Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Haius hakusissa Miksi sen pitää olla kahvakuula? Eikö sellaiset tavalliset käsipainot kelpaa? |
Toisin kuin käsipainoilla, kahvakuulalla treenataan koko vartaloa. Käsien lihakset työskentelevät sillä vain niissä liikkeissä, joissa on tarkoitus treenata juuri niitä (esim. hauikset, ojentajat). Muissa liikkeissä kädet vain kannattelevat kuulaa ja liike lähtee vartalosta. Esimerkiksi perusliike etuheilautus on sellainen, jonka ei pitäisi tuntua käsissä juuri lainkaan vaan siinä työskentelevät jalat. Käsipainoilla voit yleensä treenata kerralla vain yhtä lihasryhmää ja treeni keskittyy silloin käsiin.
Kahvakuula ja käsipainot ovat erilaisia harjoitusvälineitä, ja suurelta osin eri tarkoitukseen. Kahvakuulalla pystyy toki tekemään muun lisäksi myös ne liikkeet, joihin muuten käytettäisiin käsipainoja.
Lisäksi nimimerkille kuulahullu sanoisin, että tunti sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Itse olen nuorempi, mutta minulla on pysyvä synnynnäinen liikuntarajoite. Hyvin olen tunneilla pärjännyt. Jokainen tekee liikkeet omaan tahtiin, omalla rytmillä. Ainoastaan aika on kaikille sama, esimerkiksi minuutti/liike. Siinä ajassa voi sitten tehdä toistoja viisi tai kaksikymmentä oman jaksamisen mukaan.