Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Mitäs nyt?
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
18.05.12, 20:39   #1 (linkki)
saunojat
(Vierailija)

Mökkisaunaan

Kesä tulossa ja mökkivieraat. Mökillä tietysti saunotaan ja mieheni kanssa tykätään saunoa pitkään. Jotta koko ilta ei menisi saunomiseen ja odotteluun, niin kaikki yhdessä saunaan on meidän mielestä paras ratkaisu. Ja tietysti alasti sillä uimapuvussa saunominen on ällöä. Useimmat saunavieraamme sen jo tietävät, mutta ensi kesänä tullee muutama uusi tuttavuus mökille kylään. Mikä on mielestänne korrekti tapa kysyä tuttavapariskuntaa yhteissaunaan? Vaikka alasti ollaankin niin mielessä ei mitään muuta kuin saunomista. Meistä alastomuus saunottaessa on enemmän kuin ok, mutta ehkä ei kaikista. Onko kokemuksia? Lähtisittekö te yhteissaunaan tuttavapariskunnan kanssa?
  Vastaa viestiin
20.05.12, 23:40   #2 (linkki)
niet
(Vierailija)

Eikös kesämökillä ole aikaa enemmän kuin tarpeeksi?
Meillä ainakin sauna lämpiää aamusta iltaan. Hyvin ehtii käydä vuorotellen. Ei ketään tarvitse odotella. Aikaa on yleensä aamuun saakka, vielä seuraava päivä ja ehkä sitä seuraavakin.

Meistä alasti saunominen on vain oman ydinperheen keskinen asia.
Aloin käymään yksin saunassa siinä vaiheessa kun rintani alkoivat kasvaa, eli n. 11 vuotiaana.
Futis- ja salitreenien jälkeen käyn urheiluhallin naisten saunassa, tietysti alasti. Sen lisäksi käyn uimahallilla 2 krt viikossa joten olen suihkussa ja pukuhuoneessa alasti, kymmenien muiden täysin vieraiden naisten kanssa viikottain. Se on täysin luontevaa.

Mutta yhteisiin pesutiloihin vieraiden miesten kanssa en menisi.
Niin tuttua vierasta miestä ei ole olemassakaan, että hänen edessään nakuna kulkisin.

Minä en kulje alasti omien veljienikään nähden. Kuljetko sinä?

Mieheni ei ole käynyt pikkusiskojensakaan kanssa saunassa yhdessä sen jälkeen kun täytti 10v. Mieheni ei mene mielellään edes muiden miesten kanssa saunaan, joten tuskinpa hänkään lähtisi alasti kanssanne saunaan.

Mieheni näet ehdottaa meidän mökkivieraillemme systemaattisesti, että menkää te (siis vieraspariskunta ensin saunaan) me käymme sitten vaimon kanssa sen jälkeen. Ja tyrkkää aina vieraille uimavaatteet mukaan, kommentilla käyttäkää näitä jos/kun uimaan menette. Ei siis anna edes vaihtoehtoa nakuna uimiselle. Jos joku sanoo, että hän ei uimapukua/housuja käytä, niin mieheni tokaisee että no sitten et ui meidän rannassa.

Saunassa saa toki olla alasti ja pesutiloissa ihan oman mielen mukaan.
Sinne ei meillä kukaan muu tunge samaan aikaan silloin kun muut saunoo. Vessa löytyy toisaalta joten ei sinne kenelläkään ole mitään asiaa. Eikä haittaa vaikka vieraat istuisivat saunassa 5h. Meillä ei aika lopu kesken. Me taas ehdimme mieheni kanssa saunoa kaksisteen pitkään ja hartaasi.. ei sitä ole pakko tehdä silloin kun on vieraita. Jonkinlaista kohteliaisuutta sitä isäntäväelläkin pitää olla vieraitaan kohtaan.

Ja oikeasti meillä voisi mökkinaapurit jopa soittaa poliisit paikalle jos juoksenneltaisiin alasti päivät pitkät. Etenkin kun molemmin puolin on asukkaita ja vaikka etäisyyttä toiseen on 60m ja toiseen liki 100m, niin ei ne nakut ihmiset mikään ihastus mökkinaapureille olisi.

Toinen naapurimökeistä on vuokramökki ja siellä on ventovieraita ihmisiä harva se viikko. En minä ainakaan halua olla näidenkään kymmenien ja kymmenien täysin tuntemattomien miesten silmien alla alasti. Vastarannalla n. 400m päässä on kymmeniä vakituisia asukkaita, enkä minä kenenkään ventovieraiden vakiasukkaidenkaan kiikaroitavana halua olla.

Mun mielestä tässä kulkee se niin sanottu raja naapureita, ystäviä ja muiden ihmisten parisuhteita kohtaan. Siinä että pitää vaatteet päällä jos on pelkona että joku vieras ihminen näkee.

En siis missään tapauksessa lähtisi alasti saunaan yhdenkään ystäväpariskunnan kanssa. Niin läheisiä emme ole eikä ystävyytemme siitä parempaan suuntaan kehittyisi sillä alastomuudella. Joten jos mulle sitä ehdottaisit, niin kohteliaasti kieltäytyisin.

Eikä kyse ole siitä, että kropassani (eikä miehenikään kropassa) olisi jotain vikaa. Ihan kuosissaan ollaan. Paremmassa kuin mitä ystävämme ovat.

Kyse on pelkästään siitä miten haluan muiden ihmisten kohtelevan minua naisena ja ihmisenä.

Minä en ole mikään "näyttelyesine" jonka intiimit alueet ovat vapaasti kaikkien nähtävänä. Minulla on oikeus yksityisyyteen ja sen oikeuden haluan myös säilyttää muiden ihmisten edessä.

Vaikka sinä ja miehesi haluaisittekin kimppakivaa niin kiitos ei, minä en halua olla osana siinä hommassa ja mieheni aivan varmasti vielä vähemmän.

Mutta ehkä sun tuttavasi ja ystäväsi ajattelevat asiasta toisin.
  Vastaa viestiin
21.05.12, 08:57   #3 (linkki)
Löylynlyömä
(Vierailija)

Olen aikuisena tainnut olla yhteissaunassa kaksi kertaa, ja toisella kerralla oltiin uimapuvuissa (silloin minä olin ainoana naisena sukulaismiesten porukassa).

Yhteissaunominen on sen verran herkkä juttu, että se sopii vain hyvin, hyvin läheisten tuttujen kesken. Uusille vieraille en missään nimessä alkaisi sitä tuputtaa, vaan kysyisin: saunotteko mieluummin keskenänne vai sekasaunassa muiden kanssa.

Minusta isäntäväki voisi joustaa tuosta pitkään saunomistavastaan, että vieraat saavat käydä vuorotellen. Ei saunassa niin kiire saa olla, ettei paria-kolmea saunavuoroa iltaan mahdu. Kaikki ehkä eivät edes halua saunoa, eivät kaikki ole kovia saunojia.
  Vastaa viestiin
21.05.12, 15:07   #4 (linkki)
Kalatti
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja saunojat Näytä viesti
Kesä tulossa ja mökkivieraat. Lähtisittekö te yhteissaunaan tuttavapariskunnan kanssa?
En lähtisi yhteissaunaan tuttavapariskunnan kanssa. Jos olisin vieraana mökillä, niin en toki pahastuisi, jos isäntäväki kysyisi yhteissaunasta. Vastaisin siihen vaan Ein. En ole tottunut yhteissaunoihin enkä halua esiintyä alasti vieraiden ihmisten edessä. Minusta parasta on kun saa saunoa yksin, haluan maata lauteilla eikä sinne edes mahdu silloin muita. Kuuntelen hiljaisuutta, mietiskelen kaikkea mukavaa silmät kiinni, kuuntelen löylyn sihinöitä ja heitän löylyä silloin kun tahdon, usein nautin mieluummin heittämättä löylyä. Eri ihmisillä on erilaiset löylyheittotavat, on mukavaa kun voi tehdä juuri niin kuin tahtoo. Jos on monta porukkaa saunomassa, niin meneehän siihen toki tuo "koko ilta", mutta mikäs kiire sitä lomaillessa on.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku