Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Tsemppikerho
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.09.11, 14:34   #1 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Eroon läskistä & röllykkämahasta

Kevät- ja kesäkiloista tuli syksykiloja, ja nyt on vaarassa että syksykiloista tulee talvikiloja ja talvikiloista kestokiloja. Sitä en suinkaan halua, joten tavalla tai toisella haluan tiputtaa kropastani 6-8 kg ennen kuin läski saa pysyvän jalansijan minussa. Ja korostan sanaa läski, sillä nimenomaan hyllyvää läskiä minussa on varsinkin vatsassa ja keskivartalossa niin että muistutan michelinukkoa.

Elokuussa yritin aloittaa laihduttamisen mutta eihän se onnistunut. Tämän kuukauden alussa minun piti alkaa laihduttamaan ihan tosimielellä mutta syystä jos toisestakin sekään ei onnistunut. Nyt on PAKKO aloittaa vielä kerran (viimeisen kerran!) vaikka hampaat irvessä, sillä jos en nyt ryhdistäydy niin läskimaha hyllyy minussa kiinni vielä silloinkin kun tontut katselevat ikkunoista ja odotamme joulua.

Kirjoittelin alkuun kilot kuriin-palstalla aloittamassani ketjussa "inhoan kesäläskejäni", mutta nyt siirryin tänne tsemppikerhon puolelle toiveissa että saisin kohtalotovereita mukaani laihdutuksen iloiselle (no joo..) taipaleelle. Ja edelleen olisin iloinen erilaisista vinkeistä, neuvoista, kommenteista ym. jos vaan joku jaksaa ja viitsii niitä kirjoitella. Sana on vapaa..

Huomenna aloitan tiukemman kuurin lähtöpainon ollessa 66kg.
  Vastaa viestiin
23.09.11, 11:50   #2 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Ruokatunti

Kuten jo tuolla toisella palstalla tuumailin, niin kaloreitten laskeminen onnistuu jos syön kotona tai otan eväät. Tuolloin pystyn syömäni ruoka-aineet mittailemaan vaa´alla ja saan kalorit selville kalorilaskurin avulla. Mutta tenkkapoo on edessä jos käyn syömässä "valmiissa pöydässä" kuten esimerkiksi ruokalassa. Mistä minä tiedän monta grammaa ja monta kaloria tuolloin suuhuni pistän? En mistään!

Turhista hiilareista pitäisi päästä eroon, joten eväsvoileipiä ei viitsi joka päivä tehdä vaikka tunnustankin lämpimän suhteeni leipään. Kaikenlaiseen leipään. Valmiin ruuan voisi tietysti ottaa kotoaan mukaan, mutta missä sitä lämmittää? Tyytyä salaattiin? Ehkä joskus jos keksisi miten tehdä sellaista joka pitää nälän loitolla!

Lopulta sain kuningasidean tai ainakin idean. VLCD-jauhepussi johon lisätään vain kuuma vesi ja voilá, herkullinen, terveellinen ja täyttävä keitto on hetivalmis. Ostinpa siis tomaattikeittojauhetta ja olen sitä lipittänyt tänään niin aamiaiseksi kuin nyt lounaaksi. Eipä ole kovin hyvää ja ei kyllä kovin täyttävääkään, sillä koko aamupäivän on vatsani kurninut kuin sammakkokuoro. Pitäisikö tuolla lirulla ihan oikeasti nälän lähteä? Jos syön keittoa ohjeen mukaan niin kaloreita saan mukavan vähän, mutta eipä se paljoa lohduta jos koko ajan on nälkä. Vai tottuuko vatsa tuohon ja en tunne koko ajan olevani nälkäkuoleman partaalla?

Tänään pitäisi aloittaa myös liikunnan harrastaminen, mutta minkä? Jos sataa niin kävelemään ei huvita lähteä, eli jotain kotona sisätiloissa tehtävää pitäisi keksiä. Siis muutakin kuin nojatuolissa istumista.

Työpäivän jatkoja!
  Vastaa viestiin
24.09.11, 09:58   #3 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Nälkä aina vieraanamme!

Tai oli ainakin eilen kun yritin pärjätä nutrikeitolla. En pärjännyt. Illalla kotona ahmin ensin 500g rasian viinirypäleitä ennen kuin muistin että ai hitto, niissähän on hedelmäsokeria. Sitten keittelin ison kukkakaalin josta oli tarkoitus tehdä parikin ruokaa, mutta illan mittaan kävin (nälissäni) napsimassa jo jäähtyneitä kukkanuppuja niin ahkerasti, että lopulta jäljellä oli vain nyrkin kokoinen mötikkä kaalia. Naughty, naughty me! Onneksi en kuitenkaan napsinut mitään kaloripitoisempaa mutta toisaalta, mitä hittoa tänään syötäisiin kun kukkakaali on jo tuhottu?

Ehkä tänäänkin (minä) yritän pärjätä nutrikeitolla, sillä illalla lankean synnin pauloihin kun edessä on saunailta ja tarjolla myös hurrrrjan kaloripitoisia juomia. Minua ystävällisesti opastettiin toisella palstalla että alkoholi on sikälikin pahasta että se iskeytyy heti rasvaksi kroppaan, mutta ehkä yritän löytää sen vähäkalorisimman vaihtoehdon. Kuiva valkoviini? Kuiva siideri? Olut? Mikä?
Lupaan jättää "pakolliset" saunamakkarat väliin, mutta saunakaljan (tai jotain) aion ottaa. Vai mikä olisi parempi vaihtoehto? Siis muu kuin kraanavesi?

Pssst. Kuka keksisi mulle sopivan liikuntamuodon kun jotain tarttis tehrä?
  Vastaa viestiin
25.09.11, 11:18   #4 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Hiilihydraatti mon amour!

Päivä alkoi hyvin syömisten suhteen, mutta persiilleenhan se sitten meni kun unohdin tuoreen kauraleivän ja pullan tuoksussa että en saisi enää seukkailla hiilareita vaan niitä vältellä. En vältellyt vaan suoraan sanottuna rakastin lämpimästi. Syrjähypystä seurasi tietenkin moraalinen krapula.

Krapula? Ei vaikka tunnustan, että yksi saunakalja vaihtui useampaan ja yömyssyksi otin vielä ranskalaista jaloa juomaa joka alkaa k kirjaimella. Vai myssy. Iso hatullinen se oli. Huokaus.

Tänään? Teippaan suuni jeesusteipillä, laitan itselleni käsiraudat, pistän rautapallon kinttuun kiinni ja lukitsen itseni pimeään komeroon joka ei ole ruokakomero! Kuulostaa suunnitelmalta.
  Vastaa viestiin
26.09.11, 14:47   #5 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Kesken työpäivän

Aamupaino 65,5 kg eli jos saan pudotetuksi puoli kiloa viikossa niin painan tammikuun puolivälissä 58kg mikä olisi ihan näpäkkä luku. Muutama vuosi sitten paino keikkui 54-55 kilossa, mutta en edes hurjimmissa toiveissanikaan kuvittele saavuttavani enää noita lukemia. Ja jos saavuttaisin, niin mihin sulloisin laihdutuksen tuloksena ilmestyneen roikkuvan nahan? Plastiikkakirurgille ei näet ole varaa mennä itseään kokoon kursimaan ellen sitten vaihda alaa ja kouluttaudu pankkirosvoksi.

Tänään aion tyhjentää kaupan vihannesosaston ajatuksella että tekisin jotain vähäkalorista ja terveellistä kasvisruokaa ainakin porkkanasta, kurpitsasta, tomaatista, paparikasta, jostain muusta, ehkä sipulista ym. Reseptit ovat vaan hakusessa kun en ole juurikaan kasvismenyytä harrastanut. Miten tehdään tomaattikeitto, porkkanavelli, kurpitsapata tai sipulipaistos? Tai edes jotain? Neuvoja? Vai pitääkö turvautua KVG?
  Vastaa viestiin
26.09.11, 15:27   #6 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusa Näytä viesti
Aamupaino 65,5 kg eli jos saan pudotetuksi puoli kiloa viikossa niin painan tammikuun puolivälissä 58kg mikä olisi ihan näpäkkä luku. Muutama vuosi sitten paino keikkui 54-55 kilossa, mutta en edes hurjimmissa toiveissanikaan kuvittele saavuttavani enää noita lukemia. Ja jos saavuttaisin, niin mihin sulloisin laihdutuksen tuloksena ilmestyneen roikkuvan nahan? Plastiikkakirurgille ei näet ole varaa mennä itseään kokoon kursimaan ellen sitten vaihda alaa ja kouluttaudu pankkirosvoksi.

Tänään aion tyhjentää kaupan vihannesosaston ajatuksella että tekisin jotain vähäkalorista ja terveellistä kasvisruokaa ainakin porkkanasta, kurpitsasta, tomaatista, paparikasta, jostain muusta, ehkä sipulista ym. Reseptit ovat vaan hakusessa kun en ole juurikaan kasvismenyytä harrastanut. Miten tehdään tomaattikeitto, porkkanavelli, kurpitsapata tai sipulipaistos? Tai edes jotain? Neuvoja? Vai pitääkö turvautua KVG?
Huomasinkin aloittamasi "kesäläskit pois"-ketjun aiemmin. Sinun innoittamanasi kirjauduin itsekin kalorilaskuri.fi-nettipalveluun, jota kokeilinkin viikon verran ennen lomalle lähtemistä. Nyt kalorilaskuri on ollut vähemmällä käytöllä...

Pidätkö kasvissosekeitosta? Sori, nyt ei tule täydellistä ohjetta, sillä kirjoitan tätä töissä... Kasvissosekeittoon saa ainakin upotettua mukavasti monenlaista. Eilen tein sellaista versiota, johon laitoin mukaan myös omenaa. Netistä löytyy varmasti tähän parempia ohjeita.

Kasvissosekeitto:
vettä kattilaan
kasvisfondya tai kasvisliemikuutiota (laitan aluksi vähän, mutta lisään maun mukaan)
lohkottuja porkkanoita, lanttua, selleriä, palsternakkaa, purjoa, perunaa, sipulia (tai valmiita keittojuureksia + pottuja)
muutama laakerinlehti
ripaus mustapippuria
tarvittaessa aromisuolaa

Valmistusohje: Keitä kasvikset kypsiksi. Poista laakerinlehdet ja soseuta sauvasekoittimella. Tarkista maku. Lisää halutessasi mukaan voimakasta koskenlaskija sulatejuustoa tai ruokakermaa makua antamaan. Kevyemmän version keitosta saa ilman sulatejuustoa tai ruokakermaa.

Syön kasvissosekeiton raejuuston kanssa eli laitan lautaselle keiton sekaan raejuustoa, jolloin saan myös proteiinia. Vaihtelua saa laittamalla valmiin keiton sekaan esim. kinkkukuutioita.
  Vastaa viestiin
26.09.11, 15:37   #7 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Olen joskus tehnyt myös tomaattikeittoa suunnilleen tällaisella ohjeella, mutta netistä varmasti löytyy tähänkin tarkempia versioita:

Tomaattikeitto
1 litra tomaattimehua
perunasosejauhetta keittoa saostamaan
mausteeksi esim. valkosipulia, aromisuolaa, pizzamaustetta

Kiehautetaan, maistetaan ja lisätään mausteita maun mukaan... Tietty tuokin muuttuisi vielä paremmaksi, mikäli tomaattimehun sijaan käyttäisi oikeita tomaatteja, jotka sitten soseuttaisi.

Ruokaillessa lisään lautaselle taas lisäksi kinkkukuutioita ja / tai raejuustoa. Halutessaan sen kinkun voi lisätä jo kattilaan.
  Vastaa viestiin
27.09.11, 12:32   #8 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Suklaamuru

Lämmin kiitos ohjeista, kyllä noilla jo oikein hyvin alkuun pääsen kunhan saan kaupasta muutakin kuin miehen eilen ostamat sipulit, porkkanat ja jonkun itselle oudon kurpitsan. Pyysin kyllä tuomaan täyden lastin erilaisia vihanneksia ja juureksia, mutta tietäähän ne miehet.

Keitot ja kasvisruuat yleensäkin on mulle vähän harmaata aluetta, mutta muistan kyllä joskus ruokalassa syöneeni ainakin vihannesose- ja perunafenkolikeittoa (vai olikohan se perunapurjo ?) joista pidin kyllä oikein paljon. Harvemmin sitä näet on tullut keittolounasta valittua kun tähän saakka kroppa on kestänyt ihan kunnon mättöä. Ei kestä enää, joten siksipä täytyy alkaa tutustumaan myös kevyempiin ja terveellisiin vaihtoehtoihin.

Niin pitäisi juu, mutta tänään päätin syödä oikein kunnolla ja unohtaa nutrihelvetin vähäksi aikaa kun en kestä jatkuvaa näläntunnetta. Nälkäisenä ei pitäisi mennä kauppaan eikä näköjään myöskään syömään, sillä vaikka jätin kiltisti keitetyt perunat lautaselta pois, niin lapioin hurjan herkullista valkosipulikanaa kermakastikkeella lautasen täpötäyteen. Vähempikin olisi riittänyt, mutta ahneus ja ruuanhimo iski. Ruuan lisukkeena puputin pari suurta (vaaleaa) voileipää ja jäin miettimään että olisiko sittenkin ollut parempi vaihtoehto ottaa leivän sijaan pari perunaa? H*lvetin hiilarit!

Saldoni on surkea: hillareitten välttely ei onnistu kun leipä on keksitty ja kotona on TUC-keksejä jotka viekoittelevat minua luokseen. Liikuntaa harrastan edelleenkin ainoastaan ajatuksen tasolla, mutta eikös toisaalta hyvin suunniteltu ole puoliksi tehty? Ei kyllä taida auttaa pallomahan sulattelussa. Huokaus.

Ja ruokatunti on ohi.
  Vastaa viestiin
27.09.11, 14:25   #9 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Tuntemuksesi vaikuttavat niin tutuilta... Voisinkin alkaa kirjoittamaan itsekin tähän ketjuun "painonhallintakokemuksiani". Mikäli sopii.

Olen myös hankkinut itselleni lyhyessä ajassa liikakilot enkä enää ole BMI:n perusteella normaalipainoinen. Painan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan elämässäni :( Olo on tukala ja olemus on pyöreä. Harrastin vielä vajaat pari vuotta sitten liikuntaa aika aktiivisesti eli kolmesti viikossa. Nyt jumppailut ovat vaihtuneet sohvalla makoiluun ja herkkujen naposteluun...

Omat tavoitteeni:
- aloitan säännöllisen liikunnan harrastamisen uudelleen
- juon päivittäin vettä vähintään 1,5 litraa
- syön päivittäin sen puoli kiloa kasviksia
- kohdennan iltaherkuttelut (karkit, keksit, jätskit, siiderit, oluet, viinit, ravintolasyömiset, jne.) viikonloppuihin
- käytän kalorilaskuria syömisteni seuraamiseen

Tänään otin spinning-kamat mukaan töihin, joten saa nähdä läkähdynkö tunnille täysin ;)
  Vastaa viestiin
27.09.11, 14:26   #10 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Sitten keitoista

Fenkolikeitosta pidän minäkin! Teimme sitä taannoin erään ystäväni luona. Hänen ohjettaan minulla ei ole, mutta luultavimmin hyvään lopputulokseen pääsee vaikka näillä ohjeilla.
Fenkolikeitto - Reseptit ? Kotiliesi
Valkosipuli-fenkolikeitto

Se noissa kasviskeitoissa voi olla petollista, että niissä on monesti mukana myös kermaa, sulatejuustoa tai tuorejuustoa makua (ja kaloreita) antamassa. Toisaalta reseptiä voi myös itse muuttaa kevyemmäksi.
  Vastaa viestiin

27.09.11, 21:49   #11 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Alkoholista ja sen energiapitoisuudesta

Lainaus:
Lupaan jättää "pakolliset" saunamakkarat väliin, mutta saunakaljan (tai jotain) aion ottaa. Vai mikä
Alkoholin energiapitoisuus kiinnostaa minuakin. Finelin mukaan kevytsiiderit ja -lonkerot tai ykkösolut olisivat kevyimmästä päästä energian suhteen. Tosin itse saattaisin siitä huolimatta kallistua kolmosoluen puoleen, vaikka onkin 200 kcal puolen litran tölkissä ;)

Oluet:
Fineli : Ravintotekijät raaka-aineluokittain

Oluiden energiapitoisuuksia kevyimmästä päästä ovat
I-olut 19 kcal / 100 g
keskiolut 40 kcal / 100 g

Siiderit ja lonkerot:

Kevyimmästä päästä energian suhteen ovat
Kevytsiideri 28 kcal / 100 g ja
Kevytlonkero 26 kcal / 100 g.

Viinien energiapitoisuuksia

Viineistä kevyimpiä ovat
miedot 4-5 til% viinit 61 kcal / 100 g,
kuiva valkoviini 69 kcal / 100 g ja
punaviini 70 kcal / 100 g

Eipä alkoholia tosiaankaan voi keventäjä ihan juomalla juoda, kun esimerkiksi 6 tölkkiä keskiolutta on sen 1200 kcal, jonka netin kalorilaskuri on arvioinut minullekin laihdutusruokavalion kalorimääräksi, mikäli tavoitteena on laihtuminen... Olen siis 39-vuotias nainen ja työni toimistotyötä.

Tosin kalorilaskuri mainitsi osuvasti, että noin alhaisessa kalorimäärässä ei oikein voi pysyä, vaan liikuntaa pitäisi olla lisänä, jotta päivittäinen energiamäärä olisi edes suht inhimillinen.
  Vastaa viestiin
28.09.11, 10:40   #12 (linkki)
HFLC
(Vierailija)

Eroon läskistä

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Suklaamuru Näytä viesti
Alkoholin energiapitoisuus kiinnostaa minuakin. Finelin mukaan kevytsiiderit ja -lonkerot tai ykkösolut olisivat kevyimmästä päästä energian suhteen. Tosin itse saattaisin siitä huolimatta kallistua kolmosoluen puoleen, vaikka onkin 200 kcal puolen litran tölkissä ;)

Oluet:

Oluiden energiapitoisuuksia kevyimmästä päästä ovat
I-olut 19 kcal / 100 g
keskiolut 40 kcal / 100 g

Siiderit ja lonkerot:

Kevyimmästä päästä energian suhteen ovat
Kevytsiideri 28 kcal / 100 g ja
Kevytlonkero 26 kcal / 100 g.

Viinien energiapitoisuuksia

Viineistä kevyimpiä ovat
miedot 4-5 til% viinit 61 kcal / 100 g,
kuiva valkoviini 69 kcal / 100 g ja
punaviini 70 kcal / 100 g

Eipä alkoholia tosiaankaan voi keventäjä ihan juomalla juoda, kun esimerkiksi 6 tölkkiä keskiolutta on sen 1200 kcal, jonka netin kalorilaskuri on arvioinut minullekin laihdutusruokavalion kalorimääräksi, mikäli tavoitteena on laihtuminen... Olen siis 39-vuotias nainen ja työni toimistotyötä.

Tosin kalorilaskuri mainitsi osuvasti, että noin alhaisessa kalorimäärässä ei oikein voi pysyä, vaan liikuntaa pitäisi olla lisänä, jotta päivittäinen energiamäärä olisi edes suht inhimillinen.

Hiilarit pois ja rasva tilalle. Sokeri muuttaa rasvan läskiksi mutta rasva polttaa rasvaa. Olen kolmisen vuotta sitten muuttanut ruokavaliota vähän hiilihydraaliseksi ja painoa on lähtenyt 18 kg. Ympäryys mittaa vatsan ja perseen kohdalta noin 3-4 vaatekokoa. Kyllä olen fuskaillut juon olutta ja popsin välillä hyvääkin, mutta rajallisesti.
Yritän noudattaa suhdetta rasva 70%, proteiinia 25% ja hiilareita 5%
  Vastaa viestiin
28.09.11, 11:21   #13 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Vedenkeitin porisee

Tänään koetan pärjätä nutrilitkulla kun alkuviikosta on tullut syötyä tukevammin mitä saisinkaan. Ehkä vatsa lopulta tottuu että "kunnon ruuan" sijaan siellä hölskyy ainoastaan jotain epämääräistä nestettä. Ostin eilen meiran yrttistä pippurimaustetta jota meinaan tänään lisätä nutriluruun joskos se tekisi siitä paremmin maistuvaa. Huokaus, auttaisi myös siihen että vatsaan tulisi täydempi tunne.

Aamulla ei nutraus huvittanut joten söin kaksi uutta tuttavuutta eli vaasan pehtoriviipaleita. Oli kyllä sen verran hyvänmakuista leipää että toivon, jotta se jatkossa jää kauppaan eikä sitä kaappiimme ilmesty. Harmi kun en saa miestä luopumaan leivän syönnistä enkä keksien ostelusta. Mies kun on sellainen sokerihiiri että aina jotain kahvin kanssa pupellettavaa pitää olla. Itse tyytyisin mieluusti pelkkään kahviin rasvattomalla maidolla ja ilman sokeria. Olisikohan liian vaikea urakka asentaa yhteen keittiökaappiin lukko? Vanhanmallin munalukkokin toimisi oikein hyvin. Laittaisin sitten leivät sun muut hiilaripommit lukkojen taakse ja antaisin avaimen miehelleni. Mutta kuinka lukita jääkaappi ja sen iki-ihanat juustot? Pitäisiköhän vaihtaa miestä tai ainakin muuttaa toiseen huusholliin siihen saakka kunnes painan alle 60kg?

Suklaamuru, paljon kiitoksia jälleen vaivannäöstäsi. Viikonloppuna pitää kokeilla jotain ohjetta vaikka sopasta saattaa tulla tuppi kun en näköjään omista keittiövibraattoria eli sauvasekoitinta, mutta tehdään sitten vähän paakkuisempaa sosetta. Olen omistanut mutta missä se nyt on ?
Tietoisku alkoholista oli kyllä tarpeen, sillä juuri nimenomaan olut ja siideri minua eniten kesän aikana lihotti. Näin se on nähtävä kun minulla on nimenomaan keskivartalolihavuutta ja vatsani on hyllyvä möllykkä joka roikkuu kuin vanhoilla ukoilla. Tietysti tiukka korsetti minut pelastaisi, mutta kokeilen nyt kuitekin ensin laihduttamista. Köh, eilen kyllä avasin punkkupullon. Mutta kun oli niin kurja, kylmä ja syksyinen sää. Anteeksi.

Suklaamuru ja HFLC olen tosi iloinen että olette ketjuun kirjoittaneet.
Foorumi on vapaa KAIKILLE jotka haluavat kirjoittaa sitä sun tätä, risuja tai ruusuja, neuvoja tai vinkkejä, omia mielipiteitä ja kokemuksia jne. Kirjoitelkaa silloin kun se sattuu huvittamaan, sillä niin teen minäkin, vaikka joka päivä tai sitten yhden ainokaisen viestin. Ei tämän ole tarkoitus olla synkkä yksinpuheluni vaan vapaa keskustelupaikka kaikenkokoisille ja -näköisille.

Nyt lusikoin nutriliemen suuhuni ja häivyn vähäksi aikaa työpisteeltä. Moi!
  Vastaa viestiin
28.09.11, 13:14   #14 (linkki)
tiipii....
(Vierailija)

Heip,
mulla on vähän samat tavoitteet kun ap:llä. Ja ihan sama historia, kesällä paisuin hullunaan kaiken grilliruoan ja oluen kittaamisen ansiosta. Ja jäätelön. Ja karkin. Ja torikaffejen, tietty pullan kanssa... Noin viisi viikkoa sitten päätin alkaa vähentää hiilareita mun syömisistä. En selvästikään saa aikaiseksi minkään sortin liikunnan aloitusta, joten järkeilin mun painon pudotukseen auttavan ainoastaan ruokavalion muutos.
En suunnitellut tota hiilaritonta mitenkään etukäteen. Yksi aamu vaan ajattelin, että syönpäs pelkkää munaa aamupalaksi ja kokeilen josko voin olla ilman hiilareita päivän. No se onnistui ja siitä jotenkin innostui kokeilemaan toisen päivän ja kolmannen. Viikon jälkeen oli jo ihan ekstaasissa kun oli pystynyt pitämään kurissa itsensä. Sit ei sitä enää halunnut edes retkahtaa joten edelleen jatkan tällä vähähiilarisella linjalla.
Painoa mulla on pudonnut 3 kiloa ja vatsa on jotenkin litteempi. Ei niin pöhöttynyt. Ja nälkä vaivaa tosi harvoin, eikä tarvi syödä paljoa, kun on jo maha täys. Olen pitänyt sellaista linjaa, että kylässä ja muutenkin jos on vieraita tms. saan syödä mitä muutkin. Kotona ollessa syön samaa kun muu perhe, mutta esim perunat ja makaroonit jätän ottamatta. Jos teen muksuille jotain kastikeruokaa niin syön itse sen kanssa keitettyä munaa tai raakaa kaalia. Aika hyvin toimii noinkin.
Ja yks mikä tämän ruokavalion mulle mahdollistaa on se uusi leipä kaupassa: Karppinen. Minä en pysty ilman leipää elämään. Ei tuo nyt mitään herkkua ole ja muistuttaa koostumukseltaankin saunan pesusientä, mutta toimii mulla vallan hyvin oikean leivän korvikkeena.
Mulla oli lähtöpainona 72 kiloa ja tavoitteena 65. Ois tietty tosi hyvä jotain liikuntaa tässä vetää myös, mutta kolmen muksun äitinä en vaan saa revittyä itsestäni yhtään ylimääräistä energiaa enää siihen.
  Vastaa viestiin
28.09.11, 14:36   #15 (linkki)
HFLC
(Vierailija)

Eroon

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tiipii.... Näytä viesti
Heip,
mulla on vähän samat tavoitteet kun ap:llä. Ja ihan sama historia, kesällä paisuin hullunaan kaiken grilliruoan ja oluen kittaamisen ansiosta. Ja jäätelön. Ja karkin. Ja torikaffejen, tietty pullan kanssa... Noin viisi viikkoa sitten päätin alkaa vähentää hiilareita mun syömisistä. En selvästikään saa aikaiseksi minkään sortin liikunnan aloitusta, joten järkeilin mun painon pudotukseen auttavan ainoastaan ruokavalion muutos.
En suunnitellut tota hiilaritonta mitenkään etukäteen. Yksi aamu vaan ajattelin, että syönpäs pelkkää munaa aamupalaksi ja kokeilen josko voin olla ilman hiilareita päivän. No se onnistui ja siitä jotenkin innostui kokeilemaan toisen päivän ja kolmannen. Viikon jälkeen oli jo ihan ekstaasissa kun oli pystynyt pitämään kurissa itsensä. Sit ei sitä enää halunnut edes retkahtaa joten edelleen jatkan tällä vähähiilarisella linjalla.
Painoa mulla on pudonnut 3 kiloa ja vatsa on jotenkin litteempi. Ei niin pöhöttynyt. Ja nälkä vaivaa tosi harvoin, eikä tarvi syödä paljoa, kun on jo maha täys. Olen pitänyt sellaista linjaa, että kylässä ja muutenkin jos on vieraita tms. saan syödä mitä muutkin. Kotona ollessa syön samaa kun muu perhe, mutta esim perunat ja makaroonit jätän ottamatta. Jos teen muksuille jotain kastikeruokaa niin syön itse sen kanssa keitettyä munaa tai raakaa kaalia. Aika hyvin toimii noinkin.
Ja yks mikä tämän ruokavalion mulle mahdollistaa on se uusi leipä kaupassa: Karppinen. Minä en pysty ilman leipää elämään. Ei tuo nyt mitään herkkua ole ja muistuttaa koostumukseltaankin saunan pesusientä, mutta toimii mulla vallan hyvin oikean leivän korvikkeena.
Mulla oli lähtöpainona 72 kiloa ja tavoitteena 65. Ois tietty tosi hyvä jotain liikuntaa tässä vetää myös, mutta kolmen muksun äitinä en vaan saa revittyä itsestäni yhtään ylimääräistä energiaa enää siihen.

Olen jossain aikaisemmassa vaiheessa kirjoitellut Plazan jollekin laihispalstalle tästä HFLC ja esimerkkejä siitä mitä minä olen syönyt/syön. Haku tolla HFLC niin pitäisi löytyä. Olin kylläkin eri nimimerkillä mutta aihe on HFLC. Mulla on paino pysynyt hyvin. Tietysti haluaisin enemmän pois mutta... fuskailen näin kesällä että taidanpä repäistä taas. Mulla oli lähtöpaino 86-88kg ja olen 173 pitkä Nyt paino heittelee siinä 69-71kg. Lopputulos pitäsi olla 65. Sitten ei ole väliä vaikka välillä nousis kilon tai kaks.
Tämä on sopinut minulle koska ei tarvi olla nälissään. Jatkoja....
  Vastaa viestiin
29.09.11, 09:23   #16 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Kiva huomata, että ketjussa on lisää kirjoittajia :)

Mielenkiintoista, että meillä on erilaisia tapoja syödä. Voidaan hyvin poimia toistemme hyvät kokemukset ja saada vinkkejä! Painonhallinnassa uskon, että kaikki itselle sopivat keinot ovat sallittuja :)

HFLC, sulla on ollut jo melkoinen onnistuminen! Eikös sitä sanota, että ne viimeiset kilot ovat aina vaikeimmat? Toivottavasti nuo viimeisetkin lähtevät! Ruokavaliosikin vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta toteutukselta, vaikka poikkeaakin omastani. Taidan vilkaista kirjoituksiasi jossain vaiheessa enemmänkin.

tiipii...., mulla on myös ollut tapana syödä keitettyjä kananmunia. Parikin kaveriani on kokeillut karppaamista. Toisen kanssa teimme jostain karppausjauhoista leipää ja jotain kookoskakkua. Kyllähän ne jauhovalmisteista tehdyt leivonnaiset aika paljon normaalista poikkesivat.

Toivottavasti pysyt Ruusa lujana, vaikka miehesi herkuttelisikin samassa keittiössä ;)
  Vastaa viestiin
29.09.11, 09:53   #17 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Painotavoitteistani

Kirjoitin aiemmin tavoitteisiin:
- aloitan säännöllisen liikunnan harrastamisen uudelleen
- juon päivittäin vettä vähintään 1,5 litraa
- syön päivittäin sen puoli kiloa kasviksia
- kohdennan iltaherkuttelut (karkit, keksit, jätskit, siiderit, oluet, viinit, ravintolasyömiset, jne.) viikonloppuihin
- käytän kalorilaskuria syömisteni seuraamiseen
Nämä pätevät edelleenkin.

LISÄKSI PAINOTAVOITTEENI:

Tänä aamuna to 29.9.2011 painoni oli 72,9 kg (olen 163,5 cm pitkä). Vielä keväällä vaaka näytti noin 5-6 kiloa vähemmän...

Tavoitteenani on vähintään karistaa kesän ylikilot. Marraskuun lopulla aion painaa noin 66 kiloa, joka sekin on vielä normaalipainon ylärajalla tämän pituisella.

Ensi vuonna on on työterveystarkastus, kun täytän 40. Tulin nykyiseen työpaikkaani syksyllä 2006, jolloin painoin 62 kg työhöntulotarkastuksessa. Viiden vuoden takaiseen syksyyn verrattuna olen syönyt itselleni 10 ylikiloa!
  Vastaa viestiin
29.09.11, 11:18   #18 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Kamala kiire

joten nyt ei sen enempää kuin että tiipii... mukava kun löysit meidät! Ja joo, aion katsoa tänään löytäisinkö kaupasta syötäviä saunan pesusieniä kun en näköjään saa näppejäni leivästä irti pidettyä. Niin oli eilen ja niin on ollut tänään.

Nyt pitää jo joutua!
  Vastaa viestiin
29.09.11, 15:46   #19 (linkki)
HFLC
(Vierailija)

Leipähimo

Lainaus:
joten nyt ei sen enempää kuin että tiipii... mukava kun löysit meidät! Ja joo, aion katsoa tänään löytäisinkö kaupasta syötäviä saunan pesusieniä kun en näköjään saa näppejäni leivästä irti pidettyä. Niin oli eilen ja niin on ollut tänään.

Nyt pitää jo joutua!

Minulla oli /on myös vaikea pysyä leivästä erossa. Aluksi pysynkin mutta sitten iski hirvee himo. Otin sitten hapankorput käyttöön, paljon voita rasvaista juustoa, Graavattua lohta, oikeaa kinkkua tai sitten avokadoa majoneesia ja katkarapuja. Muuten silli, omena ja juusto sopii hyvin hapankorpun päälle. Laittaa tarpeeksi täytettä niin ei tarvi syödä kuin yhden ; D
  Vastaa viestiin
29.09.11, 17:06   #20 (linkki)
tiipii....
(Vierailija)

Minäkin syön aina leivän tuollaisilla megapäällisillä niin täyttyy maha hyvin :D Kinkkua ja juustoa ja voita! Joskus, kun herkuttaa, ostan kaappiin valkohomejuustoköntin. Sit käyn aina siitä viiltämässä palan suuhun. Joidenkin mielestä on tosin ällöä syödä pelkkää juustoa mutta maistuu mulle!

Eilen tuli vähän lipsuttua ja jäi mietityttämään miksi tein niin...olin synttäreillä ja otin kakkua tietty kahvin kanssa. Olisi ollut vallan hyvä ja riittävä, mutta emäntä kehoitti vielä jäätelöä ottamaan, ettei sula pöytään, niin vetäsin siitäkin siivun. Jälkikäteen ajatellen, olisi voinut ihan hyvin jättää ottamatta...Noh, tänään oli muksujen kanssa "painia" huoneessa tunnin verran niin että tuli ihan hiki pintaan. Ehkä se jätski suli siinä, or not...
  Vastaa viestiin

29.09.11, 17:40   #21 (linkki)
HFLC
(Vierailija)

Liikkuminen

poistaakseen ahmitut herkut. Itse olen ravannut metsässä 3pv viikossa 2-5 tuntia. En nyt ihan pelkästään kaloreita polttamassa vaan sieni keräämässä. Hyvät saaliitkin on tullut. Ja sieniä saa syödä mielin määrin ja vielä kermakastikkeella. Mmmm Tänään kannoin kotia 5-6 kg herkkutatteja. Eilen Kosteikkovahveroita ja Männynherkkutatteja. Pakastin täyttyy talven varalle.
  Vastaa viestiin
30.09.11, 11:46   #22 (linkki)
Ruusa
(Vierailija)

Elämä on vain sarja pettymyksiä

Eilen kävin syömässä eräässä suuren ketjun ruokapaikassa jotka olin vannonut kiertäväni kaukaa jo monen monta kertaa kun aina olin pettynyt niin ruuan kuin kahvinkin laatuun. Aina. Nimeä en viitsi tähän kirjoittaa, mutta kyse ketjusta jonka nimessä kolme kirjainta aakkosista. Arvatenkin kaikki tietää mistä kyse ja jos ei muusta, niin ruuan ja kahvin laadusta nyt ainakin!
Joka tapauksessa vähän naama nutturalla sinne tuli lähdettyä kaverin pyynnöstä. Jotta minimoisin pettymyksen päätin ottaa salaattiannoksen sillä onhan se kuitenkin meille kilojen kanssa taisteleville oikein sopiva annos, ja kassan yläpuolella roikkui oikeinkin hyvännäköinen kuva kana-caesarsalaatista. Hinta oli kyllä aika napakka eli 10.50, mutta kerranhan se kirpaisee.

Eteeni kannettiin aika hemmetin iso kippo (kulho) eräänlaista sekamelskaa joka näytti ihan joltain muulta kuin kuvan salaatilta. Ja varmasti jotain muuta olikin, sillä kunnon kanan sijaan annoksessa lillui epämääräisiä kanasuikaleenomaisia rutaleita ja lötköjä. Korostan sanaa suikaleenomaisia, sillä ne eivät olleet edes normaaleja kanasuikaleita joita itsekin olen paistinpannulla pyöritellyt, vaan jotain.. en tiedä.. jotain muuta kuin rehellistä kanaa!
Lillui? Kyllä lillui ja suorastaan ui ja hukkuikin kun ressuilla ei ollut pelastusliivejä, sillä vetistä ja kohtuullisen mautonta caesarkastiketta (tai jotain siihen suuntaan) oli annoksessa tulvaksi asti, eli käytännössä sain caesarvelliä salaatilla. Liika on kuitenkin liikaa. Liika on liikaa krutongeissakin vaikka niistä tykkäänkin todella paljon, mutta tuossa annoksessa niitä oli jo sen verran että nimenään olisi voinut olla "hiilareitten uimakoulu". Hukkuiva nekin. RIP.

Ko. paikkojen kahvi on jo elävä legenda, eli se saa isonkin miehen itkemään, mutta haihduttaakseni herkkusalaatin epämääräisen maun suustani, otin tuota kyseenalaista tärpättiä suuren kupillisen jonka join vaikka monta kertaa tuli äitiä ikävä ja päätin että alan jatkossa juomaan vain teetä, vaikkapa inhoamaani vihreää! Loppusaldona oli se, että lopun päivää röyhtäilin ja kärsin närkästyksestä = närästi ja v**utti! Pahimpaan poltteeseen kävin ärrältä kingisjätskin vaikka yhtä lyhyt matka olisi ollut apteekkiin hakemaan rennietä. Tuossa vaiheessa en vaan enää jaksanut ajatella kaloreita joita lisää hankin kotona kun kumosin kitaani loput avatusta punkkupullosta. Kun syntiin lankeaa, niin langetaan sitten kunnolla!

Kello on ankara joten tässä tällä erää kaikki. Paitsi että karppista en eilen löytänyt vaikka kävin kahdessakin marketissa. Valikoimiin kuuluu kyllä, mutta ilmeisesti pesusienileipä on kovaa valttia nykyisin. Plääh, mies osti sitten kaksi pussukkaa pehtoorileipää todeten että "sinä kuitenkin syöt niin paljon leipää! Siinä mulla tuki ja turva. Haukkuu röllykkämahaksi ja sitten tuputtaa leipää. Hyvähän se on kun itse on hoikka ja lihaksikas. Ikävä ihminen!
  Vastaa viestiin
30.09.11, 12:25   #23 (linkki)
HFLC
(Vierailija)

Seuraavan

Lainaus:
Eilen kävin syömässä eräässä suuren ketjun ruokapaikassa jotka olin vannonut kiertäväni kaukaa jo monen monta kertaa kun aina olin pettynyt niin ruuan kuin kahvinkin laatuun. Aina. Nimeä en viitsi tähän kirjoittaa, mutta kyse ketjusta jonka nimessä kolme kirjainta aakkosista. Arvatenkin kaikki tietää mistä kyse ja jos ei muusta, niin ruuan ja kahvin laadusta nyt ainakin!
Joka tapauksessa vähän naama nutturalla sinne tuli lähdettyä kaverin pyynnöstä. Jotta minimoisin pettymyksen päätin ottaa salaattiannoksen sillä onhan se kuitenkin meille kilojen kanssa taisteleville oikein sopiva annos, ja kassan yläpuolella roikkui oikeinkin hyvännäköinen kuva kana-caesarsalaatista. Hinta oli kyllä aika napakka eli 10.50, mutta kerranhan se kirpaisee.

Eteeni kannettiin aika hemmetin iso kippo (kulho) eräänlaista sekamelskaa joka näytti ihan joltain muulta kuin kuvan salaatilta. Ja varmasti jotain muuta olikin, sillä kunnon kanan sijaan annoksessa lillui epämääräisiä kanasuikaleenomaisia rutaleita ja lötköjä. Korostan sanaa suikaleenomaisia, sillä ne eivät olleet edes normaaleja kanasuikaleita joita itsekin olen paistinpannulla pyöritellyt, vaan jotain.. en tiedä.. jotain muuta kuin rehellistä kanaa!
Lillui? Kyllä lillui ja suorastaan ui ja hukkuikin kun ressuilla ei ollut pelastusliivejä, sillä vetistä ja kohtuullisen mautonta caesarkastiketta (tai jotain siihen suuntaan) oli annoksessa tulvaksi asti, eli käytännössä sain caesarvelliä salaatilla. Liika on kuitenkin liikaa. Liika on liikaa krutongeissakin vaikka niistä tykkäänkin todella paljon, mutta tuossa annoksessa niitä oli jo sen verran että nimenään olisi voinut olla "hiilareitten uimakoulu". Hukkuiva nekin. RIP.

Ko. paikkojen kahvi on jo elävä legenda, eli se saa isonkin miehen itkemään, mutta haihduttaakseni herkkusalaatin epämääräisen maun suustani, otin tuota kyseenalaista tärpättiä suuren kupillisen jonka join vaikka monta kertaa tuli äitiä ikävä ja päätin että alan jatkossa juomaan vain teetä, vaikkapa inhoamaani vihreää! Loppusaldona oli se, että lopun päivää röyhtäilin ja kärsin närkästyksestä = närästi ja v**utti! Pahimpaan poltteeseen kävin ärrältä kingisjätskin vaikka yhtä lyhyt matka olisi ollut apteekkiin hakemaan rennietä. Tuossa vaiheessa en vaan enää jaksanut ajatella kaloreita joita lisää hankin kotona kun kumosin kitaani loput avatusta punkkupullosta. Kun syntiin lankeaa, niin langetaan sitten kunnolla!

Kello on ankara joten tässä tällä erää kaikki. Paitsi että karppista en eilen löytänyt vaikka kävin kahdessakin marketissa. Valikoimiin kuuluu kyllä, mutta ilmeisesti pesusienileipä on kovaa valttia nykyisin. Plääh, mies osti sitten kaksi pussukkaa pehtoorileipää todeten että "sinä kuitenkin syöt niin paljon leipää! Siinä mulla tuki ja turva. Haukkuu röllykkämahaksi ja sitten tuputtaa leipää. Hyvähän se on kun itse on hoikka ja lihaksikas. Ikävä ihminen!

kerran kuin käyt siellä aakkospaikassa niin ota seisovasta, tiedät ainakin miltä näyttää. Ja osta kylmäkahvia( pullo ) Oli sulla kyllä ikävä päivä, mutta aina on uusi päivä ; D.
Mulla tuppaa olemaan ongelma oluen kanssa täällä Saksanmaalla, vettä kuin täällä ei juoda. Katsovat minua kuin idioottia jos otan vettä kraanasta, joten olen taipunut paikalliseen kulttuuriin ja juon olutta. Sitten täällä on vielä pullot 0,5l ja jos kaksikin juo illan mittaan niin litra olutta ja kaloreita en ole edes viitsinut laskea. Leipä ja peruna täällä on ihan perussafkaa joten melkoisia ongelmia välillä.
Onneksi mun mies ei valita mun röllykkämahasta (on muuten kiva nimi liikavatsalle) meinaa vain että on ihan mukavaa että on jotakin mistä pitää kiinni. Mukavan pehmoinen. No ei ole itsekkään mikään atletti enään.
Parempaa päivää toivotellen
  Vastaa viestiin
30.09.11, 13:49   #24 (linkki)
Suklaamuru
(Vierailija)

Hekottelin täällä työpisteessäni Ruusan gourmet-kokemukselle ;)

Pohdin, että otanko tänään viikon päätteeksi "ansaitun" oluen tai siiderin? Vai riepooko mielessä niiden kalorit? Kevyttuotteita en muutenkaan harrasta, vaan emmental-juustoni on juuri sitä oikeaa. Taidanpa kuitenkin ottaa oluen tai parikin ;) Eli kippis meille tähän ketjuun kirjoittaneille!

Olen muutaman päivän merkinnyt syömiseni tänne Laihdutus, kalorilaskuri, ravintoainelaskuri, ruokapäiväkirja, laihduta netissä Olen jopa motivoinut eli pakottanut itseni töiden jälkeen spinning-tunnille, jotta saan "ylimääräisiä" kaloreita syötäväksi. Laskurin mukaan saisin syödä liikuntapäivinä noin 1700 kaloria ja liikkumattomina päivinä vain sen 1200 (!). Eli liikuntaa pitäisi harrastaa tai nälissään saa olla.

Minua on lähinnä yllättänyt kasvisten määrä. Tai siis se, että siihen 500 grammaan niitä saa syödä suht paljon ja joka aterialla eivätkä siltikään ole kovin kaloripitoisia. Ja sekin on huomattu, että eivät ne nälkää kovin kauan pidä, joten samalla syön myös muuta ruokaa. Keittiövaaka on ollut kovassa käytössä, kun ruokia olen punninnut. Työpaikan lounaan määrän olen arvioinut.

Teillä on tämä leivästä luopuminen, mutta mulla sitä menee jonkun verran. Todennäköisesti leipä on ollut minulla pääasiallinen kuidun lähde, vaikka saan kyllä kuitua kasviksistakin.

Ruisleipää tai täysjyväleipää syön aamupalalla, paria tuntia ennen jumppaa ja toisinaan lounaalla töissä. Ja kuten teidänkin viesteissä sanottiin, kyllä ne leivän päälliset merkkaa! Mulla siinä on mennyt esim. paistettua kananmunaa, kinkkua, raejuustoa, sekä myös kurkkua ja tomaattia. Ja jumpan jälkeen olen pyrkinyt syömään myös jotain proteiinipitoista kuten tonnikalaa.

Ehkäpä jo parin viikon sisällä huomaan, että miten tämä toimii. Joka tapauksessa olo ei ole ollut niin tukala kuin joku aika sitten. Vaan eipä sieltä peilistä vielä mikään timmi hoikkeliinikaan kurkista...

Rentouttavaa perjantaita!

On ollut kvia kirjoitella näistä asioita ja varsinkin lukea teidän muiden tuntemuksia ja onnistuneita kokemuksia aiheen parissa!
  Vastaa viestiin
30.09.11, 14:07   #25 (linkki)
HFLC
(Vierailija)

Hyvää

viikonloppua ja ei sitten mässäillä kaikkea hyvää ; )
Menen mieheni kanssa kalstusmökille viettämään viikonloppua luonnossa. Ja kuten tietää olutpakki joukossa joten Prooooost!!!!!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku