| |  | |
07.09.05, 18:18
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | kylkeen pistää
hei! ajattelin nyt kysyä täältä, jos tietäisitte vastausta ongelmaani :)
eli: lähes jokaikinen kerta kun lähden juoksemaan/kävelemään reippaasti minua alkaa pistää kylkeen todella paljon. Kipu tulee nopeammin ja voimakkaampana jos olen juuri parin tunnin sisällä syönyt jotain. Välillä kipu on lievempää ja joskus minun täytyy pysähtyä johonkin odottamaan aika pitkäksikin aikaa että kipu lakkaa, ja lähteä sitten hitaasti takaisin kotiin.
Ystävälläni auttaa kävely, minulla ei mikään (olen koittanut olla syömättä muutamaan tuntiin ennen lähtöä ja hengittää syvään,juoda... kaikkea mitä ystäväni ovat sanoneet auttavan).
Eli olisiko teillä ihan mitä tahansa vinkkejä/ neuvoja mitä kannattaisi tehdä, jotta kylkeeni ei pistäisi?
Kiitos jo etukäteen!
| |
| | |
08.09.05, 08:19
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: kylkeen pistää
Mahan pitää olla tyhjä ennen lenkille lähtöä tai muuten tulee pistos. Vellit viipyvät mahalaukussa noin tunnin, marjat noin 1 1/2 tuntia, keitetty peruna 2 1/4 tuntia, leipä ja rasvaton kala 3 ja pihvi 6 tuntia. Eli siis jos haluat lähteä lenkille vaikka kuudelta, syö lounas 12 aikaan, ei punaista lihaa ja kolmen aikaan kevyt välipala, vaikka puuroa ja banaani. Pureskele ruoka hyvin äläkä ahmi. Kahvia ja limsaa ei kannata juoda kuin aamulla jos on lenkille lähdössä.
Väärä hengitystekniikka voi myös laukaista kylkipistoksen. Koita juosta hieman hitaammin tai kokeile intervalliharjoittelua, jossa juostaan ja kävellään vuorotellen. Se on kuulemma harjoittelumuotona vieläpä todella tehokas, jos siis tuloksia tai kunnon paranemista haluaa.
Intervalliharjoittelusta lisää sekä harjoitusohjelma löytyy osoitteesta http://www.kuntoplus.fi/polopoly.jsp?d=1447&a=7162
jos linkki ei toimi, kopioi se ja liitä osoitekenttään, etsi osoitteesta välilyönti ja poista se. Tai vaihtoehtoisesti linkin toimintaa kokeiltuasi, poista siitä %20 -merkkijono. | |
| | |
08.09.05, 08:39
|
#3 (linkki)
Kannattaa kokeilla myös nostaa kädet ylös ja hengittää erityisen voimakkaasti ulos päin.
Pelkkä ulos hengityksen tehostaminen yksistään jo auttaa(mulla ainakin). Tosin sitä mukaa kun kunto kohenee ja oppii kuuntelemaan kehoaan nämä pistämiset vähenevät. | |
| | |
09.09.05, 16:02
|
#4 (linkki)
Mulla helpottaa yleensä, kun juostessa jännitän samalla vatsalihaksia, ei tunnu pisto niin voimakkaalta ainakaan.
| |
| | |
09.09.05, 16:51
|
#5 (linkki)
Väärä hengitystekniikka aiheuttaa pistävää kipua kyljessä, keskity juoksussa oikeaan hengitystekniikkaan niin rupee juoksukin maistumaan mukavalta :)
| |
| | |
09.09.05, 19:49
|
#6 (linkki)
kiitos kauheasti näistä vinkeistä!
Olen huomenna menossa lenkille, joten täytyy näitä koittaa :)
Lisää saa toki vinkkejä laittaa, mutta tulen sitten kertomaan miten kävi :)
| |
| | |
24.09.05, 14:13
|
#7 (linkki)
Mullakin on monesti pistänyt kylkeen liikkuessa, mutten tiennytkään sen liittyvän syömiseen. Kiva kun löytyi sillekin sitten selitys!
| |
| | |
25.09.05, 14:41
|
#8 (linkki)
Se, mistä varsinainen kipu tulee, on aika yksinkertainen juttu: kun vatsa on täynnä eli vatsalaukussa on ruokaa niin se painaa kylkiluuhun ja aiheuttaa pistävän kivun tunteen.
| |
| | |
18.10.08, 17:58
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pistos: Meidän liikunnanopettaja sanoi kyllä että kivun aiheuttaa pallean kramppaus. Mutta ei tämä pisto kuitenkaan ole mitenkään vaarallista ja voi jatkaa juoksua vaikka sattuu, tosin kivaahan se ei tietenkään ole ja saattaa pilata juoksuinnon äkkiä. | |
| | |
22.03.09, 14:54
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | KKKyylllyl
Sama juttu.Mut kiva saada tietää näitä vinkkejä täältäkin :) En oo ennen tiennytkään noista mitään.Mut täytyypä lähtee koittelemaan jos vaikka auttaiskin.Mä en voi jatkaa sillon sitä juoksemista koska kipu voimistuu.Meidän liikunnanopettaja sano sen joillakin voivan johtua huonosta kunnosta.Mutta omasta mielestäni mulla on ihan hyvä kunto eli koittamaan :)) <3
| |
| | |
22.01.10, 19:49
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) | Sama vaiva
Joo, mul on sama. Varsinkin aamuisin kun nyt oon lähteny kouluun, reippaasti kävellen, niin ruvennu pistää kylkeen. Niin tutulta kuulostaa nää kaikki! Oon huomannu et aina sillon jos rupeen miettiii hirveesti hengitystä, nii se menee jotenki sekasin, ja en hengitä oikein :D
mut kiittti vinkeistä.
Mulla hätäapu inhottavaan pistoon, on kumartua alas. Se helpottaa. Ja ainahan se mua helpottaa, jos pysähtyy. Mutta sitten kun taas jatkaa heti matkaa, pistos on vielä "voimassa".
Saattaa mulla olla väärä hengitystekniikka. Mut oon huomannu, et joskus, jossainvaiheessa päivää, mul tulee noita pistoksia erittäin helposti!
| |
| | |
22.02.10, 18:34
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | kylkeen pistää
Mullakin kylkeen pistää aika kovaa isä sanoo että mulla on huono kunto ja mulla on kuitenkin ihan hyvä kunto :-D
| |
| | |
06.04.10, 18:47
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) | Hengitys
Niin, eli en tiedä mikä on oikea hengitystekniikka juostessa? Voisko joku vähän neuvoo :----(
| |
| | |
06.04.10, 19:25
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Kun pistos alkaa, kannattaa pyssätä hetkeksi ja hengitellä palleahengitystä.
| |
| | |
07.04.10, 17:57
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
vauhti.
| |
| | |
02.09.10, 18:15
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Hengitystekniikasta jne... Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kata Niin, eli en tiedä mikä on oikea hengitystekniikka juostessa? Voisko joku vähän neuvoo :----( |
Mulla itsellä ainakin sopiva hengitystekniikka on semmonen, että hengitän yhen askeleen ajan sisään, ja kolmen askeleen ajan ulos. Näin mä pystyn juoksemaan pitkiäkin matkoja ilman kylkipistoksia. Lenkkikaveri taas hengittää kolmen askeleen aikana kolme lyhyttä hengenvetoa sisään, ja kolmen askeleen ajan kolme lyhyttä uloshengitystä... Varmaan aika henkilökohtaista mikä sopii ja kenelle :).
Sit jos se kylkipistos tulee siltikin, niin jatkan vaan juoksemista ja puhallan niin vahvasti ilmaa ulos, että posket pullistuu. Sit jos ei tääkään auta niin yks mikä tehoaa nopeasti on se, että alkaa juoksemaan ihan tosi nopeita pikkuaskelia eteenpäin nostaen polvia eteen ja ylös ja nyrkkeilee samalla (en mä tiedä onko tää nyt kauhean havainnollistava selitys, mutta tää on siis se mitä näette kaikissa action-leffoissa tekevän kun joku sankari treenaa :) ).
Itse kaipaisin selitystä siihen, että kun mulla ei ylämäet/tasaset tee tiukkaakaan kylkipistosten kanssa, mutta auta armias kun tulee vähänkin pisempi alamäki niin alkaa pistää! Ois kiva kuulla mistä tää voi johtua, jos joku osais kertoa? Tokihan tuo ei niin juoksuja haittaa, kun saan sen nopeasti lähtemään poiskin, mutta olishan se mukavaa jos ei tulis ollenkaan :).
| |
| | |
10.10.10, 20:37
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mullakin aina välillä esiintyy lenkin alussa tota kipua kyljessä ,mutta menee ohi, kun jatkaa vaan juoksua.
| |
| | |
18.06.11, 13:16
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) | alamäkipistos
Pistos alamäkeen juostessa johtunee väärästä juoksutyylistä tai siitä, että alamäkeen juostessa tärähdykset ovat voimakkaampia ja rasittavat enemmän maksaa ym. sisäelimiä kannattavia rakenteita
| |
| | |
19.06.11, 12:04
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) | Kunto kohdilleen
Huono kunto. Eli kun harrastat lenkkeilyä 4-5 kertaa viikossa ja kunto kohenee, ei pistä enää. Kokemusta on.
| |
| | |
07.09.11, 12:05
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anne Huono kunto. Eli kun harrastat lenkkeilyä 4-5 kertaa viikossa ja kunto kohenee, ei pistä enää. Kokemusta on. |
ei pidä paikkaansa nimimerkillä kokemusta on :D pallea krampit yms yms pistot ei ole mitenkään liitännäisiä kuntoon. ihan hyvin maratonjuoksioillakin tulee kramppeja juostessa joten suurin syy yleensä pistoihin/ kramppeihin on ruoka joka "hölskyy" mahassa jne taikka sitten ihan vaan magnessiumin puute jollain lihakset kramppaavat muutenkin helpommin.
en jaksa nyt pätemään ruveta mutta näin asiat on *:D
| |
| | | | |