Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.09.05, 13:15   #1 (linkki)
telaketju
(Vierailija)

hammasraudat stana

Sain eilen hammasraudat suuhuni ja kitalakikaaren josta tulee kitalakeen semmoinen muovilätkä. Osaako kukaan sanoa, että onko normaalia tämä hlvetinmoinen kipu suussa?
Kitalakituki (muovinen lätkä) painaa kitalakea mutta ei nyt NIIN hirveästi, mutta ei voi mitään imeä, koska sattuu siihen muovilätkäkohtaan. Ja sitten ne hampaat joissa ne metallihässäkät on kiinni poskihampaissa...ai että ku sattuu, ei voi purra mitään, tuntuu aivan kuin olis reikiä hampaat täynnä ja vihloo....sanokaa että on normaalia ja menee pois tää kipu.
Mä voin syödä vain jogurttia ja muuta nestemäistä. Onhan tää hyvä laihdutuskeino ku ei voi mitään syödä...:)
Asiallisia kommentteja vain. Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen.
  Vastaa viestiin

08.09.05, 14:07   #2 (linkki)
123
(Vierailija)

Re: hammasraudat stana

En osaa nyt tuohon kysymykseen vastata, mutta voinko tiedustella minkä hintaista tuo oikomishoito on? Itse haluaisin myös raudat, mutta hinnat hirvittää...
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:13   #3 (linkki)
Mie
(Vierailija)

No ne rautakiskot sattuu parista päivästä viikkoon ellei kauemminkin juuri niin kuin kuvailitkin, ja ihme olis jos ei sattuis. Niinhän niitä hampaiden kasvusuuntia oiotaan... On tosiaan hyvä laihdutuskeino! ;) Tsemppiä, kyllä niihin tottuu. Muovilätkästä en osaa sanoa, mutta eiköhän siihen päde sama juttu.
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:22   #4 (linkki)
Maarit
(Vierailija)

Kun itse käytin teininä oikomisrautaa jossa oli kitalaessa toi muovilätkä, käytin sitä vain öisin jolloin en siis syönyt mitään.
Ala-asteella kun käytin myös päivisin samanlaista niin poistin raudat kun aloin syömään.

Onko hammaslääkäri ohjeistanut milloin sinun pitäisi käyttää rautoja ja niiden pois ottamisesta kun alat syödä ?
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:23   #5 (linkki)
aika kallis
(Vierailija)

Joo eli siis, mun hoito tulee maksamaan n.1500 euroa. Mulle laitettiin vain ylhäälle raudat. Vedetään yks tosi vinksahtanut hammas paikalleen. Alahampaat tod.näk. jätetään rauhaan, mutta varoitti että jos pitää purentaa parantaa ja alahampaisiin laittaan myös raudat niin kokonaishinta on 2300 ekua. Mutta eihän kaikkee tartte maksaa heti. Nyt on kolme käyntiä takana ja raudat suussa niin laskua on kertynyt 400 euroa.
Kannattaa käydä h.lekurilla näyttään suuta niin se arvioi tilanteen ja tekee kustannusarvion. Kilpailuta myös.
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:24   #6 (linkki)
Maarit
(Vierailija)

Raudat tekevät hampaat aina helliksi vähintään 2-6 päiväksi jonka jälkeen helpottaa. Älä siis lopeta rautojen käyttämistä vaan jos särkee paljon niin ota särkylääke.
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:26   #7 (linkki)
telaketju
(Vierailija)

Mulla on kaikki kiinteetä eli kitalakikaari on pultattu kans liimalla kiinni, eli pitää pitää sitäkin koko 1 1/2 vuotta. Voisikin ottaa pois syödessä...harmi ku ei voi.
Mutta jos en puhu en naura en ilveile enkä muuta ilmettäni mitenkään enkä pidä hampaita yhdessä niin ei satu! ;) yes.
Mutta jos vkon ajan kärvistelis ja jos ei yhtään helpota niin vois mennä uudestaan lääkärille että se kattos onko joku paikka liian kireellä.
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:46   #8 (linkki)
bb
(Vierailija)

Kyllähän se sattuu. Mulla kiristettiin parhaimmillaan 2 viikossa rautoja oikomishoidon aikana, ja vähintään kerran kuussa. Aika vähissä oli kiinteän ruuan syömiset.

Syö vaan särkylääkkeitä niin reilusti ettei satu. Turha siitä kivusta on kärsiä kun muutenkin tuntuu hankalalta.

Mulla kävi kerran niin, että hammaslääkäri ei kääntänyt niitä rautalankojen päitä tarpeeksi sisään päin, ja poskien sisäpuoli seivästyi ja jäi kiinni niihin aina hymyillessä ja nauraessa, puhuessakin. Oli vielä hiihtoloma, eikä lääkäriin päässyt siis viikkoon. Ei muuta kuin naama peruslukemilla posket täynnä jotain mentholipurkkaa viikon. Ei paljon todellakaan naurattanut XDDD

Eli tsemppiä vaan:)
  Vastaa viestiin
08.09.05, 14:47   #9 (linkki)
kohtalotoveri
(Vierailija)

Mä sain raudat kans noin pari viikkoa sitten ja vähän yli viikko meni kärvistellessä. Just ne poskihampaiden ympärille laitetut kapistukset teki puremisesta tosi hankalaa ja tuntui ettei poskihampaat edes osuneet oikeassa kulmassa yhteen. Mutta nyt ne on alkaneet asettua ja syöminenkin sujuu. Kyllä se siitä sen jälkeen mutta siinä tilanteessa olleena muistan kyllä miten keljulta tuntui. Ei kun buranaa kehiin välillä niin saa pienen lepotauon.

Tuollaista kitalakilätkää ei mulla ainakaan vielä ole, sen tiedän että joku rautalanka kitalakeen tulee ensi kerralla, mutta toivottavasti ei tollasta lätkää...

Mulla on tähän mennessä maksanut hoito jo 700 euroa. Olisinkohan 4-5 kertaa käynyt. Raudat on tässä vaiheessa laitettu vasta ylös, myöhemmin alas kun hampaat oikenee.
  Vastaa viestiin
08.09.05, 15:13   #10 (linkki)
telaketju
(Vierailija)

kiitos vastauksesta, eli toivoa on joskus :) laihduitko? hetkellisesti? :)
Mää en oo nyt ihan varma mutta vissiin silloin jos laitetaan tukikaari kitalakeen niin se lätkä tulee myös, tukeakseen ettei takahampaat työnny eteenpäin. Se lätkä on semmoinen noin euron kolikon kokoinen ja mää kokoajan kielelläni kosken sitä, ärsyttävää :)
Haluttas mennä sinne lääkäriin takas ja sanoa että nonii tämä riittää kiitos, ottakaa pois nää vekottimet suusta, eiköhän tää oo jo suoristunu...:)
  Vastaa viestiin
09.09.05, 06:45   #11 (linkki)
anna
(Vierailija)

Ensimmäinen viikko menee ihmetellessä tuntumaa ja tuskaillessa. Sen jälkeen kiristyskerran jälkeen varaudu 1-2 päivän pieneen tuskaan.

Oikojani vinkki minulle tuohon: ota 1 Dexit noin puoli tuntia ennen oikojavisiittiä ja toinen 1-2h käynnin jälkeen. Ensimmäinen rentouttaa/turruttaa kiristysken ajaksi ja toinen estää eräänlaisen liikkestä tuleva tulehduskivun syntymisen. Minulla toiminut! (No, otan yöksi yleensä vielä kolmannen, mutta se jo melkein riittää).

Oikojalta sain myös myös vahaa, millä raapivat kohdat kannattaa pehmustaa, eli ne takahampaiden kiinnikkeet ja ajoittaisesti myös briketit sekä muuta painavat kohdat. Itse käytän yöksi.

Oma hoito loppupuolella, hampaat nyt rivissä (näkymätöntä siirtoa tehtiin noin vuosi, raudat ylhäällä n vuoden ja alhaalla puoli v). Painoa putosi - paljon. Kaikki vanhat vaatteet pyörivät vyötäröllä. Olenkin nauranut, että paras laihdutuskuuri millä olen ollut! Syy ei se tuskaisuus (kun sitä ei ole kauaa), vaan se, että olen niin laiska, etten viitsi jokaisen suupalan jälkeen mennä hammaspesulle - ja näin on naposteltavat karsiutuneet ja turhat kalorit karisseet!

Tsemppiä! Ihan oikeasti, oionta kannattaa. Itse ihailin juuri aamulla tulevaa hymyäni, vielä pari kk ja sitten nuo lähtevät kokonaan pois ;)

Vastaa viestiin
09.09.05, 10:47   #12 (linkki)
telaketju
(Vierailija)

Ihanaa, kiitos kannustavasta viestistä. Viime yönä meinas itku päästä ku heräsin ja alko jomottaan, oikeen tunsin sykkeen sen kitalakilätkän alla ku särki niin paljon. Lääkäri määräsi nyt onneksi pronaxenia niin jos se auttas että pystys oleen. Mutta syödä ei vieläkään pysty.
Tuo on tosiaan hyvä juttu kun pitäis aina ne hampaat pestä melkeen jokaisen suupalan jälkeen, mäkin olen hirvee syömään karkkia, niin jääpähän ainaki kaikki turha napostelu pois ja paino putoaa :)
Pitää vain kärvistellä ja koittaa jaksaa...kyllä se hymy sitten palkitsee...toivottavasti :)
  Vastaa viestiin
09.09.05, 12:27   #13 (linkki)
j
(Vierailija)

Aluksi voi olla vähän hankalaa, mutta vihlonta ja kivut menevät kyllä ohi. Se kuuluu asiaan, koita kestää.
  Vastaa viestiin
13.09.05, 12:44   #14 (linkki)
telaketju
(Vierailija)

Haluaisin kertoa, miten mulle kävi näiden hammasrautojen kanssa, kun valitin tuota kipua tänne. Eilen luojan kiitos pääsin sinne hammaslääkärille käymään viikonlopun kärvistelyn jälkeen.
Mullahan oli painanu se kitalakituki niin pahasti kitalakeen, että se oli porautunu läpi kitalaesta, että hammasluu näkyi ja oli tulehtunut....että näinkin voi käydä...helpotti heti kipu ne veti koko häkkyrän pois suusta...enkä enää ota sitä suuhuni saavat keksiä jotain vaihtoehtoista oiontaa, kuulemma vaihtoehtoja on...halusivat oikeen ottaa valokuvan mun suusta kun on kuulema tosi harvinaista...just mun tuuria...
Voinkohan mää vaatia jotain alennusta tuosta kun teki noin pahaa jälkeä se laite mun suuhun? sekin makso 71 euroa se laite.
noh kyllä tää tästä kun saa rauhassa umpeutua nuo reiät kitalaessa :)
vähän vaan pelottaa ens kerralla mennä käymään kun mietitään vaihtoehtoista oiontaa...toivottavasti ei enää tartte noin kärsiä..
  Vastaa viestiin
13.09.05, 16:19   #15 (linkki)
hui
(Vierailija)

Kuulostaa karmeelta!!!

Sitä en kyllä ymmärtäny alun perinkään, et miksi se hökötys piti liimata sulle kiinni kitalakeen. Eikö sellainen irrotettava malli, jota joku tuolla edellä kuvailikin, olisi välttänyt?

Ja tosiaan kuvittelisi, et saisit jotain korvausta tuosta. Ota ihmeessä selvää korvausmahdollisuuksista, sillä eihän noin saisi missään nimessä käydä! Hamppilääkärin ammattitaidottomuuden osoitushan tuollainen tulos on.
  Vastaa viestiin
13.09.05, 18:58   #16 (linkki)
Minä myös
(Vierailija)

Minullakin on ollut nuo raudat, hoito loppui vähän aikaa sitten. Kipu loppuu kun hampaat ovat asettuneet paikalleen. Muistan kyllä kuinka se ensin sattui! Ja ne täytyy tietysti ottaa pois syödessä. Pikaista paranemista :)
  Vastaa viestiin
24.09.05, 14:04   #17 (linkki)
mullakin oli
(Vierailija)

Mullakin oli nuorena raudat suussa ja kipeää se oli. Kuuluu asiaan valitettavasti.
  Vastaa viestiin
26.09.05, 16:14   #18 (linkki)
alkuperäinen
(Vierailija)

Voin taas kertoa päivitetyn tilanteen. Ei kuulu asiaan semmoinen kipu joka mulle tuli, selvisi että olin allerginen sille akryylimuoville josta se kitalakituki oli tehty, siksi se syövytti ne reiät mun kitalakeen. Se lääkäri sano ettei hänen historian aikana kenenkään suu ole reagoinut siihen muoviin noin pahasti. Siitä hyvästä ei tarvinnut maksaa niitä ylimääräisiä käyntejä..onneksi!
uskomatonta että näinkin voi käydä, mutta eihän sitä koskaan tiedä mille on allerginen....
mutta tällä hetkellä menee ihan hyvin, hampaat ei ole enää kipeät ja kitalakikaarikin on ilman sitä muovia niin hyvin menee :)
  Vastaa viestiin
03.10.05, 13:04   #19 (linkki)
kohtalotoveri
(Vierailija)

Minäpä päivitän myös tilannettani. Nyt on laitettu kitalakikaari, eikä tullut mitään muovia sinne, onneksi. Tarpeeksi ongelmaa syödä tuonkin kanssa saati sitten joku lätkä vielä.
Mutta joo, eihän se sen kummemmin satu tai mitään. Kieleen vaan on painunut raudan kuva kun kieli siihen osuu ja aina välillä on arka, mutta kaipa se siitä asettuu.
Lisäksi rautoja vähän kiristettiin ja nyt on mennyt 4-5 päivää siitä ja alkaa olemaan ihan normaali olo, ettei pureminen enää jomota kummemmin.

Ei muuta kuin tuloksia odottelemaan!
  Vastaa viestiin
04.10.05, 13:27   #20 (linkki)
kohtalotoveri
(Vierailija)

Hei, onko sulla sen takia se kitalakituki, ettei takahampaat työntys eteenpäin. Mulla yritetään just saada etuhampaat rivistöön, koska ovat vinksallaan. Käsitin ettei tuota tukikaarta laiteta muullon kuin silloin jos vain etuhampaita oiotaan, onkohän näin?
Nyt on menny ihan hyvin, hampaita ei enää pakota yhtään mikä on aivan mahtavaa :) paitsi että kiristyskäynti on taas vkon kuluttua...
  Vastaa viestiin
04.10.05, 16:22   #21 (linkki)
kohtalotoveri
(Vierailija)

En ole ihan varma, mulla lähinnä kulmahampaita ja etuhampaita korjataan pikkasen. Ehkä ei ole kyse samanlaisesta tilanteesta (jos se tuki liittyy takahampaiden työntymiseen), vaikka etuhampaita korjataankin.
  Vastaa viestiin
05.10.05, 14:27   #22 (linkki)
lelle
(Vierailija)

No, onhan kidutusta! Mulla oli alussa 2 kk irrallinen kitalakikaari. Sitä olisi pitänyt pitää 20 h päivässä, mutta oli niin ällön tuntuinen ja puhe sössötystä, mikä ei mun työssäni kyllä käy, että pidin vain nukkuessa. Hyvin riitti (hammaslääkärille en kertonut, kehui vain miten hienosti ja nopeasti sen pitäminen tepsi :)).. Kyllä niitä hampaita muistaa pitää erillään, kun kaarikin tekee ne jo niin aroiksi, että aina kun vahingossa kalahtivat yhteen, niin muisti taas monta tuntia. Mulla tuli kaunis hymy vähän yli puolessa vuodessa (nyt on kaari hampaiden takana pitämässä hymyn kunnossa noin vuoden, se ei haittaa mitään). Kakkoset oli tosi takana ja ykköset ja kulmahampaat liian ylhäällä. Hintaa (ihanalla) yksityisellä on tullut nyt noin 550 € mulle. Kela korvannut yli puolet alkuperäisestä. Olen hymyillyt nyt 3 kuukauden aikana enemmän kuin tähän ikääni (40)yhteensä.... :D
  Vastaa viestiin
06.10.05, 12:24   #23 (linkki)
huh
(Vierailija)

siis tä? miten niin halpa 550 euroo.!!?? Mulle sanottiin kustannushinnaksi 1500 euroo ja etuhampaat on vain vinossa. voi jumalauta...mitä jos mua kusetetaankin..?
no ei kait. Ja kelalta en saa takas penniäkään. hokasitteko onko hampaat rautojen jälkeen värjäytyneet tai kellastuneet?
  Vastaa viestiin
06.10.05, 16:11   #24 (linkki)
nonna
(Vierailija)

Minäkin ihmettelin tuota Kelan korvausta - ja hintaa... Esteettistä hoitoahan ei korvata, joten taustalla on oltava jokin muu peruste.

Toisaalta, yksi käynti itselläni on ollut viime ajat 53€, kun kojeita laiteltiin oli yksi kertalasku luokkaa 200€.

Kun kirjoittaja selvisi noin puolessa vuodessa, eli aika pienestä oionnasta oli kyse, niin voipi hinta ollakin sitä tasoa. Itse käyn 4-5vkon välein, joten käyntejä 5kpl + aloituskäynnit, ollaan hyvinkin tuossa hinnassa! Hintahan määräytyy paljolti hoidon pituuden suhteen.

Itselleni yläpurennan hoito kesti 16 kk ja alapurennan 9 kk (osa päällekkäistä aikaa) Nyt menossa 3-5 kk ""viimeistely"", missä varmistetaan siirtojen pysyvyys ja purennan säilyminen. Eli vajaa 2 vuotta menee kaikkiaan, ja kustannukset tulevat olemaan luokkaan 2000 €, mistä minun tapauksessani aikan ison osan lohkaisee kiinteiden laitteiden muokkaukset: niissä tehty muutamaan otteeseen isompaakin jumppaa.
  Vastaa viestiin
07.10.05, 07:54   #25 (linkki)
Kati
(Vierailija)

Hoito on TÄYSIN yksilöllistä. Tuossa henkilö pääsi helpolla - ja halvalla. Eli et voi suoraan verrata toiselle henkilölle tehtyä työtä.

Minulla on menossa 8. kk näkymätöntä hoitoa: kulmahampaita siirretään, jotta etuvinoille hampaille saadaan tilaa siirtää ja suoristaa. Tätä ennen on poistettu 2 hammasta (yksi kummaltakin puolelta). Toinen kulmahammas on jo siirtynyt noin puoli hampaanmittaa sisäänpäin, toista siirretään lähes koko hampaan mitta. Joulun jälkeen pitäisi sitten pystyä käynnistämään varsinainen etuhampaiden oionta, eli suoristus ja riviin laitto.

Sinulla ""huh"" lienee kanssani hieman samanlainen tilanne? Alle 2 v pitäisi oionta olla hoidettu, kustannusarvio liikkuu siellä 1500-2000 e välissä, hieman riippuen siitä kuinka nopeasti sitten liikkuminen tapahtuu. Tällä hetkellä käyn 5 viikon välein lisäämässä siirtymistä, viimeksi käyntihinta oli 47€.

Peruskuluja itselleni tuli röntgenistä, hampaiden poistosta, muotista ja kiinteästä oikomiskoneesta kitalaessa sekä kantahampaiden ympärillä. Yhteensä sellaiset noin 400€, mistä Kela korvasi röntgenistä ja poistoista pienen osan. Muita kuluja tulee tarvittavien brickettien määrästä ja laadusta (itselleni tulee valkoiset eteen, nyt takana on metallisia vasta muutama) sekä varsinaisesta okomiskäynneistä, eli tässä vaiheessa minulla hampaansiirtosilmukan kiristystyöstä.

Maksaahan se. Mutta DNAta lainaten ""Elämä on. Kallista"". Itse katson tämän investointina kauniiseen hymyyn. Ja ihan oikeasti, kun se maksetaan käyntien yhteydessä, ei se ole kallista siten ajatellen!
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku