| |  | | |
20.01.08, 22:46
|
#51 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kavin lasik leikkauksessa Kuopion Medilaserissa noin kaksi viikkoa sitten ja tosiaan nyt nakee! Ennen leikkausta silmat -4.25 ja -5.25 , leikkauksen jalkeen -0.25 ja 0. Silmalasit on pelkka muisto enaa, lukulaseja tarvii sit kymmenen vuoden paasta mut siihen saakka aion nauttia taysin siemauksin rillittomista vuosista, niita kun on pidetty lapsuudesta saakka. Silmat kuivavat hieman mut sita tapahtuu eniten toissa missa ilmastointi koneet jauhaa taysilla, muualla ei ole mitaan ongelmaa. Ensimmaisina paivina esim autojen ajovalot pimealla "levisivat" nakokentassa mutta sekin on mennyt ohi enka ole huomannut hamara naonkaan huononneen. Leikkaus oli kivuton eika toipumiseen mennyt kuin se paiva. Alkupaivasta nako oli hieman utuinen mutta iltaan mennessa mainio. Hintaa leikkaukselle tuli 2700 euroa ja laakarina oli Tapio Kannisto -suosittelen.
| |
| | |
21.01.08, 21:01
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | aika varattu
No niin, aika esitarkastukseen ja leikkaukseen on nyt varattu. Itse operaatio menee myöhemmäksi keväällä, kun en uskalla siihen ennen lomamatkaa.
| |
| | |
21.01.08, 23:58
|
#53 (linkki)
| | (Vierailija) | leikkaus
Olen harkinnut silmäleikkausta, mutta ongelmana on se että olen vasta 15-vuotias. Eli näkö voi vielä muuttua. Kannattaisiko odottaa sen verran, että silmien näkö on pysynyt samana noin 2-3 vuotta?
| |
| | |
22.01.08, 09:15
|
#54 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mun käsittääkseni alle 18-vuotiaita ei leikata eikä mielellään heti sen jälkeenkään koska näkö voi muuttua n. 25 -vuotiaaksi saakka. Näön on hyvä pysyä samana ainakin 1 vuosi.
| |
| | |
24.01.08, 14:02
|
#55 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2008
|
Olen 23-vuotias. Näköni on molemmissa noin -6. Sain ensimmäisen lapsen puolitoista vuotta sitten ja näköni huonontui raskauden ja imetyksen aikana hiukan. Ajattelin odottaa ehkä pari vuotta ennen leikkausta..Onko kukaan muu huomannut tai kuullut raskauden/imetyksen vaikuttavan näön huonontumiseen?Ja kiinnostai nuo hinnat..Suositelkaa lääkäreitä pk-seudulta.
| |
| | |
08.02.08, 12:06
|
#56 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Rudisa Olen 23-vuotias. Näköni on molemmissa noin -6. Sain ensimmäisen lapsen puolitoista vuotta sitten ja näköni huonontui raskauden ja imetyksen aikana hiukan. Ajattelin odottaa ehkä pari vuotta ennen leikkausta..Onko kukaan muu huomannut tai kuullut raskauden/imetyksen vaikuttavan näön huonontumiseen?Ja kiinnostai nuo hinnat..Suositelkaa lääkäreitä pk-seudulta. | Leikkaukseen ei saa mennä raskauden aikana, puoli vuotta sen jälkeen tai ei saa tulla raskaaksi leikkausta seuraavan 6 kk:n aikana. HOrmonit ilmeisesti vaikuttavat näköön. | |
| | |
09.02.08, 10:34
|
#57 (linkki)
| | (Vierailija) | kokemus
Kävin leikkauksessa kai melkein jo kohta 10 vuotta sitten. En ole käyttänyt laseja sen jälkeen. Mulle leikattiin monovisio, eli toiseen silmään hieman "vikaa", tämä aiheuttaa sen etten tarvitse edes lukulaseja.
Olen jo yli 40 vuotias ja jos näkö pahenee, menen heti uudestaan leikkaukseen.
Kuivumista mulla kesti vain muutaman kuukauden ja sen jälkeen kaikki oli hyvin.
Tuttavani, jolla oli plusnäköä, kävi myös leikkauksessa ja kaikki meni hyvin. Siitäkin on useita vuosia.
| |
| | |
11.02.08, 10:43
|
#58 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kävin viime viikon keskiviikkona Lasikissa, ja olen todella tyytyväinen haukan katseeseeni :) Silmät kuivuvat, mutta silmätipat auttavat tähän. Hämärällä autoa ei ole miellyttävä ajaa, kun valot "leviävät", mutta uskon tämänkin korjaantuvan.
Oletteko uskaltaneet heti viikon kuluttua meikata ja olla öisin ilman suojakilpiä? Jännittää mahdollinen läpän irtoaminen. Uskallanko jo keskiviikkona meikata, vai onko se viikko vasta torstaina. Vielä suihkussa käydessäni varon silmien kastumistakin, vaikka käsittääkseni silmiä saa jo hieman kastellakin. Parempi varoa kuin katua.
Suosittelen leikkausta ainakin näillä kokemuksilla, leikkaus oli hieman epämiellyttävä, mutta ei liian.
| |
| | |
11.02.08, 19:14
|
#59 (linkki)
| | (Vierailija) | Monovisio ikänäköön? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja ttr444 Kävin leikkauksessa kai melkein jo kohta 10 vuotta sitten. En ole käyttänyt laseja sen jälkeen. Mulle leikattiin monovisio, eli toiseen silmään hieman "vikaa", tämä aiheuttaa sen etten tarvitse edes lukulaseja.
Tuttavani, jolla oli plusnäköä, kävi myös leikkauksessa ja kaikki meni hyvin. Siitäkin on useita vuosia. | Heippa Ellit!
Luuletteko, että tuo monovisioleikkaus kävisi ihan vaan tähän tavalliseen ikänäköön? Siis plussaa kauas ja lähelle, eli kauas jotain plus 2 ja lähelle ehkä 3,5.
Onkohan mahdollista edes korjata niin, että tarvitsisi lukulasit vain? Entäpä sitten päätetyöskentely?
Pelottaa, jos menee vielä huonommaksi, koska työni on pelkkää tietokoneella istumista ja työskentelyä. Jos tulee vaikka siinä mielessä työkyvyttömäksi, ettei näe mihinkään kun tälläista alkaa "pelleilemään" vanhoilla päivillään...:)
| |
| | |
16.02.08, 19:47
|
#60 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja operoitu Kävin viime viikon keskiviikkona Lasikissa, ja olen todella tyytyväinen haukan katseeseeni :) Silmät kuivuvat, mutta silmätipat auttavat tähän. Hämärällä autoa ei ole miellyttävä ajaa, kun valot "leviävät", mutta uskon tämänkin korjaantuvan.
Oletteko uskaltaneet heti viikon kuluttua meikata ja olla öisin ilman suojakilpiä? Jännittää mahdollinen läpän irtoaminen. Uskallanko jo keskiviikkona meikata, vai onko se viikko vasta torstaina. Vielä suihkussa käydessäni varon silmien kastumistakin, vaikka käsittääkseni silmiä saa jo hieman kastellakin. Parempi varoa kuin katua.
Suosittelen leikkausta ainakin näillä kokemuksilla, leikkaus oli hieman epämiellyttävä, mutta ei liian. | Minulle tehtiin Lasik-leikkaus 24.1., eli reilut kolme viikkoa sitten. Käytin suojalaseja vain kahtena ensimmäisenä yönä, koska sain lasien reunatiivisteestä allergisen reaktion posken iholle. Kokeilin urheiluaurinkolasit päässä nukkumista, mutta koska niiden sangat painoivat korvien tauksia, jätin lasit kokonaan pois. Töihin menin 4vrk leikkauksen jälkeen - en laittanut eyeliner-rajauksia enkä ripsiväriä, pelkästään taivutin ripset. Luomiväriä sen sijaan käytin. Viikon kuluttua aloin meikata normaalisti, paitsi että vaihdoin yleensä suosimani Kanebon +38 -ripsarin tavalliseen vesiliukoiseen (ettei poistaessa tarvitse hangata). Nyt olen palannut Kaneboon, tosin poistan värin varovaisemmin ottein kuin ennen leikkausta. Silmien kuivuminen oli ongelmallista niin kauan kuin antibiootti-kortisonitippakuuri loppui, sen jälkeen kostutustippoja ei ole meinannut muistaa laittaa. Kuivasilmäisyydestä kärsineenä pelkäsin, että kuivumisesta tulisi suurempikin ongelma, mutta hyvältä näyttää siinäkin suhteessa! Minullaon ollut aina taipumusta pieneen piilokarsastukseen etenkin väsyneenä, ja silmäkirurgi varoittelikin, että tämä taipumus voi leikkauksen jälkeen tulla enemmän esille (koska miinuslasit korjaavat hieman piilokarsastusta). Näin kävikin, mutta haitaksi asti tästä ei ole. Ensimmäisessä jälkitarkastuksessa en ole vielä käynyt, joten näön tarkkuudesta en osaa sanoa mitään - mielestäni näen kyllä tosi hyvin! | |
| | |
17.02.08, 21:34
|
#61 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Mellielli Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja ttr444 Kävin leikkauksessa kai melkein jo kohta 10 vuotta sitten. En ole käyttänyt laseja sen jälkeen. Mulle leikattiin monovisio, eli toiseen silmään hieman "vikaa", tämä aiheuttaa sen etten tarvitse edes lukulaseja.
Tuttavani, jolla oli plusnäköä, kävi myös leikkauksessa ja kaikki meni hyvin. Siitäkin on useita vuosia. | Heippa Ellit!
Luuletteko, että tuo monovisioleikkaus kävisi ihan vaan tähän tavalliseen ikänäköön? Siis plussaa kauas ja lähelle, eli kauas jotain plus 2 ja lähelle ehkä 3,5.
Onkohan mahdollista edes korjata niin, että tarvitsisi lukulasit vain? Entäpä sitten päätetyöskentely?
Pelottaa, jos menee vielä huonommaksi, koska työni on pelkkää tietokoneella istumista ja työskentelyä. Jos tulee vaikka siinä mielessä työkyvyttömäksi, ettei näe mihinkään kun tälläista alkaa "pelleilemään" vanhoilla päivillään...:) | Käsittääkseni noita plussanäön korjauksia tehdään aika harvassa paikassa (Hesassa kai vain yhdessä keskuksessa). Toki kannattaa kysäistä... | |
| | |
18.02.08, 11:37
|
#62 (linkki)
| | (Vierailija) |
Silmien kostutuksesta kysymys muille leikkauksen läpikäyneille: käytättekö tippoja vaan kun silmät tuntuu kuivilta, vai onko silmälle parempi kostuttaa mahdollisimman usein? Vai tottuuko silmä liikaa tippoihin, jos niitä alvariinsa tiputtelee varuiksi?
Itse olen huippuonnellinen, että uskaltauduin leikkaukseen kaksi viikkoa sitten! Näkö on mielettömän hyvä sekä lähelle että kauas. Ennen oli miinusta 7. Hämäränäkö on selkeästi huonompi ja valojen häikäisy hieman häiritsevää. Mutta nämä ovat pikkuasioita hyvän näön rinnalla. Silmät kuivuvat töissä todella paljon, kotona ei niinkään.
| |
| | |
18.02.08, 11:41
|
#63 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Lasikleikattu Silmien kostutuksesta kysymys muille leikkauksen läpikäyneille: käytättekö tippoja vaan kun silmät tuntuu kuivilta, vai onko silmälle parempi kostuttaa mahdollisimman usein? Vai tottuuko silmä liikaa tippoihin, jos niitä alvariinsa tiputtelee varuiksi?
Itse olen huippuonnellinen, että uskaltauduin leikkaukseen kaksi viikkoa sitten! Näkö on mielettömän hyvä sekä lähelle että kauas. Ennen oli miinusta 7. Hämäränäkö on selkeästi huonompi ja valojen häikäisy hieman häiritsevää. Mutta nämä ovat pikkuasioita hyvän näön rinnalla. Silmät kuivuvat töissä todella paljon, kotona ei niinkään. | Onneksi olkoon! Tuo hämäränäkö-juttu on aika ovela: minulle nimittäin leikkaava kirurgi lupasi, että aikaisemmin vaivannut hämäränäkö-ongelma korjaantuu leikkauksessa. Nähtäväksi jää leikkauksn jälkeen.. | |
| | |
18.02.08, 22:47
|
#64 (linkki)
| | (Vierailija) |
Käsittääkseni Femtolasikista hämäränäkö saattaa parantua... Mutta niin tai näin, näen mieluummin silti muuten, kompuroin sitten makkarissa ;) Onnea leikkaukseen!
| |
| | |
19.02.08, 15:06
|
#65 (linkki)
| | (Vierailija) |
Silmät kuivuvat myös jos keho on kuivilla. Joskus vesilasin juominenkin voi auttaa. Samoin kuin se auttaa, jos piilolasit ovat jumineet silmään...
| |
| | |
21.02.08, 10:44
|
#66 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja lasikleikattu Käsittääkseni Femtolasikista hämäränäkö saattaa parantua... Mutta niin tai näin, näen mieluummin silti muuten, kompuroin sitten makkarissa ;) Onnea leikkaukseen! | Minulle tehdään intralasik-leikkaus eli näköjään leikkaustekniikoissa on eroja!
| |
| | |
24.02.08, 16:50
|
#67 (linkki)
| | (Vierailija) | Linssileikkaus
Uppistan tämän, kun ei tunnu olevan kellään leikattu ikänäköä....harmi.
Viimeksi luin jostain linssileikkauksesta tähän vaivaan...haloo, eikö kukaan ole tosiaan käynyt? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Johanna-Julia Käykö tämä menetelmä ikänäön korjaukseen? Olen kuullut,että joillakin on leikattu myös ikänäköä ja on onnistunut. Tosin tämä oli kai Eiran Sairaalan mainos, mitä luin...
Voisipa korjata edes niin, että vain lukiessa tarvitsisi laseja. Urheillessa ja muutenkin liikuskellessa lasit ovat todella hankalat, kun niihin ei ole tottunut. Vasta nyt yli nelikymppisenä on JOUTUNUT PAKOSTA nämä kakkulat hankkimaan...
Kellään kokemuksia asiasta? | | |
| | |
19.03.08, 14:43
|
#68 (linkki)
| | (Vierailija) | milla menetelmalla?
teilla ketka ootte kayneet silmat jo operoimassa, milla tekniikalla on jaany tuota hamara naon puutetta. tyon puolesta tarviin nahda hyvin myos hamarassa. perus lasikista kylla sanotaankin etta saattaa jaada huono hamara nako mut miten on lasikplus, onko silla jaany myos?
ja oletteko itse paattaneet milla tekniikalla leikkaus tehdaan, ite oon espanjassa ja taalla ei laakari kyselly mitaan milla tekniikalla haluan tai toiveita sen suhteen. eika kylla maininnut tuota hamara nako ongelmaa millaan lailla!!! =( | |
| | |
20.03.08, 19:04
|
#69 (linkki)
| | (Vierailija) |
Alkuviikosta olin leikkauksessa Tampereen Medilaserissa. Menetelmänä Femto zyoptix. Miinusta oli oikeassa 5,5 ja vasemmassa 5,0. Kauas näen loistavasti, mutta lähelle huonommin. Kun yritän esim. lukea niin kirjaimet on aika sumeita. Kysyin asiasta samalla kun varasin kontrolliajan, on kuulemma ihan normaalia ja pitäisi korjautua ajan kuluessa.
Minulle ainakin sanottiin, että niitä kostutustippoja kannattaa käyttää sen puoli vuotta vaikka silmät ei tuntuisikaan kuivilta. Niiden käyttö edesauttaa huomattavasti läpän paranemista.
| |
| | |
01.04.08, 10:32
|
#70 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Johanna-Julia Uppistan tämän, kun ei tunnu olevan kellään leikattu ikänäköä....harmi.
Viimeksi luin jostain linssileikkauksesta tähän vaivaan...haloo, eikö kukaan ole tosiaan käynyt? Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Johanna-Julia Käykö tämä menetelmä ikänäön korjaukseen? Olen kuullut,että joillakin on leikattu myös ikänäköä ja on onnistunut. Tosin tämä oli kai Eiran Sairaalan mainos, mitä luin...
Voisipa korjata edes niin, että vain lukiessa tarvitsisi laseja. Urheillessa ja muutenkin liikuskellessa lasit ovat todella hankalat, kun niihin ei ole tottunut. Vasta nyt yli nelikymppisenä on JOUTUNUT PAKOSTA nämä kakkulat hankkimaan...
Kellään kokemuksia asiasta? | |
Laserin sivuilla on aika hyvin kerrottu eri taittovirheistä. He eivät ainakaan tee ikänäön korjauksia ja voisi melkein päätellä, että se ei onnistu tällä menetelmällä.
http://www.laseri.fi/silma.asp?page=2&palsta=2 | |
| | |
01.04.08, 10:34
|
#71 (linkki)
| | (Vierailija) | toinen linkki
Lisää aiheesta:
http://cat.teho.net/software/vantaankirurgipalvelu/e-site/palvelut/?group=00000011&mag_nr=2
| |
| | |
07.05.08, 13:50
|
#72 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen miettinyt myös silmäleikkausta. Kuinka paljon Kela maksaa takaisin, kun kyseessä on likinäkö / taittovian korjaus?
| |
| | |
08.05.08, 07:32
|
#73 (linkki)
| | (Vierailija) |
Se maksaa vain ja ainoastaan esitarkastuksista ja jälkitarkastuksista (mikäli ne ei kuulu leikkauksen hintaan). Suurimmasta osasta eli itse leikkauksista ei korvaa mitään.
| |
| | |
05.06.08, 13:57
|
#74 (linkki)
| | (Vierailija) | Sinulle leikkaus mielessä
Olen 49-vuotias nainen ja olin 15 päivää sitten leikkauttamassa silmäni. Toisessa silmässä oli -5.0 (ja c 2,75) ja toisessa -6.75. Silmäni leikattiin ns monovision-menetelmällä eli toinen silmä korjattiin 0:aan ja toiseen jätettiin -1.0. Tämä siksi että näkisin sekä kauas että lähelle. Näen kyllä kauas mutta vieläkin jollakin tavalla "epäselvästi". Tämä johtuu kai siitä että aivoni eivät vielä ole tottunut eriparisiin silmiini. Katsoinhan minä lasien läpi sentään 37 vuotta.
Tulen toimeen ilman laseja ja näen jopa lukea sanomalehteä ilman lukulaseja. Ennen leikkausta näin meikata silmäni todella hyvin mutta nyt on tilanne vaikea koska en tahdo erottaa ripsiäni edes suurentavalla peilillä.
Silmäni eivät olleet kipeät kuin muutaman tunnin leikkauksen jälkeen. Noin viikon verran oikeassa silmässäni oli kuin roskantunnetta ja siksi lääkitystä jatkettiin vielä seuraavan viikon ajan. Roskantunne johtui siitä kun läppä oli vielä hieman auki oikeasta reunasta. Nyt se on ilmeisesti kiinni koska roskan tunnetta ei enää ole.
Odotan vielä josko tuo likinäköisyyteni paranisi ja ainakin kolmen kuukauden jälkeen olen paljon viisaampi, koska tuolloin pitäisi näköni jo olla se mikä se tulee olemaankin.
| |
| | |
06.06.08, 18:22
|
#75 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kerrothan meille sitten kolmen kuukauden kuluttua, mikä on näkösi. Kiinnostaa vielä kuulla missä teit leikkauksen. Olen myös aikeissa mennä leikkaukseen nyt kesällä.
| |
| | | | |