|
-helmille: minä voin alkaa kirjoittelemaan kanssasi, mielelläni.
Täytän toukokuussa 19 ja aivan viime aikoina alkanut kärsiä ahmimisesta. Kaikki tuntuu muutenkin kaatuvan päälle. Aloitin laihduttamisen about vuosi sitten ja nyt keväällä lopetin. Vähän aikaa sujui hyvin, mutta sitten kaikki kaatui niskaan. Väsyin ja aloin ahdistua syömisestä, se ei tuntunut pysyvän kontrollissa. En kuitenkaan ahminut. Nyt vasta olen alkanut liikkua siihen suuntaan ja ensimmäistä kertaa kokeilin oksentamistakin. Ei oikein sujunut. Sain jotain ulos, mutta eipä poistunut kuin pikkasen siitä, mitä ahmin. Jotain ahmintaoireita oli aiemminkin. Jossain vaiheessa aloin ahmia kaiken tavallisenkin ruoan hirveää vauhtia ja sitten kaduin. En yli kulutuksen, mutta ruoka meni hirveää vauhtia. Ja viime aikoina pääni täyttää vain ruoka ja tuntuu, että elän syödäkseni. Ylipainoa ei ole, kylkiluut törröttää ikävän näköisesti kuitenkin, johtuen ruumiin muodostani. En tajua mistään mitään enää. Olin vielä vuosi sitten hiukan ylipainoinen, mutta onnellisempi olin silloin. Ahdistuneisuushäiriöstä olen kärsinyt vuosia, pienestä pitäen, joten tämä kai on vain uusi oire. En jaksa uskoa, että syöminen olisi se varsinainen sairaus.
Pelkään lihomista mielettömästi ja itken usein sitä, että en ole sellainen kuin pitäisi. Kalorien lakseminen oli vielä jokin aika sitten kivahkoa, nyt huomaan kuluttavani enemmän aikaa syömisen, ruoan ja kalorien miettimiseen kuin mihinkään muuhun. Ja aina tunnen syyllisyyttä. Olen aivan pulassa niiden vaatimusten kanssa, joita joka tuutista toitotetaan. Tuota ei saa syödä, tuota saa syödä sen verran ja tuota tuon verran. Noin paljon pitää harrastaa liikuntaa, liikunnan pitää olla tällaista ja tuollaista ja siitä pitää nauttia vaikka hampaat irvessä ja pyykkilautavatsa pitää olla tavoite #1. Vielä vuosi sitten tykkäsin liikunnastakin jonkin verran, silloin se ei ollut sitä, että pitää harrastaa liikuntaa. En ole koskaan pitänyt liikunnasta erityisemmin, kiitos koululiikunnan, mutta yritän opetella pitämään siitä. Rauhoittavat ovat ainoa vaihtoehto syömiselle, minun ei tee mieli ruokaa ollenkaan, kun otan rauhoittavan. Niiden päivittäinen syöminen tosin ei ole yhtään parempi, päinvastoin.
|