Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
27.03.06, 11:49   #1 (linkki)
...
(Vierailija)

hiusten kasvatus

Kun kasvattaa pitkiä hiuksia, kuinka usein niitä pitäisi leikata?
  Vastaa viestiin

27.03.06, 11:54   #2 (linkki)
älä leikkaa
(Vierailija)

Re: hiusten kasvatus

ei ole mitään sääntöä että ”pitää” leikata tietyin väliajoin. Eihän kasvattamisesta ole mitään hyötyä jos sen kuukaudessa kasvaneen sentin/puolitoista käy pois leikkaamassa.

Huolehdi kasvattaessa erityisen hyvin hiusten kunnosta, jotta kaksihaaraisia tulisi mahdollisimman vähän. Toki haarahiukset pitää jossain vaiheessa poistaa, mutta hiusten latvojen leikkaaminen ei nopeuta hiusten kasvua millään lailla.

Mitä paremmin pystyt itsesi pitämään kaukana parturin saksista, sitä paremmin kasvatusoperaatiokin onnistuu.
  Vastaa viestiin
27.03.06, 13:45   #3 (linkki)
Xantippa
(Vierailija)

Minä olen käynyt n. 6 vko - 2 kk välein. Latvat tuppaa vähän harsuuntumaan kumminkin tuon ajan kuluessa, eikä ne sit näytä kauniilta. Onhan tuo tukka kasvanut, hitaasti mutta varmasti.
Mulla on muutamakin pitkähiuksinen tuttu, jotka ei anna leikata latvoja ja on ne kyllä sen näköisetkin :(
  Vastaa viestiin
27.03.06, 16:10   #4 (linkki)
leikkaa harvoin
(Vierailija)

Hiusten kasvatuksessa on pari hyvää nyrkkisääntöä: leikkaa vähemmän kuin hius kasvaa ja hoida fanaattisen tarkasti hyvillä tuotteilla.

Hiusta pitää säästää ja helliä jos haluaa pitkät hiukset. Eli ei kestovärejä, ei föönausta ilman lämpösuojaa, ei saunomista ilman suojaa, pakkasella pipo päähän, hiuslaadun mukaiset hoitotuotteet, sopivat tehohoidot, laadukkaat jätettävät hoitoaineet ja latvahoidot... melko kallista puuhaa, mutta niinhän kaikki harrastukset ovat.

Itse leikkautan latvoista sentin verran pari kertaa vuodessa. Kun on kestävä hiuslaatu ja hieman kerrostettu malli niin latvat eivät ehdi puolessa vuodessa näyttää epäsiisteiltä. Eli vuosittainen hiusten kasvusaldo on minun kasvuvauhdilla 12 cm. Ei paha.
  Vastaa viestiin
28.03.06, 09:05   #5 (linkki)
g
(Vierailija)

Itse käyn kerran kuukaudessa otattamassa millin pois että latvat pysyvät ehjinä.........ei blondauksia eikä tujuja juttuja karvoihin,hyvät shamppoot ja hoitoaineet ja suojaa kesällä auringolta....
  Vastaa viestiin
28.03.06, 17:01   #6 (linkki)
Laura
(Vierailija)

Minäkin olen alkanut kasvattaa pitkää tukkaa. Olen ollut monta vuotta värjäyskierteessä ja nyt aion kasvattaa värin pois ja siitä sitten pitkää tukkaa kasvattamaan.. :) Pelkään vain että sorrun värjäämiseen kun tukka näyttää aika kamalalta 10 sentin juurikasvulla! Mutta siitä näkee kivasti miten paljon tukka on kasvanut.. ;)
  Vastaa viestiin
15.09.07, 17:34   #7 (linkki)
tadetski
(Vierailija)

Minunkin tekisi mieli kasvattaa.. olen vaan niin lyhytjänteinen. : ( Sitten kun on tätä ikääkin yli 40v niin moni sanoo, ettei sen ikäiselle sovi kuin lyhyet hiukset.

Jostain olen lukenut, että olut huuhteluaineena kiihdyttää hiustenkasvua. Onko kukaan kokeillut?
  Vastaa viestiin
15.09.07, 20:19   #8 (linkki)
hierontaa
(Vierailija)

^Enpä oikein tuohon olueen usko.

Päänahkahieronta kiihdyttää hiusten kasvua tehokkaasti. Mulla kasvu on jopa melkein tuplaantunut aloitettuani päivittäiset päänahkahieronnat. Nyt tukka kasvaa noin kaksi senttiä kuussa, aiemmin reilun sentin. Hieron päänahkaani muutaman minuutin aamulla ja illalla.
  Vastaa viestiin
16.09.07, 00:34   #9 (linkki)
ei onnistu!!
(Vierailija)

Itsekin yritän kasvattamisen vuoksi leikkauttaa vaan sen pari senttiä sillon kun käyn kampaajalla, mutta pahalla mielellä tulen aina kotiin kun tukka on taas 5 cm lyhyempi. Kokemusta on jo useista kampaajista!! *nyyh* :(
  Vastaa viestiin
16.09.07, 12:36   #10 (linkki)
vanha kurppa
(Vierailija)

Jos haluaa kasvattaa hiuksia, niitä ei pidä leikata. Varsin yksinkertaista :)

Mutta on tosi, että pitkät hiukset, joiden latvoja ei ole tasoitettu, ovat aika kamalan näköiset. Jotkut eivät raaski luopua millistäkään, vaikka hiukset kasvaisivat kuinka epätasaisesti tai latvat olisivat kuinka kulahtaneet. Joka kuukausi ei kannata kampaajalla käydä, silloin tilanne on helposti plus miinus nolla. Hiusten laadun mukaan siistiminen 2 - 6 kuukauden välein riittää ihan hyvin. Tai voit tasoittaa hiukset itse. Joskus tällä palstalla oli linkki hyviin ohjeisiin, muistaako kukaan? (Löytyy kyllä varmaan hakutoiminnollakin.)

Päänahan hierominen on hyvä vinkki. Hiuksia kannattaa myös harjata päivittäin, jotta rasva leviää päänahasta hiuksen koko pituudelle eivätkä latvat vahingoitu yhtä herkästi. Harjaus tietysti vain kuiviin hiuksiin eikä voimaa käyttäen. Suosittelen luonnonharjaksia, mutta asiasta on erilaisia mielipiteitä.
  Vastaa viestiin
16.09.07, 12:44   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2007
Mulla on myös selkään ulottuva tukka. Oikeastaan pitkän tukan saavuttamiseen ei ole muuta konstia kuin se, että sitä ei leikkaa. Tällöin latvoista on toki pidettävä ekstrahyvää huolta, mutta lopputulos on kamala hamppukasa!
Tässä muutamia keinoja, jotka olen havainnut hyväksi:
-pidän tukkaa mahdollisimman paljon kiinni, tämä säästää latvoja mekaaniselta kulutukselta
-en koskaan harjaa tukkaa märkänä, vasta kuivana
-en IKINÄ föönaa tukkaa
-en käytä juurikaan muotoilutuotteita
-en käytä suoristusrautoja, kihartimia tms.
-värjään säännöllisesti sävytteillä, se sulkee hiussuomuja ja estää latvoja hapertumasta (esim. Casting on hyvää)
  Vastaa viestiin
16.09.07, 14:49   #12 (linkki)
tadetski
(Vierailija)

Itse asiassa löysin eilen keskustelun. Ehkäpä itsekin kokeilen.

http://keskustelu.kaksplus.fi/t672197
  Vastaa viestiin
17.09.07, 11:08   #13 (linkki)

..elikkä piti sanomani, että latvoista on toki pidettävä ekstrahyvää huolta, muuten lopputulos on kauhea hamppukasa ;)
  Vastaa viestiin
17.09.07, 11:12   #14 (linkki)
tarkoitus ja keinot
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ainokainen
Mulla on myös selkään ulottuva tukka. Oikeastaan pitkän tukan saavuttamiseen ei ole muuta konstia kuin se, että sitä ei leikkaa. Tällöin latvoista on toki pidettävä ekstrahyvää huolta, mutta lopputulos on kamala hamppukasa!
-pidän tukkaa mahdollisimman paljon kiinni, tämä säästää latvoja mekaaniselta kulutukselta
-en IKINÄ föönaa tukkaa
-värjään säännöllisesti sävytteillä, se sulkee hiussuomuja ja estää latvoja hapertumasta (esim. Casting on hyvää)
Tätä kun lukee, niin herää kysymys, että mikä siinä pitkässä tukassa on sitten lopulta niin kivaa kun se roikkuu vaan muotoilemattomana ponnarina ettei "kuluisi". Helppoahan se toki on, mutta ei lainkaan niin naisellisen ja huolitellun näköistä kuin suuri osa pitkätukista kuvittelee.
  Vastaa viestiin
17.09.07, 11:21   #15 (linkki)

No, en mä mitään roikkuvia ponnareita käytäkään vaan olen nutturafani! Pitkästä tukasta saa tehtyä upeita kampauksia, eikä ole vaivalloista. Kampausta ei tarvitse ollenkaan päivän mittaan korjailla.
Mielestäni nutturat näyttävät huolitelluilta ja naisellisilta. Bilettämään lähtiessä annan sitten tukan liehua vapaana!
  Vastaa viestiin
17.09.07, 15:01   #16 (linkki)
pitkät blondit hiukset
(Vierailija)

Lainaus:
-en IKINÄ föönaa tukkaa
Miten niin hiusten kiinni pitäminen muka säästää niitä? Mulle ainakin kampaaja on sanonut, että monilla ihmisillä näkee hiuksissa huonona sen kohdan, jossa esim. renksu tai pinni on aina ollut. Itselleni tulee myös pää kipeäksi, jos pidän hiuksia esim. nutturalla ylhäällä tai takaraivossa. Hiusten juuriin sattuu. Itse pidän hiukseni melkein aina auki. Minulla on onneksi sellainen hiustyyppi, joka ei juuri koskaan haaroitu, vaikka hiukset on blondattu ja vaikka käytän hiustenkuivaajaakin silloin tällöin ja muotoilutuotteita joka päivä. Taidan olla onnekas.

Vastaa viestiin
17.09.07, 15:12   #17 (linkki)
apilainen
(Vierailija)

Hiuksia ei kannata pitää kiinni kuin yöllä. Kuten edellinenkin sanoi, ei hiusten kiinni pitäminen mitenkään erityisemmin säästä niitä, vaan päinvastoin.
Kuitenkin pitkähiuksisen kannattaa laittaa tukkansa pään päälle nutturalle yön ajaksi, jottei hiukset turhaa hankautuisi yön aikana pään ja tyynyn välissä.
  Vastaa viestiin
17.09.07, 15:27   #18 (linkki)
auki/kiinni
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja apilainen
Hiuksia ei kannata pitää kiinni kuin yöllä. Kuten edellinenkin sanoi, ei hiusten kiinni pitäminen mitenkään erityisemmin säästä niitä, vaan päinvastoin.
Kuitenkin pitkähiuksisen kannattaa laittaa tukkansa pään päälle nutturalle yön ajaksi, jottei hiukset turhaa hankautuisi yön aikana pään ja tyynyn välissä.

Ja minkä kun olen kuullut juuri päin vastoin, että kannattaisi nukkua hiukset auki yöllä ettei hiukset katkeile jos ovat kiinni.

Hmm. Mikä lienee sitten se "oikea" tapa?
  Vastaa viestiin
17.09.07, 15:50   #19 (linkki)

Tietysti hiukset katkeilevat jos käyttää metallisia hiuskoruja tms. Niitä ei siis tietenkään kannata käyttää.

Miten hiusten kiinni pitäminen sitten säästäisi hiusta?
Mä oon mieltänyt asian niin, että kun tukka on kiinni, se ei takkuunnu niin pahasti, eikä sitä tarvitse näin ollen myöskään harjata niin paljon. Sitäpaitsi jos tukka on selkään asti kuten mulla, se hankautuu tuolin selkänojiin todella pahasti jos pidän sitä auki, sähköistyy ja menee ihan takkuun. En usko että sellainen hankautuminen on latvoille hyväksi.
Mutta ehkä nää onkin enemmän uskon asioita. Hiuslaadutkin ovat todella erilaisia. Joillakin tukka haaroittuu helposti, joillakin ei yhtään, riippumatta siitä miten sitä hoitaa.
  Vastaa viestiin
17.09.07, 19:29   #20 (linkki)
Pitkat hiukset
(Vierailija)

Ma kasvatin hiukset ihan lyhyesta poika tukasta pitkaksi pari vuotta sitten. Kampaajalla kavin 3 kk valein, kampaaja ymmarsi, etta halusin kasvattaa ja osasikin aina leikata sopivasti, niin etta hiukset naytti hyvalta, mutta ei kumminkaan leikannut kaikkea kasvua pois. Jos suoraan kasvattaa vaan ilman leikkaamista ihan lyhyesta pitkaksi niin se ei varmaan kovin hyvalta nayttaisi.

Edelleenkin leikkaan ja varjaan hiukset noin kolmen kuukauden valein. Ikava kylla on suomen kampaamo hintoja. Taalla nykyisessa asuinpaikassa saa leikkauksesta ja varjayksesta pulittaa vahintaan 150 €.
  Vastaa viestiin
18.09.07, 08:06   #21 (linkki)
pitkät vaaleat hiukset
(Vierailija)

Lainaus:
Tietysti hiukset katkeilevat jos käyttää metallisia hiuskoruja tms. Niitä ei siis tietenkään kannata käyttää.
Miten laitat hiukset kiinni esim. poninhännälle tai nutturalle ilman pinnejä, renksuja yms.? Minun liukkaat hiukseni eivät ainakaan pysy kiinni pelkällä pyhällä hengellä ja silkkinauhalla...

Vastaa viestiin
18.09.07, 10:07   #22 (linkki)

Käytän muovisia "hengettömiä" eli sellaisia nutturapinnejä.
Froteelenksuja myös.
Ja sitten mulla on sellainen kankaalla päällystetty "haikaran nokka" (jos tiedätte mitä tarkoitan, en tiedä mikä tämän nimi oikeasti on, eli sellainen linnunnokan mallinen jättiklipsi).
  Vastaa viestiin
18.09.07, 18:49   #23 (linkki)
~*a*~
(Vierailija)

Jos hiukset ovat tarpeeksi pitkiä, niin myöskin puiset nutturapuikot y.m. toimii.
http://stores.ebay.com/60th-Street-Productions_Hair-Toys_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ6338603QQftidZ2QQtZkm

Minulla on myös hyvänlaatuisia, metallisia puikkoja ilman terväviä reunoja, toimiivat loistavasti ja minulla on yli vyötärönpituiset hiukset.
  Vastaa viestiin
18.09.07, 22:52   #24 (linkki)
sdjlkj
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ...
Kun kasvattaa pitkiä hiuksia, kuinka usein niitä pitäisi leikata?
2-4 kertaa vuodessa. Hius kasvaa noin sentin kuukaudessa. Kum trimmaat latvat säännöllisesti, hiuksesi näyttävät ja tuntuvat paksummilta ja näyttävät siisteiltä.
  Vastaa viestiin
19.09.07, 11:23   #25 (linkki)
jeee
(Vierailija)

Minun mielestäni pitkistä hiuksista ei ole mitään iloa, jos ne pitää aina kiinni! Itselläni on aina hiukset auki.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku