Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Muoti ja kauneus > Kropan kohentajat
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.10.10, 15:46   #151 (linkki)
Anniina V.
(Vierailija)

Hyvä klinikka pk-seudulla?

Olen itsekin harkinnut silmäleikkaukseen menemistä. Osaako kukaan suositella pk-seudun parasta silmälääkäriä? Kaikki kokemukset ja tulokset kiinnostavat. Olen vertaillut hintoja www.silmaleikkaus.net-sivulla, mutta tärkein valintakriteerini on erilaiset kokemukset. Itselläni on -3 ja -3.5.
  Vastaa viestiin
03.11.10, 12:46   #152 (linkki)
VIHDOIN
(Vierailija)

Elämä on näkemisen arvoinen

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Antti86 Näytä viesti
Sain ensimmäiset silmälasit kun olin 10. vuotias, nyt tuosta syksyisestä päivästä on kulunut yli 13. vuotta. Elämäni lähti syöksykierteelle saatuani nuo hirveät kasvojen kahleet. Luokkalaiseni pitivät minua kertaheitolla toisenluokan kansalaisena, jota oli hauska pilkata ja kiusata.
Tunnen edelleen alemmuutta, vaikka olisin ystävieni seurassa. He eivät ymmärrä miltä minusta tuntuu ja mitä olen joutunut kokemaan, varsinkin alakoulu vuosina.

Nyt näköni huonontuminen on melkein pysähtynyt -5,0 tasolle, pientä taittovirhettä.
Kun tuossa ennen joulua kerroin ystävilleni ajatukseni näönkorjauksesta, en saanut heiltä vastausta. Vanhempani toppuuttelevat ja vieläkin haluavat minun pysyttelevän laseissa, tekevät minut viisaamman ja rehellisen näköisen. Tuleva autoinssi.

Olihan mulla rahatkin koossa, 3000€, mutta vailla kannatusta ostin henkilöauton. Löysin tämän hienon artikkelin sattumalta ja tekisi mieli varastaa rahat operaatiota varten...
Ehkä ei ollut vielä minun hetkeni loistaa
Samoin, en ole koskaan tuntenut oloa kotoisaksi lasien kanssa ja piilolinssienkin käyttö on ollut melko hankalaa. Lasit sain teini-iässä ja nyt olen 32v. En ehkä olisi uskaltaunut operaatioon jollei 4 muuta tuttavaani olisi käyneet Terveystalolla leikkauksessa hyvin tuloksin. Leikkauksesta on nyt n. vuorokausi ja aamulla istuin ja lähes itkin vastaanottotilassa, koska näin tv:n kaukaa ilman laseja. Tähän en ollut pystynyt vuosiin edes lasien kanssa. Vielä on epätodellinen olo että pääsinkö laseista todellakin vihdoin eroon? Tekee mieli itkeä ilosta. Imukuppivaihe oli todellakin epämiellyttävin ja hieman sattuikin, toiseen silmään tuli pientä mustelmaa, mutta sekin paranee ajan kuluessa. Tähän mennessä ei kaduta pätkääkään, päinvastoin. Tippoja tiputellaan aika runsaasti seuraavan viikon aikana ja huomenna palaan töihin 3 päivän sairausloman jälkeen. Päätteelle voi vielä olla hankala nähdä ja valoissa hohdetta, mutta nämäkin kuulemma kuuluvat asiaan. N. viikon kuluttua näön pitäisi alkaa olla jo normaali. Sitä odotellessa ihmettelen maailmaa aivan uusin silmin :)

P.S. Osamaksulla maksaessa hinnaksi tuli n. 125e/kk.
  Vastaa viestiin
30.12.10, 21:51   #153 (linkki)
Ulla
(Vierailija)

Huomenna leikkaus

Aaa-puu-va! Jännittää ihan simona, onneksi mulla on loistavat unenlahjat, ei muuten unta ehkä tulisikaan. Huomenna Ympyrätalon Mehiläiseen Pietilän operoitavaksi käy hän.
Olen asennoitunut hommaan silleen, että mikä vaan parannus nykyiseen näkööni on parannus. Kunhan ei jäisi roskantunnetta, kuivia silmiä tai häiritsevää pimeä näön heikkenemistä pysyväksi vaivaksi. Okei, maksaa paljon, mutta se on kuitenkin vaan rahaa, helepolla voisin tuhlata saman turhempaan(En kyllä ihan noin nopeasti :)) Pitäkäähän peukkuja, Kirjoittelen kokemuksesta kunhan siihen kykenen.
  Vastaa viestiin
01.01.11, 18:34   #154 (linkki)
Ulla
(Vierailija)

Kävin eilen uudenvuodenaattona Femtolasik leikkauksessa Juhani Pietilällä. Kolmisen viikkoa sitten kävin esitutkimuksessa saamassa lisätietoa operaatiosta(Ylitalo oli kirurgi, erittäin pätevän oloinen mies hänkin), päätin usklataa huolimatta keskustelupalstojen huonoistakin kokemuksista.

Aika oli aamupäivällä, pääsin heti hoitajan tekemiin paine yms. mittauksiin, sekä optikon suorittamaan näkötestiin ja silmäpohjan kuvaukseen. Sen jälkeen Pietilän luokse juttusille, hän kertoi vielä yksityiskohtaisesti mitä tehdään, miksi tehdään, miltä tuntuu ja mitä leikkauksen jälkeen. Puuduttavia tippoja silmiin...

Tämän jälkeen kännykkä kiinni ja laser-huoneeseen, hoitaja oli todella ihana ja lämmin ihminen, hänen käytös, puhe ja kosketus rauhotti, mutta tajusin unohtaneeni pyytää rauhoittavaa! Nestemäistä Diapamia sitten kehiin, annostusta kun en tiedä epäilen tipan olleen vain lumeeksi:D Kolmea eri tippaa silmiin useita kertoja, puuduttavaa, kostutus ja antibiootti. Kasvojen desinfiointi pyyhkien viileillä papereilla. Sitten itse operaatio alkoi.

"Leipurihattu" pitkien hiusten suojaksi, ja tuoliin istumaan. Tuoli kellistettiin ja puuduttavia tippoja jälleen. Silmäluomien levittäjä laitettiin paikalleen oikeaan silmään, tuntui vähän inhottavalta, muttei mitenkään kestämätön. Silmää vasten painettava härveli(jolla paineistettiin?) ei ollut ollenkaan paha. Laser leikkasi läpän täydellisesti, läppä nostettiin ylös ja silmää huuhdeltiin. Tämän jälkeen itse korjauslaserointi, tästä tuli hassu haju, tokan silmän kohdalla tunnistin sen samanoloiseksi kuin kynnen tai hiusten palaessa. Tämä kesti vain hetken, mutta läpän ollessa ylhäällä tuntui mahdottomalta katsoa vihreää pistettä, joka oli sumuiseksi läiskäksi levinnyt. Läppä alas ja silittelyä pensselillä(?) ja tsadaa, se silmä oli valmis. Vasen silmä muuten samaan malliin, mutta levitin joko painoi hermoa tai ripsi oli siellä huonosti, yhteen kohtaan tuntui hassu "neulamainen" tunne, ei kuitenkaan voi kivuksi sanoa. Samoin paine tuntui hieman lujempana, muttei kuitenkaan sattunut.

Kun toka silmä oli valmis antoi hoitaja mehua ja suklaata, ihmettelin kuinka nopeasti kaikki tapahtui ja kunpa hammaslääkärissäkin saisi suklaata ennen tuolista nousua ;D En meinannut uskaltaa avata silmiä, jotkut tipat vielä ripsiin sotkeentuessaan vähän tahmaavat ja kiristivät hassusti, kuin unihiekka. Avasin ja tsadaa, huone näkyi hyvin, sumuisena, mutta hyvin! Käsveska kainaloon ja lepohuoneeseen, jossa mahdollisuus avata puhelin (juu avasin, todellakin)ja soittaa kotiin. Ja minä kun pelkäsin kosketusnäyttö puhelimen olevan turha kapine, näppäimistä kun voi sormenpäillä tunnustella numerot:) Jäin huoneeseen peiton alle höpöttämään kotiväen ja kavereiden kanssa, kunnes sain juttuseuraksi toisen naisen, kertasimme tapahtumia ja tunteita. Silmien avaaminen oli pelottavaa, pölyn tunnetta silmissä ja utua ilmassa. Hoitaja kävi vartin välein laittamassa tippoja ja kysymässä vointia. Puoli kahden maissa lähdin käymään apteekissa hakemassa lääkkeet sekä maksamassa 3500€ , sen jälkeen vielä Pietilä katsoi silmät ja totesi kaiken olevan kunnossa. Jälkitarkastus 3.2 ellei mitään ilmene.
Mies tuli hakemaan, onneksi, koska ei musta kuskiksi olisi ollut, katselin vaan liikennemerkkejä kuinka kaukaa ne näen. Ajaa olisi kyllä voinut, ajokorttiraja täyttyi helposti. Tai olisi lentokoneellakin voinut lentää halutessaan...

Iltaa vietin telkkaria katselle ja raketteja ampuen, ulkona huomasi valojen ympärillä sumukehän, mutta mies sanoi savua olevan ilmassa kyllä oikeastikin :) Tippoja piti laittaa tosi usein, antibiootti sekä kosteutus, mutta hiekan tunnen hävisi jo! Nyt aamulla oli herätessä eka ajatus ennen silmien avaamista näenköhän mä vielä ja taas jännitti avata silmät. Näkyy, näkyy! Viimeksi vuonna 1980 ja nyt taas, aaltoja!

Tavallaan harmittaa etten ole aiemmin mennyt, mutta tekniikka on kuulemma kehittynyt niin paljon että on ollutkin hyvä odotella kahdeksan vuotta. Olen todella tyytyväinen ja kannatan lämpimästi!
  Vastaa viestiin
05.03.11, 19:57   #155 (linkki)
maikki
(Vierailija)

silmäleikkaus

Kävin 3 vkoa sitten lasik-leikkauksessa medilaserissa,minulle tehtiin ns.monovisio ratkaisu,kun ikää on jo 40 v.sillä lykättiin mahdollista tarvetta lukulaseille,näköni oli -5. Leikkaus meni hyvin,eikä sattunut lainkaan,vielä pitää tippoja laitella kuivumisen takia,mutta on se mahtavaa olla ilman laseja,vaikka toisinaan vieläkin yritän niitä päästäni ottaa:)
  Vastaa viestiin
15.06.11, 23:52   #156 (linkki)
emilii
(Vierailija)

Osamaksu

Missä paikoissa voi maksaa osamaksulla (muualla kuin Terveystalolla) ja miten homma toimii. Täytetäänkö joku lainahakemus johonkin pankkiin vai sovitaanko paikanpäällä. Tarvitseeko mukaan ottaa jotain palkkanauhoja tai muita dokumentteja?
  Vastaa viestiin
11.09.11, 19:34   #157 (linkki)
Rilli
(Vierailija)

laser-leikkausmenetelmä

Moi! Harkitsen laser-leikkausta, mutta menetelmän valinta tuottaa vaikeuksia. Osaako joku sanoa, että kannattaisiko teetättää C-ten menetelmällä (epiteelin poisto, uusi versio PRK:sta) vaiko lasik tai femtolasik menetelmällä? Toipumisaika tai kipu eivät ole minulle merkityksellisiä lopulliseen tulokseen verrattuna.
  Vastaa viestiin
17.09.11, 03:23   #158 (linkki)
miss
(Vierailija)

Keräilen rahaa toimenpiteeseen.Kohta saa rillit kyytiä
  Vastaa viestiin
11.10.11, 11:09   #159 (linkki)
Anu
(Vierailija)

Onko kellään kokemuksia vahvan +taiton korjaamisesta?

Olen netistä löytänyt tiedon, että normaaleja korjausleikkauksia tehdään vain +6 saakka. Itselläni on lasien voimakkuus lähes +10 + kevyttä ahajataittoa ja karsastusta. kaikki korjaantuu laseilla, mutta kun harrastelen aktiivisesti, olisi helpompaa ja lopulta myös halvempaa jos laseista pääsisi eroon..

Onko kellään kokemuksia tästä?
  Vastaa viestiin
17.10.11, 12:58   #160 (linkki)

Käyttäjän NanaAdeline avatari

Rekisteröitynyt: 06/2008
Päivitän vähän omaa tilannettani :) .

Kävin laserleikkauksessa Tampereen Medilaserissa elokuussa 2010, joten siitä on aikaa nyt vähän yli vuosi. Viime tarkistuksessa näkö oli lievästi plussalla, joten siinä on varaa huonontua vielä hieman (aiempi näköni oli siis noin -7 molemmissa silmissä).

Silmätippoja joudun käyttämään edelleen. Nyt on alkanut aamuyöstä herätessä olemaan epämääräistä silmien kutinaa, joka menee silmätipoilla ohi. En tiedä kuivuvatko silmäni nukkuessa jostain syystä jotenkin erityisen paljon.

Edelleen näkyy hyvin ja olen tyytyväinen, että kävin korjauttamassa näköni :) .
  Vastaa viestiin
20.10.11, 19:18   #161 (linkki)
Riccio
(Vierailija)

Sumeutta 3kk leikkauksen jälkeen

Silmäni leikattiin femtolasikilla 3 kuukautta sitten. Näköni oli ennen sitä -3.5. Jälkitarkastus oli kuukauden jälkeen ja jännitti tosi paljon, koska mulla oli vielä silloin oikeassa silmässä roskan tunnetta ja sumeutta. Mutta lääkäri totesi näön olevan erinomainen ja silmien toipuneen niin hyvin, että sain vähentää kosteutustippojen käyttöä eikä mun tarvitsisi käyttää niitä puolta vuotta vaan pari kuukautta riittäisi.

Nyt laitan tippoja vain 2-3 kertaa päivässä, ja lääkärin ohjeen mukaan voisin alkaa pikkuhiljaa luopua niistä kokonaan. Mutta silmät kuivuvat vielä herkästi ja oikeassa silmässä on edelleen sumeutta. Se ei näe tarkasti vaan esim. liikennemerkkien teksti ikään kuin hajoaa. Ongelma ei kuitenkaan ole jatkuva vaan saatan nähdä esim. tunnin ajan tarkasti, sitten taas sumeasti. Onkohan tämä normaalia vielä tässä vaiheessa?

Ehkä ei kannata vielä luopua tipoista vaan päinvastoin käyttää niitä vähän ahkerammin. Toisinaan pelottaa, että silmässä on nyt jotain vialla ja olen pilannut näköni leikkauksella! Onkohan muita lasik-leikattuja, joilla silmät oireilevat vielä kuukausia leikkauksen jälkeen?
  Vastaa viestiin
22.11.11, 15:08   #162 (linkki)
patukas
(Vierailija)

Sehän riippuu niin monesta asiasata. Valitettavasti se ei ole vain sinun päätös, koska usein leikkausta voi voikaan turvallisuussyistä suorittaa. Itse en pysty käyttämään piilolinssejä koska en pysty koskettamaan silmään. En kuvittelisi että joku toinen tai ihan instrumentti koskettaisi silmään. Jos se pystytään tekemään ainoastaan laserin avulla ja en tunne samalla mitään, niin voisin asiaa ajatella.
  Vastaa viestiin
22.11.11, 15:10   #163 (linkki)
aiheellinen
(Vierailija)

Mina sain osamaksua esim KSA keskukselta

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja emilii Näytä viesti
Missä paikoissa voi maksaa osamaksulla (muualla kuin Terveystalolla) ja miten homma toimii. Täytetäänkö joku lainahakemus johonkin pankkiin vai sovitaanko paikanpäällä. Tarvitseeko mukaan ottaa jotain palkkanauhoja tai muita dokumentteja?
  Vastaa viestiin
22.11.11, 15:11   #164 (linkki)
patukas2
(Vierailija)

Sehän riippuu niin monesta asiasata. Valitettavasti se ei ole vain sinun päätös, koska usein leikkausta voi voikaan turvallisuussyistä suorittaa. Itse en pysty käyttämään piilolinssejä koska en pysty koskettamaan silmään. En kuvittelisi että joku toinen tai ihan instrumentti koskettaisi silmään. Jos se pystytään tekemään ainoastaan laserin avulla ja en tunne samalla mitään, niin voisin asiaa ajatella.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rilli Näytä viesti
Moi! Harkitsen laser-leikkausta, mutta menetelmän valinta tuottaa vaikeuksia. Osaako joku sanoa, että kannattaisiko teetättää C-ten menetelmällä (epiteelin poisto, uusi versio PRK:sta) vaiko lasik tai femtolasik menetelmällä? Toipumisaika tai kipu eivät ole minulle merkityksellisiä lopulliseen tulokseen verrattuna.
  Vastaa viestiin
11.12.11, 10:15   #165 (linkki)
Femtoleikattu
(Vierailija)

Femto

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Riccio Näytä viesti
Silmäni leikattiin femtolasikilla 3 kuukautta sitten. Näköni oli ennen sitä -3.5. Jälkitarkastus oli kuukauden jälkeen ja jännitti tosi paljon, koska mulla oli vielä silloin oikeassa silmässä roskan tunnetta ja sumeutta. Mutta lääkäri totesi näön olevan erinomainen ja silmien toipuneen niin hyvin, että sain vähentää kosteutustippojen käyttöä eikä mun tarvitsisi käyttää niitä puolta vuotta vaan pari kuukautta riittäisi.

Nyt laitan tippoja vain 2-3 kertaa päivässä, ja lääkärin ohjeen mukaan voisin alkaa pikkuhiljaa luopua niistä kokonaan. Mutta silmät kuivuvat vielä herkästi ja oikeassa silmässä on edelleen sumeutta. Se ei näe tarkasti vaan esim. liikennemerkkien teksti ikään kuin hajoaa. Ongelma ei kuitenkaan ole jatkuva vaan saatan nähdä esim. tunnin ajan tarkasti, sitten taas sumeasti. Onkohan tämä normaalia vielä tässä vaiheessa?

Ehkä ei kannata vielä luopua tipoista vaan päinvastoin käyttää niitä vähän ahkerammin. Toisinaan pelottaa, että silmässä on nyt jotain vialla ja olen pilannut näköni leikkauksella! Onkohan muita lasik-leikattuja, joilla silmät oireilevat vielä kuukausia leikkauksen jälkeen?
Joko Riccio näet hyvin?Itsellä 1,5 kk Femtosta,pientä tilapäistä epätarkkuutta toisessa silmässä,Oftagel auttaa.Silmän paraneminen vie kuukausia,odotellaan.
  Vastaa viestiin
04.01.12, 23:02   #166 (linkki)
estonia
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Femtoleikattu Näytä viesti
Joko Riccio näet hyvin?Itsellä 1,5 kk Femtosta,pientä tilapäistä epätarkkuutta toisessa silmässä,Oftagel auttaa.Silmän paraneminen vie kuukausia,odotellaan.

Tiedättekö mikä paikka Tallinnassa olisi hyvä Lasik leikkaukselle? Olen käynyt Suomessa konsultaatiossa ja tiedän, että Lasik ois mulle hyvä, mutta rahat eivät riitä Suomeen.
  Vastaa viestiin
06.01.12, 14:37   #167 (linkki)
pohdiskelija
(Vierailija)

Minulla on ikää 45v, silmät -2,5 ja -2,7 ja ikänäköä on tullut +0,7. Likinäköisyys on aiemmista vuosista hiukan parantunut mutta pysynyt noissa lukemissa jo useamman vuoden. Kun on hiukan tuota ikänäköä, jonka kanssa olen pärjännyt ilman vahvuuksia pari vuotta niin tuleeko likinäön korjauksesta automaattisesti HETI lisää +näköä? Eli jos pääsisin eroon noista likilaseista niin meneekö näkö plussalle enemmän ihan ehdottomasti vai voiko se + näkö pysyä tuossa +0,7? Ei lukulasit haittaa mutta tätä asiaa en ole ihan sisäistänyt vaikka olen lukenut silmät pullollaan näitä kertomuksia. Äkkiähän tuolta Tiimarista tms käy ostamassa plussalasit ja suurennuslasit.
Joillakin se lähinäkö on ollut hankala ainakin alussa eli vihjaisi lukulasien tarvetta.

Tavallaan luulen ymmärtäneeni, että plusnäköni ei _välttämättä_ tuossa leikkauksessa heikkene? Monovisiota en aio edes harkita, se on osaltani jo myöhäistä + useilla tuntuu monovisio heikentävän myös sitä kauasnäkemistä.

En tiedä osasinko muovailla kysymykseni ymmärrettävästi. Eli likinäköiset joilla myös lukulasit, heikkenikö lähinäkö reippaasti vai eikö ehkä lainkaan tai vain väliaikaisesti?
  Vastaa viestiin
08.01.12, 02:57   #168 (linkki)
VMP
(Vierailija)

Omia kokemuksia

Tulipa tässä valvoessani mieleeni kirjoitella omiakin kokemuksia palstalle.

Olen käynyt leikkauksessa jo aikoja sitten, muistaakseni vuonna 2002. Leikkauksesta tulee pian kuluneeksi 10 vuotta ja omasta puolestani voin lämpimästi suositella, jos joku on vielä rohkaisua vailla. 10 vuotta takasin tekniikka oli alkeellisempaa eikä aiheesta ollut juuri tietoa saatavilla (verrattuna nykytilanteeseen). Olin kuitenkin kokenut lasien käytön hankalaksi liikunnan ja ulkonäön kannalta, vastaavasti piilolinseille silmäni olivat turhan arat/kuivat.

Rohkaistuin toimenpiteeseen ja nyt jälkikäteen voin todeta, että se oli yksi niistä harvoista viisaista valinnoista, joita olen elämässäni onnistunut tekemään. Valinnan viisautta voi tarkastella joko oman hyvinvoinnin tai taloudellisen näkökulman kautta. Jälkimmäisellä viittaan siis lasien uusimisesta aiheutuviin kustanuksiin, joista olen välttynyt. Toki leikkaus tarkastuksineen maksoi, mutta lasit olisivat varmasti tulleet kalliimmaksi jo tänä aikana.

Leikkaushetkellä kummassakin silmissäni oli dioptereita -4 ja laseja en ole leikkauksen jälkeen tarvinnut. Viimeisimmän lääkärintarkastuksen mukaan näköni huitelee E-taululla 1,0 ja 0,8, silmälaseja en siis ajaessa tarvitse, mutta mistään haukankatseesta ei siinä mielessä voi puhua. Olin kohtalaisen nuori leikkauksessa ollessani (21v.) ja voisin olettaa, että pientä muutosta/kasvua on silmissä tapahtunut vielä leikkauksen jälkeenkin. Muistaakseni kumpaankin silmään käytettiin eri tekniikkaa: Lasikia ja PRK:ta.

Olen nykytilanteeseen tyytyväinen ilman laseja. Jos/ kun lasit tulevaisuudessa joutuisinkin vielä hankkimaan, koen elämänlaatuni silti paranneen kohisten leikkauksen myötä. Muistelen kauhulla aikaa, jolloin öisen vessakäynnin vuoksi jouduin hamuamaan yöpöydältä laseja. Tätä taustaa vastaa on ihan ok, jos joskus joutuisin esim. autoa ajaessani laseja käyttämäänkin.
  Vastaa viestiin
13.01.12, 02:51   #169 (linkki)
Tipsu
(Vierailija)

Kokemuksia lasikin vakutuksesta ikänäköön

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pohdiskelija Näytä viesti
Minulla on ikää 45v, silmät -2,5 ja -2,7 ja ikänäköä on tullut +0,7. Likinäköisyys on aiemmista vuosista hiukan parantunut mutta pysynyt noissa lukemissa jo useamman vuoden. Kun on hiukan tuota ikänäköä, jonka kanssa olen pärjännyt ilman vahvuuksia pari vuotta niin tuleeko likinäön korjauksesta automaattisesti HETI lisää +näköä? Eli jos pääsisin eroon noista likilaseista niin meneekö näkö plussalle enemmän ihan ehdottomasti vai voiko se + näkö pysyä tuossa +0,7? Ei lukulasit haittaa mutta tätä asiaa en ole ihan sisäistänyt vaikka olen lukenut silmät pullollaan näitä kertomuksia. Äkkiähän tuolta Tiimarista tms käy ostamassa plussalasit ja suurennuslasit.
Joillakin se lähinäkö on ollut hankala ainakin alussa eli vihjaisi lukulasien tarvetta.

Tavallaan luulen ymmärtäneeni, että plusnäköni ei _välttämättä_ tuossa leikkauksessa heikkene? Monovisiota en aio edes harkita, se on osaltani jo myöhäistä + useilla tuntuu monovisio heikentävän myös sitä kauasnäkemistä.

En tiedä osasinko muovailla kysymykseni ymmärrettävästi. Eli likinäköiset joilla myös lukulasit, heikkenikö lähinäkö reippaasti vai eikö ehkä lainkaan tai vain väliaikaisesti?
Moi,

Muistuu mieleen oma hämmennykseni, kun aloin ottaa näistä asioista selvää :) Säälittää lukea niitä järkyttyneitä kokemuksia, joissa on ihan ilmiselvää, että likinäköinen ei ollut tiedostanut ikänäkönsä todellista tilannetta eikä myöskään ymmärtänyt käyttävänsä vähintään silloin tällöin sitä saatavilla olevaa luksusta, että voi vaan ottaa lasit päästä ja nähdä vaikka mitä piiperrystä.

Minulla on se käsitys, että ratkaisevaa on se, luetko ja teetkö päivittäisiä lähinäköä vaativia asioitasi ja harratuksiasi yleensä silmälasit päässä. Jos näet lasit päässä lähelle tarpeeksi hyvin, leikkaus ei paljoakaan huononna tilannettasi, ainoastaan tulevaisuudessa etenevä ikänäkö.

Jos kuitenkin lukiessasi ja hommaillessasi joudut ottamaan lasit pois, jotta näkisit, koet että leikkaus samentaa lähinäkösi suunnilleen samalle tasolle joka sinulla on nyt lasit päässä.

Sisareni, joka oli samanikäinen kuin sinä ja suunnilleen samoilla miinusvahvuuksilla (piti lukiessaankin miinuslasit päässä) valitsi molempien silmien korjaukseen täydelliseen kaukonäköön. Hänen lähinäkönsä ehkä heikkeni aapposen verran, mutta hän näkee lukea tehdä kaiken haluamansa ilman lukulaseja.

Itse olin vanhempi (50) enkä pystynyt lukemaan lasit päässä, joten valitsin monovision. En muista koskaan nähneeni paremmin kauas, enkä ole vielä kertaakaan turvautunut lukulaseihin vaikka luen todella paljon ja työskentelen tietokoneella.

Olemme siis molemmat tyytyväisiä.
  Vastaa viestiin
13.01.12, 09:07   #170 (linkki)
Minna
(Vierailija)

Leikkaus tehty eilen

Mnulle tehtiin eilen Femto Lasik -leikkaus. Silmät (molemmat yli -5) leikattiin monovisioon, eli toiseen silmään jätettiin "lukuvara". Ikänäkö ei vielä vaivannut, mutta todennäköisesti olisi ruvennut vaivaamaan ihan lähivuosina, ja siksi valittiin monovisio. Harjoittelin tätä piilolinsseillä, eikä se tuntunut yhtään oudolta, varmaan johtuu siitäkin että olen käyttänyt samanvahvuisia piilolinssejä molemmissa silmissä vaikka silmät oikeasti ovat lievästi "erinäköiset".

Leikkaus ei sinänsä tehnyt kipeää, paineistus oli ilkeää ja siitä minulla onkin muistoja mahtavat mustelmat (verenpurkaumat) silmämunassa. Onneksi näyttää pahemmalta kuin tuntuu... Ja ihanan nopeaahan tuo on, parissa tunnissa olin jo kotimatkalla.

Eilen olin vielä sitä mieltä, että minut on leikattu johonkin muuhun vahvuuteen kuin siihen mihin piti, sillä näkö oli illallakin vielä huono kauas, lähelle näki aika hyvin. Onneksi yö teki tehtävänsä ja aamulla näkö oli jo kummasti parempi. Vieläkin toivon siihen parannusta ja toivottavasti saankin ajan kanssa.

Yö meni hyvin, ei kuivunut eikä kutittanut, nukuin tosi hyvin. Oli ihana kuitenkin herätä kerran ja nähdä kellonaika ihan selvästi. Hymilytti ihan...

Nytkään ei oikeastaan tunnu pahalta, oikeassa silmässä on lievää kuivumista, mutta vasemmassa ei mustelman lisäksi mitään vikaa. En kaipaa siihen edes niitä kostutustippoja, mutta pudottelen silti, ettei alakaan vaivata.

Mahtavaa nähdä ilman laseja 33 vuoden jälkeen!
  Vastaa viestiin
13.01.12, 13:32   #171 (linkki)
Pohdiskelija jatkaa :)
(Vierailija)

Näkö olikin nyt tarkistaessa -2,5 ja -1,75 ja ikänäköä 0,7 eli vasuri oli taas parempi kuin viime vuoden alussa. Lukiessa jotain läheltä jouduin ottamaan lasit pois päästä.
Menin sitten Viroon Femtolasik leikkaukseen. Näkötestiä tehdessä optikko kysyi lopussa, että miltä tuntuu lähiluku tutkimuslasit päässä. No eihän tuo juuri ihmeemmältä tuntunut, hiukan jotenkin tuntui vetävän mutta ei mitenkään häiritsevästi. No optikko sanoi, että tämä tulisi olemaan näköni jos tehdään monovisio, jota hän myös suositteli. No ei tarvinnut sen enempää myyntipuhetta tehdä.

Eli keskiviikkona leikattiin. Luomien levitys ei tuntunut niin pahalta kuin olin odottanut. Kannattaa muuten keskittyä ihan rauhalliseen hengittämiseen niin hammaslääkärissä kuin silmäleikkauksessa. Puudutustippa kirvelsi ihan kunnolla mutta vain hetken. Laitteen painaminen silmään tuntui yllättävän pahalta mutta tunne loppui ihan hetkessä. Olin ihan varma, että tulee kunnon pandasilmät mutta ei laisinkaan. Availut ja muut on jo niin usein kerrottu etten niitä toistele. Oikea silmä tuntui leikkauksen jälkeen kirvelevän ja hiukan hassulta mutta kun sai tipat silmiin niin elämä alkoi helpottaa. Lääkäri tarkisti simmut lopuksi ja hyvältä näytti. Pari tuntia leikkauksen jälkeen kävelin aurinkolasit silmissä hotelliin. Ei ongelmia.

Otin pienet torkut hotellissa ja silmät oli suht hyvät, tippoja jouduin laittamaan aika usein eli kun on näössä jotain hämäryyttä neli kuivuutta. En lähtenyt mihinkään shoppailemaan tms. Ei niitä silmiä kuitenkaan kannata leikkauksen jälkeen liikaa rasittaakaan, onhan kyseessä kuitenkin leikkaus ja silmät paranee paremmin jos malttaa pitää niitä kiinni. Illalla myöhään kun katselin ja kuuntelin telkkaria niin tajusin yhtäkkiä, että näen monen metrin päästä ihan selkeästi telkkarin alakulmassa olevan digikellon ajan. Ei mitään haloja viivoja mihinkään suuntaan. jes.
Torstaina sitten leikkauksen jälkeinen toinen tarkistus. Silmät tosi hienossa kunnossa, näkö oikeassa täydellinen ja vasemmassa -0,5. Näen paremmin kuin aiemmin silmälaseilla. Vasemmallakin näkee melko hyvin pitkälle. Toki tässä voi jotain muutosta vielä tulla kun silmät toipuvat.

Olen kyllä niin tyytyväinen, ettei voi sanoin kuvata. Onneksi valitsin sen monovision ja onneksi ainakin nyt näyttäisi leikkaus onnistuneen. Kokeilin juuri läppärin kanssa, eli kuljetin näyttöä kauemmas ja lähelle, ei mitään silmien vetämistunnetta ja teksti näkyy koko ajan hyvin. Eli silmäni toimii tosi hyvin yhteen.
Bussissa eilen illalla en ainakaan huomannut, että autojen valot olisi mitenkään hajonneet. Kaikki näkyi todella hyvin. Illalla jouduin kyllä kostutusta laittamaan melko paljon. Tosin olen joutunut kostutusta käyttämään jo ennen leikkaustakin. Täytyy joku ilta mennä autoilemaan niin siinähän sen näkee, että häikäiseekö autot enemmän kuin aiemmin. Minulla kyllä autojen valot vastaantullessa on häikäisseet ja hajonneet ennen leikkaustakin. Pimeännäkökään ei ole ollut mikään loistava eli jonain päivänä selviää onko tullut lisää heikkoutta näihin asioihin.

Kävin siis Laservisioonissa. Kaikki puhuivat hyvin Suomea eikä mitään ymmärrysvaikeuksia tullut. Todella ystävällisiä ihmisiä ja tuntui, että olin hyvissä käsissä silmineni. Liukuhihna fiilistäkään ei minulle tullut. Jos ihmisiä on istumassa ja odottamassa kuka näkötarkistukseen tai silmälääkäriin menoa ja kuka leikkaukseen menossa tai jälkitutkimukseen tulossa, kyllähän yhteen huoneeseen ihmisiä kasaantuu. Leikkauksen jälkeen olin tilassa, johon mahtuu vain kaksi ihmistä kerrallaan.
Otin matkapaketin leikkauksineen hintaan 2300€. Nordic Hotel Forum on paljon siistimpi ja rauhallisempi kuin Viruhotelli. Standardihuone on kauniimpi ja parempaa jälkeä kuin Virun bisneshuone.

Jälkitarkistus kuukauden päästä. Sen saisi ilmaiseksi Virossa, toki matkat pitää maksaa itse. Tikkurilassa on myös silloin tällöin mahdollisuus tarkistukseen hintaan 40€. Menen Tikkurilaan niin ei tarvitse säätää matkojen kanssa.

t. tyytyväinen ihminen, muutoksia voi tulla mutta pidän peukkuja. Korjausleikkaustakuu on 2 vuotta.
  Vastaa viestiin
13.01.12, 13:40   #172 (linkki)
Pohdiskelijan jatko2
(Vierailija)

Niin niitä lukulasejahan en itse koskaan tarvinnut. Koitin Tiimarin lukulaseja kerran enkä saanut niistä mitään huomattavaa hyötyä. Paremmin näin lukea ilman laseja.
Selvästi kuitenkin tämä oikea silmä, joka korjautui täydelliseksi, ei näe enää lukea niin lähelle kuin ennen leikkausta. Näkee se oikea silmä (vasen peitettynä) kuitenkin 40cm päästä tätä läppäriä lukea ihan helposti. Jogurttipurkin kyljestä näin myös lukea kun laitoin purkin hiukan etäämmälle. Eli aika hyvä näkö. :D
  Vastaa viestiin
13.01.12, 16:35   #173 (linkki)
Tipsu
(Vierailija)

Ikänäkö ja monovision

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pohdiskelijan jatko2 Näytä viesti
Niin niitä lukulasejahan en itse koskaan tarvinnut. Koitin Tiimarin lukulaseja kerran enkä saanut niistä mitään huomattavaa hyötyä. Paremmin näin lukea ilman laseja.
Selvästi kuitenkin tämä oikea silmä, joka korjautui täydelliseksi, ei näe enää lukea niin lähelle kuin ennen leikkausta. Näkee se oikea silmä (vasen peitettynä) kuitenkin 40cm päästä tätä läppäriä lukea ihan helposti. Jogurttipurkin kyljestä näin myös lukea kun laitoin purkin hiukan etäämmälle. Eli aika hyvä näkö. :D
Mukava kuulla tällaisista tuloksista! Sinulla voi olla sama tilanne kuin minulla oli, eli "eripariset" monovisionsilmät nopeasti alkavat optimoida näkemistä siihen suuntaan, että lähelle katsova silmä skarppaa enemmän lähelle, niin että miinukset jopa lisääntyvät ja toisaalta kauas katsova ei viitsi akkommoida lähelle yhtä paljon, jotta kyky skarpata kauas pysyy parempana.

Minulla tosiaan (iästäni huolimatta) miinukset olivat lisääntyneet lukusilmässä jo kuukauden kuluttua. Se on hyvä asia jatkon kannalta ja siksikin, että oikeasti huomasin lähinäköni parantuvan entisestään. Minulla miinuksia jätettiin lukusilmään enemmän kuin sinulla ja ikänäköäkin varmasti oli enemmän, joten voi olla, että sinulle tämä "optimointi" ei iske ihan niin selvästi kuin minulla. Yksi miellyttävä seuraus tästä tavasta nähdä on se, että kun muutan katseen kaukaa lähelle tai päinvastoin näen heti tarkasti, ilman mitään akkommodaation odottelua.
  Vastaa viestiin
18.01.12, 19:21   #174 (linkki)
Riccio
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Femtoleikattu Näytä viesti
Leikkauksesta on nyt 6kk, ja vielä on toisessa silmässä pientä epätarkkuutta. Soitin leikanneelle lääkärille, ja hän määräsi kuukauden tehokosteutuskuurin. Sumeus johtuu kuulemma kuivuudesta. Silmä ei tosin parantunut kuurin aikana, joten pitänee taas soittaa lääkärille.

Ei tuo epätarkkuus tai sumeus tosin kauheasti häiritse. Aamuisin näkö on terävä ja sitten iltapäivällä alkaa tulla sumeutta toiseen silmään. Mitä kovempi pakkanen sitä sumeampi silmä on.

Ei kuitenkaan kaduta leikkaukseen meneminen. Kyllä tämä lasiton elämä on niin paljon helpompaa! :)
  Vastaa viestiin
19.01.12, 11:22   #175 (linkki)
PohdiskelijA
(Vierailija)

Viikko leikkauksesta. Nyt kun ei tarvii enää lääketippoja niin silmät eivät ole kuivuneet lainkaan. Lääketippojen annostahan harvennettiin loppua kohden. Ohjeen mukaan kosteustippoja pitäisi vielä laittaa tunnin välein, väkisin unohtuu. Laitan kun muistan. Liika kostutus tuntuu ärsyttävän. Eilen aamulla silmät aukesi ilman mitään vaikeutta, tänä aamuna toinen silmä oli sen verran kuiva, että piti laittaa tipat ennen kuin nousin sängystä.
Uskomattoman hyvin on silmät toipuneet eli ei enää tunnetta kuin olisi piilolasit päässä. Ihan pienen pientä karheutta välillä tuntuu mutta en ole sellainen, että keskittyisin moiseen liikaa. Ei häikäise lumikaan mutta tuuli kyllä kuivattaa silmiä, aurinkolaseja käytän suosiolla.

Toivotaan ettei näkö tästä muutu eli vasen näkee lähelle ja oikea kauas. Tuolla vasemmalla näkee melko hyvin myös kauas ja oikeallakin näen nytkin lukea, vasuri kiinni. Ihan muutaman kerran on silloin tällöin tullut fiilis, että mitäs tässä näkeekään. Silloin on syytä laittaa kosteustippaa silmään.
Kävin muutama päiä sitten suihkussa niin, että kastelin myös kasvot suihkun alla. Vettä meni väkisin hiukan silmiin, shampoon en anna tulla kasvoille huuhdellessa. No silmät tuntui kuin olisi hiekkapaperilla huitaistu, hetken mietin pitääkö pyytää miestä hakemaan tipat. No kohta alkoi silmät omatoimisesti "vuotaa" eli tuli kyynelnestettä silmään. Helpotus oli välitön, enkä tarvinnut tippoja siihen hätään. Tuon episodin jälkeen ei päivälläkään silmät niin herkästi kuivuneet. Taisi kyyneltiehyeet herätä.

En edes muista enää jatkuvasti, että silmät on leikattu. Eilen kävi vieraita ja kysyivät onko piilarit päässä. Vstasin: "ai niin, kävin silmäleikkauksessa".
Tämä reilun viikon totaalinen kasvomeikittömyys on tehnyt myös hyvää silmille. Olenkin koittanut etsiä allergiselle ehkä sopivia meikkejä ja kasvorasvoja. Silmäni ovat siis olleet paremmassa kunnossa kuin ennen leikkausta, kuivuminen, ärtyminen, väsyminen...meikit ja niissä olevat hajusteet tms on ärsyttäneet. Meni hiukan OT:ksi mutta toisaalta ehkä ei. Minulla on kestänyt jonkun tovin tajuta, että silmät ei ehkä kestä kaikkea mitä nassuun tulee laitettua.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku