| |  | | |
15.11.06, 10:48
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Masennuslääke Cipralex
Hei, onko kenelläkään tietoa masennuslääkkeen vaikutuksista
Lääke on nimeltään Cipralex 5 mg ...tehoaako, tuleeko tokkuraiseksi
lääkäri määräsi sitä minulle mutta pelottaa aloittaa kuuri .... pelkään että en hallitse itseäni, puhe muuttuu puuroksi tai sekoilen. Minulla on depresio eli olen väsynyt ja sairaslomalla nyt. Työuupumus.
Haluaisin kokemuksia lääkettä käyttäneiltä !
Kiittäen tiedosta surusilmä
| |
| | |
20.11.06, 19:18
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei! Mä olen syönyt ko.lääkettä, ei siitä tule mitään tommosta kummaa :) Ei ainakaan mulle tullut. Vaikutus oli se että olin paljon positiivisempi ja vieraita ihmisiä oli helpompi kohdata. Arvostelu ei enää satuttanut..
| |
| | |
21.11.06, 19:42
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei!
Mäkin söin cipralexia 10mg n. 8 kk..ja ei mullakaan mitään ihmeempää tullut; paino ehkä nousi pikkaisen ja turvotus lisääntyi. Lisäksi suuta kuivasi ja janotti..mutta kun tietää, että lääkkeestä saa apua, niin kyllä nuo sivuvaikutukset kestää! Ja painonnousua pystyy hallitsemaan liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Kuurin edetessä jaksoi alkaa pitää itsestä enemmän huolta! :-) Tsemppiä syksyyn; kohta on taas kevät ja sun olo paranee ihan koko ajan. Välillä tulee takapakkia mutta ole itsellesi lempeä..seuraava päivä on parempi. Usko pois.
| |
| | |
13.12.06, 11:31
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei!
Olen syönyt nyt 2 vuotta Cipralexia, hoitoannos 15 mg/päivä (olen isokokoinen). Diagnoosina keskivaikea masennus. Lisäksi käyn viikoittain terapiassa. Elämänlaatuni on muuttunut täysin näiden vuosien aikana. Sairaslomaa en ole tarvinnut kuin silloin alussa 6 vkoa. Nyt lääkitystä ollaan vähitellen lopettelemassa.
Joku voi ihmetellä, miksi näin kauan lääkkeitä. Hoitava psykiatri kertoi jo aluksi, että lääkitystä ei kannata lopettaa silloin kun alkaa tuntua hyvältä. Tällöin lääke on vasta paikannut elimistön oman serotoniinivajeen. Kun hoitoa jatketaan riittävän pitkään, elimistön oma serotoniinituotanto saa aikaa toipua. Tarkoituksena on saavuttaa pysyviä tuloksia. Näillä perusteilla olen ohittanut lääkekammoni ja ollut hoitoon tyytyväinen.
Ihan aluksi tuli kyllä sivuoireita, olin väsynyt ja ruoka ei maittanut ollenkaan. Lisäksi janotti ja haukotutti kaiken aikaa. Lue pakkauksen lista sivuoireista, ettet säikähdä. Minulla ainakin sivuoireet menivät aika nopeasti ohi. Muutaman ekan viikon mietin kyllä, että kannattikohan tämä, kun sivuoireita oli mutta lääkkeen teho ei vielä kunnolla tuntunut. Mutta sitten hyöty alkoi näkyä: ensin katosi ahdistuneisuus, vähitellen muutkin oireet. Eli ei kannata antaa periksi, vaikutuksen alkaminen vie aikansa. Omasta mielestäni en ollut sekava, unohteleva eikä puheeseen tullut mitään vaikutuksia (olen puhetyöläinen ja huomaisin sen kyllä). Ahdistuksen helpottaessa päinvastoin pystyin taas ajattelemaan asioista laajemmin. Eli suosittelisin popsimaan pillerit, minulle niistä ainakin on ollut hyötyä!
| |
| | |
21.01.07, 18:58
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä söin zoloftia peräti 2,5 vuotta putkeen. Lääke auttoi todella. Valmistuin (aikaisemmin en masennukseltani kyennyt opiskelemaan täysipainoisesti), pääsin töihin, aloin huolehtimaan enemmän itsestäni, unirytmi normalisoitui yms yms. Ainoa negatiivinen juttu oli suun kuivuminen, jano ja siitä seuraavat vessareissut. Nyt olen lopettanut lääkityksen ja pärjään kaikinpuolin. Mutta yksi ikävä puoli on tullut lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Sekoilen puhuessani, saatan esim vähän änkyttää, unohdella sanoja, sanoa väärän sanan yms...Tämmöistä ei ollut ollenkaan lääkkeiden syönnin aikana, mutta kun tarkkaan muistelen, niin joskus ennen lääkitystä kylläkin. eli kun pelkäsit että puhe lääkkeiden takia puuroutuu, niin minulle kävi ihan päinvastoin.
| |
| | |
27.01.07, 14:39
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Itse söin Cipralexia keskivaikeaan masennukseen ja ainoastaan alussa oli tolkutonta väsymystä enkä saanut nukuttua yhtään ja haukotutti koko ajan.Onneksi meni reilussa viikossa ohi.Mitään muita sivuoireita en huomannut.
| |
| | |
01.03.07, 22:04
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen syönyt 20mg/pvä vuoden ajan ja mielialaan on kyllä vaikuttanut todella positiivisesti. Harmi vain että lääkityksen ja tupakanpolton lopettamisen seurauksena on vuodessa tullut salakavalasti 7kg lisää.
| |
| | |
15.09.07, 23:54
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) | Elä alota!!!
Elä alota moista lääkettä turhaan.
Itseeni ei ole vaikuttanut mitenkään, edes sivuoireita ei ole ilmennyt.
Kenties joitain lumelääkkeitä kun ei todellakaan vaikuta niin sitten millään tapaa ;D.
Muutamalla tutulla sama tilanne. Pyyrä lääkäriä vaihtamaan lääkettä.
| |
| | |
16.09.07, 19:05
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | kyllä tehoo
kyllä cipra on tehonnut
| |
| | |
16.09.07, 19:07
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
käytin aikasemmin 2v 10-15mg ja olo oli hyvä ja nyt ollut koko kesän ilman,nyt syksyksi otan 10mg,just aloitin ja painan 105kg eli kunnon äijä!
| |
| | |
28.09.07, 11:34
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oletko keskustellut sinua hoitavan lääkärin kanssa aikoinaan lääkityksen lopetuksesta ja nyt taas uudesta aloituksesta? Miten pitkään reseptisi nyt riittää? Mitä hyötyä oli olla kesä ilman....
| |
| | |
12.12.07, 20:46
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Cipralexeista
Olen syönyt Cipralexeja (15 mg) reilu puoli vuotta, ja olen ollut tyytyväinen. En ole niin ahdistunut kuin aiemmin, ja vieraiden ihmisten seurassa on helpompi olla. Varsinkin alussa muutoksen huomasi selvästi. Ennen minun oli vaikea puhua vieraille, ja yhtäkkiä se helpottui huomattavasti. Lisäksi tunnen itseni paljon tasapainoisemmaksi kuin aiemmin; ei enää yhtäkkisiä surullisuuskohtauksia. Aluksi oli aika voimakkaat sivuoireet: ruokahalu meni kokonaan, voin pahoin enkä saanut ollenkaan nukuttua. Onneksi ne kuitenkin menivät ohitse... Tällä hetkellä kärsin vain voimistuneesta hikoilusta. Piti ostaa apteekista voimakkaampi deodorantti ja pestä kainalot pari kertaa päivässä. Ennen en siis hikoillut juuri ollenkaan.
| |
| | |
17.01.08, 20:40
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen syönyt runsaat puoli vuotta Cipralex 15 mg, olen pienikokoinen (vaatekokoni 34), enkä ole lihonnut lainkaan lääkkeen käytön aikana. Aluksi söin kuukauden ajan 10 mg, ja sain siitä jo apua, mutta lääkäri päätti kuitenkin nostaa annosta, koska minulla ei ollut mitään sivuvaikutuksia. En muista koska olen itkenyt ilman syytä lääkkeen tehoamisen jälkeen; ennen itkin monta kertaa päivässä ja toivoin kuolevani (jopa suunnittelin että ajan autolla päin kalliota, toivoin saavani syövän ja päätin etten ota siihen mitään hoitoja etc). Pystyn suhtautumaan asioihin positiivisesti, en lannistu takaiskuista ja koen itseni normaaliksi ihmiseksi. Kysyin lääkäriltäni huolissani, koska joudun lopettamaan lääkityksen, mutta hän sanoi ettei sitä ole mitään syytä lopettaa vielä (kärsin masennuksesta melkein 10 vuotta; olen 47-vuotias), ja kun lopettamisen aika tulee, se tehdään vähitellen ja seurataan tilannetta.
Minulla ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa kyseisestä lääkkeestä.
| |
| | |
04.02.08, 11:56
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | ciprasta
Heippa!
mullakin hyviä kokemuksia tästä lääkkeestä! olen syönyt sitä nyt reilun kuukauden ja olen tosiaan paljon paremmassa kunnossa! voin taas ulkoilla ja tehdä normeja asioita! vihdoinkin uskon itseeni! Tsemiä kaikille!!!!
| |
| | |
20.02.08, 14:18
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | cipra ja alko?
Hei!
olen syönyt cipraa kaksi kuukautta ja olen ollut juomatta koko ajan ja voimutkin erittäin hyvin! nyt edessä kuitenkin suuret juhlat joissa haluaisin otta alkoholia mutta uskallanko? onko pahoja kokemuksia vai voinko ottaa kohtuudella alkoa? kiitos kaikille!
| |
| | |
21.02.08, 20:32
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen syönyt noin kuukauden ajan 10mg annoksen.
Muutaman päivän jälkeen käytöstä alkoi huonovointisuus ja päänsärky, mutta nyt ne ovat jo jokseenkin kadonneet.
Lääkärin mukaan alkoholia voi käyttää kohtuudella. Itselläni ei vaikuta muuta kuin aiheuttaa aiempaa kovemman krapulan.
| |
| | |
26.02.08, 12:23
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Masennuslääkkeiden kanssa täytyy tyystin kieltäytyä alkoholista. Eikö se ole jo ihan itsestään selvä asia.
| |
| | |
26.02.08, 19:30
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei ole totta että masennuslääkkeiden kanssa tulisi tyystin kieltäytyä alkoholista.
| |
| | |
08.03.08, 22:45
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | alkoholi
olen syönyt cipraa yli vuoden 10mg ja olen juonut jonkinverran, eli voi juoda ja ei sivuvaikutuksia . Mutta ei kannata juoda jos on huona olo tai pahalla tuulella.
Hyvässä seurassa ja oikea fiilis niin menee oikein hyvin alkoholikin.
| |
| | |
09.03.08, 22:00
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Itellä ei toimi
Jep, eli itse olen syönyt Cipralexia 5, 10 ja 15mg annoksella paniikkihäiriön hoitoon. Ei toiminut.. Aiheutti vaan masennusta, ja kohtaukset paheni. Tuli tosi paha olla ja pimeitä ajatuksia pyöri mielessä..
Kaikille kuitenkin vaikuttaa mikä vaikuttaa, ja tämä samainen lääke tehoaa pariin ystävääni.. Itse en kuitenkaan enää uskalla mielialalääkkeitä syödä, kun meinasin joutua sairaalahoitoon itsetuhoisten ajatusten takia.
| |
| | |
25.03.08, 15:41
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Moe
Mää söin joskus Cipralexia, ja mulle oli hyvä. Ainu ikävä vaikutus oli huonovointisuus, ei teheny mieli kovin syyä niin paino tippu jonkun verran, mutta se meni ohi alle kuukauvessa ja tuntu vaan hyvältä. Mutta mulla ei nuppi kestäny alkoholin kanssa vaan pärähti päähän niin ettei koskaan oo sille tuntunut! Se oli ihan hirveetä ja olinki käytön ajan iliman viinaa. Lopetin käytön omikseen jonku vajjaan vuoden käytön jäläkeen kun tuli jotenki huijjariolo ja ei ennää ollu niin vuoristoinen mieli ja ei kestäny olla niin onnellinen kokoajan. Kaduttaa kyllä ihan perkeleesti koskaku on vissii semmone mieli että tarvii henkivartijaksi jottain.
| |
| | |
26.03.08, 14:03
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) | Hei sinä ! Itellä ei toimi
Kysyisinkin sinulta että saitko uusia lääkkeitä paniikkihäiriöön?
Itellä paniikkihäiriö puhjennu ja en tiedä mitä tehdä, se on rankkaa.
| |
| | |
27.03.08, 02:53
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | annoksella väliä!
Eli itse olen n. puoli vuotta sitten myöntänyt että kärsin vähintäänkin pahasta alakulosta ja paniikkihäiriöistä silloin tällöin; julkisilla paikoilla tuli oltua ja käytyä yhä vähemmän, itsesyytöksiä ja puistauksia epäolennaisista asioista, itsetunto lähes nolla, ja -kritiikki 10; Hain apua, määrättiin cipralexia mutta kovalla annoksella, 20 mg/ vrk; tämä tuntui heti ja pahoina sivuoireina; eli oireet vain pahentuivat ja rintaa painoi vielä enemmän. Lopetin käytön 4 viikon jälkeen, nyt tilanne se että kuuri päällä taas mutta eri lekurin kautta, tämä aloitti cipralexin annoksella 5mg /vrk, pari viikkoa syönyt ja tuntuu että lääke todellakin auttaa ja nuo sivuoireet loistaa poissaolollaan. Yes.
| |
| | |
11.04.08, 13:04
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) | Toimii...
Lääkäri määräsi xanoria 0,25mg tarvittaessa ahdistusoireisiin, huomasin sen aiheuttavan riippuvuutta joten halusin päästä siitä eroon. Vaihdettiin lääkärin kanssa cipralex 5mg aamuisin ja xanor siinä rinnalla tarvittaessa.
Olen syönyt cipraa nyt n.viikon. Olo parempi ja energisempi. Sivuvaikutuksena päänsärkyä silloin tällöin. Xanorin käyttö vähentynyt ei tarvitse ottaa joka päivä. Olen kiinnostuneempi elämästäni ja itseni hyvinvoinnista. Hyvää kevättä kaikille palstan lukijoille!!
| |
| | |
18.04.08, 18:02
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) | annostuksesta
Erittäin yksilöllistä on tuo annstus, ja kuten ylempää voi lukea, kaikille ei sovi tämäkään. Hoidon aloituksesta (ja lopetuksesta) sen verran, että ainakin mun lääkäri aloitti 5 mg:lla ja sitten pikku hiljaa ostettiin 15 mg saakka. Silti aina noston yhteydessä tuli lieviä sivuoireita ja piti totuttaa elimistö. Samoin lääkityksen purku tapahtui kontrolloidusti, tulee taatusti tosi paha olo useimmille, jos esim. 15 - 20 mg annoksesta pudottaa suoraan lääkkeen pois. Vähitellen molempiin suuntiin. Tuo aikamies -71:n 20 mg annos heti kuulostaa ihan kamalalta, kun itse tosiaan sain jo 5 mg nostoista väliaikaisia oireita... Tuolta ylempää voi lukea tällä samalla nimimerkillä lääkitykseni historiaa. Siihen voin jatkaa, että se purettiin viime kesänä, olen ollut 10 kk ilman ja ihan ok sujuu :)
| |
| | | | |