Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Mitäs nyt?
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
27.06.12, 23:16   #1 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

HAMPAANPOISTO! (aikaa vastata klo: 23:20 - 6:30!!!)

Eli >London< se täällä taas, mut uudella nimellä. VASTAUS AIKAA ON VAIN KLO: 23:20 - 6:30!

Asiaan. Mulla on huomenna aamulla hampaan poisto. Mut puudutetaan, eli piikillä pistetään suuhun vissiin. Sattuuko se? sitten, joudun olla 15 minuuttia suu auki, ja hammas porataan rikki tai jtn ja otetaan pois...sen jälkeen kun toimenpide on ohi yms, sattuuko suuhun, tai tunnenko sillä mitään? Kiitos vastauksista!! <3

PS. Kukaan kokenut tuota?, voisi antaa infoa yms!
  Vastaa viestiin
27.06.12, 23:22   #2 (linkki)
Viisuri
(Vierailija)

Yksilöllistähän tämä taitaa olla, mutta omien kokemusten perusteella lyhyehkö vastaus. Lääkäriä voi pyytää kertomaan toimenpiteen kulusta vähän tarkemmin jos jännittää.

Puudutus: nipistää hetken, kitalakeen pistäminen sattuu enemmän kuin muualle, muttei paha. Sitten tuntuu hassulta kun paikat alkaa puutua.

Poraaminen: Tuntuu kummalliselta ja kuulostaa kamalalta mutta ei saa sattua. Lääkäri luultavasti kertoo sinulle, että sinun pitää sanoa jos sattuu niin lisäävät puudutetta.

Tunto on pois jonkun aikaa riippuen vähän puudutuksen laajuudesta ja vahvuudesta mutta sitten voi sattua enemmän tai vähemmän. Siihen saa kyllä lääkkeet kun pyytää/hankkii.

Tsemppiä! Ei ne niitä huvikseen poistele, joten pikku kitumisesta on pidemmällä aikavälillä vain hyötyä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Valhemieli Näytä viesti
Eli >London< se täällä taas, mut uudella nimellä. VASTAUS AIKAA ON VAIN KLO: 23:20 - 6:30!

Asiaan. Mulla on huomenna aamulla hampaan poisto. Mut puudutetaan, eli piikillä pistetään suuhun vissiin. Sattuuko se? sitten, joudun olla 15 minuuttia suu auki, ja hammas porataan rikki tai jtn ja otetaan pois...sen jälkeen kun toimenpide on ohi yms, sattuuko suuhun, tai tunnenko sillä mitään? Kiitos vastauksista!! <3

PS. Kukaan kokenut tuota?, voisi antaa infoa yms!
  Vastaa viestiin
27.06.12, 23:28   #3 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Jooh...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viisuri Näytä viesti
Yksilöllistähän tämä taitaa olla, mutta omien kokemusten perusteella lyhyehkö vastaus. Lääkäriä voi pyytää kertomaan toimenpiteen kulusta vähän tarkemmin jos jännittää.

Puudutus: nipistää hetken, kitalakeen pistäminen sattuu enemmän kuin muualle, muttei paha. Sitten tuntuu hassulta kun paikat alkaa puutua.

Poraaminen: Tuntuu kummalliselta ja kuulostaa kamalalta mutta ei saa sattua. Lääkäri luultavasti kertoo sinulle, että sinun pitää sanoa jos sattuu niin lisäävät puudutetta.

Tunto on pois jonkun aikaa riippuen vähän puudutuksen laajuudesta ja vahvuudesta mutta sitten voi sattua enemmän tai vähemmän. Siihen saa kyllä lääkkeet kun pyytää/hankkii.

Tsemppiä! Ei ne niitä huvikseen poistele, joten pikku kitumisesta on pidemmällä aikavälillä vain hyötyä.

kiitos vastauksesta! (: taidan menettää yöuneni jännityksen takia, mitä en haluaisi. Pelottaa eniten juuri tuo, jos yht'äkkiä tunnenkin, eli joutuu lisäämään puudutetta...ja se, puudutuksen laitto...en oikein pidä piikeistä. Oon 11v tyttö ja äiti ja veljet on tuon aikana eri huoneessa, vaikka tahtoisin, että äitikin olis siinä samaisessa huoneessa, niin ei pelottais niin paljoa. (: toivottavasti selviän....
  Vastaa viestiin
27.06.12, 23:30   #4 (linkki)
Jep!
(Vierailija)

Yksilöllistähän tuo on. Puuduttaminen nipistää hetken, inhottavinta on pitää suuta pitkään auki. Minulta on poistettu kaksi viisuria, toisen poisto kesti neljä tuntia, jälkikivut olivat kauheat ja jouduin syödä antibioottia, toinen lähti noin parissa minuutissa, söin jo samana iltana hyvällä halulla. Itselläni ylhäältä poistettu oli tuo helppo, alhaalta poistettu kamala kokemus. Olen hammaslääkärikammoinen, mutta selvisin silti molemmista hengissä. Niin selviät sinäkin :-)
  Vastaa viestiin
27.06.12, 23:43   #5 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

...

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jep! Näytä viesti
Yksilöllistähän tuo on. Puuduttaminen nipistää hetken, inhottavinta on pitää suuta pitkään auki. Minulta on poistettu kaksi viisuria, toisen poisto kesti neljä tuntia, jälkikivut olivat kauheat ja jouduin syödä antibioottia, toinen lähti noin parissa minuutissa, söin jo samana iltana hyvällä halulla. Itselläni ylhäältä poistettu oli tuo helppo, alhaalta poistettu kamala kokemus. Olen hammaslääkärikammoinen, mutta selvisin silti molemmista hengissä. Niin selviät sinäkin :-)

multa poistetaan hammas siksi, koska multa poistettiin tuolta alhaalta takaa joskus kun olin pienempi niin hammas ja se hammas ei mahdu kasvamaaan, joten nyt poistetaan toinen hammas, että tuo ennen poistettu saisi tilaa kasvaa. Viimeeksi mut nukutettiin.
Sitten vielä, että pari mun serkkua haluis huomenna illalla lähteä kylille mun kans, mutta, voinko mä mennä? Voinko mä syödä karkkia jo illalla normaalisti? Heh, ja kyllä,
Toivottavasti selviän hengissä, vaikka pelottaakin paljon. Ja tottakai alan itkeä sitten siinä, etten halua, et hammas otetaan pois...
  Vastaa viestiin
27.06.12, 23:54   #6 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Vastaus aika.

Muutin aikaa! Klo: 23:20 - 8.30.
VASTAUKSIA NOPEASTI :)
  Vastaa viestiin
28.06.12, 07:08   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 10/2009
Auts.. toivottavasti ei tee kipeää..
  Vastaa viestiin
28.06.12, 07:58   #8 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Vastaus aika.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vannakkovaan Näytä viesti
Auts.. toivottavasti ei tee kipeää..

nii'in...nytkin sattuu jo mahaan jännityksestä...mutta pelottaa juuri se piikki yms...en mä selviä. ):
  Vastaa viestiin
28.06.12, 09:14   #9 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Lainaus:
nii'in...nytkin sattuu jo mahaan jännityksestä...mutta pelottaa juuri se piikki yms...en mä selviä. ):
Voi rakas lapsi, kyllä sinä tuosta varmaan selvisit, eihän se miltään tunnu kun on puudutettu. Minä olen vanha mummo mutta aika hammaslääkärikammoinen joten otan kyllä puudutuksen lähes joka kerta. Minulla hammaslääkäri tänään klo 13.
  Vastaa viestiin
28.06.12, 10:12   #10 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Ohi on!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näytä viesti
Voi rakas lapsi, kyllä sinä tuosta varmaan selvisit, eihän se miltään tunnu kun on puudutettu. Minä olen vanha mummo mutta aika hammaslääkärikammoinen joten otan kyllä puudutuksen lähes joka kerta. Minulla hammaslääkäri tänään klo 13.

oli kauheaa. Puudutus ei ollutkaan niin paha juttu, ja kyl sitä joutu lisäileenki. Nyt suussa joku tuppo tai joku, mikä on aivan veressä ja poskessa pitelen jääpussia! ): Puuduksissa oon vielkin. ainakin selvisin...ja saan jäätelöä. Mut en voi viettää hauskaa pariin päivään !! ):

vielä voi kertoa omia kokemuksia.
Mutta, kiitos vastauksista!! (:
  Vastaa viestiin

28.06.12, 12:28   #11 (linkki)
neljä yhdellä iskulla
(Vierailija)

Minulta leikattiin molemmat alaviisaudenhampaat, jotka olivat kasvaneet poikittain ja juuret osittain kiertyneenä leukaluuhun sekä vedettiin ylhäältä kaksi viisudenhammasta, jotka oli näkyvillä. Koko operaatio tehtiin yhdellä kertaa puudutuksessa ja suussa oli kahdeksan tikkiä operaation jälkeen. Iltpäivän ja yön huilasin mutta seuraavana päivänä olin jo opiskelupaikallani ja illalla bilettämässä. En tarvinnut mitään kipulääkkeitä mutta viikon söin antibioottia ja kaksi päivää nestemäistä viileähköä ruokaa. Turpa oli muutaman päivän kuin jalkapallo ja väri sini-punainen josta muuttui pikkuhiljaa vihreäksi ja keltaiseksi. Ei minusta toimenpide ollut mikään kummoinen ja toipuminenkin tapahtui tosi nopeasti. En yleensäkään pode leikkausten tai tomenpiteiden jälkeen kovin pitkään ja todennäköisesti kipukynnykseni on varsin korkea.
  Vastaa viestiin
28.06.12, 15:03   #12 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

...(;

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja neljä yhdellä iskulla Näytä viesti
Minulta leikattiin molemmat alaviisaudenhampaat, jotka olivat kasvaneet poikittain ja juuret osittain kiertyneenä leukaluuhun sekä vedettiin ylhäältä kaksi viisudenhammasta, jotka oli näkyvillä. Koko operaatio tehtiin yhdellä kertaa puudutuksessa ja suussa oli kahdeksan tikkiä operaation jälkeen. Iltpäivän ja yön huilasin mutta seuraavana päivänä olin jo opiskelupaikallani ja illalla bilettämässä. En tarvinnut mitään kipulääkkeitä mutta viikon söin antibioottia ja kaksi päivää nestemäistä viileähköä ruokaa. Turpa oli muutaman päivän kuin jalkapallo ja väri sini-punainen josta muuttui pikkuhiljaa vihreäksi ja keltaiseksi. Ei minusta toimenpide ollut mikään kummoinen ja toipuminenkin tapahtui tosi nopeasti. En yleensäkään pode leikkausten tai tomenpiteiden jälkeen kovin pitkään ja todennäköisesti kipukynnykseni on varsin korkea.

itse en ois tommosta välttämättä halun kokea. :D
Mulle annettiin ohjeita, että en saa syödä ainakaan tänään mitään kuumaa/lämmintä. Saan vain viileää, kylmää ja huoneenlämpöstä (vissiin). Nyt ei ole veripaperia suussa, vaan ihan normaalisti oon. En saa rasittaa itseäni, vaan mun pitää pelkästään oleskella kotona. Mulle annettiin lääkettä ja semmoista purskutus juttua, mikä on väkevää. En saa nimittäin pestä hampaita viikkoon. Itsekin sain suuhun tikkejä, ainakin neljä. (: puuduksissakaan ei oikean puoleinen suualue enää ole! :3 ...ja toimenpide kestikin ilmeisesti kauemmin kuin 15min, suunnilleen 20min. ^^
  Vastaa viestiin
28.06.12, 21:45   #13 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

UNOHTU!

Lainaus:
itse en ois tommosta välttämättä halun kokea. :D
Mulle annettiin ohjeita, että en saa syödä ainakaan tänään mitään kuumaa/lämmintä. Saan vain viileää, kylmää ja huoneenlämpöstä (vissiin). Nyt ei ole veripaperia suussa, vaan ihan normaalisti oon. En saa rasittaa itseäni, vaan mun pitää pelkästään oleskella kotona. Mulle annettiin lääkettä ja semmoista purskutus juttua, mikä on väkevää. En saa nimittäin pestä hampaita viikkoon. Itsekin sain suuhun tikkejä, ainakin neljä. (: puuduksissakaan ei oikean puoleinen suualue enää ole! :3 ...ja toimenpide kestikin ilmeisesti kauemmin kuin 15min, suunnilleen 20min. ^^

+ veljet meniki yhdelle tutulle hoitoon ja äiti oli siinä samassa huoneessa mun kanssa <3 ja pari kyyneltä ennen toimenpidettä ehti virrata.
  Vastaa viestiin
30.06.12, 20:24   #14 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

...APUA!!!...

Mitä jos tikki lähtee? Multa pääsi niin ilmeisesti käymään, sillä suuhun tuli pieni aukko! Onko kyse tikin lähdöstä vai jostain muusta? Mua on kielletty venyttelemästä suuta, vaikka niin teen ja äiti ei juuri siksi suuhun aio katsoa... ~apua!
  Vastaa viestiin
30.06.12, 20:38   #15 (linkki)
Sulavat tikit
(Vierailija)

Lainaus:
Mitä jos tikki lähtee? Multa pääsi niin ilmeisesti käymään, sillä suuhun tuli pieni aukko! Onko kyse tikin lähdöstä vai jostain muusta? Mua on kielletty venyttelemästä suuta, vaikka niin teen ja äiti ei juuri siksi suuhun aio katsoa... ~apua!
Hei suussa kaikki parantuu todella nopeasti ja tikit ovat liukeavia eli irtoavat sieltä ihan itekseen.
  Vastaa viestiin
30.06.12, 22:04   #16 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Huh.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sulavat tikit Näytä viesti
Hei suussa kaikki parantuu todella nopeasti ja tikit ovat liukeavia eli irtoavat sieltä ihan itekseen.

okei(: aukosta ei edes tullut verta. Suun avaaminen ja vääntely sattuu vieläkin. ):
  Vastaa viestiin
01.07.12, 21:44   #17 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Iiiikss!!

Mitä jos tuo aukko ei mene umpeen? Lähen keskiviikkona pariksi päiväksi pois kotoa, joten mitä jos se ei oo menny umpee sillo, tai tikit lähteny (sulanu), ni voinko tehä kaikkea silti normaalisti? Apua, kiitos :)
  Vastaa viestiin
01.07.12, 23:09   #18 (linkki)
Normi elämää
(Vierailija)

Lainaus:
Mitä jos tuo aukko ei mene umpeen? Lähen keskiviikkona pariksi päiväksi pois kotoa, joten mitä jos se ei oo menny umpee sillo, tai tikit lähteny (sulanu), ni voinko tehä kaikkea silti normaalisti? Apua, kiitos :)
Kyllä voit tehdä kaikkea normaalia. Itselläni ne ylähampaiden aukot oli pitkään auki mutta ovat sitten myöhemmin menneet umpeen. Yleensä isommassa leikkauksessakin 24h on aika jolloin haava on ummessa, joten suussasi varmasti kaikki on jo ihan kunnossa ja parantumassa.
  Vastaa viestiin
02.07.12, 04:37   #19 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Kiva kuulla (:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Normi elämää Näytä viesti
Kyllä voit tehdä kaikkea normaalia. Itselläni ne ylähampaiden aukot oli pitkään auki mutta ovat sitten myöhemmin menneet umpeen. Yleensä isommassa leikkauksessakin 24h on aika jolloin haava on ummessa, joten suussasi varmasti kaikki on jo ihan kunnossa ja parantumassa.

kiitos vastauksesta(: ja tiedosta!
  Vastaa viestiin
02.07.12, 11:39   #20 (linkki)
vuosia sitten
(Vierailija)

Jos jokin jälkihoidossa askarruttaa/mietityttää niin soita vaan rohkeasti sinne hammaslääkärille, he tietävät parhaiten mitä sulle on tehty ja miten nää yleensä paranee.

Itseltäni poistettiin molemmat oikean puolen viisurit samalla kertaa, toinen lähti varmaan minuutissa, mutta toista varten piti puudutetta lisätä, odotettiin sit 5 minsaa extraa ja sen jälkeen väännettiin hammas pois, ehjiä oli mutta jotakin siinä puhkeamisessa, eivät kai mahtuneet tai puhkesivat väärään suuntaan - en tiedä. Kesto n. 25 minuuttia, ei tikkejä, verta tuli ja sinä päivänä ei mitään pureskeltavaa ruokaa. Seuraavana päivänä töihin, viissiin sain viikoksi antibioottikuurin. Parani kyllä hyvin.
  Vastaa viestiin

02.07.12, 21:27   #21 (linkki)
Valhemieli
(Vierailija)

Omia kokemuksia lisää?

Edelliselle; okei. Joo, eipä tuo aukko suussa haittaa enää mitään(: mennäänki jo huomenna sinne yhtee paikkaa. :D Omat kokemuksenne on edelleen tervetulleita!

Valhemieli
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku