| |  | | |
28.09.06, 09:35
|
#26 (linkki)
| | (Vierailija) | Re: Pieniä näppyjä käsivarsissa
Ihanaa, että muillakin on tämä ongelma! Kadehdin niitä ihmisiä, joiden iho on kuin vauvan peppu... Minulla näitä näppyjä on ollut aina. Poskista ne hävisivät siinä vaiheessa, kun aloin käyttää säännöllisesti meikkivoiteita ja puuteria. (en tiedä, on näillä asioilla edes yhteyttä toisiinsa). Käsivarret, takapuoli ja reidet on pelkkää karheaa näppyä ja laikkua ja kesäisin peitän pahimmat näpyt käyttämällä itseruskettavaa (en rusketu norm. ollenkaan). Nyt nuorin lapsistani kärsii kaiketi samasta vaivasta. Voiko kolmevuotiaalla olla jo näitä näppyjä? Niin siloinen vauvan iho muuttui vuosi sitten pikkuhiljaa näppyläiseksi ja aivan samoista paikoista kun minullakin eli posket, käsivarret ja jalat. Olen suunnitellut ihotoutilääkärille viemistä, mutta onko siitä hyötyä, jos vaivaan ei ole lääkettä? Aion kyllä kokeilla KAIKKI yllämainitut konstit itseeni. Kiitos!!!
| |
| | |
19.10.06, 10:32
|
#27 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ihotautilääkäri sanoi näistä, että nämä häviävät yleensä vanhetessa. On hyvin todennäköistä, että jos vanhemmilla on tätä, niin se on lapsillakin. Mulla auttaa vaan rasvaaminen ja rasvallakin on väliä. Kortisoni ym. kikat ei oo toimineet.. kesällä iho on parempi kuin talvella. Käsivarsien lisäksi mulla on tätä samaa reisissä ja takapuolessa.. Eipä oo auttanu muu kuin oppia elämään sen kanssa. Eipä noista ole kyllä kukaan ikinä huomautellu, taidan olla ainoa joka niistä häiriintyy..
| |
| | |
19.10.06, 10:33
|
#28 (linkki)
| | (Vierailija) |
..vielä piti sanomani, ihotautilääkäri ei osaa auttaa tässä asiassa, joten sinne meneminen (ja siitä maksaminen) on melkoisen turhaa. Itse kysyin tästä joskus kun kävin lääkärillä muusta syystä.
| |
| | |
06.11.06, 22:09
|
#29 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kannattaa valita mahdollisimman kosteuttava suihkusaippua. Mulla ihoa paransi LUMENE BODY AKTIVA TIME TO RELAX hemmotteleva suihku- ja kylpyöljy. Heti pesun jälkeen
rasvaan AQUALAN L -perusvoiteella. Näpyt ovat parantuneet selvästi näillä.
| |
| | |
07.11.06, 17:35
|
#30 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mun poikaystävällä on käsivarressa kans näitä näppyjä, mutta ei me oo edes ajateltu, että se olis joku "sairaus". Pitääpä sanoa sille, että kokeilee kosteuttamista. Vaikka ei nuo näpyt poikaystävääni varmaan edes ole haitannu. Mua ennemminkin, kun niitä aina räplään ja puristelen (mikä ei ole järkevää, sillä sitten ne tulehtuu herkästi).
| |
| | |
07.11.06, 19:52
|
#31 (linkki)
| | (Vierailija) |
no ei se tavallaan sairaus ookkaan, vaan ihotyyppi.
| |
| | |
09.11.06, 11:26
|
#32 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen myös kärsinyt koko elämäni (olen 36 v.) käsivarsien näppylöistä, välillä näpyt ulottuivat ranteisiinkin saakka. Mutta nyt olen päässyt niistä kokonaan eroon, en ihan tarkkaan tiedä mikä näistä keinoista on tepsinyt vaiko kaikki yhdessä joten listaan keinoni tähän:
- Detox-kuuri, puhdistaa elimistöä kuona-aineista
- Vyöhyketerapia, vyöhyketerapeutti sanoi että ilmeisimmin minulla on ollut jonkinasteinen rasva-aineenvaihdunnan häiriötila
- kuivaharjaus aina ennen suihkua, ihon kuoriminen kerran viikossa ja rasvaus (käytän Biodrogan tuotteita)
Vyohyketerapiaan en mennyt näppyjeni takia, ja olen kuivaharjannut kehoani aiemminkin. Uskoisin kuitenkin että vyöhyketerapia ja Detox-kuuri yhdessä ihonhoidon kanssa on saanut ihoni kuntoon. Näppylöitä ei ole tullut yhtään vaikka pakkasilmat ovat jo alkaneet. Ensimmäistä kertaa elämässäni, sitten lapsuusaikojen, käsivarteni ovat sileät.
| |
| | |
09.11.06, 15:43
|
#33 (linkki)
| | (Vierailija) | Rasvausta vaan
Niin, näpyt johtuvat ihon kuivuudesta. Mitään ihmeempiä poppakonsteja ei tarvita, vaan rasvausta omalle iholle sopivalla voiteella, esim. itse käytän kuivalle (ja atooppiselle) iholleni toisinaan apteekin Aqualan L:llää ja toisinaan ihan marketista saatavaa Garnierin kuivan ihon kosteusvoidetta (tummanpunainen pullo). Kun rasvaa aamuin ja illoin, niin johan alkavat näpyt lähteä. Kuoriakin tietysti kannattaa ihoa alkuun niin voiteet pääsevät imeytymään paremmin.
| |
| | |
12.11.06, 13:20
|
#34 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minulla mielestäni tuli pakaroihin raskausaikana tai synytyksen jälkeen.Aikaa karmeen näköiset kintut.Olen kans yrittänyt kuivahieroa ja kuoria muttei ole ainakaan vielä auttanut.Sileys on kaukana + se punoitus YÄk!
Samat diaknoosit käyny mielessä eli ajattelin juuri että taidan juoda liian vähän,siihen nähden että imetän.Pitäisi saada varmaaan nestettä paljon enemmän.
| |
| | |
12.11.06, 15:45
|
#35 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mullakin oli vielä pari vuotta sitten aina näppyjä olkavarsissa, dekolteella ja yläselässä. Talvisin olkavarret lisäksi kuivuivat ja pahimmillaan näppyjen lisäksi niihin tuli kuivia, punaisia läiskiä.
Näpyt katosivat kun karsin pesuaineista, shampoista, hoitoaineista ja kosteusvoiteista silikonit ja mineraaliöljyt, ja kuivat läiskät katosivat kun vaihdoin vartalonpesuaineen sulfaatittomaan. Tätäkin voi kokeilla jos mikään muu ei tunnu auttavan eikä syytä näppyihin tahdo löytyä. Mulla on aika herkkä iho ja varsinkin kropan iho kuivuu herkästi, ja noi sulfaatit (yleisin suihkugeeleissä yms käytettävä on sodium laureth sulfate) kuivattavat mun ihoa ihan vietävästi. Siitä varmaan tulikin se näppykierre, kun ensin pesin ihon korpuksi sulfaateilla ja siihen päälle laitoin ihoani tukkivia silikoneja ja mineraaliöljyjä sisältäviä kosteusvoiteita.
Jos joku tätä konstia haluaa kokeilla, niin ne vältettävät ainesosat noiden sulfaattien lisäksi ovat petrolatum, paraffinum liquidum, cera microcristallina, vaselin, white wax, isoparaffin, dimethicone, cyclomethicone, cyclopentasiloxane (ym. -cone ja -xane päätteiset = silikoneja). Nämä eivät esim kuivaihoisilla useinkaan aiheuta mitään ongelmia, mutta jos on taipumusta finneihin ja epäpuhtauksiin niin näiden välttämisestä saattaa olla apua. Mä sain tällä konstilla ihoni kuntoon. Myös lanoliini tukkii mun ihoa, sitä löytyy mm. apteekin Decubal-voiteista.
Esim. apteekin tuotteista voi kokeilla Favoran vartalovoidetta ja Avecyd ja Lactacyd-pesunesteitä - eivät sisällä mitään edellämainittuja.
Lisäksi pehmeän ja hyvinvoivan ihon "metsästyksessä" oleellista on säännöllinen kuorinta, sekä kasvoille että vartalolle.
| |
| | |
20.05.08, 20:59
|
#36 (linkki)
| | (Vierailija) |
oisin kans kunnon neuvojen tarpeessa, kun kesän juhlat lähestyy ja oon ostanu aivan ihanan mekon jossa on spagettiolkaimet!! Oon kans yrittäny noita kuorinta, rasvaus -juttuja, mutta nyt pitäs saaha äkkiä käsivarret esittelykuntoon. Tosi kiva kuulla etten oo ainoo, jolla asia häiritsee. T-paitpjaki on inhottava käyttää ku näyttäähän se vähän vastenmieliseltä, vaikkei mulla etes oo niin paha, ku niissä googlen kuvissa... <33
| |
| | |
24.05.08, 09:50
|
#37 (linkki)
| | (Vierailija) |
on kyllä oikeasti todella huojentavaa tietää ettei ole ainut tämän ongelman kanssa, pitkään tätä asiaa voivotellut äidilleni... ja että tämä on ihan "sairaus" eikä vain huono iho :P Muutamaan kertaan olen kaupungilla huomannut samannäköisiä käsivarsia ja ajatellut että taitaa kuitenkin olla melko yleinen ongelma...
tänäänkin kiva kun on kaverin polttarit ja kohta häät ja toivoisi käsien näyttävän suht näteiltä, mutta nytkin on oikein punaiset revityt finninäpyt molemmissa käsissä... yritin laittaa ruskettavaa rasvaakin (välillä häivyttää näpyt)mutta nyt ei toiminut, lisäksi käsistä tuli ihan laikukkaat :P
Mutta ainut minkä minäkin olen huomannut että kesäaurinko on ainut mikä on auttanut kunnolla näihin...
| |
| | |
10.02.09, 09:39
|
#38 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mulla on kyynärpäissä ja käsivarressa pieniä näppyjä. Niitä kutisee aivan älöttymästi ja kyynärpää on punainen. Osaisko joku samoa onko tää samaa kuin teilläkin?
| |
| | |
10.02.09, 12:46
|
#39 (linkki)
| | (Vierailija) |
^ En kyllä usko että on samasta asiasta kysymys. Keratosis pilariskin on ihotyyppi, eli näppylöiden ei kyllä kuulu juuri kutista... Kannattaisi käydä ihotautilääkärillä ihan varmuuden vuoksi, voi olla jostain allergiasta kyse.
| |
| | |
30.08.09, 15:02
|
#40 (linkki)
| | (Vierailija) | vitut
vitut
| |
| | |
05.01.10, 00:41
|
#41 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oletteko kuulleet intialaisesta ayerveda-hoitomuodosta nimeltä Oil pulling? Tarkoittaa kasvisöljyn purskuttelemista suussa päivittäin noin 15 minuutin ajan. On huomattu auttaneen erilaisiin ihottumiin ja muihinkin vaivoihin. Kannattanee kokeilla, itsellä Keratosis Pilaris huomattavasti väheni, mutta jostain syystä en sitten jatkanutkaan öljyllä purskutusta muutamaa viikkoa enempää, oli olevinaan aikaa vievää... Täytyy aloittaa uudelleen, kun näpyt näyttävät roihahtaneen sinipunaisiksi ja lisääntyneen olkavarsista kyynärvarsiinkin. Onneksi kasvoissa ei enää ole, kuten lapsena vielä.
Eli käytä esim. kylmäpuristettua auringonkukka, seesam tai kookosöljyä. Ruokalusikallinen riittää, sitten vaan purskuttelet sitä suussasi hampaiden välistä noin 15-20 minuutin ajan, kunnes öljy on juoksevaa ja väriltään valkoista, nestemäistä. Öljyä ei niellä! En tiedä tarkalleen, mihin purskutus perustuu. Kannattaa etsiä tietoa sanoilla oil pulling, esim. YouTubessa on videoita. Tämä vinkki löytyi joskus aiemmin sivustolta Keratosis Pilaris Resource Center. Kuulostaa kenties humpuukilta, mutta ei maksa vaivaa kokeilla!
| |
| | |
05.02.11, 17:53
|
#42 (linkki)
| | (Vierailija) | Näppy
Mulla on käsis niitä näppyjä miten aa pois???
| |
| | |
06.02.11, 15:14
|
#43 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lähes kaikilla tuntemillani ihmisillä on näppylöitä käsivarsien yläosassa eli tosi yleisiä.
| |
| | |
06.02.11, 15:34
|
#44 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eilisessä Syömällä seksikkääksi ohjelmassa väitettiin, että käsivarsien näpyt johtuvat siitä ettei saa ravinnosta riittävästi hyviä rasvoja.
| |
| | |
20.03.11, 08:27
|
#45 (linkki)
| | (Vierailija) | Keratosis pilaris
On ihan perinnöllinen ihotyyppi. Ei johdu kuivuudesta jne. jne. Minulla on ollut kyynärvarressa pieniä näppyjä iät ajat, samoin miehellä. Esikoisella on myös, kahdella pienemmällä ei ainakaan vielä. Atopiaa epäilen ainakin miehellä olevan myös taustalla, itse en ole käsittääkseni atooppinen, mutta tämä vaiva minulla on. Kuten myös äidilläni. Terveysportin mukaan vain ureapohjainen rasva voi auttaa tähän.
Itse ajattelin testata nyt vihdoin jotain ureapohjaista rasvaa ja jos tuota vyöhyketerapiaa ja jotain muuta. Vyöhyketerapiasta olen saanut apua muutoin. Samaten Aloe Vera-juttuja voisi testata. En vain jaksa uskoa, että mahtavat tähän auttaa, mutta auttaahan tuo aurinko taas vähän... Ja onhan se kiva hemmotella itseään...
| |
| | |
28.06.11, 14:19
|
#46 (linkki)
| | (Vierailija) | Näpyt
eivät rasvaamalla lähde. Sisältäpäin oikeanlaisella ravinnolla.
| |
| | |
05.07.11, 17:45
|
#47 (linkki)
| | (Vierailija) | Keratosispilaris
Itse myös vaivasta vuosikymmeniä kärsineenä voin sanoa ettei mitkään perusvoiteet auta tähän vaivaan. Ne tukkivat ihoa vaan entisestään. Minulla on auttanut lääkäriltä reseptillä saatava A-vitamiinivoide (se vahvempi n. 20 eur /50g ja kela ei korvaa) ja luontaistuotekaupasta ostettu CocoVi-kookosöljy. Iho kannattaa kuoria myös viikottain suihkussa ja muista,että myös lämmin vesi kuivattaa ihoa ja pahentaa näppyjä..itse laitankin nykyisin jo ennen suihkuun menoa käsivarsien iholle suojaksi joko oliiviöljyä tai tuota kookosöljyä ympäri vuoden. Asteikolla 1-5 (viiden ollessa pahin) on varmaankin tämä iho-oireeni ollut luokkaa 3-4 ja nyt se on sellainen 1-2. Itseruskettava peittää kyllä kivasti vaivaa, mutta usein käytettäessä tukkii ihohuokosia kuten muutkin rasvat.Syön myös päivittäin hyviä rasvoja, ei niinkään tämän vaivan vuoksi vaan yleisterveyden takia.
| |
| | |
12.09.11, 21:28
|
#48 (linkki)
| | (Vierailija) | HOITO VAIVAAN TULEE TÄSSÄ!
HUOMIO! TIEDÄN HOIDON! :D Tässä "tarinani" : Mulla ja sisaruksilla samaa. Tämä lähtee kuulkaa rasvaamalla. Ei joka viikko, tai joka toinen viikko, vaan joka suihkun jälkeen. Ja liiaallinen lämmin vesi ei tee hyvää. Mieluiten siis 10 minuutin suihkuja kuin puolen tunnin. Mulla kesti noin puol vuotta niin lähti pois, ja aina jos on esim matkan takia pari pvä rasvaamatta niin alkaa jo tulla takas. :) mutta aika helppoo kun nopeesti siihen vaan sutasee rasvaa. Äiti antoi neuvon kun on lääkäri. Kokeilkaas vaan tuota, kyllä se tepsii :) Jos ei niin ihotautilääkärille. Ainiin, ei sitten mitään hajusterasvoja vaan itse ainakin suosittelen apteekin hajusteettomia ja väriaineettomia rasvoja. Essexin pumppupullo on kätevä kun on jokapaiväistä käyttö. :) Aluksi kannattaa käyttää todella rasvaista rasvaa, kun vaiva on ohi niin voi vaihtaa kevyempään, mutta silti pitää rasvata joka suihkun jälkeen.
| |
| | |
02.10.11, 21:47
|
#49 (linkki)
| | (Vierailija) |
AIVAN MAHTAVAA ETTEN OO AINOO!!!! Mulla on noita näppylöitä käsivarsissa ja jaloissa reisistä nilkkoihin. Mun mummulla ja äidillä oli näitä samoi näppylöitä, mutta niillä ne hävis jo ennen teini-ikää. Hävettää vaa kulkee hameessa ja topeissa kesällä ku on ihan punaset kädet ja jalat....
| |
| | |
15.04.12, 20:28
|
#50 (linkki)
| | (Vierailija) | kerattosis pilaris
Näin kevään tullen laitan tästä samasta aiheesta keskustelua (toivottavasti) vireille.
Itse olen kärsinyt tästä ongelmaihosta jo monta vuotta ja apteekin hyllyltä ei varmasti sellaista purkkia löydy jota en olisi näihin käsivarsiin kokeillut. Keratosis pilarishan on siis yhtä kuin ihon talirauhasten sarveistapit, jotka punoittavat ja saattavat tulehtua märkäpäiksi (kuten itselläni). Ja niin surullista kuin se onkin, ei varmasti yllä kirjottaneet rasvaamisen ylistäjät kärsi nimenomaisesta ihosta, sillä tämä ei lähde rasvaamalla! Saattaa toki onnekkailla poistua iän myötä.
Olen kokeillut kaikki ureaa sisältävät voiteet ja sarveistumisen pehmentämiseen tarkoitetut salvat, mutta mikään ei auta. Oma kalman kalpea ihoni ei edes rusketu, joten omistan tämän ongelman ympärivuotisesti (itseruskettavathan tukkii rauhaset ja synnyttää valtavia märkäpatteja). Kaipaisinkin vertaistukea nyt kun pitäisi taas kaivaa kevyempiä paitoja kaapista ja toivoa viileää kesää jotta saisi luvan kanssa verhota nämä käsivarret. Onko teitä? Oletteko kenties löytäneet jotain helpotusta tähän?
| |
| | | | |