Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Syömishäiriöt
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
07.04.09, 20:11   #1 (linkki)
läskiposkipullasorsa
(Vierailija)

Anoreksiako mulla?

Moi :)
Haluaisin kysyä, tietääkö kukaan mikä mul on? Oon 14 v, 165 cm ja 33 kg. Kaverit sanoo et oon liian laiha ja ne lähetti mut terkkarille. Se sano et oon ihan kunnossa, ei mitään huolta kunhan syön riittävästi. Oon ite samaa mieltä.
En kuitenkaa pysty syömään. Mul ei oo koskaan nälkä ja pelkään lihoamista yli kaiken! Jos joku tarjoaa karkkia, otan kyllä, mutta juoksen sitten heti oksentamaan. Mä kuntoilen tosi paljon. Juoksen vähintään 8 km päiväs ja yleensä päivän ruokavaliooni kuuluu aamiaiseksi omena, joskus syön päivällä salaattia ja juon vettä. Joskus jossain juhlissa otan kaikkea, mutta senkin jälkeen minun on oksennettava ne pois. Täytyn kyllä omenasta ja salaatista erittäin hyvin!
Äitini ei tiedä mitään. Hän muutti syksyllä Ranskaan. Siitä laihduttamiseni alkoi. Asun yksin ja pelkään ettei mul riitä rahat ruokaan. Oon laihtunut ruokavaliollani jonkun 10 kiloo...
Auttakaa ihmiset! Kertokaa mitä mieltä ootte! Oonko mielestänne muka anorektikko ja mitä mun on tehtävä? Maksaaks hoito ja kannattaako kertoa äidille jne?
  Vastaa viestiin
10.04.09, 10:00   #2 (linkki)
162/39
(Vierailija)

[viesti moderoitu]
  Vastaa viestiin
14.04.09, 14:20   #3 (linkki)
aikuisen neuvo
(Vierailija)

Terveydenhoitaja sanoi, KUNHAN SYÖT RIITTÄVÄSTI. Tunnut tunnistavan itsekin, että sitä et nyt tee. Kaverisi ovat oikeassa ollessaan huolissaan. Olet vielä kasvuiässä ja mainitsemasi ruokamäärät ovat liian vähän ihan minkäikäiselle tahansa (etenkin jos liikut noinkin paljon). Mitään diagnooseja en voi antaa (en ole lääkäri eikä netissä niitä voi tietysti antaa lääkärikään), mutta sen tiedän, että terveytesi on vakavasti vaarassa.

Mene, etsi ja hae niin kauan, että löydät aikuisen, joka oikeasti kuuntelee (jos tuo terveydenhoitaja ei sitä tee ja ohjaa sinua eteenpäin). Sinulle on jo kerran annettu tuo "syö tarpeeksi"-neuvo, joka ei ole tehonnut, nyt tarvitset enemmän tukea ja ohjausta ruokavalioon sekä suhteeseesi ruokaan ja kehoosi. Olet 14v. ja kirjoituksestasi päätellen ihan fiksu ikäiseksesi. Sinunikäisesi ei kuitenkaan vielä kuuluisi joutua murehtimaan rahojen riittämistä ruokaan tai ylipäätään joutua asumaan yksin. Kerro äidille, kerro lääkärille, kerro vaikka kaverin äidille ja hae apua. Ja ole rehellinen, printtaa ja näytä vaikka tuo kirjoituksesi jos et pysty puhumaan. Minusta se kertoo kaiken oleellisen.

Paljon lämpimiä ajatuksia ja voimia hakea apua!
  Vastaa viestiin
16.04.09, 06:39   #4 (linkki)
elämä hallintaan
(Vierailija)

Ensinnäkin: miten niin asut yksin? Ei sinunikäisesi voi lain mukaan asua yksin, ja jos vanhempasi ovat jättäneet sinut yksin asumaan, heistä voi tehdä lastensuojeluviranomaisille tai poliisille ilmoituksen, ja sinulle on järjestettävä sijaiskoti, koulukotipaikka, asuntola tms. Äitisi on rikkonut lakia jättämällä sinut yksin asumaan. Sitä suuremmalla syyll
, jos hän ei ole edes jäjestänyt sinulle rahaa elämiseen. Missä isäsi sinusta maksama elatusavustus on - sehän on sinun elämiseesi tarkoitettua rahaa! (Siis ovatko vanhempasi eronneita?)

Sinun peruselämäsi olisi nyt saatava kuntoon: onko koulussa opettajaa jolle voisit puhua? Jollekin ystäväsi vanhemmalle? Sukulaiselle? Jos ei ketään muuta ole, soita Lasten ja nuorten auttavaan puhelimeen. Sinun asumisesi ja elämisesi on ensiksi saatava järjestykseen.

Arvelen, että anoreksiasi (sillä siitähän sinä aivan selvästi kärsit) on seurausta tästä sekavasta elämäntilanteestasi. Aluksi siis elämä kuntoon, mutta kyllä sinun olisi noin alhaisessa painossa alettava syödä kunnolla about tänään, ettet kuukahda tainnuksissa jonnekin. Kaverisi ovat selvästikin huolissaan sinusta, ja yrittävät auttaa. Jos se kouluterkkari ei tuon kummempia neuvoja osaa antaa eikä osaa ohjata sinua keksusteluapuun (nuorisopsykiatri tms.) niin sinun on itse mentävä terveyskeskukseen tai kouluterveyslääkärille.
  Vastaa viestiin
15.05.09, 14:24   #5 (linkki)
pööni
(Vierailija)

trolli, syitä:

1. terkkari ei ikinä sanoisi noin tytölle jonka painoineksi on 12
2. tuskinpa suomen laki on kovinkaan suotuisa ajatukselle jossa 14 vuotias tyttö asuu yksin
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku