- viikkoa putkeen ja taisi päänsärkyjä ja migreenejäkin olla aika tiheään, mutta siitä olo sitten tasoittui. Viiteen vuoteen kuukautisia ei oikeastaan ole ollut. Ehkä pientä turvotusta on, mutta sitä ei tiedä liittyykö edes kierukkaan. Laittaminen ei sattunut nimeksikään, kummallakaan kerralla (ensimmäisellä kerralla laitto epäonnistui ja ja kierukka jäi kohdunkaulaan).

Nyt olisi ratkaisujen paikka. Mietin, että viitsinkö ottaa enää uutta kierukkaa vai vahdanko minipilleriin (luultavasti microluton, koska siinä sama hormoni kuin mirenassa). Asia mietityttää lähinnä kahdesta syystä. En tiedä muistanko ottaa tabletin kolmen tunnin aika haarukalla joka päivä ja toisaalta tabletti sisältää enemmän hormonia ja suun kautta otettuna se vielä leviää verenkiertoon.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku