Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kuntoklubilaiset
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
19.08.09, 18:08   #126 (linkki)
lenkkari
(Vierailija)

Jokainen varmasti löytää kokemuksen kautta itselleen sopivat kengät, koollisesti ja mallillisesti. Tietenkään varpaat eivät saa tapailla kengän kärkeä. Jos eivät kynnet siitä tykkää huonoa niin ainakin varpaiden päät kokevat kovettumista.

Pumalla 1,5 kokoa suurempi kenkä tuo hilppasen yli peukalon (omani 2cm) leveyden verran tilaa kärkeen. Tämä oli oman makuni mukaan jotenkin epämiellyttävää. Liian iso kenkä vaikkei se nyt jalasta tietenkään mihinkään tipu. Juoksentelin niillä muutamia puolikkaita ja laitoin myyntiin. Sen jälkeen olen ostanut vähän pienempiä kenkiä, kuitenkin niin, että varpaat eivät kärkeä kosketa ja hyvin on jalat voineet.
  Vastaa viestiin
23.08.09, 19:26   #127 (linkki)
Mägi
(Vierailija)

Välilevyn korvike

Hei,

Olen 55 vuotias selkä- ja polvivikainen juoksija. Juoksen joka toinen päivä mäkisen pururadan kahteen kertaan, yht n. 6 km. Vauhtini on tosi hiljainen. Olen juossut vasta 3 kk:tta. (edellinen juoksukausi päättyi 20-vuotta sitten lääkärin kieltoon). Nyt haluaisin ostaa parhaat mahdolliset tossut jotka vaimentavat. Selkä ja polvet kipeytyvät aika paljon. Tossun toiveena olisi viivasuora sisäreuna, ettei etuvarvas käänny sisäänpäin. Malliltaan niinkuin Aku-Ankka kengät. Mikään ns, rullaavuus ei ole etusijalla, vain vaimennus. Hinnalla ei ole väliä, mutta netistä en osaa tilata. 4runners on tavoitettavissa. Odotan kiitollisna vastusta. t. Aloittelija
  Vastaa viestiin
28.09.09, 14:58   #128 (linkki)
Jonain päivänä vielä juoksen...
(Vierailija)

Saucony

Onko kenelläkään tietoa, löytyykö pääkaupunkiseudulta liikettä, joissa myydään Sauconyn lenkkikenkiä ? Olen kuullut niitä kehuttavan ja olisi mukava päästä kokeilemaan. Ilmeisesti mitään erityisempää pronaatiota minulla ei ole, mutta jostain syystä oikean jalan päkiä ja varpaiden päällysosa tahtoo pidemmillä kävelylenkeilläkin kipeytyä. Auttaisiko sitten joku pohjallinen tai ns. geelipohjalliset.
  Vastaa viestiin
02.11.09, 17:44   #129 (linkki)
Hellät penikat
(Vierailija)

Oikea nauhoitus?

Hei,

Olen lenkkeilyn lisäksi innokas palloilulajien harrastaja, mutta jalkapallon ym. kenkävalikoimassa ei löydy ensinnäkin ylipronatoivaan jalkaani ja toiseksi leveään lestiini sopivaa kenkää. Ilmeisesti oikealla nauhoituksella voisi asiaa korjata, mutta en löydä asiasta minkäänlaisia ohjeita.

Useasti tulee vastaan varsinkin tutkimusten yhteydessä hyväksi havaittu "Pronated Lacing", mutta tutkimukset ovat tietokannoissa ja siten ulottumattomissa. Osaatko kertoa miten kengät pitäisi nauhoittaa, jotta lestin kapeuden ja ylipronaation aiheuttamia ongelmia voitaisiin ehkäistä?
  Vastaa viestiin
03.11.09, 11:03   #130 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Hei!

Nauhoituksella ei paljoa saada aikaan olipa ongelma mikä tahansa. Eniten nauhoituksella voidaan vaikuttaa kantapään kireyteen. Ensimmäiseksi tulisi löytää lestiltään jalkaan sopivat kengät ja sen jälkeen mahdollisesti tarvittavaa hienosäätöä tehdä nauhoituksilla. En muista ulkoa tähän nyt linkkejä nauhoituksista, mutta englannin kielen hakusanoilla kyllä löytyy. Juoksukenkä puolelta jos nyt jotain helposti Suomesta löytyy niin New-Balancelta 2E -lestin kenkiä ja Asics:lta sitten saksasta erikoisleveää lestiä.
  Vastaa viestiin

03.11.09, 17:01   #131 (linkki)

Käyttäjän *nessu* avatari

Rekisteröitynyt: 12/2006
Sijainti: PK-seutu
Muutama nauhoitusvinkki on sivulla Nauhoitusvaihtoehtoja juoksulenkille! ? Ellit ? Plaza

Toivottavasti löydät sopivan lestiset juoksukengät
  Vastaa viestiin
26.12.09, 21:09   #132 (linkki)

Hyvää uutta vuotta!

Letkeitä lenkkejä vuodelle 2010 kaikille klubilaisille!! Edelleen saapi kysellä vinkkejä /apuja juoksukenkien valintaan.
  Vastaa viestiin
26.12.09, 21:11   #133 (linkki)
kysyjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Runner32 Näytä viesti
Letkeitä lenkkejä vuodelle 2010 kaikille klubilaisille!! Edelleen saapi kysellä vinkkejä /apuja juoksukenkien valintaan.

No mikä se olisi hyvä kaveri NIken Zoom Elitelle? Elitellä ei kipeydy jalat. Air Pegasus ei käy, nilkat hajoo niiden kanssa. Asics ja Karhu ei käy, niiden kanssa menee akillekset. Ja bonuksena vielä lestivaatimus - pitää olla leveä.
  Vastaa viestiin
27.12.09, 13:55   #134 (linkki)

Hei vaan!

Kokeilepa New-Balancen tossuja, löytyy leveyttä ja vaimennusta. Valitettavasti ko. merkkiä ei ihan kaikista pikkukylän puodeista löydy.
  Vastaa viestiin
24.01.10, 17:02   #135 (linkki)
Vjatseslav
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja runner32 Näytä viesti
Kayanon kanssa samassa kategoriassa kilpailee myös: Adidas adistar control, Brooks trance 5, Mizuno wave nirvana ja New Balance 1221.
Vaikka onkin vanha viesti, niin vastaan tähän sen verran, että Adistar ja Trance on ihan erilaisia kenkiä rullaavuudeltaan, kun Kayano ja New Balancen 1220-sarja. Kaksi viimeksi mainittua on 200€ töpsöttelytossuja. Mizunoa taas ei myydä Suomessa, enkä sen ominaisuuksista tiedä mitään.
  Vastaa viestiin
25.01.10, 21:24   #136 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vjatseslav Näytä viesti
Vaikka onkin vanha viesti, niin vastaan tähän sen verran, että Adistar ja Trance on ihan erilaisia kenkiä rullaavuudeltaan, kun Kayano ja New Balancen 1220-sarja. Kaksi viimeksi mainittua on 200€ töpsöttelytossuja. Mizunoa taas ei myydä Suomessa, enkä sen ominaisuuksista tiedä mitään.

Mizunoa kyllä myydään Suomessa, olen itsekin parit mizut ostanut kokeeksi.
  Vastaa viestiin
28.02.10, 22:31   #137 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Moi Runner!

Oiskohan sulla vinkkejä ihan aloittelevalle juoksijalle?

Siis olen vasta syksystä asti tutustunut pikkuhiljaa tähän ihanaan liikkumistapaan ja nyt treenaan tätä 4-5 kertaa viikossa juoksumatolla salilla. Vielä on sisäpelikengät, jotka valittu juoksuharrastuksen mukaan, kelvanneet.
Mutta kohta olisi jo sellainen tilanne ulkoilman kanssa, että pääsis luontoon juoksemaan ja kunnolla treenaamaan, joten haluaisin hankkia hyvät juoksukengät. Valitettavasti niihin ei ole laittaa ihan älyttömästi rahaa, mutta haluaisin kuitenkin estää kipeytymisen jo ekoilla metreillä. Penikat vaivaavat mulla herkästi, jos innostun treenaamaan liian paljon siihen nähden paljonko olen juossut.

Olisiko vinkkejä, että mitä et ainakaan suosittele?
  Vastaa viestiin
01.03.10, 12:03   #138 (linkki)

Hei!

Noihin penikoihin vaikuttaa moniseikka, juoksualusta, kengänvaimennus, jalan virheasennot, harjoitusmäärä (alussa) yms. Pistäpä meiliä tulemaan niin jutellaan tarkemmin asiasta ja sen pohjalta sitten katsotaan juoksukenkiä sinulle.
  Vastaa viestiin
09.04.10, 09:00   #139 (linkki)
hölkkääjä
(Vierailija)

Runner32:lle

Mitä eroa on asicsin kayanoilla ja nimbuksilla? Molemmat tuntui jalkaan hyviltä. Asicsin sivuilta ei oikein saanut vastausta ja liikkeessä ei ollut myyjää saatavilla, kun kävin sovittelemassa.
Askellukseni lienee normaali, koska en ole huomannut kulumia tms. kenkien sivuilla. Ongelmani ovat tärähtelystä herkästi kipeytyvät penikat, joten vaimennus pitäisi olla mahdollisimman hyvä. Jos mielestäsi nuo eivät sovi minulle, mikä muu kenkä merkki/malli olisi ehkä hyvä?

Kiitokset vastauksestasi!
  Vastaa viestiin
09.04.10, 15:22   #140 (linkki)

Hölkkääjälle

Asics:n kayano on pronatoivalle askellukselle tarkoitettu erittäin tuettu kenkä. Asics nimbus taas neutraalin askelluksen kenkä. Molemmissa hyvä iskunvaimennus. Kertomasi perusteella nimbus on sinun kenkä ko. vaihtoehdoista.
  Vastaa viestiin

13.04.10, 08:27   #141 (linkki)
plantaari
(Vierailija)

Kenkäapuja tarvitsisin. Olen 44-v naisihminen, 175 cm ja painoa 95 kg. Nähdäkseni ylipronaatiota on. Ongelmana jaloissa lättäjalkaisuutta, koska holvi laskeutunut. Lisäksi on ilmennyt plantaarifaskiittia, jota kai luupiikiksikin kutsutaan. Harrastan paljon puutarhanhoitoa kumisaappaissa, jotka sitten heti päivän jälkeen illalla aiheuttavat kipua jalkapohjassa ja yleensä jaloillaan olemisessa. Ilmeisesti johtuu siitä, että kumppareissa ei juuri mitään tukea ole. Juoksuharrastus on mulle uutta, retkeily ja vaeltaminen taas tuttua. Juoksualustana asfaltti ja myös latupohjat, eivät taida nykyään olla pururatoja varsinaisesti. Normaali kävelykengän koko on 40,mikähän se pitäisi olla silloin juoksukengässä. Olen tutkaillut tuota Asics Gel Kayano 16:sta, sitä saa ainakin netistä myös mustana, ei näy kaikki tahrat hetkohta. Mitä sinä suosittelisit.
  Vastaa viestiin
14.04.10, 21:08   #142 (linkki)

Plantaarille

Asics:n kayano tai sitten 2000 -sarja on molemmat hyviä kenkiä ylipronatoivalle askellukselle. Sovittamalla löytyy se mukavimman tuntuinen, vaikka sitten lopulta netistä ostaisitkin. Sinun kannattaisi harkita myös jalkojesi mukaan tehtyjä tukipohjallisia, niitä voisi sitten pitää kumppareissakin. Lenkkikenkä saa olla normi kenkää suurempi, nyrkkisääntönä noin 2 numeroa jalkaa suurempi. Sinun tapauksessa oikea koko löytynee 41,5 ja 42 huitteilta. Kenkä on oikean kokoinen kun se nauhat auki kävellessä lompsuu jalassa (kantapää nousee helposti) ja sitten nauhat kiristettynä pysyy tukevasti jalassa.
  Vastaa viestiin
12.05.10, 22:29   #143 (linkki)
Lennu
(Vierailija)

Tossunvaihto

Moikka Runner
Kavin taman koko keskusteluketjun lapi, hienoa etta autat talla tavalla. Kavi vain mielessa tuo Facebook... sinnehan voisi laittaa jonkun tallaisenkin ryhman pystyyn, kayttajia olisi varmasti!
Uutta tossua tarvittais, nykyinen naisten malli Mizuno wave creation 6 alkaa olla loppuun kulutettu. Sori skandimerkit puuttuu talta lappariltani kun en asu Suomessa. Toivottavasti tasta saa kuitenkin selvaa!
Footbalance jalka-analyysissa todettiin seuraavaa: jalan pitkittaiskaaren rakenne normaali molemmissa jaloissa, jalan toiminta ylipronaatio, jalan poikittainen kaari laskeutunut molemmissa. Jalkinesuositus voimakas ylipronaatiotuki. Teetin footbalance pohjalliset eli kaytan niita juoksutossuissa.
Nykysissa Mizunoissa saan silloin talloin rakkoja & mustia kynnenaluksia... eli koko vaara ilmeisesti? Muita ongelmia ei ole imennyt.
Juoksen enimmakseen metsapoluilla 2-4 kertaa viikossa n. 50 – 1h 20min lenkkeja, kaiken muun viikotaisen liikunnan lisaksi. Adidaksia olen myos kayttanyt aikoinaan ja ovat yleensa olleet ok. Mita malleja Mizuno/Adidas pohjalta osaisit suositella talta pohjalta...
  Vastaa viestiin
17.05.10, 21:50   #144 (linkki)

Lennulle

Anteeksi että vastaus on viivästynyt muiden kiireiden vuoksi. Pikaseen kerkesin nyt pitkästä aikaa palstaa kurkkaamaan.

Addulta tulee yhtäkkiä mieleen Salvation malli, joka on hyvin tuettu kenkä. Jahka paremmin kerkiin, pistän ehkä muitakin malleja ehdolle. Mustat kynnet ym. on merkki liian pienestä koosta. Tyhjää tulisi olla kärjessä reiluhko sentti askelluksen joka vaiheessa. Nyrkkisääntönä koko numeroina 2 numeroa jalkaa suurempi koko (1nro= n. 0,65cm). Kun kenkä lompsuu reippaasti nauhat auki kävellessä (kantapäät nousee), ei koko ole liian pieni ja kun kenkä pysyy tukevaasti jalassa nauhat kiinni, kenkä ei ole liian suuri. Tuolleen on hyvä kaupassakin testailla.
  Vastaa viestiin
19.05.10, 19:53   #145 (linkki)
Lennu
(Vierailija)

tossut

kiitti tasta. Olenkin tulossa ensi viikolla Suomeen, kaytan tilaisuuden hyvaksi ja ostan tossut Suomesta. Jos muita malleja tulee mieleen niin kiva. Onkohan Karhulla muuten jotain sopivaa mallia...
  Vastaa viestiin
23.05.10, 20:57   #146 (linkki)

Lennulle

Karhulla ei ole voimakkaaseen ylipronaatioon sopivaa kenkää, ainoastaan lievään yp:n sopiva malli löytyy.
  Vastaa viestiin
23.07.10, 22:57   #147 (linkki)
Börje 321
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Runner32 Näytä viesti
Karhulla ei ole voimakkaaseen ylipronaatioon sopivaa kenkää, ainoastaan lievään yp:n sopiva malli löytyy.
Strong malli lähimpänä...
  Vastaa viestiin
30.07.10, 15:32   #148 (linkki)
Lene
(Vierailija)

Kapea lesti

Hei!

Minulla on kapea jalka, joka tuntuu ottavan rakkoa lähes joka kengästä. Erityisesti rakkoja tulee kantapäihin. Tällä hetkellä minulla on käytössä Sauconyn juoksukenkä

(Saucony Grid Sinister - Women, Product #: 1960-2-09.5
The Saucony Grid Sinister Women's trainer uses Flexion Ride Technology from Saucony. The Saucony Sinister, a lightweight training shoe, incorporates a flexion plate designed to naturally propel runners onto their forefoot.)

Kenkä on ollut melko hyvä, tosin n. vuoden käytön jälkeen alkanut tehdä rakkoja kantapäihin. Apuna tähän toimii hyvin urheiluteippi. Osaisitko nyt suositella minulle seuraavia juoksukenkiä, jotka sopisivat normaalisti pronotoivalle (?) jalalle ja kapealle lestille? Sauconyn etuna on ollut tukeva ja syvä kantapää (vaikutti eniten ostopäätökseeni), joten kantapää ei ole päässyt liikkumaan liikaa.

Kiitos vastauksestasi jo etukäteen!
  Vastaa viestiin
31.07.10, 19:47   #149 (linkki)

Lenelle

Moi! Pistäpä sähköpostia mulle, laitan muutaman tarkentavan kysymyksen ja kerron sitten mahdolliset muutostarpeet juoksukenkien osalta sen perusteella.
  Vastaa viestiin
19.10.10, 09:15   #150 (linkki)
marijaana
(Vierailija)

talvikenkää hakemassa

Kiitos konsultoinnista Runner32!
Kesäkäytössä on ollut Asicsin Gel 1140 ja kaipasin vinkkejä talvikengälle.
Muutaman meilivaihdon jälkeen vaihtoehto löytyi: Asics GT-2150, ja oikea kengänkoko (1140 kengät liian pienet).
Kiitos avusta! Ja antaa talven tulla! :-)
  Vastaa viestiin