Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Ellit etusivu
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
19.07.06, 10:10   #1 (linkki)
hyvin :-)
(Vierailija)

Silmäleikkaus onnistui

Kerronpa vain kokemukseni silmälaserista, mikäli joku on asiasta kiinnostunut:

Kävin ennen juhannusta silmäleikkauksessa laseroimassa pois n. -2.5 likinäköni molemmista silmistä. Paikkana oli Sairaala Laseri Lauttasaaressa. Leikkaus maksoi kokonaisuudessaan noin 2600€ (Lasik Plus Zyoptik). Leikkaukselle sai korotonta maksuaikaa vuoden, joten maksoin esitutkimuksista ja leikkauksesta noin 700€ ja loput maksut sitten kuukausittain noin 160€/kk. Jälkitarkistuksista tulee vielä jotain kustannuksia, jotain tosin tulee Kelaltakin takaisin.

Leikkaus oli aamulla ja pääsin pois jo päivällä. Päivän aikana oli näössä valkoinen harso (ei siis epäselvä, mutta valkoinen sumu näkyi). Seuraavana aamuna valkoisuus oli kadonnut täysin. Sairaslomaa tuli leikkauspäivä ja seuraava päivä. Parin viikon ajan tuntui, että ainakin aamulla herätessä aurinko paistoi liian kirkkaasti. Muutenkin kirkkaat valot häiritsivät vähän ja aurinkolasit olivat tarpeen ulkollessa. Nyt muutaman viikon jälkeen ei enää häikäise pahasti, jatkuvasti vain tilanne paranee.

Olen leikkaukseen kaikinpuolin tyytyväinen. Aikaisemminkin olisin voinut käydä, jos olisin tajunnut, kuinka hyvin kaikki menee ja, että osamaksukin sujuu helposti ettei tarvitse ennakkoon kaikkea säästää. Suosittelen!
  Vastaa viestiin
19.07.06, 10:36   #2 (linkki)
(Vierailija)

Re: Silmäleikkaus onnistui

Tuletko nyt tai tulevaisuudessa toimeen ilman silmälaseja?
  Vastaa viestiin
19.07.06, 11:06   #3 (linkki)
cilla
(Vierailija)

Itsekin mietin tuota leikkausta, joten kiitos kun jaoit kokemuksesi täällä :)
Kysyn tuota samaa kuin edellinen, eli joko tulet toimeen ilman laseja? Entä tuleko aurinkolaseja käyttää jatkuvasti? Leikattiinko molemmat silmät samalla kertaa ja tuntuiko pahalta?
  Vastaa viestiin
19.07.06, 11:12   #4 (linkki)
cilla
(Vierailija)

Unohtui vielä kysyä, että kuuluuko tuolla Laserilla leikkaukseen joku takuu, joka kattaa mahdolliset korjausleikkaukset?
  Vastaa viestiin
19.07.06, 12:51   #5 (linkki)
Tiia
(Vierailija)

Mä kävin myös Lasik-leikkauksessa, ja ainakin minulle lääkäri lupasi ilmaisen korjausleikkauksen jos tarvitsisin vielä silmälaseja. Minulla oli näkö -7. En tiedä onko muualla sama käytäntö. Kannattaa kysyä. Mutta minulla tosiaan leikkaus sujui täydellisesti, olen nyt menossa vuositarkastukseen. Jos näkö on edelleen nollilla niin vuoden päästä leikkauksesta täytyy uusia ajokortti, josta poistetaan merkintä silmälasien käytöstä. Ihanaa saada uusi ajokortti samalla.. Hope so.
  Vastaa viestiin
19.07.06, 14:14   #6 (linkki)
alkup.
(Vierailija)

Molemmat leikattiin samaan aikaan. Silmät puudutettiin ja ainoastaan imukupin laittaminen tuntui hieman pahalta. Sitä piti kai vähän kovempaa painaa silmään kiinni, ja se tuntui ilkeältä, mutta se kesti vain muutaman sekunnin. Koko leikkaukseen ei mennyt kuin sekunteja ja kaikkine valmisteluineenkin joitain kymmeniä minuutteja (alle puli tuntia ehkä?). Sain rauhottavan pillerin, joten oli aika rento olo :-)

Leikkauksen jälkeen en ole silmälaseja tarvinnut, vain UV-suojaavia aurinkolaseja kirkkaalla säällä. Pilvisellä säällä aurinkolaseja ei ole pakko käyttää. Näkö siis korjaantui heti leikkauksen jälkeen. Joitain heittoja voi tulla alkuaikana, esim. itselläni tuli yhtenä päivänä olo, ettei ihan täydellisesti näekään (liikennemerkki oli kyseessä), mutta se meni ohi pian.

Tuossa minun leikkauksessani on jonkinlainen takuu, mutta ehtoja en tarkkaan muista. Kannattaa vilkaista tarkemmin täältä: http://www.laseri.fi/silma.asp?page=0&palsta=1

Jos on kovin paljon miinusta, voi epäonnistumisen riski kai olla suurempi. En ole varma tuosta. Mutta itselläni on siis nyt näkö kunnossa, vanhat lasitkin on jo laitettu kiertoon niitä tarvitseville :-)
  Vastaa viestiin
20.07.06, 00:59   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006

Kommentoinpa minäkin tähän, vaikka omakohtaista kokemusta ei leikkauksesta olekaan. Se kuitenkin kiinnostaa ihmisiä tosi paljon, omassa kaveripiirissäni on viime vuosina leikattu useiden silmät. Jokainen heistä on ollut tosi tyytyväinen. Negatiiviset palautteet leikkauksista on useamman vuoden takaa, jolloin osalla hämäränäkö on huonontunut selvästi ja esim. ajaminen pimeällä tiellä on vaikeaa.

Mieheni molemmat silmät (likinäköä -1,7 ja -2) leikattiin kaksi vuotta sitten Tampereella Juhani Pietilän toimesta (toimii nykyään Mehiläisessä). Samainen tyyppi on käsittääkseni tuonut Lasik-leikkaukset Suomeen ja on yksi arvostetuimmista silmäkirurgeista Suomessa.

Mieheni leikkaus onnistui hyvin ja hänellä on nykyään "kotkannäkö" ;-) ja hämäränäkökään ei ole huonontunut. Näkee uskomattoman tarkasti ja kauas - paljon paremmin kuin ennen leikkausta silmälasien kanssa. Leikkaus sinänsä oli kuulemma erittäin epämiellyttävä kokemus, sillä silmämuna ei ollut kovin kupera ja kuppi jouduttiin painamaan kovemmin, kuten luultavasti ap:lläkin. Silmien valkoiseen osaan jäi verestävät renkaat, jotka häipyivät muutaman viikon aikana.

Olin miehelläni saattajana ja pidin seuraa illan muille potilaille odotushuoneessa ;-). Hyvin meni muillakin, tosin yksi mies oli allerginen puudutusaineelle ja ihan tuskissaan silmien kirvelyn takia. Illan aikana oli yksi korjausleikkaus (rupesi näkemään esim. tekstin kahtena, sillä leikattu läppä oli arpeutunut hiukan vinoon), joka tosiaan kuului ainakin takuuseen. Tämä mies kertoi ajavansa vielä samana iltana takaisin Helsinkiin, joten niin nopeasti leikkauksesta pitäisi palautua ;-).

Oli kyselyä siitä, tarvitseeko enää ikinä laseja. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, keski-iän lähestyessä ikänäkö tulee eteen joka tapauksessa. Tämän takia yksi kohta nelikymppinen työkaverini ei edes ajatellut leikkausta, sillä se on kuulemma rahojen tuhlausta muutaman vuoden takia, kun kuitenkin kohta tulee rillit lähinäköä varten. Itse kysyin Pietilältä kannattaisiko minun harkita leikkausta (silmät -0,75 ja -1). Koska käytän rillejä vain satunnaisesti ja yleensä pärjään ilman niitä, olen kuulemma siitä hyvässä tilanteessa, että ikänäkö tulee luultavasti korjaamaan näköäni lähelle nollaa. Leikkausta hän ei tämän takia missään nimessä suositellut.

Toivottavasti tästä oli jotain apua myös.
  Vastaa viestiin
20.07.06, 11:01   #8 (linkki)

Rekisteröitynyt: 07/2006

Kiva kuulla kokemuksia, itselläni edessä kyseinen leikkaus varmaan joulun aikoihin. Kovasti pitää vaan kerätä rohkeutta, sillä pelkkä verikokeen ottaminenkin saa minut pyörtymään! Mutta eiköhän ole sen arvoista, pelkkiä kehuja leikkausesta tuntuu kantautuvan korviin.
  Vastaa viestiin
20.07.06, 19:59   #9 (linkki)
liza
(Vierailija)

nimim.sade, teet leikkauksen hyvään aikaan. olen kuullut, että pimeänä vuodenaikana kannattaisi leikkaus tehdä, ettei valoisuus häiritse kuten ap:llakin.
isekin mietin leikkausta, mutta ikänäkö arveluttaa (nyt 33..). olisihan se tuhlausta, jos joutuis sitten kuitenkin hankkimaan rillit myöhemmin!
  Vastaa viestiin
21.07.06, 08:30   #10 (linkki)
alkup.
(Vierailija)

Leikkauksen ajankohdasta olen vähän eri mieltä kuin liza, mutta tämä onkin vain minun mielipiteeni :-)

Pari perustelua sille:

Ensinnäkin kesällä on paljon luonnonvaloa, joten suuria kontrasteja valoisuudessa ei niin helposti tule. Esim. autoa ajaessa syksyn tai talven pimeässä voi vastaantulevan valot häikäistä todella pahasti. Kesän valoisaan aikaan niistä ei ole juurikaan haittaa, koska ne eivät loista samalla tavalla keskeltä pimeyttä. Sama koskee kaikkia kirkkaita valoja (katulamput, mainosvalot ym...). Kesällä niitä ei huomaa, eikä ne häikäise.

Toisekseen mielestäni kesällä on jotenkin "luonnollisempaa" käyttää aurinkolaseja vaikka vähän pilvisemmälläkin. Talvella ei välttämättä muista aina ottaa niitä mukaan ja valkoinen hanki + kirkas aurinko voi olla todella häikäisevät, jos ei silmiä ole suojattu.

Ja ikään vielä. Itse olen myös 33-vuotias. Lukulaseja tulen luultavasti tarvitsemaan 10-15 vuoden kuluttua, mutta aion nauttia täysin näistä rillittömistä vuosista ennen sitä. Laskin myös rahallisesti, että parit silmälasit, parit aurinkolasit vahvuuksilla ja muutaman vuoden piilolinssit maksavat kyllä tuon leikkauksen verran. Eli homma maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa, eikä laseista tai piilareista tarvitse huolehtia.
  Vastaa viestiin
21.07.06, 16:02   #11 (linkki)
pelkuri
(Vierailija)

Minä kävin laser-leikkauksessa alkuvuodesta. Vahvuudet olivat -2,5 molemmissa silmissä. Olen erittäin toimenpidekammoinen ja kipuherkkä ihminen, ja juuri pelon takia mietin asiaa 5 vuotta. Nyt jälkeenpäin voin sanoa, että kaikki pelko oli turhaa, leikkaus oli täysin kivuton, kaikki onnistui loistavasti ja elämä on ihanaa, kun näkee hyvin. Eli jos MINÄ uskalsin mennä leikkaukseen, niin kuka tahansa uskaltaa! Nyt ei harmita mikään muu kuin se, etten tehnyt tätä jo aikaisemmin...
  Vastaa viestiin
07.11.06, 18:24   #12 (linkki)
rohkaisevia
(Vierailija)

Olipas

kommentteja =) Huomenna menossa laseriin ja jänittää ihan huikeesti.
  Vastaa viestiin
08.11.06, 23:03   #13 (linkki)
maik
(Vierailija)

kiitos

kiitos kommenteista! Varsin kannustavia ja onnistuneita teillä olleet kokemukset! Itsekin haaveilen toteuttavani operaation.
  Vastaa viestiin
09.11.06, 13:13   #14 (linkki)
Elisa
(Vierailija)

Onnistui hyvin

Kävin keväällä 2005 Lasik -leikkauksessa, Medilaserissa. Kaikki meni hyvin näkö oli hieman yli korjaantunut (ja on itseasiassa vieläkin, luokkaa +0,5) mutta olen siihen tottunut ja se ei haittaa. Aikaisemmin minulle loi -7 kummassakin silmässä, joten elämä on luksusta siihen aikaisempaan verrattuna.

Tänä vuonna keväällä kävin silmälääkärillä, joka huomasi verkkokalvoissani irtaumia. Ei muuta kuin jatkotutkimuksiin ja parin viikon päästä makasin leikkauspöydällä. Hupsis! Kummankin silmän verkkokalvoissa oli reikiä/ irtaumia jotka piti hoitaa kuntoo ajallaan. Jos verkkokalvot pääsevät irtoamaan on sokeutuminen viimeinen seuraus. Kolme eli silmälääkäri on sanonut, ettei Lasik-leikkauksella ole välttämättä tekemistä irtaumien kanssa, prosentit on hyvin pieniä 2,5% luokkaa. Useimmiten verkkokalvon irtaumat tulevat jos on paljon miinusta ja lasiainen joutuu venymään paljon, tällöin silmän rakenne on kovilla ja ei välttämättä kestä.

Uskon kuitenkin, että minulla monen tekijän yhteisvaikutuksesta verkkokalvot irtautuivat. Verkkokalvo voi irrota normaalielämässä iskusta, benji-hypystä...harvinaisia mutta todellisia. Lasik-leikkauksessahan silmään kohdistuu vastaavanlaista painetta. Lisäksi olin lyönyt pääni pari kertaa kunnolla.

Näen nyt ihan hyvin ja kaikki on kunnossa. Enkä halua pelotella tai mitään...Neuvona vaan se, että muistkaa tarkastuskäynneillä kysyä, että silmän pohjat ovat kunnossa. Minulla ei esimerkiksi ollut mitään oireita (salamoita, varjoja). Löydös tapahtui vahingossa, kun olin muilla asioilla lääkärissä.
  Vastaa viestiin
14.11.06, 14:46   #15 (linkki)
Irma
(Vierailija)

Oli todella hyvä lukea muiden kokemuksia lasik-leikkauksesta, sillä itselläni on näkö -5,5 ja -5,75, ja olen jo pitkään harkinnut leikkausta.
  Vastaa viestiin
14.11.06, 21:35   #16 (linkki)
Kultahippu
(Vierailija)

Mun yksi tuttavani kävi leikkauksessa jokunen kuukausi sitten. Vaikka hänellä ei miinusta ollut kuin n. 2,5, niin ei ole ollut tyytyväinen tulokseen. Kuulemma ei näe kunnolla lähelle eikä oikein kauaskaan. Jälkitarkastuksessa toisessa silmässä vieläkin -1,5. En ymmärrä miten noin pienillä miinuksilla leikkaus pystytään sössimään. Olen jotenkin ollut siinä ymmärryksessä, että epäonnistumisen riskit kasvavat miinusten suurentuessa. En tiedä onko tuttavallani edes mitään takuuta. Ihmettelin jo alunperin miksi viitsi lähteä koko leikkaukseen. Itse voisin ennemminkin mennä, kun miinusta on molemmissa silmissä kasin luokkaa...
  Vastaa viestiin
14.11.06, 22:25   #17 (linkki)
silja
(Vierailija)

Pitäisikö näön heikkenemisen olla pysähtynyt ennen leikkaukseen menoa? Itse olen harkinnut leikkausta jo useamman vuoden, mutta miinuksia tulee koko ajan lisää vaikka olen "jo" 27v. Pari vuotta sitten näköni oli -2.5 kummassakin silmässä, nyt se on jo -3.5 molemmissa...
  Vastaa viestiin
15.11.06, 10:43   #18 (linkki)
Black
(Vierailija)

Mulla ikää on jo 38v ja ainakin mulle optikko sekä silmälääkäri on sanonut, että näön huononemisen pitää olla pysähtynyt (1-2 vuotta arvot tulee olla pysyny samana), koska jos leikkautat silmät nyt ja näkö heikkenee, et näe vuoden päästä enää kunnolla, vaan joudut uudestaan leikkauttamaan silmäsi. Omalla kohdallani näön huononeminen pysähtyi vasta noin 5 vuotta sitten.

Molemmissa silmissäni on noin -7 ja itsekin kerään rahaa ja rohkeutta mennä leikkaukseen. Uskon leikkauksen parantavan elämänlaatua, sillä käyn paljon uimassa ja ulkoilen, joten lasien kanssa elämä on ollut hankalaa, kun ilman laseja en pärjää millään.

Kannattaa tiedostaa myös riskit ja ainakin itse valitsen sellaisen leikkauksen, jonka hinta kattaa mahdollisen korjausleikkauksen. Esim. silmätulehduksen riski on aina olemassa ja voi vain kuvitella, millaista se olisi leikatuissa silmissä!
  Vastaa viestiin
16.11.06, 16:18   #19 (linkki)
Noora
(Vierailija)

http://www.silikonitieto.net/artikkeli.phtml?ID=26

Tuota lukiessani alkoi vähän karvat nousta pystyyn, kannattaako leikkaukseen mennä jos jälkioireet voivat olla tuota luokkaa. Kuitenkin olisi ihanaa saada olla 12v jälkeen ilman laseja, sillä minulla on vasemmassa silmässä -8.5 ja oikeassa n. -10.
Itse asiassa ei haittaisi, vaikka miinusta silti jäisi. Saisinpahan edes vähän näkökykyä takaisin, nyt ylipäänsä ilman laseja selviytyminen on aika arpapeliä.

Muuten olisin valmis hyväksymään likinäön vanhemmalla iällä, olen vielä sen verran nuori että silmälasitonta aikaa ehtisi olemaan sen 15-20 vuotta kuitenkin. Hämäränäön menetys tässä pelottaa.

Piilolinssejä olen koittanut, mutta ne ärsyttävät silmää ja minun on äärimmäisen vaikea saada niitä silmistä pois. Ovatpa kerran rikkoutuneetkin silmään ja siitäkös ikuiset traumat jäivät.

Äidilläni on silmänpohjan rappeuma, eikä näe kauas eikä lähelle. Hajataittoakin on. Elämä on kovin vaikeaa silloin, enkä haluaisi että minulle käy samalla tavalla..
  Vastaa viestiin
15.12.06, 23:43   #20 (linkki)
Ellepi
(Vierailija)

Ei ystäväsi tapauksessa ole sössitty

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kultahippu
Mun yksi tuttavani kävi leikkauksessa jokunen kuukausi sitten. Vaikka hänellä ei miinusta ollut kuin n. 2,5, niin ei ole ollut tyytyväinen tulokseen. Kuulemma ei näe kunnolla lähelle eikä oikein kauaskaan. Jälkitarkastuksessa toisessa silmässä vieläkin -1,5. En ymmärrä miten noin pienillä miinuksilla leikkaus pystytään sössimään. .
Ei siinä välttämättä ole sössitty mitään. Joillekin vaan "uutta" miinusta tulee leikkauksen jälkeen eikä sen voimakkuutta voi etukäteen arvioida. Oma näköni oli huipussaan pari viikkoa leikkauksen jälkeen. Lopputulos on -1. Leikkaus onnistui sinänsä hyvin. On totta, että kaikilla näkö ei parane laserilla sellaisella tasolle, joka ennen laserointia saavutettiin laseilla.

Vastaa viestiin
16.12.06, 16:51   #21 (linkki)
Johanna-Julia
(Vierailija)

Käykö tämä ikänäköön?

Käykö tämä menetelmä ikänäön korjaukseen? Olen kuullut,että joillakin on leikattu myös ikänäköä ja on onnistunut. Tosin tämä oli kai Eiran Sairaalan mainos, mitä luin...
Voisipa korjata edes niin, että vain lukiessa tarvitsisi laseja. Urheillessa ja muutenkin liikuskellessa lasit ovat todella hankalat, kun niihin ei ole tottunut. Vasta nyt yli nelikymppisenä on JOUTUNUT PAKOSTA nämä kakkulat hankkimaan...
Kellään kokemuksia asiasta?
  Vastaa viestiin
04.02.07, 23:33   #22 (linkki)
mietteliäs
(Vierailija)

Hinnoista

Niin kun kokemuksia tuntuu olevan runsaasti niin kertokaas sellasia noin hintoja leikkauksistanne, kun itseäni todella kiinnostaisi leikkaus :)
  Vastaa viestiin
13.02.07, 15:25   #23 (linkki)
..
(Vierailija)

Lisää kommentteja! Tosi asiallisia tarinoita tässä ketjussa on kyllä ollutkin. Mullakaan näön heikkeneminen ei kai ole vielä pysähtynyt, mutta odottelen innokkaasti koska pääsisin leikkaukseen. Mun käsittääkseni ikänäköä ei voida leikata, mutta likinäköisyyttä leikattaessa toinen silmä voidaan jättää alikorjatuksi, jolloin ikänäön vaikutukset näkökykyyn eivät ehkä olekaan niin suuret.
  Vastaa viestiin
13.02.07, 20:50   #24 (linkki)
abina
(Vierailija)

Itse kävin leikkauksessa muutama viikko sitten. Hyvin meni, vaikka olinkin aivan paniikissa ennen leikkausta. Kipua tms. ei todellakaan tarvitse pelätä. Hinta oli 3000€ ja leikkaus suoritettiin Tampereen Mehiläisessä.

Haluaisin nostaa esille yhden leikkauksen sivuvaikutuksista, josta ei mielestäni ole juurikaan puhuttu. Nimittäin silmien kuivimisen. Laserointi siis kuivattaa silmiä lähes aina. Kuivuminen voi olla voimakkaampaa tai vähäisempää tapauksesta ja lähtötilanteesta (siis kuinka kuivat silmä ovat alunperin) riippuen. Antibioottitipat, joita käytetään viikko leikkauksen jälkeen pahentavat tilannetta kuivattamalla silmää entisestään. Tilanne kuitenkin paranee antibioottikuurin loputtua ja käsittääkseni vielä sen jälkeenkin. Silmätippoja tuleekin käyttää useita kertoja päivässä antibioottikuurin ajan ja sen jälkeen muutaman kerran päivässä noin puolen vuoden ajan leikkauksen jälkeen.

Kuten arvata saattaa, omat silmäni kuivuivat todella pahasti. Ensimmäisen viikon aamut olivat todella tuskaa, kun silmiä ei meinannut saada auki. Jouduin vain kaatamaan tippoja kiinni olevan silmän päälle, että luomen raosta valuisi kosteutta silmään. Antibioottitippojen loputtua tilanne vähän parani, mutta silmät ovat edelleen hyvin kuivat ja joudun käyttämään tippoja muutaman tunnin välein.

Olisi kiva kuulla onko muilla ollut samaa ongelmaa ja onko tilanne parantunut ajan kuluessa?
  Vastaa viestiin
07.03.07, 11:43   #25 (linkki)
veke2007
(Vierailija)

veke2007

Minulla aika varattu Mehiläiseen 19.3. Tuo silmien kuivuminen on myös minua hieman mietittänyt. Olis kiva kuulla siitä myöskin kommentteja.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku