| Minipillerit ei sovi, entäs hormonikierukka?
Hei! Olen nuori, parisuhteessa elävä synnyttämätön nainen. Olen syönyt viime syksystä asti minipillereitä, ensin 3kk Cerazetteä, joka kuivatti alapääni limakalvot. Päätin vaihtaa merkkiä, ja lääkäri määräsi minulle Microluton-merkkistä minipilleriä, jonka aloittamisen jälkeen limakalvot palautuivat onneksi entiselleen, mutta kuukauden syönnin jälkeen alkoivat menkkaongelmat. Enkä nyt puhu tiputteluvuodoista, vaan runsaista kuukautisista, jotka tulevat alle 2 viikon välein ja kestävät viikon kerrallaan. Myös kuukautiskivut ovat kauheat parin ensimmäisen vuotopäivän aikana.
Tätä on nyt jatkunut 2 kuukauden ajan ja olen saanut nauttia kuukautisista puolet siitä ajasta.. Nyt kun pienen tauon jälkeen menkat taas alkoivat, päätin, että lopetan näiden pillerien kanssa temppuilun ja alan miettiä sopivampaa ehkäisymuotoa. Aurallisen migreenin takia yhdistelmäpillerit eivät käy.
Osaako kukaan sanoa omasta kokemuksestaan, että onko hormonikierukka poissuljettu vaihtoehto? Sehän vapauttaa pillereihin verrattuna paljon pienempää hormoniannosta paikallisesti. Toisaalta keltarauhashormonia se hormonikierukkakin sisältää...
Entäs sitten tavallinen kierukka? Niitähän valmistetaan myös synnyttämättömille naisille sopiviksi. Ennen pillereitä vuotoni kesti n 6pv kerrallaan, tulivat säännöllisesti, vuotoa oli melko runsaasti pari-kolme ensimmäistä päivää ja loput ajasta melko vähän. Varsinaisia kuukautiskipuja oli vuodessa n. neljänä kuukautena.
|