Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
06.07.05, 02:13   #1 (linkki)
peppi
(Vierailija)

hennaus

Onko teillä kokemuksia hennaamisesta?

Mistähän kannattaisi lähteä kyselemään aitoa hennaa?
  Vastaa viestiin

06.07.05, 10:19   #2 (linkki)
hende
(Vierailija)

Re: hennaus

Hennaamista ei nykytietämyksellä enää pidetä terveellisenä hiustevärjäystapana, sillä henna aiheuttaa syöpää muistaakseni sisältämiensä raskasmetallien takia (?).
  Vastaa viestiin
06.07.05, 13:50   #3 (linkki)
ananas
(Vierailija)

Tavarataloissa olen nähnyt Satva-merkkistä hennaa, joka on ihan aitoa ja puhdasta luonnonhennaa.

Henna sisältää lawsonia-nimistä ainetta, joka muistaakseni on juuri se värjäävä aine. Suhteettoman runsaissa määrin, vähintäänkin päivittäin väkisin _syötettynä_ se aiheutti rotille syöpää. Noniin. Siis kuinkakohan moni hiuksiaan värjäävä tulee siinä samalla popsineeksi pari paketillista kuivattuja hennanlehtiä maukkaaksi velliksi keitettynä? :) Hennatatuoinneissa käytettävä mustahenna sen sijaan on ihan oikeastikin epäterveellistä normaalissa käytössä, mutta muistaakseni tuolla mustahennalla ei juuri ollut tekemistä aidon hennan kanssa.
  Vastaa viestiin
06.07.05, 15:44   #4 (linkki)
muista!!
(Vierailija)

Henna pitää sitten oikeasti kasvattaa hiuksista pois ennen mitään muita käsittelyjä (värjäys, vaalennus, permanentti yms). Vaikka se olisi kuinka haalistunut niin se vaikuttaa seuraaviin käsittelyihin.

Hennaa vain jos haluat olla vuosia punapää. Siitä ei poistuta ihan hevillä. Poiskasvattaminen on työlästä puuhaa.

Henna antaa upean kiillon ja syvän punavärin joka syvenee joka värjäyskerralla. Henna ei rasita hiusta eli voi värjätä kuinka usein haluaa. Sotkuista ja aikaavievää puuhaa toki, mössö saa vaikuttaa useita tunteja. Mutta vaivan arvoista.

Osta Satva hennaa, saa marketeista. Se on myynnissä olevista tasalaatuisin ja puhtain, lisäksi edullinen. Bodyshopin hennassa on kaikenmaailman oksanpaloja, laatu ei oikein vakuuta ja hinta on ihan hullu.

Google löytää paljon hennasivuja kunhan suvaitsee englanninkieliset.
  Vastaa viestiin
06.07.05, 19:23   #5 (linkki)
mirri
(Vierailija)

Varmaan ihan ok, olla varovainen muiden käsittelyjen kanssa, ainakin vaalennuksen ja permiksen, kun on hennatut hiukset.

Itse olen kyllä onnistuneesti värjännyt hiukset hennan (bodyshop) jälkeen muutaman kuukauden kuluttua ihan markettivärillä. Tähän vaikuttaa varmasti myös hiusten oma väri ja kuntokin.
  Vastaa viestiin
06.07.05, 20:26   #6 (linkki)
pikku varoitus
(Vierailija)

mirri:lle

Hennattuun hiukseen vaalennus ei pure, permanentti ei pysy ja kestovärit liukuvat pois. Syynä hiuksen ylikuntoisuus, sen saavuttamiseen vaaditaan tosin useampi hennakäsittely.

Ja joissakin epäpuhtaissa (usein epämääräisiä valmistajia yms) hennaseoksissa saattaa olla metallijäämiä jotka saattavat ihan oikeasti polttaa hiuksen muiden kemiallisten käsittelyiden yhteydessä.
  Vastaa viestiin
07.07.05, 00:50   #7 (linkki)
ananas
(Vierailija)

Hennasin aikoinaan vuosia aina kuukauden-parin välein, mutta ihan hyvin kestovärit ja -sävyt tarttuivat ja pysyivät hennakerrosten päällä kun päätin luopua siitä kuumalla vellillä sörssäämisestä. Käytin juuri tuota Satva-hennaa, ja värjäsin sen päälle pitkään kuparinpunaisella kampaamovärillä. Vaalennuksista ja permiksistä en osaa sanoa mitään, mutta ainakin muutenkin liukkaat hiukseni olivat hennattuina ihan mahdottomat. Niitä ei meinannut saada pysymään ponnarillakaan, vaikka olivat tuolloin pitkät. Kiharatkin oikenivat parissa tunnissa, vaikka olisi kuinka hyvillä tuotteilla muotoillut. Hennavärin kiilto on kyllä vertaansa vailla.
  Vastaa viestiin
07.08.07, 19:49   #8 (linkki)
utijteit
(Vierailija)

Otin permanentin kaksi viikkoa hennnauksen jälkeen

ja permanentti onnistui paremmin kuin koskaan!! Aikaisemmin olen usein joutunut käymään heti perään uudestaan permanentissa, kun kiharat ovat suoristuneet (kampaajan laskuun!!!). Hennatut kiharat ovat pysyneet napakoina ja hyväkuntoisina jo viikkoja. Luulenpa että hennaus ei ole nykyään mikään ongelma. Kampaajat eivät vaan suosittele sitä koska eihän siitä oma kassakone kilise.
  Vastaa viestiin
07.08.07, 23:13   #9 (linkki)
hennahanna
(Vierailija)

En ymmärrä, miksi joku haluaa hennata hiuksia, tosi ruma väri, ja sopii harvoille...jos kellekkään.
  Vastaa viestiin
09.08.07, 10:49   #10 (linkki)
hennahannalle
(Vierailija)

Hennassakin on eri sävyjä, ja värin voimakkuutta voi vaihdella hennamäärän avulla. Eli lopputulos voi olla mitä tahansa blondista mustaan. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että sitä stereotyyppistä hennaväriä käyttävät aivan liian monet...
  Vastaa viestiin
09.08.07, 10:52   #11 (linkki)
siinäpä pulma
(Vierailija)

hennaa vai ei

Olen noita hennailijoita. Tavan ia aineen olen tuonut Intiasta jossa hennaaminen on maan tapa, niin naisilla kuin miehillä. Väri sopii minulle ja hiukseni voivat hyvin, kampaajanikin mielestä. Olen taas lähdössä puoleksi vuodeksi tuonne henna-maahan.

Body Shopin henna tuotetaan Afrikassa naisprojektilla , siis eettisesti hyvä valinta.
  Vastaa viestiin
09.08.07, 14:01   #12 (linkki)
kiinnostunut tytteli
(Vierailija)

Hennaavatko yönmustan hiusvärin omaavat intialaisetkin ? En ole vielä nähnyt porkkanapäistä intialaista, vai onko niitä hennavärejä tummanakin, vai miten se on mahdollista ?
  Vastaa viestiin
09.08.07, 17:02   #13 (linkki)
Henna-Jonna
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hennahannalle
Hennassakin on eri sävyjä, ja värin voimakkuutta voi vaihdella hennamäärän avulla. Eli lopputulos voi olla mitä tahansa blondista mustaan. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että sitä stereotyyppistä hennaväriä käyttävät aivan liian monet...
Mikä on stereotyyppinen hennävari? Eikös se riipu hiuksen omasta väristä minkälainen siitä lopputuloksesta tulee? Nuo eri väriset hennathan muuten ei ole pelkkää hennaa, niissä on sitten muutakin joukossa.
  Vastaa viestiin
09.08.07, 20:04   #14 (linkki)
siinäpä pulma
(Vierailija)

kiinnostunut tytteli

En hallitse näitä henna-asioita kovin syvällisesti, mutta intialainen henna jota päähäni laitetaan ja jota itse täällä kotona laitan, korostaa omaa aavistuksen verran punertavia hiuksiani. Intialaisten mustia hiuksia tarkemmin läheltä katsottaessa huomaa niissä häivähdyksen punertavuutta.
  Vastaa viestiin
09.08.07, 22:28   #15 (linkki)
hennahannalle ja muillekin
(Vierailija)

Stereotyyppisellä hennavärillä tarkoitin sellaista oranssisävyistä porkkanaväriä, joka ainakin useimmille ystävilleni tulee hennasta ensimmäiseksi mieleen. Se ei oikeasti mielestäni sovi, jos ihonväri ei ole hyvin vaalea punatukkaisen väri.
Lopputulos riippuu hiusten omasta väristä mutta myös siitä, miten paljon hennaa käyttää (pienellä määrällä saa vähän sävytettyä, suuremmalla määrällä ja/tai pidemmällä vaikutustajalla tietysti muutettua väriä enemmän).
Sekoittamalla hennaan esimerkiksi indigoa saa tummemman, jopa mustan värin. Esimerkkejä erilaisista sekoituksista on mm. sivulla http://www.hennaforhair.com/mixes/index.html
  Vastaa viestiin
10.08.07, 15:05   #16 (linkki)
Ja pisamatkin löytyy...
(Vierailija)

Sävytettyjä hennoja

Paras henna on mielestäni Urtekramilla. Tästä on saatavilla myös valmiiksi sekoitettuja sävyvaihtoehtoja, joissa hennaa on taitettu esim indigolla ja kamomillalla. Mitään kemikaaleja noissa ei ole. Itse käytän kastanjansävyistä hennaa, josta ei todellakaan tule hailakka porkkana vaan syvä punaruskea. Urtekramin hennoja löytyy ainakin joistain luontaistuotekaupoista.

Hennaamiseen harjaantuu ajan mittaan; itselläni ei mene hennan levitykseen sen kauemmin kuin menisi kestovärin laittoon (vaikutusaika on tietysti pitempi). Hyvä konsti on hennamassan notkistaminen hoitoaineella. Levitys on huomattavasti helpompaa, eikä henna kuivu eikä rapise. Se on myös kätevä huuhdella pois. Värin tarttumisen en ole havainnut kärsivän tuosta hoitoaineesta, ja hennan pistävähkö hajukin hiukan laimenee.
  Vastaa viestiin
10.08.07, 23:17   #17 (linkki)
nainen46v.
(Vierailija)

Mites tuo henna-väri peittää ensiharmaantumista, siis jonkunverran harmaita hiuksia näkyvissä ?
  Vastaa viestiin
11.08.07, 10:26   #18 (linkki)
toinen naine +40
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nainen46v.
Mites tuo henna-väri peittää ensiharmaantumista, siis jonkunverran harmaita hiuksia näkyvissä ?
Ei välttämättä peitä ollenkaan, vaan harmaasi loistavat korkkaan oransseina.

Kokeile huomaamattomaan paikkaan.
  Vastaa viestiin
11.08.07, 15:55   #19 (linkki)
hennalainen
(Vierailija)

Kyllä minun harmaanväriset hiukseni satva-henna peittää. Värjään yleensä parin kuukauden välein. Riippuu siitä kuinka paksuhkoa sekoitusta käyttää ja käyttääkö vaikkapa etikkaa mukana. Hiukseni näyttävät ihan hyvältä mielestäni. Eivät ole porkkananpunaiset. Jonkinlainen sekoitus tummanruskea-kellertävän sävyistä. Ja väri tasoittuu muutamassa pesussa. Ehkä hiuslaaduillakin on eroja.
  Vastaa viestiin
23.08.07, 22:48   #20 (linkki)
yli 10 v. hennannut
(Vierailija)

Miekin pidän Urtekramin hennoja parhaimpina.Muutaman pesukerran jälkeen juuriin tarttunu väri "haalistuu" normaaliksi,eli ei oo räikeä.Ja ihoni on aika vaalea (olen blondi),joten monet luulevat miun olevan oikeesti "punapää".Itse laitan punasta ja neutraali-hennaa sekasin,keltuainen sekaan notkistamaan mössöä.Väri ei siis oo porkkana vaan punaoranssilla sävytetty mahonki tai jotain.Ja niskassa,alahiusten väri on tummempi kuin päällä ja juuressa.
  Vastaa viestiin
23.08.07, 22:54   #21 (linkki)
yli 10 v. hennannut
(Vierailija)

Semmonen tuli mieleen,että millaisia aineita olette käyttäny hennattujen hiusten hoitoaineena?Hennasin ti:na.Mutta henna ei auttanu kunnolla latvoihin.Kesähelteet kuivatti latvat ja edellisestä hennauksesta on 9 vkoa.Monissa luontoystävällisissä hoitoaineissa on sitruunahappoa,joka ainaki Urtekramin hoitoaineessa otti väriä pois.Voisko juoksevaa hunajaa laittaa latvoihin?Imeytyskö se?Muuten ihan millä tahansa hiuksensa värjännyt on niin aina saunassa kannattaa pitää kostutettujen hiusten päällä pyyhettä eikä kannata jäädä saunaan asumaan...
  Vastaa viestiin
14.09.07, 12:50   #22 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2007
Mua kiinnostaisi tietää, miten hennaaminen vaikuttaa hiusten kuntoon?
Hiukseni ovat hyvin ohuen silkkiset, ja haluaisin niistä enemmän sellaiset jäykän hevosenjouhimaiset. Auttaisiko henna?
  Vastaa viestiin
20.09.07, 21:13   #23 (linkki)
sävyttäjä
(Vierailija)

Ensinnäkin: ainokainen, hennan pitäisi juuri se tehdä, eli jokainen yksittäinen hius tulee vahvemmaksi ja paksummaksi. En kumminkaan tuollaista ihan täyden tehon hennausta ole tehnyt, sävyttänyt vain, sillä haluan pitää oman värini enimmäkseen.

Ja sinulle, joka hoitoaineista kysyisit: hunaja sopii ainakin minun hiuksilleni, se on kosteuttaja; joillekin sopivat proteiinihoidot. Joka tapauksessa hunaja vapauttaa samaa vaalentavaa ainetta kuin valkaisuaineetkin (vetyperokdisia, jos oikein muistan) joskin hitaasti, eikä se ainakaan minun mielestäni vahingoita hiuksia. Mutta jos meinaa sitä pitää hiuksissa tarpeeksi kauan, että hoito tekee mitään, niin henna saattaa hyvinkin lähteä haalistumaan. Veikkaisin, että oliivi- tai kookosöljyä kun laitat vaikkapa yön yli (niin paljon, etteivät hiukset enempää ime ja sitten nutturalle ja peität) ja peset aamulla, niin voisi auttaa. Omani ainakin pitävät, eikä käsittääkseni ainakaan voi aiheutua mitään vahinkoa :)
  Vastaa viestiin
24.09.07, 09:28   #24 (linkki)

Kiitos vastauksesta, sävyttäjä.
Ja kiitos sille, joka laittoi tuon linkin www.hennaforhair.com, sieltä sain hyviä vinkkejä.
Mä ostin Urtekramin ruskeaa hennaa. Kokeilen lähipäivinä, raportoin sitten :)
  Vastaa viestiin
01.10.07, 17:00   #25 (linkki)

No niin, nyt sitten kokeilin tätä.
Mulla oli siis Urtekramin ruskea henna, ilmeisesti indigolla (?) terästettyä hennaa. Stockalta ostin, paketti maksoi n. 10 e ja riittää mulla kahteen käsittelyyn. Keitin kattilassa kuumaa vettä, sekoitin jauheeseen vettä ja punaviinietikkaa. Annoin soossin tekeytyä n. 24 h. Ennen levitystä vielä lämmitin töhnän vesihauteessa. Pohjavärini oli tumman ruskea, mutta kiilloton, haalistunut väri, jossa ei ollut syvyyttä ja intensiteettiä. Toivoin kiiltoa ja tukevuutta tukkaan.
Hennan laittaminen oli tosi sottaista, tein kai seoksesta liian löllöä, se valui muovihupun alta pitkin niskaa. Sinnittelin kuitenkin mömmö päässä n. 4 tuntia. Tulos oli mahtava, syvän punaruskea väri, joka on yllättävän tasainen, ja saa tukkani hehkumaan auringonvalossa punaisena. Keinovalossa värieroa ei juurikaan huomaa, koska pohjavärini oli niin tumma.
Paras muutos oli hiusten rakenteessa. Tukkani tuntuu kuin sileältä, painavalta ja liukkaalta hevosen hännältä! Tää hennaaminen taitaa olla mun juttu tästä eteenpäin! On se vaivan arvoista.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku