Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Kuntoklubilaiset
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin
 
Työkalut Hae ketjusta
04.11.07, 10:55   #1 (linkki)
lenkille
(Vierailija)
 
Viestejä: n/a
Paras tapa polttaa rasvaa kotikonstein?

Minkä pituisia (ajallisesti) lenkkejä pitäisi tehdä jotta rasvan palaminen olis tehokkainta? Ole kuullut että rasva alkaa "palamaan" vasta tunnin pituisen lenkin jälkeen ? Pitäneekö paikkansa?
Kuntosali ei kiinnosta, kertokaa muita vaihtoehtoja vartalon kiinteyttämiseen.
  Vastaa viestiin
05.11.07, 09:32   #2 (linkki)
Möhö-
(Vierailija)
 
Viestejä: n/a
Oma kokemukseni on, että kovatehoiset juoksulenkit lisäävät ruokahalua niin, että rasvanpolttohyöty häviää. Pitkät kävelylenkit auttavat itselläni parhaiten laihtumisessa. Niissä vauhti ei ole tärkein vaan kilometrimäärä ja aika. Ja käytäntö on osoittanut, että yli tunnin pituiset vaikuttavat jo viikkotasolla niin, että se auttaa säilyttämään motivaation pitkiin lenkkeihin. Tsemppiä matkaan!
  Vastaa viestiin
05.11.07, 10:49   #3 (linkki)
liikkuvainen
(Vierailija)
 
Viestejä: n/a
Parhaiten rasva palaa matalasykkeisellä lenkillä, eli silloin mennään pk (peruskestävyys) sykkellä mieluiten alle 65% maksimisykkeestä. Jos et omista sykemittaria, niin PPP eli pitää pysyä puhumaan puuskuttamatta on hyvä raja.

Korkeammalla teholla / sykkeellä tehdyillä lenkellä elimistö käyttää hyväkseen hiilihydraatteja, ei rasvavarantoja.

Oma suositukseni on tehdä yli 40 min matalasykkeisiä lenkkejä. Eli yksinomaan aika ei ole tässä ratkaisu. Riippuen sinun omasta kunnostasi, pitkät reippaat kävelylenkit, sauvakävely ja kevyet hölkät voisivat toimia.


  Vastaa viestiin
05.11.07, 13:01   #4 (linkki)
ameba
(Vierailija)
 
Viestejä: n/a
^Ei pidä ihan täysin paikkaansa tuo. Rasvaa palaa SUHTEELLISESTI eniten (eli prosentteina) liikuntasuorituksen aikana tuolla matalasykkeisellä, mutta korkeampisykkeisellä voi silti rasvan absoluuttinen määrä (kcal mittatuna) olla suurempaa, kuten myös energiankulutus kokonaisuutena. Lisäksi korkeampisykkeiset suoritukset nostavat elimistön rasvanpolttoa moneksi tunniksi liikunnan jälkeen, mitä matalasykkeiset eivät tee. Kaiken kaikkiaan elimistön kyky käyttää kehonrasvaa energianlähteenä paranee, kun liikunta on säännöllistä.

Faktahan on myös se, että kehon rasva ei vähene, ellei syö vähemmän kuin kuluttaa. Ruokavalion merkitys on siis hurjan tärkeä - rasva ei kehosta vähene jos ei syö vähemmän kuin kuluttaa, vaikka kuinka liikkuisi. Ja toisaalta rasvan palamiseen ei aerobista liikuntaa tarvitse välttämättä ollenkaan, kyllähän rasvaa energianlähteeksi käytetään kaiken aikaa, sekä ravinnon että kehon rasvoja. Eli vastauksena siihen, alkaako rasva palaa vasta tunnin liikkumisen jälkeen: sellainen väite on puppua.

Jos haluat parhaan rasvanpolttotuloksen, niin harrasta monipuolisesti liikuntaa eli sekä lyhyt- että pitkäkestoista, sekä rauhallista että intensiivistä. Se on muutenkin kunnon kehitykselle ja mielenkiinnon säilymiselle parasta. Ja laita ruokavalio kuntoon. Ruokavalion lisääntymisen suhteen olemme tietty yksilöitä - minulla nimenomaan ne pitkäkestoiset matalasykkeiset aerobiset lisäävät ruokahalua suhteettomasti siihen nähden, miten vähän kuitenkin kuluttavat energiaa. Nimimerkki Möhöllä taas oli toisinpäin.
  Vastaa viestiin
05.11.07, 13:24   #5 (linkki)
K+
(Vierailija)
 
Viestejä: n/a
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja liikkuvainen
Parhaiten rasva palaa matalasykkeisellä lenkillä, eli silloin mennään pk (peruskestävyys) sykkellä mieluiten alle 65% maksimisykkeestä. Jos et omista sykemittaria, niin PPP eli pitää pysyä puhumaan puuskuttamatta on hyvä raja.

Korkeammalla teholla / sykkeellä tehdyillä lenkellä elimistö käyttää hyväkseen hiilihydraatteja, ei rasvavarantoja.
Kovemmalla sykkeellä kuluu samassa ajassa enemmän energiaa. Jos energiankulutus on pitkällä aikavälillä suurempi kuin energiansaanti, niin satavarmasti laihtuu, aivan sama millä sykkeellä treenaa. Kunnon kannalta sykkeellä kyllä on merkitystä. Ja sen kannalta, että kannattaa tehdä sellaista harjoittelua joka tuntuu itsestä parhaalta, silloin sitä tulee myös tehtyä.

Mitä mahtaa ap kiinteytyksellä tarkoittaa? Läski ei kiinteydy, lihas ei kiinteydy, mutta lihastreenin ja aerobisen treenin yhdistelmällä voi kasvattaa lihaksiaan ja pienentää rasvaprosenttiaan. Seurauksena on paremman näköinen vartalo.

  Vastaa viestiin
05.11.07, 19:39   #6 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 06/2007
Viestejä: 92
Kokonaisrasvankulutukseen vaikuttaa lihasten määrä eli periaatteessa suuret lihakset kuluttavat enemmän energiaa. Näinollen kannattaa harrastaa myös sellaista liikuntaa, joka kehittää lihasmassaa => energiankulutus kasvaa => rasvat lähtee (ellei vastaavasti kohota energiansaantia).

Pitkät rauhalliset lenkit eivät varsinaisesti kasvata lihaksia, vaikka ovatkin suhteellisen hyviä rasvanpolttajia (siis isompi osa kulutetusta energiasta rasvaa). Pitkissä rauhallisissa lenkeissä (esim 2 h) on sekin hyvä puoli, että ainakin niin pitkään olet poissa jääkaapin ääreltä ;)
  Vastaa viestiin