| |  | | |
16.10.07, 01:03
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 10/2007
| käsipainot ?kg
Hei!
Osaisiko joku neuvoa minkä painoiset käsipainot kannattaisi 176 cm pitkän, 65 kg painavan henkilön hankkia jos tavoitteena olisi myös kasvattaa lihaksia (hauis, ojentaja) ei ainoastaan kiinteyttää? Kuten kysymyksestä selviää, asiantuntija en tässä asiassa ole, muuten kyllä liikuntaa harrastan. Käsivarret eivät ole erityisen treenatut, aikas tavalliset siis. Kotiin olisi mukava saada painot joilla reenata.
Kiitti!
| |
| | |
16.10.07, 07:10
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ostaisin säädettävät, joissa maksimipaino on 10 tai 15 kg. Mielestäni paremmat kuin yhden painoiset puntit, jotka jäävät pian pieniksi.
| |
| | |
16.10.07, 08:44
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2007
|
Kuulostat aika hentorakenteiselta, joten kannattaa varmistaa, että ne säädettävät saa tosiaan säädetyksi riittävän pieniksi myös.
Itse en ole tajunnut alunperin säädettäviä hankkia, joten kaappini on täynnä eripainoisia puntteija 1,5-5 kg. Kun lihasharjoitteluni on enemmän ja vähemmän satunnaista, en käsiliikkeitä varten tarvitse yli 5 kg:n puntteja (kun lihaksetkin ovat tosi pienet :( ). Isommat painot tosin olisivat tarpeen lisäpainona kyykyissä ja muissa jaloille tehtävissä liikkeissä.
Säädettävät ovat varmasti fiksut, vaikka muistaakseni ovatkin huomattavasti kalliimmat, kuin edulliset pikkupuntit, sillä helpompi säilöä yksiä säädettäviä kuin monia eripainoisia puntteja.
| |
| | |
16.10.07, 10:04
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla on pituutta 183cm ja painoa n.69kg. Kestävyys on hyvä, mutta ruumiinrakenteellani joudun kiinnittämään lisähuomiota erityisesti lihaskuntoon. Jos pelkästään (?) haluat treenata hauista ja ojentajaa, niin sinuna hankkisin vähän erikokoisia painoja, koska minulla ainakin hauiksen ja ojentajien kunnot ovat eri, ja myös että varmastikin näiden lihasten suuruus on eri. Tietämättä kunnostasi, karkeasti ottaen sanoisin max 6kg /käsi, mutta toki voi olla enemmänkin jos tosiaan rankasti haluat treenata. Tuo on minulla enemmän muokkauksen puolella kuin kiinteytyksen.
Käsipainoja voi myös käyttää selkään, jolloin voit käyttää kunnolla painoja. Ja kyykkyjen apuna käsipainot olilla ovat hyvät. Kokeilemalla ne omat painonsa löytää. Kokeile vaikka salilla. Kovin yksilöllistä. ja varsinkin jos olet käsissä aloittelija, tuntuvat nuo 6kg/käsi jo jonkin verran kun toistoja tekee! ja huomioi että hauis ja ojentajat ovat aika pienet lihasryhmät
| |
| | |
16.10.07, 12:11
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Suosittelen säädettäviä painoja. Ovat toki kalliimmat, mutta voit treenata muitakin lihasryhmiä sitten. Painoihinhan voi aluksi laittaa vaikka pelkät lukot, jos levyt ovat liikaa. Itse olen tehnyt niinkin, että toiselle puolelle laitan levyn ja toiselle en, mutta pitää sitten sellaisesta kohdasta kiinni, että paino tuntuu tasaisesti. Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan. Käsiliikkeisiin säädettävät riittää, mutta kyykkyihin ym. kannattaa sitten lisäillä ajan myötä toistoja. Jos löydät lisää sopivan kokoisia levyjä niin osta niitä. Jos keskellä on isompi reikä, saa painon kyllä ainakin kierrettävällä lukolla lukittua paikoilleen ihan hyvin, muitten painolevyjen väliin etenkin.
| |
| | |
16.10.07, 16:22
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä menisin punttisalille :)
Siellä voi käsiä ja koko kroppaa treenata taljassa, tangolla, käsipainoilla ja vaikka miten. Sorry, minä en usko kotikuntoiluun. Lisäksi salilla saat tehtyä tuplasti monipuolisempaa treeniä :)
| |
| | |
16.10.07, 21:42
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mun mielestä alle 5 kg käsipainoilla ei kyllä tee mitään hauis- tai ojentatreeneissä, jos oikeasti haluaa lihasmassaa kasvattaa. Säädettävät käsipainot on paras ratkaisu, muutenhan joudut ostamaan aina uudet painot sitä mukaa kun voimat karttuvat.
| |
| | |
17.10.07, 09:13
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja naa Säädettävät käsipainot on paras ratkaisu, muutenhan joudut ostamaan aina uudet painot sitä mukaa kun voimat karttuvat. | Eli aloittelijalla n. 2 viikon välein ;) | |
| | |
18.10.07, 15:52
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hankkisin alkuun 2 kg ja myöhemmin 5 kg puntit sekä hyvät treeniohjelmat.
Säädettävät olisivat ehkä paras vaihtoehto, mutta hyvällä ohjelmalla saa kunnon madonnakädet ihan varmasti 5 kilonkin painoilla. 2kg ehdottaisin aluksi, jotta liikeradat oppii varmasti oikein ja pystyy viemään ohjelman läpi eikä hyydy kesken.
| |
| | |
18.10.07, 16:03
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Miksi ensin kakkoset ja sitten vitoset, kun näille tulee helposti hintaa enemmän kuin säädettävälle setille? Ja säädettävään justeeraa kuitenkin hieman enemmän painoyhdistelmiä kuin kakkosen ja vitosen..
| |
| | |
18.10.07, 16:35
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minähän kirjoitan että säädettävät olisivat varmaan paras vaihtoehto:).
Itse luin aikoinaan Fitnessistä (numero lienee jossain kätköissä tallessa), että on parempi aloittaa kuitenkin pienemmällä kilomäärällä oppiakseen liikeradat ja jaksaakseen vetää koko ohjelman läpi.
Nyt tosin kun luin muiden ohjeita, jotka varmasti ovat uudempia kuin parin vuoden takaiset, ilmeisesti nuo todella painavatkin ovat tehokkaampia kuin 5 kilon käsipainot. Itse suosin kakkosia ja viitosia, viitosilla saan itse asiassa jo tehdä todella paljon töitä enkä aina pysty tekemään vaadittua määrää toistoja.
Toisaalta minulla nyt lihakset pomppaavat aika nopeasti näkyviin.
| |
| | |
18.10.07, 20:17
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mä aikoinani aloitin salilla esim. hauiskäännöt 5 kg käsipainoilla. Nyt painot on kasvaneet, mutta eipä nuo habat mitenkään liian isot ole. Muotoa käsiin on kyllä tullut entisen pullamössön sijaan.
| |
| | |
18.10.07, 23:39
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
jos haluat lihaksia, kannattaa mennä salille suosiolla, koko kroppa tarvitsee niitä lihaksia ei pelkästään kädet. Käsipainot kotona ovat kyllä aika turha juttu. Ainoastaan silloin ,jos asuu todella kaukana, eikä salia ole lähettyvillä todellakaan missään niin silloin ehkä painot kotiin. Tosiasia on se ,että kotona treenaaminen vaatii myös sitä sisua ja kotona on muutakin houkutusta niin paljon.. Itse en usko mihinkään kotikuntoilujuttuun
| |
| | |
19.10.07, 16:56
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä suosittelisin kanssa säädettäviä painoja, sillä erilaisiin liikkeisiin tarvitsee erilaisia painoja. Minä olen tosi huonokuntoinen (terveys rajoittaa) ja 3,5 kiloa on ollut aikalailla maksimi millä olen uskaltanut tehdä ranskalaista punnerrusta. Hauiksia olen tainnut tehdä jollain n. 6 kilon painoilla ja niille tuo 3,5 kiloa olisi ihan liian vähän. Kulmasoudussa taas saa olla reilusti enemmän painoa kuin tuo 6 kg että se tuntuisi kunnolla.
Minä suosittelen lämpimästi kotikuntoilua. Se on ihan omasta luonteesta kiinni mikä kellekin sopii, jotkut nauttivat kuntoilusta enemmän kun pystyvät kodin rauhassa keskittymään liikkeisiin paremmin kuin kuntosalin "vilskeessä". Lisäksi kynnys liikuntaan madaltuu, kun ei erikseen tarvitse lähteä mihinkään vaan voi tehdä ihan vain pikatreenejäkin jos siltä tuntuu.
Mm. täältä löytyy kuvallisia ohjeita liikkeiden tekoon: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html (ja siis käsipainoliikkeet aina otsikon Dumbbell alta).
| |
| | |
23.10.07, 10:56
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minäkin suosittelen kotitreeniä, jos kuntosali vaan ei miellytä. Eikö pääasia ole se, että liikkuu? Tokihan salilla on enemmän vaihtelua, mutta jos suosii muutenkin vapaita painoja eikä laitteita niinkään, niin sitten kotona riittävän isot käsipainot tai painotanko+levyt ovat paikallaan. Minusta käsipainoilla saa jo tosi hyvää treeniä, se riippuu itsekurista ja motivaatiosta. Tottahan tietysti on, että joissakin liikkeissä painot käyvät ennen pitkää kevyemmiksi (esim. jalkaliikkeet, selkä), mutta sitten lisätään toistoja tai pyritään hankkimaan lisää painoja tai vaikka sitten se penkki ja painosarja. Minusta liikunta on sen verran hieno asia, että siihen ei saa liittyä pakkoa, ehdottomuutta tai syyttelyä. Kaikki me treenaamme tavallamme ja pääasia on hyvä kunto, terveys ja iloinen mieli.
| |
| | |
23.10.07, 13:01
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olipa kiva lukea tätä ketjua. Haluaisin myös lihaksia käsivarsiini ja muuallekin!! Kotona mulla on 3kilon painot ja mulla on hentoiset kädet ja ajattelin josko tuo riittäis alkuuun mulle. Ainakaan en jaksa kuin korkeintaan 20toistoa tehdä esim. hauiksia ;) Aion kyllä hankkia säädettävät painot mutta jos tuo todella auttaa, niin kokeilen säännöllisesti ensin noilla 3kilon painoilla eri liikesarjoja. Vai mitä mieltä ootte? Mulla on nimittäin TOSI vähän poweria käsissä, en saa edes YHTÄ leuanvetoa aikaiseksi. Mulla ei voimat riitä... noloa, enkä ymmärrä MITEN onnistun koskaan siinä? | |
| | |
23.10.07, 13:16
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Leuanveto suoritetaan lähinnä selän lihaksilla, hauikset ja kyynärvarren lihakset sekä vatsalihakset avustavat. Käsivoimia kasvattamalla ei siis leuanveto nouse. Pystyäkseen vetämään yhden leuan, naisen pitäisi pystyä vetämään hiukan yli oman painonsa kuntosalin ylätaljalaitteessa, siis yksikin leuka on ihan kova suoritus useimmille naisille. Koska leuanveto on oman vartalon painoa vastuksena käyttävä liike, niin hoikat tietysti saavat etua kevyestä painostaan.
Lihasmassa ja maksimivoimat eivät valitettavasti kasva parhaalla mahdollisella tavalla noilla 20 toiston sarjoilla. Parempi olisi lihasmassaa varten tähdätä toistoalueeseen 2-4 x 8-15, eli kahdesta neljään sarjaa ja sellaiset painot, että menee juuri ja juuri vähän yli tai alle 10 toistoa. Voimat taas kasvavat parhaiten sellaisilla liikkeillä, joissa kuormitetaan useampaa lihasryhmää samanaikaisesti, eli tehdään ns moninivelliikkeitä, erilaisia nostoja, punnerruksia, vetoja, kyykkyjä jne. Tällä tavalla saa toiminnallista voimaa, eli jaksaa yhä ketterämmin nostaa itseään ja kanniskella erilaisia kuormia. Voimatreenissä tehdään vielä vähemmän toistoja kuin massatreenissä, mutta voimatreeniä ei kannata aloittaa raskaammilla kuormilla ennen kuin tekniikat ovat varmasti hallussa ja nivelet ovat tottuneet painojen kanssa harjoitteluun. Siksi useimmiten kannattaa lähteä perusteiden harjoittelusta ja KOKO KROPAN treenaamisesta - metodeja on erilaisia, kunhan pääsee tuohon edellä mainittuun toistoalueeseen. Kotona ei kannata käsipainoilla nysvätä vaan tehdä niitä liikkeitä mitkä rasittaa montaa paikkaa: kyykkyjä lisäpainoreppu selässä tai yhdellä jalalla kerrallaan, punnerruksia, leuanvetoa jaloilla auttaen (esim. keittiön porrasjakkaralla) jne.
Lihasmassan määrällä ja voimalla taas ei ole mitään tekemistä keskenään. Esim. alle 50-kiloiset naiset maailman huipulla tekevät kisoissa esim. jalkakyykkyjä 3-4 kertaa omaa painoaan vastaavilla kilomäärillä!
Minusta on ihan turha tehdä mitään hauiskääntöjä, jos haluaa lisää massaa ja voimaa. Pelkkää ajanhukkaa. Siitä ei ole mitään iloa että saa hauiskääntöä tehtyä vaikka 9 kg painolla, mutta siitä sen sijaan on että jaksaa vetää vaikka parikin leukaa. Lihakset kasvavat siinä sivussa kuin voimatkin, mutta kyseessä on joka tapauksessa ei viikkojen eikä kuukausien vaan USEAMMAN VUODEN kestävä projekti joka kyllä minun mielestäni onnistuu parhaiten systemaattisella kuntosalilla käynnillä.
| |
| | |
23.10.07, 13:19
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin ja siis huomauttaisin että itse olen tehnyt voima- ja massatreeniä systemaattisesti muutamaa loukkaantumista lukuun ottamatta jo useamman vuoden ja vedin ensimmäisen leukani vasta viime helmikuussa. Painoin silloin 65 kiloa.
| |
| | |
23.10.07, 14:48
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aivan, en tarkoittanutkaan että alkaisin pelkästään hauista treenaamaan, vaan koko vartaloa tietenkin. Muistinkin väärin tuon 3kilon puntin nostelun, menihän nuita reippaat 60toistoa kun äskettäin kokeilin. Juu, on ne liian keveät jos tuloksia aikoo saada aikaan. Pitää hommailla säädettävät nii voi aina lisätä kuormaa kun on voimistunut...
Ja tiedän... ei kasva lihakset yhdessä yössä eikä kuukaudessakaan mutta jotain on havaittavissa varmasti säännöllisen treenauksen jälkeen jo muutaman kuukaudenkin päästä. JOTAIN. Sen käsityksen olen saanut että mitä suuremmasta lihaksesta on kyse, sitä hitaammin siihen saa muotoa, esim.peffalihas.
Mutta mää aion alottaa jo tänään. Juoksuharrastusta jatkan myös. | |
| | |
23.10.07, 14:50
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aivan, en tarkoittanutkaan että alkaisin pelkästään hauista treenaamaan, vaan koko vartaloa tietenkin. Muistinkin väärin tuon 3kilon puntin nostelun, menihän nuita reippaat 60toistoa kun äskettäin kokeilin. Juu, on ne liian keveät jos tuloksia aikoo saada aikaan. Pitää hommailla säädettävät nii voi aina lisätä kuormaa kun on voimistunut...
Ja tiedän... ei kasva lihakset yhdessä yössä eikä kuukaudessakaan mutta jotain on havaittavissa varmasti säännöllisen treenauksen jälkeen jo muutaman kuukaudenkin päästä. JOTAIN. Sen käsityksen olen saanut että mitä suuremmasta lihaksesta on kyse, sitä hitaammin siihen saa muotoa, esim.peffalihas.
Mutta mää aion alottaa jo tänään. Juoksuharrastusta jatkan myös. | |
| | |
23.10.07, 14:55
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Sori ku tuli vahingossa kaks kertaa tuo juttu.
Yks kysymys vielä, kotona kun aion treenata niin miten alkulämmittely pitäis tehdä? Riittääkö esim.stepperillä polkeminen 5-10min? Vai pitääkö KAIKKI lihakset erikseen lämmitellä jotenki ennenku alkaa esim. askelkyykkyä tekemään tai vaikka hauiskääntöjä? Anteeksi tyhmyyteni muttei tuo oo mulle auennu vielä ;) | |
| | |
23.10.07, 15:25
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja hento__ Sori ku tuli vahingossa kaks kertaa tuo juttu.
Yks kysymys vielä, kotona kun aion treenata niin miten alkulämmittely pitäis tehdä? Riittääkö esim.stepperillä polkeminen 5-10min? Vai pitääkö KAIKKI lihakset erikseen lämmitellä jotenki ennenku alkaa esim. askelkyykkyä tekemään tai vaikka hauiskääntöjä? Anteeksi tyhmyyteni muttei tuo oo mulle auennu vielä ;)
| Mun mielestä riittää yleislämmöksi tuo stepperöinti, sen jälkeen voi vielä pyöritellä käsiä sekä olkapäistä että kyynärpäistä ja taivutella selkää kevyesti vuorotellen pyöreäksi ja notkolle jotta yläkropassakin lähtee veri kiertämään. Ja toki jos lisäpainoilla kuten punteilla tekee, niin kustakin tehtävästä liikkeestä 1-2 muutaman toiston lämmittelysarjaa kevyellä painolla ennen varsinaisia työsarjoja. Jotkut vielä venyttelevätkin kevyesti treenin kohdelihakset.
Minulle ei aloittelijana paljon näkyvää kehitystä tapahtunut kuukaudessa, sen sijaan voimat kasvavat todella paljon siinä ajassa jos treenaa säntillisesti ja JÄRKEVÄSTI (ei liian rankasti, ei liian kevysti) 3 kertaa viikossa koko kropan läpi. Ei tarvitse ruveta hifistelemään, yksinkertainen ja perusliikkeillä koostettu ohjelma toimii ihan jokaiselle aloittelijalle ja pidemmällekin ehtineelle, kunhan ohjelmaa vain NOUDATTAA ja pyrkii koko ajan suurempiin kuormiin. Minulla kehitys näkyi ensin suuremmissa lihasryhmissä ja koko vartalon mittasuhteissa, esim. peppu muutti muotoaan, samoin selkä ja hartialinja. Käsivarsiin näkyvää lihasta tuli vasta myöhemmin. Tietysti rasvan määräkin vaikuttaa, lihakset eivät erotu jos päällä on paksu kerros rasvaa.
| |
| | |
03.07.09, 21:40
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | paino?
Kuinka isoilla painoilla kannattaisi 13-vuotiaan alkaa treenata hauista?? Ja miten
| |
| | |
03.07.09, 22:06
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hiukan oma-aloitteisuutta, kiitos!
| |
| | |
04.07.09, 20:07
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | fgxtfda
haista sinä mursu paska vitut tiedä itsekkään!
| |
| | | | |