Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kuntoklubilaiset
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
19.08.10, 17:16   #451 (linkki)
haltsu
(Vierailija)

Mistä olette ostaneet balettivaatteita? Piruetti on niin hirvittävän kallis.
Haluaisin catsuitin shortsien kera tai sitten tyyliin jumppapuku+sukkikset. Tietenkin myös tossut.
  Vastaa viestiin
20.08.10, 14:41   #452 (linkki)
miau
(Vierailija)

Itse ostin tossut Silkkirummusta, mielestäni tosi ihana kauppa. Liike vissiin vaan Oulussa mutta voi tilata netistä. Muuten balettiasuna on joustavat lämpimät leggingsit ja trikoota oleva "mekko".

Ihanaa, olin tiistaina eka alkeistunnilla ja "saan" aloittaa myös jatkoalkeet. Useampi tunti sitten viikossa. Oon ihan hurahtanut balettiin :D

The Company - Robert Altman <- on muuten ihan huippu elokuva, samaa mieltä :)
  Vastaa viestiin
30.08.10, 12:21   #453 (linkki)
allégro
(Vierailija)

balettiasut netistä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja haltsu Näytä viesti
Mistä olette ostaneet balettivaatteita? Piruetti on niin hirvittävän kallis.
Haluaisin catsuitin shortsien kera tai sitten tyyliin jumppapuku+sukkikset. Tietenkin myös tossut.
Itse olen ostanut treeniasuni Helsingissä Footlightin liikkeestä (jos on saman koulun oppilaana, saa 20% alennuksen) ja suoraan netistä. Tämä toimii hyvin jos on ennestään kokeillut useampien eri valmistajien kokoja, eikä ole erityistarpeita (esim pitkä selkä). Olen myös ostanut pehmeät tossuni netistä. Verkkokauppoja on myös kotimaisia, mutta hinnat ovat kalliimpia. Jos tilaatte ulkomailta, kannattaa kuitenkin pysyä EU-alueella, koska Yhdysvalloista tilattuna tulee vielä tullimaksut pälle.

Englantilainen DanceDirect on mun luottokauppani, jota olen myös suositellut ystäville.
Pukujen valikoima on aika hulppea, hinnat edullisia (puvut 10 - 29 puntaa, euroissa n 12-35),
toimitus nopea ja luotettava.

linkki: Dancewear and Dance Shoes up to 50% less than retail price from Dance Direct.

p.s. en siis saa mitään etuja mainostamisesta ;)
  Vastaa viestiin
01.09.10, 10:40   #454 (linkki)
jäykkänilkka
(Vierailija)

Pääsin taas aloittamaan balettitunnit tänä syksynä ja opettaja Suvi Pohjonen on todella hyvä, selkeä ja jämäkkä mutta myös kannustava! Olen niin vähän päässyt käymään balettitunneilla, että alkeista taas alotellaan, kun niissäkin tuntuu olevan aina vaan hiomista... Pitempään käyneiltä kysyisin, että mitä jatko1-tunneilla tehdään ja minkälaisia liikkeitä siellä käydään läpi? Vaikeampia sarjoja varmaankin? Vaaditaanko jatkotasoilla myös enemmän notkeutta tai muita ominaisuuksia? Sitten kysyisin lämmittelystä, josta joku muukin täällä kyseli, eli miten ja kuinka kauan lämmittelette tuntia varten, sekä vasta-alkajat että paljon baletissa käyneet? Ja vielä, että minkälaista liikuntaa ja kuinka usein viikossa olisi hyvä harrastaa muuta liikuntaa baletin lisäksi?
  Vastaa viestiin
01.09.10, 14:36   #455 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2010
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jäykkänilkka Näytä viesti
Pitempään käyneiltä kysyisin, että mitä jatko1-tunneilla tehdään ja minkälaisia liikkeitä siellä käydään läpi? Vaikeampia sarjoja varmaankin? Vaaditaanko jatkotasoilla myös enemmän notkeutta tai muita ominaisuuksia? Sitten kysyisin lämmittelystä, josta joku muukin täällä kyseli, eli miten ja kuinka kauan lämmittelette tuntia varten, sekä vasta-alkajat että paljon baletissa käyneet? Ja vielä, että minkälaista liikuntaa ja kuinka usein viikossa olisi hyvä harrastaa muuta liikuntaa baletin lisäksi?
Hei!

Ihan ekaksi sun kannattaa kysyä omalta opeltasi mikä taso sulle nyt on sopivin. Tunnit ja tasot vaihtelevat kouluittain ja myös eri opeilla on omat näkemyksensä asiasta. J1:n aloittaminen vaatii kyllä yleensä vähintään 1-2 vuotta säännöllistä 2xviikossa käytyä opetusta. Mutta ihmiset ovat tässäkin yksilöllisiä ja oppivat eri tahtiin, riippuen liikuntataustasta, fyysisistä valmiuksista, motivaatiosta ja tavoitteista. On kuitenkin tosi tärkeää että yksinkertaisiltakin näyttävät liikkeet opitaan tekemään puhtaasti. Esim tendue ja plie tehdään ensimmäisenä, mutta opitaan usein vasta viimeisinä! Eli kärsivällisyyttä ja sinnikkyyttä tarvitaan :)

Valmiudet J1-tasoon kehittyvät siis alemmilla tasoilla kunhan vain pääset vähintään 2 x viikossa tunneille. Notkeutta voi lisäksi parantaa jooga- tai erilaisilla stretching-tunneilla, suosittelen. Myös pilates on sopiva laji tanssijalle, se vahvistaa tärkeätä kesivartalon hallintaa! Ja baletin lisäksi kannatta tietenkin kokeilla myös muita tanssilajeja.
Lämmittely on sekin yksilöllistä, mutta aluksi kannattaa varata ainakin 15 min ennen tuntia. Tee esim sarja vatsalihaksia, fleksaa/pyörittele/ojentele nilkkojasi, rullaa selkää, ja venyttele ainakin etureidet, takareidet, pohkeet, lonkankoukistajat, sisäreidet, kyljet, selkä.. ohoh, tuo olikin mun sarja (eikä 15 min riitä). Usein varaan puolisen tuntia lämmittelyyn.

Löysin youtubesta hyvän peruslämmittelysarjan joka sopii aloittelijalle (ja muillekin). Tankoa ei tarvita, vain vähän lattiatilaa:

YouTube - How to Warm Up Before Dancing Ballet

Toivottavasti tästä oli jotain apua :)
  Vastaa viestiin
02.09.10, 13:07   #456 (linkki)
jäykkänilkka
(Vierailija)

Kyllä oli apua, kiitos vastauksesta! Pilatesta ja joogaa teenkin jonkin verran ja perusvenyttelyä myös 2-4 kertaa viikossa. Tuossa videossa varsinkin lantion alueen lämmittelyliikkeet vaikutti hyviltä ja mulle tarpeellisilta, "kylmällä" lantiolla ei nimittäin tahdo saada jalkaa nousemaan tunnilla... Tällä hetkellä mulla ei ole aikaa kuin yhteen balettituntiin viikossa työn, perheen ja opiskelun keskellä, joten taidan jatkaa alkeita aina vaan, mutta pitää olla tyytyväinen että pääsee edes kerran viikossa balettiin! Kotonakin yritän muistella ja harjoitella liikkeitä sen minkä pystyn, mutta eihän se oo sama asia kuin tunnilla käyminen.
  Vastaa viestiin
06.09.10, 15:52   #457 (linkki)
sasae eik.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja miau Näytä viesti
The Company - Robert Altman <- on muuten ihan huippu elokuva, samaa mieltä :)
Uusi balettimaailmaan sijoittuva elokuva ensi-illassa Venetsiassa:

Venetsia 2010: Aronofskyn balettitrilleri Black Swan on hurja, abstrakti ja melkein liikaa ? Suomenkuvalehti.fi

Arvasinkin Natalie Portmanilla olevan tanssitaustaa.
  Vastaa viestiin
06.09.10, 22:42   #458 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2010
Black Swan

Aronowskyn elokuvia ei ainakaan voi tavanomaisuudesta syyttää.. Pääosien esittäjät kävivät tietääkseeni jonkun sortin treenin läpi ennen kuvauksia, mutta varsinaiset tanssiosuudet hoitaa sijaistanssija (ABT:n teatterista). Tarkka katsoja ja balettifriikki kyl huomaa milloin kropat vaihtuu, mut se ei kai tässä elokuvassa ole olellista.

Tässä muuten virallinen traileri:

YouTube - BLACK SWAN - Official HD trailer
  Vastaa viestiin
07.09.10, 14:22   #459 (linkki)
sasae eik.
(Vierailija)

Käsittääkseni kyllä Natalie Portman tanssii kaikki kohtaukset itse.
  Vastaa viestiin
07.09.10, 23:28   #460 (linkki)
spagaatti
(Vierailija)

jalat jumissa

Hei kaikki balleriinat!

Kuka osaisi antaa neuvoja tai niksejä, kaikkia pikkujujujakin otetaan mieluusti vastaan:) tuntuu, nimittäin, että spagaattivenytyksissäni olen jotenkin taantunut. osaisiko joku antaa hyviä vinkkejä lonkan ylivenytyksiin, sillä tällä hetkellä spagaatti tuntuu menevän vain takareiteen, ja jos ja kun takareisi tästä jumittuu, en pysty tekemään spagaattiharjoituksia kunnolla. tahtoisinkin saada enemmän venytystä juuri lonkkaan, jotta en olisi ihan takareisieni armoilla. jonkin verran on auttanut se, että pidän spagaatissa takajalkaa jonkin kirjan päällä, jolloin venytys ohjautuu enemmän lonkkaan, eikä takareiteen, mutta nuo kirjat ovat kyllä lopulta aika huonoja, vähän turhan matalia, olisi kiva keksiä jokin muu taso, sitten ei tarvitsisi turmella kirjojanikaan.. tiedossani on jo hyvän lämmittelyn merkitys äärivenytyksille, lisäksi venytysliikerepertuaarinikin on aika laaja, eli olisi kiva saada jotain vähän uutta neuvoa ja ideaa, ei ihan perusvenytyksiä.

toisaalta, olen melko varma, että jalkani ovat tällä hetkellä aika ylirasittuneet, ne eivät oikein palaudu, mutta tekisi mieli kokoajan rääkätä niitä, sillä haluaisin vain kehittyä lisää. ehkä jalkoja pitäisi jotenkin lepuuttaa, tai antaa niille taukoa. onko teillä hyviä neuvoja palauttaviin harjoituksiin?

näihin pohdintoihin olisi siis kiva saada neuvoja, suuret kiitokset jo etukäteen sinulle/teille, jotka osaisitte ja tahtoisitte auttaa minua tässä!:))
  Vastaa viestiin

08.09.10, 10:19   #461 (linkki)
mustaJoutsen
(Vierailija)

Natalie Portman ballerina

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sasae eik. Näytä viesti
Käsittääkseni kyllä Natalie Portman tanssii kaikki kohtaukset itse.
Natalie on aivan upea näyttelijä, mutta eiköhän joutsenlampea voi tanssia vain oikea ballerina. Tanssi vaatii niin paljon aikaa ja omistautumista ettei näyttelijäntyölle jäisi enää mitään. Portman on kyllä treenanut tosissaan 13 vuotiaaks asti, ja käynyt tunnneilla sen jälkeenkin, eli on luultavasti tarvinu vähemmän stunt-tanssijaa kuin Mila Kunis. Ja amerikkalaiseen tapaan molemmat kävivät jonkun sortin ballet-boot campin valmistautuakseen. Body double, siis nyt sijaistanssija, on ihan vakikäytäntö kun tanssitaan vaikeampia kohtauksia. Tässä elokuvassa "nähdään" Sarah Lane ja Maria Riccieto, jotka muuten tanssivat American Ballet teatterissa.

Portman itse kertoo näin:
"Physically, I trained starting a year ahead of time, and then the six months prior to [shooting] the film, went into a sort of hypertraining, where I was doing five hours a day of both ballet and crosstraining with swimming," she told reporters at a press conference at the Venice Film Festival, where "Black Swan" debuted to glowing reviews Wednesday night.

Ihailtavaa joka tapauksessa, mutta balettifriikit nyt ovat aika pikkumaisia näis asioissa ;)
  Vastaa viestiin
29.10.10, 13:05   #462 (linkki)
baletista lisää
(Vierailija)

...

up!

Onko täällä sellaisia aikuisena aloittaneita, jotka ovat edenneet teknisesti tosi pitkälle, esim. niin että edistyneet-tason tunnitkin menevät vaivattomasti?! Ja kuinka nopeasti etenitte esim. edistyneet-tason tunneille? Inspiraatiota kiitos! Ja sitten pilateksesta, missä olette harrastaneet ja millä hinnoilla? Hyviä opeja?!

ja kiinnostuneille pari suomalaista baletti/tanssiblogia!

Pas de Chat - The Ballet Blog pari vuotta ahkerasti tanssinut
En Pointe edistynyt tanssija
More than Dance ammatista unelmoiva :)
Virrassa tuolla välillä myös balettiasiaa
  Vastaa viestiin
29.10.10, 23:01   #463 (linkki)
Andante30+
(Vierailija)

aikuisena edistynyt

Hei!

Olen aloittanut 21 vuotiaana baletin, sitä ennen ei kokemusta tanssin parissa, ei edes satubalettia :)
Kävin ekan vuoden noin 2x viikossa alkeistunneilla, sitten seur vuodeen 3-4 x alkeet2 ja Jatkoa1 ja kolmen vuoden sisällä jatko2-tasoa. Etenin siis suht nopeasti noin kolmessa vuodessa edistyneille tunneille, mutta kesti paljon paljon pidempään päästä ihan oikeasti sille tasolle. Pelkästään J1 tasollakin voi opiskella monta vuotta. Kävin kuitenkin anytime-kortilla n. 4 vuotta, ja tunteja kertyi silloin viikottain 6-10. Ei pelkästään balettia, vaan myös nykytanssia ja jazzia. Kävin myös aina yhtäaikaa sekä edistyneillä että helpoimmalla tasoilla, ja teen sitä edelleen. Tosin nyt ehdin "enää" 3-4 viikossa tunneille.

Mutta takaisin kysymykseesi.. Olen tanssinut balettia nyt n 15 vuotta ja käyn opettajani siunauksella taas edistyneellä tasolla (oli piitkä tauko välissä). Vaivatonta se ei ole koskaan :D, saan siis tehä ihan tosissani töitä, mutta pärjään aika hyvin. Olen käynyt myös ulkomailla ollessani ammattilaisten aamutunneilla, ja vaikka en ihan yltänyt samalle tasolle (no hei, haloo ;), ei silti ole tarvinnut hävetä. Pysyin mukana ja ope jopa , nautin tunnista ja ope jopa toivotti takaisinkin :)

Töitä se silti vaatii. Arvioin kerran että balettitunteja on yli 2000 plakkarissa. Oma rima täytyy nostaa aina korkeammalla ja tekniikka on hiottava loputtomiin. Ja siitä on pidettävä oikeasti niin paljon että jokainen hetki tanssiessa merkkaa jotain. Ja tosi oleellista on löytää hyviä opeja, sellaisia jotka vaatii myös aikuisilta ja on halukkaita puskee sua eteenpäin. Ja siinä mulla on ollut tosi onni :)

Tällä hetkellä käyn Gabriella Serran tunneilla, ihan huippu. Tosin jäi just mammalomalle noin puoleks vuodeksi (tulee ehkä jo keväällä pitämään yhden tunnin). Myös Maija Hänninen pitää hyviä tunteja.

Niin että tsemiä, anything is possible! :)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baletista lisää Näytä viesti
up!

Onko täällä sellaisia aikuisena aloittaneita, jotka ovat edenneet teknisesti tosi pitkälle, esim. niin että edistyneet-tason tunnitkin menevät vaivattomasti?! Ja kuinka nopeasti etenitte esim. edistyneet-tason tunneille? Inspiraatiota kiitos! Ja sitten pilateksesta, missä olette harrastaneet ja millä hinnoilla? Hyviä opeja?!

ja kiinnostuneille pari suomalaista baletti/tanssiblogia!

Pas de Chat - The Ballet Blog pari vuotta ahkerasti tanssinut
En Pointe edistynyt tanssija
More than Dance ammatista unelmoiva :)
Virrassa tuolla välillä myös balettiasiaa
  Vastaa viestiin
29.10.10, 23:09   #464 (linkki)
Andante30+
(Vierailija)

Mestariopettaja Footlightiin alkaen 5.11.

Unohdin tuossa mainita.. Kuulin siis just tänään että Footlightissa aloittaa ensi viikolla uusi opettaja, joka tulee Gabriella Serran sijaiseksi (mammaloma). Kyseessä siis Marie Pierre Greve:

Marie on opiskellut Avignon'n Konservatoriossa Ranskassa. Valmistuttuaan hän tanssi aina vuoteen 1994 saakka Deutsche Oper Ballet'ssa Berliinissä, minkä jälkeen Greve kiinnitettiin Royal Danish Ballet'n ensitanssijattareksi. Marie-Pierre Greve on tanssinut merkittävimpien balettien päärooleissa, kuten Anna Karenina, La Sylphide, Pieni Merenneito, Giselle, Romeo ja Julia, Hamlet, Joutsenlampi ja Pähkinänsärkijä. Greve on naimisissa Kansallisbalettimme johtajan Kenneth Greven kanssa.

On tosi harvinaista että tän tasoinen opettaja saadaan harrastaja-tunneille. Marie Pierre on kuiteskin myös opettanut Kansallisbaletin tanssijoita ja oppilaita. Silti hän kuulemma kokee aikuisten opettamisen sekä mielenkiintoiseksi että mielekkääksi :)

Tunnit ovat perjantaisin:
aikuisten alkeet klo 17-18
Jatko 3 klo 18-19.30
Pointe (perus- ja jatkotaso yhdistetty) klo 19.30-20.30

Kantsii ilmottautua! Mä olen ainaskin menossa :)
  Vastaa viestiin
19.11.10, 22:19   #465 (linkki)
Marien tunneilla käynyt
(Vierailija)

ihana opettaja!

yhdyn Marie Pierren hehkutukseen: IHANA opettaja joka käy jokaisen kanssa yksilöllisesti korjaukset läpi, kehuu ja kannustaa mutta myös vaatii työntekoa. Paras opettaja jonka tunneilla olen koskaan käynyt, olen jo parissa kerrassa edistynyt huimasti!
  Vastaa viestiin
20.11.10, 11:48   #466 (linkki)
Marien motivoima
(Vierailija)

Ihanat tunnit!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marien tunneilla käynyt Näytä viesti
yhdyn Marie Pierren hehkutukseen: IHANA opettaja joka käy jokaisen kanssa yksilöllisesti korjaukset läpi, kehuu ja kannustaa mutta myös vaatii työntekoa. Paras opettaja jonka tunneilla olen koskaan käynyt, olen jo parissa kerrassa edistynyt huimasti!
Voin vain olla samaa mieltä! Marie Pierren tunneilla saa tehdä tosissaan töitä, ja palkinnoksi saa ihan älyttömän hyviä yksilöllisiä korjauksia. Lisäksi hän on tosi symppis :) Ja upea tanssija..

Kun mun oma vakkariope Gabriella Serra jäi äitiyslomalle, meinasi jo motivatio laskea, mutta onneksi hän järjesti meille Marien sijaiseksi. Eli samaa ranskalaista koulukuntaa, ja huippuhyvää opetusta!
  Vastaa viestiin
22.11.10, 20:02   #467 (linkki)
karoliina
(Vierailija)

Hei!
Haluisin aloittaa baletin nyt joulun jälkeen Helsingissä/Vantaalla, mutta en oikein tiedä minne kouluun mennä ja onko mahdollista aloittaa näin kesken vuoden.
Olen siis aloittelija, 19v. ja joskus yläasteella tanssinut vähän jazzia. Mutta nyt toi baletti vaan kiinnostaa niin hirveästi.. :)
Niin, minne voisin mennä/ilmoittautua nyt tammikuussa?

Ja muuten, millanen on tanssiasu kun alkeisbaletista puhutaan? Aikuistenryhmäänhän mä olisin menossa ;)
  Vastaa viestiin
22.11.10, 20:52   #468 (linkki)
Andante30+
(Vierailija)

alkeistunneille ja heti!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karoliina Näytä viesti
Hei!
Haluisin aloittaa baletin nyt joulun jälkeen Helsingissä/Vantaalla, mutta en oikein tiedä minne kouluun mennä ja onko mahdollista aloittaa näin kesken vuoden.
Olen siis aloittelija, 19v. ja joskus yläasteella tanssinut vähän jazzia. Mutta nyt toi baletti vaan kiinnostaa niin hirveästi.. :)
Niin, minne voisin mennä/ilmoittautua nyt tammikuussa?

Ja muuten, millanen on tanssiasu kun alkeisbaletista puhutaan? Aikuistenryhmäänhän mä olisin menossa ;)

Hei! Mene vain nyt heti, turhaan tuhlaat hyvää treeniaikaa!

Footlightissa on kolme viikkoa sitten aloittanut uusi opettaja, ja hänellä on myös aikuisten alkeistaso perjantaisin klo 17. Lisätietoja löytyy tästä viestiketjusta, ope on siis ranskalainen Marie-Pierre Greve. Voin vain suositella :)

Muuten Helsingin Tanssiopistossa alkaa uusi alkeiskurssi 20.1.11. Jos haluat vielä odotella..
Footlightin uusista kursseista en osaa vielä sanoa.

Ekalle tunnille pue mieluiten vartalomyötäisen asun, esim leggingsit tai vastaavat, toppi ja shortsit. Tärkeintä on että ope näkee jalkojesi ja kroppasi asennon, lihaksia myöten. Vain näin voi hän korjata mahdollisimman hyvin. Huom: ei lepattavia lahkeita! Vaaleanpunaiset/valkoiset sukkikset ja perinteinen balettipuku eivät ole aikuisilla pakolliset, mutta moni tykkää käyttää näitä kuitenkin. Tossuja sun ei tarvi mennä heti ostamaan, voit ekalla kerralla käyttää sukkiakin (älä ota liian ohkaisia, eikä myöskään villasukkia). Mutta jos päätät jatkaa, tossut on ihan ehdottomat!

Onnea ja tsemmppiä vielä, baletti on harrastuksena ihan parasta :)
  Vastaa viestiin
23.11.10, 18:39   #469 (linkki)
karoliina
(Vierailija)

Okei, luulen että menen tonne tammikuussa alkavaan eli tanssiopistolle. :) Kiitos viestistäsi!
  Vastaa viestiin
23.11.10, 23:43   #470 (linkki)
Andante30+
(Vierailija)

kiva, mutta..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja karoliina Näytä viesti
Okei, luulen että menen tonne tammikuussa alkavaan eli tanssiopistolle. :) Kiitos viestistäsi!

Kiva kun löysit sopivan tunnin, mutta ehdotan silti että kokeilisit myös Marie-Pierre Greven tuntia. Hän on aivan mielettömän hyvä opettaja ja todellinen inspiraation lähde. Korjaa yksilöllisesti ja kannustaa tosi paljon. Aikuisella aloittelijalla tälläistä tilaisuutta ei tule vastaan kovinkaan usein, jos ikinä!

Opiston uusi alkeistunti on kans hyvä, olen kuullut siitä opesta pelkästään hyvää. Mä ottaisin molemmat :)

Onnea ja elämyksiä matkaan!
  Vastaa viestiin

30.11.10, 13:03   #471 (linkki)
Takaisin alkuperäiseen
(Vierailija)

Tasot

Mielenkiintoinen ketju. Itsekin aloittelen taas vanhaa harrastusta. Oon aloittanut alle 6 vuotiaana Baletin Vietnamilaisessa balettikoulussa ja jatkoin harrastusta Suomessa 13 vuotiaaksi asti. Silloin baletti vaihtui kilpatanssiin, sitten sambaan ja lopulta poledanceen jota harrastan edelleen ja lajit tukisivat toisiaan hyvin. Baletin lopettamisesta on nyt 14 vuotta ja innostus palata takaisin ks. tanssin pariin on valtava. Äitinikin on jostain syystä aiheesta iloinen ja olenkin nauranut, että ehkä tää jotenkin todistaa hänelle etten saanutkaan traumoja Vietnamilaisesta balettikoulusta jossa sai karttakepistä varpaille ellei nilkat taipuneet tarpeeksi - en muista tuota lainkaan negatiivisena, sen sijaan muistan AINA nilkat :D

Olen aloittamassa baletin ainakin nyt Footlightissa ja tiedustellessani toimistosta tasoa josta kannattaisi aloittaa todettiin, että aloittaminen alkeistasolta voi tylsistää mut kuoliaaksi. Baletista on kuitenkin aikaa joten voi olla, että menen jo syksyllä alkaneelle alkeistunnille kokeilemaan kun ovathan he edistyneet syksyn aikana ja siirryn suoraan perustasolle jos tuntuu etten saa siitä mitään irti. Onko teillä vinkkejä? Minkätasoisia alkeistunnit/perustunnit ovat?? Treenivaatteita vaan pitää hommailla kun eihän mulla mitn sellaisia ole.
  Vastaa viestiin
30.11.10, 20:39   #472 (linkki)
Andante30+
(Vierailija)

Footlightin tunneista..

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Takaisin alkuperäiseen Näytä viesti
Mielenkiintoinen ketju.
Olen aloittamassa baletin ainakin nyt Footlightissa ja tiedustellessani toimistosta tasoa josta kannattaisi aloittaa todettiin, että aloittaminen alkeistasolta voi tylsistää mut kuoliaaksi. Baletista on kuitenkin aikaa joten voi olla, että menen jo syksyllä alkaneelle alkeistunnille kokeilemaan kun ovathan he edistyneet syksyn aikana ja siirryn suoraan perustasolle jos tuntuu etten saa siitä mitään irti. Onko teillä vinkkejä? Minkätasoisia alkeistunnit/perustunnit ovat?? Treenivaatteita vaan pitää hommailla kun eihän mulla mitn sellaisia ole.
Hei!

Mä menisin tekeen ihan ekan tunnin alkeis- tai perustasolle. Kun ite aloitin uudestaan 3 vuoden tauon jälkeen, menin kans perustason tunneille, vaikka kävin ennen taukoa edistyneillä tasoilla. Jos on pitkään tanssinu balettia, tietää että ns alemmillakin tasoilla voi tehdä kunnolla töitä! Nykyään käyn sekä jatko 3, jatko 2 ja aina välillä J1 -tunneilla. Perustasokin käy jos en muaalle ehdi.

Footlightin opeilla on kaikilla vähän eri tasot. Mun mielestä paras ope on Gabriella (on todella hyvä), mutta hän on nyt just äityislomalla. Sijaisista Christina Tuurna opettaa Vaganova-pohjalta, samoin Kalle. Molempien J1-tasot on jo ihan haastavia. Tyyliltään ovat aika erilaisia, Tuurna on ehkä selkeämpi ja Kalle, öhöm, persoonallisempi. Pitää vaan kokeilla mistä ja kestä ite tykkää eniten!

Muuten ihan paras ope on ehdottomasti Gabriellan sijainen eli Marie-Pierre Greve. Oon häntä hehkuttanut tässä ennenkin, mutta ihan syystä. M-P opettaa perjantaisin aikuisten alkeita klo 17, ja jatko 3 klo 18. Suosittelen, vaikka alkeet ovat varmaan teknisesti liian helpot sulle. Tylsää siellä ei kuitenkaan ole. Opettaja on tosi kannustava ja innostava, ja korjaa hyvin paljon! M-P edustaa ranskalaista koulukuntaa (kuten myös Gabriella), ja opettaa englanniksi/ranskaksi. Sen jälkeen voit varmaan mennä testaan joko Christinan J2-tuntia tai Maija Hännisen J2 (se on tasoltaan "helpompi", mutta vain iltaisin! Aamutunnit ovat vaikeimpia). Oliko tarpeeks kattava selvitys? :)

Ehkä nähdään vielä tunneilla!

P.S: Näissä blogeissa on ollu juttua tunneista:

Pas de Chat - The Ballet Blog: Learning from the Best

Pointe Til You Drop - Ballet at Thirtysomething: definition of elegant: graceful in form or movement
  Vastaa viestiin
30.11.10, 20:51   #473 (linkki)
Andante30+
(Vierailija)

pikku korjaus/lisäys

Kalle Hedman EI siis ole sijainen, vaan hänellä on omat tuntinsa. Myös Christina Tuurna tuli kesän jälkeen pitämään omia tunteja, mutta hoitaa nyt siis maanantait ja keskiviikot. Ja Maijalla on ollu omat aamutuntinsa jo monta vuotta, mutta sijaistaa nyt siis tiistai illat Salmisaaressa. Sen sijan Marie-Pierre Greve on Gabriellan "oma" sijainen ja opettaa luultavasti vain kevääseen asti.

Että silleen :)

[QUOTE=Andante30+;10734776]
Footlightin opeilla on kaikilla vähän eri tasot. Mun mielestä paras ope on Gabriella (on todella hyvä), mutta hän on nyt just äityislomalla. Sijaisista Christina Tuurna opettaa Vaganova-pohjalta, samoin Kalle. Molempien J1-tasot on jo ihan haastavia. Tyyliltään ovat aika erilaisia, Tuurna on ehkä selkeämpi ja Kalle, öhöm, persoonallisempi. Pitää vaan kokeilla mistä ja kestä ite tykkää eniten!
  Vastaa viestiin
15.01.11, 22:54   #474 (linkki)
Balettikassi
(Vierailija)

uusi balettiblogi

julkaisin tänään uuden suomenkilelisen balettiblogin: Johannan Balettikassi

Saatat tuntea mun jorinoita ennestään englanninkielisestä Pointe Til You Drop -blogistani, jota olen pitänyt viime marraskuun alusta. Välillä tekee kuitenkin mieli kirjoittaa suomeksi ja kertoa ja kommentoida myös paikallisista tanssijutuista. Ja miksei jostain muustakin! Treeni-smoothien resepti tulossa.. "Johannan Balettikassi" on siten tarkoitus olla ikään kuin pikkusisko sen vanhemmalle blogille, yhteisiä piirteitä ja tyyliä, mutta omat juttunsa kuitenkin.

Siis jorinoita baletista, treeneistä, tossuista ja tanssivaatteista, esityksistä, energiapatukoista ja treenipirtelöistä, suihkugeeleistä ja nutturoista.. Mitä nyt mun kassiin ja päähän mahtuu! Eka postaus on ulkona, mut kaikkea edeltämainittua ei vielä näy jutuissa. Kunhan kerkiän kahen blogin kanssa sählätä :)

linkki: Johannan Balettikassi

ja mun toinen oli tämä: Pointe Til You Drop - Ballet at Thirtysomething
  Vastaa viestiin
03.02.11, 18:14   #475 (linkki)
Tanssinope
(Vierailija)

Baletti/Pilates

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkeistä kiitollinen Näytä viesti
Onko teillä kokemuksia näistä?
Kumpaa suosittelisitte vartaloa kiinteyttämään ja oloa kohentamaan?
Mitä paikkaa pk-seudulla suosittelet toteutuspaikaksi?
Vähän tulee myöhässä vinkki, mutta sanoisin että ensiksi kaksi vuotta pilatesta niin saat vartalon hahmotuksen kuntoon ja löydät syvät lihakset mitä myös baletissa tarvitaan. Tämän jälkeen olet täysin valmis aloittamaan baletin... ;)
  Vastaa viestiin