Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Liikunta ja terveys > Tupakoinnin lopettajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
02.08.07, 12:25   #26 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Lopettamisen vaikutus pari kiloa

Monet lihovat tupakoinnin lopetettuaan, koska tupakan tilalle tulee laitettua suuhun jotain syötävää. Oikeaa ruokaakin ehkä syö huomaamattaan enemmän, koska hajuaistin parannuttua ruoka yksinkertaisesti maistuu paremmalta.

Vaikka ruokailutavat olisivat pilkulleen samat kuin ennen, pari kiloa voi tulla lisää painoon siitä syystä, että tupakoiva kuluttaa hiukan enemmän kuin tupakoimaton. Silti lopettaminen kannattaa aina, koska melko huomattavakaan ylipaino ei ole yhtä suuri terveysriski kuin tupakointi.
  Vastaa viestiin
03.10.07, 16:39   #27 (linkki)
myös lopettanut
(Vierailija)

Kannattaa varmaan keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Minulla ei olisi ollut tahdonvoimaa molempiin, sen verran teki tiukkaa lopettaa tupakointi 15 vuoden sauhuttelun jälkeen. Lopetuksesta on nyt jo kolme ja puoli vuotta. Tässä vaiheessa tupakasta näkee uniakaan enää harvoin, toisin kuin alussa! Kiloja tuli parin vuoden sisällä 6-7 ylimääräisen syömisen takia, mutta lopulta olin kypsä niitäkin pudottamaan, joten nyt olen jo lähtöpainon alapuolella. Onnea lopettajille, päivääkään ei ole kaduttanut!
  Vastaa viestiin
03.10.07, 17:38   #28 (linkki)
pappa vm67
(Vierailija)

tyttö 72??? hä? siis keski-ikäinen kolmevitonan nainen. Tytöt ovat alle 18-vuotiaita. Tuosta luvusta en löydä mitän tyttömäistä vaikka kääntäisin sen mitenpäin vain. Vaimoni on kolmekasi ja oikeasti mummo jo.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 09:58   #29 (linkki)
Miliisihuora
(Vierailija)

Barrikaadeille oi läskini!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja welmari
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lopettanut
Tupakoinnin lopettaminen ei lihota, vaan se kaikki ylimääräinen napostelu.
Kun sen muistaa, on helpompi pysyä kurissa. Kädet ja suu kaipaavat tekemistä, itse siivosin hullun lailla kun lopetin. Raikas puhdas koti sopii tupakoimattomalle!
Heikkona hetkenä takki niskaan ja ulos reippaalle kävelylle - kalorit kuluu ja mieli rauhoittuu.
Käyttäkää ihmeessä korvaushoitoa, se helpottaa elämää!
Tsemppiä!
Samaa mieltä. Jos tupakkaa yrittää korvata karkeilla ja muilla makeisilla, ihan varmasti lihoo. Lihoisihan sitä sellaisella ruokavaliolla tupakoidessakin.

Liikunta auttaa napostelunhaluun :)
<--- Heh heh. Taitaa tytöillä olla nyt hieman faktat sekaisin. Tupakka nopeuttaa aineenvaihduntaa ihan älyttömästi. Lopeta tupakointi niin aineenvaihdunta hidastuu, eli tapahtuu lihomista ellei pidä ruokavaliota kurissa. Sama pätee liikuntaan, sekin nopeuttaa aineenvaihduntaa, mutta lisää ruokahalua aika paljon. Yksinkertaista logiikkaa. Energiaa kuluu ja keho haluaa lisää energiaa. Jos lopetat röökin polton ei ole ihme että on ihan älytön nälkä, samalla aineenvaihdunta hidastuu, ja vielä samaan aikaan rupeat urheilemaan niin voin taata että jos ei suutaan ja mahaansa pidä kurissa niin alkaa läskit leviämään (*yksilöllisiä eroja voi esiintyä).
  Vastaa viestiin
26.11.07, 22:21   #30 (linkki)
töh
(Vierailija)

yritetään

Tuo on vähän sama kun kilpirauhasen vajaatoiminta, missä kaikki elimistön toiminnot käyvät hitaammanlaisesti. ja myös aineenvaihdunta on hidasta.
Yritän lopettaa tänään, eli nyt olen ollut 7,5 tuntia polttamatta. Mutta olen kyllä heti syönyt enemmän kun ennen.
Tiedän että lihoon, mutta pidän silti ylipainoa vaarattomampana kun tupakoimista.
Olen polttanut 30 vuotta ja viimeiset pari vuotta askin päivässä.
  Vastaa viestiin

21.01.08, 13:47   #31 (linkki)
ideaa
(Vierailija)

Eroon tupakasta?

Motivoivana tekijänä tupakoinnin lopettamiselle voi toimia myös kilpailu. Motivaatiota ei ainakaan vähennä kilpailun voittopalkinto Smile.

Löysin tällaisen linkin:
http://www.nrj.fi/lopeta
  Vastaa viestiin
26.01.08, 21:33   #32 (linkki)
sätkä elli
(Vierailija)

ennen en ole syönyt juurikaan mitään makeaa,varsinkaan kakkuja ym. mutta,nyt olen huomannut,että suklaata olen alkanut syömään. mielestäni en mitenkään muuten ole enmpiä alkanut syömään,mutta huolestuttaa jos suklaa alkaa maisumaan liian hyvältä.ei olisi hirveästi varaa lihota. muuten menee hyvin tupakkalakon kanssa. ja vaikka tässä lauantai-iltana on tullut otettua muutama siiderikin,niin ei ole polttava tarve tupakoida.vielä purkkaa tietysti väylään,että sillä voimalla mennään.hyvin menee ja tsemppiä muillekkin!
  Vastaa viestiin
06.04.09, 21:53   #33 (linkki)
kkoo
(Vierailija)

Joopajoo

Tupakka nopeuttaa aineenvaihduntaa ihan älyttömästi. [/quote]

Eri (lääketieteellisten) lähteiden mukaan aineenvaihdunnan nopeutuminen on tupakoijilla noin 100-250 kcal/vuorokausi -luokkaa. Eli ei sillä tupakoinnilla oikein Victoria Beckhamin mittoihin päästä! Ja toiseksi, liikunnan energiaa ja (sitä ns. läskiä) kuluttavaan mekanismiin kuuluu, että liikuntaa harrastava henkilö kuluttaa enemmän energiaa myös levossa sekä elintoimintojen nopeutumisen myötä, että lopulta lihasmassan kasvun myötä.

Tsemppiä ladyt! Itse en ole tupakoinnin lopetettuani grammaakaan lihonut!

Vastaa viestiin
01.12.09, 14:45   #34 (linkki)
minni
(Vierailija)

Stumppaa tähän : )

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Savurengas Näytä viesti
Huomenta!

Olen 30-vuotias, 15 vuotta tupakoinut nainen. Minulla on (homeallergiasta johtuva) astma, mutta se ei ole savuttamistani haitannut. Olen 3 kk vanhan tytön äiti ja yrityksistäni huolimatta en saanut raskausaikanakaan lopetettua tupakanpolttoani; sain tosin vähennettyä... Nyt imetysaikana on alkanut tulla järkyttävän ahdistunut olo siitä, että lapsiraukkani kasvoi nikotiinin kera kohdussani ja nyt vielä saa samaa paskaa äidinmaidon kautta. Eli minulla todella on syytä lopettaa polttaminen! Olisi pitänyt lopettaa jo vuosia sitten!

No, tänään pitäisi sitten olla savuttoman loppuelämäni ensimmäinen päivä. Tiedostan jo näin alkuun sen, että tupakanpolton lopettaminen aiheuttaa helposti painonnousua, ja siihen minulla ei olisi varaa (nyt noin 13kg ylipainoa). Nyt siis vinkit siitä, miten nujertaa tupakanhimo ja samalla pitää painonsa kurissa, ovat ihan perusedellytys sille, että pysyisin päätöksessäni! Olen kiitollinen myös kaikista muistakin neuvoista, jotka auttavat tässä lopettamisurakassa.

Savutonta päivää kaikille ;)
Luin kirjan nimeltä Stumppaa tähän, jonka kirjoittaja on Allen Carr. Maksoi viisitoista euroa, eli vain kolmen tupakka- askin verran. Olin jo muutenkin motivoitunut lopettamaan, ja kirjastakin oli apua. Nyt olen jo kolme kuukautta ollut savuton =) Tsemppiä !!
  Vastaa viestiin
12.12.09, 13:48   #35 (linkki)
Marina
(Vierailija)

Siis oikeesti!

Kohta alkaa tulla epätoivo. Oon ollut nyt yli kolme viikkoa polttamatta, se on ollut helppoa eikä mitään ihmeellisiä vieroitusoireita ole tullut. Takana on 9 tupakkavuotta.

Käsittämätöntä, mutta totta: oon lihonut 3 kiloa kolmessa viikossa. Älytöntä siinä on se, että olen tehnyt tuplasti enemmän töitä (14h työpäiviä), liikkunut siellä koko ajan, ja syönyt silloin kun ehtinyt. Keskimäärin päivässä ruoka on koostunut yhdestä jogurtista ja leivästä. En ole mitenkään yrittänyt laihtua tai muuta, en vaan ole ehtinyt syödä ja siksi koko ajan pyörryttää ja heikottaa.

Kysymys: Miten on mahdollista että oon lihonut 3 kiloa? Normaalisti olisn laihtunut tässä ajassa 5.
Vähempää en enää voi syödä ja työpaikalla en enempää voi liikkua, jalat kramppaa jo koko ajan lihasrasituksesta. Alan kyllä oikein hyvin ymmärtää tuttuani, joka kahden savuttoman kuukauden jälkeen aloitti uudelleen 10 lisäkilon saatuaan.

Ja ei, makuaisti tai hajuaisti eivät kyllä tasan ole parantuneet eikä hengityskään ole yhtään helpompaa kaikkien näiden allergioiden vuoksi. Vittu eihän tässä oo mittän järkeä!
  Vastaa viestiin
12.12.09, 15:25   #36 (linkki)
sbadduriina
(Vierailija)

paino

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marina Näytä viesti
Siis oikeesti!

Kohta alkaa tulla epätoivo. Oon ollut nyt yli kolme viikkoa polttamatta, se on ollut helppoa eikä mitään ihmeellisiä vieroitusoireita ole tullut. Takana on 9 tupakkavuotta.

Käsittämätöntä, mutta totta: oon lihonut 3 kiloa kolmessa viikossa. Älytöntä siinä on se, että olen tehnyt tuplasti enemmän töitä (14h työpäiviä), liikkunut siellä koko ajan, ja syönyt silloin kun ehtinyt. Keskimäärin päivässä ruoka on koostunut yhdestä jogurtista ja leivästä. En ole mitenkään yrittänyt laihtua tai muuta, en vaan ole ehtinyt syödä ja siksi koko ajan pyörryttää ja heikottaa.

Kysymys: Miten on mahdollista että oon lihonut 3 kiloa? Normaalisti olisn laihtunut tässä ajassa 5.
Vähempää en enää voi syödä ja työpaikalla en enempää voi liikkua, jalat kramppaa jo koko ajan lihasrasituksesta. Alan kyllä oikein hyvin ymmärtää tuttuani, joka kahden savuttoman kuukauden jälkeen aloitti uudelleen 10 lisäkilon saatuaan.

Ja ei, makuaisti tai hajuaisti eivät kyllä tasan ole parantuneet eikä hengityskään ole yhtään helpompaa kaikkien näiden allergioiden vuoksi. Vittu eihän tässä oo mittän järkeä!

Niin oikeesti minustakin tuntuu just tuolta; ei jären hiventäkään. Mutta älä nyt sinäkään vielä lannistu kun en minäkään, olen ollut polttamatta vuoden alusta, poltettuani 30 vuotta noin askin päivässä ja kiloja on tullut 7-8 eikä olisi varaa tulla yhtäkään, ennestään oli jo joku ylimääräinen kilo. En kyllä retkahda enää röökiin, vuoden alusta alan laskea suuhun panemiset, sillä konstilla olen ennenkin kilot karistanut. Iho on paljon parempi kuin ennen, nukun paremmin, haistan ja maistan jne, jne eli en palaa entiseen. Kyllä tämä tästä, mukavaa joulua!
  Vastaa viestiin
14.12.09, 22:45   #37 (linkki)
ylipainoinen
(Vierailija)

tuota minäkin pelkään!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marina Näytä viesti
Siis oikeesti!

Kamalaa! Minäkin pelkään että jos lopettaisin niin lihoisin! Olen 20v. nainen ja olen laihduttanut ylä-asteelta asti tähän päivään saakka :( onnistuin ammattikoulun aikaan ja 22kg pois ja kaikki tullut takaisin. Muutenkin vaikeaa saada paino putoamaan ja sitten vielä jos lopettaisin tupakan polton niin miten käy??! on ehkä luulotautia mutta ei uskalla kokeilla miten käy! olen aloittanut lukemaan (Allen Carr-The Easy Way to Stop Smoking = stumppaa tähän!) kirjaa koska kaksi kaveriani + avopuolisoni lopetti tämän kirjan avulla. Heti kun kirja oli luettu mieheni lopetti ja sanoi että ei tee edes mieli röökiä ja haukkuu minua kuinka pahalta haisen kun itse vielä vedän. En ole uskaltanut lukea kirjaa loppuun koska tiedän lopettavani tupakoinnin ja pelkään lihoavani joten tämä sama mies on kirjoittanut kirjan kilot kuriin ( Allen Carr's Easyweigh to Lose Weight) että nyt yritän lopettaa ensiksi röökin ja sitten ylensyönnin! ;)
  Vastaa viestiin
14.12.09, 22:50   #38 (linkki)
ylipainoinen
(Vierailija)

ai niin...

joskus ihminen lihoo jos se syö liian vähän eli kroppa menee säästöliekille. jugurtti ja leipä menee suoraan nahan alle koska se luulee/tietää että ruokaa ei tule pitkään aikaan. Kuten myös stressi ja liian vähäinen uni lihottaa (insuliinin eritys kropassa vähenee) = nälkä ja stressi kasvaa! :(
  Vastaa viestiin
15.12.09, 10:59   #39 (linkki)
Uusi lopettaja
(Vierailija)

Minä lopetin tupakoinnin kolme viikkoa sitten poltettuani 30 vuotta.
Koska olen lukenut porukan lihoavan lopettamisen jälkeen, aloin samaan aikaan herkkulakon: ei sipsejä, karkkia, pullaa, jälkiruokia yms. Ruokaa ja hedelmiä saa syödä niin paljon kuin haluaa. Olen vältellyt myös pikaruokaa.

Ei ole ollut vaikeaa, olen syönyt hedelmiä ja porkkanoita kun on tehnyt mieli 'jotain'. Ja nyt kun rahaa ei mene karkkiin ja pullaan, tupakasta puhumattakaan, minulla on varaa ostaa kaikkia hedelmiä joita haluan syödä. Paino ei ole noussut yhtään.
  Vastaa viestiin
19.12.09, 12:24   #40 (linkki)
lopettakaa ihmeessä
(Vierailija)

Tupakoijalla on jo keski-iässä ryppyinen iho ja keltaiset hampaat, sekä voi olla erilaisia tupakoinnista johtuvia sairauksia. Eräs viisikymppinen tuttu kuoli äskettäin tupakoinnin aiheuttamaan keuhosyöpään. Tupakoivilla on usein flunssaa ja hengityselintensairauksia jne.

Paino voi nousta, jos lopettaa, koska aineenvaihdunta hidastuu. Aineenvaihduntaa voi parantaa lisäämällä liikuntaa. Poltin askin päivässä kauan aikaa sitten ja tupakoinnin lopettaminen on yksi elämäni parhaimpia päätöksiä. Kaikki maistuu paremmalle, hajuaisti tulee takaisin, hengitys kulkee helpommin, ei ole jatkuvaa flunssaa. Aloitin kuntosalilla samalla kun lopetin polttamisen, joten ei painokaan noussut. Terveiden elintapojen hyvät puolet tulevat todella hyvin näkyviin vanhempana. Savuton liikuntaa harrastava näyttää kymmenen vuotta nuoremmalta keski-ikäisenä tupakoivaan verrattaessa.

Tupakointi on myös kallista. Laita vaikka lasipurkkiin sen verran rahaa viikossa kun meni tupakkaan, niin näet miten paljon se maksaa. Osta sitten noilla rahoilla jotain kivaa, siten saat pienen kannustavan lisäpalkinnon itsellesi.
  Vastaa viestiin

31.10.10, 22:17   #41 (linkki)
tulitikku1234
(Vierailija)

riippuvuus liian nuorena

Hei, Olen 14 vuotias poika ja olen tupakoinut 13 vuotiaasta asti. Haluaisin lopettaa tupakanpolton mutta se on tietyistä syistä hankalaa... esim. isäni on tupakoinut niin kauan kuin muistan... en juuri tunne isääni kunnolla mutta on käynyt näin että hän on ryypännyt kohta vuoden putkeen, enkä ole nähnyt häntä ollenkaan sen jälkeen kun hän aloitti juomisen. Ainut asia mikä isästä muistuttaa on tupakanpoltto, koska isä poltti ja tupakan haju kuului tavallaan hänen ominais hajuunsa. Toinen asia joka hankaloittaa tätä minun lopettamista on se kun suurin osa ystävistäni polttaa myös. Poltan 10-15 tupakkaa päivässä ja toppa minulla kestää noin kaksi päivää. Haluaisin lopettaa ja en haluaisi... liittyen isääni. Millä saan korvattua tämän tunteen tupakan siasta joka muistuttaisi isästä.

Olisi kiva jos saisin jotain apua tähän, kun en halua tutuille kertoa tätä asiaa.
PS. olen koittanut lopettaa myös nikotiini purukumilla, imeskely tabletilla ja ns. luomulla.
  Vastaa viestiin
01.11.10, 18:48   #42 (linkki)
emonen
(Vierailija)

Riippuvuus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tulitikku1234 Näytä viesti
Hei, Olen 14 vuotias poika ja olen tupakoinut 13 vuotiaasta asti. Haluaisin lopettaa tupakanpolton mutta se on tietyistä syistä hankalaa... esim. isäni on tupakoinut niin kauan kuin muistan... en juuri tunne isääni kunnolla mutta on käynyt näin että hän on ryypännyt kohta vuoden putkeen, enkä ole nähnyt häntä ollenkaan sen jälkeen kun hän aloitti juomisen. Ainut asia mikä isästä muistuttaa on tupakanpoltto, koska isä poltti ja tupakan haju kuului tavallaan hänen ominais hajuunsa. Toinen asia joka hankaloittaa tätä minun lopettamista on se kun suurin osa ystävistäni polttaa myös. Poltan 10-15 tupakkaa päivässä ja toppa minulla kestää noin kaksi päivää. Haluaisin lopettaa ja en haluaisi... liittyen isääni. Millä saan korvattua tämän tunteen tupakan siasta joka muistuttaisi isästä.

Olisi kiva jos saisin jotain apua tähän, kun en halua tutuille kertoa tätä asiaa.
PS. olen koittanut lopettaa myös nikotiini purukumilla, imeskely tabletilla ja ns. luomulla.
Oletpa todella kinkkisessä tilanteessa tupakointisi kanssa. Ymmärrettävää tuo muisto isästä
joka tulee tupakanhajusta. Itse kun aloin lopetella niin ostin aivan eri merkkistä ja mitä
"pahemman" makusta sitä parempi, sillä sain vähennettyä ja lopuksi jo sikarista parit savut
niin kyllä pikkuhiljaa alkoi tehdä mieli jättää kokonaan.
Uskoisin sinun saavan parhaat neuvot terveydenhoitajalta, sinne vaan rohkeasti ja lämpimästi
toivotan voimia ja lujuutta kamppailuusi.
  Vastaa viestiin
24.11.10, 11:27   #43 (linkki)
puistattaa.
(Vierailija)

Lainaus:
Huomenta!

Olen 30-vuotias, 15 vuotta tupakoinut nainen. Minulla on (homeallergiasta johtuva) astma, mutta se ei ole savuttamistani haitannut. Olen 3 kk vanhan tytön äiti ja yrityksistäni huolimatta en saanut raskausaikanakaan lopetettua tupakanpolttoani; sain tosin vähennettyä... Nyt imetysaikana on alkanut tulla järkyttävän ahdistunut olo siitä, että lapsiraukkani kasvoi nikotiinin kera kohdussani ja nyt vielä saa samaa paskaa äidinmaidon kautta. Eli minulla todella on syytä lopettaa polttaminen! Olisi pitänyt lopettaa jo vuosia sitten!

No, tänään pitäisi sitten olla savuttoman loppuelämäni ensimmäinen päivä. Tiedostan jo näin alkuun sen, että tupakanpolton lopettaminen aiheuttaa helposti painonnousua, ja siihen minulla ei olisi varaa (nyt noin 13kg ylipainoa). Nyt siis vinkit siitä, miten nujertaa tupakanhimo ja samalla pitää painonsa kurissa, ovat ihan perusedellytys sille, että pysyisin päätöksessäni! Olen kiitollinen myös kaikista muistakin neuvoista, jotka auttavat tässä lopettamisurakassa.

Vaikka onkin vanha aloitus, niin sanon vain, että kyllä ihmisellä pitää olla sen verran selkärankaa, ettei raskausaikana tupakoi ja vaaranna lapsen terveyttä.
  Vastaa viestiin
24.11.10, 11:34   #44 (linkki)
paha haju
(Vierailija)

Tupakoitsijan vaatteet haisevat tosi pahalta. Itse eivät huomaa kai, muuten tuskin polttaisivat.
Kerrankin yksi vieras ravasi kotonani parvekkeella tupakalla, jätti takkinsa nojatuolin päälle, että on nopeasti saatavilla. Koko olohuone lemusi ihan kauheelta.
  Vastaa viestiin
02.12.10, 23:41   #45 (linkki)
Savu käy henkeen
(Vierailija)

Tupakointi

Lainaus:
Huomenta!

Ei tupakoinnin lopettaminen ketään lihota, päin vastoin. Kauppojen lähialueet ovat täynnä ylipainoisia huonosti hoidetun näköisiä naisa, jotka tupakoivat. Antavat todella vastenmielisen kuvan Suomesta ulkomaalaisille. Ja haittaavat astmaatikkojen ja muiden allergikkojen elämää kohtuuttomasti. Ilmeisesti miehet ajelevat autolla ja tupakoivat muualla, koska heitä ei näe niin paljoa kaupungilla savuamassa.

Näistä naisista vielä, että ovat myös kitanneet kaljalla vyötärönsä läskimakkaroiksi ja käyttäytyvät muutenkin kuin katupojat ennen. Sitten ne synnyttävät 600 vammaista lasta vuodessä ja muita ongelmamukuloita moninkertaisen määrän. Aiheuttavat pirusti kustannuksia yhteiskunnalle.

Ihmistä ei saa lyödä, paitsi tupakoisijoille pitäisi antaa tuntuva selkäsauna, aina kun joku vaan sattuu kiinni saamaan, niin heti kunnon pöllytys. He ovat sen ansainneet, kun ovat niin tyhmiä, etteivät muunlaista valistusta ymmärrä. Tupakoinnin aloittamisesta ei ole koskaan minkäänlaista hyötyä, pentuna aloittelija luulee, että se pönkitsee jollakin tavalla heidän mitätöntä ekoaan, mutta kun vähän vanhenevat ja viisastuvat niin alkavat hävetä omaa tilaansa ja ovat entistä surkeampia. Jos tupakoijalla olisi alkuunkaan aavistusta mitä tavalliset ihmiset heistä ajatteleat, niin taatusti eivät julkisella paikalla tupakoisi. Tupakanhimo kyllä lähtee, kun oppii ymmärtämään ymparistön ajatukset tupakoitsijoista.

Tupakoimatonta työntekijää pitää palkita rahallisesti raittiudestaan, siinä olisi poliittisille päättäjille tehtäväsarkaa.
  Vastaa viestiin
08.04.11, 16:19   #46 (linkki)
Näkijä
(Vierailija)

Topakoinnin lopetus

Tupakoitsija, ota silmät käteen ja katso!
Kaupungilla kun tulee poikaporukka vastaan, jos siinä yksi tupakoi, niin se on taatusti se, josta näkee jo päällepäin, että hissi ei kulje ihan ylös.

Toinen tupakoisijaryhmä on vanhat syrjäytyneet ukot.

Kolmas ja suurin ryhmä ovat nuoret ylipainoiset ja hoitamattoman näköiset naiset, joita kuvaa parhaiten sana lumppu. Siinä ne sitten seisovat ostoskeskuksen edessä käppyrässä ja haisevat.
Joka tapauksessa sen oloista porukkaa kaikki, ettei kukaan halua kuulua mihinkään noista. Luulisi riittävän motivaatioksi lopettamiselle.
  Vastaa viestiin
22.05.11, 01:37   #47 (linkki)
jukra sentään
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Näkijä Näytä viesti
Tupakoitsija, ota silmät käteen ja katso!
Kaupungilla kun tulee poikaporukka vastaan, jos siinä yksi tupakoi, niin se on taatusti se, josta näkee jo päällepäin, että hissi ei kulje ihan ylös.

Toinen tupakoisijaryhmä on vanhat syrjäytyneet ukot.

Kolmas ja suurin ryhmä ovat nuoret ylipainoiset ja hoitamattoman näköiset naiset, joita kuvaa parhaiten sana lumppu. Siinä ne sitten seisovat ostoskeskuksen edessä käppyrässä ja haisevat.
Joka tapauksessa sen oloista porukkaa kaikki, ettei kukaan halua kuulua mihinkään noista. Luulisi riittävän motivaatioksi lopettamiselle.

Ei pidä alkuunkaan paikaansa, Jokas sosiaaliluokissa tupakoidaan. Ota nyt itse silmät käteen ja katso. Hoikat kaunottaret kulkevat tupakka kädessä, kuin myös hyvin korkeassa asemassa olevat ihmiset.
  Vastaa viestiin
22.05.11, 12:09   #48 (linkki)
pienestä kiinni
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lopettakaa ihmeessä Näytä viesti
Tupakoijalla on jo keski-iässä ryppyinen iho ja keltaiset hampaat, sekä voi olla erilaisia tupakoinnista johtuvia sairauksia. Eräs viisikymppinen tuttu kuoli äskettäin tupakoinnin aiheuttamaan keuhosyöpään. Tupakoivilla on usein flunssaa ja hengityselintensairauksia jne.

Paino voi nousta, jos lopettaa, koska aineenvaihdunta hidastuu. Aineenvaihduntaa voi parantaa lisäämällä liikuntaa. Poltin askin päivässä kauan aikaa sitten ja tupakoinnin lopettaminen on yksi elämäni parhaimpia päätöksiä. Kaikki maistuu paremmalle, hajuaisti tulee takaisin, hengitys kulkee helpommin, ei ole jatkuvaa flunssaa. Aloitin kuntosalilla samalla kun lopetin polttamisen, joten ei painokaan noussut. Terveiden elintapojen hyvät puolet tulevat todella hyvin näkyviin vanhempana. Savuton liikuntaa harrastava näyttää kymmenen vuotta nuoremmalta keski-ikäisenä tupakoivaan verrattaessa.

Tupakointi on myös kallista. Laita vaikka lasipurkkiin sen verran rahaa viikossa kun meni tupakkaan, niin näet miten paljon se maksaa. Osta sitten noilla rahoilla jotain kivaa, siten saat pienen kannustavan lisäpalkinnon itsellesi.
Kävin sairaalassa katsomassa keuhkosyöpäpotilasta useita kertoja. Teki pahaa kun näki hoitajien, jotka hoitavat vaikeita kehkosyöpätapauksia päivittäin, sauhuttelevan pihalla. En arvostele, mutta tuli vain mieleen, miten vaikeaa se todella on päästä tupakoinnista eroon kun sen kerran on aloittanut. Itsekkin mietin usein, että jos olisin nuorena joutunut väärään seuraan vaikkapa koulussa, niin hyvin se tupakka olisi minullekkin voinut rueta maistumaan. Mutta onneksi minun kaveripiirissäni ei poltettu. Se voi olla hyvin pienestä kiinni. Herkempi nuori on hyvin altis kaveripiirin painostukselle ja että kuuluu joukkoon. Siksi monesti tupakoiminen alkaakin jo kouluiässä.
  Vastaa viestiin
22.05.11, 14:12   #49 (linkki)
Minusta
(Vierailija)

vanhempien tulisi heti puuttua asiaan jos huomaavat nuorensa tupakoivan. Niin pitkään kun kotona asuu, niin vnhemmilla on tähänkin asiaan määräysvalta. Tupakalle ei saa haista kun tulee kotiin. Mutta jos vanhemmat itse sauhuttelevat, niin silloin ei kai ole kanttia kieltää lastaankaan tupakoimasta. Tai nuorella pitää olla vahva oma tahto ja järki siinä tilanteessa, ja onneksi monilla onkin, ainakin sellaisilla, joita kiinnostaa opiskelu ja on monenelaisia harrastuksia, ei pelkästään kaupungilla pyöriminen.
  Vastaa viestiin
08.07.11, 22:03   #50 (linkki)
lekuri
(Vierailija)

JJJ

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ansku Näytä viesti
Minä olen lihonut tupakoinnin lopettamisen jälkeen noin kg/kk vauhdilla, mutta tosiasia on, että ylipaino on vaarattomampaa. Nyt kun 7 kk:n jälkeen tuntuu siltä, ettei tupakka ole enää hirveä ongelma yritän käydä käsiksi paino-ongelmaan. Älä vaadi itseltäsi kerralla liikoja, jo vauvallesi on tärkeämpää, että käsittelet ensi tupakkaongelma. Niin myös sinulle itsellesi.
Kyllä se vain niin on, että kohtuullinen polttaminen on vaarattomampaa, kuin läski.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku