| |  | |
03.10.05, 19:48
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Kierukka synnyttämättömälle
Olen ymmärtänyt, että kuparikierukka voidaan asettaa myös ei-synnyttäneelle naiselle, muttei sitä kuitenkaan yleisesti suositella, joten haluaisin tietää onko kenelläkään ei-synnyttäneellä nuorella (20-30v.) kokemusta kuparikierukasta? Itse käytän tällä hetkellä ehkäisyrengasta, mutta haluaisin kokeilla ei-hormonaalista ehkäisyä. Hormonaalisesta ehkäisystä olen saanut sivuvaikutuksena painon nousua, haluttomuutta, limakalvojen kuivumista sekä pigmenttivaurioita/maksaläiskiä.
| |
| | |
04.10.05, 10:57
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Kierukka synnyttämättömälle
Minä sain ei-synnyttämättömänä ekan kuparikierukkani 18-vuotiaana. Ei siitä mitään ongelmia aiheutunut, vähän runsaammat kuukautiset vain. Kahdella gynellä kävin, ekan kanssa keskustelin asiasta ja toinen asensi sen kuukautisten aikaan. Kumpikaan ei sanonut ettei sitä voisi laittaa synnyttämättömälle. Vähän yli kolmekymppisenä sitten laitoin hormonikierukan joka on sopinut myös tosi hyvin. Kuukautiset loppuvat kokonaan, tai siis vuoto, muita kuukautusoireita saattaa kyllä olla.
Nämä asiat ovat kyllä yksilöllisiä, olen kuullut naisesta joka oli synnyttänyt, mutta kuparikierukka ei vaan jotenkin sopinut. Valitettavasti ei auta muuta kuin kokeilla...
| |
| | |
04.10.05, 12:46
|
#3 (linkki)
Kupari/hormonikierukoita ei tarjota ensisijaisena ehkäisymenetelmänä synnyttämättömälle samasta syystä. Vieras esine kohdussa voi altistaa tulehduksille, jotka voivat vaikeuttaa lapsen saamista. Mutta ehdottomasti kannattaa keskustella gynänsä kanssa. Jos e-pillereistä tulee sivuoireita, jopa hormonikierukka voi silloin olla parempi ratkaisu (hormoniannos pieni ja paikallinen) ja välttämättä ei tarvitse mennä ihan kuparikierukkaan asti joka yleensä on kierukoista se vaivalloisempi. Itselleni laitettiin ensimmäinen hormonikierukka 2-kymppisenä, koska e-pillerit eivät sopineet.
| |
| | |
05.10.05, 23:29
|
#4 (linkki)
Kyllä niitä kierukoita laitetaan niillekin naisille, jotka eivät ole vielä synnyttäneet. Molempia laatuja. Se on vaan, että mille lääkärille menee. Jotkut ei suostu laittamaan ja toiset laittavat sen ilman sen kummempia vastusteluja. Kierukkaa ei kuitenkaan asenneta, jos se ei sinne tunnu mahtuvan. Mikä on sinänsä ihan loogisesti pääteltävissä...
Hormonikierukka ei aiheuta niin pahoja/pahasti oireita kuin e-pillerit, koska hormonia ""erittyy"" koko ajan tasaisesti, eikä kerran päivässä.
| |
| | |
06.10.05, 12:37
|
#5 (linkki)
hei kokeileppa niitä ehkäisylaastareita, kuulemma ovat parempia kuin pillerit, eivät tuo niin paljon ""oireita"" kuin pillerit. Ajattelin itse kans kokeilla kun tuossa aikaisemmin tällä palstalla siitä puhuttiin. | |
| | |
06.10.05, 14:31
|
#6 (linkki)
Minulla oli synnyttämättömänä kuparikierukka 6 vuotta, laitettiin 24 vuotiaana. Kaksi eri gyneä suositteli. Minulla oli myös ollut sivuvaikutuksia hormoniehkäisystä, jopa noista vähähormonisista vaihtoehdoista. Kohtuun mahtumisen päättelivät ihan tavallisella ultralla. Kuukautisten aikana laitettiin, ekojen parin päivän aikana oli jonkun verran kuukautiskipuja muistuttavia kramppeja.
Tykkäsin kuparikierukasta tosi paljon. Olin kuin eri ihminen verrattuna hormoniehkäisyn käyttöaikoihin. Paino putosi jne. Papassa suositeltiin käytävän noin 18kk välein tulehdusten poissulkemiseksi. Papa oli minulla aina puhdas. Ainoana haittana olivat hiukan runsaantuneet vuodot ja noin joka kolmas kk jonkin verran kuukautiskipuja.
Kokeile ihmeessä kuparikierukkaa. Se ei ole pahan hintainen ja poisotto ei ainakaan tunnu missään, jos se ei sovikaan.
| |
| | |
06.10.05, 22:41
|
#7 (linkki)
Laastareita kokeiltu, eivät pysyneet kunnolla ja tuli kalliiksi, tällä hetkellä ehkäisyrengas, kätevä, mutta haluaisin kokeilla nimenomaan ei-hormonaalisia ehkäisymenetelmiä, poissulkien kondomit (vakituinen parisuhde), juuri alkuper. viestissä mainitsemieni syiden takia.
| |
| | |
07.10.05, 12:30
|
#8 (linkki)
Itselleni laitettiin kuparikierukka 27-vuotiaana, kun terveyssyistä mikään hormonaalinen ehkäisykeino ei enää sopinut. Lapsia ei ole, enkä siis ole synnyttänyt. Nyt olen käyttänyt kierukkaa 2,5 vuotta ja olen ollut tyytyväinen. Mitään ongelmia ei ole ollut, ellei vähän runsaampia kuukautisia lasketa. Kierukan asennuskaan ei ollut mitenkään kamalaa. Asennuksen jälkeen ja sitä seuraavana päivänä oli pientä kipuilua, mutta parilla särkylääkkeellä ne kyllä kesti helposti.
| |
| | |
10.10.05, 09:43
|
#9 (linkki)
Moi! Mulle laitettiin kuparikierukka vähän päälle kaksikymppisenä, kun en halunnut käyttää pillereitä. Mutta kierukka ei sopinut mulle alkuunkaan. Taisin pitää sitä reilu puoli vuotta ja koko ajan oli sellaista epämääräistä tiputteluvuotoa. Ehkäisyn tarvekin oikeastaan hävisi, kun eipä sitä tuntenut itseään seksikkääksi, kun piti pitää sidettä lähes koko ajan. Mutta yksilöllistä tämäkin.
| |
| | | | |